Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Tuesday, June 14, 2016

SKANDAL BILION RINGGIT - LIM GUAN ENG DAP TAKUT?

Beberapa lagi persoalan besar tentang skandal projek bilion ringgit wang rakyat yang menyelubungi Lim Guan Eng DAP di Pulau Pinang.
Anda baca di bawah:
Kenyataan Media 
Datuk Seri Zainal Abidin Bin Osman
Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang

Isnin, 13 Jun 2016

Terowong Bawah Dasar Laut & "Jambatan Ketiga Pulau Pinang"

" Adalah amat menghairankan secara tiba-tiba Ketua Menteri Pulau Pinang mencadangkan pembinaan "Jambatan Ketiga" menghubungkan Bagan Ajam dan Persiaran Gurney setelah beliau dengan bersungguh-sungguh mempertahankan kewajaran dan keperluan pembinaan terowong bawah dasar laut bagi jajaran yang sama atas alasan menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di bahagian Pulau.

" Kenapa Lim Guan Eng dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang tiba-tiba seperti berubah hati mengenai terowong bawah dasar laut sekarang. 
"Apakah dapatan Kajian Kebolehlaksanaan yang 83% siap dilaksanakan menunjukkan pembinaan terowong bawah dasar laut adalah tidak wajar dan tidak sesuai dilaksana atau dengan kata mudahnya "not feasible" ? 
"Kerajaan Negeri digesa untuk menjelaskan samada Kerajaan Negeri Pulau Pinang perlu membayar ganti rugi atau pampasan kepada Konsortium Zenith-BUCG atau lain-lain syarikat pembinaan yang telah menandatangani perjanjian dengan Kerajaan Negeri Pulau Pinang sekiranya cadangan pembinaan terowong bawah dasar laut itu dibatalkan. 
"Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga perlu memperjelaskan kedudukan tanah seluas 110 ekar yang diperuntukkan sebagai bayaran kepada Konsortium Zenith-BUCG untuk pembinaan terowong bawah dasar laut dan 3 jalan utama sekiranya projek pembinaan terowong dibatalkan.

" Apakah tanah tebusguna laut di STP2 dan persisir Persiaran Gurney yang sama akan digunakan sebagai pembayaran untuk pembinaan "Jambatan Ketiga"?

" Apakah Konsortium Zenith-BUCG akan diberikan kontrak pembinaan "Jambatan Ketiga" sebagai pampasan pembatalan kontrak membina terowong bawah dasar laut sekiranya cadangan tersebut mendapat persetujuan dan kelulusan Kerajaan Persekutuan?

Ketua Menteri Pulau Pinang dilaporkan berkata Kerajaan Pulau Pinang akan mengemukakan pelan asal dari cadangan pembinaan 'jambatan kedua' yang dicadangkan semasa Tan Sri Samy Vellu menjadi Menteri Kerja Raya sebagai sokongan kepada cadangan beliau untuk pembinaan "Jambatan Ketiga" kepada Kementerian Kerja Raya.

Ketua Menteri juga dilaporkan akan turut melampirkan dapatan Kajian Kebolehlaksanaan Terowong Bawah Dasar Laut yang hampir siap kepada KKR.

Perlu diingatkan bahawa pembinaan terowong bawah dasar laut juga pernah dicadangkan pada masa Tan Sri Samy Vellu menjadi Menteri Kerja Raya.

Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang menggesa supaya semua persoalan yang dibangkitkan ini dan juga soalan-soalan oleh YB Menteri KPKT Dato' Abdul Rahman Dahlan dan juga YB Menteri KKR Dato' Sri Fadillah Yusof mengenai isu yang sama dijawab secara jelas dan khusus oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang. 
"Persoslan-persoalan yang dikemukakan kepada Kerajaan Negeri perlu dijawab dengan telus dan terang tanpa menyembunyikan atau menyelindungi sebarang butiran atau fakta kerana projek yang dicadangkan pembinaannya ini melibatkan harta rakyat dan kepentingan awam. 
Majis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang juga berpandangan adalah amat tidak wajar dan demokratik jika Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Konsortium Zenith-BUCG mengambil tindakan undang-undang atau menyaman mana-mana pihak yang mengemukakan persoalan kepada Kerajaan Negeri mengenai projek terowong bawah dasar laut dan 3 jalan utama ini.

Terima kasih.
Persoalannya, apakah Lim Guan Eng gentleman enough untuk menjawab sendiri persoalan-persoalan di atas atau beliau sekadar menghantar orang ketiga sahaja untuk menjawab?

Atau Guan Eng DAP buat diversion dengan menyoal soalan yang ditimbulkan, satu lagi taktik DAP yang semakin terserlah? 




34 comments:

  1. Yang ini aku setuju kondem DAP, Tokong Lim dll dalam parti nya. Terutama nya bila ada banyak korapsi. Mula dengan tender yang di katakan open tender kupra worak depa.

    Mana open tender nya bila ha nya beberapa syarikat saja yang di jemput mengemukakan cadangan dan menyebut harga. Dan spesifikasi umum telah di buat dek Setia Usaha Kerajaan Pulau Pinang Kerajaan atas arahan Tokong Lim, di sesuaikan kapada keadaan syarikat yang di tujukan yang akhir nya di beri projek itu.

    Tapi tak semesti nya Tun Mahathir tak boleh gunakan DAP untuk tujuan mendapatkan Najib letak jawatan atau di gantikan dek UMNO. Skandal 1MDB begitu besar jugak - melibatkan RM4.2 bilion masuk ekaun ekaun bank Najib, RM1 bilion masuk ekaun bini dia, RM1 bilion masuk ekaun anak tiri dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menurut Malaysia Today, Tun songlap duit UMNO rm 100 - 200 bilion tu eluk juga kalau kau suruh dia pulangkan. Kalau tidak, jadilah mahapenyamun pulak...kata dulang paku serpih, kata orang dia yg lebih. He he he....

      1MDB x de skendel. x pakai duit rakyat, cuma pakai duit hutang. Itupun dah setel dengan pelan rasionalisasi.

      Delete
    2. Ada WSJ, NYT, Reuters ke laporkan? Kai link lah. Kalau tak, membohong menipu aje di bulan puasa.

      Jangan caya separuh omputih RPK tuh - dia bukan puasa pun, main sebat aje, skejap sokong Anwar Al Jub, pastu tukar tokeh. Takda perinsip punya benda'lah.

      Delete
    3. Pendedahan berapi jongkong emas telah dikesan disimpan penyamun tarbus diItali.....panas bontot.Yang kena rakyat
      juga .

      Delete
    4. 540 PM, Punca malumat kau atau RPK itu bontot bontot dia ke?

      Delete
    5. 453

      Dah letak tandatangan deklarasi selamatkan kroni dan boboi ke blom? Kesian tengok orang tua tuh. Makin dekat nak mampus, makin banyak pulak kumpul dosa MENIPU.

      Delete
    6. Awas Cina jadi CMJune 14, 2016 at 8:32 PM

      Kuasa itu mengkorupkan. Cina akan korupkan peminmpin UMNO dgn mudah seperti vincent tan, yeoh tiong lay,atau ananda krishnan.
      Apalagi jika kuasa ditangan Cina DAP, berdansalah Cina kapitalis seperti yang berlaku di Penang dan Selangor dan Perak. Tanah dibagi kepada Cina pajak 1000 tahun di Perak..

      Delete
    7. 831 PM,

      Yang penting sekarang ia lah dapatakan Najib letak jawatan atau di ganti dek UMNO. Bila perlu gunakan DAP ke sasaran ini, boleh. Depa tetu tak dapat nak gulingkan gomen UMNO/BN - kita nakkan Najib aje di ganti.

      Delete
    8. 1mdb hutang duit rakyatJune 14, 2016 at 8:46 PM

      1mdb pakai hutang. Kena saman di London, hutang kerajaan yg bayar. Kerajaan bayar duit jatuh dari langit bukan rakyat mahrein..ahli umno bodoh..

      Delete
    9. 846pm

      Berapa ek, angka 'terbaru' baruah2 dapigs? 42,53,100billion? USD? MYR?GBP?

      Orang kuat fitnah memang hidup tak berkat. Penipu memang tak konsisten. Tandatangan palsu bila nak serahkan pada DYKM Agong? Tau pun takut masuk jel. Ingatkan sanggup berkorban apa saja demi anak boboi bodoh lembap!

      Last2 anjing dapigs jadi macam keling kerala...MENIPU SAMPAI KE HUJUNG HAYAT!

      Delete
  2. Kos kajian kebolehlaksanaan trowong di Kanada hanyalah RM 2.5juta
    Sitokong menghabiskan RM 305 juta utk kajian.DUIT RAKYAT TU.....KAKI MELINGKOP DAN SONGLAP BELAJO DRI MENTOL DIA......

    ReplyDelete
  3. MANA JING RBA DAPigs ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengah mengorek Jing Projibo yang tak sedor kena korek.

      Delete
    2. sini lah!!! puasa pun asyik merindu daPIGS. kesian kat dia.

      Delete
    3. Sabar dulu saudara....kejap lagi upah dapigs masuk hongleong bank, menyalak lah dia nanti!

      Delete
  4. Skandal LGE ni kenapa tak glemer seantaro dunia ye? Berapa byk negara yg dah siasat ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab kapir laknat yang anti Islam ni kawtim dengan media yahudi. Tak kan itu un ko bodoh bengap tak tai, Jing oi!

      Delete
  5. satu Penang anak kit sial leleong gua pun takde kisah. selagi White Town tak GST 8% gua.
    mak badak bini kecantikan jibby pinjam kapal tebang dari Emirates rm 86 juto untuk dua bulan. nak terima sijil dari Turkey!!!! kalo DHL pun masih boleh jimat rm 85 juta. kasi kenduri pada olang toreh getah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya lah, brapa ramai pkebun kecil gtah Najib kasi ha nya RM500 sorang, jumlah seuruh negara RM80 juta juga kalau tak siap.

      Ni bini dia pakai jet sewa 2 bulan RM85 juta. Kan melampau tu.

      Kesian orang toreh getah. Camtu camna nak undi laki dia atau calon nya?

      Delete
    2. Apa ko merapu nih? Punyalah nak menipu, fakta pun yilek. Cuma angka2 yang direka2 oleh Ratu Fitnah, lapiji awww.

      Takpe Jing, kapir memang takde dosa fitnah.

      Delete
    3. Jing Projibo di 808 PM pemalas nak cari fakta dan hujah pertahankan Najib dan Rosmah pun tak buat. Asyik nafikan, memaki hamun aje lah dia.

      Delete
  6. http://www.malaysiakini.com/news/345260
    IPIC heret 1MDB, MOF kepada timbang tara London tuntut AS$6.5b

    hiya! ini macam pun boleh.
    chee-pet chee-pet kasi sebar kan.
    GAMECHANGER DI KK DAN SB.
    hi! aya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan 6.5 billion lah, 135 trillion lah bodoh bahlol bajang sial anak haram nak mampus. Fakta tu salah bodoh...

      Delete
    2. kalo kes saman ini di izinkan ICJC. adakah duit kerajaan akan di beku kat luar negara!!!
      lauk pun dah habis, dah takde duit.
      maka tak dapat langsir utang, maka di saman lingkup.
      ssshi, ssshi

      Delete
    3. 7:19 PM dah meradang. Talipon boss nak dapat nasihat macam mana nak jawab, boss pun tak jawab. Jadi, maki hamun aje le keroje orang Pro Najib.

      Delete
    4. Tak perlu jawab fitnah2 yang berubah ubah tiang gol...takkan ada kesudahan. Pembangkai kalu tak sebar fitnah, hidup rasa tak lengkap.

      Delete
    5. Nafi saja ye, 955 AM. Ngata fitnah, ngalih tiang gol dn macam macam. Kau kerja kuat sikit lah, cari fakta dan hujah tolong Najib tuh.

      Delete
  7. Sori lah, Dr M. Blog sdr dah tak ramai penyokong Najib. Yang ada pun jenis yang malas, tak mahu cari fakta dan hujah yang munasabah bagi membantu Najib di belasah di sana sini.

    Contoh yang selalu masuk -

    AnonymousJune 14, 2016 at 4:05 PM
    MANA JING RBA DAPigs ????

    Mana pembaca minat dengan komen spt itu? Tambahan, pembaca meluat kat Najib sebab ada penyokng pun jenis macam itu. Aku pro Tun, tak suka DAP, tapi tak tahan Pro Najib yang asyik membabikan orang.

    Kalau tengok dari komen komen di sini sejak seminggu lau, akan kalah le calon calon yang Najib letakkan di Sg Besar (dulu majoriti 399) dan Kuala Kangsar (dulu majoriti pun dah merosot).

    Macam mana pengundi nak pangkah bila ramai UMNO di bawah Najib jenis yang tak reti kata apa melainkan Mana Jing itu ini. Kita tahu bahawa di kampong pun, ramai yang dah ada kemudahan ke internet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kot tarak fakta dan hujah yang rakyat boleh terima. WSJ pun Najib tak berani saman.

      Delete
    2. Nak sedapkan hati ko ke, Jing?
      Kesiaaaaannnn.....

      Delete
    3. Jangan silap tafsir, Jing dapigs oi. Penyokong Kerajaan UMNO/BN semuanya ada LIFE dan pekerjaan halal di luar...bukan macam ko, anjing LGBT DAPIGS yang siang malam menyalak tukar2 nama nak nampak ramai....demi dedak kapir dapigs.
      Apek kapir nak menyamar tukar2 nama Melayu...

      Last2 jiwa tak tenteram. Sakit hati. Malam tak tidok. Menaip siang malam keyboard berminyak sebab shoru KFC sambil menaip. Nak keluar rumah takut kena sinar matahari nanti jadi cinapek kulit gelap....cina 'low class' pulak jadinya nanti.

      Delete
    4. Ada 2 jawapan menyokong Najib, satu pun tak memberi fakta dan hujah membantu Najib dalam hal hal yang dia hari hari di serang.

      Delete
  8. Amacam, boleh menang Sg Besar dan Kuala Kangsar? Dah tak minat penyokong Najib kempen di sini lagi. Dah givap hope, gamak nya.

    Mana yang masuk blog ini pun bukan kempen nunjukkan Najib bagus. Ha nya ngata, nuduh mereka yang tak suka Najib.

    ReplyDelete
  9. Dari zman tgku a rahman,adul rzak,husin onn,mahathir,pak lah n najib ADAKAH cinnaa dapig13may sudah BERPUASHATI dgn khdupan n kwangan MEREKA???

    Adakah cinna dapig13may sudah TERSENYUM n TERSENGIH?

    ReplyDelete

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.