Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Tuesday, September 02, 2014

KRISIS MB SELANGOR : ANWAR TAK MAHU LAYAN PEMIMPIN PAS PUSAT !

Isunya ialah AJK Pas Pusat yang mengkririk keras amalan nepotisme di dalam Pakatan pembangkang.



Nasrudin yang juga Ahli Parlimen Temerloh menyentuh tentang isu berkenaan sambil merujuk kepada insiden membabitkan menantu Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
 
"Sewaktu Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjadi Menteri Besar Negeri Kelantan, menantunya Ir Abdul Ariffahmi Ab Rahman pernah dikritik hebat kerana dilantik sebagai CEO PMBK pada tahun 2009 dan akhirnya membawa kepada pengunduran beliau. 
"Istilah nepotisme menjadi asas kritikan. Pas Pusat menasihati Kelantan dan Ariffahmi akur. Apakah selepas lima tahun, nepotisme tidak lagi menjadi isu pada hari ini?," tulis beliau. 
Menulis lanjut, Nasrudin seolah-olah mempersoalkan bagaimana Pas berhadapan isu nepotisme yang sebelum ini juga pernah membelit parti itu. 
"... atau nepotisme hanya untuk Ariffahmi menantu Tuan Guru Nik Abdul Aziz, tidak kepada yang lain? 
"Kalau nepotisme dibenarkan dan diterima, kenapa baru sekarang? Sepatutnya ia sudah diterima pada lima tahun yang lalu. Barangkali lima tahun lalu tidak wajar isu nepotisme dibangkitkan bagi mewajarkan amalan nepotisme di hari ini," luah beliau.
Kenyataan Nasrudin yang dilihat seolah-olah menyindir Anwar Ibrahim menerusi Facebooknya berkata, status itu dimuatnaik bukan untuk mencetus kontroversi dengan mana-mana pihak.
Beliau berkata, pandangan dilontarkan dalam laman sosial itu juga untuk memberi penjelasan kepada pihak yang mempertikaikan pandangan ulama sebelum ini berkaitan wanita tidak boleh menjadi pemimpin utama kerajaan atau negeri. 
Ditanya, adakah statusnya itu dituju kepada Anwar yang menamakan isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor yang baharu, Nasrudin berkata: 
“Saya tidak tuju terus pada sesiapa. Kalau saya nak sebut nama pun boleh. Ini hanya tazkirah umum supaya ia dapat disedari merujuk kepada perkembangan semasa maka itu lah status saya. Status itu menjawab perkembangan paling besar pada hari ini". 
Sementara itu, status terkini Nasrudin itu turut memuatkan pautan sidang media oleh Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali selepas PRU13 lalu berkaitan isu nepotisme apabila nama Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim diserahkan kepada pihak istana, yang didakwa tidak dirujuk kepada Adun parti berkenaan. 
"Jelas dalam proses memilih calon menteri besar anjuran al-Quran tidak dipatuhi. 
"... saya dan rakan-rakan tidak mahu amalan nepotisme membudaya di dalam PKR. PKR bukan milik individu atau keluarga-keluarga tertentu, parti ini adalah milik rakyat," Mohamed Azmin dipetik sebagai berkata - SH
Anwar Ibrahim bukannya mahu menjawab persoalan yang ditimbulkan oleh rakan politiknya sendiri. Malah, beliau juga menyindir ahli politik PAS itu.
Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memilih untuk tidak mahu melayan dakwaan Ahli Jawatankuasa Pusat PAS Nasrudin Hassan bahawa amalan nepotisme wujud di PKR dalam isu pencalonan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor. 
Katanya, sebagai seseorang yang mempamerkan imej sebagai tokoh agama, dakwaan seumpama itu seharusnya berdasarkan etika dan akhlak dan bukannya untuk menyinggung, menghina ataupun menyindir mana-mana pihak. seterusnya
Lihat video di bawah :



Soalan yang mudah ini pun tidak mampu dijawab oleh Anwar Ibrahim. 

Atau pun, Anwar memang tidak ada jawapan kepada isu nepotisme yang sangat jelas berlaku dalam Pakatan dan melibatkan beliau sendiri.

Sungguh memalukan.




47 comments:

  1. ANWAR HAS CREATED ENOUGH TROUBLE FOR THE COUNTRY - KARPAL DAP

    ReplyDelete
  2. Bila kena kat batang idung sendiri…. terkebil2 nak jawab ! Al-juburi mmg semakin hancur !!

    ReplyDelete
  3. Esok dah 3 September.... ada dua sahaja jawapannya...

    1. Menteri Besar akan diketahui (dan dah tentu bukan nenek jijah), atau
    2. DUN akan dibubarkan kerana keBEBALan pemimpin PR tak patuh konvesyen kehendak Sultan

    ReplyDelete
  4. AL-JUBURI NI MMG DAH HUJUNG KARIER DIA DAH ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila nak sumbat dalam penjara ni. dah kesalam aman lah malaysia ni. swlagi dia ada suara lintang oukang negara di buutnya

      Delete
  5. Kah kah kah kah kah kah... ni nenek jijah nak beri ucapan ke atau nak bercerita pada cucu-cucu dia???

    Takde tokoh sebagai pemimpin langsung...



    http://www.youtube.com/watch?v=UyvcgTR0iZA


    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  6. Anak didik yahudi mmg keras hati. Tak peduli langsung cemuhan org lain walaupun mmg salah..

    ReplyDelete
  7. Pasti ada yang join kelab bersama Hassan Ali dan Nasarudin Mat Isa ni nanti. Melawan cakap Anwar Ibrahim, neraka la tempat kamu (memetik kata-kata mak lampir)...

    ReplyDelete
  8. BUBAR DUN !! Aku nak pilih BN. Akan ku pastikan PR lingkup. PR ni memang harus diajar

    ReplyDelete
    Replies

    1. BETUL BRO.
      SETUJU.

      Delete
    2. Sultan mempunyai kuasa untuk tidak membubarkan DUN. Apa yg Sultan boleh buat sekiranya Parti Kencing Rakyat dan Dogs And Pigs berkeras mahu hantar satu nama je adalah dengan menghantar satu lagi surat memerintahkan mereka mengikut titah. Selagi depa tak ikut, selagi itulah TSKI kekal sebagai MB.

      DAN walaupun setelah depa mengaku kalah dan ikut titah Sultan, Sultan masih boleh kata, "Beta tak mau orang2 nie." dan menitahkan supaya 3 nama baru dihantar untuk pertimbangan. TSKI masih lagi kekal sebagai MB.

      Silap haribulan, kalau degil gak puak ni, Sultan boleh kata biaq TSKI jadi MB sampai habih penggal pun depa takleh nak buat apa.

      Pembubaran DUN sebenaqnya adalah option@pilihan terakhir yg akan Sultan ambik. Sebab kalau ada pilihanraya negeri pun dan keputusan lebih kurang sama (Penipu Rakyat menang majoriti tipis), orang yg sama gak puak ni akan bawa ke hadapan sebagai MB......

      Delete
    3. Bro, kita cuma beberapa kerat saja yang menyokong, Kita tak tahu samada LEMBU LEMBU akan turut menyokong....maklumlah masuk sosej keluar LEMBU....Banyak yang cerdik, belajar tinggi tinggi tapi AKAL kosong setakat OTAK aje.

      Delete
    4. RAKYAT SELANGOR DAH JEMU DENGAN KERENAH AL JUBURI

      Delete
  9. UMNO relevan lagi ka nk masuk bertanding pilihanraya kt Selangor? Silap haribulan kerusi dok ada pun hilang....ada 12 kerusi pun bersyukur lah....sekarang ni pun tgk sj....nk bwt apa pun x bleh...wakakakaka

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dap pas dan pkr letak seliper buruk pun menang yer tak. Umno tak releven Yg releven seliper buruk. Kan ke begitu anon 12:26.

      Delete
    2. Yeke...? Ke ko yang takut parti pujaaan ko tu tlungkup trus..

      Apasal plk umno nk masuk campur dlm hal ni... korang sndri yang buat masalah.. settle la sndri...bodo..!!
      Jgn tnjuk sgt bodo ko kat sini
      Boleh tak..??

      Delete
    3. UMNO tak menang di SELANGOR pun takpe...Cuma minta Kerajaan Pusat biarlah cerdik sikit kali ini....adakah perlu lagi peruntukkan untuk negeri Selangor...Hentikan saja bantuan tahunan...habis cerita,,,kalau rakyat minta...cakap saja tanggung jawab kerajaan negeri bukan persekutuan,,,apa susahnya..

      Delete
    4. aku dengar pulak, 10 kerusi pas bakal tewas kalau ada PRN kali ni. Bukan aku yang cakap kosong, tapi Timb. kepada Mahfuz Bean yang mengaku depan rakyat. Itu belum lagi kerusi PKR yang tinggal nyawa-nyawa ikan je. Kalau yang mungkin bertambah undi adalah parti DAP. Bak kata Prog Agus, krisis kat Selangor tu silap-silap UMNO semula yang jadi MB. Baru putih mata Pakatan Rapuh kat sana.....

      Segalanya kita serah pada Allah, Dia nak beri kuasa pada siapa. Kalau tetap pada PR. Kita terima dengan hati terbuka. Nenek jijah tetap Sultan tak beri laluan untuk jadi MB. So, aku doakan DUN Selangor akan dibubarkan esok...

      Delete
    5. Aku pun harap begitu juga, biar 12 kerusi tu minta2 jgn di ambil pr, org selangor bukan macam org johor, puas dah aku dengar cakap mereka hanya sebilangan kecil saja tolak anuar dan pakatan rakyat.

      Delete
    6. MEMANDANGKAN HANYA UMNO SAHAJA PARTI YG AMPUH DAN KUKUH MAKA RAKYAT SELANGOR NAK RUJUK KEMBALI KE PANGKUAN UMNO......HIDUP UMNO HIDUP UMNO

      Delete
  10. My dear blogger, awak tulis dihujung artikel ini " SUNGGUH MEMALUKAN ".

    Awak tahu siapa Anwar Ibrahim bukan ? Perkataan " MALU " tak layak untuk merujuk kepada perasaan yang dimiliki Anwar. Pada saya karektor Anwar dengan haiwan yang berbeda adalah Anwar tidak bertelanjang sedangkan haiwan bertelanjang, bual bicara Anwar manusia boleh faham sedangkan bual bicara binatang hanya kelompok haiwan itu saja yang faham. Dalam hal " MALU " haiwan ada kemaluan samacam yang Anwar ada, persamaan yang jelas adalah HAIWAN TAK TAHU MALU & ANWAR JUGA TAK TAHU MALU.....BOTH ARE SAME.

    Correct me if I am wrong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I correct you. you are correct.

      Delete
    2. Betul tu Bro...memang spesis Nuar ini...dah sama dengan binatang..... cuba tanya JIJAH Sepat Kipas Hikmat...berapa kali dia di Liwat olih laki dia NUAR BRAHIM...cuba tanya

      Delete
    3. amwar pun liwat jijah ke. patut lah ada yg cakap jijah tahu citarasa anwar

      Delete

    4. 18 moka surat bro. Mengadu. Sampai mengadu kpd imam masjid negara. Cerita dlm kelambu mana orang laen tau selain orang dlm kelambu jugak cerita.

      Delete
  11. belum pilihan raya, belum tahu bro.
    kau boleh jangka ke cina boleh kalah badmainton dengan jepun?
    Tapi?
    cakap jangan sedap mulut aje.......selama ini umno diam kau ingat diorang tido ke?
    Kalau umno bodoh mereka takkan memerintah msia hingga sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN kalah undi popular.....PR menang... tapi yg menang tak dapat perintah msia.
      Dan PR tak boleh buata apa apa....hebaaat....hebaaat BN

      Delete
    2. Betul.Betul.
      Kaorang kata BN bodoh?
      Kalau bodoh dah sehebat itu,macam mana pulak pandai nya nanti.

      Delete
    3. Undi popular bukan penentu menjadi pemerintah di Malaysia ni. Kalau kat Indonesia boleh la pakai undi popular.....

      Kalau bawa isu undi popular ni depan Obama ke, Jokowi ke, Erdogan ke, mampus kene gelak kerana menunjukkan keBODOHan melampau mengenai perlembagaan Malaysia. Contoh dah ada, macam peliwat tu..... kat BBC pun kene bantai dek pengacara rancangan

      Delete
    4. Kene balun kaw-kaw

      http://www.youtube.com/watch?v=V88dj0njYT8

      Delete
    5. hanya umno tempat bergantung melayu. kalau tiada umno dah lama dap halau melayu masuk hutan. rujuk peristiwa 13 mei

      Delete
  12. Umno bodoh perintah dah 57 thn...
    klw pandai mau 570 thn lagi perintah...
    mereput le bang non...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju....reput dalam penjara la


      ..

      Delete
    2. bang non tak llma lagi masuk medalam lah dia

      Delete

  13. Cara terbaek untuk mengajar si nuar al juburi ketua pinipu dgn bini dia yg rakus kuasa nepotisme dan kronisme adalah dgn bubarkan dun dan bagi peluang rakyat selangor memberi pengajaran sepanjang hayat kpd laki bini ini. Termasuk membagi peluang kpd mak lampir yg nk bagi sifar umno. Bubarkan dun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul....kita sama sama tenguk,,,berapa kali pula orang Selangor nak jadi LEMBU....JIJAH sepat, Azmin, Zuraidah mak lampir, Siputdin...Raponzi semuanya orang luar....Dah tak bolih nak cari orang Selangor sendiri ke.. Mari lah kita sama sama hancurkan impian manusia lahanat ini.

      Delete
    2. Jgn bro tak payah bubur dun aku takut kerusi umno hilang di rampas pr,kat selangor mereka kuat, dlm dun kalau cuma tinggal 2 kerusi mana ada suara membangkang

      Delete
    3. Yang pasti adalah UMNOBN akan menambah bil kerusi DUN sekiranya DUN dibubarkan dan ada PRN Selangor baru. Yg jadi masalahnya kita tak tahu brp yg kita akan dapat tambah.

      Sekiranya UMNOBN gagal mendapat majoriti, masalah sekarang masih tak selesai. Jadi biarkanlah Sultan menggunakan kebijaksanaan beliau membuat keputusan kerana Sultan sendiri tak mau negerinya kacau bilau dan kucar kacir.

      Delete
    4. bang on paling takut kalau dun di bubarkan

      Delete
  14. Stakat isu nepotisma.... anwar ketiss jaaa...

    X lut pon kat nuar.....

    Kalu pas brani cu sebot anwar mmg kaki liwat....

    Mau tebaraii pkr dan dap....

    ReplyDelete
  15. Kalau bubar DUN beum tentu BN boleh menang. Sebab pastinya akan cakap Jijah bukan lagi calon MB. Tapi kalau teruskan TS Khalid jadi MB pulak pembangkang akan mainkan sentimen Istana ikut telunjuk UMNO walau pun kita tahu itu tak betul. Tapi persepsi yang akan di serapkan nampaknya memang macam tu.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Takpa bro. Kita lawan dulu. Puas hati.

      Delete
  16. PR menang undi popular pun disebabkan sokongan padu kaum gay LGBT. Tanpa kaum laknat ni, tak ke mana pun undi perasan popular tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pr ingat bn ni bodoh. dah kalah undi nak buka cerita undi popular pulak. ada akai ka tadak

      Delete

    2. SAYA PUN LAHIR SEBELUM MERDEKA. PUAS DAH MENGUNDI NI. TAPI BARU NI DENGAR UNDI POPULAR. DIPOPULARKAN OLEH ANWAR YG DAH TAK POPULAR.

      Delete
  17. cemana rupanya undo popular tu? mama undi saya? berapa peratus yang undi? kalau Kat internet, ramai orang2 kampung yang talk mengundi.

    ReplyDelete

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.