Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Saturday, September 20, 2014

MEMALUKAN ! KERAJAAN NEGERI DIKRITIK RAKAN POLITIK SENDIRI ! @dzainalabidin @mpkotabelud

Anda baca komentar perwakilan PAS Pulau Pinang ini :



Perwakilan Pulau Pinang Izuree Ibrahim berkata beliau bimbang kerana kerajaan negeri pimpinan DAP itu lebih cenderung memihak kepada pemaju perumahan daripada membela nasib rakyat negeri itu.


Beliau mendakwa kerajaan negeri itu gagal menyedia dasar perumahan yang prorakyat dalam menangani masalah perumahan, sebaliknya lebih propemaju seperti yang diamalkan BN.

"PAS Pulau Pinang tidak menentang pembangunan pesat. Tetapi kita tidak bersetuju dengan pembangunan yang merugikan rakyat.

"PAS Pulau Pinang bimbang (situasi) terkini trend pemimpin (kerajaan negeri lebih) mesra pemaju daripada membela rakyat," katanya.

Menurutnya lagi harga sekaki tanah di Pulau Pinang kini mencecah antara RM300 hingga RM500 dan sebuah rumah kini mencecah jutaan ringgit.

"Itu tidak termasuk (pelaksanaan cukai) GST, ini akan membebankan rakyat," kata Izuree.

Sehubungan itu, beliau mendesak supaya PAS turut dilibatkan dalam proses merangka polisi perumahan di Pulau Pinang bagi mengemukan cadangan untuk pembangunan lestari di negeri itu. seterusnya
Kita tunggu dan lihat sama ada Lim Guan Eng DAP mahu layan suara-suara PAS di Pulau Pinang ini.

Atau kroni tegar Lim Kit Siang DAP ini buat-buat tidak tahu.


Ironinya, perwakilan PAS Pulau Pinang itu tidak pula mahu membangkitkan persoalan besar yang ditanya oleh Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan kepada kerajaan DAP Pulau Pinang.

Abdul Rahman Dahlan berkata, kerajaan Pulau Pinang tidak wajar menghalang secara senyap perumahan mampu milik yang bakal dilaksanakan oleh beberapa agensi kerajaan BN Pusat.
Beliau berkata, alasan tidak munasabah yang diberi Ketua Menteri, Guan Eng menyebabkan matlamat pihak lain menyediakan 10,000 rumah mampu milik untuk rakyat Pulau Pinang tidak menjadi kenyataan. 
Kasihan kepada rakyat yang memerlukan rumah menjadi mangsa kepada karenah birokrasi yang diwujudkan kerajaan negeri. 
"Jika ada masalah, apa salahnya Guan Eng mencari jalan dengan berunding bagi menyelesaikannya. Ini adalah untuk keperluan rakyat dan bukan kepentingan politik mana-mana pihak," katanya. 
Menurutnya, Guan Eng sepatutnya bersyukur kerana ada pihak lain, terutama agensi kerajaan Pusat yang sanggup membantunya menyediakan rumah mampu milik. 
Bagaimanapun, agak malang apabila ketua menteri tidak mampu melihatnya secara positif sebaliknya bertindak seperti samseng jalanan dan pemimpin tiada kelas walaupun membabitkan isu kecil semata-mata perasaan dendam kepada kerajaan Pusat. 
"Siapa yang rugi. Rakyat terutama yang memang berhasrat memiliki rumah sendiri. Nak harap kerajaan negeri, sampai sekarang belum nampak usahanya membina sendiri rumah untuk rakyat. 
Abdul Rahman juga menegur sikap kerajaan negeri yang memberi tumpuan rumah mahal di bahagian pulau dan membina rumah mampu milik dan kos rendah di tanah besar. 
"Ramai juga penduduk di pulau yang memerlukan rumah mampu milik. Bukan semuanya berupaya membeli rumah mahal. Perkara itu sepatutnya diseimbangkan," katanya. seterusnya
So, dimanakah logiknya kenyataan perwakilan Pulau Pinang itu yang menuduh BN lebih mesra pemaju daripada membela rakyat?

BN mahu membina 10,000 rumah mampu milik untuk rakyat Pulau Pinang tetapi gagal dilaksanakan dek karenah birokrasi kerajaan DAP itu sendiri.

Yang memeranjatkan juga ialah pendedahan mengejut Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang (MTPNPP) berhubung keengganan kerajaan negeri memberi kerjasama untuk Kerajaan Pusat membangunkan rumah rakyat.
Hakikatnya tidak ada satu unit pun daripada 32,369 buah rumah yang dirancang oleh Kerajaan Pusat untuk dibina dalam tempoh 2015 hingga 2018 di negeri ini diluluskan kerajaan negeri sangat mengecewakan. 
Lebih memeranjatkan, kesemua projek itu ditangguhkan tanpa alasan munasabah sama ada dari sudut teknikal mahupun infrastruktur. 
Daripada jumlah rumah yang dirancang dibina itu pula, sebanyak 9,850 unit terlibat me­rangkumi 3,000 unit kos rendah dan 6,050 unit kos sederhana serta mampu milik. 
Bayangkan berapa ramai penduduk ne­geri ini yang sepatutnya menerima manfaat daripada kesungguhan Kerajaan Pusat namun akhirnya hanya mampu menggigit jari atas alasan yang tidak pasti. 
Perkara ini didedahkan sendiri Pengerusi MTPNPP, Datuk Zainal Abidin Osman sekali gus membuktikan dakwaan tersebut bukan serangan politik sebaliknya berdasarkan fakta jelas. seterusnya
Dan sangat memalukan apabila perwakilan PAS Pulau Pinang hanya mampu meluahkan perasaannya di dalam Muktamar tetapi tidak dengan kerajaan DAP negeri itu sendiri padahal beliau adalah pemimpin PAS negeri itu.


11 comments:

  1. Ah Beng DAPig ni mana mau layan Paspispus ni....

    ReplyDelete
  2. Kalau dah gitu sikap DAP mengapa PAS masih mahu bersekongkol dlm PR?

    ReplyDelete
  3. Drama je puak-puak ni, berlakon, keldai tetaplah keldai.

    Kalau pakatan dapat Putrajaya macam nilah jadinya, PAS semua jadi hamba abdi, merempat, tapi buat-buat berlakon tak puas hati.

    Sebenarnya yang memuaskan hati mereka cuma kehancuran UMNO, demi tu, jadi suruhan setan dan makan babi pun sanggup. Setakat rakyat tak dapat rumah, apa diorang peduli?

    ReplyDelete
  4. Adam Adli Dipenjara - Bukti UMNO BENCI anak muda!!

    Tak perlu berdolak-dalik...

    Politik tetap politik. Kuasa bukan segala2nya.... Tetapi kenapa pemimpin UMNO perlu takut dengan bayang2???

    Adakah bila generasi tua UMNO mati, akan diganti dengan generasi datuk nenek UMNO???




    Kekejaman pemimpin UMNO yang dilakukan kepada anak muda bukti jelas mereka membenci dan menghina anak muda dan takut dengan bayang2 sendiri!!!



    Yang pasti, apabila pemimpin UMNO membuat sebarang hasutan dan kesalahan, mereka akan terlepas dan kalau didenda pun tidaklah setimpal...


    Sumber berita

    >>>> Klik Di Sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atuk kau kena rogol dengan monyet ko akan kata BN anti monyet

      Delete
    2. mahasewel tu siapa la yang nak ikut pun..... macam monyet sewel je..

      Delete
  5. umno menghargai kaum pemuda,kenapa pemuda lain tk kena penjara,yg bersalah je kena penjara,padan muka dia.
    klu anak aku buat cam tu memang kena lempang le.aku suruh belajar,bukan sokong peliwat.
    klu boleh tambah lagi 5 taun,bior kuar sama ngan idola dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih baik letak sel mereka sebelah menyebelah. Kalau Al-juburi sangap nak lubang jubor, mahasewel yang jadi hero macai PR tu boleh tolong tadahkan..... keluar penjara nanti dah tentu Al-Juburi bagi jawatan pembancuh kopi... boleh jalan-jalan ke negara lain jugak oooo..... masyuk...

      Delete
  6. Sebenarnya kerajaan Dap buat camtu kerana nak sekat melayu memiliki rumah yang sempurna. Bodoh punya perwakilan benda mudah macam tu pun tak reti nak baca. Ptuiiii

    ReplyDelete
  7. Sebenarnya kerajaan Dap buat camtu kerana nak sekat melayu memiliki rumah yang sempurna. Bodoh punya perwakilan benda mudah macam tu pun tak reti nak baca. Ptuiiii

    ReplyDelete
  8. Izuree Ibrahim cakap tu ada betulnya, DAP dari 2008 sampai sekarang 2014 takde sebijik rumah yang mampu milik dibina.. bagi DAP rumah mampu milik tu harga pun 400 -500k keatas.

    Kalau ada pun DAP akan diiklan dalam surat khabar cina.....


    Izuree - pun lupa yang dia dan mak duduk sekarang dirumah pangsa kos murah jalan batu lancang tu bukan BN buat ke?At least BN ada buat rumah kos rendah di Pulau Pinang yang buat orang Melayu & India tak pindah ke Kedah...

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.