Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Wednesday, February 26, 2014

TERKINI ! SKANDAL RM606 JUTA & LANGAT 2 YANG RAKYAT MESTI TAHU !! #KAJANG

Pada tahun 2010, kerajaan PKR negeri Selangor mendakwa projek Loji Rawatan Air Sungai Langat 2 (Langat 2) tidak perlu disegerakan dengan alasan bekalan air untuk Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya mencukupi sehingga 2019.


Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mempersoalkan sikap kerajaan pusat yang mendahulukan projek loji rawatan itu seolah-olah ia amat penting dalam menyelesaikan masalah perkhidmatan air di Selangor - Bernama
Sungguh memalukan kerana pembinaan Loji Langat 2 dihentikan kerajaan PKR negeri selepas Pilihan Raya 2008 apabila pakatan pembangkang menewaskan BN di Selangor.

Walau pun dihentikan, kerajaan BN persekutuan tetap mahu meneruskan Projek Loji Rawatan Air Langat 2 memandangkan kepentingan projek tersebut kepada rakyat Selangor. Inilah salah satu keprihatinan kerajaan BN Persekutuan terhadap rakyat yang disering dinafikan.
Perkara itu diputuskan pada mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Isu-Isu Air Selangor pada 2 Ogos 2013, yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.  
Tetapi akhirnya, hari ini kerajaan PKR negeri Selangor terpaksa membenarkan Putrajaya meneruskan Loji Rawatan Air Langat 2 untuk membantu mereka mengatasi masaalah air yang sering berlaku di negeri itu.

Realitinya, segalanya sudah dirancang dengan elok oleh BN sebelum ini :
Penangguhan pembinaan loji berkenaan dan sistem agihan air yang sepatutnya bermula pada 2010 akan menyebabkan keperluan menambah kapasiti air terawat menjelang 2014 tak dapat dipenuhi.

Akibatnya, Kerajaan Persekutuan terpaksa mengeluarkan belanja tambahan sebanyak RM606 juta sebagai langkah mitigasi bagi mengelakkan berlakunya krisis air di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur.
 
Pelaksanaan Loji Rawatan Air Langat 2 adalah opsyen terbaik dari segi kewangan, teknikal dan sosial supaya pengguna di tiga kawasan ini mendapat bekalan air yang mencukupi dan berterusan sehingga 2020.

Keputusan ini adalah berdasarkan kajian yang dilaksanakan pada 2000 dan dipersetujui kerajaan Selangor di bawah pimpinan Barisan Nasional (BN) ketika itu,
katanya seterusnya
Sudahlah kerajaan BN Persekutuan mungkin terpaksa mengeluarkan belanja tambahan sebanyak RM606 juta, kapasiti air bersih yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat Selangor menjelang tahun tahun 2014 terbantut dek tindakan 'cerdik' kerajaan PKR negeri yang menangguh pembinaan loji air tersebut!

MiM percaya ramai di antara kita terutamanya rakyat Selangor tidak sedar tentang RM606 juta yang mungkin terpaksa ditambah itu!
Pertikaian berhubung isu air di Selangor mula mendapat perhatian apabila pembinaan Loji Langat 2 dihentikan kerajaan PR selepas Pilihan Raya 2008 apabila pakatan pembangkang berkenaan menewaskan BN di Selangor. 
Ekoran kekerapan berlakunya gangguan bekalan air, kedua-dua pihak, kerajaan negeri dan SYABAS sering betelagah menyalahkan satu sama lain. 
BN seringkali menggesa kerajaan PR Selangor untuk membenarkan pembinaan Loji Langat 2 bagi mengatasi masalah kekurangan takungan air bersih di negeri tersebut - 8 January 2014.
Cuba kita fikirkan semula, jika Selangor masih dipegang oleh BN. Projek untuk kesejahteraan rakyat itu berkemungkinan besar sudah hampir siap dan kos tambahan RM606 juta itu boleh digunakan untuk membiayai projek-projek lain yang berguna untuk rakyat.

Dengan RM606 juta, lebih daripada 930,000 rakyat Malaysia boleh menikmati RM650 seperti BR1M !

Tetapi, apakah kita semua sedar dengan kos tambahan ini? 

MiM berharap agar rakyat terutamanya penyokong-penyokong Pakatan Pembangkang sedar perkara ini.

93 comments:

  1. MiM,

    Tq 4 the info. Sy rasa ramai yg tak tahu pasal kos tambahan rm606 juta ni.

    Pembangkang asyik tuduh BN membazir dan segalanya. Tapi sebab kebodohan Pembangkang, kerajaan BN kena keluar RM606 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org yg pandai x akan keluarkan duit rm606 juta.

      Jadi siapa yg pandai dan siapa yg bodoh.

      Delete
    2. TERPAKSA

      yg mana Esa Adam x paham..

      :)

      Delete
  2. Timabl balik je dengan peruntukan MARRIS negeri selangor tu... tahun depan kasi kurangkan RM606 juta.. tengok MB yang baru mengamuk ke tak... kalau mengamuk salahkan MB selangor dan punaisihat ekonomi yang ada sekarang ni..

    eh, eh.. punaisihat dan bakal MB orang yang sama rupanya.. patut la BAHALOL keputusannya...

    ReplyDelete
  3. kahkahkah....mmg BAHALOL pun keputusan PKR!!!

    ReplyDelete
  4. PR ni bodoh pemimpinnya...ego lebih

    ReplyDelete
  5. YUP..... PKR IS REALLY STUPID !!! IF THEY DIDN'T STOP THE PROJECT, THE PROJECT SHOULD BE ALMOST COMPLETED BY THIS YEAR !!!

    NOW, WE HV 2 COUGH OUT MORE MONEY DUE 2 INCREASE COST OF MATERIALS ETC !!!

    STUPID PKR !!!

    ReplyDelete
  6. Yes.saya suka betul artikel pasal air selangor ni.kasi penyokong pakatan panas.mana pengomen2 pembangkang.drmim kasi taruh cukup2. ini lah masanya.hari2 kasi main ini isu.he he he he puas rasa hati.

    ReplyDelete
  7. Apa ini kerajaan persekutuan.....kenapa itu duit tambahan rm606 juta tida dibagi sama kami di sabah.....kalau dibagi sama kami nah ramai bah orang-orang kampung di pedalaman dapat bekalan air paip......banyak kampung kami disini belum sempurna lagi bekalan air paip. ....ini tidak....diberi juga sama selangor, padahal diaorang sana mati-mati tidak mahu bn.....sedangkan kami di sabah mati-matian sokong bn sampai menang besar lagi....saya mahu tanya sama kerajaan persekutuan......apa kami punya undi tiada harga kah?.....atau kamu anggap kami bukan manusia maka tidak perlu air bersih?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba siasat ini manusia.. apa dia dari sabah atau hanya RBA yg menyamar....

      Delete
  8. Pemimpin PR dah takde idea la tu...dulu kata ada simpanan air lombong.....agaknya tak tergamak pulak nak claim ada simpanan air loji kumbahan kat selangor....he..he..akhirnya Khalid bijak....tak sampai hati kot nak claim ada rezab air kumbahan.

    ReplyDelete
  9. Akhirnya tamat riwayat sa ekor bernama Syabas. SYABAS dan TAHNIAH buat warga Selangor. Muda mudahan selepas nie tiada lagi masalah air buat anda semua.

    ReplyDelete
  10. Anon 11.36, kau tau ke 'air bersih' tu apa bah! He he he! Alah kau tanya sama Sapiee Bedal kau tu. Mana peruntukan KKLW yg berbillion tu? Yg nampak cuma bayaran RM1 juta pada girlfriend dia jer!

    ReplyDelete
  11. Langau RBA dah sampai.....mau bakar perasaan orang Sabah ka....sudah la labi.....baik pi tolong jiran angkat air kat luar tu....

    ReplyDelete
  12. Tak pun pi tolong ramaikan ceramah bakal MB tu....bertajuk AIR FREE MU, AIR FREE KU JUA.....

    ReplyDelete
  13. Orang Sabah dah masuk .. Negeri Termiskin Di malaysia rangking nombor satu. Orang Perak bila nak masuk? Anda rangking kedua dalam senarai negeri termiskin.

    Sapa lah dok tadbir 2 negeri nie? Cuba mai cer cer cerita ..hu huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh bangang...negeri termiskin adalah Kelantan.sapalah selama ni dok tadbir negeri ni bertahun2 lama nya. cer cerita cer cerita....kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
  14. DAYUNG-DAYUNG SAMPAN, DAYUNG SAMPAI KUALA, MARILAH KITA SAKAN, PERGI BERATUR ANGKAT AIR PULA....dituju untuk orang Selangor ye...termasuk aku juga.....

    ReplyDelete
  15. Orang Selangor masuk rangking negerimu maju airmu takde....

    Malu tapi mau....akhirnya mahu meningkatkan keperluan air penduduk.

    ReplyDelete
  16. Aku ni bukan penyokong PR dan bukan juga penyokong BN. Pemerhati bebas.

    Ketegasan MB Khalid harus dipuji. Isu air pada masa ini bukan di Selangor aja, tapi berlaku juga di Negeri Sembilan, Melaka dan Johor. Cuma apa yg berlaku di 3 negeri pemerintahan BN ni tidak diperbesar-besarkan media. Kalau tak takdalah rancangan membawa C130 ke NS, Melaka dan Johor untuk cloud seedling. Kerajaan selangor tak bersalah dalam hal ini. Ini faktor cuaca.

    Ketegasan Khalid membolehkan kerajaan selangor menyusun semula bekalan air di Selangor dan merombak semuala konsesi air yg berat sebelah. Kerajaan Selangor juga berjaya mengekalkan valuation syarikat2 yg perlu disusun dengan kos rm9 bilion.

    Sebelum ini mereka semua meletakkan valuation sehingga rm13 bilion. Setiap rakyat yg berotak boleh membezakan rm9 bilion dgn rm13 bilion. Jika kerajaan negeri bersetuju dgn rm13 bilion saya percaya rakyat selangor dan KL akan terpaksa membayar tarif air yg tinggi.

    Terima kasih TS Khalid kerana berjaya memulangkan hak air kepada rakyat Selangor dari mulut lintah2 darat.

    Kerajaan Selangor sekarang dapat mengawasi tender2 Langat2 dari penyalahgunaan kuasa dan aspek tranparensi.

    Selepas ini Gaji CEO Syabas boleh dikurangkan mengikut market rate bukan ikut suka hati pemegang saham utamanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes esa adam...klu nk jd pemerhati bebas biar bebas betul2.jgn sekadar main ckp jer.fakta kamu letak kat mna???? Org ckp klu nk terangkn apa2 hal sekalipun cari sumber fakta yg betul bkn main sedap jer.anyway siapalah yg dh cuci otak kamu dgn cerita begini.
      Aku pemerhati bebas juga.

      Delete
    2. Kalau setakat fakta google.... fakta tu tulisan pro pembangkang... itu bukan fakta... itu auta...

      Delete
    3. ketegasan khalid menyebabkan rakyat selangor terutamanya dilangat terseksa takde air lebih 2 minggu dah.... itu fakta... pergi melawat atau membantu pun takde... poodah...

      Delete
    4. Anon2 diatas
      Haha. Kerj persekutuan dah kena checkmate dgn TSK. Nasib baik aku bukan ahli umno dan pr. Kalau tidak aku pun jadi bodoh juga.
      Anon2 diatas hari ni pegi beli paper the star dlm sisipan starbizz ada cerita pasal mou air ni. Kenapa keraj persekutuan tergesa-gesa sign mou dgn kerj selangor..
      Ada financial impact yg keraj per terpaksa mau elak. Jika susah nak faham cari kawan akauntan bagi nasihat.
      Salam dari
      Esa Adam
      Pemerhati vetran

      Delete
  17. @Esa Adam (Jesus Adam?) Saya pun bukan ahli UMNO. Apa yg dibincang dlm ni soal langkah pencegahan dan tindakan yg sepatutnya diambil dari awal. Ketegasan apa yg saudara maksudkan? KETEGASAN BERI ARAHAN CATUAN AIR? What a joke!!! Btw Syabas tiada CEO the boss adalah chairman yg ada kepentingan besar dlm syarikat yg 30% sahamnya dimiliki Kerajaan Negeri Selangor,,!!! Ia adalah GLC negeri Selangor! Bukan pusat!

    Pro Kerajaan.

    RK

    ReplyDelete
    Replies
    1. RK u r real joker.

      Syabas ada executive chairman . Org yg sama jadi executive chairman Puncak Niaga. Oleh kerana syabas adalah anak syarikat PN maka exec chairman PN berkuasa penuh terhadap syabas.
      Kamu ni tak pernah kerja dgn syarikat2 yg tersenarai di Bursa spai tak tahu kuasa2 exec director.

      Delete
    2. Thats the only thing you can come out with? You said C.E.O. IDIOT!. You never say Exec. Chairman melainkan jawatan lantikan itu hahaha... Jelas u yg suka2 tembak. Ya Exec chairman bigger than CEO u fool!!!

      Delete
    3. exec director tak boleh buat keputusan sesuka hati, perlu kelulusan exco dan board, yg mana ahli board terdiri dari wakil kerajaan selangor... mana ada kuasa penuh... tak usah nak seleweng la esa adam oiii...

      Delete
  18. Kpd esa adam...
    Adakah begitu anda menilai sesuatu keadaan...maka teramat singkatlah fikiran anda...utk mendepani alaf moden yang teramat maju,kita haruslah merancang serta melaksanakan nya...contoh yang paling senang...anda ingin kan anak,adakah anda hanya melihat isteri anda tanpa disetubuhi...fikir2 kan lah

    ReplyDelete
  19. Peliknya...kenapa dari dulu tak dibenarkan selangor ambil alih syabas? Kenapa baru sekarang? Dah banyak isu sampai parah baru nak let go.

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa nak jual kalau valuation kerajaan selangor rendah sangat, lepas tu tak mau ambil alih liabiliti puas yg lama... mana logik shareholder nak jual.. banyak isu sekarang hasil sikap tak peduli khalid tu ler

      Delete
  20. Esa Adam! Kau baca betul betul apa dlm perjanjian tu, baru kau tulis kat sini. Kalau baca separuh masak, tak payah bagi komen bodoh mu tu! Mari tolong aku angkat air lagi dapat pahala dari kau nak bodek TS Khalid yg lembab dan mengikut telunjuk DAP dan Anwar yang akhirnya rakyat yg menderita! Dah nazak macam ni dan Anwar dah nak liwat bontot dia baru nak sign perjanjian tu! Ketegasan taik kucing!

    ReplyDelete
  21. Penat woo.... angkat air.

    Adam Esa bila nak tolong bai...

    Merakyatkan air konon....boleh tak u merakyatkan rumah u atau kereta u ...untuk kegunaan ramai free of charge...

    ReplyDelete
  22. Orang macam Esa Adam ada berlambak dlm Selangor....kerja membodek MB walaupun dah terang tak pandai mentadbir. Dari isu menolak pembinaan Uitm di Rawang, isu sampah, isu Unisel isu air dan byk lg.

    Aku tanya Esa Adam......kat mana yg orang Selangor beruntung sangat tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org selangor beruntung tang kna liwat jer.yg lain xdak apa2.

      Delete
    2. Ni aku jawab.

      1. Kalau tak dihalang dah lama tarif air di Selangor ni naik.
      2. Uitm di Rawang. Uitm di Puncak Alam kan dah ada. Tak jauh pun dari Rawang.
      Melaka dpt keuntungan dgn tak jadinya di Rawang.
      3. Universiti awam di Selangor ni banyak. Lebih baik ditingkatkan kualiti graduannya.

      Delete
    3. lepas selangor ambil alih air selangor nie aku jamin tarif air akan naik... mcm penang naikkan tarif air 100%... sudahlah esa adam...

      Delete
  23. Semua org tahu khalid gagap ni mngikut telunjuk juburi sja.segala keputusan xprnh dibuat olehnya.skrg barulah khalid nk bertindak sedikit atas kapasiti dia sebagai MB tp juburi x berapa suka la idea tu.thats y dia nk masuk jd MB pula utk bolot sorng2.rkyt selangor oi xknlah x boleh berfikir.lg nk kta khalid efisyen ka.tgh dok intebiu pn dia terlena dpan kamera.macamana pulak tu.efisyen lg ka?
    Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah

    ReplyDelete
  24. Ha ha Esa Adam kta ketegasan khalid. tegas????? sampai trlena depan kamera sewaktu interbiu.itu bkn tegas namanya. itu mngantuk..x gitu???

    ReplyDelete
  25. Asyik lena ja sbb tu lah rkyt selangor xdak air pn xsedar.skrg baru trjaga dari mimpi sbb tu lah rkyt selangor kna beli baldi untuk angkut air.aparaaa....

    ReplyDelete
  26. Actually di atas tu xada org sabah pun.yg ada org yg khianat yg nk lagakn org2 sabah ja.isu di sini adalah isu ttg pakatan rakyat yg xpndai tadbir selangor.yg kau p tojai org sabah tu apa hal pula.otak klu dh bingai jd cmni lah. Smpai xtau isu apa yg di bincangkn.kira nk salahkn semua org ja.buka lah otak kau yg blm kau pkai lg tu.....

    ReplyDelete
  27. CMON LA KHA..KHA..KHALID....KALAU KO NAK RAKYAT SELANGOR MATI KERING LANTAK KO LA. JANGAN LIBATKAN ORANG WILAYAH...
    AREA WILAYAH NI RUMAH TINGGI2. KALAU LIFT K.O...MAU TERCABUT KEPALA LUTUT DIBUATNYA.

    RAKYAT SELANGOR BUKAN KEUTAMAAN PEMIMPIN PR NI. DUIT...
    DUIT MENJADI KEUTAMAANNYA. JIKA CONTROL AIR...BERMAKNA CONTROL PROJEK....TU SEBAB BERPOLITIK 24JAM.

    KAMI NAK KESELESAAN KAMI TIDAK DIABAIKAN. KORANG NAK GASAK DUIT NEGERI SELANGOR...LANTAK KORANG LA...KEDARAH SAMPAI PECAH PERUT PUN TAKPE...KAN HARTA BOLIH DI BAWAK MATI....

    KORANG TAU TAK...SETIAP LANGKAH MEREKA YANG ANGKUT AIR MACAM NAK NAK TERCABUT KEPALA LUTUT TU....MULUT MEREKA BERTASBIH MENYUMPAH KORANG...



    KORANG TAU TAK...SETIAP LANGKAH MEREKA YANG MENGANKUT AIR...MACAM NAK TERCABUT LUTUT TU...MULUT MEREKA BERTASBIH MEN

    ReplyDelete
  28. MOU yg paling tidak digemari BN Selangor, khususnya UMNO. Tiada Syabas, maka tiada lg dana politik. BN kena lupakan Selangor. Bijaknya permainan tokoh koperat. Lepas ni TS Khalid di tugaskan untuk jaga bab air dan semua glc selangor. Cukong pasti tersedak viski tgk buletin mlm tadi. DS Najib dan Muhyidin kelat muka. Sapa yg cerdik? Beza antara koperat auto dgn koperat manual.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat mcm mana... takkan federal goverment nak biarkan rakyat takde air pasal langat 2 tertangguh... pasal taknak tgk rakyat menderita, terpaksalah mengalah...

      Delete
  29. Ramai betul yg balun aku disini. Pandai balun aja tapi tak da fakta. Yg cerca peribadi tu biar allah balas mulut longkang tu. Tak didunia diakhirat nanti.
    Aku dah buat kajian dari Puncak Niaga Annual Report (fakta tau bukan auta dari macai diatas). PN ialah pemegang konsesi air di Selangor. Punca pendapatan terbesarnya adalah dari hasil air. Sekarang baru nak mula oil n gas business. Tapi masih ciput lagi.
    Cuba baca Directors renumeration. Tak silap saya pd tahun 2012 rm17 juta. Jual air bersih aja dpt gaji juta2. Kerana tahu kerajaan nak ambil alih konsesi Pengarah PN bagi2 harta karun. .Setiap pengarah exec dpt special imbuhan berjuta-juta. Mana dtg duit tu kalau bukan dari hasil air syabas. Nampaknya macai2 dah terlopong dgr cerita ni kerana mereka semua kena tipu dgn CEO Puncak Niaga.
    Yang tuduh aku tak da fakta tu cuba google Annual Report Puncak Niaga.
    Semuanya ada disitu. Termasuk annual pd holiday rm60k setahun.
    Kalau jual cocacola ke airtebu ke tak pa juga dpt gaji rm400k a month. Ini air kurniaan tuhan yg telah dirawat.
    Kena swindle mcm ni pun ada yg masih sokong PN/Syabas.
    Itu sebab aku sokong TS Khalid yg telah berjaya memulangkan air kpd rakyat.
    Yg sokong Syabas tu mereka tak tahu belakang dah kena main. Lepas tu bangga pulak tu.
    HIDUP TS KHALID. Semuga dipanjangkan umur dan dimurah rezeki kerana telah berbakti kpd rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie khalid naikkan tariff air... rakyat tetap kena main...

      Delete
    2. Ini air kurniaan tuhan yg telah dirawat
      DIRAWAT

      yg mana Esa Adam x paham...

      :)

      Delete
  30. Kpd Esa Adam...yg tentukan tarif air kt Sgor nie bukan nya Syabas tapi kerajaan negeri...mcm ne ko ckp plak syabas buat duit dr hasil jualan air..syabas tu d swastakan utk kjaan Sgor bukan nya rakyat sgor...tapi bila ada masalah air, syabas jadi mangsa...cuma kt Sgor je Kjaan jadi pondan salahkan syabas, negeri lain semua nya lelaki jantan...buka skit fokiran ko

    ReplyDelete
  31. Bagi mereka yg tak pandai google saya ada copykan linknya dibawah. Yang pernah kesekolah dan masuk U boleh baca secara detail apa perniagaan Puncak Niaga ni (pemegang konsesi). Oil n gas hanya menyumbang 20% aja.

    Yg tak sekolah pun tak apa boleh tengok gambar pengarah2nya. Ada org kuat UMNO (Ceonya) ada orang MCA dan juga ada orang MIC. Semua ada bahagian-bahagiannya.

    Tarif air ada dalam perjanjian konsesi. Kalau kerajaan Selangor tak berkeras tarif air dah lama naik. Kes ni masih dalam mahkamah.

    Bil air yg kita bayar dipungut oleh Syabas bukan kerajaan Selangor. Puncak Niaga memegang saham 70% dalam Syabas. Maka dgn itu Syabas dikira anak Syarikat Puncak Niaga. Saya terangkan ini kerana ada anon2 yg tak faham disini.

    http://www.puncakniaga.com.my/pnhb2/data/annual-report/PN_AR_12_Bursa-2.pdf

    ReplyDelete
    Replies
    1. faktanya juga adalah kerajaan selangor duduk dalam board syabas dan juga puncak... apa buat?

      Delete
  32. Nampaknya pencacai fuckatan terutamanya Esa Adam makin kene kencing sehancing-hancingnya oleh pemimpin Selangor yang ada sekarang ni. Khalid G turunkan tandangan persefahaman dengan kerajaan pusat untuk mula projek loji rawatan Langat 2, maknanya segala kata cacian khalid G terdahulu pada kerajaan pusat pasal loji rawatan ni ditelan bulat2 demi nak menyelamatakan tengkuk dia dari kemarahan rakyat Selangor dan generasi akan datang.

    Nak cerita pasal SYABAS pula, selagi Kahlid G belum tandatangan dokumen ambilalih konsesi tersebut, maka pihak SYABAS tetap akan melakukan kerja-kerja mereka untuk bekalkan air di Selangor tu. Bila dah turun tandatangan pengambilalihan baru la sah kerajaan negeri akan uruskan air sendiri disana.

    Lagi satu yang pencacai fuckatan ni tak nampak ialah, kononnya bila pengambilalihan SYABAS dah sah maka SYABAS dah takde kerja dan tak boleh nak buat duit kat Selangor lagi. Betapa dangkalnya pemikiran pencacai fuckatan dalam hal ini. Berapa jumlah pampasan kerajaan negeri kena tanggung untuk pampasan tersebut?? 10 sen?? 20 sen?? dan boleh dibayar on the spot?? woi, tengok la rizab kerajaan negeri sahaja ada berapa? cukup ke nak tampung harga pampasan kalau tugas SYABAS diambil alih???

    Kalau ko kata pasal kroni, cekik darah, menyusahkan rakayat ke ape ke... pernah tak pencacai fuckatan berfikir, dari mana kerajaan negeri nak tanggung lebihan pampasan jika ditolak duit dari rizab negeri sekalipun??

    Bukankah akhirnya rakyat selangor kena tanggung kenaikan bil air yang pasti berlaku walaupun kroni Khalid G atau Anwar Al-Juburi akan ambil alih SYABAS tu??? Masalah dengan pencacai fuckatan ni selalunya mereka berfikir guna kepala lutut, dan jarang sekali yang berfikir guna kepala otak. Bila dah berlaku masalah akan datang mereka akan tunding jari pada musuh mereka sahaja, padahal yang tak reti mentadbir adalah pemimpin mereka sendiri...

    itulah kelebihan menjadi pencacai fuckatan, salah sendiri tak nampak, yang nampak salah orang lain. Tapi aku pun senyum je bila lihat orang Selangor terpaksa menghadapi catuan air mulai hari ini... rasakan apa yang kamu lakukan pada 5 Mei tahun lepas. Inilah natijahnya bila salah pilih pemimpin yang hanya penting tembolok sendiri dari pentingkan kebajikan rakyat. Sepatutnya air ke rumah Khalid G dan exco Selangor juga dicatu selama mana bekalan air ke rumah rakyat selangor dicatu... baru la adil dan saksama seperti dalam MANIFESTO BUKAN JANJI FUCKATAN DULU....!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni sorang lagi yg dangkal fikirannya.
      Pengambilan alih syabas bukan bermakna semua pekerja kena buang. Takkan nak robohkan semua pejabat syabas dan buang pekerjanya. Itu kerja org gila namanya. Yang skan bertukar ialah pengarah2 dan pengurus2 kanan yg x mahu bekerjasama. Mereka yg jadi penghalang. Bagi pekerja2 bawahan business as usual.
      Soal kerajaan Selangor cukup wang ke tidak itu bukan masaalah.
      Contohnya. Kerajaan membina projek MRT yg dianggarkan rm40 billion. Mana kerajaan dpt duit? Malaysia ada pasaran modal. Pernah dgn tsk sukuk, debt papers, ipo dll.
      Aku percaya rizab kerajaan selangor yg rm2 bilion tak akan disentuh.
      Jadi jgnlah meroyan mana kersjaan selangor nak cari duit.
      Aku percaya ramai yg akan melabur kerana keuntungannya gerenti. Tak da saingan. Paip kat rumah ada satu aja puncanya air dibekal syabas.
      Itu sebab pemegang2 saham Puncak Niaga mati2 mempertahsnkannya. Apa tidak goyang kaki duit masuk. Mana nak cari berniaga mcm ni lagi.
      Bidang oil n gas banyak persaingannya. Jika goyang kaki lingkuplah perniagaan.

      Delete
  33. SYABAS dah lakukan kerja dia dengan baik, yang mensabotaj kerja-kerja SYABAS islah pemimpin Selangor. Perbelanjaan modal ditahan sejak 2008 lagi. Nakkan Non revenue water (NRW) berkurangan tapi CAPEX tak diberi.. perangai haram jadah apakan pemimpin Selangor tengah mainkan ini????

    ReplyDelete
  34. Esa Adam kononnya bukan memihak kepada mana2 parti politik.. ptuiihhh... cakap macam keluar dari punggung.. bunyi kentut tak busuknya merata-rata...

    ReplyDelete
  35. Esa Adam kononnya bukan memihak kepada mana2 parti politik.. ptuiihhh... cakap macam keluar dari punggung.. bunyi kentut tapi busuknya merata-rata...

    ReplyDelete
  36. Sejak semalam para penyokong Pakatan Rakyat cuba memberi pelbagai alasan untuk menutup masalah mereka di Selangor iaitu krisis air yang sangat serius. Krisis ini telah dijangka akan berlaku pada 2014 sejak 2006 lagi dan kerajaan Barisan Nasional telah mengadakan pelan penyelesaian menyeluruh mengelakkan krisis ini.

    Apabila Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri pada 2008 mereka mengetahui bahawa industri air di Lembah Klang dalam proses penstrukturan semula.

    Dua agenda penting dalam penyelesaian ini ialah bekalan air mentah dari Pahang dan penstrukturan semula industri air di Lembah Klang di bawah Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB).

    Tan Sri Khalid tidak mahu melaksanakan segera kerana beliau mahu menggunakan isu ini untuk meraih keuntungan politik.

    Kerajaan Selangor memutuskan tidak memberi Kebenaran Merancang Dan Membina untuk Loji Langat 2. Loji Langat 2 merupakan bahagian penting dalam memastikan kemapanan industri air di Selangor. Air mentah yang disalurkan dari Pahang akan di proses di loji ini. Tanpa loji ini, bekalan air mentah dari Pahang tidak berguna. Malangnya, Khalid tidak peduli semua itu.

    Beliau menjalankan permainan Pakatan untuk melengahkan projek ini bagi meningkatkan kos pengurusan air dan memburukkan Barisan Nasional.

    Khalid secara terbuka beberapa kali menolak kajian yang menyatakan bahawa Lembah Klang akan berhadapan krisis air pada 2014. Beliau mengatakan Loji ini bukan keperluan segera. Paling awal krisis air akan berlaku ialah pada 2019.

    Jadi apa yang Pakatan dakwa sebagai bencana alam kemarau yang menyebabkan krisis air ini hanyalah satu tindakan menyalahkan takdir bagi menyembunyikan kesalahan mereka. Jangan salahkan Allah atas sikap dan perangai buruk kepimpinan Pakatan.

    Agenda kedua ialah penstrukturan semula industri Air Selangor melalui penggabungan syarikat-syarikat yang terbabit dalam industri ini. Khalid melenga-lengahkan kerana mahu menggunakan perjanjian air yang lama antara Syabas dan kerajaan negeri dan persekutuan bagi mendapat keuntungan politik.

    Khalid tahu bahawa melengahkan isu penggabungan ini akan membolehkan Syabas melaksanakan perjanjian kenaikan tarif air. Ini akan membolehkan beliau menyalahkan Syabas dan BN sebagai penindas rakyat yang mahu menaikkan tarif air, manakala beliau akan menjadi hero sebagai orang yang menghalang kenaikan tarif.

    Namun kejahatan dan hati busuk Pakatan dan Khalid Ibrahim akhirnya dibalas Allah. Krisis air yang dijangka menjadi kenyataan, Khalid terpaksa mencatu air. Akibatnya, kerajaan Persekutuan terpaksa membelanja berjuta ringgit membuat pembenihan awan.

    Menyedari kemarahan rakyat akan bertambah besar menjelang pertengahan bulan ini, Khalid bersetuju dengan pembinaan loji langat 2 dengan syarat kerajaan Persekutuan menyuntik RM 2 bilion dalam menampung kos penstrukturan semula “pemain industri air Selangor”.

    Kerajaan Persekutuan sedar masalah krisis air ini perlu diselesaikan kerana ia boleh menjejas ekonomi negara. Banyak industri akan terhenti jika krisis bekalan air berterusan dari semasa ke semasa tanpa penyelesaian yang tuntas.

    Namun apa yang kita saksikan sejak semalam ini sikap busuk hati dan bodoh sombong penyokong Pakatan Rakyat masih berterusan menegakkan benang basah dan berbohong kepada umum bahawa ini kejayaan Pakatan dan Khalid menyingkirkan Syabas kroni Barisan Nasional.

    Mereka menipu fakta bahawa penstrukturan ini dirangka dan dirancang oleh Barisan Nasional sendiri pada 2007. Mereka juga langsung tidak berasa bersalah atas sikap tidak bertanggungjawab Pakatan dan Khalid melengahkan pembinaan Loji Langat 2 sehingga menyebabkan krisis air sekarang dan kerajaan Persekutuan mengalami kerugian jutaan ringgit.

    -dari blogger Ab Jalil Backer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdosa ke TS Khalid jika apa yg dilakukannya adalah untuk kepentingan rakyat Selangor.?

      Zalimkah dia mrmberi air percuma kpd rakyat?

      Delete
    2. kepentingan rakyat???? sekarang nie rakyat selangor lebih sejuta akaun takde air dan dah kena catu...

      Delete
  37. Khalid G pernah keluarkan kenyataan kononnya masalah bekalan air bersih di Lembah Klang tidak akan berlaku pada 2014 tetapi pada 2019 Ia tidak pernah disokong oleh fakta atau mana-mana data penyelidikan. Sampai hari ini kita tertanya-tanya siapakah yang dilantik oleh Tan Sri Khalid bagi menjalankan penyelidikan tersebut? Mana dia laporan penyelidikan yang kata air bersih di Selangor cukup hingga 2019 tu??

    ReplyDelete
  38. Esa Adam pembaca setia google..he he, dalam google banyak juga cerita seks, merapoo dan aperkebender lain. IT savvy konon..

    Kerjaan negeri pun adalah pemegang saham dalam SYABAS, PUNCAK NIAGA, ABBAS...jadi semua ini perniagaan. Setakat baca blog, cruising google mu tak pahang apa-apa. Patut pong mu tak jadi penyokong BN atau PR sebab mu maing-maing jer.

    Kegunaan air ni bukan setakat untuk rakyat marhaen buat kopi, basuh berak angkat hadas sahaja. Tapi air ini adalah komponen penting pembangunan dan industri selain guna tenaga. Jadi menilai isu air ini bukan saperti melihat air dalam akuarium, i.e dlm sekop yang amat sempit.

    Aku yakin Khalid, Eli zabid, loyer-loyer kat dalam PKR sana tak mencapai ilmu nak faham hal ini, kalu setakat hirup teh dan cebok punggung sahaja boleh la.

    Jadi serahkan kepada ahli yang mahir dalam mengurus benda ini. Kalau ada salah urustadbir, ada klausa lain yang membolehkan mereka yang tidak amanah diangkut kemuka pengadilan.

    ReplyDelete
  39. Ko pun dangkal Esa Adam, ada aku cakap pasal pekerja SYABAS akan dibuang... tak sentuh pun dalam komen aku. Malah pencacai fuckatan yang terlalu gembira dengan 'berita' pengambilalihan syarikat SYABAS kepada kerajaan Selangor tak terfikir, dengan pampasan berbilion duit rakyat tu, pihak SYABAS masih boleh buat perniagaan lain dan pekerjanya masih ada punca rezeki untuk mereka teruskan hidup. Tapi pencacai-pencacai fuckatan seakan-akan merayakan kematian satu syarikat bernama SYABAS dan mungkin sekali termasuk dengan kemusnahan para pekerjanya. Yang kurang berfikir secara waras adalah pencacai-pencacai yang taksub dengan 'kehebatan' dan 'kepintaran' pemimpin PR. Tapi yang nyata adalah mereka semua tu kene kencing je sepanjang masa dengan pemimpin2 PR ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepintaran dan ketegasan memusnahkan perniagaan dan sumber pendapatan ORANG MELAYU.. itulah kehebatan PR...

      Delete
  40. KUALA LUMPUR 27/2/2014 – Persatuan Pengguna Air Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya (Swan) menyambut baik perjanjian pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2, namun terkilan dengan sikap Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang berdolak-dalik untuk memberi kelulusan sejak empat tahun lalu.

    Presidennya, Aldric Loong Kim Yew berkata, jika pembinaan loji itu disegerakan, sudah tentu masalah bekalan air dapat dielakkan kerana rizab bekalannya mampu menampung permintaan khususnya ketika krisis.

    “Walaupun keputusan itu satu rahmat, namun sudah terlambat. Jika loji itu dibina sejak empat atau enam tahun lalu, sudah tentu rakyat tidak menderita seperti hari ini.”

    “Kita sudah banyak kali beri peringatan kepada kerajaan negeri, malah peringatan kali kedua pada 2010 pun tidak diendahkan dan situasi semasa yang getir menyebabkan mereka akhirnya akur dan mula menyedari kepentingan Langat 2,” katanya .

    Beliau mengulas tindakan Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor yang mengeluarkan arahan pembangunan untuk membenarkan kerajaan Pusat membina Langat 2 dan sistem agihannya berkuatkuasa.

    Kelulusan tersebut sejajar dengan perjanjian persefahaman (MoU) yang ditandatangani antara kerajaan Pusat dan Selangor berhubung penstrukturan semula industri bekalan air di negeri itu.

    Sementara itu, Kim Yew berkata, pembinaan Langat 2 diyakini dapat menampung permintaan pengguna sekurang-kurangnya untuk tempoh 10 tahun.

    Katanya, Langat 2 adalah pilihan terbaik daripada segi kewangan, teknikal dan sosial bagi memastikan pengguna di Lembah Klang mendapat bekalan air yang mencukupi sehingga tempoh tersebut.

    “Kapasiti loji yang lebih besar mampu menampung 1,200 juta liter air sehari sekali gus dapat mengatasi peningkatan permintaan air terawat di kawasan terbabit,” katanya.

    Mengulas isu yang sama, Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER), S. Piarapakaran berkata, kerajaan PKR Selangor tidak sepatutnya mengambil risiko melengahkan pembinaan loji tersebut berikutan faktor cuaca yang tidak menentu.

    Katanya, kerajaan negeri itu sepatutnya mengambil kira faktor keselamatan dalam perancangan yang membabitkan keperluan rakyat termasuk pembinaan Langat 2.

    “Jabatan Meteorologi pun mengatakan sukar untuk meramal cuaca di Malaysia. Maka, ketidaktentuan itu boleh mengugat penggunaan air dan para pemimpin tidak sepatutnya mengambil risiko yang akhirnya menyukarkan rakyat,” tegasnya.

    Mengenai catuan air yang dicadangkan Abdul Khalid, beliau berkata, kaedah itu merupakan alternatif terakhir namun bukanlah yang terbaik kerana tidak semua kawasan akan menerima air pada tekanan tinggi.

    “Kawasan-kawasan pedalaman akan ada masalah sama ada air yang diterima bertekanan rendah atau langsung tiada air,” katanya.

    ReplyDelete
  41. Khalid G pernah keluarkan kenyataan kononnya masalah bekalan air bersih di Lembah Klang tidak akan berlaku pada 2014 tetapi pada 2019 Ia tidak pernah disokong oleh fakta atau mana-mana data penyelidikan. Sampai hari ini kita tertanya-tanya siapakah yang dilantik oleh Tan Sri Khalid bagi menjalankan penyelidikan tersebut? Mana dia laporan penyelidikan yang kata air bersih di Selangor cukup hingga 2019 tu??

    'Pakcik google' Esa Adam tolong carikan dalam google pasal 'data penyelidikan' Khalid G tu boleh tak????

    ReplyDelete
  42. Apa pula salah rakyat hingga terpaksa menerima catuan air dari 'kerja-kerja kebajikan' Khalid G tu????

    ReplyDelete
  43. 'Pakcik google' Esa Adam tolong carikan dalam google pasal 'data penyelidikan' air bersih cukup samapi 2019 tu boleh tak???? Orang lain bodoh, anda sorang je yang pandai sampai rambut pun dah beruban-uban...ye tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 12.13
      Aku tak cakap aku pandai. Masaalah air ni bukan berlaku di selangor aja. Kampong aku di keluang pun paip tak keluar air. Kenapa kamu x pertikaikan mb johor.
      Sekarang TSKhalid dah checkmate kerajaan persekutuan.
      Siapa yg lebih bijak disini.
      Hehe

      Delete
  44. Alasan kenaikan tarif air ini hanyalah sandiwara kerajaan negeri kerana syarat-syarat sedia ada sudah cukup menjaga kepentingan pengguna. Tarif air tidak boleh dinaikkan tanpa persetujuan panel penilai yang dianggotai oleh kerajaan negeri, persekutuan dan wakil Syabas.

    Tolong google mengenai terma perjanjian ini antara kerajaan negeri dan Syabas...

    Malah kerajaan negeri zaman BN dulu telah meminta diwujudkan Panel Penentuan Tarif Air yang membabitkan wakil negeri, persekutuan dan Syabas dan juga Jawatankuasa Teknikal bagi mengkaji setiap aspek sebelum permohonan kenaikan tarif diluluskan. Bukan senang-senang pihak SYABAS boleh tentukan sendiri tarif air tersebut....

    ReplyDelete
  45. Nak beri alasan apa lagi wahai pakcik Esa Adam. Mane dia laporan penyelidikan air bersih cukup sampai 2019 tu?? Masih tak jumpa???

    ReplyDelete
  46. Kononnya pemimpin kerajaan negeri Selangor sekarang ni adalah 'HERO RAKYAT' tapi yang sebetulnya 'PENGENCING RAKYAT'

    ReplyDelete
  47. pakcik goggle dah kalah berhujah ke?

    ReplyDelete
  48. ESA ADAM BERAPA BANYAK ENGKO MINUM AIR KENCING ORANG PAKATAN... TU LA BANYAK SANGAT DENGAR CERAMAH...AKHIRNYA HATI MATI.
    SUMBER BANYAK TAPI GOOGLE JADI GURU. PUSING SANA...PUSING SINI NAK MENEGAKKAN BENANG BASAH.

    ReplyDelete
  49. ESA ADAM - you are real joker this new century....just wait for grammy nomination after all.....

    ReplyDelete
  50. Yang paling bodoh dan bahlol adalah penasihat ekonomi negri selangor. MAIN AIR PANDAI, KAWAL AIR TAK PANDAI !
    DAH TU NAK JADI MENTRI BESAR PULAK. !
    LAYAK KAH ?
    Se kePING CERMIN baru rm 2.50...... BOLIH CERMIN DIRI..

    ReplyDelete
  51. RM 606 JUTA HANGUS.
    MANA THE BRILLIANT RAFIZI.
    MANA SI CERDIK PANDAI FAUZIAH KUANTAN.
    MANA SI MAK LAMPIR......
    MENYALAK SANA SINI, RUMAH SENDIRI TONGGANGLANGGANG.
    SISAT LAH .....

    ReplyDelete
  52. Pakcik Esa Adam tu tengah google laporan penyelidikan Khalid G kononnya bekalan air bersih kat selangor cukup sampai 2019.. dia tengah mengelintar la tu... takpun tengah mintak khidmat Khalid G macam mana nak spin isu ni...

    Muahahahahahaha

    ReplyDelete
  53. Esa Adam dah lari masuk kuburrrrrrr.....

    ReplyDelete
  54. pakcik esa adam xleh search kt google sbb sibuk angkat air tu..bg die mase skiit je lg ok..hahaha

    ReplyDelete
  55. Muahahahahaha... kesian, dah tua renta pun terpaksa angkut air demi Khalid G....

    ReplyDelete
  56. Melayan org2 bodoh tak memberi faedah. Berhujahlah secara objektif dan jgn mengutuk kekurangan sifat sesaorang. Banyak pahala yg TS Khalid dpt.
    Kalau mereka ni org2 umno padanlah Tun Mahadir mengatakan dlm umno banyak yg bahlol.

    ReplyDelete
  57. Esa adam selalu bg komen kat blog dinturtle..blogger dinturtle ok..tapi mamat esa adam kalo bg komen, ada juga yg aku setuju tapi ada juga yg aku berbulu..x setuju..mcm ari tu artikel keta proton kat blog dinturtle..kemain hujah kritik proton..mcm pandai sgt la konon..getik aku baca komen mamat tu pasal proton..ada jugak aku balas balik..kalo keta proton x bagus, takkan bole dpt full 5 star rating dari ancap australia tu...mana benda yg betul kita kena la brader esa adam..ingat tu..kalo kita ingat kita pandai..ada org yg lebih cerdik dari kita..belajar2 utk dgr pendpt org lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq kerana ada membaca komen2 saya dlm blog dinturtle. Saya tak minta semua org bersetuju dgn saya. Tapi biarlah hujah tu ada fakta. Bukan balun dgn perkataan "kencing" dan mengata kekurangan sifat sesaorang.
      Saya juga tak berselindung dgn nama anon2. Entah jembalang mana anon2 ni kita pun tak tahu.
      Mana2 yg pernah baca komen saya diblog din atau portal Sinar Harian saya pernah tsk bersetuju dgn pemimpin pr dan juga bn. Cuma nama saya dah kena blacklist oleh TMI dan MalaysiaKini.
      Saya minta anon2 ni bersikap gentleman dan tak beselindung atas nama anon2.

      Delete
  58. Ala pakcik Esa, jangan la marah2 sangat, nanti lagi beruban rambut tu.. kita mintak laporan penyelidikan Khalid G pun sampai sekarang tak ditunjuk. Nak kata Khalid tu pandai tak juga... makin hari makin nampak BODOH dan BAHLOL je.. patut la anwar dah tak sabar-sabar nak ganti Khalid G jadi MB, terserlah keBODOHan dan keBEBALan MB Selangor sekarang ni.. cakap pun macam tengah layan pil kuda je...

    Muahahahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita terpaksa akui dlm banyak2 bekas menteri besar selangor (kecuali dato haron idris) khalidlah yg terbaik. Yg lain tu bergelumang dgn skendal. Kalau x rasuah pasal prempuan.
      Ada yg tak setuju.? Jadi apa salahnya kita sokong TS Khalid.

      Delete
    2. Pada awalnya kerajaan Pakatan Rakyat di negeri Selangor dan Pulau Pinang mengatakan formula mereka untuk mengukuhkan kewangan negeri mereka adalah melalui formula mengelakkan rasuah dan pembaziran dan oleh sebab itu pada awalnya kedua–dua negeri tersebut mendapat status kewangan negeri tambahan (surplus) pada pertengahan 2008. Fakta yang disembunyikan oleh DAP Lim Guan Eng adalah pada tahun tersebut 90% daripada hutang negeri Pulau Pinang iaitu hutang air mereka telah diserap kepada Kerajaan Persekutuan. Sekirannya formula mereka adalah tepat maka mengapa selepas tahun 2009 kedua–dua negeri Pulau Pinang dan Selangor mengalami deficit. Belanjawan apabila mencatatkan defisit RM120 juta (8.65%) pada tahun2009, dan terus bertambah RM194 juta (14.9%) pada tahun 2010, RM210 juta (13.9%) pada tahun 2011, dan RM197.2 juta (10.44%) pada tahun 2012. Manakala bagi enam bulan pertama (Januari-Jun) 2013, defisit yang dicatatkan mencecah sehingga 46.7%. Di Pulau Pinang pula Kerajaan negeri pimpinan DAP telah mencatatkan defisit sebanyak RM210 juta pada 2012 dan defisit RM 262.04 juta pada tahun 2013. Data ini sendiri dibentangkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat di dewan negeri mereka dan bukannya oleh mana–mana media tempatan yang didakwa dikuasai oleh Barisan Nasional. Tambahan pula, hutang negeri Kedah di bawah pemerintahan Barisan Nasional selama 50 tahun hanyalah pada RM 1 billion tetapi apabila Pakatan Rakyat memerintah kurang daripada 5 tahun (20008 – 2013) dan hutang tersebut telah meningkat kepada RM 3 billion. 

      Jika benarlah khalid ibrahim adalah yg terbaik dlm ekonominya...bagaimana menjawab persoalan diatas? Bagaimana menjawab yg khalid ibrahim berhutang dgn bank islam berjuta2?...

      Delete
  59. KHALID YG TERBAIK ??? KAHKAHKAHKAH....KO NI LAWAK LA ESA ADAM !!!

    N LU NI APSAL IA-IA SGT DEFEND KHALID NI???

    TAK LAMA LAGI DIA KENA TENDANG DAH !!!

    ReplyDelete
  60. Khalid terbaik?? Muahahaha... terbaik tapi bakal ditendang... macam mana tu?? Kalau terbaik sepatutnya perkhidmatannya diteruskan...

    Tapi tak guna juga.. dalam 'terbaik'nya tu, banyak juga isu yang dia kencing rakyat.. opss, sori.. pakcik Esa Adam tak suka perkataan "kencing", baik la kita tukar kepada perkataan "KELENTONG".. ok, boleh??

    Muahahahahahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 7.28
      Nampaknya kamu yg kena "kencing" dgn ts khalid.
      Pergi beli paper the star hari ini rm1.50 aja ada interbiu dgn ts khalid dan analisis mengenai mou. Klau faham bagus klau tak faham thats ur business dan saya tak dpt ajar pada org yg dunggu.

      Delete
  61. Bujuk ni iras2 sorang lagi..namanya Bujuk..ntah2 org yg sama..

    ReplyDelete
  62. Salam...sudah la tu kawan2..dah muntah darah dah pakcik Esa Adam...tu jap lagi kang ader yg gol kene heart attack ker, blood presure naik ke..klu juak PR ni x nak dgr, x nak faham, x nak tau apa2 lantak pi la...dah di lahirkan mcm tu kita tak boleh nak buat apa dah... apa yang jelas pakcik esa adam..klu lah Khalid Berahim tu terbaik sebagai MB, knp la banyak sgt isu dalam Selangor ni?? Nak kata negeri2 lain ada masalah, media tak highlightkan tak juga..pasal pembangang eh silap..pembangkang kan ada media alternatif mereka yang tersendiri, knp carry story sama mcm arus perdana juga, gi la suruh media pembangkang, meloyakini, haramkah, suara keldaian tu buat report pasal masalah2 negeri2 lain..knp tak buat??? Ni tak diorg pun sibuk gak buat story dari negeri2 yang diperintah PR jgk...jd klu benda tu dah mmg buruk, di solek mcm mana pun tetap nampak buruk..bangkai gajah takkan lah boleh nak ditutup dengan sehelai daun pisang, klu dapat tutup pun baunya..ermmppp...semua org boleh hidu...
    Apa yang Selangor di bawah pemerintahan PR terutamanya PKR la mmg kacau bilau...klu betui hebat knp rakyat yang harus terima seksanya...
    Kita tgk lepas ni, lepas jer penstrukturan air, lepas jer kerajaan PR ambil alih syabas segala bagai ni..tarrif air naik ke tidak...aku rasa mmg akan naik juga...wayang kulit jer klu ada yg mengatakan tindakan melengah2kan projek langat2 tu sbb nak elakkan tariff air naik..utk kepentingan rakyat..habis sekarang ni nak kene keluar duit lebih lagi ni duit sapa yang dipakai?? Bukan duit rakyat?? Dah la rakyat Selangor jenuh kene angkut air, duit pun kene 'rompak' akibat kebodohan kerajaan negeri.... podahhh la weiii...
    Hebat sangat ke kerajaan PR ni...hebat mengencingkan rakyat adalah..auta lebihhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengambilan aset air di selangor tak semestinya pakai duit rakyat.
      Ramai pelabur menunggu.

      Delete
    2. pelabur cina komunis la tu...

      :)

      Delete
  63. kalau bab kincing mengincing ni kita serah pada PR, memang cukup jaguh.. hehe

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.