Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Tuesday, September 02, 2014

KRISIS MB SELANGOR : ANWAR & PAKATAN PERLU INGAT SEJARAH HITAM MAGERAN DI KELANTAN !

DAP dan PKR dilaporkan telah menghantar nama calon MB Selangor kepada pihak istana Selangor. Dan mereka masih berdegil keras kepala hanya menghantar satu nama sahaja walau pun Sultan Selangor mahu lebih daripada 2 nama calon.



PAS pula akan menghantar nama calon mereka pada esok hari.

Akibat kedegilan DAP dan PKR itu boleh digambarkan di dalam artikel yang disiarkan dalam HaprakDaily HarakahDaily.

Sila baca : 
HAL yang saya paling takut kiranya ganti TS Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar tidak dapat diselesaikan segera ialah Selangor dimageran baik oleh Parlimen atau apa-apa juga kuasa yang difikirkan oleh Peguam Negara.

Kalau hasrat Istana bagi mendapatkan lebih dua calon ditolak oleh PKR/DAP, atau beri saja mana-mana nama ADUN PKR, tuan badan menolak atas apa jua alasan, sementara Istana bertegas mahukan tiga nama juga, penggantian itu akan buntu.

Macam-macam boleh dicadangkan bagi mencari jalan keluar tetapi jangan sampai berlaku seperti yang terjadi di Kelantan hujung tahun 70-an. Parlimen mengisytiharkan Mageran mengambil alih pentadbiran negeri untuk ditadbirkan oleh kerajaan persekutuan.

Menteri Besar, Datuk Mohamad Nasir yang kalah dalam undi tidak percaya di DUN sebelumnya dikekalkan sebagai Menteri Besar yang tidak berkuasa. Pentadbiran dijalankan oleh seorang pegawai kanan kerajaan pusat.


DUN Selangor belum sampai bersidang untuk undi tidak percaya kepada Khalid kerana dia sudah sedia berundur dan sekarang hanya MB sementara bagi meneruskan urusan kerajaan sehingga MB baru dipilih.

Majoriti ADUN PAS Kelantan sudah meluluskan undi tidak percaya kepada MB-nya, tetapi secara gila-gila. Walaupun PAS telah mengikut proses demokrasi dan perlembagaan tetapi Parlimen boleh mengatasinya.

ADUN terus ada dan dapat elaun, tapi tak dapat buat apa-apa kerana kerajaan adalah dalam tangan kerajaan pusat. Empat bulan kemudian kerajaan Mageran Kelantan DUN dibubar, pilihan raya negeri diadakan, PAS kalah teruk.

Janganlah hal yang berlaku di Kelantan itu berulang pula di Selangor kiranya semua pihak berkeras kepala. Sultan tidak rugi apa-apa kalau permintaan baginda tidak dipenuhi, yang tidak dapat buat apa-apa ialah orang yang hendak membuang Menteri Besar dan belum dapat gantikan lagi walau Khalid bila-bila masa sedia kosongkan pejabat.

Kalau sampai sebulan atau beberapa bulan tidak ada Menteri Besar baru, jika ada sidang Raja-Raja, Khalid juga akan mengiring Sultan.

Kita mungkin boleh bincang isu undang-undang dan perlembagaan. ADUN PAS Kelantan tidak langgar undang-undang tetapi Hussein Onn dan Dr. Mahathir boleh minta Parlimen daruratkan negeri itu.

Kalau buntu itu terlalu menyolok mata dan lama, hingga semua orang meluat, jangan salahkan Putrajaya jika ia mengambil langkah seperti di Kelantan dulu.

Banyak yang tahu bukanlah mudah bagi BN mengambil semula Selangor walaupun Pakatan dalam krisis, tetapi apakah peluang yang baik lagi untuk mengambil semula negeri selain daripada membuat apa yang orang tidak terfikir.

Jika Selangor didaruratkan, tidak diketahui berapa lama ia ditadbir oleh pusat. Jika dirasakan BN boleh ambil cepat, ia akan adakan pilihan raya cepat. Jika payah untuk mengambilnya, maka dilamakan pentadbirannya. Yang penting bagi BN ialah bagaimana Selangor boleh ditadbirnya baik melalui pilihan raya atau tidak. 

Jika semua keras kepala, seronoklah Umno.

ADUN PAS Meru dan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Rani memberitahu saya sebelum meletup isu membuang khalid, dia telah bercakap dalam sidang DUN tentang pelan BN untuk mengambil Selangor seperti Perak. Semua isu yang dicampakkan pada MB itu adalah antaranya. Dia seperti berkata betul.

Apapun jangan tukar Langkah Kajang jadi Langkah Kiri hingga Mageran berulang. Sekarang semua telah meluat dengan kejadian di Selangor itu.HARAKAHDAILY

72 comments:

  1. MMG DAH MELUAT DGN AL-JUBURI & PAKATAN !!! LAGI MELUAT TGK BARUA DAPig KAT PENANG TU YG KURANG AJAQ !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah3...kesian ko merapu gila, ds relex je bahkan makin di sokong rakyat

      Delete
    2. Rakyat tu ko sorg je ke wahai anjing gila..? Aku yg rakyat selangor ni pn mluat dgn pr ni... kalo ade pluang mmang aku nk ludah je muka al jubor

      Delete
    3. kah kah kah kah.... ds makin di sokong rakyat afrika ke???

      Delete
    4. PAS DAP PKR ADALAH KUMPULAN YG NAKNGULINGKAN BN ITU SAHAJA. KALAU SELANGOR HURU HARA PR LAGI SUKA. NANTI MEREKA BOKEH GULING GULING KAT JALAN DAN SALAHKAN UMNO. NIAT BUSUK MEREKA DAH LAMA ORANG TAHU TAPI NAK BUAT MACAMANA DAH DI SOKONG OKEH PENJILAT JUBUR ( PAS )

      Delete
    5. Aku rakyat selangor aku lagi tahu dari berok kat atas....kah3......

      Delete
    6. telah disahkan bahawa anon 8:07am adalah berok. Pengesahan adalah dari dirinya sendiri (anon 1:36pm)

      Delete
    7. aku baru balik dari kg aku kt selangor. dari tinjauan rambang di kalangan tegar pas, mereka kini amat membenci pkr. bila aku tanya mengapa mereka jawab kerana pedajal pkr nak sangat ganti mb dari kalangan mereka sendiri, pas yang kena tanggung azab. dikutuk, dihina, difitnah, pemimpin menjadi pecah belah dan macam2. aku saja jolok apa yang patut sultan selangor buat. mereka suka sangat jika dun dibubarkan dan pilihanraya dun diadakan semula. soal kos berjuta tolak tepi. mereka nak ajar pkr. mana2 kerusi yang ditandingi pkr, mereka akan sokong pihak yang menentang pkr. mereka rela pakatan kalah asalkan dapat mengajar pkr. mereka nak pkr rasa sampai tulang sum-sum bahawa langkah kajang adalah mimpi paling ngeri pernah pkr alami. mereka tekad akan menguburkan pkr di selangor. aku hanya boleh senyum tanpa kata kerana kebanyakan tegar pas begitu emosi dengan pkr ketika ini.(aku letak anon kt nama aku, takut kena seligi pecacai pkr pulak nanti, tak pasal2 hidung aku berdarah pulak. maklum la, zaman perang pkr vs pas vs dap sedang rancak...hehehehe)

      Delete
  2. Kerajaan Persekutuan buat apa yg patut. Pedulikan salakan Pakatan Pembangkang.

    ReplyDelete
  3. Tq MiM,

    Info yg bagus sebab ramai yg tahu apa yg jadi pada tahun 70-an tu.

    ReplyDelete
  4. Rasanya tak sampai ke tahap tu sebab selagi puak nie berdegil, selagi itulah TSKI yg memerintah. Kerana selagi Sultan belum perkenan MB baru, takde apa yg dorang boleh lakukan kecuali menyalak dan meroyan.

    Sultan tak mahu negerinya kucar kacir dan duit negeri disonglap begitu sahaja. Dia ada perancangannya tersendiri dibantu oleh penasihat2 Istana. Semakin lama puak nie berdegil, semakin meluat dan benci rakyat dengan depa. Kita yg bukan rakyat Selangor tengok jela apa yg akan berlaku. Apa apa pun, depa yg undi puak2 nie, depa terimalah ja lah panggu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan selangor tetap milik pr, rykt yg pilih, malah makin setuju rykt selangor sebab umno xreleven kaki songlap dulu nyata 2, kirim salam je dgn 47% tu terima kasih kerana dunggu kini selamanya

      Delete
    2. 47% jd pemerintah.. 53% jd ape..? Kah..kah..kah.. pembangkang slamanye..
      Kat negara luar pembangkang ade class.. sma2 bantu kerajaan sdia ade tuk bangunkn negara dorang..
      Kat cni pembangkang tahap longkang.. kje nye kucar kacir kn negara.. mmang babi la pembangkang kt malaysia ni..

      Delete
    3. kah kah kah kah kah kah..... terkena lagi anjing DAJJAL sekor tu....

      Delete
    4. memang perangai tahap babi pun pembangkang kt malaysia ni....

      Delete
    5. dah dapat 53 % pun tak dapat jadi pemerintah?
      nampak sangat bodohnya.

      Delete
    6. hahahahahaha... 53% dapat peliwat jadi KetUm...

      Delete
  5. Semoga pakatan berkubur dgn cepat...amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin Ya Rabbal Alamin

      Delete
    2. Amin......................

      Delete
    3. AMIN, AMIN, AMIN

      Delete
    4. Amiiiin.Ya Allah Kau perkenankanlah doa kami ini.
      TAKBIR.......ALLAH HU AKBAR

      Delete
    5. aminnnnnnnnnnnnnn

      Delete
  6. Memang dah meluat pon dgn pakatan sial ni. Aku rela Selangor diambil BN. Anything but not this stupid f***ing pakatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow dah terlambat berok, dulu rykt selangor menaruh harapan dgn umno, utk membela mereka namun rykt ko sialkan dgn penyapu dan songlap duit mereka, hidup pr.

      Delete
    2. Bpe juta duit ko yg dorg songlap... ? Ade bukti..? Kasi la bukti.. ckp kosong je aku pn boleh.. baik ko g balek je la g jilat pantat mak ko..stupid dog..

      Delete
    3. kah kah kah kah kah... kesian anjing tu. Kene maki je tiap-tiap hari...

      Delete
    4. Dokumen LANGKAH KENGKANG oleh Raspussy dah boleh siap dibakar petang ni...... wakakakaka

      Delete
    5. Tu je berok, ko memang pencacai lembu Timbang kilo, lembu pun ko songlap, mcm mamakdir invest duit rakyat kat luar ratus juta beb tak balik2, yala ons yg terbaik dunia, jgn main hoo, kalau dah terbaik tu berok, kenapa tak tukar je dgn najib lembik tu

      Delete
    6. Aku ko kata bodoh, ya aku bodoh kerana aku ikut peem bodoh, kalau aku pintar pasti menteri2 aku lebih pintar dulu pemimpin aku amnog, diatas didikan mereka dulu lah aku sama mcm pemimpin bn

      Delete
    7. ada juga anjing pr mengaku dia sendiri BODOH.... kah kah kah kah kah kah

      Delete
  7. Apabila laungan takbir PAS sudah tidak menyebelahi DSAI? Orang awam sudah faham urus niaga politik DAP dan DSAI. Adakah DSWAWI telah dipilih secara demokrasi sebagai presiden PKR? Dalam PKR DSAI berkuasa. Sementara negeri Selangor DYMM Tuanku Sultan yang berkuasa. Titah Tuanku jelas tidak perkenan presiden PKR jadi MB.... tapi DSAI dan DAP masih calonkan isteri DSAI. PAS adalah gelombang besar Pakatan Rakyat Di Selangor ... dan PAS sengaja melengahkan perlantikan DSWAWI dan bukannya menolak.

    ReplyDelete
  8. Bodoh nya, PKR dan DAP.

    TS Khalid sudah letak jawatan dan akan kosongkan jawatan selepas ganti yang sesuai di pileh oleh Sultan dan lepas itu ada MB baru dari Pakatan. Tetapi PKR dan DAP mahu langgar titah Sultan.

    PAS ada lebih otak.

    OK! Biar lah apa yang akan jadi selepas ini.

    ReplyDelete
  9. Agak2 kalau sultan selangor pegang duit 3 bilion tuh... Anwar MEROYAN lg tak???

    ReplyDelete
  10. Maha Suci Allah yg telah menunjukkan Kekuasaan.
    Terpulanglah pada umat Islam selangor untuk menilai baikburuknya PR yg mereka sokong selama ini.
    Jgn salahkan UMNO.
    Umno hanya semua parti yg dikuasai oleh sebilangan manusia MUNAFIK.
    Tetai sekiranya Umno ditakdirkan memerintah semula Selangor tentu ada hikmahnya.
    Pas jg adalah sebuah parti tetapi parti itu sendiri MUNAFIK
    .Bersekongkol dgn DAPIGSPKR laknatullah ibarat memimpin ISLAM dan Melayu dalam lubang kehancuran

    ReplyDelete
  11. Dah terlambat berok, jgn meroyan lagi ya, aku bagi mkn pisang 1 tandan, ok, main jauh2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dh kalah tu kalah la.. meroyan trus la dgn mimpi 53% ko tu...
      Kah..kah..kah..kah.. lain kali la wahai anjing..

      Delete
    2. kah kah kah kah kah... makan pisang 1 tandan ok lagi, dari makan BABI GOLENG dan BABI BAKAR hari-hari macam ko tu anjing.... muahahahahaha

      Nenek jijah dah totally kene reject dengan Sultan.... meroyan sakan la ko anjing petang ni..... wakakakakakaka

      Delete
    3. ko ni org panggil bodoh marah, tapi degil nak bodohkan diri sendiri

      ditujukan kpd AnonymousSeptember 3, 2014 at 8:30 AM

      Delete
  12. Pakatan ni macam bangang. Nak lawan Tuanku. Patutnya jangan melawan.

    Mereka perlu mencadangkan 9 nama (Sultan minta lebih 2 calon).

    PKR, PAS dan DAP perlu cadangkan Wan Azizah setiap cadangan ini diikuti boleh nama2 pembancuh kopi, Tukang sapu, drebar atau macai tandan Pisang diatas untuk baki 6 orang.

    Tentu tuanku kena pilih Wan Azizah. Sama saja caranya.

    Sultan minta lagi nama bagi pula nama Bangla, Nepal dan lain2.

    Paling2 pun bosan dia bubarkan DUN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas tu bukan mcm umno ikut telunjuk cap ayam, yg nak mampus pun boleh dilantik, zaman berubah

      Delete
    2. GUA CAYA LUUUU BRO

      Delete
    3. PAS tak ikut ayam, tapi ikut kata peliwat. Pemimpin sendiri semuanya DUNGU dan BAHALOL, yang pandai bagi mereka hanya nenek jijah sorang...

      Delete
    4. Pas ikut cap babi dapigs...lalang big time untrusworthy.

      Delete
  13. KALAU JIJAH TAK JADI MB. MOHON SEPITAL TAMPOI SEDIAKAN WAD GILA UNTUK NUAR !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isshh jangan.... Nanti dia gian nak meliwat karang mampuih satu wad tak rela. Ada satu resort tu lagi banyak spesis nuar

      Delete
    2. Resort apa tu? nanti nak melawat lah

      Delete
    3. resort beratus bilik pintunya palang besi

      Delete
  14. Berok hanya tahu koyak bunga je mcm noh lidah kontot
    Buat malu najib je sbab tu semakin lembik hu, hu, hu,

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah la pulak tengok noh terloncat-loncat macam pencacai PR tu.... kalau pencacai taik PR dah banyak yang meloncat macam berok, dalam Parlimen pun ada pemimpin PR yang duduk atas meja jadi berok

      Delete
  15. sngat mustahil malah melanggar fitrah alam PAKATAN boleh memimpin dgn baik rakyat negara ini menjadi lg maju dan berjaya. Sebab:
    1. idealogi ahli dlm setiap partisgt caca merba dan bercelaru.
    2.asas akasan menukar kerajaan yg sedia ada sgt lemah kerana kebykan mrk yg menyokong PAKATAN adalah kerana tak berpuas hati dgn apa yg mereka sudah miliki dan mahukan habuan hidup lebih baik. berbeza dgn asas alasan mula mula rakyat negara ini menyokong parti yg akan menuntut kemerdekaan dr penjajah yg telah menzalimi rakyat ke tahap penghinaan dan atas sebab membebaskn tanahair.
    3.pemimpin ygvada dlm PAKATAN tidak byk beza dgn parti pemerintah malah dlm byk segi parto memerintah mempunyai pemimpin yg lebih bagus dr segi disipin, pengalaman, pengetahuan mentadbir dan ada wawasan yg jelas. Sedangkan pemimpin PAKATAN sehingga hari ni hanya mampu pamerkan transperansi shj itupun masihbada kes kes yg timbul dan mencugakan setelah mrk dipecat. jadi PAKATAN tidak memiliki gelombang kemenangan yg kuat sebaluknya tersgt rapuh.

    ReplyDelete
  16. 47% tak makan babi fakta yang perlu disembunyikan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Majoriti pemimpin PKR adalah orang BN asalnya.
      Dont forget Dont forget Dont forget Dont forget Dont forget .

      Delete
    2. majoriti??

      yang aku tau anwar peliwat, azmin ali je. Yang lain tak pernah masuk bn pun, termasuk la nenek jijah

      Delete
  17. PKR orang BN?
    Oh yeah?
    No wonder BN is always ahead in every step.
    Ayooo Ammmaaaa

    ReplyDelete
    Replies


    1. LAGI SATU JGN LUPA. KETUM TUN PUN KENA PECAT DARI UMNO KERANA SALAH LAKU SEX SONGSANG DAN SALAHGUNA KUASA.. TERUS MEROYAN GILA TALAK SAMPAI HARI INI. YG HERAN ADA JUGAK YG NK JADI PENGANUT FAN TUKANG SALA. KEBANYAKAN YG IKUT DIA DULU PUN DH LARI LINTANG PUKANG. TINGGAL BERAPA KERAT JE LAGI YG MASIH MAMAI.

      Delete
  18. kalau BN kaki songlap, tak adalah negara ini macam sekarang. berapa ramai yang kaki songlap? korang yakin sangat ke pakatan akan telus? Sapa si Anwar tu? bukankah dia paling songlap? haduhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. anwar tu anugerah tuhan, kalau dia songlap pun tak jadi masalah. Soros boleh bagi lagi banyak

      Delete
  19. Aku anak jati Selangor dh bosan. Dacing aku dh buang sbb penyamun punya, Roket sudah tentu nak meletupkan tuan tanah, mata dh menyanggah singgahsana, bulan hanya mengangguk. Lebih bosan lagi melihat telatah penyokong buta hati menegakkan benang basah yang hitam pun dikatakan putih. Lepas ni aku akan pangkah anak Selangor yg nk jadi wakil ikut personliti bukan ikut parti.

    ReplyDelete
    Replies

    1. SIAPA YG ANDA AKAN UNDI?
      UMNO/BN ....ANAK JATI ORANG SELANGOR,
      PR/PAS,DAP,PKR ORANG LUAR,
      APAKAH ANDA MENGAMBIL KEPUTUSAN TIDAK MENGUNDI

      Delete
  20. Biar la anak jati selangor jd mb. Dan sorg lelaki.. xkan xda lgsung anak jantan selangor yg layak jd mb..

    ReplyDelete
  21. undi kekalkan khalid itu saja......selamat selangor bn tidak pr pun tidak khas untuk selangor aja ....rakyat dan sultannya.

    ReplyDelete

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.