FACEBOOK DR MIM

Friday, July 25, 2008

Singapura Buat Dah ! : Apakah itu Zon Eksklusif Ekonomi ?

Dr Novandri Hasan Basri

"Singapura buat dah!" itulah rungutan rakan penulis apabila kami bertemu di klinik petang tadi. Bila penulis bertanya lagi, beliau berkata bahawa Singapura telah melanggar perjanjian EEZ.

Dan untuk beberapa hari yang lepas, penulis banyak menulis isu silap tafsir MB (Menteri Besar dan bukannya Mercedes Benz) Terengganu. Tapi isu EEZ ini menarik juga untuk diketengahkan di dalam blog ini.

Pada pendapat penulis, EEZ atau Exclusive Economic Zone atau Zon Ekslusif Ekonomi sebenarnya rumit dan mendalam prosesnya, lebih-lebih lagi untuk orang biasa seperti kita ini.

Penulis pun kurang arif mengenai EEZ atau pun Zon Eksklusif Ekonomi. Ia terlalu teknikal dan rumit. Dan rasanya, ia adalah bahan reference untuk peguam-peguam sahaja.

Tetapi seperti kata rakan penulis, "Singapura buat dah!"

Maka kerana itu, untuk memastikan yang penulis dan kita semua benar-benar faham mengenai latar belakang dan maksud EEZ, di sini penulis sertakan beberapa artikel berbahasa Inggeris mengenai maksud EEZ itu:-

Exclusive Economic Zone (EEZ) @ Zon Ekonomi Eksklusif.

Historical Background


The expressions “patrimonial sea”, “economic zone” or “exclusive economic zone” were first used in the early 1970s in regional meetings and organizations in Latin America, the Caribbean, Asia and Africa.

However, the concept of an extended exclusive economic zone for economic purposes was already used in the late 40s and early 50s.

It is rooted in the 1945 Truman Proclamations (on the natural resources of the subsoil and sea bed of the continental shelf and the conservation of coastal fisheries in certain areas of the high seas), the national claims of several Latin American countries (Chile and Peru), and the Santiago Declaration of 1952.

The second Truman Proclamation has in particular influenced ocean-related policies in Latin American countries, especially where it states that it is appropriate for the United States "to establish conservation zones...where fishing activities have been or in the future may be develope.

Under the United Nations Convention on Law of the Sea (UNCLOS), the exclusive economic zone or EEZ is covered by Articles 56, 58 and 59.

The EEZ is defined as that portion of the seas and oceans extending up to 200 nautical miles in which coastal States have the right to explore and exploit natural resources as well as to exercise jurisdiction over marine science research and environmental protection.

Freedom of navigation and over flight, laying of submarine cables and pipelines, as well as other uses consented on the high seas, are still allowed.

As currently codified in UNCLOS, the EEZ marks a compromise between States seeking a 200-mile territorial sea and States wishing for more limited coastal jurisdiction.


The diagram above shows a very simplified, basic outline of the important distance markers for the international zones of jurisdiction over the adjacent sea. The letter B is the low-water line along the coast and it represents the baseline from which all seaward measurements are determined.

Be aware that international systems of measurement are according to the metric system.

This also includes all international commerce. The original metric system was based upon commonly found Earth systems.

The nautical mile was developed during the age of sailing and has become the international system for measuring ocean (nautical) distances.

It is defined as one minute (1') of latitude or 1.15 miles. (A degree of latitude is approximately 69 miles; a minute of latitude is 1/60th of that.) That makes a nautical mile about 1,852 meters (6,076 feet) in length or 18% longer than a statute mile, the measurement commonly used in the English system (5,280 feet or 1,609 meters).

Few Americans realize that their "frequent flyer" miles are calculated in nautical miles and not statute miles.

The delimitation of EEZs between States with opposite or adjacent coasts has to be carried out through a parties agreement in accordance with international law in order to achieve – as in the words of article 38 of the Statute of the International Court of Justice – an equitable solution.

At this time, 104 signatories to the UNCLOS have declared a 200-mile EEZ.

6 comments:

secondgeneration..pulau pinang said...

Salam Dr,
Saya cuma kesiankan nasib nelayan kita kat johor. Singapore menang kes Pulau Batu Putih pun kerana disebabkan satu surat je, yang dikeluarkan oleh Sultan Johor pada masa dahulu(menang nasib je). Kita tak kumpul banyak bahan sejarah sebelum kes itu kerana kita rasa kita akan menang kes tu. Singapore pun tak sangka mereka akan menang kes tu. Sekarang bila dah dapat Pulau Batu Putih, dah nak mintak EEZ pulak. Kita kena buat tuntutan juga kat EEZ.

Anonymous said...

Tolong komen artikel ni

http://anakmalaysia81.blogspot.com/2008/07/perubahan-umno-proses-pemilihan.html

hanya tulisan rakyat biasa

Anonymous said...

salam dr
singapore tu kiasu
harap kerajaan johor ambik iktibar
apa pun insentif utk wilayah iskandar tu pikir le bebetul.jangan nak harap dollar singapore aje nanti tegadai semua. singapore kenekan levi keta malaysia banyak jugak yg masuk sana ngape le kerajan johor tak nak buat yg sama. ikut sangat kehendak cina tapi diorang undi dap jugak.

jiwakita said...

kalau tak silap saya,
jika salah fakta tolong
betulkan....

BATU PUTIH SEKARANG HAK SINGAPURA DISEBABKAN SULTAN TELAH MENYERAHKAN
BATUAN INI UNTUK MEMBINA RUMAH API DAN DITADBIR(IKUT SEJARAHNYA).
TUBIR SELATAN MILIK MALAYSIA DARI DULU LAGI.. MAKA EEZ DAN KAW.PER.WILAYAH HANYA MALAYSIA
LAYAK MENUNTUT DIBANDINGKAN SINGAPURA.INI KERANA BATU PUTIH BUKAN PULAU ATAU DARATAN LUAS,MAKA RONDAAN DAN PEMANTAUAN RUMAH API DI ATASNYA HANYA LAYAK MELALUI UDARA SAHAJA...

CUBA FIKIRKAN.....

Anonymous said...

sebenarnya singapura mmg tak layak nk tuntut eez kat sekitar batu puteh kerana ianya pulau batuan dan tiada kepentingan ekonomi cuma kepentingan pertahanan sahaja. namun apa yg memusykilkan malaysia lebih awal menggunakan batu puteh (sebelum keputusan icj - 23 mei 08) sebagai point atau titik terluar utk mendapatkan eez di sekitar perairan pengerang bersempadan dgn indonesia.. kalau tak percaya sila rujuk peta zon maritim malaysia yg terpampang di laman web jabatan maritim malaysia.. hal ini dgn mudah akan menjadi satu lagi alasan singapura utk menuntut eez di kawasan batu puteh, seperti alasan yg diberikan ke atas peta tahun 1976 yg dikeluarkan oleh kerajaan malaysia dgn jelas tertera 'batu puteh dalam kurungan singapura' bagi merujuk bahawa batu puteh milik singapura... (alasan dari pihak singapura utk menuntut kedaulatan batu puteh)... harap malaysia semak dahulu peta2 sebelum ini dan jgn terlalu mudah dipaparkan di internet atau mana2 media agar pihak berkepentingan tidak mudah mengambilnya sebagai rujukan... malaysia tolonglah buka mata lihat dan peka dgn apa yg telah berlaku pd 23 mei 08... itu semua kerana kelalaian org2 dahulu... dan kegagalan kerajaan kini utk mencar & memiliki dokumen2 penting terlebih dahulu... kerajaan terlalu tergopoh2 dan tergesa2 dlm hal ini... sila ambil perhatian kerajaan malaysia... jgn biarkan org johor marah... kalau marah... mmg susahlah malaysia ni...

Anonymous said...

Harap di selongkar semua peta lama kedudukan Sngapura dan Tanah Melayu sebelum zaman British kurun temurun dahulu, lengkapkan segala fakta , malah jika ada mesyuarat juga hantar lah orang-orang lama yang faham sejarah supaya kes kehilangan batu putih tidak berulang disebabkan pegawai muda tidak belajar sejarah

ARTIKEL TERPANAS MINGGU INI.

.