Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Friday, September 19, 2014

RAKYAT TIDAK TAKUT & TIDAK BENCI PUN ..

Kita rakyat Malaysia tentu mual dengan tajuk portal pro-pembangkang, The Malaysian Insider iaitu 'Siri dakwaan hasutan Putrajaya bangkitkan rasa takut dan benci rakyat'.



Sebenarnya, majoriti rakyat mengalu-alukan tindakan undang-undang ke atas mereka yang celupar mulutnya menghina sistem Raja perlembagaan dan perkara-perkara sensitif yang menimbulkan kemarahan rakyat.

Majoriti rakyat Malaysia tidak berasa takut atau 'dibelenggu' seperti yang didakwa kerana kita hormat kepada Raja dan Sultan kita. Kita juga lebih sensitif untuk tidak mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak berfaedah berbau hasutan dan sebagainya.

Kerana itu kita tidak bersetuju dengan laporan portal pro-pembangkang itu. Sila baca :
Siri dakwaan hasutan oleh Putrajaya baru-baru ini terhadap pembangkang berjaya membelengu rakyat Malaysia daripada bersuara terutama mengenai isu yang dianggap sensitif, kata pemerhati, susulan penganjur forum awam semalam minta media tidak buat liputan. 
Mereka berkata, ketakutan ini bertepatan mengapa Akta Hasutan 1948 perlu dihapuskan dan digantikan dengan undang-undang yang lebih adil kepada semua. 
Penganalisis politik Wan Saiful Wan Jan berkata, beliau tidak terkejut dengan permintaan penganjur forum berkenaan, namun kecewa ia sampai ke tahap di mana orang ramai kini bimbang untuk bersuara dan membincangkan isu penting secara terbuka. 
"Siri pendakwaan baru-baru ini berjaya mewujudkan suasana takut di kalangan orang ramai. 
"Malah, saya kini berhati-hati apabila menulis kenyataan atau menjawab soalan, dan cuba mencari cara terbaik untuk mengatakan sesuatu tanpa benar-benar mengatakannya," kata ketua Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas) itu. seterusnya
Come on…. jangan dengkel fikiran itu.

Hanya orang yang bersalah dan berniat untuk melanggar undang-undang sahaja yang akan berasa takut dan berasa 'dibelenggu'.

Dan apakah ini bererti ketua Ideas itu bersetuju jika Raja dan Sultan boleh dihina sewenang-wenangnya? Apakah beliau setuju dibiarkan sahaja sebarang kenyataan yang boleh menimbulkan ketegangan dan rasa marah rakyat?

Isunya bukan 'takut' atau 'rasa dibelenggu' tapi supaya kita hormat kepada undang-undang dan sentimen-sentimen rapuh sesama kaum dan agama di negara berbilang kaum ini.



24 comments:

  1. Rakyat cinabeng kiasu jer tak suka Akta Hasutan...kerajaan tak perlu takut dengan puak-puak komunis ni.

    ReplyDelete
  2. Hapuskan kiasu ini...

    ReplyDelete
  3. Apa nak takut. kalau kita tak buat salah. Yang mulut celupar apasal? Nak kutuk orang tak hengat donea pahal? Muak dan menyampah tengok puak pelampau dan lgbt ni tak habis2 menyusahkan rakyat.
    Kebanyakan kita prefer kehidupan yg tenang dan aman, bukan nak tengok sarkas yg tak berkesudahan, macam orang utan, terpekik terlolong, tak tau undang2.
    Kitaorang sukanya jer puak2 pelampau mulut laser ni kena tangkap. Klau nak cakap atau beri pendapat, guna lah cara yang betul. Nak kata ikut cara western pon, tak jugak. Dia orang pon, ramai yang polite dan tau cara2 untuk menyuarakan pendapat. Cuma oenyangak jer yg tak tau adab dan sopan.

    ReplyDelete
  4. ...berita dr malaysian InDIOT tu menunjukkan maksud mcm majoriti rakyat malaysia takut dan benci kerajaan...dan berita ni keluar kat yahoo...padahal hanya segelintir mereka yg berkepentingan utk menghasut dan memburukan kerajaan dgn fitnah dan kontra dgn perlembagaan yg takut...mereka melaungkn demokrasi bersuara..tp dlm kalangan mereka pun takde la demokrasi sgt...puiii...

    -smh-

    ReplyDelete
  5. Depa ni puak2 hamlau ni bukan bincang soal2 sensitip....

    Tapi ambil kesempatan dgn menghina, memburuk2kan, memperlekeh institusi raja2 dan org melayu....

    Dgn niat supaya org ramai benci akan raja2 dan perlembagaan yg menjaga org melayu...

    Org boddo jaa yg x kenal motif cina komunis di msia ni.... dan tali barut illuminiti...

    ReplyDelete
  6. KALAU KITA DAPAT HALAU MEREKA NI KELUAR DRP MALAYSIA KAN BAIK, AMAN SIKIT

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEREKA DIBENCI DIMANA2 PUN TAPI DEK KERANA BANYAK MAKAN BABI JADI DAHTEBAL MCM BABI JUGA LAH. AUSTRALIA PUN DAH FED UP DGN PUAK NI. DAH LAH MENUMPANG DI NEGARA ORDG MENYALAK PULAK NAK ITU INI MCM KAT MSIA NI. ORG MELAYU BAIK SGT JADI MEREKA NAIK KEPALA. DAH TAK SEDAR DIRI RASA MCM TUAN PULA. DAH LAH TU BIADAP DGN RAJA DAN PENERINTAH KITA. THESE ARE TOO MUCH.

      Delete
  7. Puak2 haram jadah ni mula dha main isu rakyat. Bila bab nk perkuda dan bakar perasaan rakyat cepat2 lah media mereka main peranan. Tp bila banjir, ibu tunggal, rumah mampu milik.. puak2 haram jadah PR ni hilang senyap sunyi..

    Rakyat BENCI dengan watak2 penghasut dan perosak pemikiran oleh badut2 dan anjing2 di aats. dan Rakyat majoriti menuntut kerajaan mengenakan tindakan undang2 kepada anjing 2ini.

    ReplyDelete
  8. patutnya dia orang kena brsuara bantah nuar nak jadikan bini mb, bantah lim g eng ganti lim kit siang jadi ketua dap,,,,,,dan macam2 lagi ,,,,agak2nya kenapa dia orang tak bantah,,,,,sebab ada kepentingan la,,,,,

    ReplyDelete
  9. Kalau tak menghasut rakyat, buat apa nak takut. Kalau betul tak bersalah, kemukakan la bukti di mahkamah.

    ReplyDelete
  10. Apa nk diherankan pd golongan kelat ni. Siapa pun naik begitu jugak la perangai mereka. Hanya mereka shj yg betul. Berani buat berani tanggung.

    ReplyDelete
  11. Pak Kadiaq Bukit MertajamSeptember 19, 2014 at 2:54 PM

    YA.. memang betul pun tajuk artikel TMI tu.. menimbulkan rasa takut & benci rakyat.. takut pada huru-hara yg akan ditimbulkan dek hasutan oleh puak2 komunis dlm pakatanHaram ni. Rasa benci rakyat? Ya ia akan menimbulkan rasa benci rakyat kpd para penghasut2 tu. Kesimpulannya memang selayaknya puak2 haramJadah ni ditangkap & didakwa.. sumbat terus dalam penjara selama-lamanya.. Malaysia akan aman makmur.. Aku sokong tindakan ke atas manusia2 tak tau bersyukur ni.. Tangkap ketuanya sekali!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Terbaek pak Kadiaq.
      Saya sygkan negara ini dan menghargai kedamaian yg telah dinekmati sekian lama.

      Delete
  12. Untuk masa depan kita ,bukan di dunia tapi di akhirat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sementara d dunia kau nak buat apa tunggu laukpauk jatoh dari langit. Kena usaha la . Nak ke akhirat pon kena usaha cari ilmu akhirat

      Delete
  13. Keadaan politik di malaysia sangat2 memualkan... mintak maaf cakap.. baik yg pro gomen mahupun yg pro pembangkang... all politicians are full of crap.... sebaik2 jin adalah sejahat manusia... sejahat2 manusia adalah ahli politik. saya bercakap atas kapasiti saya sebagai rakyat malaysia yg memerhati dan mengundi, saya pernah mengundi kedua2 belah pihak. kalau macam ni lah sifat2 ahli2 politik negara, tidak hairan negara dan rakyat yg jadi mangsa. Hanya mengekspresi perasaan kecewa dan menyampah. Maaf tuan MIM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah tu bro, sebaik-baik syaitan, sejahat-jahat manusia. Jin dan syaitan tak sama...

      Delete
  14. haramkan Yahoo dan Majlis Peguam petualang

    ReplyDelete
  15. mana ada rasa takut? gila ke hape. dengan penguatkuasaan akta ini sementara masih ada (najib, jadi ke nak mansuh), dapat melindungi rakyat daripada terhasut dan boleh memporakperandakan keharmonian negara yang semakin pincang ini. orang jahat dan penghasut sahaja yang takut, kitorang ok apa, seronok lagi sebab setan2 dah kena tahan....

    ReplyDelete
  16. Bengong,itu je yg boleh aku cakap.dh tk larat nk pikir lagi.bagi le rakyat berehat .rasanya dari tahun 1998 sampai sekarang,tk berhenti berpolotik. kami rakyat dah penat.

    ReplyDelete
  17. Ahli Umno paling gembira bila Akta Hasutan digunakan. Yang bersedih ada lah President Umno sebab dia takut hilang undi cina. Tapi Muhyidin Yasin suka Akta Hasutan digunakan. Macam Pas lah Mat Sabu mahu Wan Azizah, Hadi Awang tolak Wan Azizah.

    ReplyDelete
  18. Sebagai seorang muslim suka saya rujuk balik kepada ajarannya - membuat fitnah itu adalah lebih besar dosanya daripada membunuh. Jadi, apa tidak patut atau tepatnya dengan Akta Hasutan?

    ReplyDelete
  19. pembangkang di malaysia ni paling bangsat didunia. wujud bukan utk check n balance pd negara tapj nak rampas negara ni ikut acuan mrk sendiri. barua! !!

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.