Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Thursday, July 31, 2008

Liwat Tidak Semestinya Luka atau Berdarah (III)

Dr Novandri Hasan Basri

Hari ini, blog Malaysia Today milik Raja Petra telah di’masuki pencuri’ atau pun hacked.

Siapakah yang mahu hacked blog beliau selain daripada Raja Petra sendiri? Apakah beliau mahu memadam (erased) artikel-artikel beliau itu?

Itulah anggapan ramai bila blog Raja Petra 'tiba-tiba' di hacked di saat ini, lebih-lebih lagi apabila beliau telah melakukan salah satu kesilapan yang paling besar di dalam karier beliau sebagai blogger.

2 kesilapan yang dimaksudkan itu ialah mengenai artikel beliau tentang laporan @ nota kesihatan Saiful di Hospital Pusrawi:-

1. Beliau menyalahtafsirkan pemeriksaan anus (per rectum) yang dilakukan oleh Dr Mohamed Osman.

2. Beliau menyalahtafsrikan diagnosis (keputusan penyakit) yang ditulis oleh Dr Mohamed Osman.


Ini adalah kenyataan Raja Petra di dalam blog beliau,

Dr Mohamed Osman examined Saiful but found no evidence that he had been sodomised, either by Anwar Ibrahim or anyone else for that matter. The doctor’s report (which can be viewed below) says that there is zero (0) skin tearing, zero (0) active bleeding, zero (0) traces of pus, etc., which basically means he can’t be suffering from a pain in the anus as what he alleges.

The doctor’s diagnosis is that he rules out or TRO (to rule out) assault (sodomised). In short: Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan is not suffering any pain in the anus and neither was he assaulted or sodomised in the anus.

Inilah masaalahnya jika seorang blogger yang tidak mempunyai ilmu perubatan seperti Raja Petra merumuskan sendiri pemeriksaan kesihatan seorang doktor.

Rumusan beliau yang mengatakan bahawa tiada bukti Saiful diliwat hanya berdasarkan kepada tanda-tanda seperti kulit koyak, pendarahan aktif dan nanah, jelas menunjukkan yang beliau tidak tahu langsung mengenai perubatan.

Seperti penulis terangkan sebelum ini (klik sini) , pemeriksaan (PR) yang dilakukan ke atas Saiful tidak menyeluruh dan terlalu ringkas (tidak dibenarkan dilakukan oleh doktor biasa kerana ianya boleh merosakkan bukti).

Untuk pengetahuan semua, apabila seseorang itu diliwat, perbuatan tersebut tidak semestinya menyebabkan kulit anus koyak atau pun pendarahan yang aktif terutamanya jika perbuatan itu telah dilakukan berulang kali.

Tetapi jika berlaku paksaan yang agresif, perasaan takut yang dialami oleh mangsa itu berkemungkinan besar akan menyebabkan anus pesakit tidak relax dan tercedera atau pun berdarah.

Sebagai perbandingan, pemeriksaan proktoscope (rujuk foto) ke dalam anus pesakit tidak akan menyebabkan anus pesakit itu luka atau berdarah walau pun alat tersebut dibuat daripada logam dan besar.

Dan berapa orangkah (gay) yang melakukan seks luar tabii ini datang ke klinik atau pun hospital kerana sakit di bahagian belakang beliau?

Dan jika benar setiap perbuatan liwat itu akan menyebabkan mereka berasa sakit, penulis percaya aktiviti seks songsang ini telah hilang sejak dulu lagi kerana ia tidak menimbulkan keseronokan tetapi kesakitan, pendarahan dan nanah!

Raja Petra juga telah menyalahtafsirkan perkataan TRO (to rule out). Beliau membuat andaian bahawa TRO bermaksud doktor tersebut telah ‘has (telah) rule out’.

Di dalam bidang perubatan, apabila seseorang doktor menulis perkataan TRO (to rule out), ia bermaksud penyakit pesakit perlu diselidiki lebih lanjut untuk mendapatkan diagnosis yang betul dan tepat.

Maksudnya, Dr Osman belum lagi membuat satu diagnosis yang menafikan Saiful telah diliwat. Kenyataan ini jelas telah disalahtafsir oleh Raja Petra dan Anwar Ibrahim .

Apakah Raja Petra mahu menarik balik kenyataan palsu beliau itu?

Yang menghairankan penulis ialah penerimaan orang ramai kepada bahan cerita yang ditulis oleh Raja Petra.

Nampaknya, beliau mempunyai pembaca-pembaca dan pengikut-pengikut setia yang menerima apa sahaja yang ditulis oleh Raja Petra tanpa berasa was-was. Begitu juga dengan Anwar Ibrahim.

Padahal Raja Petra bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan editor kepada Suara Keadilan pernah dijatuhkan hukuman oleh Mahkamah Tinggi kerana menyiarkan cerita palsu. (klik di sini)

ALOR STAR: A High Court here has ordered blogger Raja Petra Kamaruddin, the group chief editor and editor of Parti Keadilan Rakyat’s organ Suara Keadilan to pay a total of RM7mil to Universiti Utara Malaysia and its vice-chancellor Tan Sri Dr Nordin Kardi for libel.

She ordered the damages to be paid to the plaintiffs for claiming that Dr Nordin was a plagiarist on the Malaysia Today website and in the 98th edition of Suara Keadilan in November 2006.

Nordin and UUM had filed a lawsuit against Raja Petra, Parti Keadilan Rakyat, Suara Keadilan group chief editor and the editor. Only PKR had submitted its defence.

Priscilla ordered Raja Petra to pay RM2mil to Dr Nordin and UUM respectively. She also ordered each of the editors to pay RM1mil and RM500,000 to Dr Nordin and UUM respectively.

Dan seperti yang kita ketahui hari ini, pemalsuan mengenai intipati laporan @ nota kesihatan ini disambung pula oleh Anwar Ibrahim sehinggakan ramai yang tertipu.

Di sini penulis mensyorkan kepada Saiful Bukhari supaya menyaman Hospital Pusrawi kerana telah melanggar privasi (breach of privacy) beliau sebagai pesakit.

Dan juga, penulis mensyorkan agar Hospital Pusrawi menyaman Raja Petra dan Anwar Ibrahim kerana mengeluarkan kenyataan palsu sehinggakan menjatuhkan nama baik hospital tersebut.

Jumlah samannya?

Terpulang kepada semua untuk menganggarkannya.

Lebih baik jika till their last cents.

Wednesday, July 30, 2008

Laporan Kesihatan Hospital Puswari Tidak Valid (II)

Dr Novandri Hasan Basri

Sejak kelmarin, penulis telah menerima banyak e-mel daripada rakan-rakan yang mengepilkan bahan berita mengenai Anwar Ibrahim.

Topiknya ialah mengenai dakwaan Anwar Ibrahim bahawa Saiful Bukhari tidak diliwat berdasarkan kepada satu salinan laporan kesihatan daripada Hospital Pusrawi.

Menurut laporan tersebut, pemeriksaan digital (PR) pada dubur (anal) Saiful, tidak menunjukkan sebarang tanda yang mencurigakan atau force entry disebabkan oleh sesuatu benda seperti pendarahan, nanah dan sebagainya.

Ramai yang keliru. Ramai juga yang mengutuk kerajaan kerana ia kononnya satu konspirasi untuk menjatuhkan Anwar Ibrahim. Tetapi mereka juga menanyakan pandangan penulis sebagai seorang doktor.

Di bawah ini adalah jawapan penulis:-

Di dalam salinan laporan yang ditunjukkan oleh Anwar Ibrahim kepada dunia, simptom utama yang ditulis oleh doktor itu ialah tenesmus x 1/52 (satu minggu)

Dan seperti yang penulis katakan sebelum ini, dakwaan ‘alleged assault’ seperti tidak penting dan ditulis di satu sudut di hujung kertas tersebut.

Sungguh pelik dan mencurigakan!

Tenesmus is the constant feeling of the need to empty the bowel, accompanied by pain, cramping, and involuntary straining efforts. Pain - passing stool; Painful stools; Difficulty passing stool.

Tanya diri sendiri, berapa orangkah di antara anda yang pernah ke klinik atau hospital kerana tenesmus seperti Saiful Bukhari?

Dan berapa orangkah di antara anda pernah disuruh doktor untuk membuka seluar, baring menghadap dinding dan kemudiannya terasa jari di masukkan ke dalam duburnya kerana mengadu sakit di bahagian itu?

Tentu jarang sekali.

Dan apabila doktor hendak melakukan prosedur itu, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menerangkan prosedurnya dan kemudian meminta izin (consent).

Tetapi prosedur itu hanya untuk kes-kes yang biasa.

Dan biasanya, penyakit-penyakit yang disyaki ialah buasir (piles) atau pun luka (fissure) di mana ianya boleh disyaki terlebih dahulu dengan mendapatkan sejarah mengenai simptom tersebut daripada pesakit tersebut sebelum melakukan pemeriksaan fizikal.

Akan tetapi, peranan seorang doktor biasa (yang bukan pakar perubatan) yang bekerja dengan swasta terhenti setakat mendapatkan informasi sahaja apabila pesakit mengatakan bahawa beliau telah di assault atau menjadi mangsa seksual. (kecuali kes-kes yang membahayakan pesakit seperti pendarahan yang banyak.)

Malah, apabila Saiful menerangkan kepada doktor itu bahawa benda tumpul telah dimasukkan ke dalam anus beliau, doktor tersebut sepatutnya telah faham yang beliau tidak berkelayakan untuk meneruskan sebarang pemeriksaan fizikal terutamanya di bahagian-bahagian badan yang paling disyaki seperti dubur (anal).

Tetapi doktor di Hospital Pusrawi dilaporkan masih juga melakukan pemeriksaan ke atas Saiful.

Tidakkah itu merupakan satu tindakan yang mungkin boleh merosakkan bukti, mencurigakan dan tidak masuk akal ? Tentu sekali.

Seperkara lagi, diagnosis yang ditulis oleh doktor itu ialah TRO (to rule out) assault (sodomise).

Maksudnya doktor tersebut tidak sekali-kali telah membuat diagnosis yang tepat (mengatakan bahawa Saiful tidak diliwat), cuma Saiful perlu ke hospital kerajaan untuk mendapatkan pemeriksaan yang lebih terperinci dan mengikut prosedur yang ditetapkan.

Dan hari ini, yang berlagak pandai seperti seorang doktor ialah Anwar Ibrahim, Raja Petra dan beberapa orang lagi yang membuat rumusan sendiri hanya berdasarkan findings pemeriksaan anal seorang doktor biasa!

Dalam hal ini, penulis tidak sangka yang Anwar Ibrahim sanggup mementaskan drama yang berkualiti rendah dan semurah ini.

Seperkara lagi, kesahihan kesinambungan bentuk tulisan di atas laporan itu juga merupakan satu perkara yang amat mencurigakan.

Penulis mengaku bahawa tulisan doktor biasanya ‘tercantik’ di dalam dunia dan sukar untuk dibaca tetapi jika kita amati, terdapat dua (2) corak tulisan yang jelas berbeza di dalam satu mukasurat yang sama.

Ini juga amat mencurigakan.

Tuesday, July 29, 2008

Tips Untuk Laporan Kesihatan Yang Sah Dan Kukuh Untuk Kes Sodomi

Dr Novandri Hasan Basri

Pada pandangan penulis sebagai seorang doktor, laporan kesihatan Saiful Bukhari yang ter'bocor' di Hospital Pusrawi, tidak boleh dijadikan bahan bukti terhadap kes liwat Anwar Ibrahim.

1. Ianya terlalu ringkas, tidak lengkap dan tidak mengikut prosedur seperti yang ditetapkan oleh pemeriksaan forensik.

2. Malah pemeriksaan ke atas Saiful Bukhari juga tidak lengkap. Hanya PR (per rectum) dilakukan iaitu menggunakan jari untuk memeriksa anal (dubur) pemuda tersebut. Prosedur sebenarnya lebih daripada itu iaitu termasuk memeriksa anal itu dengan alat proktoskop dan sebagainya.

3. Dan biasanya, apabila seorang mangsa seksual datang ke klinik atau hospital swasta di mana kes-kes yang bakal dirujuk kepada pihak polis, akan dirujuk segera kepada pihak hospital kerajaan.

4. Ini adalah kerana hospital kerajaan mempunyai kepakaran forensik serta lengkap dengan peralatan yang diperlukan.

5. Referral itu dimestikan kerana jika pemeriksaan tidak dilakukan dengan betul dan tidak mengikut prosedur yang ditetapkan, peliwat itu boleh dibebaskan di atas sebab bukti-bukti yang tidak kukuh atau pun technical fault.

6. Yang menimbulkan tandatanya kepada penulis ialah tulisan doktor itu yang hanya menulis bahawa Saiful di assault di satu sudut di hujung laporan itu selepas simptom-simptom yang lain. Dan jika penulis adalah doktornya, penulis tidak akan menulis 'tenesmus x 1/52 ' sahaja sebagai simptom yang utama seperti tertulis di dalam laporan tersebut. Penulis pasti akan menulis 'alleged assault' sebagai perkara pertama dan kemudian merujuk terus ke hospital kerajaan tanpa berlengah-lengah lagi.

7. Apakah kenyataan 'alleged assault' itu ditambah hanya selepas doktor tersebut melakukan pemeriksaan anal menggunakan jari (PR)?

8.Jika benar, penulis pasti PR yang dilakukan itu hanya dengan ringkas sahaja. Atau pun ianya sengaja ditokok tambah ?

9.Satu persoalan lagi ialah, setahu penulis, doktor itu tidak akan membuat sebarang prosedur, sentuhan atau pemeriksaan fizikal yang boleh menjejaskan sebarang bukti yang ada KECUALI jika doktor itu tidak diberitahu daripada awal oleh Saiful, mungkin kerana Saiful malu, takut atau tidak berterus terang .

10. Tetapi andainya doktor itu tahu tetapi meneruskan juga pemeriksaan anal (dubur) ke atas Saiful, ianya menunjukkan doktor tersebut telah melakukan kesalahan yang besar dan tidak boleh dimaafkan KECUALI jika doktor tersebut mempunyai niat yang lain seperti untuk mengada-adakan cerita atau pun menidakkan cerita!

11.Dalam konteks ini, doktor tersebut telah tersalah langkah.

12.Memeriksa anal (dubur) pesakit tetapi doktor telah diberitahu yang pesakit mengatakan dia diliwat adalah satu tindakan yang tidak profesional dan memalukan para doktor sekalian!

13.Cuma yang betul ialah doktor tersebut menasihatkan Saiful ke hospital kerajaan untuk pemeriksaan selanjutnya. Itu sahaja yang betul!

14. Dan yang menimbulkan satu persoalan lagi, hampir semua media termasuk media antarabangsa begitu cepat melaporkan isu ini TANPA mendapatkan kesahihan mengenai validity laporan kesihatan daripada Hospital Pusrawi.

15. Padahal, laporan tersebut tidak sekali-kali boleh dijadikan bukti untuk memaksa kerajaan menggugurkan kes liwat terhadap Anwar Ibrahim.

16. Dan yang menjadi mangsa sebenarnya ialah rakyat Malaysia kerana telah dikelirukan dan tidak mendapat gambaran yang sebenarnya mengenai isu ini.

17. Memang benar, jika sekali imbas, isu ini pasti nampak meyebelahi Anwar Ibrahim dan rakyat akan marah.

18. Padahal penulis pasti, Anwar Ibrahim sendiri tahu bahawa laporan tersebut amat mencurigakan dan tidak bermakna apa-apa pun jika di bawa ke mahkamah.

17. Seperti kata penulis, laporan kesihatan daripada Hospitak Pusrawi tidak valid sama sekali

Untuk rujukan:-

MEDICAL EXAMINATION

General Information

1. All patients should receive a complete head to toe physical examination
2. It is the patient’s right to consent or refuse any aspect of the exam and evidence collection
3. The patient may have a support person (relative, friend, or advocate) present during the exam
4. If suspected or known oral sodomy, it is preferable that the patient does not eat or drink before the exam, but the patient’s comfort should not be compromised to achieve this
· Oral swabs, for example, should be obtained immediately if patient
is thirsty or wishes to rinse mouth
5. Use powder free gloves and change gloves frequently during exam and evidence collection

Examination Technique

Perianal bruising, petechiae, edema, discharge, bleeding, tenderness, abrasions, lacerations, erythema, inflammation, and visible anal laxity

1. Use good light source
2. Use magnification with otoscope, visor, or colposcope
3. Separate anal folds to visualize injuries
4. Digital exam is not indicated, except if concern for foreign body retention
5. Anoscopy is indicated only if there is active rectal bleeding or rectal pain
6. Lubricant should be used for anoscopy. To avoid contamination by lubricant, perform anoscopy only AFTER FORENSIC SWAB COLLECTION
7. Apply Toluidine blue to identify abrasions on skin surface only AFTER FORENSIC SWAB COLLECTION

PAUTAN PENTING : Artikel Laporan Kesihatan Hospital Pusrawi Tidak Valid (II)

Asian Financial Crisis in 1997 - 1998 : The Beginning.

Dr Novandri Hasan Basri

Tun Mahathir has written about Asian Financial Crisis in his book 'A New Deal For Asia' back then in 1999.

If you have read the book, I am very sure that you have understood.

But this article below written by Tan Sri Nor Mohamed Yackop is also the ONE that you should saved in the laptop, read and ponder besides Tun Mahathir's personal views.

Maybe you have read it before but believe me, by the end of article, you will feel so amazed and read it again!

It's about the intense discussions (grilling sessions) between Tun Mahathir and Mohamed Nor Yackop.

And how Malaysia and the neighbouring countries were saved by the honourable Tun Dr Mahathir Mohamad.

I came across this article which was forwarded by one of the surfers in Tun Mahathir's blog. And it's worth every cents, Proton Perdana Executives, Mercedes E200 Kompressors...........!

And it makes me wonder and sad, Tun Mahathir has done so much to the country and most of us have forgotten about it. Shame on us!!


THE FINANCIAL CRISIS OF 1997 - 1998

By Nor Mohamed Yakcop

A moment comes, which rarely comes in a lifetime, when a particular event redefines a person’s life and changes the course permanently.

For me, the meeting with Dr. Mahathir Mohamad in Buenos Aires (Argentina) on the evening of October 3, 1997 was such an event.

It enabled me to devote the next 6 years of my life working for Dr. Mahathir Mohamad, meeting him almost daily. In the process, it enabled me to see, at very close range, the abilities of this great man.

The combination of many noble qualities in one person is rare, and it is this unique combination that has enabled Dr. Mahathir Mohamad to transform Malaysia from an otherwise typical third world country into a thriving and vibrant nation, well on the way to become a developed nation.

It is also this combination of qualities that enabled Dr. Mahathir Mohamad to save Malaysia from becoming another IMF nation during the financial crisis of 1997 - 1998.

I am often asked about my involvement in the recovery plan implemented on September 1, 1998.

It began on September 29, 1997, when I received a telephone call from the office of Dr Mahathir Mohamad informing me that the Prime Minister wanted to see me.

The PM was in Cuba at that time, and I asked (in jest) if I was to meet the Prime Minister in Cuba !

I was told (not in jest) that he will be arriving in Buenos Aires on October 3, 1997 and I was to make sure I was in Buenos Aires at least a day before he arrived.

I packed my bags and left for Buenos Aires, and arrived in Buenos Aires on October 2.

The PM arrived the following day at 5 pm and we met immediately at his suite.

He informed me that he had asked many people to explain to him what was causing the financial crisis but no one was able to give him a satisfactory reply.

He asked me whether I could explain to him what exactly was happening.

I asked him how much time he had, and he said two hours.

I explained to him how the forex market works, about short positions and long positions, about hedging and how currencies are borrowed and sold, the difference between “bid” and “offer” and how funds can be transferred from one country to another at the click of a button. (Dr Novandri : I wonder if the present PM can stand the grill.)

I also explained how the equity market works and the relationship between the forex market and the equity market.

Dr. Mahathir hardly said anything, asked one or two questions, and listened intently.

After two hours, he had to end the meeting to get ready to go for an official dinner.

He asked me about my plans for the night and I said I had been invited for the same dinner.

Dr. Mahathir said to me: You go back to your room and write down all that you have been telling me for the last two hours, and see me at 7 am tomorrow.

I went back to my room, skipped dinner, and wrote it all down, finishing at about 6 am.

I saw him the next morning at 7 am and gave him the report.

He asked me to take a rest and come back again at 2 pm.

When I returned, he told me that he had read the report and that he now understands what was happening in the financial markets.

We started discussing various methods of overcoming the crisis, and our discussions continued when we returned to Malaysia.

I met him almost daily for discussion, sometimes at his house and sometimes at his office.

We tried a few mechanisms to overcome the crisis, some of which worked initially, but the hedge funds were so strong that it was difficult to proceed successfully with these mechanisms.

In early 1998, Dr. Mahathir Mohamad asked me to explore the idea of imposing an exchange control regime to overcome the crisis.

I remember preparing voluminous notes on this subject. Dr. Mahathir went through the notes carefully, and kept asking for more and more details.

We went through many rounds of discussion, until he was finally convinced both with the concept as well as the proposed mechanism. The rest, I guess, is history.

Dr. Mahathir also asked me to prepare a paper on how to put an end to Malaysian shares traded in CLOB (Central Limit Order Book) in Singapore.

Dr. Mahathir was of the view that an important reason for the falling stock market was the short-selling of Malaysian stocks in CLOB.

I prepared the report and Dr. Mahathir understood, for the first time, how exactly CLOB operates. The report, which was also implemented on September 1, 1998, put to an end the trading of Malaysian shares in CLOB.

I should add that the exchange control measures were crafted in such a way as to minimize the control aspects and maximize the outcome.

The Prime Minister went through the proposed mechanism many times to make sure that the control elements were as few as possible, but adequate enough to ensure a positive outcome.

There were no bureaucratic elements in these measures, such as requiring importers to obtain Bank Negara’s permission to import.

The Ringgit was also pegged at a level where it was not overvalued. In almost every other country, which imposes exchange control measures and pegs its currency, there would, almost by definition, be numerous bureaucratic controls, and the currency would also be pegged at an overvalued rate.

It is often assumed that the system of exchange control (including fixed exchange rate) that we implemented on September 1, 1998 saved the country.

The measures of September 1, 1998 were undoubtedly a necessary condition, but it was not a sufficient condition to overcome the crisis.

Malaysia was saved, not by exchange control measures per se, but by Dr. Mahathir Mohamad.

Let me explain. Any other developing country, facing a similar crisis, if it had introduced the measures that we introduced in September 1998, the measures would probably have failed.

The fact that in Malaysia these measures succeeded is due to the ability and character of Dr. Mahathir Mohamad.

The economy and the financial system, under Dr. Mahathir’s leadership, was in a very healthy state–healthy enough for the exchange control measures to be implemented without negative consequences.

Moreover, the Prime Minister’s hands-on management style enabled quick and timely decisions to be made, which was vital under the new exchange control regime.

Dr. Mahathir, as Prime Minister, had ensured that the Malaysian economy was fundamentally strong. Ringgit was strong and stable.

On the back of the currency stability (at RM2.50 against the US dollar) Malaysia was doing very well.

At the end of 1996, real Gross Domestic Product (GDP) grew at almost 8.5 per cent and the growth was expected to continue for many more years.

The government was enjoying a fiscal surplus.

The external debt was low, at 40 per cent of the Gross National Product (GNP).

The current account of the balance of payments had narrowed from a deficit of 10 per cent to 5 per cent of GNP, and was expected to improve further.

Inflation was at its lowest at 2.1 percent.

We had steady growth of over 8 per cent for a major part of that period.

And this fundamental strength of Malaysia was a critical factor that enabled the exchange control measures to succeed.

For a period of more than a year after the measures of September 1, 1998 were implemented, the Prime Minister met with a small group of us everyday - 6 days a week - for at least 2 hours to go through various economic data, including data on loan growth, exports, imports, property overhang etc.

This enabled the Prime Minister to take quick actions, whenever required. I remember one morning when we were going through the property figures, he looked at me and directed that I should organize a property fair to clear the overhang of properties.

I did, and property worth more than RM 3 billion was sold. Even after the crisis was over, Dr. Mahathir continued to meet with the group regularly, though no longer on a daily basis.

And Dr. Mahathir continued to go through all the economic data with a sharp pencil.

No other Prime Minister in the world, either in developed or developing countries, employs such a hands-on approach in managing the economy.

We can see, therefore, that it was not the exchange control measures per se that saved the country but the man — Dr. Mahathir Mohamad — himself.

The period 1997 - 1998 was, to paraphrase Charles Dickens, the worst of times, but it was also the best of times.

The worst conditions brought out the best in Dr. Mahathir Mohamad.

There is a saying that a good leader is like good tea - you only know the true quality when he is in hot water !

Throughout the crisis, the Prime Minister was focussed on resolving the crisis. Day and night, he thought of nothing else but the crisis. He read all he could on finance; he kept asking me to prepare notes on various technical issues.

Sometimes he was sick with bad flu and cough, but he did not take time off to rest. He was convinced that he had to understand the issues before he could work out the solutions.

His native intelligence and ability to focus on core issues were there throughout the crisis. He did not show any sign of fear even at the worst of time, only concern at the fast deteriorating state of the economy.

He was, at all times, confident that he would prevail in the end.

I would like to add two additional points related to the financial crisis.

The first is that, in implementing the measures of September 1, 1998, Dr. Mahathir not only saved Malaysia but the neighbouring countries as well.

Let me explain.

When Malaysia imposed its exchange control measures on September 1, 1998, the currency speculators realised that the other affected countries (Thailand, Indonesia and South Korea) could also impose similar controls, and they, therefore, stopped their activities in its track.

The speculators backed off. They bought back the currencies that they had sold. This is resulted in the regional currencies appreciating.

Moreover, the International Monetary Fund (IMF) was not happy with what Malaysia had done, particularly since, after implementing the measures, we did exactly the opposite of what the IMF wanted us to do, i.e. we lowered our interest rates and injected liquidity into the system.

The IMF, therefore, started relaxing conditions in other countries and allowed them to lower their interest rates and allowed them to inject liquidity to stimulate their economies so that Malaysia would not outperform the IMF countries.

Therefore, it is no exaggeration to say that Dr. Mahathir Mohamad not only saved Malaysia, but the other affected countries in the region as well - Thailand, Indonesia and South Korea.

My second point is regarding what would have happened if the exchange control measures were not implemented. If the measures were not implemented, many of corporations in Malaysia would have gone under, due to the high interest rates.

When the corporations fall like dominos, banks would have faced severe liquidity and solvency problems due to the ballooning NPLs. The problems of the banks would have resulted in a credit squeeze, which would have led to another round of corporate failures.

The Government’s revenue would have fallen drastically as fewer firms would be paying corporate taxes, thereby reducing the Government’s ability to stimulate the economy through fiscal policy measures.

As a result of the problems faced by corporations and banks, unemployment would have increased substantially, leading to a second round of problems.

This is the classic vicious cycle, which could have, in the end, destroyed the social and political stability of the country.

This was a scenario that was waiting to happen.

It did not happen because of the decisiveness and guts of Dr. Mahathir Mohamad, who decided to take the path less travelled.

We owe Dr. Mahathir much gratitude for what he has done for Malaysia over the last 22 years.

Solving the financial crisis of 1997 - 1998 was just one, albeit perhaps the most important, of Dr. Mahathir Mohamad’s many contributions to the nation.

On a personal note, over the last 6 years, I have come to admire this great man for his abilities, his high moral values and, most of all, for his sincerity.

Certainly, a man like Dr. Mahathir Mohamad is not born everyday.

(23rd. October, 2003)

Pautan : Tun Mahathir Part 1 , Tun Mahathir Part 2

Monday, July 28, 2008

RM 80,000,000 Setahun Untuk Menyenggara Kenderaan Kerajaan.

Dr Novandri Hasan Basri

Kerajaan Pusat telah membayar RM 80,000,000 setahun kepada syarikat Spanco Sdn Bhd untuk menyenggara 1400 fleet Proton Perdana Executive dan 4200 kereta saloon nasional (total = 5600 buah kereta). Inilah yang dilaporkan oleh The STAR hari ini.

Dengan matematik mudah, kerajaan terpaksa membayar kira-kira RM14,285.71 tiap-tiap tahun atau pun RM1190.48 sebulan untuk sebuah kereta.

Penulis terfikir, mungkin konsep yang dipersetujui diantara Kerajaan - Spanco seperti konsep membeli insurans contohnya insurans kesihatan.

Kita membayar insurans setiap bulan dan jika kita tidak pernah ditimpa kemalangan atau pun penyakit yang memerlukan hospitalization, kita tidak akan dapat merasa wang yang dibayar kepada pihak insurans. (kecuali jika terdapat pakej insurans kesihatan + pelaburan).

Akan tetapi, jika kita ditimpa kecelakaan, pihak insurans terpaksa membayar ratusan ribu RM kepada pesakit dan pihak hospital walau pun pesakit baru sahaja mengambil insurans 6 bulan yang lepas.

Walaubagaimana pun, kita sedang membincangkan hal kereta.

Penulis difahamkan bahawa sebuah kereta Proton Perdana baru mempunyai pakej extended warranty 2 + 3 iaitu 2 tahun umur kereta daripada tempoh siap production dan 3 tahun seterusnya.

Dan dalam tempoh ini, sebarang kerosakan kecil atau pun besar, akan ditanggung oleh pihak Proton. Pemilik hanya perlu membayar kos labour sahaja.

Begitu juga kenderaan saloon Proton yang lain pastinya mempunyai warranty 2 - 3 tahun.

Makanya, dalam tempoh 2 - 3 tahun hayat kereta Proton, segala kerosakan kecil dan besar akan ditanggung oleh pengeluarnya dan bukannya Spanco.

Ironinya, kenderaan kerajaan akan digunakan selama 4 tahun sahaja. Maka, secara teorinya, Spanco hanya mula menggunakan wang sendiri untuk memperbaiki kerosakan kereta-kereta pada 1 tahun yang terakhir sahaja.

Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, Pengurus Urusan Proton Holdings pula mengatakan bahawa purata kos penyenggaraan hanya RM2300 setahun! (penggunaan kereta di antara 20000 - 30000 km setahun).

Dan bandingkanlah kos tahunan : RM 2300 (Proton Holdings) vs RM14,285.71 (Spanco).

Seperkara lagi ialah mengenai kedudukan syarikat Spanco yang merupakan satu-satunya syarikat yang menyenggarakan kenderaan kerajaan sejak 1994 (konsesi selama 25 tahun)

Yang paling dekat dengan penulis sebagai doktor, monopoli ini mengingatkan penulis kepada syarikat FOMEMA. FOMEMA merupakan satu-satunya syarikat yang bertanggungjawab di dalam pemeriksaan kesihatan pekerja-pekerja asing yang berjumlah jutaan orang.

Apakah konsep ini wajar dan masih mahu diteruskan?

Sunday, July 27, 2008

Mercedes (Part 5) : Kerajaan Terengganu Tidak Peduli Arahan Pak Lah.

Dr Novandri Hasan Basri

Nampaknya isu Mercedes E200 Kompressor masih belum selesai!

'Defiant Act : Exco Men Use Merc Despite Cabinet Order.' Begitulah tajuk utama di suratkhabar The STAR hari ini. Dan juga disertakan dengan 2 foto sebagai buktinya.


Foto - 2 Mercedes baru yang dipakai oleh Exco-exco kerajaan Terengganu (The STAR)





Kesimpulannya : Di dalam konteks isu ini, Pak Lah telah gagal bertindak sebagai ketua negara dan arahannya dipandang remeh serta tidak bermakna langsung. Apakah Pak Lah akan berkata, 'tak apalah' atau 'biarlah' ?

Penulis juga tidak faham dengan jawapan kedua-dua Exco tersebut yang seolah-olah tidak mahu mengaku bahawa mereka telah tersalah tafsir dan terlupa kepada Para 4 yang jelas menunjukkan kerajaan negeri tidak berhak untuk menggunakan kereta jenama lain selain daripada kereta nasional.

Sebagai rakyat biasa, apakah yang mampu kita lakukan selain daripada melihat sahaja tingkah laku pemimpin-pemimpin kita?


Terbaru (27/7/08 10.30pm)


Malaysia Kini

Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah menahan lapan kereta Proton Perdana V6 Executive exco dan pegawai kanan kerajaan Terengganu bagi membantu siasatan berhubung kos penyenggaraan kenderaan itu yang terlalu tinggi.

Pengarah BPR Terengganu, Sharuddin Sapian ketika dihubungi berkata empat daripada kereta berkenaan ditahan Khamis lepas manakala bakinya ditahan sehari kemudian.

Beliau, bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai lapan kereta yang ditahan itu, demikian menurut laporan Bernama.

Semalam, Sharuddin berkata setakat ini sembilan individu telah dipanggil oleh BPR untuk memberi keterangan berhubung isu berkenaan.

Khamis lepas, pegawai BPR memulakan siasatan kes itu dengan mengambil dokumen dari pejabat Perbendaharaan Negeri diikuti tindakan sama di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri di Wisma Darul Iman.

Sementara itu, Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata, ahli exco dan pegawai kanan kerajaan Terengganu akan menggunakan kereta Mercedes E200 Kompressor sebagai kenderaan rasmi buat sementara waktu sehingga BPR selesai menjalankan siasatan terhadap kereta Proton Perdana V6 Executive.

Pada masa ini, katanya, BPR telah mengambil kereta Proton Perdana V6 kerajaan negeri itu untuk siasatan berhubung kos penyenggaraannya yang terlalu tinggi.

Akur arahan TPM

"BPR telah ambil kereta Proton Perdana V6 Executive yang digunakan exco dan pegawai kanan kerajaan negeri.

Jadi mereka kena pakai dululah (kereta Mercedes)...perdana menteri pun dah kata, sekali-sekala boleh pakai kereta Mercedes ini," katanya kepada pemberita di Terengganu.

Dua hari lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menegaskan kesemua 14 kereta Mercedes E200 Kompressor yang telah dibeli kerajaan Terengganu hanya akan digunakan untuk membawa tetamu-tetamu kerajaan negeri

Saturday, July 26, 2008

Bekas PM Kanada : Pejuang Anwar Ibrahim Yang Halalkan Perkahwinan Gay dan Lesbian.

Dr Novandri Hasan Basri


Mereka ialah bekas Perdana Menteri Kanada, Paul Martin; Bekas Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Michel Camdessus dan bekas Presiden Bank Dunia, James Wolfensohn.

- Siapakah mereka yang sebenarnya?

- Apakah kenyataan bersama mereka itu layak dipandang serius oleh rakyat dan kerajaan Malaysia?

- Apakah mereka benar-benar faham terhadap situasi dan undang-undang negara yang berdaulat seperti Malaysia?

- Apakah mereka itu hanya merupakan bekas-bekas pemimpin yang tidak lagi mempunyai maruah diri dek perbuatan silam semasa menerajui organisasi masing-masing?

ATAU

- Apakah pengikut-pengikut Anwar Ibrahim dan PKR patut berasa malu apabila Anwar Ibrahim mempunyai kaitan yang erat dengan ketiga-tiga pemimpin itu?


1. Paul Martin

Paul Martin merupakan bekas Perdana Menteri Kanada. (12 December 2003 – 6 February 6 2006) yang jatuh tersungkur dan menanggung malu apabila tiga parti pembangkang bersepakat untuk menjatuhkan beliau menerusi pengundian usul tidak percaya di House of Commons (Dewan Rendah).

Parti Liberal berhaluan tengah-kiri pimpinan Paul Martin ketika itu menghadapi pergolakan politik dan juga dihantui skandal rasuah.

Paul Martin hanya menjawat jawatan Perdana Menteri selama 3 tahun sahaja, satu sejarah baru bagi negara Kanada.

Yang menimbulkan persoalan besar mengenai gesaan beliau supaya Malaysia menghormati hak individu ialah pemahaman Paul Martin sendiri mengenai maksud hak dan konsep moral itu sendiri.

Dalam masa pemerintahan beliau yang singkat itu, Paul Martin telah meluluskan satu akta yang memualkan iaitu Akta Perkahwinan Awam (Civil Marriage Act) atau pun Bill C-38 pada 1 Februari 2005 di House of Commons.

Akta tersebut telah meluluskan perkahwinan sesama jantina kononnya di atas dasar hak asasi manusia!

Maksudnya, Paul Martin telah membenar dan menggalakkan perkahwinan lelaki dengan lelaki (gay) dan perempuan dengan perempuan (lesbian).

Dan Kanada merupakan negara keempat di dalam dunia ini yang membenarkan perkahwinan songsang itu.

Dengan wujudnya Akta yang songsang dan terkutuk ini, negara Malaysia sebagai negara Islam pastinya membantah dan mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kerajaan Paul Martin itu.

Dan orang yang menghalalkan perkahwinan songsang itu juga patut dikutuk dengan keras!

Dengan menyetujui akta perkahwinan sesama jantina, kita tentu dapat memahami penerimaan Paul Martin mengenai seks luar tabii yang pada pendapat beliau adalah satu bentuk seks yang lumrah di antara pasangan gay dan lesbian!

Dan untuk pengetahuan pembaca sekalian, encik Michael Hendricks dan encik René Leboeuf merupakan pasangan lelaki (gay) yang pertama berkahwin secara sah di Quebec, Kanada. (rujuk foto)

Tanya diri sendiri, tidakkah ianya satu akta yang memualkan?

Dan Paul Martin pula adalah sahabat baik Anwar Ibrahim yang kini disiasat kerana dituduh meliwat Saiful.


2. James David Wolfensohn

James David Wolfensohn merupakan Presiden Bank Dunia ke sembilan (1995 - 2005). Beliau dilahirkan di Sydney, Australia dan berketurunan Yahudi.

Beliau juga merupakan trustee kepada Rockefeller Foundation , satu sindiket kebajikan di mana pengasas-pengasasnya dikatakan berasal daripada Yahudi keturunan Sephardic ( Yahudi campuran Sepanyol dan Portugis) .

(Foto - Wolfesahn berpelukan dengan John Rockefeller)

Apabila Wolfensohn bersara pada tahun 2005, tempat beliau diganti pula oleh Paul Wolfowitz, seorang lagi sahabat baik Anwar Ibrahim.

Paul Wolfowitz adalah daripada keturunan Yahudi Poland yang dianggap tidak berhak memegang jawatan itu kerana beliau adalah pemimpin neocon - ekstrem berhaluan kanan yang menggubal dasar penguasaan dominasi AS di dunia, tidak langsung berminat memperjuangkan nasib golongan miskin dan juga memainkan peranan penting dalam pencerobohan negara itu ke atas Iraq.


3. Michel Camdessus

Michel Camdessus pula merupakan Pengarah Urusan Dana Kewangan @ International Monetary FundAntarabangsa (IMF) pada tahun 16 Januari 1987 hingga 14 Februari 2000.

IMF di bawah Camdessus pernah menyelar langkah-langkah yang diambil oleh Malaysia bagi menangani krisis Mata Wang Asia pada tahun 1997. Seperti yang kita ketahui hari ini, Malaysia hampir menerima pakej bantuan IMF yang disarankan oleh Anwar Ibrahim (sahabat Camdessus) tetapi Dr Mahathir telah menolak pakej tersebut.

Oleh kerana tindakan Dr Mahathir itu, Malaysia terselamat, tahap ekonomi negara dapat dikekalkan dan rakyat tidak sengsara seperti di negara-negara jiran. (Dr Novandri : Masaalahnya ialah kerajaan hari ini dan ramai yang sudah terlupa jasa Dr Mahathir!)

Dan apabila Dr. Horst Koehler menganti IMF pada tahun 2000, beliau berkata: ``Mahathir betul... prestasi ekonomi sejak krisis itu menunjukkan dia betul.''

Camdessus juga pernah campurtangan di dalam hal-ehwal negara Malaysia apabila beliau mencadangkan supaya kerajaan Malaysia menilai semula polisi kawalan harga ke atas petrol dan barangan keperluan asas termasuk beras, tepung, susu dan gula.

Cadangan ini dikritik dengan keras oleh pihak Malaysia kerana ia bermakna tiada lagi subsidi kerajaan ke atas barangan itu dan kemungkinan harga barang kawalan akan naik mendadak jika harganya ditentukan oleh kuasa pasaran.

Kesimpulannya, jika berdasarkan kepada matlumat-matlumat di atas, kita perlu berhati-hati. Sahabat-sahabat Anwar Ibrahim mempunyai personaliti dan motif yang amat mencurigakan.

Kita tanyakan kepada diri sendiri, apakah motif dan kaitan di antara Anwar Ibrahim dengan Paul Martin, pejuang kahwin sesama jenis, James David Wolfensohn, keturunan Yahudi dan Michel Camdessus, bekas ketua IMF yang hampir meranapkan Malaysia pada 1997?

Apakah kenyataan bersama ketiga-tiga pemimpin itu hanya merupakan satu kebetulan?

Atau ianya merupakan satu komplot terancang satu organisasi besar dunia yang memperalatkan Anwar Ibrahim?

Kepada rakyat dan pengikut-pengikut Anwar Ibrahim, sedarlah dengan segera.

Mutiara Kata Awang Selamat (Utusan Malaysia) : UMNO - PAS

Utusan Malaysia

AWANG bersyukur dengan usaha menggerakkan muzakarah antara UMNO dan Pas, yang menyaksikan reaksi positif daripada para pemimpin kedua-dua parti.

Para pemimpin UMNO dan Pas telah menyatakan kesediaan serta komitmen untuk meneruskan usaha tersebut.

Sebab itu Awang tidak kisah apa kaedah yang digunakan selepas ini sama ada muzakarah atau muqabalah, yang penting ia bergerak.

Seperti yang dinyatakan oleh Presiden UMNO, Abdullah Ahmad Badawi, pertemuan yang berlangsung sebelum ini menunjukkan perkembangan positif.

Pencapaian setakat ini setidak-tidaknya telah memecahkan tembok psikologi bahawa UMNO dan Pas sukar untuk berbincang dalam hal-hal melibatkan kepentingan umat Islam yang ditunjangi oleh orang Melayu.

Tetapi harapan umat Islam di akar umbi jauh lebih besar. Mereka mahu UMNO dan Pas melakar perpaduan lebih kukuh ketika umat Islam makin terhimpit dengan pelbagai cabaran.

Maka marilah kita berdoa agar Abdullah dan para pemimpin UMNO serta Pas pimpinan Hadi Awang diberi kekuatan untuk memenuhi harapan tersebut.

Awang – Ikhlas demi ummah

(Dr Novandri : Pada pandangan penulis, muzakarah UMNO-Pas patut diadakan tanpa perlu diwar-warkan dan didedahkan terlalu cepat kepada media. Sejarah telah membuktikan bahawa pertemuan di antara UMNO-Pas selalu gagal kerana faktor pegangan politik yang terlalu tebal dan juga faktor-faktor luaran. Dan kali ini, faktor luarannya ialah Pas telah terhutang budi kepada PKR kerana PKR telah membantu dalam jumlah RM yang banyak untuk mengerakkan jentera pilihanraya Pas semasa PRU-12.)

Friday, July 25, 2008

Mercedes (Part 4): Isu Selesai - VIP Luar Negeri Yang Dapat.

Dr Novandri Hasan Basri

Menteri Besar Terengganu mengatakan bahawa isu Mercedes E200 Kompressor sudah selesai.

“Selesai ikut pandangan kami bertiga, jadi tidak perlu ulas lagi. Tengkoklah perkembangan terbaru...buatlah tafsiran sendiri,” kata beliau - Utusan Malaysia

Dan ini pula kenyataan akhbar daripada Perdana Menteri :-

Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi confirmed that Terengganu's newly-purchased Mercedez E200 Kompressors will be officials cars but for foreign dignitaries despite Terengganu Mentri Besar Datuk Ahmad Said assertion today that the luxury cars will replace the Proton Perdana V6 Executive cars - Malaysia Insider.

Merujuk kepada kenyataan di atas, isu Mercedes memang sudah selesai. Dan yang perlu tukar fleet kenderaan rasmi bukannya exco-exco dan MB Terengganu tetapi diplomat dan VIP luar negeri.

Diplomat dan VIP luar negeri di Terengganu pastinya berterima kasih kepada MB Terengganu kerana mereka dapat merasa kereta baru.

Dan kereta-kereta Exco-exco tetap kereta nasional bernama 'Perdana'.

Seperti kata penulis, isu Mercedes sudah selesai tetapi satu lagi isu baru sahaja bermula.

Badan Pencegah Rasuah sedang memulakan siasatan untuk mengesan kemungkinan berlaku penyelewengan dalam kos senggaraan kereta Proton Perdana V6 Executive milik kerajaan negeri.

Kepada pihak BPR, jangan berkompromi dengan mana-mana pihak, teruskan penyiasatan dan bongkar segala penyelewangan, jika ada.

Singapura Buat Dah ! : Apakah itu Zon Eksklusif Ekonomi ?

Dr Novandri Hasan Basri

"Singapura buat dah!" itulah rungutan rakan penulis apabila kami bertemu di klinik petang tadi. Bila penulis bertanya lagi, beliau berkata bahawa Singapura telah melanggar perjanjian EEZ.

Dan untuk beberapa hari yang lepas, penulis banyak menulis isu silap tafsir MB (Menteri Besar dan bukannya Mercedes Benz) Terengganu. Tapi isu EEZ ini menarik juga untuk diketengahkan di dalam blog ini.

Pada pendapat penulis, EEZ atau Exclusive Economic Zone atau Zon Ekslusif Ekonomi sebenarnya rumit dan mendalam prosesnya, lebih-lebih lagi untuk orang biasa seperti kita ini.

Penulis pun kurang arif mengenai EEZ atau pun Zon Eksklusif Ekonomi. Ia terlalu teknikal dan rumit. Dan rasanya, ia adalah bahan reference untuk peguam-peguam sahaja.

Tetapi seperti kata rakan penulis, "Singapura buat dah!"

Maka kerana itu, untuk memastikan yang penulis dan kita semua benar-benar faham mengenai latar belakang dan maksud EEZ, di sini penulis sertakan beberapa artikel berbahasa Inggeris mengenai maksud EEZ itu:-

Exclusive Economic Zone (EEZ) @ Zon Ekonomi Eksklusif.

Historical Background


The expressions “patrimonial sea”, “economic zone” or “exclusive economic zone” were first used in the early 1970s in regional meetings and organizations in Latin America, the Caribbean, Asia and Africa.

However, the concept of an extended exclusive economic zone for economic purposes was already used in the late 40s and early 50s.

It is rooted in the 1945 Truman Proclamations (on the natural resources of the subsoil and sea bed of the continental shelf and the conservation of coastal fisheries in certain areas of the high seas), the national claims of several Latin American countries (Chile and Peru), and the Santiago Declaration of 1952.

The second Truman Proclamation has in particular influenced ocean-related policies in Latin American countries, especially where it states that it is appropriate for the United States "to establish conservation zones...where fishing activities have been or in the future may be develope.

Under the United Nations Convention on Law of the Sea (UNCLOS), the exclusive economic zone or EEZ is covered by Articles 56, 58 and 59.

The EEZ is defined as that portion of the seas and oceans extending up to 200 nautical miles in which coastal States have the right to explore and exploit natural resources as well as to exercise jurisdiction over marine science research and environmental protection.

Freedom of navigation and over flight, laying of submarine cables and pipelines, as well as other uses consented on the high seas, are still allowed.

As currently codified in UNCLOS, the EEZ marks a compromise between States seeking a 200-mile territorial sea and States wishing for more limited coastal jurisdiction.


The diagram above shows a very simplified, basic outline of the important distance markers for the international zones of jurisdiction over the adjacent sea. The letter B is the low-water line along the coast and it represents the baseline from which all seaward measurements are determined.

Be aware that international systems of measurement are according to the metric system.

This also includes all international commerce. The original metric system was based upon commonly found Earth systems.

The nautical mile was developed during the age of sailing and has become the international system for measuring ocean (nautical) distances.

It is defined as one minute (1') of latitude or 1.15 miles. (A degree of latitude is approximately 69 miles; a minute of latitude is 1/60th of that.) That makes a nautical mile about 1,852 meters (6,076 feet) in length or 18% longer than a statute mile, the measurement commonly used in the English system (5,280 feet or 1,609 meters).

Few Americans realize that their "frequent flyer" miles are calculated in nautical miles and not statute miles.

The delimitation of EEZs between States with opposite or adjacent coasts has to be carried out through a parties agreement in accordance with international law in order to achieve – as in the words of article 38 of the Statute of the International Court of Justice – an equitable solution.

At this time, 104 signatories to the UNCLOS have declared a 200-mile EEZ.

Thursday, July 24, 2008

Mercedes (Part 3): Silap Tafsir vs Ego vs BPR vs Hati Rakyat

Dr Novandri Hasan Basri

Rupa-rupanya MB Terengganu, Datuk Ahmad Said tersilap tafsir mengenai arahan Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 1 Tahun 2008 Para 6 (II) berkaitan penggunaan kereta nasional.

“Mereka mungkin tak baca untuk anggota pentadbiran, maknanya menteri, timbalan menteri, setiausaha parlimen, setiausaha politik dan juga ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri yang perlu pakai Proton Perdana, bukan terbuka kepada kenderaan yang dipasang di dalam negara,” kata Datuk Shahrir Abdul Samad.

Begitulah penjelasan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna apabila mengulas isu cadangan MB Terengganu membeli 14 kereta Mercedes E200 Kompressor.

Beliau berkata kerajaan Terengganu telah tersilap tafsir maksud kenderaan yang dipasang dalam negara mengikut Arahan Penbendaharaan kerana ia tidak melibatkan kereta tetapi hanya melibatkan kenderaan lain termasuk jip dan pacuan empat roda.

“Kadangkala ada keperluan kenderaan seperti pacuan empat roda untuk jabatan kerajaan. Jabatan kerajaan juga ada guna jip, jika nak beli jip bukan yang diimport tetapi yang dipasang di sini,” kata Shahrir lagi.

Dalam perkembangan yang sama,

Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah memulakan siasatan untuk mengesan kemungkinan berlaku penyelewengan dalam kos senggaraan kereta Proton Perdana V6 Executive milik kerajaan negeri Terengganu yang mencecah RM175,229.97 sebuah sepanjang empat tahun lalu.

Pengarah Siasatan BPR, Datuk Shukri Abdull berkata, pihaknya telah menghantar pegawai untuk menyiasat kes itu kerana jumlah bayaran menyenggara kenderaan tersebut terlalu besar.

Dalam satu senarai kos senggaraan yang dikeluarkan, kereta Perdana V6 Executive yang pernah digunakan oleh bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh mencatatkan kos tertinggi senggaraan.

Dalam tempoh empat tahun antara 2004 dan 2008, kereta Idris disenggarakan dengan kos RM235,123.08 !!
Buletin On-line

Pihak Proton di dalam kenyataan balas pula menerangkan "Dengan merujuk kepada salah sebuah kereta yang dibeli kerajaan negeri Terengganu pada Mei 2004, dengan dakwaan terpaksa berbelanja lebih daripada RM100,000 untuk penyelengaraan dan membaikpulih, rekod kita menunjukkan setakat ini tiada tuntutan jaminan dibuat oleh mereka sejak Oktober 2004 bagi kenderaan terbabit.”

So, what's next?

Jika kita ikuti artikel penulis sebelum ini dan perkembangan terbaru ini, isu Mercedes itu bukan hanya setakat silap tafsir sahaja.

Ianya lebih rumit dan membimbangkan!

Malah, kenyataan Proton dan pendedahan BPR mengenai kos senggaraan yang tidak masuk akal membuatkan kita terfikir bahawa sebenarnya terdapat dua lagi isu yang paling penting iaitu isu intergriti kerajaan negeri dan mungkin berlaku penyalahgunaan kuasa serta penyelewengan wang rakyat!

So, what’s next ?

Walau pun MB Terengganu terpaksa menanggung malu akibat kekeliruan ini, ianya sebagai pengajaran kepada beliau, Exco-exco dan seluruh anggota pentadbiran kerajaan supaya lebih berhati-hati, lebih-lebih lagi apabila cadangan tersebut tidak masuk akal dan begitu jelas tidak dipraktikkan di negeri-negeri lain dan juga kerajaan Persekutuan

Maksud penulis mudah sahaja, kembalikan balik kereta Mercedes E200 kepada pengedarnya.

Penulis juga mensyorkan agar MB Terengganu mengarahkan staf-stafnya supaya mengumpul dan rectify segala kerosakan yang di alami oleh fleet kenderaan milik kerajaan negeri.

Mungkin dengan campurtangan MB Terengganu, pihak Proton akan membuka mata dengan lebih luas lagi dan segera meningkatkan kualiti dan ketahanan kereta mereka. Realitinya, sudah banyak kali kita terdengar rungutan dan komplen pembeli kereta proton mengenai kecacatan kereta mereka tapi tidak di ambil serius oleh pihak Proton.

Kita juga berharap agar pihak BPR dapat menyiasat isu ini TANPA perlu takut atau 'menyapu sahaja isu ini di bawah karpet' kerana ia melibatkan pemimpin-pemimpin kerajaan.

Realitinya, tiada siapa pun di atas undang-undang, yang salah tetap salah dan BPR perlu sentiasa mempertahankan intergriti dan nama baik mereka.

Dan yang paling penting ialah wang rakyat tidak lagi disalahgunakan dengan sewenang-wenangnya!



TERBARU (25/7/2008)

Eksklusif : Surat Pekeliling Perbendaharaan Mengenai Kenderaan Milik Kerajaan

Dr Novandri Hasan Basri

Di sini penulis sertakan SURAT PEKELILING PERBENDAHARAAN BIL. 1 TAHUN 2008 mengenai TATACARA PEROLEHAN KENDERAAN. Semoga terjawap segala kemusykilan kita. Dan ikuti juga artikel terbaru penulis bertajuk : Mercedes(Part3): Silap Tafsir vs Ego vs BPR vs Hati Rakyat


............KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA...............
SURAT PEKELILING PERBENDAHARAAN BIL. 1 TAHUN 2008

Semua Ketua Setiausaha Kementerian
Semua Ketua Jabatan Persekutuan
Semua Setiausaha Kerajaan Negeri
Semua Ketua Badan Berkanun Persekutuan
Semua Pihak Berkuasa Tempatan

TATACARA PEROLEHAN KENDERAAN

Tujuan

Surat Pekeliling Perbendaharaan (SPP) ini bertujuan memaklumkan semua Agensi mengenai tatacara perolehan kenderaan.

Latar Belakang

2. Peraturan perolehan kenderaan pada masa ini menetapkan pembelian sehingga RM200,000 setahun dibenarkan secara rundingan terus untuk kenderaan buatan tempatan atau dipasang dalam negara (CKD) bagi kenderaan jenis saloon, pacuan empat roda, pick-up, MPV, lori/trak dan bas/coaster 25 penumpang.

Bagi perolehan kenderaan yang melebihi RM200,000 hendaklah diuruskan secara tender terbuka.

Walau bagaimanapun, selaras dengan usaha Kerajaan untuk mempercepat dan memudahkan lagi Agensi membuat perolehan kenderaan, had nilai bagi perolehan kenderaan adalah dipinda.

Had Nilai dan Kaedah Perolehan

3. Kenderaan yang dinyatakan dalam SPP ini adalah bagi maksud kegunaan Agensi dan dibahagikan kepada empat (4) jenis seperti berikut:

(i) kenderaan jenis saloon;
(ii) kenderaan jenis pacuan empat roda (4WD)/SUV;
(iii) kenderaan jenis utility seperti MPV, van, pick-up dan lori/trak; dan
(iv) bas/coaster 25 penumpang.

4. Peraturan yang menetapkan penggunaan kereta rasmi dan kereta Jabatan di bawah penswastaan kereta saloon Kerajaan hendaklah dipatuhi sepenuhnya dan tidak terpakai di bawah SPP ini.

5. Pegawai Pengawal adalah dibenarkan untuk meluluskan perolehan kenderaan secara rundingan terus seperti berikut:

(i) bagi kenderaan jenis saloon dan pacuan empat roda (4WD)/SUV, rundingan terus boleh dibuat tertakluk kepada jumlah nilai perolehan setahun sehingga RM 1 juta bagi setiap jenis kenderaan.

Perolehan yang melebihi RM 1 juta setahun bagi setiap jenis kenderaan tersebut hendaklah dilaksanakan secara tender terbuka atau tender terhad; dan

(ii) bagi kenderaan jenis utility dan bas/coaster 25 penumpang, rundingan terus dibenarkan tanpa sebarang had nilai bagi setiap jenis kenderaan tersebut.

Syarat-Syarat Pembelian Kenderaan

6. Agensi hendaklah memastikan setiap perolehan kenderaan seperti di para 5 (i) dan 5 (ii) mematuhi kesemua syarat seperti berikut:

(i) peruntukan tahunan yang mencukupi dan telah diluluskan di bawah belanjawan tahunan Agensi;
(ii) semua kenderaan hendaklah kenderaan buatan tempatan atau yang dipasang dalam negara (CKD) sahaja;
(iii) pembelian hendaklah dibuat daripada syarikat pembuat/pemasang atau pengedar sah yang dilantik oleh syarikat pembuat/pemasang;
(iv) syarikat hendaklah berdaftar dengan Kementerian Kewangan dalam kod bidang yang berkaitan;
(v) harga kenderaan hendaklah harga bersih (net selling price) tidak termasuk komisyen jurujual;
(vi) harga kenderaan hendaklah termasuk aksesori standard yang ditetapkan oleh syarikat pembuat/pemasang. Bagi pemasangan aksesori tambahan kepada kenderaan tersebut, ia hendaklah dibuat mengikut keperluan dan terlebih dahulu diluluskan oleh Pegawai Pengawal; dan
(vii) semua perolehan kenderaan hendaklah terlebih dahulu mendapat kelulusan Pegawai Pengawal.
Perolehan Kenderaan Oleh Kedutaan/Perwakilan Malaysia Di Luar Negara

7. Ketua Perwakilan adalah diberi kuasa meluluskan perolehan bagi semua jenis kenderaan untuk kegunaan Kedutaan/Perwakilan Malaysia di luar negara tertakluk kepada para 6 (i) SPP ini.

Tanggungjawab Agensi

8. Pegawai Pengawal/Ketua Jabatan adalah bertanggungjawab sepenuhnya untuk membuat kajian pasaran bagi setiap jenis kenderaan serta merancang dan memastikan perolehan kenderaan tersebut dibuat secara berhemah dan berdasarkan keperluan Agensi sahaja.

Pemantauan rapi hendaklah dibuat bagi memastikan kesemua syarat di atas dipatuhi sepenuhnya.

Kuat Kuasa dan Pembatalan

9. SPP ini berkuat kuasa pada tarikh ia dikeluarkan. Dengan berkuat kuasanya SPP ini, SPP berikut adalah dibatalkan:
(i) SPP Bil. 5 Tahun 2002;
(ii) SPP Bil. 11 Tahun 2002 (Tambahan Pertama SPP Bil. 5 Tahun 2002); dan
(iii) SPP Bil. 17 Tahun 2002 (Tambahan Kedua SPP Bil. 5 Tahun 2002)

Sekian, terima kasih.

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

Saya yang menurut perintah,

.





(Dato' Sri Dr. Wan Abdul Aziz Wan Abdullah)
Ketua Setiausaha Perbendaharaan,
Kementerian Kewangan Malaysia.

16 Mei 2008

s.k. Ketua Setiausaha Negara
Ketua Audit Negara Malaysia Akauntan Negara Malaysia
Semua Pegawai Kewangan Negeri

Pautan : Perbendaharaan Malaysia , Artikel : Mercedes(Part3): Silap Tafsir vs Ego vs BPR vs Hati Rakyat

Wednesday, July 23, 2008

欢迎 ? Pulau Pinang.

Dr Novandri Hasan Basri

欢迎 atau pun selamat datang ke Pulau Pinang.

Ayat-ayat tulisan Cina seperti itulah yang bakal menghiasi banyak tempat di negeri Pulau Pinang dan apakah Pulau Pinang akan merubah seperti negara Hong Kong?

Inilah pandangan dan kekhuatiran penulis apabila parti Gerakan mulai meletakkan beberapa papan tanda berbahasa Cina di 6 jalan strategik iaitu Beach Street, Jalan Burmah, Jalan Macalister, Carnarvon Street, Chulia Street dan Jalan C.Y. Choy.

Dan kepada yang tidak tahu membaca perkataan Cina (termasuk penulis sendiri), maksud-maksud tulisan tersebut bukannya bermaksud Beach, Burmah, Macalister, Carnavon dan C.Y Choy tetapi membawa maksud yang berlainan daripada itu!

- Apakah tindakan tersebut wajar dan patut diterima?

- Apakah alasan bahawa Georgetown telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai salah satu tempat bersejarah, telah membenarkan tindakan parti Gerakan tersebut?

Penulis telah mendapatkan pandangan (sms) daripada beberapa pemimpin Pemuda UMNO negeri Pulau Pinang mengenai isu ini :-

1. Dato` Mohd Salim Bari
Ketua Pemuda UMNO,
Negeri Pulau Pinang.

Soalan 1 : Apakah pendapat dato' mengenai tindakan parti Gerakan meletakkan papan tanda bertulisan Cina?

Dato' Salim : Parti Gerakan sedang bermain api dengan menyemarakkan kemarahan kaumlain untuk mendapatkan sokongan kaum Cina yang mana selama ini terhakis.

Imej Gerakan sebagai parti pelbagai kaum juga teruk terjejas.

Gerakan seharusnya akur bahawa bahasa rasmi negara adalah bahasa Malaysia dan kita seharusnya berbangga dengan bahasa rasmi negara kita, tidak perlu diletakkan bahasa lain pada nama jalan kerana ianya tidak praktikal.

Politik sempit yang dipercaturkan oleh Gerakan akan memerangkap parti itu sendiri kerana perkara ini tidak pernah mereka lakukan sebelum ini dan apa untungkan mereka berbuat demikian kini.

Saya berpendapat Gerakan haruslah sekali lagi membuat reformasi dalaman kenapa mereka kalahteruk semasa pilihanraya lalu serta tidak menuding jari menyalahkan orang lain.

Saya juga percaya DAP akan mengambil kesempatan politik dalam hal ini dan akhirnya parti Gerakan sendiri yang rugi yang sekaligus membabitkan BN.


Soalan 2. Apakah tindakan Pemuda UMNO negeri mengenai isu ini?

Dato' Salim : Pemuda UMNO negeri akan membuat bantahan melaluipucuk pimpinan Pemuda pusat supaya isu ini dibangkitkan di dalam Pemuda BN.

Dan Pemuda negeri meminta semua parti komponen berhati-hati di dalam tindak tanduk mereka supaya keharmonian masyarakat di negara ini sentiasa terpelihara.

Isu ini juga akan dibangkitkan di dalam mesyuarat Badan Perhubungan UMNO negeri kelak.


2. Saudara Muhamad Ridzuan bin Rahim
Ketua Pemuda UMNO
Bahagian Bukit Gelugor.

Soalan : Apakah pendapat saudara mengenai tindakan parti Gerakan meletakkan papan tanda berbahasa Cina?

Saudara Ridzwan : Saya tidak setuju sama sekali. Kita sebagai Pemuda harus menentang tindakan tersebut yang sudah melebihi batasan.

Kita sebagai negara Islam dan bukan dijajah, harus memandang serius perkara yang semacam ini. Kita harus berani bersuara dari sekarang agar anak cucu kita tidak merempat di belakang hari kelak. Allahu Akbar


3. Saudara Mohd Zaidi Mohd Said
Ketua Pemuda UMNO
Bahagian Permatang Pauh.

Soalan : Apakah pendapat saudara mengenai tindakan parti Gerakan meletakkan papan tanda bertulisan Cina?

Cikgu Zaidi : Sesuatu yang dilakukan untuk mencabar orang melayu dan memberi isyarat kepada orang melayu bahawa bangsa mereka yang berkuasa.

Mungkin ada percaturan politik sesama mereka atau tindakan yang dilakukan untuk mencabar DAP, jika benar berkuasa biarkan Cina buat apa sahaja.

Atau juga untuk memperlekehkan DAP sebagai pejuang Cina jika DAP mengarahkan agar papan tanda tersebut di turunkan.

Perkara ini boleh di lihat dari pelbagai sudut namun hakikatnya Melayu tidak ada sebarang faedah, malahan yang pasti kita akan rugi.

4. Saudara Norman Bin Zahalan
Ketua Pemuda UMNO
Bahagian Bayan Baru

Soalan : Apakah pendapat saudara mengenai tindakan parti Gerakan meletakkan papan tanda bertulisan Cina?

Saudara Norman : Nampaknya parti Gerakan telah membelakangi kita mengenai papan tanda bertulisan Cina.

Selaku Ketua Pemuda Bayan Baru, saya rasa perkara ini sepatutnya mendapat kelulusan MPPP atau di bawa berbincang terlebih dahulu bagi menjaga sensitiviti kaum.

Sebagai rakyat Malaysia, kita harus utamakan Bahasa Malaysia sepeti mana yang dipersetujui bersama semasa Perlembagaan Malaysiadi buat.

Pemuda UMNO Bayan Baru membantah di atas perkara tersebut.

Pautan : The STAR

Mercedes (Part 2): Fahamilah 'Hasrat Murni' MB Terengganu

Dr Novandri Hasan Basri

Jika para surfers sudah membaca artikel sebelum ini, Utusan Malaysia hari ini pula telah menyiarkan kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat MB Terengganu yang menyatakan bahawa kos menyenggara Proton Perdana V6 Executive yang dibayar oleh kerajaan Terengganu pernah mencecah RM175,229.97 dan RM132,357.76 untuk sebuah kereta Perdana untuk tempoh empat tahun.

Sekali lagi, kita perlu 'faham' dengan hasrat MB Terengganu.

Oleh kerana kerosakan salah satu daripada kereta Perdana itu, maka seluruh fleet kereta rasmi exco-exco Negeri Terengganu mesti ditukar.

Ianya seperti jika di dalam satu bakul terdapat 2-3 telur yang busuk, maka semua telur di dalam bakul itu juga dibuang, walau pun telur-telur yang lain masih boleh dimakan

Barulah adil dan saksama. Semuanya dapat merasa sekaligus dan tidak ada yang akan merajuk. Sungguh 'logik' sekali.

Dengan matematik yang mudah, RM175,229.97 untuk 4 tahun = RM43,807.49 setiap tahun dan kerajaan negeri Terengganu masih mahu menggunakan kereta tersebut dan tidak terfikir untuk bertindak proaktif serta menggantikannya dengan yang baru?

Tambah Utusan Malaysia lagi, “Pembelian kereta Mercedes ini adalah telus serta wajar dan tidak sekali-kali menggunakan wang royalti minyak. Kewajaran pembeliannya adalah berdasarkan kelasakan serta kos penyenggaraan yang rendah,” ujar kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, kerajaan negeri berpuas hati dengan ciri-ciri keselamatan Mercedes E200 Kompressor.

Sekali lagi, rakyat perlu 'faham' dengan kenyataan MB Terengganu.

Spare parts sebuah kereta yang berharga RM245,000 adalah 'lebih murah' daripada sebuah kereta yang berharga RM145,000.

Dan rakyat yang memiliki kereta Perdana perlu 'berhati-hati' mulai daripada sekarang kerana ciri-ciri keselamatan kereta Perdana anda tidak mencapai standard, tidak 'memuaskan' serta 'mencurigakan' dan kenyataan ini dikeluarkan daripada pendokong polisi kereta nasional @ kerajaan sendiri.

Penulis terfikir, jika wang lebihan (RM1.40juta) yang dijimatkan kerana membeli kereta Perdana Executive baru (RM3.43juta - RM2.03juta = RM1.40juta) dapat digunakan untuk membina surau, madrasah atau pun perpustakaan, penulis pasti bangunan-bangunan tersebut akan tahan lebih lama dan dapat digunakan oleh rakyat yang mengundi exco-exco semasa PRU-12 yang lepas.

Pautan : Artikel Pertama, Artikel Kedua

Dedah Harga Sebenar Kos Penyelenggaraan Kenderaan Kerajaan

Dr Novandri Hasan Basri

Penulis ingin membincangkan satu lagi perkara yang ditimbulkan semasa cadangan Menteri Besar Terengganu untuk membeli 14 kereta Mercedes E200.

Yang menarik perhatian penulis kali ini ialah kenyataan MB bahawa kereta Perdana executive Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar, Toh Chin Yaw sudah dua kali diselenggara yang melibatkan kos sehingga RM50,000.

Beliau juga mengatakan bahawa hakikatnya kereta itu tidak sampai dua tahun terpaksa diselenggara kerana beberapa komponen kereta seperti kotak gear rosak. (rujuk Utusan Malaysia)

Terdapat 2 perkara yang perlu dibincangkan:-

1. Perdana diselenggarakan 2 kali dengan kos yang tinggi iaitu RM50,000.

2. Usia kereta Perdana kurang daripada 2 tahun dan kerajaan negeri perlu mengeluarkan kos untuk membaiki serta mendapatkan komponen kereta.


1. Perdana diselenggarakan 2 kali dengan kos RM50,000.

Penulis tidak berapa pasti syarikat yang bertanggungjawab menyelenggarakan kenderaan kerajaan negeri tetapi syarikat yang bertanggungjawab menyelenggarakan kenderaan-kenderaan kerajaan pusat ialah syarikat SPANCO.

Jika kita layari web syarikat tersebut, terdapat beberapa perkara yang menarik. Di antaranya :-

SPANCO has been in the business of delivering total fleet management solutions for over 14 years. Its current fleet consists of more than 8,000 vehicles and caters to the needs of 39 ministries and government agencies across the country

SETTING UP OF SPANCO: SPANCO is a good example of how professional private organisations with specialised skills are used to manage the Government's non-core activities more efficiently so higher service levels can be achieved.

Through outsourcing, SPANCO manages the Government's fleet of saloon cars, and the Government is relieved of this non-core operational activity.

SPANCO was incorporated on 16 August, 1988 and commenced operations on 1 January, 1994.

Today, SPANCO is the leading independent fleet management company in the country, with all the Federal Government ministries using SPANCO to provide and maintain their fleet of saloon cars

The Government has benefited in the following ways:

-overcome budgetary constraints
-cost-savings and reliable service
-replacement of vehicles on pre-determined cycles
-improved availability of vehicles (97%) and operational efficiencies through better maintenance programmes
-a new and current fleet
-revenue from sales of its existing aged fleet
-dispensed with replacing aged vehicles
-current fleet is less than 5 years old
-no cost overruns
-relief from managing fleet


Dan berdasarkan kepada kemampuan Spanco untuk mengurus dan menyelenggarakan kenderaan kerajaan pusat seperti yang disenaraikan di atas,

1. Apakah syarikat tersebut perlu diamanahkan untuk menjaga kenderaan hak milik kerajaan negeri pula?

2. Mungkinkah dengan tahap profesionalisme Spanco, kos RM50,000 boleh diminimakan dan tidak membebankan kerajaan negeri?

Atau,

3. Apakah kontrak penyelengaraan tersebut perlu diagih-agihkan kepada banyak lagi syarikat bumiputera supaya mencapai matlamat DEB dan bukan sahaja menguntungkan seseorang individu sahaja?


Spanco, privately held by Tan Sri Robert Tan Hua Choon, who owns 17.37% stake of Maica, has been in vehicle fleet management business for over 14 years. Its current fleet consists of more than 8,000 vehicles catering to the needs of various government ministries and agencies.

Spanco has an exclusive contract to supply and maintain saloon cars for the government for 25 years effective Jan 1, 1994.

It was reported last month that the company had secured a deal to purchase 2,500 Proton Wajas and 10 units of Mitsubishi Evolution from Edaran Otomobil Nasional Bhd (EON) worth between RM100 million and RM125 million. The company would purchase the cars and lease them to the government


2. Usia kereta Perdana kurang daripada 2 tahun dan kerajaan negeri perlu mengeluarkan kos untuk membaiki serta mendapatkan komponen kereta.

Sebenarnya, isu gearbox dan kecacatan kereta Perdana v6 telah dibangkitkan semasa pihak Proton memanggil kembali fleet kereta Savvy. Ketika itu kereta Savvy dikatakan mempunyai masaalah bearing dan perlu diganti.

Dan kereta Perdana mempunyai tempoh warranty yang lebih daripada 2 tahun. Makanya, segala kerosakan mekanikal atau kecacatan di sepanjang tempoh tersebut sepatutnya ditanggung oleh syarikat Proton dan BUKANNYA kerajaan negeri.

Apa pun, penulis berharap agar syarikat-syarikat yang bertanggungjawab dan kerajaan negeri lebih transperans dan terbuka mengenai isu kos penyelenggaraan kenderaan kerajaan.

Dan jika perlu, agensi kerajaan mesti menyiasat jika terdapat keraguan di dalam kontrak tersebut.

Pautan : SPANCO , (Terima kasih kepada MockyMoqq)

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.