Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Monday, June 30, 2008

Kenapakah Kedutaan Turki Menjadi Pilihan DS Anwar Ibrahim?

Dr Novandri Hasan Basri

Seperti yang penulis ramalkan di dalam artikel sebelum ini, DS Anwar Ibrahim telah mula menggunakan taktik lazim beliau apabila berdepan dengan isu-isu yang mampu mengganggu gugat karier politik beliau iaitu beliau akan MENYAMAN.

CNN.com melaporkan bahawa Anwar Ibrahim mahu menyaman Muhd Saiful Bukari Azlan kerana telah memfitnah beliau.

(Al-Jazeera News pula melaporkan bahawa Anwar Ibrahim turut memfailkan saman kepada kerajaan Malaysia)

Dan janganlah kita terkejut pula jika dalam masa terdekat ini, peguam-peguam Anwar Ibrahim akan meminta standing order daripada mahkamah untuk melarang sebarang bentuk ulasan mengenai isu ini di dalam media.

Alasannya ‘valid’ di dalam bahasa undang-undang iaitu supaya ulasan-ulasan itu tidak mempengaruhi perjalanan dan siasatan kes sodomi tersebut.

Tetapi di dalam masa sama, standing order ini dilihat dapat ‘menyejukkan’ kegawatan yang berlaku akibat isu sodomi ini.

Pastinya, ‘cooling period’ ini merupakan bonus point untuk Anwar Ibrahim dan penasihat-penasihat beliau bagi mengatur strategi politik yang seterusnya.

Surfers sekalian tentu telah masak dengan modus operandi Anwar Ibrahim ini. Realitinya, Anwar Ibrahim adalah seorang ahli politik ’kreatif’ di dalam meraih simpati masyarakat terhadapnya.

Makanya, apa yang benar-benar menarik perhatian penulis kali ini ialah:-

1. Kenapakah Kedutaan Turki yang dipilih menjadi tempat perlindungan Anwar Ibrahim?

2. Apakah kekuatan perhubungan di antara Kerajaan Turki dengan Anwar Ibrahim sehinggakan beliau diterima berlindung di dalam kedutaannya?

3. Sehingga tahap manakah kepercayaan kerajaan Turki terhadap Anwar Ibrahim sehinggakan kedutaan tersebut sanggup berkontroversi dengan kerajaan Malaysia?

Penulis terfikir,

1. Kenapakan Anwar Ibrahim tidak mahu memilih Kedutaan Amerika Syarikat?

2. Bukankah pilihan Kedutaan US ini lebih ‘grandiose’, lebih uummph dan mampu meningkatkan taraf sandiwara beliau ke kelas yang lebih tinggi?

Persoalannya, kenapakah kedutaan Turki ?

Menurut Washingtonpost.com, Kedutaan Turki dipilih kerana Anwar Ibrahim mempunyai hubungan yang akrab dengan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan.

Dan jika kita layari Washingtonpost.com, Anwar Ibrahim sebenarnya telah menulis satu artikel yang bertajuk A Test For The West In Turkey pada 6hb Julai 2007. Artikel tersebut menyentuh isu pergolakan politik yang berlaku di Turki dan paradigm shift pemikiran politik yang di lakukan oleh parti politik Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP).

AKP diterajui oleh Recep Tayyip Erdogan, Perdana Menteri Turki yang dikatakan mempunyai hubungan baik dengan Anwar Ibrahim.

Anwar Ibrahim juga telah beberapa kali melawat Istanbul dan Ankara, ibu negara Turki untuk tujuan bertemu dengan Erdogan.

Anwar Ibrahim juga merupakan tetamu Recep Tayyip Erdagon dan salah seoarang daripada speaker semasa Forum The Fourth Assembly of the World Movement for Democracy yang diadakan di Instanbul, Turki pada April 2- 5, 2006.

Anwar Ibrahim juga merupakan tetamu luar yang pertama bagi parti AKP selepas pilihanraya Umum Turki tahun 2007.

Dan jika berpandukan kepada perkara-perkara di atas, tidak mustahil untuk kerajaan Turki membelakangi kerajaan Malaysia hari ini.

Akan tetapi, sebagai sebuah negara berdaulat dan berpegang kepada prinsip demokrasi, negara Turki sepatutnya lebih sensitif, tidak bongkak dan menghormati struktur pemerintahan demokrasi perlembagaan negara Malaysia, seperti mana kita menghormati hak negara tersebut.

Yang pastinya, lebih baik kerajaan Turki itu memperkemas dan memperbetulkan negara diri dahulu sebelum berlagak pandai mengganggu hal ehwal negara Malaysia.

Untuk pengetahuan surfers sekalian :-

KEDUTAAN TURKI
Alamat : 118, Jalan U Thant, 55000 – Kuala Lumpur.
Telefon : 03-4257 2225, 03-4257 2226
Faks : 03-4257 2227
Email : turkbe.tm.net


Pautan : Al-Jazeera News , ahli politik 'kreatif' , washingtonpost.com , Recep Tayyip Erdogan , Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) , The Fourth Assembly of the World Movement

Sunday, June 29, 2008

Mana Mungkin Anwar Ibrahim Mahu Mengaku..

Dr Novandri Hasan Basri

Di dalam kenyataan akhbar hari ini, DS Anwar Ibrahim pada awal pagi ini (2 pagi) menafikan laporan polis mengenai dakwaan meliwat seorang pembantunya. Beliau mendakwa bahawa ia ``hanya rekaan semata-mata''. Anwar juga menyifatkan dakwaan itu bertujuan menyekat kebangkitan karier politiknya.

Seperti dijangka, susunan perkataan-perkataan seperti di atas, pasti dikeluarkan oleh Anwar Ibrahim apabila isu sodomi muncul kembali setelah sekian lama tidak dihighlightkan oleh kawan dan lawan politik Anwar Ibrahim.

CUMA, Anwar Ibrahim belum menggunakan salah satu daripada ayat-ayat 'power' atau lazim beliau apabila berdepan dengan isu-isu seperti ini iaitu 'saya akan menyaman si polan itu kerana memfitnah saya'.

Mungkin hari ini dan seterusnya, Anwar akan mula menjaja ayat 'akan menyaman' di dalam media-media utama dan alternatif.

Jika Ya

Jika ya pun Anwar Ibrahim melakukan perbuatan terkutuk itu, mana mungkin beliau akan mengaku.........Not in a million years.

Beliau adalah seorang ahli politik. Pertimbangan beliau bukan lagi berdasarkan dasar keinsafan.

Beliau mengetuai satu organisasi politik yang besar, ramai pengikut dan terdapat parti-parti politik lain yang berpaut kepada beliau.

Maksudnya, jika beliau jatuh, parti beliau pasti jatuh dan parti-parti politik yang bersekongkong dengan beliau akan turut tersungkur.

Jika ya pun sodomi berlaku, Anwar Ibrahim tahu bahawa ianya mesti dibuktikan di dalam mahkamah dan dengan kelemahan struktur kehakiman negara hari ini, kes sodomi ini mungkin akan mengambil masa yang lama untuk dibereskan.

Dan jika pihak-pihak media sangat aktif dan berterusan memain-mainkan isu sodomi itu, Anwar Ibrahim boleh meminta standing order daripada mahkamah agar isu tersebut tidak lagi disiarkan di dalam sebarang media.

Apabila isu sodomi ini timbul kembali, penulis terfikir,

Kenapakah lawan politik Anwar Ibrahim tidak pernah menggunapakai isu Sodomi sebagai senjata untuk menjatuhkan kredibiliti dan kepimpinan Anwar Ibrahim?

Apakah lawan politik Anwar Ibrahim terlalu sopan untuk tidak menggunakan kelemahan Anwar Ibrahim itu?

Apakah lawan politik Anwar Ibrahim takut di 'saman' oleh Anwar Ibrahim kerana mengeluarkan kenyataan sodomi?

Apakah lawan politik Anwar Ibrahim masih respect kepada beliau dan menanam harapan agar beliau akan masuk kembali kembali parti mereka?

Jika kita berhipotetikal dan putarkan senario ini dengan andaian lawan politik Anwar Ibrahim yang melakukan sodomi:-

Apakah Anwar Ibrahim tidak akan menggunakan kes sodomi lawan politik beliau untuk menghentam, menjatuh dan memburuk-burukkan lawan beliau?

Apakah Anwar Ibrahim akan 'sesopan' lawan-lawan politik beliau seperti hari ini?

DAN jika berpandukan kepada kemarukan beliau mahu berkuasa pada hari ini, beliau pasti akan menggunakan isu tersebut to the fullest sampai lawan politik beliau tersungkur malu atau berhijrah ke negara lain kerana tidak dapat menanggung malu!

Tetapi realitinya pada hari ini,

Apakah lawan politik Anwar Ibrahim mahu berbuat seperti yang Anwar mungkin lakukan?

Pernahkah kita dengar atau war-warkan sekeras dan selantang yang mungkin mengenai kegiatan tidak bermoral Anwar Ibrahim?

Setakat ini........ TIADA, NONE !

Sekarang ni, Anwar Ibrahim mendakwa bahawa beliau menerima ugutan bunuh dan sedang berada di "safe but undisclosed location" !

Mungkin beliau takut ada orang yang mahu meracun beliau dengan arsenik seperti yang direka-reka oleh beliau sebelum ini.

Bagaimana pun, sebagai warganegara yang memegang teguh kepada Perlembagaan Malaysia, kita akan serahkan isu ini kepada undang-undang negara.

Pautan : The Rebuttal On Anwar Ibrahim , Anwar Ibrahim faces sodomy inquiry , Anwar receives death treats ?

Saturday, June 28, 2008

e-Temuramah Dato' Mukhriz Di Dalam The STAR.

Dr Novandri Hasan Basri.

Di sini penulis sertakan artikel suratkhabar The STAR bertarikh 28hb Jun 2008 yang bertajuk "Mukhriz: A Vote For Me Is A Cry For Reform".

Keterangan-keterangan Dato' Mukhriz tersebut adalah daripada e-Temuramah yang disiarkan di dalam blog ini.

Penulis mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak The STAR kerana sudi menyiarkan e-Temuramah ini di dalam The STAR.

Ikutilah artikel tersebut :-

Mukhriz: A Vote For Me Is A Cry For Reform.

The STAR
Saturday June 28, 2008

BUTTERWORTH: Jerlun MP Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir said votes for him in the contest for Umno Youth chief post should be seen as “pressure” from members seeking reform in the party.

“Any vote that I receive in the contest represents the voice of this group in Umno.

“I will not offer myself to contest the post if I am not convinced of winning it,” he said in his reply at an e-interview with Dr Novandri Hasan Basri, a Bukit Gelugor Umno Youth division committee member.

The e-interview was posted on Dr Novandri’s blog (novandri.blogspot.com).

Dr Novandri, besides running his own clinic in Gelugor, manages the division’s mobile clinic.

Mukhriz said he was now gathering feedback from members nationwide to gauge his strength, adding that the support was overwhelming.

He said he would leave the fate of his political future in the hands of Umno Youth delegates.

“I see that it will be a tough fight as all candidates who have offered themselves to contest so far are capable leaders,” he said.

He added that the party should consider views and opinion from Youth members to chart a new direction for the party.

“There should be a systematic succession planning by Umno to give Youth members an important role in determining the future of the party as is being done by the People’s Action Party in Singapore.

“If members are given the opportunity to participate in decision-making on issues affecting the country, I believe many of them will be willing to come forward to help leaders strengthen the party,” he added.

Mukhriz also touched on the need to revive the Gerbang Perdana or the infamous Crooked Bridge project linking Johor and the republic to ensure the success of the multi-billion ringgit Iskandar Development Region.

“I hope the government will re-consider its decision to cancel the project.”

Pautan : e-Temuramah (Part 1), e-Temuramah (Part 2)

Friday, June 27, 2008

Kontrak Sosial & Ketuanan Melayu Akan Dipersoalkan Lagi.

Dr Novandri Hasan Basri

Nampaknya The Bar Council of Malaysia akan menjadi 'popular' dan bakal menjadi topik panas untuk seminggu dua ini.

Esok (28hb Jun 2008) mereka akan mengadakan satu forum yang berteraskan kepada kontrak sosial dan "Ketuanan Melayu"!

Apa yang penulis ragui ialah forum tersebut diwakili oleh seorang Melayu yang bernama Dr Farish Noor manakala yang selainnya bukan orang Melayu.

Seperkara lagi ialah mereka yang merancang forum tersebut (council secretary, Lim Chee Wee) sudah mempunyai fixed idea atau fixed mind mengatakan bahawa definasi 'Ketuanan Melayu' yang perlu di ubah kepada 'Ketuanan Bangsa Malaysia'!

Begitu juga dengan speakers untuk forum tersebut, Tommy Thomas, yang mengatakan "the social contract as “an accommodation on power sharing” dan Dr Mavis Puthucheary yang bersetuju dengan 'pandangan' Ungku Aziz mengenai ketidakwujudan sosial kontrak.

Cuma yang diharapkan ialah kepada Dr Farish Noor untuk mempertahankan kewujudan dan kebenaran sosial kontrak ?

Beliau juga mesti merubah persepsi mereka yang hadir di dalam Forum itu mengenai perlunya 'ketuanan Melayu' dan menangkis kekeliruan mengenai definasi 'ketuanan Melayu'.

Di sini disertakan keratan akhbar mengenai forum tersebut :-

KUALA LUMPUR: The Bar Council of Malaysia will host a forum on social contract and “Ketuanan Melayu” tomorrow.

Titled “Social Contract Forum”, council secretary Lim Chee Wee said the forum aimed to provide a platform for people to debate on the theory of social contract.

“This is an important issue. It affects the fundamental rights of various stakeholders in the country,” he said.Lim said there were parties and scholars who recognised the existence of a social contract and “Ketuanan Melayu” while others disregarded it.

“In recent years, there has been active discussion on the existence, nature and implications of Malaysia's social contract. Just over four weeks ago former Universiti Malaya vice-chancellor Prof Ungku Aziz Ungku Hamid opined that there was no such social contract,” he said.

Ungku Aziz's statement was later refuted by former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad, who reportedly said that the social contract exists – as an unwritten understanding.

“The people are confused. Every Malaysian should be able to claim a birth right to their country. It should be “Ketuanan Bangsa Malaysia” instead of “Ketuanan Melayu”, Lim added.“This forum provides the right opportunity for such discussion,” he said.

The forum will see advocate and solicitor Tommy Thomas, who has described "the social contract as “an accommodation on power sharing”, Dr Mavis Puthucheary who agrees with Ungku Aziz, and political scientists Dr Kua Kia Soong and Dr Farish Noor present their views.



Terbaru (28hb Jun 2008 5.10pm)

Perjalanan & Kesudahan Forum tersebut di dalam blogBigDot.com Forum ‘Kontrak Sosial’ Majlis Peguam: Tafsiran sempit dan fakta diputar belitkan

Politik Wang Adalah Rasuah Yang Nyata

Dr Novandri Hasan Basri

Satu perkara yang sangat pasti ialah politik wang adalah satu bentuk rasuah.

Modus operandi yang bermotifkan rasuah adalah sama jeleknya dengan modus operandi yang digunakan di dalam politik wang.

Ini adalah satu kenyataan yang tidak boleh dinafikan sama sekali oleh si pemberi wang, penerima wang, sistem politik dan seluruh masyarakat.

Allah s.w.t berfirman, ertinya,

“Wahai sekalian manusia! Makanlah sebahagian dari makanan yang ada di bumi ini, yang halal dan baik, dan janganlah kamu menuruti jejak langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata.” (Surah Al-Baqarah:168)

Jika kita selidiki, politik wang atau pun rasuah ini telah wujud sejak dulu lagi. Ini dibuktikan dengan ucapan-ucapan Tun Dr Mahathir Mohamad semasa beliau menjadi Presiden UMNO dulu.

Contohnya ialah ucapan di Perhimpunan Agung UMNO yang ke- 35 pada tanggal 25hb. Mei 1984.

Beliau berkata, "UMNO sekarang memasuki satu era baru di mana kepentingan diri sendiri nampaknya di berikan keutamaan yang lebih daripada kepentingan parti. Pengunaan wang dan rebutan jawatan di buat dengan wang yang banyak. Penggunaan wang dan perebutan jawatan akan menghancurkan UMNO dan melemahkan orang Melayu."

24 tahun telah berlalu tetapi kita masih bercakap mengenai politik wang.

Penulis pasti ahli-ahli UMNO dari akar-umbi masih tertanya-tanya dan ingin tahu kesudahan isu politik wang di dalam UMNO. Yang pastinya, segala keraguan yang dirasai kini tidak sekali-kali disebabkan oleh ahli-ahli UMNO dari akar-umbi.

Yang pastinya juga ialah ahli-ahli UMNO dari akar-umbi tidak mengundang kontroversi hangat ini daripada tercetus serta mungkin mencalar imej UMNO itu sendiri.

Tetapi isu berat ini disebabkan oleh sesetengah pemimpin yang kemaruk jawatan dan sesetengah perwakilan yang mengambil kesempatan mengisi poket masing-masing.

Kita juga pasti bahawa kenyataan-kenyataan akhbar yang dibuat oleh beberapa pemimpin UMNO dan menteri-menteri mengenai kewujudan jenayah politik wang, mempunyai asas-asas yang tertentu dan bukannya tuduhan melulu.

Ini adalah kerana jika mereka membuat tuduhan palsu, imej mereka akan menjadi buruk dan mereka boleh dikenakan hukuman yang sewajarnya oleh Lembaga Disiplin parti UMNO.

Dalam masa yang sama, kita juga mengikuti kenyataan sesetengah pemimpin UMNO yang berjaya memenangi kerusi Majlis Tertinggi UMNO.

Ada yang tidak mahu menafikan bahawa mereka atau agen-agen mereka terlibat di dalam politik wang!

Segala kekalutan dan sikap sesetengah pemimpin UMNO yang seolah-olah mengharapkan isu politik wang ini hilang ditelan masa seperti tahun-tahun yang lepas, pastinya menimbulkan kekesalan yang amat sangat di kalangan ahli-ahli UMNO dari akar-umbi.

Persoalannya,

1. Kenapakah politik wang tidak disebut saja sebagai rasuah?

2. Apakah perkataan ‘politik wang’ membawa makna jenayah yang lebih sedikit beratnya atau lebih ‘sopan’ jika dibandingkan dengan perkataan ‘rasuah’?

3. Apakah ‘politik wang’ digunakan supaya si tertuduh hanya dapat dikenakan hukuman mengikut perlembangan parti politik sahaja tanpa mereka dihukum di dalam sistem perhakiman negara ini?

Kewujudan politik wang yang bertapak sekian lama di dalam UMNO turut menimbulkan satu lagi persoalan penting iaitu:-

1. Apakah terdapat pemimpin-pemimpin UMNO yang memegang jawatan penting hari ini, pernah terlibat di dalam politik wang pada mana-mana masa karier mereka sebagai ahli politik?

2. Apakah mereka yang telah mempunyai sejarah hitam ini mempunyai nilai atau maruah lagi untuk menegur pemimpin-pemimpin UMNO hari ini yang mempraktikkan politik wang, seperti mereka dahulu?


Segala persoalan di atas pastinya sukar untuk dijawab kerana Lembaga Disiplin UMNO tidak dapat berbuat apa-apa tanpa bukti yang sah.

Secara logik pun, mana mungkin ada yang akan tampil ke hadapan untuk memberi keterangan, lebih-lebih lagi jika mereka sendiri pun terlibat secara langsung di dalam politik wang itu.

Tapi, kita janganlah lupa bahawa mencegah itu lebih baik daripada merawat. Maka, adalah perlu bagi kepimpinan tertinggi UMNO menilai segera sistem pemilihan MT UMNO yang sedia ada.

Sudah tiba masanya 3.2 juta ahli-ahli UMNO diberi hak mereka untuk menentukan barisan pemimpin mereka dan bukan sahaja 2500 perwakilan yang berada di bangunan PWTC.

Kenyataannya, perwakilan-perwakilan UMNO hanya mewakili 0.07 % suara ahli UMNO, satu peratusan yang sangat kecil!

Realitinya, proses pertama di dalam memilih calon-calon Majlis Tertinggi UMNO yang dijalankan di peringkat cawangan dan bahagian UMNO adalah lebih demokratik kerana ianya adalah aspirasi tulin serta suara ahli-ahli UMNO dari akar-umbi.

Manakala, proses kedua di mana pemilihan yang diadakan sekali lagi di PWTC perlu dikaji semula atau pun di mansuhkan.

Jika pun proses kedua pemilihan tetap mahu diteruskan, perwakilan-perwakilan perlu berjumpa dengan ahli-ahli UMNO di bahagian masing-masing dahulu sebelum ke Kuala Lumpur.
Ini adalah kerana pemimpin-pemimpin yang dicalonkan oleh bahagian UMNO tersebut semasa proses pertama pemilihan, mungkin tidak cukup undi dan terkeluar dari senarai akhir calon-calon MT UMNO.

Maka, perwakilan-perwakilan perlu merujuk kembali kepada ahli-ahli UMNO bahagian masing-masing untuk menentukan barisan pemimpin UMNO yang baru.
Pastinya, kaedah ini lebih demokratik dan seimbang.

Demi maruah dan survival parti UMNO, kaedah ini juga perlu diambil kira walau pun ianya memerlukan penyelenggaraan dan perbelanjaan yang lebih,

Biar apa pun, kita amat berharap agar mereka yang telah mempraktikkan politik wang, agen-agen mereka dan si penerima wang tesebut, tidak terlepas begitu sahaja.

Kita juga berharap agar isu ini tidak dibiarkan dan hilang begitu sahaja di telan masa tanpa penyelesaian segera yang konkrit dan efektif.

Yang pastinya, seluruh ahli UMNO sedang memerhati dan menilai kembali sikap serta tingkah laku pemimpin-pemimpin mereka.

Thursday, June 26, 2008

Eksklusif (Part 2) : e-Temuramah Bersama Dato' Mukhriz Mahathir

Dr Novandri Hasan Basri

Di sini disertakan beberapa lagi jawapan daripada Dato' Mukhriz Mahathir kepada soalan-soalan yang telah dikemukakan oleh surfers sekalian. Jawapan-jawapan sebelum ini telah disiarkan di dalam artikel Part 1.

*Jawapan kepada soalan-soalan lain akan menyusul selepas ini.


7. Dato', kita telah melihat manifesto2 yang dikeluarkan oleh pihak Perikatan Rakyat tidak dapat ditunaikan dengan pelbagai alasan diberi. UMNO sebagai komponen BN harus memainkan peranan penting dalam menyuarakan manifesto akan datang untuk memastikan rakyat majmuk di Malaysia tidak tertipu. Bila rakyat tertipu, kepercayaan terhadap parti akan terhakis. Sebagai ahli, saya melihat ramai Melayu bukan UMNO tetap menyokong UMNO kerana kredibilitinya sebelum merdeka lagi. Jadi, apa langkah Dato' sebagai ahli UMNO untuk menggerakkan satu lonjakan baru terhadap pemikiran golongan muda UMNO? (Speedrider)

Dato' Mukhriz : Saya lihat terhakisnya sokongan Melayu kepada UMNO kerana kita tidak dilihat sebenar2nya memperjuangkan dan membela kepentingan Melayu kebelakangan ini. Kita tidak membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi Melayu.

Malah dengan kenaikan harga minyak yang sudah tentu akan beri impak negatif kepada harga pengangkutan dan barangan ini, kita dilihat menyusahkan rakyat pula.

Olehitu walaupun Melayu telah menyokong UMNO buat sekian lama, kita tidak patut ambil mudah sokongan ini dan buat sesuka hati kita.

Saya menerima falsafah bahawa pemimpin mesti memimpin, dan bukan hanya buat keputusan popular sahaja.

Ini kerana yang popular tidak semestinya yang terbaik untuk kita semua buat jangka masa panjang.

Oleh sebab itu, saya tahu bahawa keputusan menaikkan harga minyak itu dianggap perlu oleh Kerajaan walaupun ianya keputusan yang tidak popular.

Tetapi kita tidak boleh kata bahawa Kerajaan itu berani kerana sanggup membuat keputusan tidak popular itu.

UMNO perlu dapatkan pandangan dan idea orang muda untuk melakar satu masa depan yang menepati aspirasi mereka. Kalau Wawasan 2020 berikan kita satu rangka yang elok diikuti, kini kita harus perincikan dengan "goal setting" yang mampu meletak kita pada tahap yang berdaya saing dengan yang terbaik didunia.
Kepimpinan tertinggi Singapura sentiasa mencari tokoh2 muda untuk digilap potensinya supaya dapat mewarisi kepimpinan negara.

Dengan usaha "succession planning" yang dilakukan dengan begitu sistematik ini, maka orang muda diberi peranan yang penting dalam PAP dan juga Kerajaan.

UMNO dan Malaysia juga perlu lakukan seperti mereka. Walaupun saya tidak gemar menggunakan contoh Singapura, tetapi apabila ada pendekatan yang baik, kita harus contohi dengan gunakan acuan kita sendiri.

Kalau orang muda melihat bahawa mereka juga boleh terlibat dalam soal2 penting dalam negara, saya kira lebih ramai yang akan tampil kedepan memainkan peranan dalam UMNO.



8. Apabila Dato' menjadi ketua pemuda nanti (insyallah), adakah Dato' akan mendesak kerajaan. (Noor Faiza)

(a) Mengharamkan nepotisme dalam parti dan kerajaan?

Dato' Mukhriz : Saya tidak setuju untuk diharamkan terus nepotisme dalam parti dan kerajaan kerana yang membawa masalah kepada kita ialah salahguna kuasa, dan bukan semata2 kerana nepotisme.

Sekiranya salahguna kuasa tidak berlaku walaupun ada nepotisme, maka perlantikan atau pemilihan kaum keluarga dalam parti atau kerajaan tidak bawa masalah kepada kita semua.

Sebaliknya, salahguna kuasa masih boleh berlaku walaupun tiada amalan nepotisme.

Walaupun begitu, saya faham bahawa persepsi nepotisme boleh menimbulkan salah sangka mahupun buruk sangka.

Olehitu, eloklah amalan itu dielakkan seperti yang dilakukan sewaktu ayah saya PM dulu.

(b) Membina kembali 'jambatan bengkok' ?

Dato' Mukhriz : Jambatan bengkok ataupun lurus perlu dibina lebih2 lagi jika Iskandar Malaysia ingin dijayakan.

Rakyat Johor juga mahukan jambatan ini untuk mengurangkan kesesakan jalanraya yang berlaku setiap hari di lorong keluar dan masuk Tambak Johor, yang tempiasnya dirasai sekitar Johor Baru.

Saya harap Kerajaan akan timbang semula keputusan membatalkan pembinaannya.

(c) Menurunkan harga minyak atau meningkatkan pendapatan orang melayu?

Dato' Mukhriz : Kalau boleh saya lebih suka kalau Kerajaan dapat menstruktur semula penurunan subsidi minyak supaya beban yang ditanggung oleh rakyat dapat diringankan.

Saya kira jawaban saya sebelum ini yang menyentuh ekonomi Melayu memberi gambaran bahawa saya setuju usaha dilipatgandakan untuk meningkat pendapatan orang Melayu.


9. Di akar umbi menyokong Dato'..kita sedia maklum.Apa strategi Dato' untuk memastikan Dato' mendapat pencalonan yang cukup??kerana kita tahu ada bahagian yang seperti lembu dicucuk hidung..patuh cakap pucuk pimpinan lemah sekarang ini. (Shah)

Dato' Mukhriz : Ini soal strategi yang mungkin elok saya tidak dedahkan secara terbuka.

Apapun, pendekatan yang saya gunakan menepati peraturan dan tataetika pemilihan dan setakat ini mendapat sambutan yang begitu baik dari ahli Pemuda akar umbi, selain daripada pemimpin2 pemuda peringkat bahagian.


10. Dato merupakan EXCO Hubungan Luar Pemuda UMNO,Apa usaha yang Dato' lakukan semasa memegang jawatan tersebut untuk menampakan keberkesan pemuda UMNO??Salah satu kekuatan kepimpinan TUN DR MAHATHIR adalah keberkesanan hubungan luarnya. (Shah)

Dato' Mukhriz : Dari awal lagi kita telah mengambil pendekatan merapatkan hubungan dengan pemimpin2 muda di negara2 jiran. Antara yang paling diutamakan ialah hubungan dengan rakan2 di Indonesia.

Kalau dulu UMNO begitu rapat dengan Golkar, kini kita terpaksa mengenali dan menjalinkan hubungan yang baik dengan banyak parti2 politik lain disana.

Saya juga ada membuat perjumpaan dengan pemimpin muda Thailand, Singapura dan Filipina.

Dalam rangka kerja atau tugas Aman Malaysia kenegara2 luar yang mengalami bencana, kita juga mengambil kesempatan berjumpa dengan pemimpin2 negara2 tersebut.

Kita telah berkenalan dengan pemimpin2 Pakistan, Bangladesh, Lubnan dan Palestin. Biro Antarabangsa juga berjumpa dengan "Ketua Pemuda" parti komunis negara Cuba.

Saya setuju bahawa adalah penting untuk kita mengeratkan lagi hubungan siraturahim dengan pemimpin2 negara asing, khususnya negara2 jiran. Ini akan saya usahakan sekiranya diberi peluang.


(bersambung....Part 3)

Wednesday, June 25, 2008

EKSKLUSIF : Jawapan Dato' Mukhriz Mahathir untuk e-Temuramah (Part 1)

Dr Novandri Hasan Basri.

Seperti dijanjikan, di sini penulis siarkan jawapan-jawapan yang telah disediakan sendiri oleh Dato' Mukhriz Tun Mahathir, Exco Pemuda UMNO Malaysia merangkap Ahli Parlimen Jerlun, Kedah.

Penulis mengucapkan terima kasih kepada Dato' Mukhriz kerana sudi meluangkan masa beliau untuk e-Temuramah. Penulis berharap agar e-Temuramah ini dapat dijadikan salah satu daripada saluran infomasi dan komunikasi yang berkesan di dalam alam siber ini.

Soalan-soalan yang ditujukan itu adalah daripada para surfers yang telah menghantar soalan-soalan ke blog Minda Intelek Melayu dengan kerjasama daripada rakan-rakan di MyKMU.Net, MyKMU.Johor, Web Pemuda UMNO Malaysia, Media Saka Bangsa, CybertrooperUMNO.com dan juga bloggers yang lain.

Penulis mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan sekalian kerana sudi membantu untuk merealisasikan program e-Temuramah ini. Di harapkan program ini akan dikembangkan lagi untuk menafaat kita bersama.

* Jawapan kepada soalan-soalan lain akan menyusul kemudian.

Latar Belakang Pemimpin

Dato' Mukhriz Mahathir dilahirkan pada November 1964, merupakan anak lelaki ketiga daripada lima orang anak kepada Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad dan Tun Dr Siti Hasmah.

Pada tahun 2004, Beliau telah memenangi kerusi Exco Pemuda UMNO Malaysia dengan jumlah undi terbanyak. Beliau memegang potfolio Exco Pemuda Hal Ehwal Luar Negeri dan PEACE Malaysia.

Pada tahun 2008, beliau telah memenangi kerusi Parlimen Jerlun, Kedah. Dato' Mukhriz berkahwin dengan Datin Norzietah Zakaria dan mempunyai tiga cahaya mata.

Ikutilah e-Temuramah Bersama Dato' Mukhriz Tun Mahathir (Part 1)


1. Dato' sebagai anak pembesar negara, zaman sekolahnya bagaimana? (Speedrider)

Walaupun ayah saya Menteri Pelajaran waktu itu, beliau telah buat keputusan menghantar saya ke MRSM Kota Bharu (kini MRSM Pengkalan Chepa)* pada tahun 1977.

Sepanjang pengajian saya disitu, Tun memegang beberapa jawatan kerajaan hingga menjadi TPM, seterusnya PM pada tahun akhir saya di MRSM, iaitu 1981.

Di MRSM KB, saya tidak diberi sebarang keistimewaan oleh pihak pentadbir/pengurusan maktab. Ini adalah kerana pesanan Tun sendiri kpd Pengetua maktab.

Lima tahun di MRSM pada umur yg "impressionable" sudah tentu akan membentuk perwatakan dan keperibadian yang akan tahan lama.

Suasana bersama rakan-rakan dibangku sekolah ini mengajar saya untuk sentiasa bersifat rendah diri, dan bersyukur atas segala yang dikurnia Allah SWT.

Keakraban yang terjalin dari zaman itu kekal kehari ini. Hubungan saya dengan rakan2 semaktab khususnya se-batch dgn saya rapat hingga sekarang.

Walaupun saya berada di "kubu PAS" waktu itu, saya tidak berapa minat dalam politik dan hanya tahu apa yang saya baca dalam akhbar sahaja.

Dari Kelantan, saya ke Tokyo, Jepun untuk menuntut di Sophia University, dan kemudiannya ke Boston University di Massachusetts, Amerika Syarikat.

Sepanjang saya disana juga hidup sederhana sebagai "student". Saya telah mewujudkan Malaysian Students Association di Boston pada tahun 1988.

* (MRSM dibawah MARA yang ketika itu dibawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan bukannya Kementerian Pelajaran)


2. Pada pengalaman Dato sebagai anak bekas Perdana Menteri, apakah kesusahan yang dihadapi oleh anak-anak Menteri dalam membina kerjaya? Memandangkan apa saja yang dilakukan orang Melayu sering mempunyai kaitan kerajaan, apakah kerjaya yang boleh mereka buat supaya bapa/ibu mereka tidak terlanggar etika dan menghadapai masaalah accountability sebagai public political figure? (Zakaria Zainal)

Dari pengalaman saya dan keluarga saya, kesusahannya memang banyak walaupun tidak disedari umum.

Ini adalah kerana sikap ayah kami sendiri yang tidak mahukan ianya tersepit dengan masalah kepentingan berkonflik.

Kami sedar dari awal awal lagi bahawa sekiranya ayah terpaksa memilih antara kepentingan keluarga dan kepentingan rakyat, tanpa memikir dua kali beliau akan memihak rakyat.

Diatas kemungkinan ini akan menjejaskan hubungan keluarga, maka beliau berpegang kepada prinsip untuk tidak membenarkan keluarga terlibat dalam sebarang kerjaya kerajaan, jauh sekali dalam pentadbiran negara.

Oleh itu kerjaya yang terbuka kepada kita adalah perniagaan.

Itupun jika melibatkan kontrak kerajaan, kerana tahu prinsip ayah saya itu, maka pegawai kerajaan yang ditanggung jawabkan untuk membuat sebarang keputusan yang melibatkan keluarga kami akan memilih antara dua pilihan:

1. Tidak meluluskan permohonan berkenaan.

2. Menggunakan proses penapisan dan penilaian yang melampaui kebiasaan supaya sesiapapun yang menyoal keputusannya nanti akan lihat bahawa segala prosedur (malah lebih dari biasa) telah dilaksanakan.

Ini dilakukan supaya tidak ada mana mana pihak yang menuduh si pegawai tersebut pilih kasih atau memberi keistimewaan kepada keluarga Tun.

Kerana ini menyulitkan perniagaan kami, maka abang2 saya menerokai pasaran luar dimana tidak ada kekangan seperti yang berlaku di Malaysia waktu kepimpinan Tun.

Ini terpaksa dilakukan untuk bersikap adil kepada syarikat dan pekerja kami yang lihat bahawa nama "bin" kami itu lebih menyusahkan daripada memudahkan kerja.

Abang saya Mokhzani terpaksa menjual syarikat2nya Tongkah dan Pantai kerana masalah ini.


3. Setakat hari ini, Datuk telah tahu siapa diantara mereka yang akan bertanding Ketua Pemuda UMNO. Jadi adakah Datuk yakin Datuk boleh memenangi jawatan tersebut? (Sukj)

Sudah tentu jika saya langsung tidak yakin boleh menang, saya tidak akan menawarkan diri.

Buat ketika ini, saya masih dalam proses untuk mengumpul pandangan dari kawan-kawan Pemuda peringkat Bahagian seluruh negara, dan maklumbalas yang mereka berikan amat memberangsangkan.

Pada waktu yang sama, saya tidak nafikan bahawa personaliti2 lain yang bakal bertanding jawatan KP UMNO itu juga bukan calang2 orang, dan sudah tentu punyai kekuatan masing2.

Walau apapun, saya sanggup menyerah masa depan politik saya kepada perwakilan Pemuda kelak supaya mereka tentukan nasib setiap calon.


4. Sekiranya Datuk menang sebagai Ketua Pemuda, adakah barisan pemuda UMNO semakin bertambah kuat, lantang dan bersatu atau semakin tidak bermaya? (Sukj)

Sehingga kini saya ingat saya yang paling lantang bersuara menongkah arus atas dasar kebenaran. Sokongan yang saya dapat raih sehingga kini pun kerana kelantangan ini.

Apa gunanya kita lantang cuma sebelum pemilihan, dan tidak bersuara selepas memenangi jawatan tinggi parti?

Saya kira undi kepada saya bermakna undi kepada hak Pemuda bersuara sebagai kumpulan pendesak didalam UMNO. Dan inilah pembaharuan yang hendak saya bawa ke Pemuda sekiranya diberi mandat dan kepercayaan.

Calon2 KP yang lain juga boleh membuat pengesyoran yang sama. Terpulanglah kepada perwakilan Pemuda utk membuat penilaian yg sewajarnya.


5. UMNO dan Melayu tidak dapat dipisahkan. Apakah visi YB untuk Melayu sebagai Pemuda? (Noris Helmi)

Kita seringkali lupa atau tidak sedar akan kaitan yang amat rapat antara politik dan ekonomi. Saya tidak bermaksud bahawa kita harus gunakan politik untuk meningkatkan kedudukan ekonomi peribadi kita.

Tapi hakikatnya ialah tidak ada satu2 bangsa di dunia ini yang mampu mengekalkan kuasa politik jika tidak menguasai kuasa ekonomi - lebih2 lagi bagi bangsa yang merupakan majoriti dalam negara tersebut.

Oleh itu, saya akan memberi perhatian yang khusus kepada peningkatan kedudukan ekonomi Melayu. Sebenarnya ini juga yang telah diperjuangkan oleh pejuang2 sebelum kita melalui dasar2 kerajaan seperti DEB dan sebagainya.

Tapi berlaku juga ketirisan dimana perlaksanaan dasar tidak seperti yang diharapkan.Pada waktu yang sama, usaha untuk merapatkan jurang perbezaan antara Melayu/Bukan Melayu ini tidak bermaksud kita amalkan pendekatan Robin Hood - curi dari yang kaya, beri kepada yang miskin.

Seperti yang dijelaskan dalam DEB, penekanan adalah kepada meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan bahagian yang bertumbuh diagih-agihkan secara saksama.

Jadi, sambil kita berjuang kearah mengukuhkan kedudukan ekonomi Melayu, kita beri jaminan kepada yang bukan Melayu bahawa kepentingan mereka tidak terjejas dengan usaha ini.


6. Sebagai seorang usahawan adalah sangat mudah untuk menjadi pemimpin( tidak semestinya menjadi PM ) bagi memajukan negara kerana kefahaman mereka tentang ekonomi dan sejauh mana pula persediaan Datuk untuk membantu kepimpinan baru (kalau ada perubahan pucuk pimpinan) memajukan negara. Kalau semua melihat kepimpinan Pak Lah gagal menjana ekonomi negara, kenapa pak lah gagal dan apa pula yang sepatutnya dilakukan untuk apa yang dikatakan gagal, tidak gagal. (Supirteksi)

Kita harus faham bagaimana Malaysia melibatkan diri dalam penjanaan ekonomi dunia. Seperti yang kita sedia maklum, inovasi teknologi menentukan sesebuah negara itu punyai masa depan yang cerah ataupun tidak.

Kalau dulunya sektor pertanian yang banyak menjana kekayaan, Revolusi Industrial pula melonjakkan ekonomi Barat ketahap yang memberi kesan yang dirasai hingga kini. Abad ini pula melihat Teknologi Matlumat & Telekomunikasi mengasingkan "the boys from the men".

Saya lihat Malaysia harus terokai sektor2 baru yang belum dikuasai sepenuhnya oleh mana2 negara. Industri yg saya maksudkan ialah biotech, nanotech, genomics dan teknologi2 baru lain yang sudah mulai diserap dalam hidup harian manusia.

Untuk ini berlaku, Malaysia patut beri keutamaan dan insentif kepada syarikat2 swasta yang cebur diri dalam bidang2 ini.
Universiti2 kita juga perlu meningkatkan penguasaan Sains Basic selain dari Sains Applied dalam teknologi2 ini supaya R&D yang kita laksanakan dapat dikomersilkan.

Anak2 muda kita yang menuntut dalam bidang2 ini di institusi pengajian tinggi diluar negeri juga perlu digalakkan pulang ketanahair dan menyumbang kepada pertumbuhan teknologi baru negara.

Peluang2 untuk mereka perlu diwujudkan.Walaupun kita sepatutnya menjadi negara berindustri pada tahun 2020, kita ketandusan "industrialist" seperti Stan Shih, Akio Morita dan Chung ju-Yung.

Kita perlu mengenalpasti siapa bakal menjadi industrialist Malaysia dan bantu mereka mengindustrikan negara.

Seperkara lagi ialah pembinaan modal insan.

Saya berpendapat bahawa pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris perlu diteruskan bagi membantu anak bangsa menguasai teknologi baru dan bersaing dengan bangsa2 lain didalam dan diluar negara.

Jurang perbezaan dalam penguasaan teknologi akan menentukan yang mana antara negara2 didunia ini akan survive dan yang mana yang tidak survive.

Sila rujuk kepada buku "As The Future Catches You" nukilan Juan Enriquez mengenai perkara ini. http://www.amazon.com/As-Future-Catches-You-Genomics/dp/1400047749

Saya lihat Kerajaan sekarang tidak memberi penekanan yang sepatutnya kepada penguasaan teknologi penting.

Ini mungkin akan menjejaskan survivability negara sekiranya kita "miss the boat".

Dengan dana yang begitu besar tapi tidak diagihkan kepada inisiatif yang mampu menjana pendapatan kepada negara dalam jangkamasa yang panjang, kita mungkin akan terlambat apabila industri penjana ekonomi seperti sumber getah, minyak kelapa sawit dan minyak berkurangan dihari2 muka.

Lihat saja kepada negara Cuba yang tidak punyai dana yang besar tetapi dengan US$2.0 bilion telah berjaya lahirkan industri bioteck yang dikagumi negara2 Barat.

Kini Cuba telah komersilkan vaksin dan produk2 lain yang menjana pendapatan US$500 juta dari export setiap produk tiap tahun.

Dengan berbilion yang Malaysia belanja, saya belum lihat lagi produk2 yang dapat menyaingi produk keluaran negara2 Dunia Ketiga seperti Cuba.

Tuesday, June 24, 2008

PKR Sudah Pandai.....

Utusan Malaysia

1. MB akui derma masuk akaun PKR

SHAH ALAM 23 Jun - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengakui wang sumbangan syarikat- syarikat swasta untuk sambutan 100 hari pakatan pembangkang mentadbir Selangor, dimasukkan ke akaun Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan bukan kepada kerajaan negeri seperti yang sepatutnya.

Menurutnya, beliau dimaklumkan mengenai usaha mengutip derma tersebut.
"Mungkin apa yang agak kurang bernasib baik sedikit ialah mungkin pemindahan dana itu disalurkan kepada akaun PKR, sedangkan ia sepatutnya kepada akaun kerajaan negeri," katanya.

Abdul Khalid berkata demikian pada sidang akhbar selepas melancarkan Pusat Khidmat Merakyatkan Ekonomi Selangor di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan, Mohamad Ezam Mohd. Nor yang mendakwa wang itu dimasukkan ke akaun PKR sedangkan surat yang dikeluarkan kepada syarikat swasta untuk tujuan sambutan berkenaan dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Besar Selangor.

Mohamad Ezam juga mendakwa isu itu menimbulkan rasa tidak puas hati Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hassan Ali yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam yang dilantik sebagai pengerusi sambutan perayaan berkenaan.

Sambutan 100 hari kerajaan campuran pembangkang mentadbir Selangor diadakan di Stadium Shah Alam di sini Jumaat lalu, yang dihadiri pemimpin kanan PKR, Pas dan DAP.

Mengulas lanjut, Abdul Khalid yang juga Pengerusi PKR Selangor berkata, selain Hassan, jawatankuasa sambutan perayaan itu juga dianggotai Pegawai Tugas-Tugas Khas Menteri Besar, Mohd. Yahya Mat Sahri dan pegawai-pegawai kanan kerajaan negeri.

Buat masa ini, katanya, sumbangan yang belum diketahui jumlah keseluruhannya itu dibekukan sementara menunggu perbincangan dengan semua pihak terlibat.

"Kita telah jelaskan kepada Dr. Hassan, saya rasa dia menerima penjelasan itu dan kita kena bekerja bersama untuk menyelesaikan isu ini.

"Walaupun dari segi kiraan saya, jumlah itu tidak banyak tetapi kita juga secara telus dan bertanggungjawab mahu menyelesaikannya, jangan bimbang kita akan umumkan ke mana wang itu diagihkan," katanya.

Beliau juga akan menulis surat penghargaan kepada semua penderma dan bertanyakan sama ada mereka menerima tekanan daripada pihak tertentu untuk menghulurkan sumbangan itu atau sebaliknya, serta tidak mengharapkan sebarang ganjaran daripada kerajaan negeri.

2. Gantung tugas dua bulan

SHAH ALAM 23 Jun - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengesahkan seorang Pegawai Khas beliau yang sebelum ini disiasat Badan Pencegah Rasuah (BPR) digantung kerja selama dua bulan berkuat kuasa hari ini.

Menurut Abdul Khalid, tindakan gantung tugas dan gaji itu dibuat bagi membolehkan siasatan dibuat dengan meneliti semula semua dokumen yang pernah dikendalikan pegawai kanan di pejabatnya itu.

Katanya, beliau memaklumkan kepada pegawai kanan di pejabatnya itu mengenai tindakan tersebut menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) semalam dan surat rasmi mengenainya akan dimaklumkan kemudian. (seterusnya......)

(Dr Novandri : Masaalahnya, apa yang dikhabarkan di dalam media hanyalah tip of the iceberg, mungkin ada yang lebih besar. Bongkarlah lagi penipuan-penipuan parti tersebut.)

Terbaru (27/6/2008)

3. Anwar amal nepotisme?

Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 26 Jun – Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) digesa memberi penjelasan tentang dakwaan terdapat ahli keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik sebagai penasihat syarikat milik kerajaan negeri Selangor itu.

Bekas Setiausaha Anwar, Mohamad Ezam Mohd. Nor berkata, beliau amat terkejut apabila diberitahu tentang perkara itu dan jika benar bermakna tindakan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu telah melanggar prinsip reformasi.

“Selama ini, Anwar sering katakan bahawa tidak patut wujudnya nepotisme dalam politik, namun kini, dia sendiri yang mengamalkannya dengan melantik ahli keluarga menjawat jawatan tersebut.

“Pihak pengurusan KDEB harus tampil untuk memberi penjelasan tentang perkara ini dan mengesahkan kebenaran dakwaan itu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas dakwaannya sebelum ini mengenai ahli keluarga Anwar yang dilantik sebagai penasihat KDEB, baru-baru ini.

Menurut Mohamad Ezam, beliau mendapatkan maklumat tentang dakwaan itu daripada sumber, tetapi tidak dapat mengesahkan kebenarannya.

Sehubungan itu, Mohamad Ezam menggesa KDEB agar mengeluarkan kenyataan umum untuk menjelaskan dakwaan itu.

“Kini, hanya KDEB dan juga pengerusinya yang juga Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim boleh mengesahkannya. Saya berharap, pihak berkenaan dapat mengesahkannya dengan secepat mungkin,” katanya.

Now U See It & Cheap Stunts.

Dr Novandri Hasan Basri

World is moving very fast nowadays (same goes with our savings!).

First, we don't have to wait that long when we pump in petrol in our car or motorcycle. It took merely 48 seconds to pump in a petrol worth RM50 !

video

Second, you should have noticed by now that there are not that many cars on the road so we can reach our destination FASTER then usual.

And you know why?

Yes.... it's the petrol!

But then, it's also contributed by the 'heroic' political stunts by 4 MP clowns from the opposition parties for cycling their way to the Parliment with their kids' (?) bicycles. And their gimmicks 'really help' the Malaysian people. And I have felt it already !?!

And by looking at the photo, they must be 'enjoying' themselves chatting on the bicycles even though their were wearing ties, long sleeves and coat!
And they were posing with that attires in front of the cameras in the tropical country with the heat sometimes soaring to 38 Celcius!

But my advice to the Malaysian's children - DO NOT follow this stunts because it very dangerous! As you can see, they were cycling side by side on the middle of the road and this is very dangerous. Hope that their children wouldn't ever see this photo!

And my advice to the STAR reporters, please don't be carried away by publishing this kind of cheap stunt from the opposition parties.

Stories regarding Penang Chief minister's Lim Guang Eng's economy class (but admitting that he has migranie after that!), his weight and abds are all cheap political stunts and should not be addressed as if this opposition leaders have done wonders to the people of Penang and Malaysia!

Presiden Petronas Bersuara....

Dr Novandri Hasan Basri

Penulis telah menerima e-mel daripada rakan alumni USM mengenai transkrip penuh wawancara Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petroliam Nasional Bhd (Petronas) Tan Sri Mohd Hassan Marican yang menjadi tetamu dalam rancangan Bersemuka Dengan Media dengan tajuk Peranan Petronas: Industri Minyak Negara, yang disiarkan secara langsung di RTM1 malam 18hb Jun 2008.

Berikut adalah transkrip wawancara berkenaan.

Soalan: Tan Sri, kalau kita perhatikan harga minyak mentah sudah mencecah US$136-US$137 hari ini. Keadaan ini nampaknya memeranjatkan. Apakah Tan Sri berasakan bahawa hal ini akan berterusan ?

Jawapan: Pada pendapat saya, harga minyak ini mula meningkat lebih daripada setahun dulu dan telah mencecah RM100 ringgit setong awal tahun dulu dan pun telah mencecah US$140 bulan sudah.

Jadi kenaikan harga minyak dunia ini menyebabkan permintaan yang banyak dan yang melebihi daripada supply minyak mentah yang dapat dikeluarkan sekarang.

Soalan: Tapi Tan Sri ada pihak berkata harga minyak mentah melambung tinggi kerana kegiatan spekulatif. Adakah ini benar atau tidak?

Jawapan: Saya rasa memang ada. Memang ada kegiatan spekulatif dalam kenaikan harga minyak ini.

Ada setengah-setengah pendapat yang mengatakan ada lebih kurang US$15, antara US$15 ke US$20, di dalam harga yang sekarang disebabkan oleh speculative trading.

Tetapi ada juga elemen geopolitik di dalam komponen harga yang tinggi sekarang ini. Dan yang disebutkan di antara US$5 ke US$10 di dalam harga sekarang ini disebabkan oleh geopolitik yang tidak stabil di dalam dunia.

Soalan: Tan Sri, berapa lama agaknya keadaan pasaran dengan harga yang tinggi ini. Bilakah agaknya pasaran akan menjadi normal balik pada pendapat Tan Sri?

Jawapan: Bilakah ia akan menjadi normal balik? Itu saya rasa yang ditanya-tanyakan oleh semua dan juga apakah yang akan kita katakan normal, normal balik ke us$40, balik ke US$100?

Itu pada pendapat saya, memang permintaan di dalam dunia. Kita dapat permintaan yang tinggi dari macam pengguna-pengguna negara China , di India dan juga di timur tengah.

Banyak tidak mengatakan kenaikan permintaan di negara-negara timur tengah yang sedang menggunakan hasil daripada kenaikan harga minyak untuk pembangunan di dalam negeri masing-masing.

Soalan: Ok, Tan Sri, saya nak lanjutkan perbincangannya. Kalau kita perhatikan negara China dan India, kita ambil contoh negara China, dari segi keperluan ataupun permintaan untuk minyak di negara itu, kalau dapat Tan Sri berikan sedikit gambaran bagaimana misalnya keperluan dunia ini meningkat dengan banyak oleh kerana pertumbuhan yang luar biasa dari segi ekonomi di kedua-dua buah negara, kita ambil contoh negara China?

Jawapan: Contohnya di negeri China . Ia telah mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat dalam satu dekad yang sudah. Di dalam pertumbuhan ekonomi itu permintaan petrol dan diesel meningkat. Ia meningkat kerana sektor pengangkutan.

Jadi bila kita lihat di negeri China misalnya. Dalam tahun 2006, kenderaaan-kenderaa n baru berjumlah lebih kurang tujuh juta. Itu yang baru.

Jadi kalau kita guna 10 liter satu hari, itu sudah 70 juta liter sehari meningkat. Kalau setahun, ia lebih kurang satu loji penapisan yang mengeluarkan 300,000 tong minyak.

Soalan: Itu lebih kurang separuh daripada pengeluaran kita.

Jawapan: Ya. Itu lebih kurang separuh daripada pengeluaran kita di negeri China saja untuk kereta baru dan kalau tiap-tiap tahun ia meningkat sebanyak tujuh juta, maknanya tiap-tiap tahun loji minyak yang berkapasiti 300,000 tong sehari dikehendaki untuk permintaan.

Soalan: Tadi Tan Sri sebut pasal geopolitik. Adakah ini berhasil harga minyak naik melambung tinggi kerana pergelutan di antara dunia Arab dan barat kerana OPEC, pertubuhan negara pengeksport minyak tidak berbuat apa-apa pun, mereka belum lagi bermesyuarat. Adakah ini pergelutan antara mereka berdua?

Jawapan: Saya rasa tidak begitu. Opec telah beberapa kali bermesyuarat untuk mengkaji dan menimbang keperluan minyak dunia. Masalah geopolitik di antara misalnya kedudukan Iran .

Iran mengeluarkan 2.5 juta tong sehari. Jadi kalau ada threat peperangan di Iran seperti 10 hari sudah, ada disebut akan diserang, hari itu minyak naik US$10.

Dan juga keganasan di negara Nigeria . Kita perlu ambil tahu yang macam negara Nigeria yang juga telah mengeluarkan lebih kurang dua juta tong sehari. Minyaknya berkualiti tinggi, light crude.

Jadi keperluan minyak light crude memang banyak. Jadi kalau ada kekacauan di Nigeria harga minyak akan naik.

Soalan: Tan Sri, mari kita pergi kepada isu di negara kita. Pengumuman kenaikan harga minyak mendapat banyak reaksi daripada rakyat. Dan soalan pertama yang mereka tanyakan ialah kita pengeluar minyak.

Kita keluarkan minyak, kenapa kita tidak tampung hasil daripada pengeluaran minyak kita, katakan 600,000 -700,000 tong sehari, untuk memberikan subsidi lebih banyak kepada rakyat dan kenapa perlu kita menaikkan harga minyak?

Jawapan: Memang kita negara pengeluar minyak tetapi pengeluaran kita di dalam konteks itu, kecil, 700,000 tong sehari berbandingkan negara Saudi 10 juta tong sehari.

Dan di negara kita ini harga minyak memang rendah kerana subsidi kerajaan yang meningkat tahun demi tahun untuk mengekalkan harga minyak di stesen-stesen minyak pada tahap yang rendah daripada harga pasaran.

Tetapi saya rasa keadaan ini tidak boleh diteruskan kerana subsidi yang dibayar oleh kerajaan mengikis budget untuk pembangunan negara.

Jikalau kita lihatkan dalam budget dalam tahun 2007, subsidi adalah lebih kurang 30 peratus daripada budget pembangunan negara. Bukan sehari bajet pembangunan.

Soalan: Tan Sri, ada lagi satu argument mengatakan harga minyak naik, keuntungan Petronas pun akan naik. Jadi tidak bolehkah Petronas menggunakan sebahagian daripada keuntungannya untuk menolong kerajaan memberi subsidi yang lebih?

Jawapan: Subsidi minyak yang diberikan kerajaan diberi kepada semua syarikat yang mengendalikan retail stesen, ini termasuk syarikat-syarikat lain daripada Petronas seperti Shell, Esso dan sebagainya.

Petronas dagangan, anak syarikat Petronas yang disenaraikan di Bursa Malaysia , pun dibayar subsidi oleh kerajaan.

Jadi, memang betul bila harga minyak meningkat, Petronas mendapat keuntungan lebih tetapi keuntungan itu dicukai, dibayar cukai 38 peratus. Cukai petroleum 38 peratus, bukan 26 atau 27 peratus seperti di syarikat lain.

Dan Petronas pun telah meningkatkan pembayarannya kepada kerajaan, bayaran cukai, royalti dan juga dividen.

Kalau nak dikatakan peratus peningkatan dari tahun 2003 sampai tahun 2007 ialah 180 peratus.

Dibandingkan dengan kenaikan minyak dalam jangka masa yang sama, 143 peratus.

Soalan:
Tan Sri, boleh Tan Sri terangkan sejak Petronas bermula pada 1974 sampai sekarang, berapa banyak royalti dan sebagainya telah diberikan kepada kerajaan? Petronas bermula dengan modal yang kecil.

Jawapan: Petronas bermula dengan modal RM10 juta dalam tahun 1974 yang dibayar oleh kerajaan persekutuan.

Daripada tahun 1974 ke akhir tahun 2007, Petronas telah meraih keuntungan sebanyak RM570 billion dan pembayaran kepada kerajaan ialah RM336 billion di dalam jangkamasa yang sama.

Soalan: Tan Sri, saya tak begitu yakin dengan penjelasan tadi mengenai subsidi kerana negara-negara lain pun memberi subsidi, Saudi, Brunei . Jadi kenapakah Malaysia mengurangkan subsidi sama?

Jawapan: Kita perlu bandingkan, kalau kita ambil negara Saudi dulu. Seperti saya katakan tadi, pengeluarannya 10 juta tong sehari. Katakan harga minyak US$100 sehari, pendapatannya US$1 billion.

Rakyatnya lebih kurang 24 juta. Jadi di negara Saudi, ia bergantung kepada ekonomi minyak dan tiada ekonomi yang lain di Saudi. Bukan saja minyak murah, air, api dan tidak ada cukai pendapatan.

Maknanya banyak perbelanjaan rakyat Saudi ditanggung oleh kerajaan dan dia berkemampuan untuk menanggung perbelanjaan itu kerana hasilnya tinggi dan juga di Venuzuela. Di Venezuela , ia mempunyai polisi yang populis.

Sebelum polisi ini diadakan, pengeluaran Venezuela lebih kurang 4 juta tong sehari. Sekarang kerana setiap untung yan g diperolehi oleh syarikat minyak nasional Venezuela diambil oleh kerajaan, tidak ada pelaburan baru dan pengeluaran mereka telah menurun kepada lebih kurang 2.5 juta tong sehari dan makin merosot.

Soalan: Apa beza dengan negara kita?
Jawapan: Beza dengan kita, seperti saya katakan tadi, kita telah meraih keuntungan RM570 billion. Kita telah bayar kepada kerajaan RM336 billion.

Bakinya, Petronas telah menggunakan wang itu untuk melabur di dalam, seperti paip saluran gas PGU, loji-loji penapisan, loji-loji petrokimia dan sebagainya.
Ini proses value add yang telah dilakukan, telah memberikan keuntungan yang lebih kepada petronas dan justeru itu kepada kerajaan.

Soalan:Kalau kita tak labur?

Jawapan: Kalau kita tak labur, kerajaan tidak akan menerima pembayaran sebanyak RM336 bilion. Dalam jangkaan saya, mungkin pembayaran kepada kerajaan cuma RM161 bilion.

Soalan: Tan Sri, masih ada orang mengatakan Petronas boleh mengeluarkan dividen yang lebih untuk kerajaan memandangkan keuntungan Petronas sekarang bertambah tinggi. Masihkah boleh Petronas memberi dividen yang lebih kepada kerajaan, Tan Sri?

Jawapan: Dividen yang telah dibayar pada kerajaan di dalam tiga tahun yang sudah memang meningkat.

Pada tahun 2007, kalau kita nak kirakan percentage ialah 20,000 peratus telah dibayar kepada kerajaan. Dalam RM20 billion dan tahun ini akan meningkat lagi.

Tetapi kita perlu ingat, yang Petronas perlu menyimpan sebahagian kecil daripada keuntungannya untuk melabur, membangunkan medan-medan minyak yang baru, mengeksplorasi medan-medan minyak.

Kalau tidak, kita tidak akan mendapat hasil dimasa hadapan, dan saya rasa kita pun patut ingat Petronas telah diamanahkan oleh kerajaan dan untuk amanah itu kita perlu fikir kepada generasi yang akan datang.

Kita, rasa sayalah, kita pun, mereka pun ada hak untuk menikmati hasil bumi Malays ia ni selama-lama, selama yang boleh.

Soalan: Selama yang boleh itu berapa lama? Kalau mengambil kira pengeluaran kita sekarang?

Jawapan: Insya-Allah kalau hasil eksplorasi kita berjaya, kita akan dapat maintain production kita sebanyak 700,000 tong.

Production ni production negara bukan production Petronas ya. Production negara selama lebih kurang 20 atau 22 tahun.

Soalan:Tan Sri, ini pasal hasil bumi ni semua ni. Malaysia pengeluar minyak mentah, tapi kita pun mengimport minyak mentah dari negara lain. Buat apa kita buang duit macam ni, dana yang rugi? Kenapakah semua minyak mentah di Malaysia kita menapislah. Kenapa kita perlu beli dari Saudi ke, dari Oman ke. Itu yang saya tak faham.

Jawapan: Memang betul. Minyak daripada Malaysia ini bertaraf tinggi dan mendapatkan harga yang tinggi. Tetapi loji-loji minyak di Malaysia semuanya dibina untuk menapis minyak pengeluaran negara kita.

Ini juga sebagai satu security. Jadi macam di Melaka, Petronas mempunyai loji penapisan berkapasiti 200,000 tong sehari.

100,000 tong untuk minyak kita dan 100,000 tong untuk minyak diimport, yang harganya lebih murah. Kita buat begitu untuk sekuriti. Manalah tahu loji itu tak dapat jalan, kita tak ada minyak langsung.

Selain itu, minyak daripada Malaysia , tapis namanya, tidak dapat mengeluarkan peratusan yang tinggi untuk petrol.

Dalam teknikalnya, dalam 15 peratus daripada satu tong tapis boleh ditapis untuk petrol. Jadi kita lebih tinggi mengeluarkan diesel daripada tapis.

Jadi kita memang import. Petronas dan juga loji Shell mengimport 240,000 tong sehari untuk projek kami di Melaka dan loji Shell di Port Dickson.

Minyak yang diimport dan ditapis lebih petrol dan juga diesel.Kita sekarang, negara kita mengimport lebih kurang 80,000 tong petrol sehari sebab penggunaan petrol kenderaan-kenderaan ni memang meningkat dan kita terpaksa import.

Kapasiti loji di Malaysia tidak mencukupi untuk mengeluarkan petrol tetapi diesel kita eksport, ada lebih kurang 40,000 tong sehari diesel dieksport.

Soalan:Tan Sri, ini berbalik kepada keuntungan Petronas tadi. Ramai di kalangan rakyat tidak begitu puas hati dengan apa yang mereka katakan ketelusan perakaunan Petronas. Disebalik Petronas mengatakan ia adalah satu organisasi yang telus, apa komen Tan Sri tentang hal ini?

Jawapan: Petronas adalah sebuah syarikat yang beroperasi di bawah Akta Syarikat 1965 dan semua syarikat yang beroperasi ini mesti mengeluarkan laporan tahunan seperti dikehendaki oleh akta itu.

Dan Petronas daripada mulanya memang mengeluarkan tiap-tiap tahun laporan tahunan Petronas dan kumpulan Petronas. Dan bermula dari tahun 1990, kita memang publish kita punya laporan tahunan.

Sebabnya Petronas dah ada rating Standard and Poor ' s atau Moody ' s, itu pun peminjam duit daripada capital market dalam dunia. Jadi saya rasa kehendak akta syarikat kita telah comply.

Soalan: Bolehkah Petronas lebih telus dari ini Tan Sri ?

Jawapan: Telus bagaimana lagi ?

Soalan:Seperti ada yang mengatakan Petronas harus membentangkan contohnya laporan tahunannya di Parlimen dan Petronas sepatutnya accountable kepada Parlimen dan bukan sahaja kepada Perdana Menteri.

Jawapan: Petronas ditubuhkan di bawah Akta Pembangunan Petroleum tahun 1974. Dan di dalam akta tersebut Petronas bertanggungjawab kepada Perdana Menteri. Jadi sebagai di masa sekarang ini, kita memang bertanggungjawab kepada Perdana Menteri.

Soalan: Dan itu tidak mungkin berubahlah.

Jawapan: Itu bukan untuk saya yang menetapkannya. Akta Petroleum diluluskan oleh Parlimen.

Soalan:Kita menyebutkan tentang kenaikan minyak dan kemudian sudah tentulah banyak syarikat minyak dapat keuntungan luar biasa, tapi apakah benar dengan kenaikan harga minyak seperti keadaaan sekarang ini, mingkin sekarang US$1376-US$137 setong menyebabkan banyak syarikat-syarikat minyak mendapat keuntungan luar biasa atau peningkatan luar biasa. Adakah benar atau tidak, atau mitos sahaja?

Jawapan: Memang peningkatan harga minyak, saya selalu beri contoh syarikat Exxon Mobile. Dalam tahun 2006 keuntungan Exxon Mobil berjumlah US$39 bilion dollar. Pada tahun 2007 keuntungannya US$40 bilion.

Cuma meningkat US$1 bilion. Ini kita bercakap tentang sebuah syarikat yang terbesar di dunia dan diuruskan dengan baik. Cuma dapat meningkat dengan 1 bilion.

Kenapa? Dan bukan Exxon Mobil sahaja, seperti kita lihat ada lagi syarikat-syarikat lain. Kerana apa? Kerana peningkatan kos mencari, carigali, membangun, dan juga mengeluarkan minyak, menapis minyak dan sebagainya.

Kos sudah meningkat. Kos meningkat lebih daripada peningkatan harga minyak yang terdapat sekarang dan ini telah mengkikis keuntungan syarikat-syarikat minyak.

Soalan:Bagaimana dengan Petronas? Pengalaman Petronas pula macam mana?

Jawapan: Begitu juga Petronas. Di Petronas, kos carigali, saya telah beberapa kali mengatakan, kalau dulunya satu telaga eksplorasi menelan belanja US$3 juta di dalam laut cetek, sekarang menelan lebih kurang US$7 juta dollar dan kos menyewa bot seismic, kos delivery, semuanya meningkat. Ini kerana kekurangan drilling rig dan seismic vessels

Soalan: Apa bezanya, misalnya kita minyak di Malaysia dari segi kita mengeluarkan di Malaysia dengan di Saudi misalnya. Tak bolehkah kita di Angkasapuri ni, kita sedut minyak daripada bawah bangunan Angkasapuri. Misalnya di Saudi tu di bawah pasir saja.


Jawapan: Walaupun di bawah pasir. Memang di Saudi, kita, Saudi reserve minyaknya lebih kurang 250 bilion tong berbanding dengan kita yang ada 5 bilion tong dan reserve kita terdapat di dalam laut bukan di darat.

Kita sudah mula membangun dan mengeluarkan minyak daripada laut dalam jadi kosnya begitu tinggi.

Soalan: Jadi buat perbandingan Tan Sri, macamana maksudnya tinggi tu?

Jawapan: Maksudnya, kalau di atas darat kos yang saya kata tadi kos menggali, mencari gali, yang tadi US$7 juta dollar, mungkin di Saudi kosnya lebih kurang US$4-US$5 juta.

Dan selalunya kalau, apa nama, reserve minyak di daratan, telaganya tidak sedalam telaga di lautan.

Soalan: Tan Sri, adakah sebab peningkatan kos ni Petronas punya capital expenditure juga tinggi?

Jawapan: Ya, capital expenditure Petronas meningkat sebab kos mencari gali dan membangunkan medan-medan minyak sudah meningkat.

Saya beri contoh, permulaaan kos anggaran untuk membangunkan medan minyak Kikeh, medan laut dalam, pada mulanya pada tahun 2003.

Anggaran kos lebih kurang RM3 bilion, tetapi kos akhir, bila pengeluaran bermula pada bulan Ogos tahun sudah, kos terakhir dalam lebih kurang RM5.3 bilion.

Soalan: Tan Sri, nampaknya Petronas ini merungut apabila harga minyak melambung tinggi, kos meningkat. Tapi pada masa dulu harga minyak rendah, subsidi pun kecil. Pada masa itu, macamanakah subsidi?

Jawapan: Seperti yang saya cakap tadi, subsidi bukannya kos Petronas. Subsidi yang dibayar diguna oleh kerajaan mengguna pembayaran yang diterima dari Petronas dan lain-lain syarikat dan income tax yang diterima oleh kerajaan.

Ini daripada budget kerajaan.

Soalan: Bila harga menurun, harga rendah. Adakah elemen duty terus bayar?

Jawapan: Mekanisme harga di pam, di stesen, ditetapkan melalui automatic pricing mekanisme yang telah dimulakan dalam tahun 1983. Komponen ialah harga minyak, kos dan subsidi atau duty sebagai balancing untuk pasti kita dapatkan harga pam.

Misalnya dalam tahun 1993, harga lebih kurang RM1.13. Dalam komponen itu, duty ialah lebih kurang 50 sen.

Bila diturunkan oleh kerajaan dalam tahun 1994 kepada harga RM1.10.

Dalam harga itu, komponen duty 52 sen sebabnya harga minyak pada tahun 1994 rendah dibandingkan dengan tahun 1993.

Bermula tahun 1994, duty telah beralih menjadi subsidi sebab kos telah meningkat.

Untuk kerajaan menetapkan harga di pam itu, saya pun ingat tahun 2004, lebih kurang seringgit lebih, duty menjadi subsidi, dan subsidi ini mula meningkat daripada tahun 2004 sampailah sekarang, di mana 4hb bulan ini, subsidinya 30 sen.

Itu petrol. Diesel subsidinya, duty beralih menjadi subsidy dalam tahun 2000.

Soalan: Tan Sri, adakah pengeluaran negara segala dimiliki oleh Petronas ke atau syarikat lain. Boleh bagi satu pecahan pengeluaran minyak untuk sehari?

Jawapan: Tidak. Bila Petronas ditubuhkan, sistem minyak, carigali minyak dan sebagainya, beralih kepada sistem konsesi kepada sistem production sharing contract, di mana terdapat syarikat-syarikat lain seperti Shell dan Exxon dan lain-lain beroperasi dan berkongsi dengan Petronas.

Jadi kalau kita kata dalam 700,000 tong sehari, Petronas cuma ada 56 peratus. Yang lain dimiliki oleh production sharing contractor termasuk Petronas Carigali.

Jadi kalau kita campurPetronas dan Petronas Carigali, dia menjadilah lebih kurang dalam 75 peratus.

Soalan: Dalam konteks ini, saya nak lanjutkan perbincangan tentang kedudukan Petronas. Masih banyak orang berpendapat bahawa Petronas ada deep pocket dan tidak bermasalah keluar sekian banyak wang kepada kerajaan dan sebagainya dan juga, bahawa Petronas juga sepatutnya dapat menyelesaikan semua masalah yang berkait dengan soal kenaikkan harga. Jadi kita tidak perlu risau.

Tetapi dalam keadaan hari ini ada orang menanyakan juga bahawa kalau keadaan ini berterusan, sebanyak manakah, sebab dalam keadaan sekarang ini Petronas menampung lebih kurang 35 peratus pendapatan negara, dan kalau misal kata satu hari kita tidak ada minyak, apa akan jadi kepada kerajaan ataupun kepada negara? Kalau dapat Tan Sri beri komen secara menyelur uh dan kita balik kepada perbincangan?

Jawapan: Sebanyak lebih kurang 65 peratus daripada keuntungan Petronas, kalau kita ambil keuntungan Petronas, kemudian kita campur balik royalti dan dividen, lebih kurang 65 peratus daripada keuntungan itu dibayar kepada kerajaan. Dengan bayaran ini, ia dapat menampung bajet tahunan kerajaan.

Sekarang ini, 35 peratus daripada bajet kerajaan dibayar oleh Petronas. Jadi sekiranya, kita meningkatkan lagi bayaran kepada kerajaan bermakna Petronas tidak dapat melabur dan membangunkan medan-medan minyak atau medan-medan gas untuk masa hadapan kita ataupun menggunakan wang ini.

Kita tengok dalam 34 tahun, cuma RM138 bilion sahaja digunakan untuk membangunkan medan-medan minyak dan meningkatkan lagi rizab negara. Jadi kalau Petronas tidak diberi kemudahan atau capability untuk melabur untuk masa depan, saya rasa generasi yang akan datang tidak akan menikmati.

Soalan: Petronas selesa dengan jumlah yang sebegitu untuk tujuan pelaburan dan sebagainya, ataupun ditingkatkan untuk keadaan sekarang atau bagaimana?

Jawapan: Kita selesa dan ada masanya kita telah membayar lebih daripada 65 peratus kepada kerajaan. Kalaulah ada kekurangan itu kita meminjam. Oleh kerana itu, kita terpaksa mendapatkan rating daripada Standard & Poor ' s dan sebagainya untuk meminjam di pasaran antarabangsa, capital market.

Soalan: Tapi Tan Sri. Ini saya keliru. Ada yang kata Malaysia akan kehabisan minyak pada tahun 2011, ada kata kita nak jadi net importer. Jadi apakah kebenaranya dan apakah rizab negara sekarang?

Jawapan: Definisi net exporter atau net importer begini. Sekarang, kita net exporter sebab pengeluaran kita melebihi permintaan termasuk yang diimport tadi.

Net importer pulak, bila di satu masa hadapan, misal kata, tahun 2011 atau 2014, ini bergantunglah kepada growth permintaan kita akan menjadi net importer.

Bermakna, pengeluaran di dalam negara tidak dapat menampung permintaan dalam negara. Ia tidak bermakna yang kita akan berhenti, kita tidak dapat mengeluarkan minyak.

Seperti yang saya kata tadi, kita akan cuba memanjangkan hayat reserve yang kita ada dalam jangka 20-22 tahun jarak.

Soalan: Dalam pengiraan net importer, net exporter di manakah kedudukan reserve Petronas di luar negeri. Macamana Petronas ambil kira kedudukan ini?

Jawapan: Reserve dan pengeluaran luar negeri tidak diambil kira. Sebab ini kita katakan negara Malaysia akan menjadi net importer.

Petronas sekarang, setelah kita melabur dan meneroka di negara-negara lain jumlah reserve kita telah meningkat, dan 30 peratus daripada reserve Petronas terletak di luar negara seperti di Sudan dan Indonesia dan sebagainya.

Soalan: Tan Sri. Jadi kita tak payah risaulah kita akan kehabisan minyak. Tapi sekarang macam mana dengan reserve gas dan penyediaan Petronas untuk meningkatkan penggunaan gas di Malaysia sebab kalau kita pasal stesen gas tak cukup di Lembah Klang, apa lagi di Semenanjung, Sabah dan Sarawak?

Jawapan: Saya mula tadi. Kita tidak perlu risau. Minyak akan habis. Seperti juga bijih dulu kan , ini dia akan habis. Kadang-kadang kita perlu faham negara kita telah mula mengeluarkan minyak di awal tahun 1900.

Jadi kita dah 100 tahun mengeluarkan minyak dan ia akan habis. Kita dapat memanjangkan hayat ini sampai sekarang sebab kita kata kita cuma akan mengeluarkan 700,000 barrelsehari.

Bila bercakap pasal gas, gas pun akan habis. Gas yang digunakan, gas NGV yang digunakan, itu disubsidi oleh Petronas.

Harga di pam NGV 68 sen seliter, subsidinya lebih kurang RM2 satu liter.

Sepatutnya harganya RM2 lebih. Sebab ada juga yang banyak berkata Petronas monopoli NGV. Kita tidak monopoli. Penjualan NGV terbuka kepada semua syarikat, Shell ke, Esso ke.

Tetapi kerana subsidi yang tinggi dan kos penyelenggaraan yang tinggi, tidak ada syarikat-syarikat lain yang berminat untuk menjual NGV.

Soalan: Tan Sri, dalam subsidi gas ini, adakah subsidi itu dibayar oleh kerajaan kepada syarikat minyak itu atau macam mana?

Jawapan: Subsidi gas NGV di stesen dibayar oleh Petronas.

Soalan: Tan Sri, penggunaan tak meluas, macam mana nak kurang pengantungan kepada petrol dan diesel?

Jawapan: Memang penggunaannya tidak luas. Kita telah berkata yang pada penghujung tahun 2010, kita Insyallah akan dapat menyediakan lebih kurang 200 stesen. Sekarang kita mempunyai lebih kurang 90 stesen.

Ini akan meningkat kepada lebih kurang 200 dalam tahun 2010. Tapi untuk membina stesen-stesen NGV ini memerlukan lokasi yang berdekatan dengan saluran paip gas yang dikendalikan oleh Gas Malaysia dan juga kita pun ada masalah untuk mendapatkan tanah, untuk mendapatkan conversion dan sebagainya.

Dan juga, terpaksa menyuruh dealer-dealer consider NGV sebab dalam stesen minyak Petronas yang biasa misalnya, tiap-tiap bulan harga elektricity lebih kurang RM5,000 sebulan.

Stesen yang menjual NGV penggunan electricity lebih kurang RM16,000 sebulan. Jadi Petronas subsidi the different, peningkatan itu dibayar Petronas.

Soalan: Jadi sampai bila Petronas nak subsidi gas? Ini ada kaitan dengan environment issue dan sebagainya.

Jawapan: Bila kita mula menjual NGV dalam tahun 1993, kalau tak silap saya, objektifnya adalah untuk alam sekitar, pollution. Waktu itu kita mula di dalam Lembah Klang ini. Dan berapa lama kita nak subsidi?

Itu pun kita tidak dapat cakaplah. Tapi kalau kita ikut penetapan kerajaan harga, harga 1 liter NGV sepatutnya 50 peratus daripada harga petrol.

Tetapi Petronas tidak menaikkan harga NGV pada 2006 bila harga petrol naik RM1.92 seliter dan bulan ini harga petrol naik RM2.70 seliter, kita tidak menaikkan.

Soalan: Saya telah meneliti banyak emel ataupun SMS yang dihantar kepada kita dan banyak daripada SMS ini bertanya misalnya, apa yang telah dibuat oleh kerajaan dengan duit sebanyak RM336 bilion yang diberikan Petronas, isu yang membangkitkan soal subsidi, kenapa tidak lebih banyak subsidi dan sebagainya.

Untuk makluman saudara penonton, perbincangan kita malam ini, kita tumpukan hanya kepada Petronas dan apa yang boleh dilakukan Petronas dalam konteks ini, dan hal yang membabitkan tentang soal dasar, kenaikan harga minyak dan sebagainya di luar bidang kuasa Petronas.

Maka kita tidak membincangkan isu itu. Namun demikian, kita melayan pandangan-pandangan ini dan kita merasakan semua SMS kita akan kemukakan kepada Tan Sri, malah kita akan sampaikan kepada pihak berwajib dalam kerajaan untuk mereka mendapat maklumat.

Saya percaya bahawa salah satu tujuan kita mengadakan pertemuan m alam ini, untuk bersemuka dengan media dengan Tan Sri, adalah untuk mendapatkan feedback secara langsung.

Saya percaya kita telah mendapat lebih kurang 600-700 SMS setakat. Maaf. ada pembetulan, lebih 1,000 SMS yang telah dikemukakan dan lebih banyak lagi yang akan masuk tetapi sebahagian besar sebenarnya tidak dapat kita bincangkan secara menyeluruh sebab tidak ada kaitan dengan kedudukan kita malam ini untuk membincangkan isu, menerangkan kepada rakyat, apa sebenarnya peranan Petronas dan untuk menjelaskan beberapa mitos dan realiti yang ada kaitan dengan Petronas. Saya serahkan kepada Tan Sri.

Soalan: Tan Sri, 10 tahun yang lalu Petronas telah mengambilalih MISC. Pada masa itu dikritik ini atu bailout. Petronas bayar RM2 bilion untuk beli MISC, dan kalau tidak silap, RM2 bilion untuk pinjaman. Selepas satu dekad, 10 tahun, macam manakah pulangan dari pelaburan ini. Adakah ia ntung, tak untung?

Jawapan: Saya rasa tak betul kalau dikatakan pembelian Petronas di dalam syarikat MISC sebagai bailout.

Kita ada dua peringkat.

Pada permulaannya Petronas membeli 30 peratus, lebih kurang, dalam syarikat MISC daripada Kuok.

Selepas itu meningkatkannya dengan kita inject tanker-tanker LNG Petronas ke dalam MISC. Itu telah meningkatkan share dalam MISC kepada lebih kurang 62 peratus.

Yang selalu dikatakan bailout ialah pembelian kapal-kapal daripada konsortium yang kita bayar, saya tak ingat, 10 tahun yang lama ini.

Pembelian itu, valuation telah dibuat oleh pakar valuation kapal daripada Eropah dan investment bank dan kita telah membayar lebih US$200 juta dan S$55juta untuk kapal bulk dan bakinya untuk tiga kapal LNG yang dimi liki konsortium.

Kita buat ini untuk consolidate operasi tanker LNG didalam kumpulan Petronas.

Dan sekarang MISC ialah sebuah syarikat terbesar, owner operator of LNG, di dunia. Kalau kita tengokkan prestasi MISC.

Di masa kita membeli dulu dalam tahun 1996, keuntungan sebelum cukainya ialah RM506 juta.

Sekarang, yang telah diannounced, ialah RM2,930 juta, RM2 billion, dan kita bukan sahaja syarikat terbesar LNG, kita juga syarikat yang kedua terbesar Afamax Tankers.

Soalan: Tan Sri, itu merupakan pelaburan yang baiklah. Tetapi Petronas juga mempunyai masalah persepsi sebagai satu organisasi yang terlibat dalam projek mewah. F1 contohnya, Putrajaya, Philharmonik, dan juga terlibat dalam pembelian Dayabumi dan Bank Bumi sendiri. Ada ramai yang mengatakan bahawa ini bukannya dan tidak seharusnya menjadi tugas Petronas untuk melabur atau membeli syarikat-syarikat ini. Apa komen Tan Sri?

Jawapan: Banyak yang mengatakan yang circuit di Sepang dibina dan dimiliki Petronas. Itu tidak betul. Sepang Circuit itu dimiliki oleh MAB (Malaysia Airports Holdings Berhad) dan bukan Petronas.

Petronas sponsor team BMW-Sauber di dalam sport Formula 1. Dan dalam tahun 1995, kita telah mengaturkan strategi yang untuk kita ke arena global. Kita telah memilih sukan F1 sebagai satu sukan yang boleh menyebarkan jenama Petronas di seluruh dunia. Dan ini adalah strategi yang kita telah mengikut.

Sebabnya di dalam satu tahun, lebih kurang enam bilion peminat, penonton sukan F1. Memang popular, selepas Olympic dan World Cup, memang. Jadi kita telah meraih banyak keuntungan dengan cara ini.

Exposure dan juga kos peminjaman kita telah turun sebab orang telah mengenali Petronas di dunia.

Dayabumi kita beli daripada UDA, saya rasa dalam tahun, 1985 atau 1986. Dan sebabnya Petronas menyewa bangunan Dayabumi pada masa itu. Jadi bila diambilkira, lebih elok Petronas membeli bangunan itu daripada menyewa.

Soalan: Tan Sri, kita ada waktu yang terbatas. Kita telah melalui perbincangan lebih daripada 57 minit setakat ini. Cuma pada pengakhir perbincangan, saya minta Tan Sri menyebutkan atau memberikan pandangan umum tentang harapan Petronas sendiri. Apa sebenarnya, Tan Sri rasa rakyat perlu tahu, kurang-kurangnya ini adalah mesej yang Tan Sri sampaikan kepada rakyat dalam konteks yang kita bincangkan hari ini?

Jawapan: Saya ingin membawa mesej daripada warga Petronas, lebih kurang 30,000 rakyat Malaysia yang bekerja di dalam Petronas.

Saya ada terima emel-emel dari pekerja-pekerja Petronas yang telah mengatakan kepada saya kenapalah kami dipukul dengan macam-macam komen yang negatif kepada Petronas.

Kami di lautan mengeluarkan minyak, bekerja, dengan risiko yang tinggi, tinggal anak bini selama dua minggu. Mereka pun merasa terkilan.

Masalah ini bukan masalah Petronas tetapi masalah global, masalah global.

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.