Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Thursday, September 22, 2016

HINA MAHKAMAH - KENYATAAN ASAL GUAN ENG YANG MENGHERETNYA KE MAHKAMAH !!

Nampaknya, Lim Guan Eng DAP semakin tertekan dan ibarat menghitung hari sahaja. Beliau bukan sahaja berdepan dengan kes rasuah dan salahguna kuasa tetapi turut menghadapi satu lagi prosiding mahkamah atas sebab tindakan beliau sendiri juga.


Sebelum ini MiM telah menulis artikel bertajuk Letak Jawatan, Akta 165 & Kes Guan Eng Yang Perlu Anda Baca.Di antaranya,
Bagi MiM, telah diperuntukkan secara jelas mengikut Seksyen 165 kanun keseksaa  bahawa: 
"Barang siapa yang menjadi seorang penjawat awam, menerima atau mendapat, atau bersetuju menerima atau cuba mendapat, untuk dirinya atau untuk seseorang lain sesuatu benda yang berharga, dengan tiada balasan atau dengan suatu balasan yang ia ketahui tidak mencukupi, daripada seseorang yang ia ketahui telah, atau sedang, atau mungkin ada kena mengena dalam apa-apa perbicaraan atau urusan yang telah dijalankan, atau yang akan dijalankan, oleh penjawat awam itu, atau yang ada apa-apa perhubungan dengan kerja-kerja rasminya sendiri atau dengan kerja-kerja rasmi seseorang penjawat awam yang dibawahnya ia bekerja, atau daripada seseorang yang ia ketahui sebagai ada kepentingan atau bersangkutan dengan orang yang ada kena mengena sedemikian itu, hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai dua tahun, atau denda atau dengan kedua-duanya. 
Kita boleh nampak betapa relevannya Seksyen/akta 165 ini dalam kes rasuah Guan Eng:
1. Bersetuju menerima. 
2. Satu balasan yang ia ketahui tidak cukup.

3. Kepentingan atau bersangkutan dengan orang yang ada kena mengena. 
MiM juga menyarankan agar pihak pendakwaraya turut meminta mahkamah mengeluarkan injuksi agar si tuduh dan pihaknya tidak dibenar mengeluarkan sebarang keterangan yang menyentuh kes ini. Dan jika Guan Eng mempertikaikan kes beliau di luar Mahkamah, Setiausaha Agung DAP ini boleh didakwa kerana menghina mahkamah.
http://novandri.blogspot.my/2016/06/letak-jawatan-akta-165-kes-lim-guan-eng.html
MiM menyarankan perkara-perkara di atas kerana Lim Guan Eng dilihat telah beria-ia telah mengkritik kes rasuah beliau secara terbuka. Beliau juga didakwa telah menyalahgunakan status jawatan beliau untuk mengadakan program penerangan bersama rakyat yang dianjurkan oleh kerajaan DAP negeri padahal, kes beliau adalah isu peribadi yang tidak melibatkan rakyat Pulau Pinang. Guan Eng sahaja yang untung kerana dapat membeli banglo yang terlajak murah, bukannya rakyat Pulau Pinang. 

Kita telah menasihati Setiausaha Agung DAP ini supaya tidak mengambil kesempatan dengan mengheret rakyat untuk mendengar penjelasan dan meraih simpati tentang kes rasuah beliau itu.

Malah, Pengerusi UMNO negeri, DS Zainal Abidin Osman turut berkata bahawa tindakan Guan Eng dan Kerajaan DAP Pulau Pinang menganjurkan sesi penerangan bersama rakyat berhubung kes rasuah itu boleh menganggu kes perbicaraan di mahkamah. Beliau juga berkata, tindakan itu menunjukkan Guan Eng sudah melanggar prinsip sub judice apabila mengeluarkan kenyataan bersabit tuduhan terhadapnya di khalayak ramai di luar mahkamah.

Dan berita terbaru yang kita tahu ialah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memperolehi kebenaran untuk memulakan prosiding komital terhadap Lim Guan Eng berhubung kenyataannya berkaitan kes rasuah yang dihadapinya.

Peguam Kanan Persekutuan Datuk Amarjeet Singh yang mewakili Peguam Negara TS Mohamed Apandi Ali dilaporkan berkata 'mahkamah telah memberi kebenaran kepada Peguam Negara untuk memulakan prosiding komital terhadap Lim atas dakwaan bahawa beliau telah mengaibkan mahkamah dan campur tangan dalam pentadbiran keadilan.'
"Ia berksitan kenyataan tertentu yang dibuat Lim menerusi kenyataan akhbar selepas beliau didakwa di mahkamah yang kemudian disiarkan dalam media sosial," katanya, dan menambah, bahawa beliau akan memfailkan dokumen mahkamah berhubung prosiding kommital terhadap Lim dalam tempoh dua minggu. 
Dalam saman itu, Pehuam Negara memohon kebenaran untuk perintah komital terhadap Lim supaya dikomitkan ke penjara kerana melakukan penghinaan mahkamah (prosiding komital) dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan di media cetak dan/atau media sosial yang akan menggugat pentadbiran keadilan, mengikis keyakinan awam terhadap sistem kehakiman serta menghina maruah dan integriti sistem mahkamah. 
Peguam Negara turut memohon kos, dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah 
Saman itu  dikemukakan atas alasan Peguam Negara sebagai penjaga kepentingan awam dan demi kepentingan keadilan sentiasa memastikan integriti badan kehakiman dan sistem keadilan di negara ini kekal terpelihara dan tidak dicemuh, dimalukan dan dihina sewenang-wenangnya sehingga mewujudkan suatu ketidakpastian mengenai penentuan kes secara adil dan saksama. 
Permohonan itu dibuat bagi memastikan bahawa sebarang perbuatan yang bersifat menghina mahkamah dan hakim-hakimnya serta pentadbiran keadilan tidak seharusnya dibiarkan bebas berlaku begitu sahaja. - Bernama
Dan kenyataan Lim Guan Eng yang dipertikaikan oleh pihak Peguam Negara ialah kenyataan beliau semasa sidang akhbar selepas pelancaran 'Simposium Dr Wu LianTeh' yang menyatakan: 
'Bahawa pertuduhan terhadap Guan Eng itu adalah konspirasi dan bahawa Lim akan dipenjarakan, dibaca secara keseluruhan membawa maksud jelas bahawa mahkamah turut terlibat dalam konspirasi yang didakwa akan memenjarakannya di atas 'tuduhan rasuah yang direka-reka.'
Untuk rekod, prosiding kommital atau prosedur komitan adalah prosedur mahkamah apabila seseorang itu didakwa melanggar atau mengingkari sesuatu penghakiman atau perintah. Dia dihukum kerana menghina Mahkamah.
Pada asasnya menghina adalah suatu kelakuan yang dikira boleh ;
(a) menjejaskan, melengahkan, meremehkan atau menghalang perjalanan atau pentadbiran kehakiman (impede, embarrass, or obstruct the court in its administration of justice) atau 
(b) menjejaskan, mengurangkan atau melemahkan kewibawaan dan kehormatan mahkamah (derogate from the courts authority or dignity), atau 
(c) menyebabkan pentadbiran keadilan dipandang hina oleh masyarakat (bring the administration of the law into disrepute) - sumber
Menurut Tun Hamid,
Mahkamah cuma akan membuat perintah pengkomitan jika Mahkamah dapati bahawa semua prosedur dipatuhi oleh pemohon, memang menghina itu telah melanggar atau tidak mematuhi perintah itu dan tidak dapat menunjuk sebab mengapa dia tidak patut dihukum. 
Jika Mahkamah puas hati semua itu telah dilakukan, barulah Mahkamah memberi kebenaran untuk memohon perintah pengkomitan. 
Setelah mendapat kebenaran, dalam masa 14 hari, pemohon akan memfail permohonan untuk mendapatkan perintah pengkomitan. 
Permohonan itu perlu diserah ke diri penghina yang dicadangkan. Dia boleh memfail afidavit untuk menjawab. Pendengaran juga boleh dilakukan secara keterangan lisan. Jika fakta dipertikaikan, pendengaran juga boleh dilakukan secara keterangan lisan. Jika fakta dipertikaikan, pendengaran secara keterangan lisan perlu diadakan. Mahkamah akan membuat keputusan sama ada dia “bersalah” atau tidak. Beban bukti ialah “melampaui keraguan yang munasabah” seperti kes jenayah. 
Mengenai hukuman, Mahkamah boleh menghukum penjara atau denda atau mengikat jamin untuk berkelakuan baik. Mahkamah boleh juga cuma memberi amaran, atau mengarahkan dia mematuhinya dalam tempoh tertentu dan supaya dia hadir semula pada tarikh yang ditetapkan untuk melaporkan sama ada dia telah melakukannya. Kalau sudah, dia dimaafkan. Kalau tidak dia boleh dipenjara atau didenda.
https://tunabdulhamid.me/2000/08/penguatkuasaan-dan-pelaksanaan-perintah-di-mahkamah-sivil/
Maka sekarang, kita tunggu dan lihat kesudahan kes Guan Eng DAP ini.
Anda baca juga kes mahkamah Guan Eng DAP : http://novandri.blogspot.my/2016/06/letak-jawatan-akta-165-kes-lim-guan-eng.html

20 comments:

  1. PADAN MUKA TOKONG DAPig !!

    ReplyDelete
  2. LGE sudah kena..our beloved PM when?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 336 ni gila ka apa? PM mana ada hina mahkamah macam Guan Eng? Dia orang baik apa. Bolo lah lu.

      Delete
  3. Dapigs cilaka dah takde tempat di Malaysia....BALIK TONGSAN!!!

    ReplyDelete
  4. Aku tengok bila pemain2 badminton cinapek balik dari Rio, berduyun duyun cinapek turun jemput di KLIA. Melayu pun ramai.

    Bila atlet Paralympic MELAYU balik, mana cinapek2????? Semuanya Melayu dan India saja di airport.

    Buka lah mata wahai penjilat2 cinapek daPIGS..Cinapek daPIGS memang rasis. Jangan jadi sekadar anjing kepada kapir daPIGS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bangsa cinapek banyak pulak sponsor macam2. dah tau....

      Delete
    2. CINABUKIT....PARASIT.

      Delete
    3. Selagi cinapek xmasuk tentera malaysia.... jgn sesekali ikhtiraf mereka sbgai warganegara malaysia... dlm atm skrg nie kosong bngsa cina... nmpk sgt xda sifat utk ptahankn negara malaysia....

      Delete
  5. MENTERI CINAPEK PUN TAK NAMPAK. TOKEY CINAPEK PUN TAK NAMPEK. NAMPAK TU MELAYU TOLOL. JILAT PUNGKOK CINA TU SAMPAI LICIN. MATI NANTI ADAKAH DIORANG DAPAT SEDEKAH FATEHAH JIKA BUKAN DARI MELAYU ISLAM?

    ReplyDelete
  6. Perkara menghina ini memang berat, seberat memfitnah juga. Patut dikenakan hukuman berat juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu....hina menghina ni dah jadi amalan harian sekolah JENIS bangsa daPIGS.

      Delete
  7. JING RBA DAPigs DAH MAMPOS KA??? MANA KORANG???

    DAPAT GAJI BUTA AJA KA??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha ..... jing RBA DAPig mmg dah mampos ler. Tak menyalak dah.

      Delete
  8. JANGAN pula hanya BUMIPUTERA Islam/Melayu diTANGKAP! Sedgkan si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - terus BEBAS
    buat apa depa suka kat NEGARA ISLAM kami ini termasuk disyaki MENGGUBAH WANG HARAM kat SingaPORK tu; hasil dr. ROMPAKAN Tanah2 PUSAKA nenek moyang BUMIPUTERA kami di PP tu dlm. “CILTURAL GENOCIDE” ke atas BANGSA Bumiputera – kat si PENJAJAH2 Cina SingaPORK terutamanya! Lihat di - http://mymassa.blogspot.my/2016/02/hampir-13-billion-disimpan-di-singapura.html , HAMPIR 13 BILLION DISIMPAN DI SINGAPURA?2/18/2016!

    Begitu juga, PEMBERI2 Rasuah termasuk warga2 ASING - apa HUKUMAN pd. depa terutama TOKEY2 si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASITDAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP ni; sedgkan depa dah NIKMATI kemewahan dan kueuntungan hasil PEMBERIAN Rasuah depa, lepas tu BERTAHUN kemudian, baru nak MENGADU; kononnya diANIAYA! Depa ni juga patut diHUKUM dgn. BERAT dan HARTA diSITA - barulah ADIL!

    Lihat di - http://theflyingkick.blogspot.com/2016/08/penerima-rasuah-dan-penyeleweng-kuasa.html, PENERIMA RASUAH DAN PENYELEWENG KUASA, DIHADAPKAN KE MAHKAMAH... YANG BAGI RASUAH, BILA PULA NAK DITANGKAP DAN DIDAKWA?, August 27, 2016 !

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan mana TANGKAPAN ke atas TOKEY2 VVIP - disyaki DALANG belakang PEMBERI Rasuah utk. SINDIKET PELACURAN ni?! JANGAN hanya IKAN BILIS cthnya PENJAGA KAUNTER, aja diTANGKAP; ini bukan perkara KECIL! Ini berkaitan jenayah yg. berkaitan antara SINDIKET PELACURAN dan pengambilan PATI! Dan JANGAN pula PEMBERI2 Rasuah dikenakan hukuman RINGAN akhirnya - dan HARTA depa tidak diSITA spt. PENERIMA Rasuah!

      http://www.hmetro.com.my/node/168417

      Cuba `suap' Imigresen

      Mohd Hilmie Hussin

      mohdhilmie@hmetro.com.my

      Khamis, 22 September 2016

      Melaka: Penjaga kaunter pusat kecantikan dihadapkan ke Mahkamah Ayer Keroh, di sini, hari ini, atas tuduhan memberi rasuah kepada penjawat awam, 24 Ogos lalu.

      Bagaimanapun, tertuduh Tan Wei Ching, 36, mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Norma Ismail atas tuduhan merasuah pegawai Imigresen RM300 sebagai dorongan tidak mengambil tindakan ke atas wanita Thailand kerana melanggar syarat mengikut Peraturan-Peraturan Imigresen 1963.

      Kesalahan itu dilakukan tertuduh di Bahagian Penguatkuasaan, Jabatan Imigresen Malaysia negeri, pada 3.30 petang, 24 Ogos lalu.

      Oleh itu, tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 17(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntuk hukuman penjara hingga 20 tahun atau denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 atau mana-mana lebih tinggi.

      Kes dikendalikan Pegawai Pendakwa SPRM, Ong Cheang Hian manakala tertuduh diwakili Peguambela Mohd Ishak Kari.

      Hakim kemudian membenarkan tertuduh dijamin RM5,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 24 Oktober depan untuk sebutan semula kes.

      (Nek Tempoyak)

      Delete
  9. Bodoh... Hangpa ingat guan eng tu tertekan sangat ka... Ini minggu sudah siap bawak anak baya umur 8 tahun pi KOMTAR The Top... main tembak dinasor. Depa lagi suka ajaq anak min senjata sebagai persediaan... Anak melayu buat apa...?? Makbapak syok tgk anak merempit, pekena ketum, hisap ganja... sendiri mau tau l...

    ReplyDelete
  10. Ingat tak kisah nenek rasis Dato' Jahara? Itu kes penghinaan terhadap individu. Ini kes lagi teruk menghina mahkamah institusi yg di bawah Agung, maknanya macam menghina Agung jugalah....Tiada maaf bagi mu LGE...Sungai Buluh masukla....he he he....semuanya salah sendiri, jangan babitkan rakyat ....kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa....

    ReplyDelete
  11. Anak melayu ramai yang jadi pilot, doktor, peguam, maulana, ustaz, ulama, guru, pegawai tentera, pegawai polis, pegawai kastam, pesuruhjaya tinggi, pengetua sekolah, kounselor universiti, pengarah filem, pekebun berjaya, penternak berjaya, dan banyak lagi yang kau sendiritak mahu amik tahu. Anak cina pun ramai yang kaki hisap syabu, kaki minum, kaki pelacur, kongsi gelap, along, pemecah amanah, penipu, mak bapak ajar anak minum, ajar anak jadi racist, ajar anak benci bangsa lain dan sebagainya. So kau mahu sembang apa skang? Aku bukan racist tapi aku cuma kasi tahu ko saja. Boleh hadam?

    ReplyDelete

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.