Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Friday, September 05, 2014

KRISIS MB : PENGAKUAN MAJLIS SYURA , SUA PKR/PAS DISARAN LETAK JAWATAN & PARTI PAS BARU !

Krisis MB Selangor sekarang tertumpu kepada kepada parti PAS. Huru hara, 'tikam belakang' dan cara menguruskan nama calon Menteri Besar Selangor pilihan parti PAS menunjukkan berlakunya perpecahan command di dalam kepimpinan tertinggi PAS pusat.



Bermula dengan Majlis Syura Pas, Presiden PAS, PAS negeri dan AJK PAS Pusat. Kesemuanya dilihat tidak sepakat di dalam satu fundamental parti yang sangat jelas.

Akhbar melaporkan, Majlis Syura Ulama, badan tertinggi dalam PAS selepas muktamar membuat keputusan untuk turut menghantar nama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS di samping nama dua Adun PKR, dedah Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali.
Nama dua Adun PKR yang dihantar kepada istana Selangor bukan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya Mohamed Azmin Ali seperti yang dipersetujui jawatankuasa PAS Pusat pada 17 Ogos lalu. 
Difahamkan, dua Adun PKR yang dimaksudkan itu adalah Dr Idris Ahmad (Adun Ijok) dan Dr Yaakob Sapari (Adun Kota Anggerik) manakala Adun PAS ialah Iskandar Abdul Samad, exco kerajaan negeri Selangor yang juga pesuruhjaya PAS Selangor. 
Bagaimanapun, setiausaha agung PAS itu tidak mahu mendedahkan nama ketiga-tiga Adun yang dihantar parti itu kepada istana Selangor kerana ia berkaitan dengan Majlis Syura Ulama. 
"Tidak seharusnya saya mengulas lanjut. Nama itu terserah kepada pertimbangan saudara sendiri atau bertanyakan kepada Majlis Syura Ulama," katanya kepada Utusan Malaysia. 
Mustafa berkata, beliau dimaklumkan mengenai keputusan itu oleh Majlis Syura Ulama yang jelas berbeza dengan pendirian Jawatankuasa PAS Pusat yang hanya mahu mencalonkan Dr Wan Azizah dan Azmin. 
Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS pula dilaporkan berkata beliau dan ahli jawatankuasa pusat lain tidak mengetahui laporan bahawa nama yang dihantar kepada Istana Selangor.
"Saya ingin menyatakan bahawa dalam perkara yang disebut Setiausaha Agung PAS, Dato Mutapha Ali semalam seperti laporan pelbagai media, bahawa nama Datuk Seri Dr Wan Azizah dan Azmin Ali tidak ada dalam senarai pencalonan PAS adalah tidak dalam pengetahuan saya. 
"Laporan tentang kenyataan itu juga ada menyebutkan bahawa Setiausaha Agong (Datuk Mustafa Ali) mengakui PAS telah menyenaraikan salah seorang exco PAS sebagai calon MB. 
"Kami, AJK PAS Pusat tidak tahu menahu akan nama baru ini kerana ia tidak diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat sebagai Badan Eksekutif yang mengendalikan urusan harian pentadbiran dan strategi parti," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Laporan terbaru melaporkan sebab Mat Sabu tidak tahu :
Sementara itu, Zawawi turut ditanya mengenai kenyataan timbalan presiden PAS Mohamad Sabu yang tidak tahu menahu mengenai laporan berhubung senarai baru yang dihantar kepada istana. 
Nik Zawawi sekadar berkata: “(Mohamad) bukan Majlis Syura."
Takkan Mat Sabu tidak tahu perkara itu dan yang menjadi persoalan MiM ialah apakah kenyataan Mat Sabu itu sekadar cuba melepaskan diri daripada kemelut ini?  

MiM bertanya demikian kerana Mustaffa Ali telah mendedahkan : 
"Surat yang dipersembahkan kepada baginda sememangnya ditandatangani Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Pihak presiden yang menguruskan penghantaran, tidak melalui Pejabat Setiausaha Agung PAS. 
“Ini suatu amalan biasa, sebagaimana dalam pelantikan menteri besar Selangor selepas Pilihan Raya Umum (PRU) pada 2008 dan 2013 apabila setiap parti menamakan calon pilihan masing-masing," kata Mustafa. seterusnya
Portal pro-pembangkang juga melaporkan kenyataan Setiausaha Majlis Syura PAS Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh mengesahkan bahawa badan tersebut bertanggungjawab memutuskan senarai baru yang menggariskan nama calon bagi jawatan menteri besar Selangor.
"Ya... ya betul. Majlis Syura yang putus nama. Majlis Syura ini badan tertinggi (dalam PAS)," katanya ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini.
Keputusan Majlis Syura yang berbeza dengan pendirian AJK PAS Pusat ini. Dalam masa yang sama, timbul pula satu isu panas di tatkala parti PAS bergeluk sesama sendiri dan dengan PKR / DAP. Sila baca laporan di bawah :
Benarkah Husam dan sebahagian pemimpin PAS bersedia untuk meninggalkan PAS serta mewujudkan satu wadah baru seandainya sesuatu berlaku kepada mereka di dalam PAS? 
Dalam perihal ini, semua pandangan tertumpu kepada Persatuan Ummah Sejahtera Malaysa atau ringkasnya, PASMA. 
PASMA baharu sahaja didaftarkan di bawah Akta Pertubuhan 1966 pada 11 Ogos lalu serta beralamat di No. 21, Tingkat Atas, Kompleks Jitra Kedah. 
Kewujudan PASMA berlaku di tengah-tengah kegawatan kerusi menteri besar Selangor yang melibatkan pertembungan PAS dan rakan PR-nya, PKR dan DAP. Dan kewujudan PASMA berlaku sewaktu krisis dalaman PAS memuncak akibat pertembungan kumpulan ulama dan kumpulan ‘anwarinas’. 
Sekali lagi kami beranggapan bahawa hanya Husam yang mampu menjawabnya kerana beliau serta dua lagi, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa (AJK PAS Pusat) dan Ustaz Haji Ahmad Awang mantan Ahli Majlis Syura Ulama PAS) akan bergandingan dalam satu forum anjuran PASMA di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur, Isnin depan (8 September 2014). 
Benarkah PASMA adalah alternatif kepada pengikut tegar Anwar Ibrahim yang merasakan diri mereka tidak selamat lagi berada di dalam PAS? seterusnya
Dalam masa yang sama, kedua-dua Setiausaha Agung PKR dan PAS telah disarankan supaya meletakkan jawatan dek sarkas perebutan MB Selangor ini.
Kenyataan-kenyataan yang diberikan oleh Setiausaha Agung Pas Mustafa Ali dan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berhubung kemelut dalam politik di Selangor sungguh tidak menggambarkan profesional mereka sebagai jurucakap parti. 
Kebusukan kemelut di Selangor menjadi bertambah hanyir dengan kenyataan-kenyataan mereka yang tidak konsisten, mengelirukan dan penuh dengan sifat "belut menjadi keli, keli menjadi belut" atas berkepentingan sendiri.

Misalnya kenyataan Saifuddin Nasution Ismail mengenai surat daripada Istana Selangor sangat memalu dan mencurigakan.

Sebaik pihak PKR menerima surat dari istana itu Saifuddin membuat kenyataan (tafsiran) yang Sultan Selangor tidak menolak nama Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk dilantik menjadi MB Selangor. Mustahil beliau tidak menatap isu surat berkenaan dan memahami isi kandungan….

….Misalnya Saifuddin sepatut diundurkan sebelum PKR mengambil tindakan mengundurkan Khalid Ibrahim lagi. Dunia silap mata sudah tidak laku lagi dalam dunia politik hari ini. Kehebatan pidato dan mengemukakan hujah tidak semestinya ia menjamin kejayaan.

Begitu juga dengan Mustafa Ali, beliau patut meninggalkan kerusi Setiausaha itu apabila klik videonya yang menayang sependul (seluar dalam) disebarkan dengan berleluasa di internet. Beliau tidak wajar mempertahankan kedudukan itu kadanti pun klik video itu palsu kerana dari segi moralnya ia mencemar dan menajiskan Pas. Hampak dan tengik seluar dalam akan menganggu kewangian Pas sebagai parti agama - MSO
Krisis MB Selangor ini benar-benar telah membuka pekung yang sangat busuk parti PKR, DAP dan PAS. Pergolakan dan kedegilan Pakatan menurut titah Sultan Selangor juga telah menyebabkan rakyat semakin meluat dan benci kepada Pakatan.



 

52 comments:

  1. Kalau ada jugak yg sokong Pakatan Hancoq hi tak lau la….. tak ada otak kot !!!

    ReplyDelete
  2. kah kah kah kah... cekap betul PAS ni kebelakangan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cekap berbohong

      Delete
    2. cekap buat double u-turn

      Delete
    3. CEKAP BERDOLAK-DALIH

      Delete
    4. Mula-mula u-turn, kemudian bulatan dan kini merry-go-round

      Delete
    5. Pas sama dengan umno 2x5, kerana tu pengundinya tinggal 47%...semakin tua umur umno semakin nyanyuk sama bodoh macam pas, sik releven lagi nak tunjuk kuasa dgn rakyatbodoh bison! z

      Delete
    6. kah kah kah kah kah... pas dah macam umno, itu macam 47% dah naik jadi 65%... peliwat 35%.. dah boleh bungkus...

      KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

      Delete
    7. Berangan la ko berok, umno dah xreleven pun nak spin lagi, keras betui hati berokni dgn umnog ngok.

      Delete
    8. kah kah kah kah kah kah... umno tak relevan ke atau PR dah nak MAMPUS tak lama lagi???

      Nenek jijah pun tak jadi MB lagi ni..... PAS pulak nak berpecah dua..... tanda tak lama lagi la tu......!!!!!!!!

      Kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
    9. Anjing ni tak faham sebenaqnya apa yg dia kata. Dia dok kopi pes skrip yg puak pendatang DAPigs bagi kat dia ja. Sebab tu bila kita baca pun kita gelak. Sebab memang dia ni pendatang bodo. Mai sini jadi anjing. Nasib baik tak melintaih depan aku....

      Delete
    10. pengundi sik... hahahaha

      Delete
  3. PasMA - Penyokong ASshole Macai Anwar..!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEPAT SKALI..hahaha

      Delete
    2. PASMA
      Parti
      Ajaran
      Sesat
      Mengagungkan
      Aljuburi

      Delete
  4. DULU UMNO KENA DENGAN ANWAR,, SEKARANG NI PAS PLAK,,,,,MENENTANG SEKUMPULAN MAKHLUK PEROSAK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno dah reject, tapi sekarang PAS nak puja pula. Rasakan sendiri....

      Delete
    2. Mengundi Anwar Ibarat menempah Bilik Neraka
      -PASngok

      Delete
  5. Yg ni mmg kena sibijik..

    "Begitu juga dengan Mustafa Ali, beliau patut meninggalkan kerusi Setiausaha itu apabila klik videonya yang menayang sependul (seluar dalam) disebarkan dengan berleluasa di internet. Beliau tidak wajar mempertahankan kedudukan itu kadanti pun klik video itu palsu kerana dari segi moralnya ia mencemar dan menajiskan Pas. Hampak dan tengik seluar dalam akan menganggu kewangian Pas sebagai parti agama"

    KAHKAHKAHKAH….

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Klik video palsu" , tapi tak pernah la pulak dengar Stopa Ali tu buat laporan polis suruh periksa ketulenan dan siapa yang mengedarnya...

      Muahahahahaha....

      Delete
    2. Betul jugak...

      Delete
  6. sebagai pakar visual effect dan video...video stopa ali tidak palsu... jika ada kata palsu sila bawa ke badan bebas utk check ketulenan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. video KetUm ngan chinadoll lak?

      Delete
    2. PASti disebabkan tiada saman difailkan.

      Delete
    3. repot tak dibuat, macam mana nak failkan saman dik ooii

      Delete
    4. Ha 3...panas betui berok2 pamir taik mcm dekat penang tu, geng mamak, barangkali, melayu mcm diatastu jd pencacai mamak b"kali....kesian.

      Delete
    5. kesian, anjiing pr tulis takde sape yang faham....

      Delete
  7. bibit2 perpecahan & kehancuran PakatanHaram kian menghampiri.. selepas ini diharap Malaysia akan aman sejahtera selamanya.. Aminnn!!

    ReplyDelete
  8. Hanya ko saja kata, nak desakkan hati sendiri, yg dok kat bwhtu ketua pemuda bhgian penipu org kpg,, yg mcm tu baik, kerja keras berebut nak songlap peluang tender angkat najis pun sapu,...kah3....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tender angkat najis bahkan cuci najis terutamanya taik pemimpin dapig selalunya orang pas yang ambik.... jangan tak caya pulak

      kah kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
    2. Kesian penyokong PR sampai nak duduk kedai kopi pun tak betah lagi. Perbualan hangat mengenai kekecohan terkini PR menjadi riuh rendah dikebanyakkan kedai2 kopi. Akibat tidak tahan mendengar menyebabkan ramai dari kalangan mereka lebih rela duduk dirumah sahaja.

      Delete
  9. Ni, memang kerja umno putar belitkan keadaan, biar pr selesai kan, jgn masuk campur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau namanya pakatan haram tidur sebantal mimpi laen2. mcm minyak dgn air sampai nuar masuk penjara pun tak kan selesai. Tak usah mimpi ar.

      Delete
    2. kalau pr tu kuat sangat takkan la mudah-mudah boleh terbelit macam sekarang ni... BODOH!!!!!

      Delete
    3. Hehehehe. Anjing yg sama tapi cuba menyalak bunyi kucing. Orang tetap kenai punya lah. Win win kemana apa kemana.

      UMNOBN juga la yg disalahkannya. Yg depa tu sendiri bodo piang depa tak sedaq. Yg hang tu jadi anjing ja pun dengan puak puak ni takmau nak celik mata.

      Payah kalau dah bengap macam hang nie. Tu la hasilnya bila dok jadi anjing makan babi goleng DAPigs dan bagi aljuburi tutuh pungkoq......

      Delete
    4. ye ke anjing tu menyalak bunyi kucing, aku dengar dia menyalak bunyi BABI je.. oink.. oink..

      Hehe...

      Delete
  10. Haji Hadi sememang semuanya dah tahu. Bukannya orang pandai sangat. Kecerdikannya pun taklah sejauh mana berbanding dengan pemimpin parti-parti lain. Sebab itulah dia takut untuk menjadi perdana menteri. Dia tahu kepandaiannya setakat mana. Setakat untuk jadi pemimpin PAS saja bolehlah sebab ahlinya pun bukan lah cerdik-cerdik juga.
    Bila keadaan PAS macam ni PKR senang untuk memainkan mereka. Tengoklah nanti, bila disergah oleh KetUm PKR, koner beringlah Haji Hadi buat U-Turn sekali lagi sambil terkencing-kencing dalam seluar. Budak-budak PAS lain pun ikut jugak macam biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehehehehe. Kali ni setelah Hadi Awang ditewaskan anwarinas dalam Pusat, Syura bangkit menyokong dan menewaskan anwarinas hanya dengan satu surat. Depa ingat depa pandai sangat dah. Tapi depa lupa Majlis Syura dok atas dari depa. Bawah sikit dari Muktamar.

      Jadi kali ni kalau betui laporan mengatakan Majlis Syura yg hantaq surat, insyaAllah takdak dah adegan u-turn lagi. Yg mungkin ada u-turn lagi adalah beberapa barua di kalangan 30 org tu yg mungkin beralih arah.

      Delete
    2. NGO Penyokong ASshole Macai Anwar (PASMA) dah ada.... kalau ada macai pr yang tak suka dengan PAS sekarang bolehlah berambus masuk NGO tu, tubuh parti baru.... PAS pun nak cuci taik dia sendiri jugak sekarang ni... haha

      Delete
  11. Geli hati ku dgn umno, dah xreleven lagi kacau fitnah parti pr, tak ada yg dengar cakap umno lagi memualkan adalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku lagi geli hati tengok nenek jijah meroyan tak dapat jadi MB... muahahahahaha

      Kalau tengok anjing pr meroyan pulak tergoleng-goleng aku atas katil....

      KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH,

      Delete
  12. Saman 2 juta kerja aljuburi, sepender besar kerja aljuburi.itu plan c al juburi klu pemimpin pas tknak menyokong dia.mat syaboon pun pernah kena dgn dia.muka bau burit.sebab hina dia aljuburi.bila sokong , kes khalwat beres.tapi hadi awang dh tk takut dah.saman boleh bayo.abis le ko nuor.mati celik le ko dlm penjara.

    ReplyDelete
  13. UMNO DULU KINI DAN SAMANYA, pergi mampus parti bodoh PAS dan parti jahat KEADILAN.

    ReplyDelete
  14. Minta semua bloger2 dan penyokong UMNO/BN guna sepenuhnya ruang dan peluang yg ada utk sebar dan sebotaj parti2 gabungan anjing kurap yang hampir nak mampus, supaya cepat2 mampus dgn hinanya. Sebelumni anjing2 ini dgn bangganya menghina kita samada dlm masjid, gereja apatah lagi di ceramah2 serta blog2 mereka. Gunalah strategj perang, bila musuh lemah dan berpecah kejar dia dan kencing dalam mulutnya sampai dia mampus perlahan-lahan.

    ReplyDelete
  15. Jangan sekali2 kesian dengan puak anjing ini. Dulu dia doa kita supaya hancur

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.