Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Friday, June 02, 2017

Skandal : Putar Belit Guan Eng DAP

APABILA diasak oleh rakyat, Lim Guan Eng DAP kerap mengeluarkan alasan yang memakan dirinya sendiri.


Seperti biasa, kroni tegar Lim Kit Siang ini juga akan menyalahkan BN, tektik lumrah menuding jari DAP apabila tersepit dengan skandal.

Lim Guan Eng mendakwa tidak tahu nilai banglo terlajak murahnya kerana beliau Ketua Menteri dan bukan ejen hartanah. Padahal, beliau juga adalah akauntan bertauliah dan juga memiliki 2 rumah kedai di Melaka. Satu daripadanya adalah harta milik bersama Betty yang bernilai RM435,000 dan satu lagi bernilai RM530,000. Beliau juga membuat pinjaman RM650,000 bagi membayar hartanah itu.

Dan ketika membeli 2 rumah kedai di Melaka, Guan Eng DAP pun tidak tahu atau ingin tahu nilai pasaran hartanah yang beliau beli itu?

Pemilik banglo No Swimming Pool terlajak murah itu memberi alasan iaitu,
"Pembelian rumah saya pula telah memperlihatkan tahap ketelusan dan akauntabiliti serta amalan tender terbuka."
Isu beberapa tanah termasuk Peel Avenue jelas menunjukkan bahawa kerajaan DAP telah berbohong dan tidak mengamalkan tender terbuka yang sepenuhnya. Hansard Parlimen bertarikh 15 Disember 2008 juga menyerlahkan sikap hipokrit Lim Guan Eng tentang tender terbuka.


Guan Eng DAP berkata,
“Amalan di luar negara, jika tidak ada tender terbuka, ia boleh dianggap sebagai suatu kesalahan yang boleh dilihat sebagai amalan rasuah,” katanya.
Sekarang, kenyataan beliau itu terpalik ke batang hidungnya sendiri.

Dan apabila skandal-skandal ini panas dan menjadi persoalan rakyat, Guan Eng DAP mengeluarkan satu lagi alasan yang menimbulkan banyak lagi persoalan tentang integriti diri beliau.

Guan Eng DAP menghalalkan tender secara rundingan terus dengan mendakwa 99% projek-projek kerajaan negeri bernilai RM38 bilion telah dibuat melalui tender terbuka. Hanya 1% daripada projek telah dirunding terus seperti IKEA, dakwa Guan Eng.

https://www.facebook.com/cmlimguaneng/posts/1668533209843440

Matematik mudah, 1% daripada RM38 bilion ialah RM380 juta. Atau pun sebagai contohnya, daripada 100 projek kerajaan DAP, hanya 1 sahaja projek secara rundingan terus dan 99 projek adalah melalui tender terbuka. Jika kita berfikir secara rasional, di manakah logiknya dakwaan Guan Eng ini?

Malah, projek IKEA yang menjadi contoh projek rundingan terus itu juga menimbulkan keraguan kita. Ianya kerana:
1. Projek IKEA hanya melibatkan tanah seluas 20 ekar sahaja di Batu Kawan.
2. Tetapi Guan Eng telah menjual tanah rakyat seluas 245 ekar secara rundingan terus bukan sahaja 20 ekar tanah untuk projek IKEA.
3. Jumlah harga penjualan bagi 1 tanah di Batu Kawan ini sahaja bernilai RM483,951,600 nilai yang lebih daripada 1% nilai RM38 bilion projek kerajaan DAP.
Tanah rakyat yang selebihnya adalah untuk pembangunan komersial lain seluas 50 ekar dan pembangunan bercampur seluas 170 ekar, projek 'hanya mampu lihat sahaja' untuk rakyat biasa Pulau Pinang.

https://limguaneng.com/index.php/2014/05/23/ucapan-penggulungan-persidangan-dewan-undangan-negeri/

Dan di manakah Taman Perindustrian seperti yang dijanjikan oleh Kerajaan DAP Negeri untuk peniaga-peniaga tempatan yang bakal tergugat dengan pembukaan IKEA ini? Masih dalam kertas cadangan lagi??

Seperkara lagi, alasan Guan Eng untuk menghalalkan pemberian tanpa tender terbuka ini ialah beliau mendakwa syarikat itu adalah 'pe­labur bereputasi dan dianggap sebagai pelaburan daripada syarikat multinasional (MNC)'.

Jika itulah alasan Guan Eng,

1. Bagaimana pula dengan rundingan terus dengan Syarikat Patsifit Construction Sdn. Bhd. untuk membina blok pasar dan rumah mampu milik?

2. Bukankah Syarikat Patsifit adalah syarikat tempatan dan tiada 'pelabur bereputasi' dalam projek di Paya Terubong ini?https://www.penang.gov.my/kenyataan-akhbar/3400-projek-pembangunan-bercampur-di-paya-terubong-pulau-pinang

3. Dan kenapakah Guan Eng 'menyembunyikan' perkataan 'rundingan terus' dalam kenyataan yang sama tentang projek di Paya Terubong ini?
a. Kerajaan Negeri komited untuk melaksanakan projek ini dengan segera dan rundingan terus telah diadakan dengan Syarikat Patsifit Construction Sdn. Bhd. https://www.penang.gov.my/kenyataan-akhbar/3400-projek-pembangunan-bercampur-di-paya-terubong-pulau-pinang
 
b. Kerajaan Negeri komited untuk melaksanakan projek ini dengan segera dan Syarikat Patsifit Construction Sdn. Bhd.https://www.penang.gov.my/dmedia/359427-majlis-pecah-tanah-projek-terbengkalai-pasar-awam-paya-terubong-mukim-13-dtl-pulau-pinang

Guan Eng DAP semakin tertekan dalam lakonannya sendiri!



SHARE ARTICLE :



10 comments:

  1. sudahla novabdri...komunis dah jajah tanah melayu...sia2 saja askar melayu dok melawan komunis dulu

    ReplyDelete
  2. CILAKA DAPig NI !! PENIPU BESAR !!

    ReplyDelete
  3. bagi la da bangunkan pulau pinang. kami sokong LGE..penyelamat wang rakyat. Hidup pakatan..hidup guan eng. terima kasih guan eng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe..bagi la peluang Lge jual perabih tanah penang...hehehe
      Baru puas hati ko..

      Delete
    2. terima kasih Guan Eng kerana rosakkan negeri Pulau Pinang. Semakin kurang tanah & rumah2 hang jual kat org2 kaya aja. ptuiii...

      Delete
  4. Kalau ikut cara jual tanah secara terus tanpa tender terbuka ini harus Pulau Pinang nanti jadi negeri yg gagal bagi penduduk tempatan. Tapi LGE dan syarikat itulah yg akan dapat untungnya. Kalau tiada apa2 kenapa jual tak ikut prosedur? Rakyat yg gigit jari.

    ReplyDelete
  5. Anom 1159 baru bangun tidoq. Anom 418 pula tengah mabuk ketum.

    ReplyDelete
  6. LGE termasuk bapak dia akan tentukan PPinang habis dijual... lepas tu lantak lah apa nak jadi... tahniah Melayu yg sokong dan sanjung pemimpin komunis ni utk terus berkuasa..

    ReplyDelete
  7. LGE ni politician yang korup di Malaysia. Dia dan kroni dia jadi kaya raya rakyat jadi miskin. Pulau pinang dah jadi negeri bangsat. Orang melayu tidak lagi pi melawat pulau pinang negeri bangsa asing. Kedah patut tuntut balik pulau pinang lepas tu serah ke kerajaan pusat jadikan wilayah persekutuan supaya jadi majoriti melayu balik.

    ReplyDelete
  8. Muhyiddin Yassin telah berkata bahawa orang Melayu yang bersekongkol dengan DAP adalah PENGKHIANAT BANGSA dan DAP hanya mahukan si Melayu menjadi kuda tunggangan yang kerjanya menjaga kepentingan parti cauvinis itu sahaja.

    Beliau juga meminta orang Melayu berwaspada jangan sampai terpedaya dengan muslihat jahat DAP, yang disifatkan parti PALING RASIS. Segalanya ini dinyatakan sebagai peringatan kepada orang Melayu. Beliau juga mengaku bahawa :

    1. Kemenangan DAP di Pulau Pinang serta mendominasi kerajaan pembangkang di Selangor seolah-olah memberikan lesen paling besar kepada PARTI PALING RASIS ini untuk menyerlahkan sikap cauvinis melampau.

    2. DAP dengan tanpa segan silu membuat kenyataan demi kenyataan menghina Islam dan orang Melayu. Daripada soal kedudukan Raja-raja Melayu, hak istimewa orang Melayu, kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan, segala-galanya cuba dipertikai dan dirobek satu demi satu oleh parti DAP.

    3. DAP langsung tidak menghormati institusi Raja-raja Melayu, menghina pegawai-pegawai kerajaan yang mejoritinya berbangsa Melayu, mencerca pasukan keselamatan dengan penghinaan yang keterlaluan mempertikai institusi penguatkuasaan, menjatuhkan wibawa institusi kehakiman dan memperkuda sekalangan orang Melayu dengan tujuan mendapatkan kuasa bagi diri mereka sendiri.

    4. DAP tidak pernah melihat apa-apa kebaikan yang ada pada orang Melayu dan Islam. Bagi DAP, walaupun ia mendakwa ia parti demokratik pelbagai kaum, dari dahulu hingga sekarang DAP hanya dipimpin dari keluarga tertentu dalam kelompok tertentu dari kaum tertentu sahaja.

    Muhyiddin juga berkata, agenda parti DAP yang sebenar ialah ingin melihat perpecahan di kalangan umat Islam dan melaga-lagakan umat Islam dengan bukan Islam.

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.