Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Saturday, December 17, 2016

PROJEK RM21 BILION - YANG DISEMBUNYIKAN OLEH PEMBANGKANG & PENGAKUAN RAFIZI !

Tidak mengejutkan apabila portal-portal pro-pembangkang tidak melaporkan tentang kejayaan kerajaan BN yang dapat menjimatkan wang rakyat dalam satu projek besar di negara ini.


Sikap menyembunyikan kejayaan kerajaan BN ini adalah salah satu perangai buruk tidak beretika portal-portal tersebut dan kali ini terserlah lagi. Untuk rekod, projek Transit Aliran Massa (MRT) Sungai Buloh - Kajang berharga kira-kira RM21 bilion jika dibandingkan dengan kos anggaran pada peringkat awalnya iaitu sebanyak RM23 bilion. Kira-kira RM2 bilion dapat dijimatkan.

Pada majlis pelancaran MRT fasa pertama, PM juga mengumumkan perkhidmatan MRT dan bas perantara secara percuma selama sebulan bermula hari Jumat 16 Disember hingga 16 Januari 2017 sebagai hadiah kepada rakyat sempena Tahun Baharu 2017. Yang ini pun tidak dilaporkan oleh portal-portal pro-pembangkang.


Fasa pertamanya terdapat 12 stesyen di sepanjang trek tersebut iaitu Sungai Buloh, Kampung Selamat, Kwasa Damansara, Kwasa Sentral, Kota Damansara, Surian, Mutiara Damansara, Bandar Utama, Taman Tun Dr Ismail, Phileo Damansara, Pusat Bandar Damansara dan Semantan.

Fasa kedua MRT Sungai Buloh-Kajang ini pula meliputi jarak 30km yang melibatkan 19 stesen bermula dari Semantan hingga ke Kajang, dijangka mula beroperasi pada 31 Julai 2017.

DS Najib juga berkata projek MRT Sungai Buloh - Kajang ini akan memberi manfaat secara langsung dan tidak langsung daripada kerja pembinaan, penajaan peluang pekerjaan, peningkatan nilai haratana, produktiviti dan penjimatan masa rakyat. Yang ini pun tidak dilaporkan oleh portal-portal pro-pembangkang.

Kejayaan kerajaan BN menjimatkan RM2 bilion daripada anggaran awal yang berjumlah RM23 bilion ini juga telah memalukan Rafizi Ramli. Sebelum ini, beliau mendakwa kononnya 'berdasarkan maklumat daripada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), kos tersebut kini meningkat RM100 bilion berbanding anggaran asal RM37 bilion.


Rafizi juga membuat andaian kononnya akan berlaku ketirisan dalam projek MRT ini hingga 'menyebabkan negara bakal menanggung hutang yang tinggi dan memberi kesan kepada generasi akan datang.

Dan sekarang, sumber SPAD yang kononnya diperolehi oleh mamat PKR ternyata telah berbohong dan tidak boleh dipercayai langsung. Malah, kita pun hairan kerana ada orang yang masih percaya dengan kata-kata Rafizi ini yang turut berdepan dengan beberapa kes mahkamah termasuk:

1. Didakwa memiliki tanpa kebenaran yang sah halaman 98 Laporan Pengauditan 1MDB yang bersalahan dengan Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 sedangkan dia tidak berhak menyimpan dokumen tersebut.

2. Tuduhan melanggar Akta Perbankan dan Instutusi-institusi Kewangan (Bafia) kerana mendedahkan maklumat sulit perbankan berkaitan isusulit perbankan berkaitan isu NFC.
 
3. Dua pertuduhan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 berhubung dakwaan beliau mengenai Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT)

4. Didakwa memberi ucapan berbaur fitnah terhadap Najib Razak dan Rosmah Mansor dalam satu forum berkaitan dengan subsidi minyak di bandar Tun Razak.


Rafizi juga adalah makhluk yang mengaku kerjanya ialah untuk menghasut rakyat.


Sebelum ini pun MiM sendiri telah berkonfrontasi dengan Rafizi Ramli dalam isu Anwar Ibrahim 'hilang' 2 jam di Facebook dan Tweeter. 

Kita juga tentu ingat dengan alasan Rafizi Ramli yang kononnya beliau hanya bergurau apabila disaman oleh Najib Razak dan isteri dalam fitnah cincin RM24 juta. Malangnya, fitnah jijik lagi jahat ini telah dipercayai oleh ramai orang dan mereka ini juga menanggung dosa besar kerana menabur fitnah tersebut. Mamat PKR itu juga mendakwa kononnya beliau berseloroh mengenai fitnah Rosmah dan Jakel Trading. 

Inilah perangai hina orang yang bernama Rafizi PKR.


SHARE ARTICLE :

36 comments:

  1. Lupakan sahajalah mat PKR ni. Biarla dia dgn labu2nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas naib pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim mendedahkan bahawa punca beliau keluar DAP pada Mei 2012 salah satunya disebabkan rasuah dalam parti itu yang cukup teruk.

      Tunku Abdul Aziz, bekas Naib pengerusi Transparency International hanya mampu bertahan selama empat tahun dalam parti itu selepas dijemput oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang menyertai parti itu pada Ogos 2008.

      “Punca saya ambil keputusan untuk keluar dari DAP adalah kerana amalan rasuh yang amat teruk di dalam parti itu”, ujarnya.

      Delete
  2. Jimat bukan sebab telus. Terpaksa jimat sebab kerajaan takde duit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodohnya jawapan cacai Madey ni.

      Delete
    2. Cacai maddey ke, cacai juburi ke, cacai mat sabu ke.....yg penting 1.14pm tu adalah anjing suruhan kapir LGBT dapigs. Menyamar penyokong sana sini tetapi hakikatnya, hanya sekadar anjing propa rba KAPIR LAKNAT DAPIGS.

      Delete
    3. Target kutip 39 billion GST takkan tercapai sehingga 31hb disember ni..mana nak cari duit laksanakan belanjawan 2017? Jawapannya...Najib terpaksa meminjam lagi...entah pada siapa, entah negara mana, entah apa pula dia nak gadaikan kali ni..

      Delete
    4. Anon 3:40 ko ingat kerajaan Malaysia ni pendapatan daripada GST saja ke? Btul jahil muraqqab ko ni

      Delete
    5. Kesian mamat atas tu. Kalau xde duit tapi boleh siap, boleh lengkap sampai mcm yg ada tu ke? Otak letak kat lutut barangkali. Sebijik perangai tun, tuduh mcm2 lps tu suruh si tertuduh beri bukti. Patutnya dia a sediakan bukti sebagai fakta tuduhan. Sia2 jd pm 22 tahun. Prosesur mudah mcm tu boleh lak lupa...aduiiii...

      Delete
  3. Kenapa laporan audit 1mdb diletak di bawah OSA? Takut ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tindakan itu dilakukan selepas Laporan Interim 1MDB yang dibentangkan kepada PAC Julai lalu dibocorkan oleh pihak tidak bertanggungjawab bagi mencetuskan laporan negatif sehingga menjejaskan kredibiliti Jabatan Audit Negara (JAN).

      Rakyat tidak perlu bimbang dan harus yakin dengan syor serta rumusan laporan itu kerana ia dibuat oleh ahli-ahli PAC yang terdiri daripada parti Barisan Nasional (BN) dan pembangkang.

      Delete
    2. Perkara yg diaudit bila dihebahkan boleh jadi negatif pada jabatan audit atau NAJIB? Takkan audit lepas tu peram?? Kecuali ada perkara meragukan.1.50 bagi komen macam budak tadika.

      Delete
    3. Benda org xbg yg tu la duk gila sgt... semua jbtan kerajaan kena audit... semua laporan dia xblh d dedahkn... pasal 1mdb tu ahli pmbngkng pun ada dlm tu...

      Delete
  4. STEADY LA! HARI NI JING RBA DAPigs CEPAT MENYALAK DLM BLOG NI! CACAI MADEY PUN LAJU JE HARI NI .... STEADY LA!

    ReplyDelete
  5. Jimat 2 billion, cedok puluh2 billion. Ketua penyamun @ kaki tipu @ keluarga boros dengan bangganya canang kerajaan jimat 2 billion?? Kahkahkah...lawak2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko cakap pasal Madey ka 1.21 ??

      Delete
    2. KAH KAH KAH....TERBAIK 1.52PM!!!

      Delete
    3. Nie org pggil sembng kedai kopi... bg idea bodoh pastu pakat gelak2... abis teh bcawan2... pastu balik.. keja ape pun xbuat... yg paling teruk tukang gelak...

      Delete
  6. Bekas naib pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim pernah mendedahkan bahawa punca beliau keluar DAP pada Mei 2012 salah satunya disebabkan rasuah dalam parti itu yang cukup teruk.

    Tunku Abdul Aziz, bekas Naib pengerusi Transparency International hanya mampu bertahan selama empat tahun dalam parti itu selepas dijemput oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang menyertai parti itu pada Ogos 2008.

    “Punca saya ambil keputusan untuk keluar dari DAP adalah kerana amalan rasuh yang amat teruk di dalam parti itu”, ujarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. OI si KEPALA BUTOH TERORIS 1.25 GILA BABI si HOMO JIJIK PENJILAT JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD, lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-mariaGILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

      Delete
  7. 1.21pm tu ia lah melayu yang telah di screw kan kepala nya oleh sekolah demokrasi DAP dan tugas nya sekarang ini ialah untuk screw melayu lain pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau penagih kena tahan dengan polis, bagi alasan dah lama berhenti menagih..kau ingat polis nak percaya? Sama la jugak ketua penyamun cakap dia berjimat. Tak menyamun..kahkahkah

      Delete
    2. Mcm geng pmbngkang pcaya pada madey.. mat sabu dah istihar bapak sgala pnymun adlh madey... skrg jd kawan baik plk...anom 5.51 idea ok dah tp ada sifat pilih kasih... klu nak ikut cara islam nilai semua dulu... pmbngkng yg ko sokong tu mcm la xda masalah besar...

      Delete
  8. Dalam melaksanakan sesuatu projek, bajet asal dan kos sebenara tidak semestinya sama. Jadi kalau ada perbezaan +- 10% bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan. Kalau macam tu, bubuh saja bajet tinggi-tinggi. Mentaliti orang yang tidak pernah terlibat dengan melaksanakan projek besar beginilah jadinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana blh main bubuh ja bos.. nie projek kerajaan kena bntang.. mcm2 prosedur kena lalu baru blh lulus... lain la dap kertas kerja 305juta pastu buang cmtu ja kertas kerja duit lesap... duit guna utk projek halau melayu + masuk poket cina komunis

      Delete
  9. Aku sokong Aajib jg pm
    Kita oatut sokong Aajib jg pm
    Melayu,cina,india,iban,kadazan,Bidayuh,murud,melanau,jawa,bugis,banjar,senoi wajar sokong Aajib jd pm
    Tapi bukan p.menteri
    Jadi penyamun msia.
    Ha5

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..ini olang otak wayar putus punye...

      Delete
    2. Nie otak org xsekolah... bila ketua2 pmbngkng kata najib pnymun dia pun kata najib pnyamun... dulu kata madey bapak pnymun skrg idak lg sbb ketua2 pmbngkng kata madey bkn bapak pnyamun dah...

      Delete
  10. Kos RM21 bilion yang disebut perdana menteri hanyalah untuk 21 km dari 141 km iaitu 15 peratus dari kos keseluruhan projek MRT yang diumumkannya dalam tahun 2011.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak sangat ko ni penipu besar !!! Jangan jadi macam Rafizi penipu boleh tak??

      Delete
    2. Kan MiM dah tulis ...

      " Untuk rekod, projek Transit Aliran Massa (MRT) Sungai Buloh - Kajang berharga kira-kira RM21 bilion jika dibandingkan dengan kos anggaran pada peringkat awalnya iaitu sebanyak RM23 bilion."

      Apa la ko ni 2.07 !

      Delete
  11. Rafizi sotong kuat fitnah. Bila nak bertaubat. Jangan jadi macam seorang tua, Allah telah tutup pintu hati kerana terlalu anyak fitnah dan berbohong. Aku dok tunggu hujung bulan januari 2017, Mahataik kata kakitangan kerajaan tak akan dapat gaji. Aku nak nak bet dengan macai otak udang pembangkang. Kalau dapat gaji kau boleh sokong Najib dak. Aku bersumpah dengan nama Allah yang aku akan sokong Mahathir kalau kakitangan kerajaan tak dapat gaji tahun depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng2 sotong nie mmg jaguh debat sgguh... igat masa debat d ukm dulu geng2 sotong menang.. sbb mjerit2, gaya body lentok2, baju mcm pgantin, mnyak wangi mcm2... adui kalah aku... rasa mcm nak liwat ja bila tgk geng2 rai kmenangan...

      Delete
  12. Hanya orang yang tidak percaya akan kepanasan api neraka saja yang menjadikan fitnah dan hasutan sebagai alat nya untuk menjatuhkan lawan.Itu semua adalah pegangan kaum libralisme dan pluralisme yang totok.Bagi orang islam yang waras jauhi lah sejauh-jauh nya kelompok ini kerana mereka itu ternyata orang yang keliru.

    ReplyDelete
  13. Penderma tok arab telah melakukan penjimatan RM2Billion selepas Najib memulangkan kembali wang derma tersebut. Cuma, kurang dipastikan siapa yang menerima penjimatan tersebut, mungkin tok arab, 1MDB atau akaun-akaun tersembunyi lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xtahu duk diam2 ngok... bila najib bg jawapan xpercaya duk perli2... najib dah bg jawapan biar la dia nga tuhan... dia nga rakyat dah xda bukti... klu ada bukti dakwa la... xyah nak bncang ala kedai kopi dlm.. klu kdai kopi kereta pun blh makan...

      Delete
  14. Rapigi hearsay....kah..kah..kah

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.