FACEBOOK DR MIM

Monday, March 11, 2013

TERBARU! FILIPINA DEDAHKAN DALANG YANG BAYAR PENCEROBOH US600! #LahadDatu

MiM merujuk kepada laporan terbaru philSTAR, media Filipina bertajuk Palace justifies Sabah probe yang mengesahkan siasatan ke atas konspirasi licik di sebalik pencerobohan di Sabah.



Satu siasatan tentang sudut konspirasi dalam penghantaran kumpulan bersenjata kesultanan Sulu ke Sabah adalah wajar dan konsisten dengan usaha untuk menamatkan keganasan di wilayah serta-merta, MalacaƱang berkata semalam.

The Palace membuat penjelasan itu sehari selepas Biro-Negara Siasatan (NBI) memerintahkan penasihat 'kesultanan' Kirams, Pastor "Boy" Saycon untuk disoal siasat pada Selasa lepas kerana beliau disyaki terlibat dalam konspirasi untuk mewujudkan kekacauan di Sabah yang melibatkan pengikut-pengikut Sultan 'syok sendiri'  Jamalul Kiram III.

Saycon adalah Setiausaha Agung Majlis Hal Ehwal Filipina atau COPA.

Timbalan jurucakap presiden Abigail Valte semasa temubual dengan Radio dzRB berkata adalah penting untuk menentukan motif sebenar sehingga meletusnya keganasan di Sabah yang menyebabkan kematian lebih daripada 60 orang. Beliau berkata kerajaan telah mengusahakan pelbagai saluran untuk menamatkan pencerobohan tersebut.

Nur Misuari bersama Kiram III
Saycon pula telah mengaku bertindak sebagai penasihat kepada Kiram tentang tuntutan tidak masuk akal Jamalul Kiram III ke atas Sabah kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Beliau berkata beliau adalah jurunasihat Kiram III mengenai hubungan asing, ekonomi dan kebudayaan sejak 12 tahun yang lalu.

Beliau sebelum ini telah menafikan menghasut tentera kesultanan untuk pergi ke kampung pantai Lahad Datu di Sabah bulan lepas. Beliau juga mendakwa bekerja sendiri dengan Kiram tentang tuntutan Sabah.

Valte berkata ia adalah hasrat Presiden Aquino untuk membuat penyiasatan selari dengan usaha untuk mencari penyelesaian secara aman kepada krisis di Sabah.

Nur Misuari bersama Anwar 
Beliau berkata langkah kerajaan itu juga konsisten dengan saranan Ban Ki-moon, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bahawa Malaysia dan pengganas penceroboh segera menamatkan  konflik di Sabah.

MalacaƱang sebelum ini berkata Presiden Aquino akan memaklumkan kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai konspirasi di sebalik serangan Sabah serta identiti "ringleaders."

Beliau juga berkata bahawa dari awal-awal lagi, kerajaan Filipina telah berusaha untuk menghindari pertumpahan darah di Sabah dan meminta Kirams dan pengikut mereka kembali dan membincangkan tuntutan mereka secara aman.

Presiden Filipina juga mempersoalkan keupayaan kewangan Kirams dan pengikut mereka untuk pergi ke Lahad Datu dengan senjata api dan peruntukan.


Sebelum ini, The Palace telah mendedahkan bahawa pengikut-pengikut Kiram telah dijanjikan US600 setiap seorang untuk menceroboh negeri Sabah.

Siapa sponsor? Anak Kiram III naik pesawat peribadi
Rakan MiM, Lokman Adam juga pernah mendedahkan status kewangan Kirams. Diantaranya :
Apa yang rakyat perlu tahu hari ini ialah, baik Sultan Sebenar atau Sultan Palsu, semuanya tak berduit untuk menghantar beratus orang penceroboh memasuki Sabah, membeli M16, pelancar roket dan beli bot laju dan sebagainya. 
Bagaimana secara tiba-tiba menjelang pilihanraya dan selepas pertemuan Anwar Ibrahim dengan Nur Misuari serta pertemuan Jefrry Kitingan dengan Raja Muda Sulu Palsu, pihak Kesultanan Sulu Palsu ini mampu membentuk sebuah pasukan tentera sedangkan dulunya mereka beli uniformpun tidak mampu. seterusnya
Dalam masa yang sama, pihak berkuasa Filipina juga sedang mengkaji kemungkinan bahawa serangan Sabah bertujuan bukan hanya untuk mendapat publisiti tetapi juga untuk memalukan kedua-dua kerajaan Filipina dan Malaysia.

Sebelum ini juga MiM telah menyiarkan artikel tentang sponsor yang membiayai pengganas-pengganas di Sabah : KLIK SINI




13 comments:

  1. dlm post nie confirm akan ade yg kate...
    "ni smue putar belit kerajaan utk slahkan dsai.."

    ReplyDelete
  2. anom 1.29 pm

    u ulang, i saman u..

    ReplyDelete
  3. Pihak polis dan tentera di harap jangan ambil mudah dakwaan penduduk kampung tentang kewujudan terowong, Tak berjumpa terowong tidak bermakna terowong tak wujud. Sabah luas negerinya. Tak mustahil seperti dakwaan penduduk kampung. Lebih baik polis dan tentera sentiasa bersiap siaga. Mereka mungkin akan menyerang lagi apabila keadaan telah reda.

    ReplyDelete
  4. Sah.
    ini semua kerja UMNO BN untuk menggagalkan aku sebagi PM, aku yang kalis dosa dan pernah ditabalkan oleh bini aku sendiri sebagai anugerah tuhan takkan berganjak untuk jadi PM. Aku jadi PM hari ini, esok selesai semua masalah..

    !Anwar Ibrahim

    ReplyDelete
  5. ini smua pitnah .... ulang I saman..faham!!!!

    ReplyDelete
  6. cuba tunjuk kn tarikh pertemuan tu bro,mampuih admin ni tk berani.Gambar tu bkn gambar baru.Entah brp tahun sudah.Mcm juga gambar Anwar dgn bapa Saiful.Tarikh pertemuan 08/06/2008.

    ReplyDelete
  7. apa lagi kerja umporno kalau tak buat fitnah 25 jam sehari

    ReplyDelete
  8. suruh tunjuk pulak bila tarikh gambar Najib bertemu dengan Altantuya dan Razak Baginda, siap minum semeja lagi. Tu bukan ke gambar ori pembangang yang jaja selama ini... amacam?? Berani???

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukti kukuh sekukuhnya gambar tu...aku pernah tengok..memang ori giler...kahkahkahkah

      Delete
  9. gambar geng sultan sulu hadir perhimpunan agung UMNO tak nak tunjuk ke? keh keh keh

    ReplyDelete
  10. eeiii...bangangnya si 11:17!

    yang hadir kat perhimpunan agung UMNO tu wakil MILF la! Bodoh bangang betoi budak ni!!

    ReplyDelete
  11. Pasai ramai yg bangang kat Malaysia ni lah, maka PR dok idup lagi...

    ReplyDelete

ARTIKEL TERPANAS MINGGU INI.

.