JOIN FACEBOOK DR MIM

Wednesday, July 27, 2011

MUST READ ! ANALISIS : Kecanggihan & Kredentialiti Sistem Biometrik Pilihanraya.

Patutlah kepimpinan parti pembangkang begitu cepat menafikan cadangan penggunaan sistem biometrik untuk pilihanraya. Ianya kerana sistem tersebut canggih, tidak mampu difahami dan tidak diserap di dalam pemikiran ahli-ahli politik parti pembangkang.

Dan kerana itu, mereka juga dilabelkan sebagai penakut dan pengecut terhadap perkembangan terbaru di dunia ini.


Sikap anti-pembaharuan parti pembangkang sudah pasti akan diketawakan oleh generasi muda negara ini yang IT literate dengan gajet-gajet baru
!

Inilah akibatnya apabila kita memilih pemimpin yang kolot dan tidak mahu mengikut perkembangan semasa lebih-lebih lagi jika sistem itu memerlukan mereka untuk berfikir.

Mana mungkin mereka mahu berfikir? Kan mereka hanya mampu mengkritik, itu sahaja yang termampu dilakukan oleh pemimpin pembangkang.

Tapi biarkanlah mereka dengan putar belit dan kekolotan mereka.


Apabila MiM rujuk beberapa portal khas mengenai sistem Biometrik untuk pilihanraya, MiM dapati bahawa sistem ini sangat menarik dan compact. Kecanggihan sistem itu juga boleh dijadikan tarikan utama kepada rakyat Malaysia untuk mendaftar sebagai pengundi dan menggunakan sistem biometrik tersebut.

Dan MiM berpendapat bahawa sistem biometrik ini juga akan dapat menarik minat generasi muda untuk mendaftarkan diri sebagai pengundi baru.

MiM yakin kecanggihan sistem itu bakal menjadi bahan perbualan rakyat yang secara tidak langsung akan menarik minat mereka untuk mendaftarkan diri seperti di beberapa negara lain di dunia ini.






Salah satu negara yang telah berjaya mengimplimentasikan sistem biometrik itu ialah negara Brazil. Sistem negara itu telah dikajipakai di banyak negara termasuk Amerika Syarikat dan England.

Baca seterusnya :-
Since voting was computerized ten years ago, Brazil has earned itself a reputation as a world leader in electoral security, and over twenty countries worldwide, including the United States and the UK, have sought advice from the TSE about electoral policies and technologies.


The new technology will require voters to identify themselves by means of a fingerprint. State governments already keep fingerprint records of any citizen within their jurisdiction that holds a national identity card, and since ID cards are required for almost all aspects of civil life, (such as opening a bank account or applying for a job,) the fingerprints of the majority of the voting population are already on record.

In the event that the technology fails to recognize a print, the voter can be identified from a photographic database that will be updated whenever a person registers to vote. It is hoped that the technology will provide a fail-safe means of identifying voters and eliminate the risk of fraudulent voting, making these the most secure elections in the nation’s history.
Di antara kredential penggunaan sistem biometrik untuk pilihanraya:-







5 comments:

  1. Selain dari cap jari, serentak kena juga guna kesan mata.. KENAPA?

    Satni PATI kerat jari dan awet jari2 orang yang dah mati, potong jari dia dan jahit jari simati.. apa saja boleh sang penipu2 ni semua lakukan!

    Kena ambil langkah berjaga2..

    ReplyDelete
  2. Salam bro. Tu lah pasal. Nanti dia pi kerat jari orang mati pi awet supaya dia boleh tipu undi.

    ReplyDelete
  3. Semua elemen kena guna. Tak sukar dan tak banyak petambahan bajet. Pengundi perlu tunjuk IC, pastu tekan jari kat bio, ambil kertas dan pangkah, akhir sekali celup jari ngan dakwat. Puas hati semua. Sesiapa yg tak bersetuju maknanya ada la ciri2 nak menipu. Samalah org yg takut hudud itu orang yg masih teringin nak mencuri.

    ReplyDelete
  4. Betul tu dr. Sebenarnya puak pembangkang ni takut diaorang akan kehilangan kerusi bila PRU ke 13 nanti dan x mustahil kehilangan negeri. Kalau betul la penggunaan dakwat kekal tu lagi elok, rasanya x ada masalah andainya BN nak menipu dalam proses pengundian. Rasanya x susah sangat kut nak padam dakwat kekal tu. Bagi saya PR ni hanya mencari sebab dan alasan untuk menyalahkan SPR sekiranya kalah dalam PRU nanti.

    ReplyDelete
  5. Mereka kata kos tinggi

    Kalau tgk skrg ni, laptop harga seribu pun ada cop cari nk on..

    Mesin pengimbas cap jari boleh pinjam kastam, imegresen, jpj, polis punya. Kat semua bank pun ada.

    Kalau nak jimat sgt, pinjam je dari bank. Tutup bank hari mengundi tu.

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.

.