FACEBOOK DR MIM

Friday, December 12, 2008

Kemenangan Parti Satu Keutamaan

Dr Novandri Hasan Basri

Pilihanraya di Kuala Terengganu akan bakal tiba. Dan kita telah dimaklumkan bahawa calonnya sudah dipersetujui oleh Presiden UMNO merangkap ketua BN.

Apakah beliau merupakan calon baru atau pun calon lama?

Bagaimanakah penerimaan ahli-ahli parti terhadap diri beliau?

Apakah akan berlaku protes atau pun merajuk?

Utusan Malaysia pernah menyiarkan artikel penulis mengenai isu protes atau merajuk itu.

Apa yang penulis bimbangkan ialah berlakunya tindakan protes dan memulaukan jentera pilihanraya BN sehinggakan BN sudah tampak kalah walau pun sebelum hari mengundi seperti yang berlaku di beberapa tempat sebelum ini.

Di antara lain :-

Jadikan kemenangan parti satu keutamaan

(Utusan Malaysia)

....Dengan kiraan matematik yang mudah, ini bermakna beberapa pemimpin lama dengan automatiknya terpaksa digugurkan untuk memberi laluan kepada calon-calon baru itu.

Persoalannya sekarang ialah apakah respons awal dan tindakan mereka apabila dimaklumkan tidak dicalonkan lagi?

Dan persoalan yang berikutnya, adakah mantan Yang Berhormat (YB) itu akan turut serta secara aktif berkempen untuk memastikan kemenangan calon baru?

Biarpun pahit untuk ditelan tetapi hakikatnya, beberapa perubahan akan berlaku kepada psikologi mantan YB apabila menerima berita tidak dicalonkan lagi. Perubahan tersebut juga turut mempengaruhi ahli-ahli yang menyokong beliau selama ini.

Dalam ilmu perubatan, seseorang individu akan mengalami tujuh peringkat perubahan psikologi apabila berdepan dengan sesuatu keadaan yang tidak boleh diterima, menyedihkan atau tidak disangkakan.

Menurut Kubler-Ross Grief Cycle, peringkat-peringkat itu ialah terkejut (shock), tak percaya (denial), marah (anger), mempertimbangkan (bargaining), duka (depression), menyelidik (testing) dan menerima (acceptance).

Menurut ahli psikologi terkenal, Sigmund Freud (1856-1939), kitaran tersebut akan menghasilkan pelbagai bentuk tindak balas negatif yang tidak disedari (unconsciously) dan terpesong (distort) atau berubah (transform).

Realitinya, masa yang diperuntukkan tidak mencukupi untuk seseorang itu melengkapkan kitaran kecewa (grief cycle), terutamanya dalam tempoh pilihan raya yang singkat ini. Mungkin akan timbul unsur-unsur negatif seperti boikot, belot, ugut atau tidak puas hati.

Ledakan dan tindak balas susulan itu menjadi lebih ketara jika politik merupakan periuk nasi dan tempat pergantungan si mantan YB dan kumpulan beliau. Apabila situasi ini berlaku, tali yang memegang janji tumpah setia kepada Presiden parti dan parti menjadi rapuh. Pertimbangan yang rasional menjadi kabur dan tidak lagi merupakan fokus asal perjuangan seseorang itu.

Pembaca tentu telah pun arif dengan isu seperti di atas. Ia terpampang di media-media, Internet ataupun mungkin terjadi di kawasan masing-masing. Mahu tak mahu, ia merupakan satu proses tindak balas yang pasti berlaku, kecuali pada dua keadaan sahaja iaitu jika mereka meninggal dunia ataupun jika mereka mengundur diri secara sukarela.

Kita pun tahu bahawa ramai pemimpin telah menasihatkan mereka yang tidak dipilih supaya menerima keputusan tersebut dengan hati yang terbuka.

Memang secara teori, sangat senang untuk melafazkan kata-kata tersebut kerana bukannya pemimpin yang memberikan nasihat itu yang tidak dicalonkan lagi.

Kewajipan

Akan tetapi, adalah kewajipan kepada pemimpin-pemimpin tersebut untuk bersuara, menasihati serta memastikan tindak balas mantan YB tidak memudaratkan prestasi parti di kawasan itu.

Sigmund Freud (1856-1939) melalui kajiannya bertajuk Defense Mechanism’ telah menggariskan beberapa bentuk tindak balas individu yang melalui kitaran kecewa. Di antaranya ialah tekanan emosi, rasionalisasi, intelektual dan sebagainya. Dalam isu yang kita bincangkan ini, penulis ingin memperkenalkan tindak balas intelektual yang fokus kepada fakta dan logik sebagai kaedah penyelesaiannya.

Freud mengatakan bahawa emosi mempunyai dua aspek yang berlainan iaitu sedar (conscious) dan tak sedar (unconscious) dan intellectualization akan mengizinkan berlakunya laluan analisis minda secara sedar terhadap isu yang tidak menyenangkan tersebut, tanpa menimbulkan keresahan yang nyata.

Dalam isu ini, konsep Freud boleh diguna pakai untuk mengurangkan berlakunya perbalahan dan perpecahan parti di dalam sesetengah kawasan akibat kehadiran calon-calon baru.

Mantan YB dan kumpulannya perlu berfikiran rasional dan logik. Realitinya, kepentingan parti adalah lebih penting daripada kepentingan individu dan pemimpin akan pasti bertukar ganti.

Perlu juga diingat bahawa suatu ketika dahulu, mereka juga merupakan calon baru di kawasan tersebut dan turut menyeru agar mantan YB sebelum mereka dan kumpulan beliau supaya menyokong penuh pencalonan muka baru itu. Kini tiba masanya untuk mereka mengotakan apa yang telah mereka katakan ketika itu. .... (Utusan Malaysia)

Thursday, December 11, 2008

Keris Di dalam Puisi.

Dr Novandri Hasan Basri

Penulis terbaca sedutan daripada satu puisi yang disiarkan di dalam Utusan Malaysia hari ini.

Ayat-ayatnya sangat menarik dan melambangkan seorang penulis puisi yang tinggi tahap pemikirannya.

Puisi ini ditulis oleh Dr Tenas Effendy yang terkenal dengan hasil-hasil tulisannya merakamkan ungkapan-ungkapan tradisional Melayu Riau yang kaya dengan nasihat dan pengajaran.

Penulis berharap ada yang di antara rakan-rakan sekelian mempunyai versi yang lebih lengkap daripada di bawah ini.

Di dalam keris yang sebilah
Terkandung tuah dan maruah
Yang tuahnya selilit kepala

Yang maruahnya selilit pinggang
Yang tersembunyi di dalam mata
Yang tersimpan dalam pamor

Yang tersorok dalam sepuhan
Yang terselindung dalam besi

Yang terpatri dalam baja
Yang terpegang dalam hulu
Yang terlekat dalam sarung.

Penulis berharap agar artikel kali ini akan menimbulkan rasa bangga menjadi seorang Melayu yang tinggi darjat dan kaya adatnya.

TAMBAHAN:

Artikel penulis telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 9hb Disember yang lepas. Semasa itu penulis berada di Sembrong, Johor.

Kenapa larangan kaum masih ada prasangka?

(Utusan Malaysia)

SATU kesimpulan pahit yang dapat kita fahami dalam seminggu dua ini ialah kaum-kaum di Malaysia masih tidak dapat disatukan menjadi satu identiti yang sebenarnya.

Kaum-kaum di negara ini masih mempunyai tembok kebal yang memisahkan di antara satu sama lain dan ia merupakan satu kesimpulan yang kurang sihat jika dibandingkan dengan usia kemerdekaaan negara yang tercinta ini.

Apa yang berlaku ialah penyelindungan (suppression) kepada segala rasa ketidakpuashatian antara kaum. Kita masih boleh bergaul dan berkawan dengan kaum-kaum lain tetapi rasa syak wasangka, tidak puas hati dan cemburu dapat disembunyikan dengan kemas oleh setiap individu....(klik di sini utk bacaan seterusnya)

Wednesday, December 10, 2008

Berkhidmat Di Sembrong, Johor..

Dr Novandri Hasan Basri

Kelmarin, penulis dan team penulis, Klinik Kesihatan Bergerak, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Pemuda & Bahagian Bukit Gelugor telah berkhidmat untuk memberikan perkhidmatan kesihatan pecuma kepada pengunjung-pengunjung yang berada di SMK LKTP Belitong, Sembrong, Johor.

Kelmarin telah diadakan Program Korban Perdana anjuran Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia. Sebanyak 200 ekor lembu telah dikorbankan.

Penulis dan team penulis telah bertolak dari Pulau Pinang pada Isnin malam dan tiba di Johor pada Selasa pagi untuk menyumbang khidmat kami.

Ketua Pemuda penulis, Saudara Hisham Ahmad Sabri dan beberapa AJK Pemuda Bukit Gelugor turut membantu Klinik Kesihatan Bergerak. Sambutan yang di terima amat menggalakkan.



Monday, December 08, 2008

Ubah Sikap Untuk Parti

Dr Novandri Hasan Basri

Di sini penulis sertakan satu artikel penulis yang telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada tahun 2000 (8 tahun yang lepas).

Penulis dapati isi kandungannya masih relevan dengan situasi parti UMNO hari ini dan ianya amat membimbangkan.

Ikutilah :-

ARKIB : 24/10/2000

Ubah Sikap Untuk Parti


SEMUA pihak sudah sepakat penjanaan semula (reengineering) dalam UMNO perlu disegerakan.

Akan tetapi, bagi saya, penjanaan semula tersebut perlu tepat kepada punca segala permasalahan tersebut.

Bagi saya, sangat ketara sekali didapati bahawa punca kepada segala masalah dalam UMNO adalah dari aspek kepincangan sikap dan niat sesetengah ahli-ahli UMNO itu sendiri dan bukannya daripada aspek perlembangan parti itu.

Perkara ini telah dibuktikan berdasarkan kepada fakta sejarah dan juga segala amaran ataupun pandangan pucuk pimpinan.

Dengan itu, penjanaan semula yang berkesan untuk menghasilkan anjakan paradigma UMNO, perlu difokuskan kepada membersihkan sikap dan niat sesetengah ahli-ahli parti itu dahulu.

Hanya setelah segala sikap dan budaya negatif ini dibuang jauh, barulah UMNO berjaya dalam meningkatkan imej dan memperkukuhkan parti tersebut.

Tiada gunanya mengubah perlembangan UMNO, jika terdapat pengamal-pengamal perlembangan yang masih menjiwai segala budaya negatif, seperti digariskan oleh pucuk pimpinan.

Ini adalah kerana mereka tentu akan mencari jalan lain, semata-mata untuk memuaskan nafsu.

Sayangnya, segala tindakan mereka yang tidak bertanggungjawab ini umpama nila setitik, rosak susu sebelanga. Ahli-ahli UMNO yang selama ini benar-benar ikhlas dan murni niat mereka, akan turut ditempelak disebabkan oleh kepincangan sikap dan niat sesetengah orang UMNO itu.

Prosedur untuk menjadi ahli pula perlu lebih telus. Malah pengambilan ahli-ahli baru perlu secara berterusan dan bukannya secara berkala seperti sekarang.

Ketua-ketua cawangan ataupun bahagian yang sengaja menidakkan permohonan ahli-ahli baru perlu insaf dan lebih mengamalkan semangat berpasukan dan kepentingan Melayu keseluruhannya.

Kitapun sudah maklum bahawa wujudnya pemimpin-pemimpin di akar umbi adalah untuk memelihara dan melaksanakan amanah yang diberikan oleh bangsa Melayu yang menyokong perjuangan UMNO.

Kerana itu, mereka yang terlibat ini perlu sentiasa berhati-hati. Mereka juga mesti berusaha untuk merapatkan diri dengan ahli-ahli biasa dengan lebih kerap dan ikhlas, tanpa perlu protokol ataupun birokrasi yang tenyata telah menjauhkan ahli-ahli daripada pemimpin mereka.
Lebih-lebih lagi apabila pemimpin-pemimpin hari ini terpaksa berdepan dengan bangsa Melayu yang juga berpelajaran tinggi, luas pengalaman dan berpengetahuan sehinggakan jurang yang membezakan kebolehan di antara pemimpin dengan orang Melayu lain menjadi sangat kecil.

Sebab itulah pemimpin-pemimpin hari ini perlu ada tingkah laku ataupun ketokohan yang dikagumi dan lebih istimewa daripada orang Melayu yang lain.

Kelebihan persaingan ini amat diperlukan supaya pemimpin tersebut disegani dan disokong penuh oleh bangsa Melayu zaman alaf baru ini.

Malah bangsa Melayu hari ini lebih kritis dan tidak lagi menerima sesuatu berita ataupun kenyataan dengan membuta tuli. Pokoknya, bangsa Melayu hari ini hanya mahukan pemimpin-pemimpin yang kewibawaannya diserlahkan melalui hasil kerja mereka dan bukannya dengan cakap-cakap kosong lagi berputar belit
...(klik di sini utk bacaan seterusnya)

Sunday, December 07, 2008

Salam Aidil Adha

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada rakan-rakan sekalian yang mengunjungi Blog Minda Intelek Melayu.

Semoga hari ini akan diberkati oleh Allah swt sebagai hari yang benar-benar menginsafkan kita mengenai erti percintaan di antara dua makhluk ciptaanNya yang tanpa sedetik pun mempersoalkan suruhanNya malah sanggup berkorban jiwa dan raga.

Seorang anak yang tanpa ragunya mempersoalkan arahan ayahnya merupakan satu pegangan cintanya yang kukuh terhadap ayahnya.

Seorang ayah yang tanpa ragunya menafikan suruhan Allah swt, menguatkan lagi perasaan cintanya kepada anaknya.

Salam daripada saya... Dr Novandri Hasan Basri.

Sukarkah memahami ketuanan Melayu?

Asri Salleh dan Ahmad Suffian Mohd. Zahari

(Utusan Malaysia)


Konsep ketuanan Melayu dan kontrak sosial merupakan konsep yang telah lama menjadi sasaran sebilangan pemimpin dan parti politik di Malaysia untuk diperdebat. Polemik mengenai konsep ini memberi petunjuk, pertama kurangnya pemahaman sebilangan rakyat Malaysia tentang konsep berkenaan.

Kedua, kurangnya usaha untuk memberi kefahaman kepada seluruh rakyat tentang konsep tersebut. Ketiga, salah faham tentang konsep itu dan keempat salahnya usaha untuk menerangkan konsep tersebut.

Tiada kamus yang mendefinisikan terma 'Ketuanan Melayu.' Namun, berdasarkan pemahaman umum, terma tersebut jika diertikan secara harfiah atau literal merujuk kepada 'dominasi bangsa Melayu' (dalam bahasa Inggeris disebut sebagai Malay Supremacy atau Malay Dominance). Ia merupakan elemen paling penting dan paling asas dalam apa yang dipanggil 'kontrak sosial.'

Secara teknikal, konsep ketuanan Melayu merujuk kepada satu bentuk hubungan dan keadaan di mana bangsa Melayu itu seharusnya mendominasi segenap aspek kehidupan seperti sosial, politik dan ekonomi di tanah airnya berbanding bangsa lain yang turut menetap atau tinggal di tempat yang sama.

Hubungan ini tidak berbentuk feudalisme di mana melalui hak kelahiran, bangsa Melayu menjadi tuan manakala bangsa lain menjadi hamba atau orang suruhan.

Ringkasnya, ia merujuk kepada satu bentuk manifestasi hubungan simbiosis, walaupun tidak sama rata, tetapi tetap memberikan faedah dua hala.

Dalam konteks Malaysia sebagai sebuah negara, terma ketuanan Melayu - dalam perspektif hubungan pelbagai kaum bermaksud satu keadaan di mana bangsa Melayu merupakan pemegang kuasa dan penerima hak istimewa utama dalam pemerintahan, pentadbiran dan perjalanan Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang kaum.

Perbincangan konsep ketuanan Melayu dan kenegaraan Malaysia memerlukan pemahaman empat perkara asas berikut:

1. Timbal Balas (Quid Pro Quo)

Dari segi sejarahnya, Malaysia atau dulunya dikenali sebagai Tanah Melayu merupakan kawasan geografi yang majoriti penduduknya adalah kaum Melayu. Kehadiran pemastautin bangsa lain bermula pada era penjajahan British ke atas Tanah Melayu pada lewat kurun ke-19 dan awal kurun-20.

Ketika ini British membawa masuk ramai tenaga buruh asing seperti rakyat China dan India untuk menampung kekurangan pekerja dalam industri perlombongan bijih timah dan perladangan getah.

Sebelum British meninggalkan Tanah Melayu, ramai daripada buruh ini diberi pilihan sama ada untuk terus menetap di Malaya atau kembali ke negara asal mereka. Ramai yang memilih untuk tinggal di sini. Tidak kurang juga yang memilih untuk kembali.

Apabila Tanah Melayu merdeka pada 31 Ogos 1957, buruh imigran ini diterima sebagai warganegara Malaysia melalui konsep jus soli dan dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (Bahagian III-Kewarganegaraan; 3.1 Bab 1-Pemberian Kewarganegaraan; Artikel 14-22).

Pemberian kewarganegaraan ini ditimbalkan dengan penerimaan balas beberapa syarat utama yang meliputi hal ehwal berkaitan perlindungan dan penjagaan status dan hak bangsa Melayu sebagai penduduk asal.

Aturan timbal balas atau quid pro quo penerimaan syarat-syarat ini dikenali sebagai 'kontrak sosial.' Kontrak inilah yang dijadikan asas kepada pembentukan Perlembagaan Malaysia dan penubuhannya sebagai sebuah negara.

Kontrak ini turut dipanjangkan kepada penubuhan Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963 yang membabitkan status dan hak kaum bumiputera Sabah dan Sarawak.

2. Artikel 153

Secara ringkas artikel ini menyebut mengenai kuasa Yang di-Pertuan Agong, sebagai Ketua Negara Malaysia, untuk melindungi kedudukan dan hak istimewa orang Melayu dan penduduk asal Sabah dan Sarawak (secara kolektif dipanggil bumiputera) dalam hal ehwal seperti perkhidmatan awam, pendidikan, biasiswa, latihan, kemudahan dan perniagaan tanpa menjejaskan peluang dan hak kaum lain.

Artikel 153, di samping status Yang di-Pertuan Agong itu sendiri sebagai orang Melayu dan Raja Melayu adalah asas kepada kemutlakan ketuanan Melayu dalam Perlembagaan Malaysia.

Pemaktuban Artikel 153 ini sama sekali tidak menjadikan kaum bukan Melayu warganegara kelas kedua. Salah faham mengenai Artikel ini, jika ada, sebenarnya adalah sesuatu yang sengaja diada-adakan demi mencapai cita-cita politik dan peribadi songsang..... (Klik di sini utk bacaan seterusnya)

ARTIKEL TERPANAS MINGGU INI.

.