FACEBOOK DR MIM

Friday, February 15, 2013

BENARKAH DATO HARON DIN KELUAR DARI PAS?


MiM terbaca satu laporan dari rakan blogger di P.Pinang yang mendakwa Timbalan Mursyidul Am PAS iaitu Dato' Dr Haron Din telah keluar dari PAS kerana isu kalimah Allah.

Menurut rakan blogger berkenaan, hal ini masih belum disahkan secara rasmi namun ianya telah tersebar meluas dikalangan ahli-ahli dan penyokong PAS seluruh negara.

MiM berpendapat, jika benarlah berita yang disampaikan ini, ia pasti akan memberi impak yang besar kepada PAS terutamanya didalam keadaan yang hampir dengan Pilihanraya Umum ke 13.

Untuk berita selanjutnya, sila baca di blog tersebut DISINI.

18 comments:

Xpas said...

kalau benar, Alhamdulillah !!!

Anonymous said...

BAGUS PUN DARI HARI HARI KENA FITNAH TAMBAHAN DAH AKHIR USIA NI , NASIHATKAN KEKAWAN YANG MASIH DALAM PARTI PAS TU , LA NI MASA DALAM PAS TEGUR KENA PULAK , MAKNANYA TUHAN MASIH SAYANGKAN AMAL YG USTAZ DAH KUMPULKAN SETAKAT HARI INI , LAMBAT SEDAR MENYESAL PULAK NANTI , SESIA AMAL

Anonymous said...

Kalau tak benar, akhirnya nama UMNO juga para pencacai hamPAS akan kaitkan dalam kemelut yang mereka cipta sendiri...

SOP penganut fuckatan - salahkan UMNO atas apa jua kebodohan yang dilakukan oleh pemimpin fuckatan terlebih dahulu, tabur fitnah untuk tutup kes, senang cerita....

Anonymous said...

Klu betol, alhamdulillah elok ler tu coz klu kita x buat ie. Fitnah, maki hamun dsbgnya ..., tp kita hanya berdiam diri n membiarkan ia berlaku, dosa l/krg sama gak. If u cannot win them or join them.... Just leave them.... Aminn..

Anonymous said...

Semoga ini berita benar. Saya hanya hormat pada dato harun din sahaja didalam pas. Tidak apalah kalau dia tidak memasuki mana2 parti pun.

Anonymous said...

Baguslah kalau dia dah keluar PAS. Buat menyemak je! Dia nak jadi macam lembu elok masuk umno!Ha..ha..

Apple Biru said...

Salam Perjuangan. Blog hebat ini telah dipautkan. Mohon pautan semula tuan jika tak keberatan.tkiu..
apple-biru.blogspot.com

Anonymous said...

Ana doakan lebih ramai ahli pas yg akan dapat hidayah untuk tinggalkan parti yg memalukan umat Islam itu. Berhijrahla kepada yg lebih baik......

Anonymous said...

minta pencerahan, apakah pendirian rasmi UMNO tentang kalimah Allah?

Anonymous said...

Eloklah tu, PAS akan tinggal ulamak sprt Mat Sabu dan yg seangkatan dgnnya, lagi senataklah Islam di Msia nanti. Takebeer...!

Anonymous said...

dah lama kami tunggu berita dr harun din keluar pas,orang2 yg masih berminat dgn umno elokla tinggalkan pas.hampir x ada ahli pas yg minat untuk bersama umno.

Anonymous said...

terpesong tak akidah kita sekiranya kita menyokong anwar yang mempertahankan penggunaan Kalimah Allah oleh orang kafir. Bagaimana akidah anwar berkaitan dengan isu ini. Semoga Allah memberi kita petunjuk dan hidayahnya pada umat Islam semua.

Anonymous said...

aku nak tanya sikit kat tok alim,awat Allah ni tak cipta orang selain islam/muslim ka? awat Allah ni hanya untuk orang islam aja ka pasai dia tak cipta makhluk @orang selain islam??,,,saya ni tak bijak,tapi soalan ni untuk tok alim umno yang bijak bijak kononnya,,,

Anonymous said...

alahai anom 1136 hang dok sokong agar nama Allah itu buleh digunakan di dalam kitab injil maknanya hang dok sokong agar mubaligh kristian menyebarkan agamanya kepada umat islam kerana mubaligh tahu bahawa melalui nama Allah ini makanya umat Islam buleh dikelirukan dengan mudah kerana Allah penganut kristian sama dengan Allah yang diyakini oleh umat Islam. Keduanya tentu hang seronok apabila nama Allah terpampang di dadalm kuil, di dalam tokong, di dalam gereja di dalam watt dan di dalam lain-lain rumah ibadat. Hang ini agama apa agaknya ....

Anonymous said...

Ustad haron din wajib selamatkan akidah umat Islam yg cuba dipesongkan olih puak pelampau dalam pakatan. Ustad haron din perlu kata tinggalkan pas yg dah rosak sekarang ini mulakan dengan pas baru bersama ustad nasha, hassan ali, zul kulim dan ramai lagi pemimpin pas lain. Berkerjasama la dengan Umno insyaAllah banyak yg kita boleh buat untuk tegakkan syiar Islam diMalaysia. Tolak politik munafiq tolak pakatan.

PASJahilMurokab said...

Salam, UMNO sudah lama tetapkan pendirian kalimah Allah ini tidak boleh digunakan oleh bukan Islam termasuk 16 perkataan lain oleh KDN diwartakan pada tahun 1986!

Pencacai LEMBU PAS shj yg bodoh dan jahil dan suka fitnah UMNO.

anon 11.36.
awat hang ni jahil nk mampuih.. hang ingt agama ni main timbang akai ka?

Soalan yg hang tanya tu mcm hang ni mcm Mualaf 1 hari. Kalau hang pikaiq lagu tu awat hang tk tanya nafsu dlm badan hang AWAT ADA SYURGA NERAKA? AWAT ADA HUKUM HALAL HARAM??

PAS selama 50 tahun duk ternak lembu dan setan rupanya dr kalangan manusia..

benda basic pun tk kenai..tk paham.. menggelupur nk ckppasai HUDUD?? weii setan gelak la tgk pencacai PAS oii!!

Anonymous said...

salam...kalian tiada benda lain ke selain cacian...makian?.. agama kita tak ajar bercakap benda yang bukan2... setiap perkataan yang keluar pun dikira oleh malaikat....bercakap berlandaskan ilmu...bukan amarah...bukan emosi...

Anonymous said...

Nabi saw berkata dalam hadis sahihnya, “Ampunkan antara kamu hukum hudud,sesungghuhkan kesalahan hudud yg sampai kepada ku menjadi wajib”.Nabi suruh ampun bukan jalankan hudud.Jangan report kepadanya,selesai diperingkat kampung atau wilayah sahaja,guna takzir iaitu hukum adat yang di persetujui oleh semua.Takzir juga hukum fekah Islam.Kalau tak ada hukuman terus jenayah akan meluas.Pemimpin pun tak boleh suruh mahkamah buat hukum hudud ini kerana nabi suruh ampun.Pada zaman nabi berlaku hukum hudud kerana orang membawa kes hudud itu kepadanya walau nabi suruh ampun.Jadi salah orang yg mereportnya kepada rasulullah yang menyebabkan hukum yg berat yang di suruh ampun nabi saw itu berlaku pada baginda..Saiidina Ali kw berkata “ada suruhan alquran di mansuhkan oleh hadi.Ada pula nabi lakukan setiap hari tetapi tak ada pula dalam quran”.Walau pun quran ada hukum hudud ini,namun cara perlakuan hudud ini kenalah lihat cara rasulullah saw lakukannya.saperti sembahyang.Ada suruhan dalam quran,namun cara perlakukannya mesti drujuk kepada perbuatan nabi,iaitu cara sujud rukuknya.Jika di kira aquran sahaja tanpa hadis nabi tentu kita tak tau cara solat sekarang ini.Ini kerana perbuatan nabi saw adalah tafsiran kepada alquran itu sendiri.Jadi kalau telah nabi saw suruh ampunkan hukuman hudud, kenapa pula hendak di jalankan ?.Pas ini ajaran sesat. Nabi saw bersabda dalam sahih bukhari-muslim “kami nabi2 tidaklah kami di lantik menjadi nabi melainkan kami gembala kambing” -gembala kambing maksudnya orang biasa,tanpa kekuasaan politik.hakikat kerasulan adalah agama itu sendiri dan tidak yg lain.kerana itu hampir semua nabi tak ada kuasa politik.cuma 5 dari 25 rasul ada kuasa politik,itu pun bukan mereka tuntut.semuanya kebetulan belaka.Kerana gagal mengikuti jalan rasul2 dalam menegakkan agama,maka parti agama menjadi sesat,apabila merebut kuasa menggunakan agama yg tidak di lakukan oleh sebarang rasul.Kuasa politik 5 orang rasul itu adalah berasingan dgn agama mereka.pas pula itulah politik dan itulah agama mereka.ahli pas takkan faham hukum hudud ini.dan semua hukum allah dengan betul sehinggalah mereka di beri pertunjuk oleh allah itu sendiri. Dalam hadis sahih bukhari-muslim nabi saw bersabda ‘Iza buyi’al khalifataini faqtulul akhoro minhuma”.Ertinya “apabila dan dua khalifah (pemimpin utama)yang di bai’at (di akui) maka bunuhlah yang terakhir dari keduanya”.Apabila ada dua pemimpin yg berebut kepimpinan hendaklah yeng terakhir,ia itu yg baru timbul di hapuskan,jangan di sokong.Bunuh adalah pada zaman dahulu,kerana pada zaman dahulu kuasa politik di perolehi dgn cara berperang.Tetapi zaman ini dgn cara undi.Bunuhlah pemimpin yg kedua itu dgn cara mengundi pemimpin yang pertama yang sedang berkuasa.Itulah makna bunuh pada hadis di atas bagi zaman dan tempat ini.Nabi saw menuntut umat islam memilih pemimpin yg pertama memerintah kerana tidak mahu terjadi perpecahan dan perkelahian dalam perebutan politik,apabila ramai orang menyokong pemimpin atu parti yg kedua.Ini kerana perpechan juga adalah larangan allah di dalam quran.Hadis ini dan hukum hudud sebenar tidak di baca di pentas ceramah pas kerana jika di keluarkan orang ramai akan meninggalkan pas yg memang timbul selepas umno dan menjadi puak yg kedua.atau yg terakhir yg nabi saw suruh bunuh mereka..Dan tidak lagi berjuang hukum hudud bersama ulama pas kerana nabi suruh ampun hukum hudud macam Umno atau BN lakukan sekarang .Apa yang yang budak2 mentah pas ini belajar agama pun tak taulah.Takada ilmu ,atau ada sedikit sangat ilmu hingga tak faham mana satu politik mana satu agama.Tak faham hukum hakam dgn sempurna.Betullah kata dr Mahathir bukan sahaja orang bukan Islam tak faham agama Islam,malah orang Islam pun tak faham agama Islam ini-Ahli BN.

ARTIKEL TERPANAS MINGGU INI.

.