Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Friday, September 12, 2014

KRISIS MB : TUN DR MAHATHIR SINDIR PARTI ANWAR YANG MENJENGKELKAN SULTAN SELANGOR !

Baru-baru ini SorosKini MalaysiaKini, portal pro-pembangkang telah dibidas teruk oleh parti PKR sendiri keranatidak bertanggungjawab dalam melaporkan isu Menteri Besar Selangor.



PKR juga menegur SorosKini MalaysiaKini dan The Malaysian Insider supaya bersikap lebih profesional dan bertanggungjawab. Baca Sini  

Maksudnya, kita perlu sangat berhati-hati dengan laporan berita portal-portal pro-pembangkang ini.

Kali ini, portal yang dibidas oleh PKR sendiri itu mengeluarkan satu laporan ialah sindiran tajam Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim dan sarkas Pakatan berebut jawatan MB Selangor.

Anda baca laporannya tetapi anda perlu berhati-hati dengan spin SorosKini MalaysiaKini : 
Dalam keadaan yang jarang berlaku, Tun Mahathir Mohamad dilihat bersetuju dengan pendapat musuh ketatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bekas perdana menteri itu mendedahkan sepanjang perkhidmatan beliau selama 22 tahun, beliau hanya menghantar satu nama sahaja sebagai calon menteri besar kepada istana.

“Sepanjang zaman saya, sentiasa serah satu nama sahaja. Saya tak pernah ada masalah dengan mana-mana sultan," kata beliau ketika ditanya pernahkan mana-mana istana meminta lebih dari satu nama sebagai calon menteri besar.

Bagaimanapun, Mahathir tetap tidak melepaskan peluang "mengenakan" Pakatan Rakyat yang diketuai Anwar.

Beliau berkata keadaan itu berlaku mungkin kerana mereka telah "menjengkelkan" sultan Selangor.

"Anda tak boleh buat orang jengkel (kepada kita) dan mahukan mereka bekerjasama dengan anda. Mereka bukan sahaja menjengkelkan sultan tetapi ramai orang dengan perselisihan mereka," tambah beliau.

PKR dan DAP menimbulkan kemurkaan Istana Selangor dengan hanya menghantar satu nama iaitu presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar walaupun sultan menitahkan untuk menghantar lebih dari dua.

Istana kemudiannya memberi teguran dan mendakwa PKR dan DAP sebagai "biadap" dan "derhaka."

Kedua PKR dan DAP telah memohon ampun. seterusnya
1. Kita dapat mengagak motif sebenar portal SorosKini MalaysiaKini memainkan kenyataan Tun Dr Mahathir itu.

2. Apakah ianya bermaksud, Tun Dr Mahathir berbohong tentang menghantar hanya satu nama calon MB di era beliau atau Sultan Selangor yang mahukan lebih daripada 2 nama calon MB kerana merujuk kepada konvensi pada hari ini?

3. Entah apanya yang 'Tun Dr Mahathir dilihat bersetuju dengan pendapat Anwar' padahal senario politik semasa pencalonan nama MB oleh Dr Mahathir tidak sama dengan pencalonan nama MB oleh Anwar Ibrahim.

4. Tun Dr Mahathir tidak mungkin akan bersetuju untuk mencalonkan isterinya sendiri, Tun Dr Siti Hasmah sebagai Menteri Besar, walau pun jika Dr Siti Hasmah aktif dan berjawatan tinggi dalam parti politik!

5. Kita juga jangan lupa bahawa di awal krisis ini, pencalonan nama untuk MB baru Selangor adalah bersyarat dan telah dititah oleh Sultan Selangor dengan jelas dan sangat mudah.


6. Sultan Selangor mahukan parti PAS, DAP dan PKR mencadangkan lebih daripada 2 nama untuk calon MB baru Selangor.

7. Titah Sultan Selangor yang semudah itu pun diingkari oleh PKR dan DAP.

8. Tentang calon Menteri Besar era Tun Dr Mahathir pula, MiM difahamkan bahawa walau pun beliau menghantar satu nama sahaja tetapi nama tersebut adalah keputusan terakhir dan rasmi selepas mengadakan perbincangan dengan pihak Sultan.

9. Dan penghantaran nama calon Menteri Besar era Tun Dr Mahathir adalah protokol rasmi yang perlu diikuti sejak dulu hingga ke hari ini.

10.  Tambahan pula, Tun Dr Mahathir sendiri mengaku tidak ada masaalah dengan mana-mana Sultan, maka perbincangan awal beliau dengan pihak Sultan juga sepatutnya tidak ada sebarang masaalah.

11. Dan jika Abdul Hadi Awang, Presiden PAS sendiri mengaku ketidakmampuan calon pilihan Anwar Ibrahim, apatah pihak Sultan Selangor sendiri.




12. Seperkara lagi ialah kaedah DAP dan PKR meminta maaf kepada Sultan Selangor kerana engkar dan menderhaka kepada baginda.

13. MiM dan beberapa pihak telah mempersoalkan keikhlasan 'maaf' kedua-dua parti tersebut kerana ianya bersyarat dan dilihat seolah-olah mahu mengajar Sultan Selangor pula.

14. Laporan akhbar :

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dianggap biadab kerana memohon ampun kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah hanya melalui kenyataan yang disiarkan laman Facebook parti itu. 
Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad berkata, Anwar sepatutnya hanya mengeluarkan kenyataan sedemikian selepas menghadap dan memohon ampun kepada baginda. 
Menurut beliau, sebagai orang Melayu, Anwar sewajarnya tahu tentang adab dan protokol bagi memohon ampun kepada raja-raja Melayu termasuk Sultan Selangor. 
"Lebih dikesali, dalam kenyataan tersebut, Anwar menjelaskan PKR akan menghadap dan memohon ampun kepada Sultan Sharafuddin ‘seandainya’ keputusan parti itu mematuhi Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor dan amalan sejak 1957 menyebabkan perasaan baginda terguris. seterusnya
15. Realitinya, krisis perebutan jawatan MB Selangor ini benar-benar telah menjatuhkan maruah dan kredibiliti Pakatan Pembangkang.

16. Rakyat juga sudah mual dan meluat dengan sarkas politik yang ditunjukkan oleh Pakatan Pembangkang.





27 comments:

  1. Tun Mahathir pada eranya baik dengan sultan-sultan....

    Manakala, Al-Juburi dari hari kena tendang dari UMNO sampai hari ini baik dengan Cina komunis bandar..... mana la Sultan pun tak suka, terpaksa ambil langkah berhati-hati....

    Kah kah kah kah kah kah kah kah

    ReplyDelete
  2. mahathir dok sidai najib hang tak cerita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa maksud sidai tu? sidai baju ke?? Muahahahahaha

      Delete
    2. Aikkk.....anjing Al-juburi berani nak menyalak pulak. kahkahkah...

      Delete
    3. Nak spin isu la tu... tipikal perangai pembangang

      Delete
    4. Kan anjing Aljuburi PR kena sebijik...huhuhuhu

      Delete
    5. Weeii anjing PR..
      Hang pi sidai puki mak hang yg bau nonok mah tu..

      Delete
    6. Pigmakko xbau ke, jgn lah kerana umno ko meroyan bodoh,satu sen tak guna otak ko tu.
      Kah 4,......

      Delete
    7. kah kah kah kah kah kah.... kitaorang tengok yang terlebih meroyan kat sini adalah anjing pr... lebih2 bila nenek jijah tak dapat jadi MB sebab keBODOHan laki sia yang suka meliwat tu... muahahahahaha

      Macam mana la jadi Punaisihat ekonomi, Sultan minta nama lebih dari dua, dia pergi hantar hanya SATU.... patut la jaga ekonomi Malaysia tahun 1997 dulu pun FAIL....!!!!!!!!!!!!!!

      KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

      Delete
  3. Portal MeloyaKini nak spin pun agak2 la..... jgn bohong banyak sgt la.

    ReplyDelete
  4. Kah4...kah4...kah4
    Inilah org kata kalau dah tahi tetap tahi juga.
    Busuk melantung2 pun tak ngaku
    Mmg perangai busuk UMNO gitu.

    Cuba tell me...tahi mana yg tak busuk?
    Cuma umno saja yg tak ngaku
    Berak merata2....punggung penuh tahi pun msh tak ngaku itu tahi umno

    Kah4...kah4...kah4
    Sikap busuk umno rakyat akan ingat
    Sbb merampas immuniti raja2..
    Menjatuhkan martabat sultan
    Menghina sultan2

    Mmg SHIT umno
    Mmg patutpun di label sebagai tahi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing oi...tak habis2 dok cerita pasai bau taik.Mananya tak, 24jam dok jilat lubang taik apek DAP anak beranak tu.

      Delete
    2. bukan setakat jilat... siap cuci lagi taik cina guan eng tu... dulu puak-puak anjing pr ni suka cuci taik karpal, tapi dia dah mampus tengah jalan pulak..... tapi anjing pr ni jenais tak kisah, mungkin taik karpal, taik guang eng, taik lks, taik al-juburi semuanya bau harum kot....

      kah kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
    3. rampas imuniti raja2??? Imuniti apa yang umno rampas tu.... cer cerita sikit nak dengar....

      kah kah kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
    4. oh lupe lak, anjing pr bukan ditugaskan untuk jawab soalan... tugas utama mereka hanya menyalak... kalau jawab soalan kena tolak elaun RM5.00 / soalan.....

      kah kah kah kah kah kah kah, tul tak anjing pr??? Muahahahahahaha

      Delete
  5. Zaman Tun Mahathir, walaupun beri satu nama pada Sultan, dia tak pernah pula beri nama isterinya supaya jadi MB bagi sesuatu negeri.... tapi Al-Juburi, lu pikir sendiri la..... muahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isteri yg botak tanpa tudung tue,+ pigmum tu ahli dun ke soalan mat sembab ke ni.
      Kah 4,.........

      Delete
    2. 12.02 sembab. Soalan dia pernah ke Tun M calonkan isteri dia jadi presiden parti atau jadi calon dun? Mangkuk hayun punya macai pr.

      Delete
    3. anjing pr tu bukannya faham bahasa melayu mudah... dia faham bahasa anjing dan sulu je... lebih2 dia tu pun bekas anjing peliharaan sultan sulu sos tiram....

      KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

      Delete
  6. Salam anon 11.03pm setuju dgn hang

    Aljub tu lepas ni dah namakan jijah kipas
    Nak calunkan anaknya dtk plak..
    Supaya dpt plak kontrak kl nun

    Abis tu nak lantik aiskrim, ketot, mak lampir
    Jadi staf penjara buluh tak gitu

    ReplyDelete
  7. Tiap2 hari kau menyalak kat sini jing. Kesian tengokkan kau. Dulu beriya iya benar menyalak si nenek BODOH sepat kering tu dah nak jadi MB.

    Dah berminggu minggu aku dengar.

    Malam ni, nyenyak sekali lagi tidur ku.

    Jing, jangan stress lebih2. Nanti sawan babi kau makin chronic! Muka pun nanti jadi macam muka sial AL JUBS.

    Goodnight jing.
    zzzzzzzzzzz.

    ReplyDelete
  8. Macai2 dah biol, dgn ejekan alasan zzzzzzzzzzzzzzzz
    mcmPompuan, sakit hati latu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sian tingok nkorang. Dari matari terbit sampai matari terbenam keja hang maki aku , aku maki hang , hang carut aku , aku carut hang. Nak tanya nkorang sekolah sampai bape ????

      Delete
    2. manusia biasa akan tidur waktu malam, bekerja waktu siang... tapi kerja anjing yang nak jaga tuannya akan berjaga 24 jam... kalau tak berjaga, nanti kene pelangkung dengan tuan..... nak makan BABI GOLENG pun tak dapat anjing nanti....

      KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

      Delete

  9. LU PUN TARAK SEKOLAH JUGAK. KALAU LU ADA SEKOLAH LU PUN TARAK MASUK SINI. PUNDEK LAH.

    ReplyDelete
  10. Kalau lah najib calonkn rosmah betanding dun cukup laa, sampai tercirit cirit ulamak pas mengutuk siang mlm...sambil meliwat bini pon smpt lg kutuk rosmah...bagidol punya ulamak dgn siak mesjid....kah3

    ReplyDelete
  11. sekadar pandangan dan renungan : "orang yang bijak ialah orang yang sentiasa muhasabah diri dan sentiasa membuat persiapan untuk mati"

    ReplyDelete

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.