Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Saturday, December 24, 2016

MAHATHIR KRITIK & TOLAK IDEA SENDIRI

Tun Dr Mahathir menjadi bahan kritikan sekali lagi. Kali ini tentang jawapan beliau semasa Forum AUKU 1974 baru-baru ini. Forum ini juga disertai oleh Anis Syafiqah mahasiswi yang digantung 1 semester pengajian oleh Universiti Malaya pada 15 Disember yang lepas. 


Kita sedia maklum bahawa Dr Mahathir sendiri yang memperkenalkan AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti) semasa beliau menjadi Menteri Pelajaran. Dan sekarang, beliau sendiri mahu pihak mahasiswa terlibat dalam bantahan dan demonstrasi.

Beliau mendakwa 'semua saluran untuk bersuara sudah ditutup'.

Padahal, Forum AUKU yang beliau hadir itu telah di adakan secara terbuka. Kita juga boleh menonton rakaman Forum tersebut di dalam Media Sosial. Blog Che Det, web rasmi lidah Pembangkang dan portal-portal pro-pembangkang juga boleh diakses dengan mudah di dalam media sosial tanpa sekatan.

Logiknya, senario hari ini jauh lebih terbuka jika dibandingkan dengan era Dr Mahathir di mana sumber-sumber berita hanya boleh didapati melalui radio, televisyen dan media cetak yang dikawal selia oleh kerajaan ketika itu.

Golongan mahasiswa hari ini juga mempunyai beberapa saluran sah untuk menyuarakan pandangan yang membina seperti Parlimen Mahasiswa, Majlis Perwakilan Pelajar di semua universiti, Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) dan MPMN (Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional).

Kenyataan Dr Mahathir semasa Forum ini juga telah dipertikai oleh aktivis mahasiswa yang hadir di Forum tersebut. Di antara lain, beliau berkata bahawa Dr Mahathir jelas berpendirian masih tetap menyokong AUKU tetapi Mahathir juga mengatakan menyokong kepada mahasiswi Anis Syafiqah.

Dr Mahathir juga ditempelak kerana mungkin boleh meyakinkan ‘gergasi-gergasi’ daripada blok pembangkang untuk bekerjasama dengan beliau, tapi bukan mudah untuk menundukkan mahasiswa.

Tidak mungkin kami mahu bersatu dengan pemimpin politik yang tidak punya pendirian tapi sekadar mahu memperkudakan mahasiswa, kata aktivis itu lagi.

Tambahnya lagi, anggapan Mahathir untuk mendapat sokongan mahasiswa hanya kerana menyokong Anis itu juga tidak akan berlaku selagi Dr Mahathir tidak menyatakan pendirian bahawa AUKU yang selama ini memenjarakan mahasiswa adalah salah satu undang-undang yang meMANDULkan aktivisme mahasiswa.

Inilah pendirian aktivis Mahasiswa yang bukan sahaja menganggap bahawa Mahathir bukan sahaja tidak punya pendirian tetapi juga mahu memperkudakan kelompok mahasiswa. Malah, di era pemerintahannya, Mahathir tidak ada pun sebarang tanda, walau sedikit pun, untuk meminda apatah lagi memansuhkan Akta AUKU ini.

Sekurang-kurangnya, di masa pemerintahan DS Najib Razak, terdapat beberapa pindaan terhadap Akta AUKU ini. Kita sedia maklum bahawa Dewan Negara telah meluluskan 3 pindaan rang undang-undang berkaitan pengajian tinggi. Di antara lain, ianya membenarkan mahasiswa terlibat dalam persatuan, badan atau kumpulan termasuk parti politik ketika di luar kampus.

3 rang undang-undang itu adalah Rang Undang-Undang Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 2012, Rang Undang-Undang Institusi-Institusi Pelajaran (Tatatertib) (Pindaan) 2012 dan Rang Undang-Undang Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (Pindaan) 2012 menerusi pindaan rang undang-undang berkaitan Akta Universiti dan Kolej Universiti atau AUKU yang telah diwartakan pada 29 April 1971.


Pindaan tahun 2012 yang diluluskan secara demokrasi di Dewan Negara ini adalah satu inisiatif yang gagal dilakukan oleh Dr Mahathir semasa pemerintahan beliau selama 22 tahun. Sudah tentu, pindaan ini perlukan sedikit masa untuk melihat keberkesanannya dari segi banyak aspek terutamanya untuk melahirkan mahasiswa yang tinggi tahap akademiknya.

Kita juga berasa amat berat untuk menerima alasan Dr Mahathir yang tidak membenarkan pelajar universiti menyertai sebarang bantahan menentang kerajaan ketika zaman pemerintahannya TETAPI KINI mengalakkan pula mahasiswa terlibat dalam demonstrasi. Alasan beliau ialah 'ramai antara Mahasiswa yang tidak cemerlang dalam pelajaran di zaman beliau'. 'Pelajar Melayu yang melanjutkan pendidikan ke peringkat tinggi zaman beliau juga mendapat tajaan pembelajaran, maka mahasiswa tidak boleh derdemonstrasi', katanya lagi.

Dr Mahathir pernah berkata bahawa beliau telah perkenalkan AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti) semasa Menteri Pelajaran kerana bagi beliau 'peningkatan kebolehan bangsa Melayu adalah lebih penting dan utama daripada apa kecaman terhadap diri beliau memperkenalkan AUKU'.

Persoalannya sekarang, apakah Mahathir sudah tidak pedulikan prinsip beliau bahawa adalah lebih penting dan utama untuk meningkatkan kebolehan bangsa Melayu? Sampai begitu sekali?

Di sini MiM siarkan kembali artikel Dr Mahathir tentang alasan beliau mewujudkan AUKU. Di antaranya:
7. Harus diingat bahawa pembiayaan bagi tiap-tiap penuntut samada yang dapat biasiswa atau tidak datang daripada duit rakyat. Duit itu disalur dengan rela hati oleh mereka kerana kepentingan penuntut dan ilmu yang dituntut oleh mereka, yang akan menjamin masa depan yang cerah bagi mereka. Rakyat yang sanggup wang ini dibelanjakan untuk penuntut sedia berkorban jika korban mereka mendatangkan hasil yang dikehendaki. Tentulah mereka akan kecewa jika wang mereka disalahguna, dihabiskan untuk kegiatan yang lain. Negara juga akan rugi kerana tidak dapat warga yang berilmu. Dan penuntut itu sendiri akan rugi kerana masa depan mungkin tidak cerah seperti yang diharapkan.
8. Pengorbanan yang kita pohon daripada penuntut kita hanya sedikit sahaja. Masa untuk menuntut tidak begitu lama – hanya tiga atau empat tahun sahaja. Setelah lulus tumpukanlah sepenuh masa untuk kegiatan politik atau lain-lain jika ini menjadi minat utama. Pada masa itu kita tidak habiskan wang orang lain. Kita habiskan duit dari titik peluh kita sendiri.
9. Saya percaya orang yang bertanggungjawab dan tahu kenang budi seperti ini akan menjadi manusia dan pemimpin politik yang lebih baik.
10. Tetapi jika kita sanggup habiskan duit orang, kita hampakan harapan orang, sebaliknya kita tidak rela mengguna duit dan masa kita sendiri untuk sesuatu yang kita gemar, maka tidaklah kita dapat berkata yang kita begitu prihatin dan rasa bertanggungjawab terhadap masalah negara kita.
Kemana perginya segala nasihat dan prinsip Mahathir ini?

Realitinya, di zaman ini pun pembiayaan bagi tiap-tiap penuntut samada yang dapat biasiswa atau tidak, juga datang daripada duit rakyat. Rakyat hari ini juga akan kecewa jika wang mereka disalahguna, dihabiskan untuk kegiatan yang lain dan negara era ini juga akan rugi kerana tidak dapat warga yang berilmu. Malah, masih ramai pelajar-pelajar terutamanya pelajar Melayu yang mendapat tajaan pembelajaran.

Masih ramai lagi pelajar Melayu yang tidak cemerlang dalam pelajaran dan setiap mereka ini menjadi harapan ibu bapa dan seluruh keluarga untuk cemerlang di dalam kampus supaya mereka akan dapat kerja yang lumayan gajinya kelak.

Ibu bapa terutamanya dari kampung juga sentiasa mendoakan agar anak-anak mereka dipermudahkan segala urusan pelajarannya, sihat selalu dan tidak diganggu dengan sebarang anasir yang boleh menganggu gugat fokus anak-anak mereka.

MiM tertarik kepada nasihat DS Zahid Hamidi kepada golongan mahasiswa. Beliau berkata,
"Kita mungkin boleh berbeza pendapat dan mengkritik, tetapi kita harus ada ketatasusilaan dan adab serta nilai intelektual dalam melontarkan pandangan itu iaitu apabila menyuarakan pandangan mesti konstruktif bukan distruktif.
Sebab kita akui era di mana kerajaan tahu semua perkara sudah berlalu, ini adalah zaman terbuka. Tapi jangan kita gunakan keterbukaan kerajaan ini hanya untuk mengkritik saja," 
Nasihat Zahid Hamidi ini benar dan perlu digunapakai oleh golongan mahasiswa secara berhemah, bukannya melanggar undang-undang yang sedia ada.

Seperkara lagi, sekarang timbul satu desakan dalam media sosial agar cucu-cucu Dr Mahathir yang sedang menuntut di IPTS/IPTA (jika ada) supaya mengepalai demonstrasi atau sekurang-kurangnya hadir dalam sebarang demonstrasi.

Mereka mungkin berseloroh tetapi moto Dr Mahathir iaitu Kepimpinan melalui Tauladan. Maka beliau buat dahulu sebelum menyuruh mahasiswa-mahasiswa lain memperjudikan masa hadapan dan harapan keluarga mereka.


Anda baca juga artikel ini : Calon PM Pilihan : Bapa Pembohong Nombor Satu.



SHARE ARTICLE :



68 comments:

  1. Kikikikiki ... good one MiM.

    "Sekarang timbul satu desakan dalam media sosial agar cucu-cucu Dr Mahathir yang sedang menuntut di IPTS/IPTA (jika ada) supaya mengepalai demonstrasi atau sekurang-kurangnya hadir dalam sebarang demonstrasi".

    Ada berani ka Madey ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Novandri syok sendiri. Artikel sampah pun mengaku bagus. Untuk pengetahuan, Tun M dah bersara dari jadi PM pada tahun 2003. Dah 14 tahun, kabinet pun dah silih berganti, tukar saja akta yang mana suka. Rasanya ramai berminat dengan PM yang ada sekarang ni. Buat apa nak takut dengan bayang-bayang sendiri.

      Delete
    2. Alahai. Macam ni aja ke jing RBA DAPig komen?

      Apa la lu 4.12!

      Delete
    3. 412, beri komen yg construktif bukan destruktif mcm bos kamu tu. Sendiri bikin undang2, sendiri langgar.

      Delete
    4. Apa saja PM22 buat adalah semuanya baik belaka. Hanya hipokrit macam Dap yang telah banglang semua yg Mader buat. Baguslah, kini Dap telah sedar apa yang PM22 buat adalah untuk kebaikan semua termasuk cucu2 Dap jua.

      Delete
    5. Mahathir dah sedar atau lupa atau nyanyuk pasal AUKU...rasanya Nyanyuk...mcm dia nyanyukkan Tengku Abd Rahman..

      Delete
    6. Sapa yang bodoh sangat keluarkan isu AUKU ni. Masa jadi mahasiswa dulu, tak ada pula dengar, ini jadi isu besar. Waktu tu, yang mana tak dapat biasiswa, kerajaan bagi dermasiswa secara automatik, RM3K/setahun. Waktu tu rasa banyaknya. Sekarang ada? Jadi janganlah memperbodohkan diri sendiri.

      Delete
    7. Kejora @ 2:59 pm...

      Semasa pemerintahan Tun M, kehidupan rakyat jelata (terutama di kawasan pendalaman & kampung) agak selesa. Rakyat bahwahan tidak menderita cukai gst, malah diberi sabsidi, bantuan persekolahan, biasiswa, dividen 10% ASB/ASB, peluang/longokan pekerjaan seluas-luasnya, dan paling membanggakan negara * pemimpin disegani/dihormati oleh dunia luar.

      Tapi kini semua berubah sejak 2003.... pengangguran menjadi-jadi dgn kenaikan kos sara hidup, ditambah beban gst yg memeritkan, serta bantuan pelajaran ke peringkat universiti ditarik balik. Tapi pemimpin negara terus hidup dalam kemewahan serta boros hingga untuk menjaga seorang FLOM & seekor kucingnya memerlukan tenaga 27 kakitangan.

      Delete
  2. Mana geng2 pendedak Madey & ProTUN ni ??? Takkan dah mengaku kalah dah?

    Hahahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 22 tahun makan dedak22 bukanlah satu jangka masa yg pendek. Masih ada penyokong tegar yang terus mengharap bekalan berterusan. Waima Dapigs sudah mula terliur. Bukti bahawa masa tidak merobah dan masa boleh merobah. Bergantung pada siapa dan mana tujuannya.

      Delete
    2. Istilah dedak ni hanya terguna pakai untuk Najib sajalah. Tak kan level bodoh lebih rendah dari Najib kot. Istilah dedak diperkenalkan oleh Allahyarham Nik Aziz pada tahun 2013.
      https://www.youtube.com/watch?v=XFpvPJtxbBE

      Delete
    3. Najib bagi brim dlm masa sama tarik subsidi..harga brg melambung tinggi..tambah lagii dgn gst yg pada awalnya didakwa boleh turunkn harga brg...brim nii nk ikat kaki kita jerr..penarikn subsidi demi kepentingan rakyat katanya..walhal ia adalah rompakan secara berhemah oleh pm najib.

      Najib lebih teruk dari buruk siku.

      Konon bagi sedekah (Brim)
      tapi tarik balik lebih serakah.
      Pura-pura baik
      tapi berhati taik....!!!

      Delete
  3. Berita gembira kepada pemakan-pemakan dedak. Adalah dimaklumkan bahawa dedak dari tok arab sudah tidak selamat untuk dimakan. Walau bagaimanapun, jangan risau, bekalan dedak baru akan diterima tidak lama lagi. Dedak baru ini akan datangnya dari indonesia pula dihasilkan oleh pengasas PT Eagle iaitu Peter Sondakh, sahabat baik Najib. Walaupun cubaan pertamanya gagal iaitu pembelian melalui FGV setelah menyaksikan harga saham FGV jatuh merudum dari 4.55 kepada 1.30, tapi demi mendapatkan bekalan dedak baru terpaksa juga diteruskan. Cuba fikirkan balik, manusia bodoh mana yang akan membeli PT Eagle lebih tinggi dari harga pasaran, sedangkan saham sendiri jatuh teruk dibawah nilai pasaran. Paling bodoh pun, beli saja saham FGV yang berada dibawah nilai pasaran dan nyahkan dari pasaran.

    KWSP sendiri sudah menjual semua pegangan dengan kerugian teruk kerana tidak sanggup lagi menerima kebodohan melampau. Tidak dapat menggunakan FGV untuk membeli, masih terdapat tangan ajaib memaksa Felda membelinya dengan anak syarikat lain.

    Felda's subsidiary to buy PT Eagle High stake for US$505mil
    http://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/12/23/felda-subsidiary-fic-properties-to-buy-pt-eagle-stake-for-us$505mil/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazir Razak calls on Felda's board to justify acquisition, valuation of Eagle High's stake for US$505.4m
      http://www.theedgemarkets.com/my/article/nazir-razak-calls-feldas-board-justify-acquisition-valuation-eagle-highs-stake-us5054m

      Delete
    2. Cakap menteri UMNO
      No decision made on Felda replacing FGV as buyer of Eagle High stake — minister
      http://www.theedgemarkets.com/en/node/310247

      Delete
    3. Terbaru pengumuman dari KWSP.
      KWSP TIDAK LAGI PEGANG SAHAM DALAM FGV
      http://www.kwsp.gov.my/portal/documents/10180/4230235/KWSP_TIDAK_LAGI_PEGANG_SAHAM_DALAM_FGV_BM_22122016.pdf

      Delete
    4. Jun 2015, KWSP sudah membantah tapi masih ada tangan ajaib yang terus memaksa.

      KWSP harap FGV tangani kebimbangan penilaian Eagle High

      Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/61865

      Delete
    5. Tahniah kepada peneroka-peneroka Felda yang menjadi tulang belakang UMNO tapi dikhianati oleh presiden sendiri. Selepas saja pegumuman KWSP tarik diri dari FGV, menyaksikan kejatuhan 4.94%. Kita lihat saja pesta kejatuhan minggu depan selepas pengumuman pembelian PT Eagle diteruskan lagi untuk kali kedua. Di mana ada Najib, disitulah akan Najis akan ditinggalkan merata-rata.

      Delete
    6. ini semua spin dan fitnah longkang mcm rafizi.. bila dah silap sy bergurau aje.. dulu tuduh TH rugi smpi hbs org kuar duit.. apa sudahnya? TH mcm tu jugak.. yg pentingnya setiap masalah dr dulu smpi skrg kerajaan berjaya menyelesaikan dgn baik bkn mcm pakatan taik masalah air pun tak tau nak selesai camna.. setakat nak mencari silap org bg lah kat dia.. bila memerintah hampeh..

      Delete
    7. Anon 8:22. TH untung? Menurut BNM setakat Sep 2015, setiap RM1 wang pendeposit hanya mempunyai nilai RM0.98 dalam akaun TH. Lagi pun, kalau beli kasut curi kat chow kit road pun, biasanya dapat harga lelong saja. Tapi, di TH barang curi dibeli dgn harga pasaran.

      Delete
    8. Anon 8:22. TH mempunyai 8% (288 Juta Saham) kepentingan dalam FGV yang menjadi cornerstone investor membeli dgn harga IPO RM4.55. Dengan harga FGV RM1.53, TH rugi RM3 bagi setiap saham menjadikan jumlah kerugian hampir RM1 Billion. Hebat sangatke TH tu??? Setakat ni nampaknya sedang menggunakan wang pendeposit untuk mencuci Najis saja.

      Delete
    9. Anon 8:22. Kumpulan Wang Persaraan mempunyai 6.8% (250 Juta Saham) kepentingan, dah rugi RM750 Juta. PNB mempunyai 8.6% (310 Juta) dah rugi RM1 Billion. Felda 40% (1.4 Billion Saham) dah rugi RM4.2 Billion. LTAT & PERKESO juga rugi banyak. Sampai bila kita nak teruskan negara rugi akibat urus tadbir yang makin hari makin bodoh ni. Semua yang rugi bukannya belian berdasar harga pasaran tapi harga IPO dimana sepatutnya harga nilaian sebenar. Kesian, berapa lama lagi rakyat Malaysia akan diperbodohkan hanya oleh seorang individu yang dilantik oleh UMNO.

      Delete
    10. Ini pasal MOTIF dana asing dr. puak TERORIS PENJAJAH/PARASIT ZIONIS Soros/ISrael-MOSSAD kpd. si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-CASH is KING BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP serta media2/NGO2 depa - yg. nak menGGULINGkan YAB PM/UMNO dan NEGARA ISLAM kami ni si BANGANG JUBOQ BABI OI; serta mengHURU-HARAkan NEGARA ISLAM kami ni dgn. DEMO2 HARAM JADAH yg. GANAS mcm. BABI HUTAN SONDOL!!

      OI si TERORIS2 HOMO si GILA BABI HOMO/RASIS DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-mariaGILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

      TAK ke KELAKAQnya ni - mcmlah US tu KETUA POLIS Dunia sedgkan hampir kesemua rejim2 US, yg. sudah diKUASAI ZIONIS/IS(IS)rael (lihat di - http://www.whale.to/b/bollyn.html , How Mossad Controls Our Political Parties, by Christopher Bollyn, 25 October 2008) adalah si PEMBUNUH/PEROGOL/PEROMPAK umat Islam-no 2; selepas rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael! Lihat shjlah Dunia ISLAM yg. amat KAYA MINYAK-GAS yg. habis diROMPAK dlm GENOSID2 di Iraq/Syria/Libya/Afghanistan/Palestin/Mali/Somalia dsbnya, oleh si PARASIT/PENJAJAH/LANUN/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROMPAK/PEROGOL/PERASUAH US-Barat/NATO/ZIONIS-IS(IS)rael tu – di bawah UNDG2/DEMOKRASI/HAK ASASI Barat/ZIONISPENIPU HARAM JADAH!

      Lihat di -
      http://landdestroyer.blogspot.my/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html:

      US vs China: US-Backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government

      August 24, 2015 (Tony Cartalucci - LD) - Malaysia's "Berish" movement - an umbrella organization for various opposition groups opposed to the current government of Prime Minister Najib Razak - plans its fourth street demonstration in 8 years to unfold at the end of August.

      While Bersih's alleged goal is "clean and fair elections," it is openly led by the government's opposition headed by the now imprisoned US-proxy Anwar Ibrahim and a myriad of US-funded and directed nongovernmental organizations (NGOs). The US State Department, through its US National Endowment for Democracy (NED) and its subsidiary the National Democratic Institute (NDI), along with convicted financial criminal George Soros' Open Society Institute (OSI), have funded both Bersih directly, and many of the NGOs that constitute Bersih's core leadership.

      Several NGOs currenlty openly funded by the US NED - i.e. Islamic Renaissance Front and Lawyers for Liberty - can be found also listed on Bersih's current "endorsees" list.

      Despite years of immense US-funding, Bersih has recently pleaded for donations and now claims they've received over a half million Ringgit (over 100,000 USD). More recent reports claim the amount could be as high as 1.2 million Ringgit.

      And while they claim they seek simply to reform Malaysian politics, Bersih's new leader, Maria Chin Abdullah openly admitted their goal for "Bersih 4.0" is to call for the resignation of Malaysia's current government. In a Facebook post she claimed:

      "Reforms - we will continue to demand and this time Yes it's a tall order to ask the PM to resign but if we dont try we will never push the boundaries for clean & fair elections."

      Apparently by "clean & fair elections," Bersih's leadership means elections in which their opponents have been undermined and otherwise eliminated, and in which they can take power - or in other words, another textbook case of US-backed regime change…..

      Jadi, PI MAMPOS lu LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!

      Delete
    11. satu modus operasi geng dapig nie bila lafizi kata apa saja tentu menghentam kerajaan maka ayam yg bergelombang tahinya keluarkan fakta bershit mcm nuar balun doll..air yg keluar bersepah sepah hentam doll tu..maka bersorak geng dapig kehebatan ketuanya yg gagah perkasa diranjang hanya 3min setengah itu...

      lqfizi minta bentang detsil project kepala butt dia..k3s terowong dipinang meningakat berganda2 dr cadangan asal apahal bongok...

      soli wa gulau saja..ayat win lafizi..

      pasal kwsp..pun bodo la..bila kwsp join fgv salah..bila kuar dr fgv salah..woi dapig msk kdg babi la mkn bershit sendiri...

      Delete
  4. Bila Felda berjaya... Najis tu pun jadi harum kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila masa Felda berjaya kerana Najib? Jangan naif sangat, Tun Razak dan Najib dua individu yang berlainan. Kalau bapak membangunkan Felda, anaknya boleh menghancurkan ke? Lagipun Felda tu bukan harta pusaka Najib Razak. Ini cubaan kali kedua pembelian PT Eagle walaupun tidak mempunyai sebarang business merit dalam deal tersebut.
      Cuba baca komen Nazir Razak.
      Nazir Razak calls on Felda's board to justify acquisition, valuation of Eagle High's stake for US$505.4m
      http://www.theedgemarkets.com/my/article/nazir-razak-calls-feldas-board-justify-acquisition-valuation-eagle-highs-stake-us5054m


      Delete
    2. Sokong 6:24 PM.

      Sokong Nazir Razak.

      Tak sokong Najib Razak.

      Harap dia lingkup di Pru14.

      Delete
    3. Lawak Selangor

      Air Kuning di Perak...
      Air Hitam di Johor...
      Air Keroh di Melaka...
      Air Hangat di Langkawi...
      Air Tak Ada di Selangor...

      Delete
    4. KEPALA BUTOH lu si TERORIS HOMO2 JIJIK PENYAMAQ PENJAJAH PARASIT/PEROGOL/PEMBUNUH/PEROMPAK/PERASUAH-CASH is KING BerSHIT-DAPJUBOQ BABI, PI MAMPOS lu ANAK2 HARAM dr. PUKI Mak PELACUR2 HANYIR-penuh NANAH lu yg. diROGOL BERGILIR2 oleh si SAMSENG2 DAPJUBOQ BABI lu! SHIT ke atas MAK/BAPA/KELUARGA HARAM JUBOQ BABI lu si BANGKAI2 BABI JUBOQ2 BABI HARAM JADAH!

      MARA/FELDA/TABUNG HAJI/KWSP/PUSAT ZAKAT/Majlis2 Agama Islam dan apa sj institusi BUMIPUTERA kita pun si PENJAJAH PARASIT/PENYAMUN DAPJUBOQ BABI ni asyik nak SERANG dan nak SAMUN!

      Jadi, Go LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP atas MUKA2 HOMO HODOH-mcm-BABI SONDOL lu tu!!

      Delete
  5. PM bodoh yang tak pernah serik-serik. Isu 1MDB pun belum selesai, satu dunia pun dah tahu korupsi yang paling bodoh dalam sejarah dunia. Nak buat lagi pada Felda pulak. Wahai PM aka presiden UMNO, kasihanilah ahli-ahli UMNO. Isu 1MDB pun depa dah kena malu habis-habisan. Nak buka cerita baru pulak. Sayang kalau UMNO runtuh kerana seorang individu yang suka membuang Najis merata-rata. Tak pasal-pasal seluruh UMNO mendapat busuknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPALA BUTOH lu si TERORIS HOMO2 JIJIK PENYAMAQ PENJAJAH PARASIT/PEROGOL/PEMBUNUH/PEROMPAK/PERASUAH-CASH is KING BerSHIT-DAPJUBOQ BABI, PI MAMPOS lu ANAK2 HARAM dr. PUKI Mak PELACUR2 HANYIR-penuh NANAH lu yg. diROGOL BERGILIR2 oleh si SAMSENG2 DAPJUBOQ BABI lu! SHIT ke atas MAK/BAPA/KELUARGA HARAM JUBOQ BABI lu si PENJAJAH PARASIT BANGKAI2 BABI DAPJUBOQ BABI HARAM JADAH!

      lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-mariaGILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/BABIga SUNDAL KURAP!!

      Delete
  6. Inilah bakal pembekal dedak Indonesia yang akan menggantikan dedak tok arab yang dikatakan sudah tidak selamat dimakan oleh ahli-ahli UMNO.

    Taipan Peter Sondakh Tepis Pembelian Saham BWPT Oleh Malaysia Batal
    http://market.bisnis.com/read/20160727/192/569333/taipan-peter-sondakh-tepis-pembelian-saham-bwpt-oleh-malaysia-batal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelik, kat Malaysia semua orang dah pasti deal tersebut sudah dibatalkan oleh FGV tapi dia begitu yakin bahawa deal tersebut masih akan diteruskan. Hebat Sondakh ni, siapalah agaknya dibelakang tabir.

      Delete
    2. USD680Juta??? Sama dengan MO1 terima dari 1MDB? Sama dengan derma tok arab kepada Najib. Suratan atau kebetulan?

      Delete
    3. OI si TERORIS2 KEPALA BUTOH PENJAJAH PARASIT/PENYAMUN KAFIR HARBI si GILA BABI HOMO JIJIK si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT /PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-CASH is KING BerSHIT- DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA psl. si TUAN lu, si TERORIS DAPJUBOQ BABI dpt. RASUAH HARAM JADAH yang berBILLION dr. rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael/ZIONIS aaahhh??!!

      OI si TERORIS2 si GILA BABI DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-mariaGILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

      Apahal puak JUBOQ BABI lu nak MENYIBUK psl. DERMA utk. UMNO tapi - TAK tak pula lu nak TERLOLONG psl. PENJAJAH PARASIT/PENYAMUN kit SIAL KANIBAL/DAPJUBOQ BABI dpt. RASUAH sampai berBILLION masuk akaun peribadi dr. ISrael-MOSSAD/PAPSingaPORK/sindiket2 JUDI/PELACURAN HARAM/CIA aahhhh?! Dasar lu si ANAK HARAM! Di - http://theunspinners.blogspot.com/2015/08/bila-dap-pkr-suaram-dan-bersih-nak-akui.html , Bila DAP, PKR, Suaram dan Bersih nak akui terima dana dari judi haram, PAP dan CIA?, Posted by The Unspinners at 8/02/2015!

      Mahupun NGO-NGO/media-media KERBAU-KERBAU ekoq-ekoq BANGKAI BABI yg.dok MEMBIAK kat JAMBAN TERORIS2 PKRHOMO/DAPJUBOQ BABI - yg. dpt. RASUAH berBILLION termasuk dr. REJIM2 TERORIS Barat/CIA-Zionis/IS(IS)rael-MOSSAD/SOROS - yg. sampai nak MENGGULINGkan YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu, UMNO/mana-mana institusi BUMIPUTERA dan KERAJAAN kami di NEGARA ISLAM kami ni ! Di - http://alamijiwaparadox.blogspot.com/2015/08/yahudi-laknaktullah-hulur-bantuan-untuk.html , YAHUDI LAKNAKTULLAH HULUR BANTUAN UNTUK JAHANAMKAN MALAYSIA!!, USAHA SEKUTU ISRAEL UNTUK PERALIHAN REGIM DI MALAYSIA DENGAN SALURAN DANA BERJUTA DOLLAR KEPADA PAKATAN RAKYAT?, August 03, 2015!

      Jadi, PI MAMPOS lu LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      #Madey si DIKTATOR ZioNAZI (ZIONIS NAZI) PARASIT/PENYANGAK/PENYAMAQ/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN anak BERANAK spesis JUBOQ BABI KEPARAT berIJAZAH JAMBAN-si PENJILAT TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-CASh is KING BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD!!#

      Delete
  7. Perut kalau dah masuk dedak kemudian jadi darah daging susah...

    ReplyDelete
  8. Aku kesian kat Dr MIM. Dia sokong Najib dan UMNO/BN. Tapi begitu banyak komen di blog dia menghentam Najib & UMNO/BN.

    Komen2 anti-Najib & anti UMNO/BN nampak nya ada decorum and decency. Ada komen komen yang sokong Najib tak bersopan langsong. Jadi bertambah lah kebencian pembaca / rakyat terhadap Najib & UMNO/BN.

    Kalau lah penyokong Najib & UMNO/BN keluarkan pendapat dengan decorum and decency, aku rasa ada membawa simpati, malah sokongan, kpd Najib & UMNO/BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi si TERORIS KEPALA BUTOH HOMO PENYAMAQ DAPJUBOQ BABI - si puak SETAN KAFIR HARBI ZioNAZI PENJAJAH PARASIT DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO boleh "COPY PASTE" MENCARUT/MAKI HAMUN dgn. amat LUCAH ke atas YAB PM terCINTA kami serta KELUARGA beliau termasuk Ayahanda/bonda TERCINTA beliau, dan seluruh bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu; TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA aahh?!! Lihat komen2 amat KEJI oleh puak PENJAJAH KAFIR HARBI DAPJUBOQ BABI ni di - http://politikputramerdeka.blogspot.com/2016/09/muhyiddin-perdana-menteri.html!

      CILAKA lu si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-CASH is KING BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD!

      Apahal juga si TERORIS GILA PENYAMAQ ZIONIS PORNO/HOMO/RASIS DAPJUBOQ BABI ni asyik "COPY-PASTE" MENCARUT/MAKI HAMUN dgn. amat LUCAH/BUAS nak TUTUP mulut Nek Tempoyak aaahhhh?!

      Apa yg. si TERORIS2 ZIONIS PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO-SIAL ni TAKUT sgt. apa yg. Nek Tempoyak TULIS, sampai mcm. si TERORIS JUBOQ BABI KURAP ZIONIS HOMO/PORNO/RASIS, mengGERTAK, MENCARUT serta nak BUNUH & PERKOSA dia serta MAK-BAPAK Nek Tempoyak yg bekas ASKAR ?! Dan yg . lu nak MAKI dgn. LUCAH, mak nek Tempoyak apasal - mak lu yg. LAHIRkan si amat-KEPARAT- JUBOQ BABI KURAP-PORNO /HOMO/RASIS-PEROGOL-PEMBUNUH/GILA BABI mcm. lu apahal pula?!Lu manyak LAHAP itu TAIK JUBOQ BABI KURAP aaahhhh?!! Lepas tu si PEMBUNUH/PEROGOL ni semua pula nak suruh kita berhemah kononnya – PI MAMPOS puak TERORIS PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP ZIONIS OI!!

      Jadi, PI MAMPOS lu LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      Delete
    2. Lihat juga kat blog ni; si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI BerSHIT-DAPJUBOQ BABI ni punya mengHINA dgn. amat JIJIK ke atas Dr. MiM serta YAB PM Bumiputera Islam/Melayu terCINTA kita!

      Lepas tu nak suruh kita berHEMAH pula mcm. kita ni KULI puak PENJAJAH PARASIT/PENYAMUN BerSHIT-DAPJUBOQ BABI ni?!!

      Jadi, PI MAMPOS lu LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      Delete
  9. Yang komen kat sini mcm lah mereka tu maksum.. Hebat..pandai tadbir..ingatlah seseorang tu menjadi Pm kerana telah dipilih oleh Allah..qada dan qadar Allah..so sapa kita nak pertikaikan...kalu Najib yang kau orang hina kutuk fitnah tu turun... Ada tak kau orang pasti..penggati nya tu akan membuat negara bebas hutang bbas gst rumah dapt dibeli dgn harga cukup murah..budak lepasan u mudah dapat kerja gaji..beribu ribu..itu swmua impian dan angan2 jer...dunia sebenar sapa rajin berusaha rajin berdoa.. Pasti berjaya kejayaan sesorang tu pula bergantung pada suasana politik yang stabil..kalau dah huru hara kacau bilau..kau pikir lah sendiri

    ReplyDelete
  10. Adik sendiri tak percaya...memang teruk latu....bodoh piang saja dok percaya kat penjenayah no 1 dinia ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adiknya professional, rasanya bukan soal tak percaya sangat tapi orang yang ada prinsip hidup, begitulah. Dia tak ada apa yang nak disorok. Rasanya dia sendiri malu dengan tindak-tanduk bodoh Najib yang sudah banyak mencemar nama baik Tun Razak.

      Delete
    2. Betul ker kerana prinsip atau kerana lain. YB Sekicir juga kata hotel milik baju merah di roboh kerana prinsip tapi kalau prinsip jadi pegangan kenapa pusat judi harem baju kuning dipejamkan dua belah mata. Prinsip taek kucing kot.

      Delete
  11. Meskipun negata rugi 30 bilion dalam urusan Forex, ia adalah masalah Bnm masa itu dan bukan masalah PM Masa itu. Hanya pendengki seperti WSJ yang tuduh Mader bertanggung jawab kerana dai adalah PM masa itu. Kini ternyata kes 30 bilion lesap dalam Forex adalah masalah Bnm per se. Malah Dap telah akui bahawa Mader telah jaga ekonomoney negara begitu baik sekali. Hallelujah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dulu ko tengah pakai lampin, tak kan sekarang pakai lampin lagi. Kalau tak tahu ko duduk diam sajalah. Jangan lagi 20 tahun, baru ko nak bising kenapa waktu Najib songlap duit semua orang diam. Yang peliknya, lepas 20 tahun, orang UMNO sendiri yang dok buat bising pulak. Selepas merdeka, ada ke parti lain jadi kerajaan. Jangan meludah kelangit, jatuh kena muka sendiri juga.

      Delete
    2. Dapigs tidak diam selama 22 tahun tetapi itu bukanlah bermakna Dapigs adalah betul. Kini Dapigs sendiri mengaku mereka telah silap selama 22 tahun itu. Kalau Dapigs boleh buat silap makanya siapalah kamu 11:43...

      Delete
    3. Kalau ikut tukaran matawang harini, RM4.48 : 1USD, sudah hilang nilai 25% dan terus stabil kat situ. Agak-agak berapa banyak negara dan syarikat rugi? Jangan jadi serua burung kakak tua. Kalau tukaran matawang lebih bagus dari 20 tahun sudah, bolehlah ko nak bangga sangat. Mana menteri kewangan, duduk berpeluk tubuh membiarkan matawang terus menjunam, adakah sesuatu yang boleh membanggakan?? Akai letak kat mana?

      Delete
    4. Menteri kewangan takut lagi 20 tahun, orang UMNO akan tuduh dia bagi Forex Loss pulak. Jadi, walaupun fungsi utama BNM kena jaga nilai matawang sebagai menteri kewangan pun duduk diam-diam biarlah matawang menjunam macam sekarang. Orang UMNO tu kan bodoh-bodoh, takut lagi 20 tahun, orang UMNO cerita pasal Forex loss pula. Forex loss pun tak boleh nak faham. Patutlah, yang masih tinggal dalam UMNO ni, level kebodohannya mesti kena rendah lagi dari Najib.

      Delete
    5. Duit jatuh sebab org nak ajar penyamun no 1 saja..penyamun masuk penjara..stabil balik la rm...benda senang pun tak tau...

      Delete
    6. Nak ajar penyamun, tapi semua rakyat tanggung akibatnya. Jiran aku buka kilang dedak (bukan nak perli sesiapa, cuma kisah benar), sign kontrak 1-2 tahun bekalkan dedak tapi sebabkan matawang jatuh terpaksa bayar harga raw material yg sudah naik. Last-last kena gulung tikar dan dikejar along. Hanya kerana seorang individu penyamun dan mempunyai ramai barua-barua belaan yang terus mempertahankan, semua orang kena tanggung akibatnya.

      Delete
    7. Yg. si PENJAJAH PARASIT ZIONAZI KAFIR HARBI BerSHIT-DAPJUBOQ BABI punya KURANG AJAQ nak JUAL Negara ISLAM kami ni pd. IS-rael-MOSSAD/SOROS-NA*O; TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA aaahhh?!!

      OI si KEPALA BUTOH TERORIS2 GILA BABI si HOMO2 JIJIK PENJILAT JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-CASH is KING BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD, lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-mariaGILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

      Si ANJING2 CASH-is-KING DAPJUBOQ BABI-KULI2 si rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael/ZIONIS HARAM JADAH ni - TAK pula TERLOLONG mcm. PUAKA psl. dpt. RASUAH HARAM JADAH yg. berBILLION selepas dok lahap TAIK rejim TERORIS KANIBAL IS-rael/ZIONIS aaahhh??!! Dan TAK juga si PENJAJAH TERORIS DAPJUBOQ BABI nak SAMAN Razali kalau berita ni TAK benaq?! Dasar si PENAKUT HARAM JADAH! Di - http://www.pisau.net/terima-dana-1-2billion-dari-israel-dap-perlu-segera-kemuka-saman/ , Terima Dana 1.2Billion Dari Israel, DAP Perlu Segera Kemuka Saman, Published on 17/08/2016 in DAP by pisau!

      Itulah, bilalah juga si SPRM tu nak MENYIASAT si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD ni yg. boleh dapat RASUAH sbnyk. USD 300 JUTA (RM 1.2 BILLION) dari rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael tu - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA kerana 17 pakar strategi DAPJUBOQ ANJING yg. diKETUAI si TODI-puaKA, di LATIH oleh TERORIS MOSSAD dan si KM spt. TONGGENG eng BANGKAI BABI boleh pula asyik jumpa DUTA IS(IS)rael, serta IS(IS)rael nak tubuhkan MARKAS TENTERA PENGGANAS dia di Port Dickson – utk. MENAKLUK Selat Melaka; sbg. laluan UTAMA Submarin2 NUKLEAR HARAM JADAH IS(IS)rael/NA*O (yg. berPUSAT di Diego Garcia), serta sbg. laluan UTAMA perkapalan MINYAK/GAS (“oil/gas CHOKEPOINT”) yg. MENYAMBUNGkan Lautan PASIFIK-HINDI hingga ke Laut MERAH/MEDITERRANEAN (utk. ke ISrael/Barat)!! Kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! SPRM/PDRM bah. TERORISMA – hang buatlah KERJA betul-betul oi!

      Lihat di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

      DAP Terima Latihan Dari Mossad?

      January 4, 2016 By WakeUp Malaya

      Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman menegaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

      Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
      —–
      Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

      Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

      Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

      Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya.....

      Jadi, PI MAMPOS lu LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH/PARASIT ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      Delete
    8. 12.38..kawan kau punya pinjam along pasal? mmg bodoh tak tau berniaga nak berlagak pandai. stuperdo

      Delete
  12. APA KEJADAHnya ni - bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita spt. YAB DS. Jamal memohon lesen di Sekincan, Selangor utk. hotel RESORTnya, selama 5 thn; TAK juga diberikan?! Lepas tu ni si rejim2 TERORIS PENJAJAH PARASIT/PENYAMUN DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO ni nak MENIPU; kononnya DS Jamal operasi tanpa lesen!DISKRIMINASI rasis HARAM JADAH apa bendanya ni; pd. bangsa BUMIPUTERA kita?!

    Aku harap YAB DS Jamal Yunos/GM terCINTA kita SAMAN berJUTA kat rejim PENJAJAH PARASIT/LANUN Mafia/Yakuza DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO BANGKAI BABI ni! Boleh sewenangnya TUTUP hotel DS Jamal; sedgkan PATI2 serta SINDIKETPERJUDIAN/PELACURAN waraga ASING terutamanya dr. Thailand dan Afrika, dan termasuk puak TERORIS Tamil Elam dr. Sri Lanka disyaki punya berLAMBAK kat Selang*r ni dgn. IC/Passport PALSU kita, yg. dilindungi SINDIKET2 Mafia/Yakuza DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO ni terutamanya di KILANG2/KONDO2 MEWAH (melalui pengurusan Kondo dr. GENG TERORIS ni)! Itulah; KDN - hang telah GAGAL!!!!!Lihat KEBERANIAN YAB DS Jamal terCINTA kita, di - http://theflyingkick.blogspot.my/2016/12/kalaulah-lebih-ramai-jamal-mohd-yunos.html ,KALAULAH LEBIH RAMAI JAMAL MOHD YUNOS DARI UMNO DI SELURUH NEGARA YANG BERANI MENYERBU PUSAT-PUSAT JUDI DAN PELACURAN, DAH LAMA DAP TAK BESAR KEPALA MACAM SEKARANG!!!, Posted by The Saviour , December 24, 2016!

    CELAKA lu si rejim2 TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-Cash is KING BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - rejim2 ni patut diMAMPOSkan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Patut diTERAJANG BERAMBOS keluaq dari NEGARA ISLAM kami, si KEPALA2 BUTOH PENJAJAH HOMO PENJILAT2 JUBOQ BABI ni yg. diLAHIRkan dr. MAK2 SUNDAL PELACUR PUKI berNANAH depa yg. diSONDOL berGILIR2 oleh SOROS/SAMSENG2 DAPJUBOQ BABI ni!

    Lu JANGAN ingat lu akan DAPAT lagi menJAJAH NEGARA ISLAM kami ni si TERORIS2 JUBOQ2 BABI KETURUNAN TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZioNAZI PARASIT BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO ni!

    DARAH kami bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu sedia MENGALIR si TERORIS2 JUBOQ BABI OI! PERANG KEMERDEKAAN sudah BERMULA sekali lagi habis2an!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  13. DASYATnya! Pusat ZAKAT hasil dr. ZAKAT yg. diDERMAkan oleh umat ISLAM juga telah diSAMUN oleh si PENJAJAH PARASIT KAFIR HARBI ZIONIS DAPJUBOQ BABI! Patut diMAMPOSkan rejim2 TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-CASH is KING BerSHIT- DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD ni!

    Lihat di - https://utaranews.wordpress.com/2016/12/22/pemimpin-dap-p-pinang-tukar-pemberian-zakat-menjadi-derma/:


    Pemimpin DAP P.Pinang Tukar Pemberian Zakat Menjadi Derma
    12/22/2016 by administor91 in politik

    6c-copy

    Amil atau pengurus zakat adalah satu pekerjaan yang jelas disebut di dalam dalil naqli. Perkataan amil misalnya ada dinyatakan di dalam al-Quran, iaitu pada ayat ke-60 surah at-Taubah, Allah SWT menyatakan: Sesungguhnya sedekah (zakat) itu adalah untuk para fakir, miskin, amil (para pengurus zakat)…

    Begitu juga di dalam hadis yang banyak menjelaskan peranan amil. Bahkan di dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim: Layanilah para petugas zakat (amil) itu dengan baik!

    Amil juga dilantik bagi menjalankan pentadbiran, termasuk mengutip zakat dan mengagihkannya kembali di kalangan orang-orang miskin. Begitu lah besarnya tugas seorang amil yang perlu umat Islam ketahui.

    Siapakah pula yang layak dilantik oleh pemerintah bagi menjadi amil zakat? Seseorang yang layak dijadikan Amil zakat haruslah memenuhi kesemua syarat-syarat iaitu seperti,
    a. Beragama Islam;
    b. Mukallaf (berakal dan baligh);
    c. Amanah;
    d. Memiliki ilmu pengetahuan tentang hukum-hukum zakat dan hal lain yang terkait dengan tugas Amil zakat.

    Tetapi di P.Pinang, tugas Amil untuk mengagih-agihkan zakat sekarang ini boleh pula diambil alih oleh orang-orang kafir tanpa sebarang rasa malu atau segan. Mungkin mereka beranggapan bahawa pengagihan bantuan zakat itu boleh diberikan oleh sesiapa sahaja secara sesuka hati.

    Perbuatan Timbalan Ketua Menteri DAP P.Pinang, P.Ramasamy yang seolah-olah mengambil alih tugas pusat Zakat didalam hal pembahagian bantuan zakat kepada fakir miskin, sangatlah dikesali kerana sewajarnya ia diserahkan kepada pemimpin Islam lainnya.

    Apakah tiada pemimpin Islam dikalangan kelompok kerajaan DAP negeri hinggakan orang kafir bertindak mengambil alih tugas amil zakat? Sangat memalukan jika perkara sebegini diambil mudah oleh pihak-pihak Pakatan.

    Menurut Pengerusi Perhubungan UMNO negeri, Dato Zainal Abidin Osman, pemberian zakat haruslah diberikan oleh orang Islam kepada penerima yang beragama Islam, bukannya oleh orang kafir.

    Jadi apa yang dilakukan oleh P.Ramasamy dan juga kerajaan DAP P.Pinang itu sangat menyinggung perasaan umat Islam secara keseluruhan. Kerana zakat merupakan satu ibadah didalam Islam, dan bukannya perkara yang boleh dimain-mainkan.

    (Nek Tempoyak)
    Nota: Esok, MAJLIS AGAMA ISLAM pula si PENJAJAH PARASIT DAPJUBOQ BABI ni AMBIL ALIH! Apa nak jadi nasib bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu di TANAH PUSAKA nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah jadi tongong. dah kena nasi kangkang. mana pak lebai yang sembang hebat bab islam kat penang?

      Delete
  14. Zaman pm22 ringgit jatuh macam nangka busuk tapi Dapigs/Lks kata PM masih jaga ekonomi dengan baik. Makanya kalau Dap sudah kata begitu maka siapalah kita hendak kata kejatuhan RM itu adalah sebaliknya. Bukankah Dapigs adalah demagogue? Hanya pihak lebih tinggi dari demagogue layak membangkang apa yang Dapig katakan. Ada? Kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit jatuh ada klebihan jgak... blh kekang tokey2 cina komunis (dap) pi kluar joli d hong kong hujung2 tahun nie... bngsa cina xpi cina, bngsa india xpi india...

      Delete
  15. Mana anjing LGBT KAPIR DAPIGS yg hari tu ulang2 42B 1MDB mana duit aku??? Skrg ulang2 FGV NAZIR RAZAK HERO AKU!

    Jing oh Jing. Ulang2 menghasut dan sokong komen2 sendiri nak nampak meriah. Modus operandi ANJING LGBT KAPIR DAPIGS ala Red Bin Pigs masih tak berubah.

    Perjuangan mainan persepsi dan fitnah terus menerus. Dosa pahala belakang kira sebab kapir LGBT tak percaya istilah dosa pahala.

    Betul tak, Jing?

    ReplyDelete
  16. Novandri takut dengan bayang-bayang sendiri. Cubalah tulis artikel pasal kehebatan Najib atau kerajaan yang ada sekarang. Isu hangat sekarang matawang negara jatuh merudum, buatlah sikit kupasan pasal isu ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak hebat mcmana..penjenayah no 1 dunia..novandri pun bukan dr lagi...elok lesen ditarik balik..mana mampu periksa pesakit..sebelah tangan....

      Delete
    2. OI si KEPALA2 BUTOH TERORIS GILA BABI si HOMO JIJIK JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - lu JANGAN nak MENYAMAQlah si PENAKUT2 GILA BABI oi Tak habis2 dgn. MENGULANG komen2 MENCARUT HARAM JADAH "copy-paste" TERORIS PENJAJAH ZIONIS KAFIR HARBI DAPJUBOQ BABI lu!

      lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-mariaGILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/BABIga SUNDAL KURAP!!

      Delete
    3. Meroyanla tu....makan duit haram najib...

      Delete
    4. Meroyanla tu....makan duit haram najib...

      Delete
  17. Najib gampang pukimak anak haram

    ReplyDelete
  18. Waqul Jaa AlHaqu Wa Zahaqul Baatilu...

    ReplyDelete
  19. Wah Najib penyamun..Najib pencuri...macai otak kena srew yang cakap..tapi bagi saya..biarlah Seribu..seratus ribu..malah sejuta orang yang tuduh Najib..mcm2 tuduhan... Saya tetap yakin dan pasti Pm.Najib lah yang Allah pilih untuk memimpin Malaysia waktu ini..syukur Alhamdulillah... So..suka hatilah uolls nak kata apa nak fitnah apa..yang penting Malaysia aman..makmur..Ameen

    ReplyDelete
  20. Wah Najib penyamun..Najib pencuri...macai otak kena srew yang cakap..tapi bagi saya..biarlah Seribu..seratus ribu..malah sejuta orang yang tuduh Najib..mcm2 tuduhan... Saya tetap yakin dan pasti Pm.Najib lah yang Allah pilih untuk memimpin Malaysia waktu ini..syukur Alhamdulillah... So..suka hatilah uolls nak kata apa nak fitnah apa..yang penting Malaysia aman..makmur..Ameen

    ReplyDelete
  21. Yā-Sīn:68 - Dan barangsiapa yang Kami panjangkan umurnya niscaya Kami kembalikan dia kepada kejadian(nya). Maka apakah mereka tidak memikirkan?

    An-Naĥl:70 - Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.