Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Friday, November 27, 2015

GUAN ENG DAP DIMALUKAN ! NO. 2 & EXCO KERAJAAN DAP NEGERI BUKA MULUT NAFI !

Sebelum ini, Lim Guan Eng telah menempelak tindakan 5 ADUN PKR yang berkecuali semasa usul ADUN BN Pulau Betong, YB Muhamad Farid Saad mencadangkan semua projek penambakan tanah di laut bagi pembangunan tertakluk kepada perdebatan umum. 
Penambakan tanah lebih 2,600 hektar di muara Sungai Pinang ada hidupan laut akan terancam kerana habitatnya terhapus dan juga menjejaskan kehidupan kira-kira 500 nelayan di kawasan itu.

Lim Guan Eng DAP dengan begitu mudah menuduh tindakan mereka 'bersama Umno'.

AMK negeri pula berkata, 5 ADUN PKR bukan semata - mata perlu menjadi boneka DAP walaupun ADUN PKR adalah sebahagian daripada organisasi kerajaan negeri Pulau Pinang. Tidak cukup dengan itu, seorang Exco kerajaan DAP Pulau Pinang juga tampak seperti menempelak tuduhan Guan Eng DAP walau pun tidak secara langsung.


Media melaporkan kenyataan Exco yang berkata tindakan 5 ADUN PKR bersikap berkecuali dalam isu tambah laut itu ada asasnya.
"Mereka bukan mengundi sekali dengan ADUN Umno, mereka tidak mengundi.. itu jelas. Bukan bersama Umno, tetapi memilih untuk tidak mengundi. 
"Jadi kita perlu terangkan dan menangi semula apa hujah yang dibangkitkan mereka dan apa jua kegusaran yang dibangkitkan mereka tentang penambakan ini.
Kenyataan Exco negeri ini ternyata bertentangan dengan kenyataan Lim Guan Eng DAP yang menuduh 5 ADUN PKR itu 'bersama UMNO' ! 

Apakah Lim Guan Eng DAP akan berdiam diri sahaja dan menanggung malu besar kerana kenyataan ini adalah daripada Exco kerajaan beliau sendiri ?

Dan Exco ini mendakwa bahawa isu ini sudah selesai dan 'dah tak jadi isu pun'! Come on ……. Exco. Mana mungkin isu ini sudah selesai kerana isu ini juga dijadikan alasan untuk Lim Guan Eng DAP membayangkan terdapat cubaan rampasan kuasa dalam PKR Pulau Pinang diketuai Ong Chin Wen, ketua whip PKR yang didakwa mensasarkan jawatan TKM1 yang disandang oleh Rashid Hasnon.

Rashid Hasnon, orang nombor 2 dalam kerajaan di bawah Guan Eng DAP telah menafikan dakwaan Guan Eng DAP.
Tetapi tindakan Guan Eng DAP yang 'membayangkan terdapat cubaan rampasan kuasa dalam PKR Pulau Pinang' secara terbuka tanpa mendapatkan bukti dan kebenarannya daripada Exco PKR dan PKR Pulau Pinang dahulu adalah satu perkara yang sepatutnya dikutuk oleh Exco PKR itu sendiri, itu pun jika beliau berani.

Malah tindakan ADUN Teh Yee Cheu (Tanjung Bungah) juga menyokong usul berkenaan dan buat u-turn dan kemudiannya meletakkan jawatan dalam parti DAP juga menunjukkan betapa bermasaalahnya kerajaan DAP Pulau Pinang.

Perkembangan di Pulau Pinang ini sangat menarik kerana Guan Eng DAP menjadi topik utama perbualan rakyat. Ianya sangat damaging dan yang menempelak beliau adalah rakan politik sendiri.

Dan jika Guan Eng DAP mengaitkan 3 ADUN PKR sebagai 'bersama UMNO', jadi apa pula alasan SUA DAP ini apabila orang nombor 2 melondehkan beliau? 'Talibarut UMNO'? 


Atau Guan Eng akan divert ke isu lain untuk menutup malu isu ini?

Bukan ini sahaja, maruah kroni tegar Lim Kit Siang ini tercabar apabila beliau dicabar untuk bertanding di pemilihan DAP peringkat negeri Pulau Pinang pada 29 November Ahad ini.

Beranikah Guan Eng DAP menyahut cabaran ini dan menyelamatkan maruah beliau yang akan busuk dan bertambah buruk jika beliau enggan bertanding?

Atau Guan Eng DAP mendiamkan diri enggan menjawab atau (tiba-tiba) ada urusan di luar Pulau Pinang pada hari Ahad dan tidak ada semasa pemilihan DAP negeri itu?

Kita tunggu dan lihat.

Satu perkara yang mungkin kita akan saksikan ialah kebangkitan ahli-ahli DAP Pulau Pinang yang akan mula mengkritik keras Lim Guan Eng DAP secara terbuka pada hari Ahad ini.


5 ADUN PKR telah membuka ruang untuk berani tidak menyokong Lim Guan Eng secara terbuka. Begitu juga ADUN DAP yang memalukan Guan Eng DAP apabila menyokong usul ADUN BN. Orang nombor 2 dalam kerajaan di bawah Guan Eng DAP juga telah menafikan dakwaan Guan Eng DAP.
Segalanya ini sepatutnya memberi keberanian untuk ahli-ahli dan kepimpinan DAP negeri untuk bersuara dan menuntut balik hak mereka serta tidak memerlukan orang luar dari Melaka. Memang bodoh dan rugi jika pemimpin-pemimpin DAP Pulau Pinang tidak ambil peluang emas ini !

Kita tunggu dan lihat sama ada mereka berani atau tidak.

Kita juga dengan menunggu respons Guan Eng DAP tentang pendedahan parti DAP semakin rakus dan perbudak-budakkan parti dalam Pakatan. BACA SINI
 



19 comments:

  1. aman aku rasa bila baca blog bn nih...
    mcm takde masalah lgsg...

    cuma mslh banyak kat selangor ngan penang je...
    atau kat pr ph je...

    selain dari tu, bacalah blog bn amno utk ketenangan...
    kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. peerrgghhh…..awal hari ni jing RBA DAPig menyalak dlm blog ni. kahkahkah...

      Delete
    2. YG TU AJA LA JING RBA DAPig BOLEH MENYALAK PUN ! TOKONG BARUA DAPig MMG CELAKA MAA...

      Delete
    3. Azmin menyeru semua pihak Pakatuan supaya "unite to fight a common cause". Dia tak sedor dah takda "common cause". Di Penang, di Selangor.

      Azmin dah lama gigil lutut. Sebab kalau PAS tak sokong dia, mungkin rebah le gomen Selangor dia.

      Delete
  2. dap bejaya menyesatkan melayu melalui geganganza anu gerah aim mentor menti etc... tapi takde lgsg pejuang merah bejuang menghapuskan program takde faedah tersebut... malah suka lagi!

    ...
    kalau nak tengok kekuatan pejuang kalimah, boleh tengok memacam anu gerah gegangzaza akaedemi pantasial... 99.999999% pemenangnye adalah melayu kalimah... hidup caiiiii.... hiduppppppp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalkan jangan Akedemi Pantatsia dah le. Depa yang pakai nama Pakatan Harapan di gelar orang Pakatun PANTAT - bontot, kata oghang Negoghi.

      Delete
  3. ari ini brent oil kat us$45 dan jatoh lagi dan lagi. nilai ringgit pun ade naik sikit kepada us$ 4.3.
    tapi montori berotak pogeee gam mulut hagai minyak akan naik.
    betul kah ngok ngok hamnot.
    besok gua makan tin aje, tak mampun makan sardin - cop ayam GST rm 4.50 setin 155gm
    satu kilo rm 29 sardin pun kecik dan cam basi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pigi beli yang dlam kaca le, pecahkan kaca tuh ko makan. Tentu ko sihat walfiat. Tak payah nak piat telinga ko cakap mengarut tuh.

      Delete
  4. aku rasa lepas jual aset edra tu kat china komunis, bil letrik akan makin murah... tak caya? picaya lah...
    kahkah

    ReplyDelete
  5. Berikut adalah senarai jawatan yang disandang oleh Datuk Hajjah Siti Jeliha @ Zaleha Binti Hussin berserta gaji dan elaun bulanan:-
    Timbalan Presiden Lembaga Pemegang Amanah
    RM 15,000.00
    Timbalan Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah
    RM 15,000.00
    Pengerusi Jawatankuasa Audit YaPEIM
    RM 5,000.00
    Ahli Jawatankuasa Pengawasan Syariah YaPEIM
    RM 1,000.00
    Pengerusi Perbadanan Infaq YaPEIM Sdn Bhd
    RM 4,500.00
    Ahli Lembaga Pemegang Amanah PEMANGKIN
    RM 2,500.00
    Ahli Lembaga Pengarah YaPEIM Smart Venture
    RM 2,500.00
    Jumlah gaji dan elaun adalah RM45,500 sebulan..
    HAJI Abdul Malek Awang Kecik..
    Presiden Lembaga Pemegang Amanah
    RM 15,000.00
    Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah
    RM 15,000.00
    Pengerusi Jawatankuasa Kerja YaPEIM
    RM 5,000.00
    Pengerusi Panel Pemikir Pembangunan Ekonomi Islam
    RM 5,000.00
    Pengerusi Jawatankuasa Khas LPA Program Mikro Kredit
    RM 5,000.00
    Majlis Penasihat Teknologi Emas & Galian Bernilai
    RM 5,000.00
    Penasihat Dasar dan Operasi Skim Ibadah Korban YaPEIM
    RM 5,000.00
    Pengerusi, Institut Penyelidikan Dan Perundingan YaPEIM
    RM 4,500.00
    Pengerusi, Pusat Khidmat Pembangunan Usahawan YaPEIM
    RM 4,500.00
    Pengerusi, Yayasan Pembangunan Anak Yatim/Miskin
    RM 4,500.00
    Pengerusi, PJ Perdana Management & Services
    RM 4,500.00
    Pengerusi, YaPEIM Hospitality International Sdn Bhd
    *tiada maklumat
    Jumlah gaji dan elaun adalah RM 73,000.00 sebulan...

    ko tengok dap nih...
    baru pegang yapeiem dah macam2...

    ReplyDelete
  6. Lim Guan Eng mulut celupar. Jenis Cina Bukit memang gitu. Cakap ikut suka aje, tak guna otak. Banyak Cina Bukit ikut dia macam itu. Di 13 Mei 1969 depa menyebabkan pergaduhan kaum dan timbul Dasar Ekonomi Baru.

    Nasib le, kalo tak, Melayu masih ketinggalan jauh benor di belakang. Sebab tak di peduli dek British Kolonial selama 80 tahun. Depa ha nya kasi macam macam tongkat kpd kaum Cina. Di PRU13 ramai rakyat yang bosan dengan UMNO & BN, bagi Tsunami Cina.

    Sekarang celupar mulut nya itu di tempelak dek puak depa sendiri. Aku harao satu masa nanti depa di sapu tahi. Di PRU14 hendak nya.

    ReplyDelete
  7. Undilah Barisan Nasional utk kesejahteraan dan masa depan yang cerah bagi semua suku kaum yang terdiri dari pelbagai lapisan keturunan di negara kita yg diancam oleh dakyah penipuan bawaan Pakatan pembinasa rakyat.

    ReplyDelete
  8. anjing2 DAPig yg terutama bangsa melayu ni knai ka tuan depa tu sapa..heh.. bnyk aku jumpa anjing2 DAPig ni golongan muda2 yg sdang atau baru belajaq dlm dunia politik, padahal 20 thn lpas depa haram xtau apa pasai politik..sbb apa 20 thn lpas?? sbb thn tu la puak evangelist DAP dok rangka plan baru nk melingkup kuasa org2 melayu.. depa bikin bnyk strategi nk lemahkan mindset org2 melayu.. dr zaman PU KIT SIANG yg dok ceramah dlm gereja2 sekitar ipoh, penang and K.L.. ceramah diam2 kebanyakan ceramah dlm small church ministry mcm baptist dll.. ramai jugak anjing2 melayu dalam DAP xtau langsung pasai kumpulan radikal kristian jadian nih.. camni lah untuk anjing2 melayu dalam DAP atau melayu2 PKR yg bongoks ilmu nih sila la buat kajian dulu pasai gerakan kristian radikal nih.. hangpa kena kenai dulu perjuangan evangelist yg extreme nih..pasai depa sendiri pun bknnya pengikut kristian betoi pun apa yg depa mau faktor kuasa..ingat lah wahai umat islam malaysia... jgn sekali-kali mencium kaki busuk kaum kafir harbi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa dalam 20 thn lepas atau tepatnye 1998 adalah sebab kes nuar... dengan aku2 skali buat kajian kes liwat tu...
      sebelum tu, memang aku totok bn. mklm la. bn yg buat skolah jalanraya pondok bas dll... mesti la aku sokong bn besama2 dgn mokcik kampung...

      nih ibarat ko bangang, tapi salahkn orang lain lah ni. apo nak heran. sedangkn 2.6b boleh pecaya bangang2 je. apa la sangat mslh lain...

      kaum harbi amareka boleh pulak ko bebaik2 yek? ko yakin suci sangat ka amareka dgn tppa tu? lepas tu, ko yakin sangat ka rakyat dapat untung hasil jual edra ke china komunis?

      Delete
    2. Brunei juga antara negara yang bakal menandatangani tppa dgn amerika... Apakah maksudnya tu brunei juga sedang berbaik2 dgn kafir harbi??

      Indonesia pun berminat utk sertai tppa, cuma dia takkan boleh jadi 12 negara perinis kepada perjanjian tersebut...

      Dan, apakah indonesia juga sedang berbaik2 dengan kafir harbi??

      Hehe... Anjing dapig takkan jawab punye soalan aku ni...

      Kah kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
    3. aku tanya ...
      ko rasa amareka bapak dajal tu iklas ka dengan tppa?
      buat apa nak kisah brunei indon plak?

      bangang sangat dah?

      Delete
    4. Nampaknya brunei serta indonesia buta akan 'ketidakikhlasan' amerika dalam isu tppa ni...

      bukan setakat brunei dan indonesia.. malah 10 negara lain yang bakal tandatangan perjanjian tppa pun buta dan bodoh kerana nak berdagang dengan amerika.....

      kah kah kah kah kah kah kah.....

      bagus juga anjing dapig sekor tu... hanya dia seorang je yang nampak BETAPA amerika tak ikhlas nak berdagang dengan 11 negara dagangan tppa....

      Anjing dapig, ko boleh mintak jadi punaisihat untuk 10 yang lain ye... suruh pemimpin 10 negara lain tu tolak perjanjian dengan dajal amerika... Tolak malaysia la.. pemimpin bn memang degil nak negara ni di'jajah' semula...

      Masa malaysia dijajah nanti, sekurang-kurangnya kurang sekor anjing dapig yang suka menyemak kat sini. Dah berambus ke negara lain... jadi punaisihat pemimpin negara lak tu...

      KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

      Delete
  9. Bukan main melompat kacang hantu membela tong kosong gong2 eng.Mesti kena tulang vavi kangkang beti tinggal jamban......

    ReplyDelete
  10. banyak dapat upah dari betty ji ba ban. lagi kuat mentalak lagi banyak dapat. guan eng kata betty d
    apat ji ba ban najib yang bagi. dia dari no 5 dapat jadi no 1...itu pun najib yang suroh. sohai.....

    ReplyDelete

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.