Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Tuesday, December 09, 2014

SKANDAL TERBESAR BILLION RINGGIT WANG RAKYAT TAHUN 2014?

Artikel yang sangat menarik tentang skandal terbesar tahun 2014 di negara ini?

Sistem pengangkutan awam negeri yang perlu diperbaiki terlebih dahulu sebelum melaksanakan projek pembinaan terowong dasar laut ini, tiadanya keperluan terowong berkenaan pada masa kini
Akhbar New Straits Times bertarikh 15 November 2014 melaporkan bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang mengakui tidak dapat membantu rakyat di negeri ini dalam aspek pengangkutan dan penjagaan kesihatan. Sekiranya perbelanjaan mengurus negeri ditambah untuk membantu rakyat Pulau Pinang maka adalah dikhuatiri kerajaan negeri akan muflis. 
Tetapi lain pula ceritanya dengan projek terowong dasar laut Pulau Pinang ini yang dengan jelas menunjukkan bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang memiliki kemampuan untuk membiayai mega projek ini berbanding mengutamakan rakyatnya sendiri.

Skandal Terbesar Tahun 2014?

Laporan Malaymail Online bertarikh 4 Oktober 2013 menyatakan bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang meluluskan projek Terowong Dasar Laut (PTDL) dengan kos keseluruhan projek ini yang dianggarkan bernilai RM6.3 bilion dan dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dengan pembayaran tunai serta pembiayaan melalui pemindahan 110 ekar tanah pinggir laut di Gurney Drive dengan harga RM1,300 kaki persegi atau nilai keseluruhannya sebanyak RM6.3 bilion kepada pemegang konsesi projek ini.

Menurut Malaysian Gazette bertarikh 6 November 2013, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah melantik Consortium Zenith Sdn. Bhd. untuk melaksanakan projek ini dan konsortium ini pula telah menjalin kerjasama strategik antara Zenith Construction Sdn. Bhd. dan China Railway Construction Co. Ltd. (CRCC), bersama Beijing Urban Construction Group, Sri Tinggi Sdn. Bhd. dan Juteras Sdn. Bhd.

Projek yang dijangka mengambil masa 10 tahun untuk disiapkan ini terdiri daripada 4.2 km jalan pintas dari Gurney Drive ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu, jalan pintas sepanjang 4.6 km antara Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu dan Bandar Baru Air Itam, laluan berkembar sepanjang 12 km dari jalan Tanjung Bungah ke Teluk Bahang serta laluan sepanjang 6.5 kilometer dari Pulau Pinang ke Butterworth (laluan terowong dasar laut).

Rakyat Pulau Pinang pula akan dibebankan dengan kutipan tol apabila kerajaan Negeri Pulau Pinang membenarkan syarikat Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd untuk mengutip tol selama 30 tahun. Laporan Bernama bertarikh 19 Mac 2013 pula melaporkan bahawa syarikat konsortium ini boleh menjana untung sebanyak RM 0.27 bilion menerusi hasil kutipan tol ini.

Pembinaan jalan raya adalah sepanjang 27.3 km tetapi hakikatnya 20.8 km daripada jalan raya berkenaan merupakan jalan pintasan biasa dan laluan berkembar. 

Jika kita membuat andaian mengenai anggaran kasar pembinaan jalan-jalan biasa ini iaitu kita mengandaikan bahawa kos pembinaan setiap kilometer akan menelan sebanyak RM80 juta maka kos totalnya adalah dianggarkan sebanyak RM1.664 bilion. 

Manakala bakinya sebanyak RM4.63 bilion pula dianggarkan akan digunakan untuk membina 6.5 km terowong dasar laut tersebut.

Maka, diandaikan bahawa anggaran untuk membina setiap kilometer terowong dasar laut ini adalah sebanyak RM713 juta yang sekaligus menjadikan antara projek yang paling termahal di Malaysia. 

Malah, projek pembinaan terowong SMART yang melibatkan 9.7 km laluan terowong air ribut dan 4 km laluan jalan raya pun hanya menelan kos sebanyak RM1.88 bilion sahaja.

Utamakan Rakyat, Bukannya Kapitalis

Adalah dianggarkan bahawa harga tanah di Gurney Drive pada masa kini adalah RM1,650 kaki persegi yang menyaksikan peningkatan 25% dalam masa tidak sampai dua tahun. 

Sekiranya pembinaan terowong dasar laut ini disiapkan mengikut jadual iaitu pada tahun 2025, dan dianggarkan berlakunya peningkatan kadar 10% harga tanah di Gurney Drive maka 110 ekar tanah yang diberikan kepada syarikat Consortium Zenith BUCG ini akan bernilai kira-kira RM19.77 bilion pada tahun 2025. Ini sememangnya munasabah jika melihat kepada harga hartanah di Pulau Pinang semenjak 12 tahun yang lalu dan pada masa kini.

Sebuah kerajaan negeri yang beretika dan memiliki tanggungjawab moral sepatutnya menggunakan tanah tersebut sebagai cagaran untuk menerbitkan bon yang disokong oleh kerajaan negeri untuk mendapatkan RM6.3 bilion dan pada masa yang sama memberikan projek kepada syarikat pembinaan yang dipilih secara tender terbuka untuk membina terowong dasar laut tersebut.

Bagi memastikan setiap rakyat Pulau Pinang menikmati keuntungan hasil daripada projek ini, kerajaan negeri yang perlu mengutip tol atau menjual tanah 110 ekar itu pada tahun 2025 yang pastinya akan bernilai lebih tinggi daripada kos untuk menebus bon tersebut.

Dengan cara begini, kerajaan negeri akan dapat memastikan negerinya menjana keuntungan melalui harga tanah pada tahun 2025 dan harga bon serta pada masa yang sama menjana keuntungan daripada hasil kutipan tol. Keuntungan ini akan dapat disalurkan untuk menjaga kepentingan rakyat Pulau Pinang termasuk dalam soal pengangkutan awam serta penjagaan kesihatan dan bukannya memberikan terus hak kutipan tol tersebut kepada syarikat swasta.

RM305 juta hanya untuk kertas kerja?

Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah memberikan Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd sebanyak 9 ekar tanah di Seri Tanjung Pinang 1 (STP1) yang bernilai RM305 juta untuk membiayai kos kajian kebolehlaksanaan dan reka bentuk terperinci projek terowong dasar laut Pulau Pinang termasuk perincian Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA). Secara logiknya, bukankah kajian ini sepatutnya dilaksanakan terlebih dahulu sebelum menyerahkan projek ini kepada Consortium Zenith BUCG ini?

Mereka yang berfikir secara waras pun akan sedar bahawa kemungkinan untuk pemaju projek ini memberikan laporan kajian yang benar-benar bebas adalah sifar kerana ianya melibatkan keuntungan besar yang bakal diperolehi melalui pampasan 110 ekar tanah yang diberikan oleh kerajaan negeri serta kebenaran untuk mengutip tol selama 30 tahun.

Malah selain dakwaan bahawa hingga kini tidak ada sebarang tanda-tanda kajian kebolehlaksanaan sedang dan telah dilaksanakan di kawasan melibatkan projek terowong ini, wujud pula persoalan penting yang gagal dijawab oleh kerajaan negeri DAP Pulau Pinang iaitu bagaimana sekiranya laporan kajian kebolehlaksanaan serta EIA menunjukkan projek ini sebagai tidak berdaya maju serta mengundang malapetaka alam sekitar?

Misteri Disebalik Tender Terbuka?

Memetik tulisan Ong Eu Soon dalam The Ant Daily bertarikh 25 Ogos 2014 yang mendedahkan bahawa tidak wujud tender terbuka dalam pemberian projek terowong dasar laut ini sebaliknya ia adalah apa yang dikenali sebagai Request for Proposal (RFP) sahaja.

Menurutnya, China Railway Construction Ltd (CRCL) bersama IJM Corporation Bhd membida tender terbuka itu tetapi hanya mencadangkan pembinaan jalan raya sepanjang 4.2 km antara Gurney Drive dan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu. 

Sementara itu, VST Cemerlang bersama-sama dengan China State Corporation turut mengemukakan cadangan empat projek pembinaan dan diikuti oleh kontraktor pembinaan iaitu WCT Berhad bersama syarikat gergasi pembinaan Korea, Daewoo Engineering and Construction membida projek jalan raya berkembar Teluk Bahang dan Tanjung Bungah dan projek pintasan pantai Gurney Drive.

Kerajaan negeri Pulau Pinang telah meminta Consortium Zenith BUCG yang merupakan syarikat khas (SPV) untuk menjadi kontraktor utama projek ini dan bergabung dengan syarikat-syarikat kontraktor lain. 

Maka, ini sudah terang lagi bersuluh bahawa keseluruhan proses ini bukanlah proses tender terbuka sebaliknya RFP kerana kesemua pembida ini tidak bertanding atas terma dan syarat yang sama.

Malah menurut Ong Eu Soon lagi dalam kenyataannya yang dipetik daripada The Malaysian Insider bertarikh 6 Oktober 2013 yang mempersoalkan kewajaran kerajaan negeri dalam menganugerahkan projek ini kepada Consortium Zenith BUCG yang menurutnya hanya didaftarkan pada Julai 2012 sedangkan tarikh tutup untuk mengemukakan kertas cadangan untuk projek jalan dan terowong ini ialah pada Jun 2012. 

Bagaimana mungkin Consortium Zenith BUCG ini boleh dianugerahkan tender tersebut apabila ketika itu (Jun 2012) syarikat berkenaan tidak berdaftar lagi dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia?

Sekiranya projek terowong ini telah dianugerahkan kepada Consortium Zenith BUCG melalui tender terbuka maka adalah menjadi tanggungjawab moral kerajaan negeri Pulau Pinang untuk mendedahkan nama syarikat-syarikat yang telah membida tender tersebut, jumlah pembida dan harga tawaran yang kalah dalam pembidaan projek ini.

Garis panduan “Open Tender” oleh Bank Dunia juga menyeru supaya semua tawaran perlu dibuka untuk penelitian orang awam tetapi memandangkan keseluruhan isu pemberian tender ini dirahsiakan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang dan orang awam terutamanya rakyat Pulau Pinang tidak mengetahui siapa pembidanya serta tawarannya maka ini secara langsung menjurus kepada apa yang dipanggil sebagai ‘managed tender’.

SM Mohamed Idris vs Lim Guan Eng

NGO Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Sahabat Alam Malaysia (SAM) merupakan NGO yang tertua di Pulau Pinang dan sekian lamanya telah merealisasikan prinsip ‘semak dan imbang’ dengan kerajaan negeri sama ada sewaktu pentadbiran Barisan Nasional mahupun ketika ini dibawah pentadbiran Pakatan Rakyat.

CAP dan SAM menentang keras projek ini dengan alasan yang kukuh bahawanya keseluruhan projek pembinaan jalan dan terowong dasar laut ini hanya akan mewujudkan kesesakan lalu lintas yang lebih teruk, risiko kemalangan dalam terowong serta kesan alam sekitar yang tidak boleh dibayangkan. 

Turut dipersoal adalah tahap keselamatan terowong dasar laut berkenaan serta perjanjian untuk membenarkan pemaju menebus-guna laut seluas 44 hektar sebagai bayaran pembinaan terowong dan jalanraya.

SM Mohamed Idris yang juga Presiden CAP dan SAM ini yang pernah memainkan peranan utama dalam membatalkan projek pembangunan Bukit Bendera pada tahun 1980-an ini menuntut agar Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang mendengar rintihan rakyat dan membatalkan projek berkenaan.

Namun, Lim Guan Eng dalam satu surat terbuka kepada SM Mohamaed Idris yang juga Presiden CAP dan SAM yang bertarikh 21 Mac 2013 dan disiarkan dalam Malaysiakini memilih untuk tidak mempedulikan suara NGO ini dan menyatakan dengan jelas bahawa SM Mohamed Idris dan NGO beliau tidak pernah menghadiri sebarang forum mahupun dialog yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang untuk mendapatkan maklum balas orang awam mengenai projek berkenaan serta menuduh beliau sebagai memilih kasih apabila membuat kritikan.

Surat balasan SM Mohamad Idris kepada Ketua Menteri Pulau Pinang bertarikh 26 Mac 2013 yang turut disiarkan di Malaysiakini pula telah mempersoalkan kewajaran kerajaan negeri memulakan projek mega ini tanpa menjalankan penilaian implikasi jangka panjang kepada negeri serta alam sekitar dan kerajaan negeri DAP Pulau Pinang juga gagal dalam memberikan bukti yang menyakinkan bahawasanya projek ini akan dapat mengatasi masalah kesesakan lalu lintas. 

Malah menurutnya lagi, forum dan dialog yang dianjurkan oleh kerajaan negeri ini bukannya bersifat untuk mendapatkan pandangan awam sebaliknya adalah menjelaskan keputusan kerajaan negeri yang mahu untuk meneruskan projek ini.

Persoalan fundamental kini ialah apakah perlunya sebuah projek berskala besar begini dan apakah kajian kebolehlaksanaan dan keuntungan kos telah dijalankan sebelum keputusan untuk menjalankan projek ini dibuat? 

Hakikatnya, kerajaan negeri menandatangai MOU untuk pembinaan empat jalan utama dengan syarikat daripada China sebelum memulakan kerja perundingan melibatkan Pelan Induk Pengangkutan atau Transport Master Plan. Malah, kerajaan negeri Pulau Pinang jelas gagal dalam menjelaskan atas asas apa keputusan-keputusan ini dibuat.

Tindakan Lim Guan Eng yang tidak mempedulikan suara NGO-NGO sivil ini turut mendapat bantahan daripada ahli partinya sendiri apabila Ahli Dewan Undangan Negeri DAP Pulau Tikus Yap Soo Huey dalam The Malaysian Insider bertarikh 5 Mac 2014 sebagai berkata bahawa sistem pengangkutan awam negeri yang perlu diperbaiki terlebih dahulu sebelum melaksanakan projek pembinaan terowong dasar laut ini serta tiadanya keperluan terowong berkenaan pada masa kini dan mungkin hanya akan diperlukan pada tahun 2030 nanti.

Masa Depan Pulau Pinang Di Bawah DAP

Jika sebelum ini kerajaan negeri DAP Pulau Pinang terkenal dengan skandal penjualan tanah negeri semata-mata untuk menguruskan ekonomi negeri maka kini skandal projek terowong dasar laut ini pula memalit integriti, ketelusan serta akauntabiliti kerajaan negeri pimpinan Lim Guan Eng ini. 

Mengandaikan bahawa masalah kesesakan lalu lintas akan berakhir sepenuhnya dengan pelaksanaan projek ini adalah sesuatu yang amat meragukan malah persoalan-persoalan yang dibangkitkan oleh NGO sivil masyarakat seperti CAP dan SAM adalah petanda betapa projek ini cukup berbahaya dan malapetaka sedang menanti rakyat Pulau Pinang.

Edwin Michael merupakan Pensyarah Universiti Tunku Abdul Rahman
To be fair, apakah Lim Guan Eng DAP berani menangkis pendedahan yang memalukan belaiu ini?

Atau anak Lim Kit Siang DAP itu akan menunding pihak lain seperti biasa dan buat-buat tidak nampak isu besar yang mempertikai integriti beliau ini?


36 comments:

  1. You are Hysterical!! Heh heh

    ReplyDelete
  2. tokong lge tarak TELOR mau jawab lorr...

    Paling kuat pun dia akan kata kenyataan Edwin ni adalah kenyataan orang umno atau pro-BN....

    Muahahahahahahahaha

    Kita tengok ape anjing-anjing kurap DAPig mau hujah mengenai isu ini....

    ReplyDelete
  3. Laknatullah, penipuan besar DAP dan Tokong Lim, tak tahu duit masuk ke poket siapa -

    "sebanyak RM4.63 bilion ... untuk membina 6.5 km terowong dasar laut tersebut ...

    "Malah, projek pembinaan terowong SMART yang melibatkan 9.7 km laluan terowong air ribut dan 4 km laluan jalan raya pun hanya menelan kos sebanyak RM1.88 bilion sahaja.

    - "projek yang paling termahal di Malaysia."

    Tak terkata aku di buat nya Tokong Lim menipu begitu besar. Ha nya nak kata ini bedebah punya kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ada barisan kongsi gelap, penjhat dan gengter yang menjaga rahsia duit masuk ke poket siapa tuh.

      Tengok depa pemimpin DAP selalu pigi negara mana yang ada bank pakai sistem "numbered account", nama pemegang ekaun tak masuk dalam ekaun tuh, di simpan dalam vault besau bank tuh, tak akan kasi Interpol pun maklumat nya.

      Delete
    2. Jika dilakukan oleh cina lge, aku percaya projek laluan bwh laut pertama dimalaysia, pasti berjaya.
      Jika diserahkan dgn ngok, alamat bertaburan harta negara, cth jambatan bengkok lagi bonggoknya belum papa dah berebut tender projek sub kon.
      Pergi mampusss apa org ngok kata irihatilatu...kah,kah,kah..

      Delete
    3. 11:23 AM,

      Macm mana hang "pasti berjaya"? Berbagai kuasa ada di tangan Putrajaya.

      Kementerian Alam Sekitar yang akan menentukan penggalian terowong dalam tanah tidak mencemar alam sekitar, suasana dalam terowong tidak mencemar kesihatan siapa yang lalu lalang. Kementerian Pengangkutan yang mengawal segala undang undang berkenaan jalanraya, kadar toll, pungutan toll, dsb nya. Kementerian Dalam Negeri yang mengawal Polis, yang seterus nya mengawal terafik, kadar laju, dsb nya. Kuasa kuasa itu boleh di gunakan bila bila masa dalam tempoh 30 tahun toll itu beroperasi.

      Benar, bila di luluskan, semua nya beres. Tapi dalam process pembinaaa, namun di msa beroperasi sabelom tamat nya tempoh 30 tahun pungutan toll itu, berbagai akan berlaku yang boleh menyebabkan pincang nya projek itu.

      Itu sebab projek besar besaran selau di buat dengan gerenti dari Kerajaan Persekutuan. Kontrekter English Channel Tunnel pun dapatkan gerenti Kerajaan British dan Peranchis sabelom mereka boleh dapat pelabur- pelabur dan bank memberi pinjaman bagi menjayakan projek begitu besar.

      Jangan lupa, semua projek perlukan pinjaman bank. Bank mesti mahu lihat kukuh nya integriti projek itu sabelom melepaskan beribu juta Ringgit atau Yuan matawang China. Kalau takda gerenti dari Kerajaan Pusat, tak tentu ada bank mahu beri pinjaman yang besar bagi projek itu.

      Amacam, akan kah,kah,kah juga kamu bila baca komen aku?

      Kamu cek lah government guarantee bagi projek besar besaran dalam dunia. Tengok, kalau kau boleh kah kah kah juga lagi salepas itu.

      Delete
    4. Sistem pengangkutan awam negeri yang perlu diperbaiki terlebih dahulu sebelum melaksanakan projek pembinaan terowong dasar laut ini serta tiadanya keperluan terowong berkenaan pada masa kini dan mungkin hanya akan diperlukan pada tahun 2030 nanti.
      -ADUN Pulau Tikus

      Delete
  4. Ini Lawak Bodoh Ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, kamu lawak amat bodoh. Sekolah Cina ke dulu?

      Delete
    2. lawak bodoh bila anjing kurap DApig tak mampu berkata-kata...

      kah kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
  5. Kah4...kah4...kah4
    BOLo punya MAUlayu umno
    Mau kasi improve transportation & encourage visitors to Penang pun tak mau ka.
    Bolo laaaaaaa....
    Otak taruh lutut ka?

    Apa...itu KPFZ berbillion2 RM tarak bising ka?
    Mana itu penyamun2 semua. Bolwh bebas ka?
    Mana itu taukeh lembu?
    Boleh lepas ka?

    Kah4...kah4...kah4
    Lu jgn dengki la sama LGE because ini semua bikin utk rakyat juga. Semua akan di bayar tau
    Bukan serupa MAUlayu umno and kroni...bikin projek...tapi..duit sapu masuk poket

    Kah4...kah4...kah4
    Rakyat ada mata laaaaaa...
    Bukan bolo macam MAUlayu umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kih4...kih4...kih4

      BOLo punya CIBAINA DAP
      Olang siutak ciakap kperluan nya masih jauh belom ada pun tak tau
      Tak mau kasi fakta fakta dan hujah hujah di sebalik nya pulak nya
      Nyata jenis bodoh CIBAINA DAP produk sikola Cina laaaaaaa....
      Otak taruh puxi lu olang lorr

      Cakap pasai KPFZ berbillion pun tarak kasi fakta dan hujah
      Wild and unsubstantiated allegation saje la lu
      Tak guna punya manusia

      Kih4...kih4...kih4

      Sapa ciakap LGE bikin utk rakyat? Bikin untuk poket dia dan kroni lorr.
      Bolo ciakap Semua akan di bayar Berapa ratut ekar tanah siutak jual Bayan Mutiara, ini mau kasi lagi tanah State land kasi kroni dia.

      Kih4...kih4...kih4
      Rakyat ada mata ...
      Tapi CIBAI DAP kasi tutup, bikin silap mata
      Satu kali satu kali kena exposed macam ini, baru terdiam

      Ha nya CIBAINA DAP supporter mcm lu saja lompat mcm monkey in here

      Delete
    2. kah kah kah kah kah kah kah.... anjing kurap DApig tu tak kenal Edwin Micheal ke??

      Dia tu Melayu umno ke???

      Muahahahahahahahahahaha.... kesian kat ko anjing kurap DAPig...

      Delete
  6. lawak bodoh yg penuh berfakta bukan auta?

    ReplyDelete
  7. BEKAS BANDUAN TERPIJAK KUASA
    MUNTAHKEDARAH SELAGI MAU DUIT RAKYAT. HARTA RAMPASAN PERANG.
    TAHNIAH DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah bekas banduan, penghuni Penjara Kajang, tak akan berubah abi'at. Asyik menipu, membohong, mengaku, menudih secara liar.

      Tambah pulak jenis Cina Bukit. Biadap kurang ajor. Vice President DAP Tengku Aziz sendiri yang kata begitu.

      Delete
  8. La aku nak habaq kat hangpa yang pro umno. Bagi hangpa faham sikit. Hangpa sedaq dak hangpa ni tak ubah macam anjin. Menyalak pagi petang siang malam. Yang hangpa salak pulak tu taraf tokong. Dia tak heran sikit pun. Hangpa jangan samakan DAP dengan Umno. Hangpa jangan samakan parti cina dengan parti melayu.

    Umno pantang jolok sikit. Melatah. Orang melayu lah katakan. Tak latah bukan melayu lah namanya. Aku tabik dengan LGE & DAP. Hangpa jolok bagai nak ghak dia buat derk jer. Dia tahu kedudukan DAP di Penang sikit pun tak tergugat. Sokongan cina Penang kepada DAP tak berubah. Yang nak berubah pun sokongan melayu. Ada LGE & DAP kesah jika melayu tak sokong DAP. DAP TAK HARAP UNDI MELAYU. FAKTANYA....

    1. Pengambilan tanah di kawasan penempatan melayu adalah merupakan tindakan berselindung disebalik pembangunan UNTUK HALAU MELAYU KELUAR DARI PENANG.

    2. Pembinaan rumah2 yang tidak mampu dibeli oleh melayu tujuan UNTUK HALAU MELAYU KELUAR DARI PENANG.

    Ramalan aku LAGI 2 PRU PENANG AKAN JADI MACAM SINGAPORE. Melayu akan lari berhimpun duk di PRAI , SG PATANI & KULIM.

    Kepada orang2 Pas , kalau dalam soal politik hangpa masih wala' kepada arahan MAHAGURU TWO STOOGESS kita orang melayu akan hilang tanah air kalau tidak pada PRU14 mungkin PRU15.

    Wahai orang Pas , hangpa tak sedaq kita melayu pecah belah kerana ini memang perancangan halus DAP. Kronologi perpecahan yang dirancang oleh DAP ....

    1. Kesatuan melayu - pecah kepada Umno dan Pas.
    2. Kesatuan Umno - pecan kepada Umno dan PKR.
    3. Kesatuan Pas - pecah kepada Ulamak dan Bukan Ulamak.

    Bertanyalah kepada diri sendiri .....

    MASIH KUAT LAGI KAH MELAYU ?
    MASIH GAGAH LAGI KAH MELAYU ?
    MAMPU MENANG KAH KITA PARTI MELAYU ?

    Tolong jangan tertipu .....

    1. Kesatuan cina - nampak pecan kepada DAP , MCA & GERAKAN
    2. Kesatuan cina - nampak pecah diatas pentas tetapi dibelakang tabir mereka bersatu.

    Sedaqkah hangpa wahai orang melayu ....

    1. Kita orang melayu yang menganut agama islam sebenarnya adalah PALING MUNAFIK.
    2. Kita boleh BERSATU DALAM SOLAT
    3. Kita TIDAK BERSATU DALAM POLITIK

    Letih teramat letih pikiaq nasib melayu.

    Pak Tua

    ReplyDelete
  9. So, bila tokong lge nak saman Edwin Micheal ni?

    Dulu dengan Nasrudin bukan main lagi suruh mintak maaf 24 jam tanpa syarat.... isunya mengenai Penang Tunnel ni gak....

    Tokong lge sudah semakin hilang TELOR ke??

    Tukar orang lain la jadi KM Pulau Pinang tu... ada 18 lagi ADUN DAP yang boleh isi jawatan KM tu....

    Takkan 18 ADUN DAP lagi semuanya BODOH-BODOH berbanding lge tu....????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia orang pun ramai tak puas hati. Tapi tak berani lawan Tokong secara terbuka. Tu la sebabnya ada adun DAP sendiri yang suruh baiki sistem pengangkutan awam dulu dan ada yang juga secara tak langsung suruh ketua menteri paling lama 2 penggal aje.

      Delete
  10. Pak Tua,

    Aku pulak nak habaq kat hangpa yang pro Pakatun ka, yang ataih pagaq ka. Hang yang tua ni dok kata orang, sabenara nya hang ni yang "tak ubah macam anjin." Kata kata hang tuh, bukan kata kata aku.

    Kami hentam depa kami punya pasai la. Hang nak counter, boleh, kasi fakta dan hujak lah. Tapi kalau hang dok merepek, buat apa? Sapa nak hormat hang, orang tua pun?

    Tak kisah lah dia taraf tokong. Tak betui hang kata dia tak heran sikit pun. Hang tak tau ka dia suruh Red Beans dia yang jawab. Tapi jawab mcm hang buat. Tuduh liaq, tarak fakta, tarak justifikasi. Sapa mau caya. Hanya dok hasut benci Melayu, benci Islam, macam depa cetuskan pergaduhan kaum 1969 dulu.

    Bukan Umno saja yang pantang jolok sikit. PKR, PAS pun lagu tu juga. Hang yang dah tua pun lagu tu. Melatah. Merendahkan mertabat Melayu pulak. Kata "Tak latah bukan melayu lah namanya." Macam macam hang mengarut.

    Hang nak tabik kat LGE & DAP, hang punya pasai lah. Jangan dok mengata UMNO, Melayu, dan kami yang sokong UMNO. Nak kata boleh, tapi mesti ada fakta dan hujah yang boleh di terima lah, Pak Tua, wei. Kalo tak, hang kena latah balik. Kekadang kena tempias saja pun dah basah.

    Ni aku baru counter perenggan pertama dan kedua komen hang saja. Kalau aku counter semua hang kata, berjela jela lah panjang komen aku, Pak Tua.

    Hati hati sikit cakap tu, nooooooooo?

    ReplyDelete
  11. Orang cina DAP dan orang cina secara amnya ( termasuk MCA dan Gerakan) tahu siapa musuh depa. They are focused. They are united. They have a strategy.

    Orang Melayu bila nak kenal sapa musuh? Bila nak focus. Bila nak bersatu. Bila nak melaksanakan strategy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole habaq apa makna strategy sabenar nya? Mengikut hang punya anggapan?

      Boleh cadangkan strategy yang baguih, yang boleh di laksanakan?

      Hadiah nya akan di beri tahu kemudin.

      Delete
    2. Melayu yang tak tau siapa musuh sebenarnya adalah MAUlayu dalam PAS dan PKR. Yang mereka nampak musuh mereka adalah umno/bn, tapi musuh yang besar dan nyata adalah dalam kelompok pakatan mereka sendiri. Kalau mereka dapat kuasa pun, bukannya MAUlayu PAS dan PKR tu yang akan jadi pemimpin utama pakatan..... yang sekor lagi tu akan tuntut bermacam-macam jawatan...

      Lihat apa yang berlaku di Selangor cukup la... sidang DUN hanya berfungsi 30 hari dalam setahun, tapi kemaruk nak juga jawatan Timb. Speaker II.... puncanya dari berjanji secara lisan. Bila dah jadi kelam kabut, mulalah tunding jari pada orang lain kononnya irihati tengok pakatan roboh dah cukup kuat.

      Hakikatnya, rakyat yang BODOH dalam pr je akan termakan dengan cerita kartun dari pemimpin PR tu...

      Delete
    3. Setuju spenuh nya dengan pendapat di 12:10 PM

      Delete
  12. Anon 1139

    Hang tanya bila melayu nak bersatu ? Tiap hari jumaat melayu bersatu apa. Pakat ikut tok iman , tak kita tok iman dari parti mama , kalau tok iman tu orang DAP pun depa ikut.

    Tapi kalau dalam politik SELAGI MINYAK AIR TAK BERCAMPOR maka selama itu lah melayu tidak akan bersatu. Itu kejadian tuhan .... redho ja lah.

    Pak Tua

    ReplyDelete
  13. MAUlayu ngok pemalas hanya tahu ngap saja
    Merancang xpandai, kerja org semua tak betui
    Nyata binatang mcm ni byk diternak oleh MAUlayu
    Ngok yg tak dpt di transpirasikan oleh najib lembik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. C HINA SANGAT RAJIN MENYUAP
      C HINA SANGAT PANDAI MERANCANG.....KERJA2 YANG SALAH
      TERNYATA BENAR HAIWAN SEBEGINI BANYAK DITERNAK OLEH C HINA
      NGONG YG SENTIASA DI TERAPKAN KEDALAM JIWA MACAI2NYA OLEH GODFATHER

      Delete
  14. Cam mana dengan PKFZ, Maminco, Bank Bumi, Perwaja, MDB 1 >>>>>>>>>> dari Belanja PP. Semua ini sekarang dlm perut Kuti dan anak Razak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah tukar topik la anjing kurap...

      kalau ada fakta bagus untuk backup tokong lge, tunjuk kat sini. Ko nak tukar topik pun hanya isu persepsi...

      Delete
  15. ini projek manyak busat lorr....satu kali hantam bolih kaya woo.....lu olang ciakap2 sampai picah suala....wa tatak helan ma.....jianji masyuuuuuuukkkk.....

    ReplyDelete
  16. Takkan Kuti nak mati dengan harta yang begitu banyak, mungkin dia akann derma kpd fakir miskin supaya semua dosa2 nya dari pembunuhan Mustakizah , Norlida Shamsudin , Mei 13, Al Maunah , Memali dapat di ringankan.

    ReplyDelete
  17. Fakta yg konsisten..tanah tempat kita berpijak ni dah terpahat dng nama MALAYsia..bukan cinasia@tongsansia aaa..dulu MALAYland(tanah melayu)..malay tu merujuk kepada melayu..bukan cina @ bangla aaa...jadi kaum cina mesti terima realiti ini negara acuannya melayu..bangsa yg bersopan tapi sensitif..sabar tp amok..'BODOH' tapi bermaruah..oleh itu taykar..klu lu mau bahagia dok dlm ini negeri..lu jangan kurang ajar..lu mau kira cincai2 no problem tapi lu jangan dengki dan khianat..lu mahu duit satu keranda lu angkat lah..tapi terima sajalah dengan hati yg terbuka yg negara ini namanya MALAYSIA..melayu punya..yg benar. dinbt

    ReplyDelete
    Replies
    1. PERLU DIINGAT.
      C HINA YG LARI KE TANAH MELAYU INI ADALAH BINATANG YG DATANG DARI KUMPULAN YG TERBUANG.
      BINATANG YG DTG DARI KUMPULAN YG TERBUANG
      TIDAK MEMPUNYAI APA2 HAK
      KECUALI MENGUTIP
      SISA MAKANAN DI TEPI LONGKANG.

      Delete
  18. Cina ka..bangla ka waima vietnam & afrika pun boleh dok kat malaysia ni...asalkan jangan kurang ajar..tak susah pun syarat tu kan..

    ReplyDelete
  19. Melayu jaga2 sikit , dah tipu Raja Siam yg menjadi tuan Semananjung dulu, sekarang nak jadi bos pula , syaitan betui. Melayu itu pendatang haramjadah dari jamban.

    ReplyDelete
  20. Melayu menipu??..statement ni baru hari ni aku dengar...klu cina menipu dari dlm buai aku dah dengar...cincai-cincai la hajiii...kata cina semasa beli ayam kat atok aku masa tahun 70an dulu...melayu dengan siam tiada masalah..engkau jangan nak jadi batu api pulak ah chai oiii...org thailand tak pernah pertikai yg malaysia ni melayu punya..cina dap je yg dok makan hati..tak berpeluang nak jadi pm & mb..sudah2 lah ah chai..hilangkan le dengki kianat dalam hati lu tu pada kaum melayu..jiwa lu pasti senang..hati tu pun akan tenang...dinbt

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.