FACEBOOK DR MIM

Siapakah Yang Patut Jadi MB Selangor?

Wednesday, June 29, 2011

PEDAS ! Jawapan SPR Terhadap Tuduhan Melampau Pengerusi Pro-Murtad Beersih 2.0!

Rupa-rupanya Pengerusi SPR, TS Abdul Aziz Mohd Yusof telah mengadakan perjumpaan dengan Ambiga pro-murtad Sreenevasan! Dan segalanya telah diterangkan satu persatu tetapi si Pengerusi Beersih itu yang bebal dan sengaja memekakkan telinga tidak mahu faham!

Malah, jika Anwar Ibrahim benar-benar mahukan perubahan di dalam nama pengundi secara otomatik atau pembersihan nama pengundi, beliau sendiri kena tukar tempat mengundi ke tempat tinggal beliau sekarang di Segambut. Tapi Anwar Ibrahim gagal untuk membantu SPR!

Di antara keterangan Pengerusi SPR ialah :-

1. Sebarang demonstrasi tidak akan selesaikan masalah. Demonstrasi ini tidak akan meluluskan pindaan kerana kerajaan sedia ada tidak ada majoriti dua pertiga.

2. Beliau sudah jelaskan kepada Ambiga dalam surat beliau dan pertemuan secara panjang lebar tapi Ambiga masih tetap mendesak supaya dipinda peruntukan peraturan SPR ikut kehendaknya.


3. Sekitar Disember tahun lepas, Ambiga dan gerombolannya ada bertemu dengan Abd. Aziz; dan timbalannya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar serta para pegawai kanan suruhanjaya itu.

4.
Ambiga dikatakan datang bersama sembilan yang lain seolah-olah hendak mengajar cara kerja SPR serta membangkitkan semua isu pilihan raya dalam perspektifnya.
Ambiga datang seolah-olah dia pakar dalam kerja SPR.

5. Abd. Aziz sendiri terkejut dengan ceteknya pengetahuan Ambiga apabila dia membangkitkan isu tentang pendapat Bersih bahawa tiada halangan untuk dibenarkan pendaftaran pengundi secara automatik.

6. Ambiga bertanya kepada SPR kenapa tidak dibuat pendaftaran automatik, maka dijawab Abd. Aziz bahawa Malaysia perlu meminda Perlembagaan dahulu. Namun, dibalas oleh Ambiga, tak perlu.

7. “Saya terkejutlah, takkan Datuk Ambiga tak tahu bahawa Perkara 119 (4) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyebut bahawa pendaftaran menjadi pemilih perlu dibuat secara memohon." kata Abdul Aziz


8. Ketika ini hendak meminda Perlembagaan memerlukan majoriti dua pertiga, maka bukan sesuatu yang mudah untuk sesuatu pindaan itu dibuat.

9. Senarai Daftar Pemilih sentiasa dibersihkan oleh SPR sepanjang masa.

10 Ada beberapa cara untuk membersihkan senarai pemilih :-

a. Nama mereka yang telah meninggal dunia dikeluarkan daripada senarai pengundi. Ia memerlukan kerjasama rapat antara SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).


b.
Pembersihan melibatkan alamat mengikut kad pengenalan. Mengikut undang-undang pendaftaran, seseorang yang tinggal di satu-satu tempat selama tiga bulan atau lebih, harus menukar alamat tempat tinggalnya menerusi JPN. Kemudian dimaklumkan kepada SPR sebab SPR hanya mendaftar pengundi mengikut alamat dalam kad pengenalan (MyKad).

11. Malaysia tidak boleh melaksanakan pendaftaran secara automatik kerana itu bukan bidang kuasa SPR dan ia memerlukan pindaan Artikel 119 Perlembagaan Persekutuan. Ini kerana pendaftaran sebagai pengundi dibuat secara memohon.

12. Pengerusi SPR itu menolak kecaman Ambiga bahawa kononnya SPR kendaliannya tidak berbuat apa-apa dalam menangani isu rasuah semasa pilihan raya padahal SPR menjalin kerjasama bestari dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam membanteras rasuah pilihan raya dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pula untuk kes jenayah dan kekecohan ketika kempen.

Sumber : UM

7 comments:

  1. Aku tak faham kenapa bangsa melayu suka sangat bertolak ansur?

    Septot nyer SPR tak perlu berjumpa dgn si Pariah utk memberi penjelasan.

    Yang nyata si Pariah telah bersalah dgn menghasut dan mengajurkan Perhimpunan Haram aku ulangi HARAM BERARTI TIDAK HALAL berarti juga SALAH di segi undang2

    Gunakan ISA dan sumbat jer si PARIAH tu dlm penjara habis criter.

    Outsiderz

    ReplyDelete
  2. dah tu kenapa takut pada perhimpunan bersih... biarlah mereka berhimpun... ataupun masih ada yang kotor yang hendak dipertahankan...

    ReplyDelete
  3. laaa...anony 7:55,

    kalau SPR sanggup nak jumpa & bincang, apasal nak kena buat perhimpunan lagi?

    Bongok la lu...

    ReplyDelete
  4. Bodohnya SPR Melayu ni, ambiga tu berniat jahat, sial, laknat...kalau diterangkan dari malam samoai ke subuh pun dia akan buat tak faham, telinganya pekak penuh dengan taik babi.

    Jangan buang masa dengan sial2 tu

    ReplyDelete
  5. memang dasar perempuan bebal. Aku tak suka menyalahkan bangsa tapi binatang ni memang betul menaikkan darah aku. tunggu korang... aku datang......dahlah penyokong murtad, bersekongkol dgn Anwar Celaka dan keluarga, apa nak jadi la......

    Woi orang2 melayu yang bebal, aku tak paham sebab apa korang mengikut bontot perempuan jadah ni. Cuba check dulu la siapa binatang ni..... Ini kira nak bangkang ja......

    ReplyDelete
  6. Dahulu kita dengar ramai bukan bputra yg meninggal tidak melaporkan kpd polis dan nric nya diserah....kita kuatir nric ini akan digunakan olih pendatang untuk menggundi dan tinggal kekal disini..dan kita pernah dengar puluhan ribu mereka ini hilang apabila tempuh visa nya luput..rasa rasa spr, jpn , pdrm dan imigesen kena sepadu dalam hal ini..

    ReplyDelete
  7. apela ko anon 7;55pm

    kalau ketagih sgt nak berhimpun, berhimpunlah kat stadium. korang menjerit smp mati pun org tak kisah.
    cukup2la kerosakan oleh bersih 1 dan hindraf dulu.
    bangang ke apa ko ni?

    ReplyDelete

ARTIKEL TERPANAS MINGGU INI.

.