Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Sunday, June 04, 2017

PRU14 : Mahathir Akan Bertanding Di Kerusi Parlimen Ini ....

Tun Dr Mahathir Mohamad dikatakan akan mempertimbangkan untuk memegang semula jawatan Perdana Menteri sekiranya perkara itu dipersetujui Pakatan Harapan.


Jawapannya itu nyata bercanggah dengan kenyataan beliau sebelum ini untuk tidak menjadi Perdana Menteri semula setelah bersara. Kenyataan beliau itu juga dibantah oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan.

Seorang pemimpin pembangkang menempelak hasrat  Mahathir itu dengan menyifatkannya sebagai lucu dan menggambarkan kerakusan pemimpin itu untuk kembali berkuasa.
"Mahathir belum tentu menang bertanding sudah berangan menjadi Perdana Menteri semula... dengan rekod rasuah dan jenayah pentadbiran yang tidak terjawab, Mahathir akan kalah walaupun bertanding semula di Kubang Pasu," katanya
Apakah benar Kubang Pasu adalah tempat pilihan Mahathir atau beliau sudah ada kawasan lain jika beliau benar-benar mahu bertanding semula? Ianya kerana beliau perlu menjadi ahli Parlimen dan mendapat sokongan majoriti ahli parlimen dahulu sebelum dapat memegang jawatan PM, itu pun jika Pembangkang mampu menang PRU?

Sebenarnya, penulis telah menulis beberapa kali tentang isu ini. Di antaranya pada 4 Oktober 2016 pula, Penulis telah menulis satu artikel bertajuk Kejutan Besar Menjelang PRU-14  Di antaranya,
Cuma satu, Dr Mahathir Mohamad berkemungkinan besar akan bertanding pada PRU14 nanti - seterusnya
Sebelum ini, apabila dicabar oleh DS Nazri Aziz untuk bertanding di parlimen Padang Rengas, Dr Mahathir enggan dan beliau mencabar Nazri Aziz pula supaya bertanding di Langkawi pada Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.
"Saya ajak dia bertanding dengan saya di Langkawi dalam pilihan raya akan datang.” kata Mahathir.
Kita sedia maklum bahawa Mahathir adalah ketua bahagian PPBM di Langkawi, Kedah. Maka, tidak mengejutkan apabila beliau memilih Langkawi sebagai lokasinya.

Seperkara lagi, Mahathir juga tidak mungkin akan bersetuju dengan pilihan PKR, DAP dan PAN iaitu Anwar Ibrahim. Bukan sahaja disebabkan perangai songsang Anwar tetapi Mahathir mempunyai calon PM nya sendiri.

Dan jika pembangkang menang PRU14, keberangkaliannya ialah :
1. Mahathir dan PPBM akan meninggalkan Pakatan Harapan (yang mencalonkan Anwar sebagai calon PM). 
2. Mahathir akan membuat coalition baharu dengan parti-parti yang bukan lagi kerajaan persekutuan, ahli-ahli parlimen yang lompat parti dan parti yang mempunyai kerusi parlimen yang signifikan tetapi dengan syarat beliau yang akan menentukan calon PM baharu. 
Kerana itu Mahathir tidak mungkin berani akan menyebut secara rasmi calon PM beliau kerana tahu tindakan beliau itu akan menyebabkan Pakatan Harapan memutuskan kerjasama dengan PPBM sebelum PRU14.

Takkan Kit Siang, Guan Eng DAP, Wan Azizah dan Anwar Ibrahim begitu bodoh dan naif tidak dapat membaca kemungkinan ini?

Dalam masa yang sama, penulis difahamkan bahawa Pakatan Harapan akan menekan Mahathir untuk bersetuju dengan calon PM mereka apabila tiba masa pembahagian kerusi parlimen kelak.

Tatkala itu, PPBM tidak mempunyai bargaining power memandangkan PPBM hanyalah new kids on the block yang mempunyai hanya 1 kerusi parlimen sahaja.

Tetapi rakyat pun tahu bahawa bagi pembangkang, janji itu boleh dicapati dan tidak semestinya ditepati. Inilah rosaknya parti pembangkang.

Kita tunggu dan lihat. Penulis juga menjangkakan bahawa pertelingkahan tentang calon PM dan perebutan kerusi sesama pembangkang akan berlarutan hingga ke hari penamaan calon PRU-14 nanti.



SHARE ARTICLE :

24 comments:

  1. SETUJU SANGAT ....

    Dan jika pembangkang menang PRU14, keberangkaliannya ialah :

    1. Mahathir dan PPBM akan meninggalkan Pakatan Harapan (yang mencalonkan Anwar sebagai calon PM).

    2. Mahathir akan membuat coalition baharu dengan parti-parti yang bukan lagi kerajaan persekutuan, ahli-ahli parlimen yang lompat parti dan parti yang mempunyai kerusi parlimen yang signifikan tetapi dengan syarat beliau yang akan menentukan calon PM baharu.

    Kerana itu Mahathir tidak mungkin berani akan menyebut secara rasmi calon PM beliau kerana tahu tindakan beliau itu akan menyebabkan Pakatan Harapan memutuskan kerjasama dengan PPBM sebelum PRU14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduii imej najib semakin naik di mata dunia n masyarakat... Najib ni mmg pemimpin yg dijanjikan.. Sorilah kalau ada yg rasa nak termuntah ye..

      Delete
  2. MANA CACAI MADEY ?????

    MAMPOS DAH KA???

    ReplyDelete
  3. Selamat Tinggal Tan Sri Muhyiddin Yassin
    (thekl-chronicle.blogspot.my)

    Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PBBM) Tan Sri Muhyiddin Yassin kini nampaknya dalam masalah besar. Sejak beliau keluar dari UMNO nothing it seems to be going right for him. Cita - cita beliau untuk menggantikan Datuk Seri Najib Bin Tun Abdul Razak juga nampaknya tidak akan menjadi kenyataan.

    Malah baru - baru ini, seorang ahli akar umbi PPBM telah membuat satu laporan polis terhadap TSMY kerana TSMY telah berbohong tentang penglibatan ahli tersebut dalam parti PKR sebelum menyertai PPBM. Akibat kecewa dengan tindakan TSMY hampir 500 orang ahli PPBM Rembau telah mengumumkan keluar parti.

    Bukan itu sahaja, minggu lepas lebih 1,000 anggota Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Perak diketuai Ketua Penaja Bahagian PPBM Ipoh Timur Azrul Suhadi Ahmad Mokhtar dan Ketua Penaja Bahagian PPBM Teluk Intan Jemaat Yaacob isytihar keluar parti

    Tindakan itu susulan kegagalan Tan Sri Muhyiddin Yassin menyelesaikan konflik dalaman parti di peringkat pusat dan negeri walaupun tempoh seminggu diberikan kepada beliau.

    Tindakan ahli - ahli PPBM ini membuktikan pengaruh TSMY dalam PPBM juga semakin terhakis. Lebih memalukan adalah apabila Naib Presiden PPBM sendiri iaitu Hamidah Osman secara "terbuka" menegur TSMY di dalam media sosial. beliau telah dipetik berkata:

    “Saya sedih dengan tindakan yang dibuat sebab saya tahu Kamarulazman ini adalah orang yang awal dan pengasas parti dan saya tahu beliau banyak berkorban.

    “Saya rasa perkara ini satu perkara serius dan tidak boleh dipandang remah, Muhyiddin selaku presiden kena melihat perkara ini dan tidak boleh terus berdiam diri.

    Nasihat kami di #KLChronicle kepada TSMY adalah supaya beliau bersara sahaja dari politik kerana terbukti beliau tidak mampu untuk mengawal ahli -ahli beliau sehingga mereka tidak lagi menghormati beliau.

    Macam mana mahu jadi PM kalau parti sendiri pun tidak boleh jaga?


    Pengajaran Cerita :

    PLOT YANG SAMA DIMAINKAN SEKARANG OLEH MADERRR@MAHAZALIM.. Mader Penyamun Vateran Berpencen memang HEBAT..! Game Plan Mader memang terbukti berbisa seperti 1998 dulu.. !


    ReplyDelete
  4. hangpa jangan pandang enteng pada ATok Penyangak Berpencen ini..
    dengan muka tebal dan super u-turn nya anything can happen.

    Yang bodoh terus dibodohkan lagi

    tahun 1998 tidak memberikan pengajaran kepada Anwar anak beranak..sebab Anwar dan mader mereka berkongsi NAFSU jahat yang sama.. RAKUS dan GILA KUASA!

    Cuma bezanya seorang cerdik seorang gopoh dan bodoh dan sering terperangkap.. termasuk JAM OMEGA pun boleh kantoi.. tak pandai 'simpan'.

    Fikir-fikirkanlah.. minta Allah STW jauhi kita daripada diperintah oleh MAHAZALIM Mader!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. * Allah S.W.T.

      Delete
    2. Nauzubillah dari madey perintah malaya lagi dan keturunannya..........

      Delete
  5. baru dia tau mcm mn rasanya bila org bwhn melawan presiden secara terbuka.. What u give u get back..

    ReplyDelete
  6. Din Pagoh aka Moheden NikaGee.. CASH TUHAN TUNJUK PADA HANG!

    Apa yang hang buat dulu kat Najib..hang lupa ka??

    Bila dia bagitau hang 'a lot money.. a lot' masuk dalam akaun dia.. bermakna dia ikhlas dan di percaya pada hang wahai Din Pagoh.. dia harapkan seorang sahabat dan timbalan yang ikhlas..

    kalau dia ada niat merompak untuk apa dia bagitau hang dan hang pun tau dia memang jujur! Adakah orang merompak masukkan duit akaun dalam akaun sendiri.. jika itu yang hang tuduh Najib 2 tahun lepas wahai Din Pagoh??


    hang khianati kepercayaan dia..
    hang tikam belakang dia..
    hang jadi gunting dalam lipatan..
    hang tak sabar nak panjat jd Pi Emm dengan taktik kotor
    hang seorang yang rakus dan tamak..
    hang manusia yang tak kenang budi dan gopoh..

    nah sekarang GOD'S CASH bagi balik kt hang.. baru setahun jagung org lain pulak tikam belakang hang.. PADAN MUKA HANG Din Pagoh!

    Usah buat drama sedih indon sinetron atau tamil putar alam konon-konon hang diainaya?? Hang lupa Tuhan sebenarnya apa yang hang buat pada Najib sangat DAHSYAT dan BESAR DOSA!

    Bagaimana hang buat pada orang lain..macam itu juga Tuhan akan balas pada hang..CASH!

    hang langsung tak setia pada UMNO.. ucapan akuan hang hanyalah MUNAFIK dan sanggup hang ikut Mamak Firaun yang sangat jahat itu..dengan plan buruknya.

    sekarang kaffarah atas kau Din Pagoh oii!! ko akan rebah tak lama lagi!! kau pasti REBAH!

    Mader Mahafiraun memang bijak dalam bab memperbodohkan lembu lapar!

    Pengajaran!

    ReplyDelete
  7. Udah-udahlah tu Madey...Jangan ingat duniawi je...dan.../si Nuar tu bertaubat lah sebelum pintu taubat masih terbuka...

    ReplyDelete
  8. Kenapa takut pembangkang menang? Macai pemakan dedak takut masuk jel ke? Wahai bloggang, Sprm kirim salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ni meroyan ke?
      sape takut sape sebernarnya?

      ya kita takut juga jika Mahazalim dan Peliwat campur DApig harbi memerintah negara boleh hancur.

      Hannah Yeoh dah cakap aspirasinya kita faham bagaimana mereka akan transform perlembangaan mengikut selera penjahat2 Pakatan!

      Mungkin Mader takut dengan skandal FOREX.. takut sejarah akan membuktikan dia adalah PENYANGAK sebenar!

      Delete
  9. Najib, isteri berbuka di Dataran Merdeka

    KUALA LUMPUR 4 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak meluangkan masa berbuka puasa bersama-sama dengan orang ramai di Dataran Merdeka bersempena dengan program Iftar@KL hari ini.

    Perdana Menteri yang berbaju Melayu berwarna merah hati ditemani isteri, Datin Seri Rosmah Mansor tiba kira-kira pukul 6.45 petang dan diikuti dengan lawatan ke gerai-gerai jualan dan trak makanan di Dataran Merdeka.

    Najib dan isteri kemudiannya menyertai bacaan tadarus al-Quran bersama kira-kira 500 pelajar Maahad Tahfiz sementara menunggu waktu berbuka puasa.


    Lebih menarik apabila Perdana Menteri dan isteri turut duduk bersila di atas tikar bersama-sama orang ramai serta menikmati juadah berbuka di dalam pek makanan.

    Yang turut hadir Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

    Selesai berbuka puasa, Najib menyertai orang ramai menunaikan sembahyang Mahgrib secara berjemaah di padang Dataran Merdeka. - UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur Alhamdulillah.. pemimpin kami sentiasa bersama rakyat di lapangan.. bukan hanya menagih undi semata seperti puak2 sana..


      Mader mana?? dah tua2 bangka patutnya banyak bersama rakyat ajak buat program keagamaan dan persaudaraan.

      22 tahun Mader jd Pii Emm xpernah dia berminat untuk turun duduk di khalayak ramai di padang ke di masjid ke dengan rakyat.. maklum lah dia macam raja jugak.. ada protokol besar Kerala..
      jgn harap nk tengok Nenek Semah mengaji Al-Quran join khatam macam tu selama 22 tahun jadi bini sultan maderr, Maderr pernah cakap Al-Quran pun kena tafsir semula..

      dia elitus yang hanya duduk di meja-meja mewah.. dengan kroni2 taikun2 kelilingnya..

      SB pernah beritahu Mader ni penakut.. dia tak berani berada di khalayak ramai zaman jadi Pii Emm dulu sbb musuhnya ramai.. takut kena tembak?? betoi ko??

      hahahaha

      jauh beza dengan PM Najib.. sentiasa turun jumpa rakyat.. non-stop sejak hari prtama jadi PM sampailah penggal ke-2 sekarang!

      Delete
    2. biasala penyamun...kena belakon la...nak tutup perangai sebenar...tambahan pula kalu samun duit rakyat sendiri....tahun ni tak dak ka gambar pi umrah...bagi nampak alim sikit....

      Delete
  10. Macai Fukatan mana nak mengaku kebaikan yang PM Najib buat....kecuali Atok Madey ye...

    ReplyDelete
  11. Assalam Bro,kepada semua penyokong PPBM teruskan usaha kita untuk memenangi PRU 14 yang akan datang.Kita jangan sekali-kali mengeluarkan kata-kata kesat,menghina,mengutuk lawan kita sebab berdosa.Biar kita dihina takpa kerana itu sebahagian dari
    perjuangan kita untuk memenangi PRU 14

    ReplyDelete
    Replies
    1. cehhh
      syaiton chap boboi munge berlakon warok kt sini
      kat blog lain dan blog mereka.. non stop mencarut maki Najib..maki org2 UMNO.

      sudahlah..usah menipu.. Allah Maha Mengetahui.

      Semoga Allah SWT menangkan UMNO BN dengan majoriti besar PRU14 nanti dan kalahkan musuh2 berselimut ini. Ameen!

      Delete
  12. Dr Mim = M
    M for Mampos
    M for Musibat
    M for MakanDedak
    M for Mak kau punya mak punya mak punya mak menyemak!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik Dr MiM, kepanasan dah macai2 pakaTUN...muahahaha

      Delete
  13. Parti PPBM dah nak melingkop dah....ramai dah cabut lari....Program Boboi pun tak ada sambutan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) kini telah menembusi semua kubu kuat Umno-BN apabila berjaya menubuhkan bahagiannya sendiri di kawasan-kawasan berkenaan, kata Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Kesemua kawasan itu termasuk 54 kerusi parlimen yang memiliki tanah rancangan Felda dan sejak dahulu menjadi kubu kuat Umno, kata anggota parlimen Pagoh itu.

      Muhyiddin berkata, walaupun terdapat perpecahan dalam kalangan pengundi Melayu, kedudukan BERSATU pada masa ini jauh lebih baik berbanding parti-parti dalam Pakatan Harapan, PAS dan malah Umno.

      Delete
  14. Di Pagoh tuuuu...nak sedapkan hati dia ye......Tak ada maknenya parti cap munge ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jidin pagoh dah tua2 pon masih mgharapkn ihsan madey... jidin pagoh tnpa madey mcm baby tanpa ibu... jidin bdiri lah atas kaki sndiri.... xleh byngkn klu madey mati.. ape jadi pada jidin pagoh...

      Delete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.