Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Saturday, September 13, 2014

MEMBANGGAKAN ! MALAYSIA DI IKTIRAF - DS AHMAD HUSNI HANADZLAH cc DS @NajibRazak

Sebelum ini MiM telah menulis artikel yang merujuk kepada laporan World Economic Forum bertajuk The Global Competitiveness Report 2014 - 2015.
Adalah sangat membanggakan dengan kemampuan kerajaan BN meneraju dan meningkatkan lagi kemampuan negara ini dari segi daya saing global negara yang meningkat. 
Negara Malaysia telah naik 4 mata tangga dalam Kedudukan Daya Saing Global dalam Laporan Daya Saing Global 2014-2015. 
Pencapaian itu sangat membanggakan terutamanya ketika pakatan pembangkang sering memburuk-burukkan nama negara dan sering mempurak-peranda negara ini dengan pelbagai isu. seterusnya
Satu lagi maklumat terkini yang MiM ingin kongsikan ialah tentang Mesyuarat Menteri-menteri Kewangan Asia-Eropah yang sedang berlangsung sekarang. Wakil negara Malaysia ialah Dato' Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah, Menteri Kewangan II Malaysia.
 
Yang sangat membanggakan kita ialah pengiktirafan organiser Mesyuarat tersebut yang memilih Malaysia daripada 44 Menteri Kewangan Asia dan Eropah yang hadir di Mesyuarat berprestij itu untuk duduk sebelah pengerusi dan tuan rumah.



Di antara ucapan DS Ahmad Husni di dalam mesyuarat Menteri-Menteri Kewangan Asia-Eropah itu ialah :


DS Ahmad Husni memberikan ucapan
(1) Pertumbuhan kukuh Malaysia 6.4% pada suku kedua  
(2) Asas kekuatan ekonomi Malaysia - Eksport, Pelaburan, Penggunaan Swasta (Rakyat), Inflasi rendah, Simpanan Antarabangsa Tinggi, Dasar Fiskal dan Monetary kukuh, Sektor Kewangan mantap 
(3) Pertumbuhan Asia kukuh berasaskan permintaan domestik tinggi, struktur ekonomi kukuh, simpanan luar tinggi dan sistem perbankan yang dinamik 
(4) Namun pertumbuhan positif masih berhadapan risiko. Justeru perlu berterusan memantau perkembangan ekonomi makro, dasar seimbang dan koordinasi dasar  
(5) Tiada negara boleh bersandar pada kekuatan negara semata-mata, perlunya kerjasama rantau dan antarabangsa 
(6) Kerajaan-kerajaan perlu menilai apakah faktor yang akan melonjakkan ekonomi pada era pertumbuhan masa depan dan bagaimana untuk mempastikan pertumbuhan ekonomi yang mampan. 
(7) Malaysia akan terus berkongsi pengalaman dan menyumbang kepada pembangunan ekonomi Asia dan Eropah. 
(8) Eropah perlu melihat kepada pertumbuhan ekonomi yang tidak seimbang di antara negara-negara yang pertumbuhan positif dan negara-negara yang pertumbuhan negatif menjejaskan pertumbuhan ekonomi global. Eropah tidak boleh melihat semata-semata pada pertumbuhan makro, adalah perlu mengkaji pertumbuhan mikro dan perseimbangan di antara 'Financial Economy' dan 'Real Economy'.


7 comments:

  1. Pembangkang je yg buta ...

    ReplyDelete
  2. Tahniah Malaysia...

    ReplyDelete
  3. Aljuburi putar belit kelentong pasal GST pulak... Kalau video dgn China doll pun tak mahu mengaku, apa lagi pasal GST ni...ptuuiiihh

    ReplyDelete
  4. Al-Juburi tak dijemput sekali ke???? Muahahahahahaha...... kesian punaisihat tu.

    Kalau dijemput, aku rasa mau kene boo dengan perwakilan menteri-menteri kewangan asing tu.... orang tanya lebih dari dua berapa ye mr. anwar???? Dengan selamba anjing, Al-Juburi jawab SATU........ U ulang, I saman U.....

    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  5. Topic kat atas lain, macai maki hamun ds annuar, eee..Pabende yg ko merepek ni break, kata org tak sekolah, rupanya dia pun sama, purrrrdah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah kah kah... anjing pr, awal lak ko arini? Topik takde kene mengena dengan Al-Juburi??? Kah kah kah kah kah kah... aku cuma bertanya, kenapa Al-Juburi tak dijemput sekali dalam mesyuarat tu, bukan ke dia PAKAR EKONOMI satu dunia kenal dia...... kalau dah pakar, mesti la dia di jemput sama... nak bertanya pun anjing pr ni marah......

      KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

      Delete
    2. Lagi satu soalan buat anjing pr, itupun kalau nak jawab la.... selalunya anjing pr tak reti pun nak jawab......

      Pertumbuhan kukuh Malaysia 6.2 peratus pada suku pertama dan 6.4% pada suku kedua ni adakah bermaksud negara malaysia bakal bangkrap ye??? Jawab ikut topik tau... tak payah nak merepek lak... hahahahaha

      Delete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.