Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Thursday, December 03, 2015

BERANIKAH LIM GUAN ENG DAP??

Nampaknya, lebih ramai lagi rakyat Pulau Pinang yang bangkit mengkritik integriti Lim Guan Eng dan kerajaan DAP Pulau Pinang.
Yang terbaru ialah kenyataan NGO pro-Pembangkang, Penang Forum yang juga telah mempertikaikan perangai Setiausaha Agung DAP dalam isu penambakan tanah laut yang menjadi perbualan hangat rakyat negeri ini.

NGO itu menyatakan bahawa isu penambakan tanah secara besar-besaran telah menarik minat rakyat kerana ia mengubah selama-lamanya landskap Pulau Pinang dengan kesan-kesan alam sekitar, ekonomi dan sosial yang serius.

Oleh itu rakyat mempunyai hak bukan sahaja untuk mengetahui apa yang berlaku tetapi juga untuk mengambil bahagian lebih bermakna dalam keputusan tersebut yang memberi kesan kepada kehidupan mereka; dan kerajaan DAP negeri mempunyai setiap kewajipan untuk menyediakan maklumat yang tepat dan lengkap dan untuk membuat proses dengan telus.
  

Lim Guan Eng dan kerajaan DAP negeri juga dikritik kerana projek penambakan besar itu tidak boleh tidak teratur dan rawak. Ia mesti merupakan sebahagian daripada perancangan pembangunan holistik.

Apabila memulakan projek-projek besar dengan kesan yang besar alam sekitar seperti membina terowong atau menjalankan penambakan tanah besar-besaran, EIA (Environmental Impact Assesment) terperinci perlu dilakukan SEBELUM, bukan selepas satu perjanjian ditandatangani dan projek yang diberikan.

EIA perlu dijalankan oleh perunding yang bebas dan tidak ada bekerja dan tidak dibayar oleh pihak yang telah dianugerahkan projek tersebut. Tetapi, amalan ini yang dilakukan dan pasti melemahkan kredibiliti kajian EIA.



Ini seolah-olah menjadi realiti dengan pengumuman baru-baru ini bahawa kerajaan DAP negeri menganugerahkan 1,375 hektar hak tebus guna kepada sebuah konsortium untuk pengangkutan pelan induk Pulau Pinang. Memberikan projek dan kemudian meminta syarikat itu untuk melakukan EIA adalah conflict of interest dan berat sebelah kepada keputusan berkemungkinan memihak kepada projek.


NGO ini juga mengkritik Lim Guan Eng DAP yang jelas kelihatan tidak berpuas hati apabila beberapa ahli-ahli kerajaan beliau mengundi menyokong atau berkecuali terhadap usul yang dikemukakan oleh ADUN UMNO baru-baru ini. dan melabelkan mereka sebagai mutiny atau pemberontakan.

Mereka juga menganggap Lim Guan Eng dan kerajaan DAP negeri double standard.

Persoalannya, apakah Lim Guan Eng DAP akan ambil kisah dengan kenyataan NGO Penang Forum ini?

Atau Setiausaha Agung DAP ini tidak peduli langsung dengan rintihan rakyat Pulau Pinang?


Dan Guan Eng patut letak jawatan!





5 comments:

  1. Tokong DAPig ni mmg menyusahkan rakyat Penang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go to hell u tokong DAPig!!

      Delete
  2. pagi ni Brent Crude Oil $42.49 kalau jatuh $7 lagi petrunenas boleh tutp kedai!!!!!!
    habis lah ngok ngok sebab turun 10 sen pun cam TGNA kata hampas paddy aje,tapi buat ngok nok Hamnoo gembira ngasi ter asak asak terima kasih bersyukur pada pi berotak por geee padang pasir gobeee.
    alahai nanti gua pi cuti tahun baru tengok matahari turun/naik kat kong chao dan tung san kan tension GST.
    dah ade niat nak naik ke lapon per sen!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Google translate bahasa anjing cinapek lgbt dapigs kepada bahasa Melayu ala SJKc.

      Delete
  3. http://keris7lok.blogspot.my/2015/12/onlyinpenang-harga-mampu-milik-tapi.html
    lagi satu akal por giii!!! kalau mampu milik cam mane tak mampu beli???????
    tak mampu milik atau beli - nanya mampus tengok!!!!! akal por gii

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.