Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Friday, September 08, 2017

Benarkah Mahathir Terlibat Dalam Skandal Forex? Ini Jawapan & Buktinya.

Pada hari pertama RCI FOREX, Pengerusi RCI, Tan Sri Mohd Sidek Hassan berkata bahawa jumlah kerugian akibat urus niaga forex BNM dari 1991 hingga 1994 ialah RM31.516 bilion.


Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang merupakan saksi ke-16 pula memberitahu kerugian Bank Negara Malaysia (BNM) pada 1990-an berjumlah:
  • Kerugian RM3.503 bilion bagi tahun 1988 dan 1989
  • Kerugian RM31.506 bilion mulai tahun 1991 hingga 1994.
Maksudnya, BNM mengalami kerugian RM35.009 bilion iaitu 10 kali ganda daripada pelaburan yang bermula tahun 1988.

Seperti dijangka, Anwar Ibrahim tidak menyentuh nama Tun Dr Mahathir semasa memberi keterangan di depan RCI tetapi beliau menuding jari serta mengkritik keterangan Nor Mohamed Yaacob yang sebelum ini berkata, pihaknya belajar sesuatu daripada kerugian aktiviti Forex itu.

Nor Mohamed mendakwa pengalaman daripada kejadian itu telah membantu negara dalam menghadapi krisis kewangan Asia.
"Penegasannya itu tak masuk akal. Anda mesti bertanggungjawab. Negara tak perlu kerugian berbilion ringgit untuk belajar daripada sesuatu pengalaman. Dia patut balik ke sekolah perniagaan (untuk belajar semula)," kata Anwar Ibrahim.
Dr Mahathir Mohamad seperti dijangka akan mempertahankan Anwar Ibrahim, rakan politiknya dengan mempertahankan laporan yang dibuat Anwar Ibrahim kepada cabinet berhubung kerugian yang ditanggung BNM daripada perdagangan FOREX.

Dr Mahathir mendakwa bahawa kabinet hanya dimaklumkan kerugian sebanyak RM5.7 bilion dan Anwar didakwa membuat laporan berdasarkan kepada audit Bank Negara Malaysia.

Tetapi yang tidak diberitahu ialah kerugian akibat bermain "judi" di dalam pasaran pertukaran wang antarabangsa itu telah disorokkan di dalam satu item perakaunan yang "luar biasa" dipanggil "deferred expenditure" atau perbelanjaan tertangguh.

Perkara ini telah dilaporkan dalam portal dan perbuatan ini boleh dianggap tidak beretika kerana kerugian dilaporkan sebagai perbelanjaan.

Dr Mahathir tentu terhutang budi kepada Anwar kerana tidak membangkitkan namanya padahal beliau adalah Perdana Menteri ketika itu.

Yang menimbulkan persoalan ialah Anwar Ibrahim sendiri pernah dilaporkan berkata bahawa Dr Mahathir terlibat secara langsung dalam skandal yang menyebabkan rakyat Malaysia kerugian sebanyak RM15 bilion - RM30 bilion.

Di antara buktinya ialah laporan TheEdgeMarkets bertarikh 24 September 2012 :
KUALA LUMPUR (Sept 24): Foreign exchange trading activities undertaken by Bank Negara Malaysia (BNM) in the early 1990s, which resulted to the central bank losing at least RM5.7 billion of its reserves, was approved by then Minister of Finance Tun Daim Zainuddin, with the support by former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamed.
The late Tan Sri Jaafar told me that the forex trading activities was conducted by Tan Sri Nor Mohamed Yakcop with the approvals given by both the Minister of Finance before me and the Prime Minister then. Go and ask them!" he said in Parliament on Monday.
http://www.theedgemarkets.com/article/anwar-daim-and-mahathir-approved-bnm-forex-trading-0
Allahyarham TS Jaafar Hussein, Gabenor Bank Negara Malaysia (Jun 1985 ' Mei 1994) telah memberi tahu Anwar Ibrahim bahawa perniagaan Forex telah mendapat kelulusan Menteri Kewangan sebelum beliau iaitu Daim Zainuddin dan Perdana Menteri ketika itu iaitu Dr Mahathir Mohammad.

Perkara penting ini tidak dinyatakan oleh Anwar Ibrahim di dalam kenyataan beliau. Sebaliknya, beliau hanya menuding jari kepada Nor Mohamed Yakcop sahaja.

Apakah Anwar akan menafikan laporan portal tersebut?

Malah, Lim Guan Eng DAP sendiri telah berkata bahawa penyelewengan dan spekulasi forex yang tidak bertanggungjawab itu telah mendedahkan Bank Negara kepada kerugian maksimum sebanyak RM270 bilion, iaitu tiga kali ganda KDNK negara dan lebih lima kali ganda rizab asing negara pada masa itu.

Seperkara lagi,ada 2 kenyataan bekas pegawai BNM yang perlu kita tahu :

1. Datuk Abdul Murad Khalid, bekas Penolong Gabenor BNM mendedahkan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) pernah meminta BNM memberi penjelasan tentang kerugian yang dikatakan terbesar pernah dicatatkan dalam sejarah perbankan antarabangsa itu. Dr Mahathir merupakan Perdana Menteri ketika itu.
“Apa yang pelik, tiada siasatan lanjut dijalankan walaupun kerugian mencecah AS$10 bi­lion. Pihak berkuasa mempersoalkan perkara ini namun ia terhenti di situ,” kata Murad.
2. Dr. Rosli Yaakop, bekas Pengurus Kanan Jabatan Ekonomi Bank Negara pula mendedahkan bahawa 4 orang orang yang harus dipertanggungjawabkan sepenuhnya di atas kerugian gergasi yang ditanggung BNM akibat perjudian di pasaran pertukaran asing ialah Mahathir Mohamad (TMM), Dain Zainuddin (TDZ), Jaffar Hussein dan Nor Mohamed Yakcop.
"Diyakini bahawa arahan “pergi buat duit di pasaran pertukaran asing" kepada BNM datangnya dari TDZ dan tentunya direstui oleh Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad" kata Dr Rosli Yaakop.

"Pada peringkat BNM, kerugian gergasi ini adalah tanggungjawab TSJH dan Nor Mohamed Yakcop sepenuhnya. Mereka, walaubagaimana pun mengambil arahan daripada dan membuat laporan terus kepada TDZ dan TMM mengenai permainan mereka di pasaran matawang ini." tambahnya lagi.
Perbuatan berspekulasi telah menyebabkan wang rakyat "going down the drain" dan rakyatlah yang terpaksa menanggung kerugian. Ini adalah satu jenayah besar.

Kita tunggu dan lihat seterusnya...


SHARE ARTICLE :

66 comments:

  1. Terdesak sangat ke ni nak buat kesimpulan sedangkan siasatan masih dalam proses awal...

    Atau skrip dah ready?

    RCI itu milik dan arahan YDP Agong..ada protokol
    Jangan gelojoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila tak berjaya kaitkan tun dgn skandal forex, blogger belacan cacat dan macai yang lain cuba buat kesimpulan sendiri. Kesian..

      Delete
    2. KAHKAHKAH .... CACAI MADEY DAH PANAS BUNTOT !!!

      ANWAR LIWAT YG KANTOIKAN MADEY. MURAD & ROSLI KANTOIKAN MADEY.

      KAHKAHKAH...

      Delete
    3. Apanye yg ko merepek ni KluangmanGKOK !! Kan tu kenyataan Anwar yg ko puja2 tu!

      Delete
    4. KAHKAHKAH .... BONTOT ROSMAH DAH PANAS !!!

      ANWAR PATUT LIWAT ROSMAH MANSOR ALJUBURI.

      KAHKAHKAH...

      Delete
    5. Hutang negara dah cecah trillion tu apa cite? Rugi melabur tak sama dgn mencuri duit rakyat..rugi2 melabur pun harga minyak tak naik byk kali mcm skg, bodoh..tak reti tadbir negara, belajar tak habis, mencuri n nak cari salah org, pi jahanam...dapat org bodoh memimpin jadi mcm ni lah, penyokong pun sama bodoh...

      Delete
    6. PI MAMPOS PENDATANG2 Cina RASIS SAMSENG KAFIR HARBI kit siang-guan eng HOMO2 BANGKAI BABI - DAP parti CELAKA KULIT BABI, JUBOQ BABI, BANGKAI BABI, KANGKANG BABI!

      Patut mak2/bapa2 dlu r. spesis BAPA HOMO KULIT BABI si PENCUCI KANDANG BABI/MAK PELACUR BITCH/WHORE/HANTU PELESIT-main JUBOQ2 BABI lu si PENJAJAH2 PEMBUNUH/PEROGOL KAFIR HARBI - TERAJ*NG lu sampai MAMP*S masuk KANDANG BABI kerana dpt. spesis anak2 HARAM CELAKA si PEROGOL2 HOMO-GILA JUBOQ BABI mcm. lu si kluang manHOMO/427/1101-si PENDATANG2 KAFIR1 HARBI TAIK oi!!!

      lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si BANGKAI2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng HOMO JUBOQ BABI/what-the-kok-maria-hannah-betty GILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR2 terKANGKANG TEPI JLN./gobindKANGKANG BABI-jagdippyANJING KURAP-raveentharanBANGKAI BABI/rayerHANYIR CELAKA/tony puaKA JUBOQ BABI/KENCING NngaNGA KOK ming KANGKANG BABI BERLENDIR/sivarasaJUBOQ BABI HANYIR/BABIga SUNDAL KURAP!!

      Tok Labu.

      (ANTI-DAP/ANTI-PENDATANG2 Cina RASIS SAMSENG KAFIR HARBI HOMO kit siang-guan eng anak BERANAK BANGKAI BABI amat CELAKA 100%)

      Delete
    7. PI MAMPOS lu si spesis KETURUNAN ANAK HARAM si PEROGOL BANGKAI BABI 427 -si PENYAMAQ spesis HOMO KULIT BABI JIJIK ZIONIS KAFIR HARBI dr. spesis MAK PELACUR SUNDAL terKANGKANG TEPI LONGKANG HANYIR-main JUBOQ BABI/BAPAK HOMO terTONGGENG JIJIK si BABI2 HANYIR-penuh NANAH lu yg. diROGOL BERGILIR2 oleh si SAMSENG2 DAPjuboq BABI anak beranak KEPARAT lu!

      Tok Labu.

      (ANTI-DAP/ANTI-PENDATANG2 Cina RASIS SAMSENG KAFIR HARBI kit siang-guan eng anak BERANAK TAIK ANJING amat CELAKA 100%)

      Delete
    8. Lihat betapa TAKUTnya pd.SPRM, si spesis TERORIS SAMPAH MASYARAKAT PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL Cash is King DAPJuboq BABI-BerSHIT/PKRhomo ANJING KURAP/madey kutty kerala CELAKA anak BERANAK JAMBAN-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS IS(IS)rael/MOSSAD-NA*O/CIA ni! HARAM JADAH betul si azmin HOMO BINATANG BUAS ni! Hanya puak2 HOMO sj. yg. sanggup MENJILAT JUBOQ HANYIR si PENJAJA PARASIT/LANUN/PEMBUNUH DAPbangkai BABI!

      Liaht di - http://www.bicara.news/ikrar-bebas-rasuah-azmin-takut-atau-perlekeh-sprm/ :

      Ikrar Bebas Rasuah: Azmin Takut Atau Perlekeh SPRM?

      Oleh Ketua Pengarang / dalam Politik / pada Sunday, 10 Sep 2017

      (Tok Labu)

      Anti-DAP pari BANGANG, GAGAL, CELAKA, KULIT BABI, JUBOQ BABI, BANGKAI BABI, KANGKANG BABI 100%!

      Delete
    9. saksi2 yang dipanggil tu patutnya kena duduk dengar taklimat dpd tun. setkan berapa jumlah kerugian yang boleh disebut ketika disoal. ini bagi nilai yang berterabur, ada 5 bilion lebih, ada 20 bilion lebih dan ada yang melebihi 30 bilion. kalau nak main dengan nomborpun, kena la konsisten, ye tak kluangman. "i've the number" cuba dimainkan sekali lagi agaknya. tapi nombor pulak tak konsisten....

      Delete
    10. Hahaha rugi forex= rugi melabur? Spin orang bangang.
      Apa ko akan buat klu bank yang menguruskan kewangan ko melaburkan duit ko dalam skim pak man telo? Tau2 aje duit RM 10,000 yg patutnya beranak, dapat dividen, hibah dll lesap. Bila ditanya ceo bank cakap duit tu ada, bank tak buat pelaburan buruk, cuma kerugian kertas blablabla.
      Klu ko percaya cakap ceo tu, tahniah! Orang2 macam ko ni le yg ejen skim piramid, multi level marketing cukup suka.

      Delete
  2. bodoh..bingai ..lembam...tak dapat beza antara untung rugi pelaburan dan songlap duit rakyat melalui 1MDB...latnatullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Songlap duit rakyat melalui 1MDB ???

      Kahkahkahkah ..... ko ni 7:54 mmg fitnah bohong.

      Delete
    2. Maksudnya untung/rugi pelaburan dalam perjudian Forex guna duit rakyat? Begitu?

      Delete
    3. 1mdb rugi pelaburan perkara biasa dalam syarikat, mana2 syarikat penah rugi,forex berjudi mata wang ada
      faham tak,

      Sebut mana sejarah syarikat besar pasti cakap dia penah rugi dan penah untung, kalau glc guna duit rakyat itu perkara biasa, mana ada syarikat glc tak pakai duit rakyat

      Delete
    4. 7-8 tahun duduk tak ambil tau duit negara Rm32,000,000,000 dilenjan sesukahati? PM terencat ke yg kita ada selama 22thn ? BNM dia kasi rugi tp yg herannya anak beranak dn kroni dia semua billionaire masa dia jd PM.

      Delete
    5. Dia tu bodoh, biarlh dgn bodoh dia tuuu....

      Delete
  3. Punyalah bodoh otak Novandri ni. Memang patut pun jadi barua propaganda UMNO. Kenapa kau tak pi kaji keuntungan Petronas berlipat kali ganda bila Tun M beri kelulusan untuk venture oversea market. Memang geng otak sempit UMNO ni terlampau bodoh. Tang mana nak kaitkan Tun M dengan isu Forex ni, nampak bodoh nak mampus. Lepas ni, mungkin buat RCI kaji semua kemalangan kenderaan proton, sebab Tun M approve untuk wujudkan proton jadi dia patut bertanggungjawab kepada semua kemalangan kereta proton. Memang biol orang UMNO ni. Bila pula nak buat RCI memali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kederanan proton rosak tangjawab tun mahathir sebab bagi alat ganti tak ada kualiti.

      Jual kereta proton jatuh tangjawab tun mahathir sebab tak reti meniaga

      Kereta proton gagal export ke england sebab tun mahathir yg gagal ikut stander euro car.

      Jadi kau jawab persoalan ini sekarang ok

      Delete
    2. MH370 hilang pun, kesalahan Tun M juga. MH370 berlepas dari KLIA yang diluluskan pembinaannya oleh Tun M. Sampai sekarang tak jumpa-jumpa. Nasib baik Menara berkembar Petronas tak runtuh, kalau runtuh boleh cari Tun M juga.

      Delete
    3. Sebab tu. masa pak lah jadi PM, dia tidur saja. Jadi tak boleh nak salahkan dia langsung. Hebat cara pemikiran orang UMNO ni. Novandri memperbodohkan diri sendiri, asalkan dapat habuan. Artikel kena keluar juga, kalau tak soru miss.

      Delete
    4. Apa bodohnya nak jual dekat british tak tahu stander euro ix ix ix ix penasiaht bodoh proton tun mahathir itu ix ix ix ix.

      Delete
    5. Kereta proton iswara masuk bola golf mr bean je dah rosak. Jadi bahan tawa orang british. Hahahaha

      Delete
  4. Alahai ...korek korek dan lagi dan lagi, kesian umno, bodoh sombong, sila rci memali pulak, mungkin maddey boleh sangkut, tak pun,semuanya kelauttttt.....

    ReplyDelete
  5. 1MDB tu kes PM mencuri duit pun, buat-buat tak nampak. Tang ni cepat-cepat buat kesimpulan. 1MDB tu bukan setakat diluluskan Najib tapi directly dikawal oleh Najib. Tak lalu mana-mana kementerian pun. Tak kisah pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1mdb oh 1mdb... 1mdb oh 1mdb... tu saja modal yg ada... najib dah ikat si pmbangkang dgn 1mdb.. jadi semua duk pakat gila 1mdb... dekat pru14 nnt najib kata klu 1mdb tu salah dah tentu dia dah jadi hitam terbakar sbb 1mdb tu duk taja jemaah haji siap suruh doakn lg 1mdb terus sukses.... kita ada tuhan jgn lupa... jgn sokong pd org yg merosakkn agama... madey siap perli nabi lg tu... hadoi... madey2 insaf la... sudah2 la, dah lama dah...

      Delete
    2. Madey perli plk nabi musa a.s... dia xtahu ka... kes harta karun tu adalah d zaman nabi musa a.s... harta terlalu byk... smpai kunci pon 40 ekor unta bwk... harta madey ckit ja... tu pon sggup perli... berani sgguh madey yerr... nak ape xtahu la... ini semua jidin pagoh punya angkara hasut madey... dia xda nilai lngsung... hidup atas ehsan madey.. buat parti baru la jidin pagoh...

      Delete
  6. Susahnya nak kaitkan Tun M dengan isu Forex ni. Kesian Nor Mohamad, UMNO dendam kat Tun M, dia pula yang jadi mangsa. Tapi sebenarnya, kalau kita faham perniagaan, dalam syarikat pun setelah dia hilang jawatan, dia sebenarnya sudah tidak bertanggungjawab. Kalau nak dakwa, dia mesti kena masih dalam jawatan. Itupun kena tengok ada salah laku atau tidak. Kalau untung/rugi, selagi SOP masih dituruti, kat mana nak buat dakwaan. Lainlah kalau duit sampai masuk akaun PM, anak, kawan anak. Itulah perbezaannya. Makin hari, UMNO jadi makin bodoh. Satu dunia boleh ketawakan negara. Kerugian forex 30 tahun dulu dijadikan bahan berpolitik. Murahan sangat cara berpolitik UMNO, mungkin sesuai untuk makcik pakcik kat kampung-kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zionist boleh siasat kes pembunuhan yahudi tahun 40 disiasat pada tahun 1970 adakah dunia ketawakan dia walau kes itu dibuat2 oleh zionist itu.

      Kalau main mata wang pakai duit sendirilah, jangan pakai duit rakyat ok.

      Dunia tak ketawakan ok, kau perasan ok, majis raja2 mahu tahu kerugian itu sebab itu setuju penubuhan rci ok

      Delete
    2. Anon 9:01. Bukalah minda sikit. Ko pi cerita kat orang kampung, bila dengar zionist mungkin depa akan tersentak sikit. Tapi, kalau kau ada pelajaran sikit, ko pun tahu apa hasilnya. Paling tinggi pun, setakat jadi bahan PRU utk yang tak ada pelajaran. Kalau yang pernah bekerja, ramai yang tahu soal limit of responsibility. Selagi prosidur dipatuhi, nak salahkan orang tang mana? Dalam soal ni, walaupun ianya berada di atas tangungjawab Nor Mohamad pun, tak ada orang boleh dakwa dia selagi dia buat dalam bidang kuasanya.

      Delete
    3. Bila madey kena korek baru la rakyat nampak Sekarang bagai mana dia telah menipu rakyat dgn kerugian yg menyebabkn negara hilang berbilian... Nak tutup kes buat citer tuduh soros yg curi mt wang kite...
      Ade lagi yg kita perlu tahu wang yg hilang dlm kerugian ini...adekh semuanye hilang dlm pelaburan atau Munkin hilang msuk poket mrk yg terlibat...
      Mcm2 cara boleh buat utk curi wang rakyat bila ade kuasa...peruran d prosidur boleh langar je... Nampak xxxx

      Delete
    4. Bila madey kena korek baru la rakyat nampak Sekarang bagai mana dia telah menipu rakyat dgn kerugian yg menyebabkn negara hilang berbilian... Nak tutup kes buat citer tuduh soros yg curi mt wang kite...
      Ade lagi yg kita perlu tahu wang yg hilang dlm kerugian ini...adekh semuanye hilang dlm pelaburan atau Munkin hilang msuk poket mrk yg terlibat...
      Mcm2 cara boleh buat utk curi wang rakyat bila ade kuasa...peruran d prosidur boleh langar je... Nampak xxxx

      Delete
    5. Yang mencuri tu Najib. Itupun sebab 1MDB tu tidak diletakkan dibawah MOF. Kalau bawah MOF, boleh kah mencuri atau tak ikut prosidur?? Otak letak mana? Kesianlah tengok orang nak berpolitik tapi letak akai kat lutut. Zaman dah berubah, kalau otak UMNO masih tak berjalan, lama-lama orang yang cerdik yang akan memerintah negara. Yang mana sebetulnya, RCI untuk kerugian Forex atau salahguna kuasa? Ramai yang hidup zaman tu, ramai yang berpeluang tengok kejayaan negara satu persatu. Walaupun tidak dinafikan, golongan bodoh tidak mendapat peluang waktu tu.
      Zaman Najib, tak kira cerdik atau bodoh, asalkan pandai mengampu, dapatlah habuannya.

      Delete
    6. anony 10:03 ... ko ni bodoh lah...rakyat tengok kejayaan... ye kejayaan mahdey mengikis harta rakyat malaysia.... nak bina twin tower tu pun.. mahdey songlap duit petronas... tanah tapak twin tower tu kroni mahdey beli..nama syarikat pun seri kuda... hahahah. tukar status.. jual balik .. untung atas angin beratus juta... peluang hanya untuk kroni le setan... hahahaha mahdey kutty karala tu mampus kubur berasap... kena bakor gas petronas.. hahahaha.. anony 10.03 ko ni bodoh... forex tu sendiri tak de procedure lah bodoh...kan dah diberitau kat rci tu...
      1mdb tu dah rugi ke... berapa dah kerugian nye yg tercatit... asset melebihi liability tu rugi ke sial... ko ni mampus le... bila mampus kebodohan ko ikut mampus sekali... mampus le ko ni sial...

      Delete
    7. en norazman...
      bila dia tipu? dulu pun dah ada kertas putih..KERUGIAN forex tak pernah dilindungi dengan OSA ke pe ke? dulu pun dah ada org ambil tanggungjawab dengan meletak jawatan. tak benda yang disembunyikan pun..ke tuan ni ketinggalan zaman, duduk bawah tempurung..baru keluar dari gua..mcm tu kot...dalam kes KECURIAN, laporan PAC di OSA kan..report pasal 1mdb diugut bwh SOSMA..pemimpin2 umno yang bertanya pasal 1mdb dipecat..semata2 bertanya pasal benda yang tak de salah, betul, kena pecat? sila beri pencerahan..lagi bagus kalau tuan blogger tolong jawab..

      Delete
    8. 10.55
      isu baru ni..tun m songlap duit petronas. sumber dari mana? masuk akaun tun yang mana satu? nak tgk bukti boleh? jgn jd mcm kawan2 awk yang lain. tulis nak baca pun takut..tp sekadar cakap je..dalam kes rci forex pun, dari penyiasatan ttg kerugian, dah jadi siasatan kecurian pulak..nak tgk bukti..cakap budak2 pun boleh cakap..boleh ye???

      kalau 1mdb tu untung, tunjuk laporan audit yang dah bertahun2 tak dapat disiapkan. kalau duit banyak, tak terhegih2 le nak bayar ke IPIC..ni sorg lagi yang duduk bawah tempurung macam en nor azman tu..nak tgk laporan audit 1mdb tuan..boleh??

      Delete

  7. Yg RM 14.6 B bailout Proton sepanjang usia proton tu siapa pula yg bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mamaq keralaharamjadah nak
      buat proton lagi tau hehe lahanat
      sungguh mamaq keralaharamjadah

      Delete
  8. RCI akan memberikan cadangan kepada DYMM YDP Agong tindakan susulan selepas tamat prosiding. Jadi jangan ingat dengan pembohongan Anwar itu Mahataik boleh terlepas. Selepas ini akan ada siasatan oleh SPRM/PDRM dsbg. Dokumen2 dibawah OSA boleh di declassified dan termasuk transaksi2 forex oleh BNM dan hansard parlimen. Transaksi melebihi USD1 Billion sehari tidak mungkin sewenang-wenangnya hanya diarahkan oleh seorang Penasihat dan seharusnya memerlukan kelulusan bagi pengunaan wang risab negara. Kerugian mega RM32 Billion ini tidak boleh dimaafkan begitu saja. Pihak yang bertanggungjawab harus dihukum dengan hukuman yang paling berat.

    PS Ada poster social media yang mengatakan keuntungan perniagaan FOREX RM50 Billion, Rugi RM32 Billion, jadi masih untung RM18 Billion. Poster yang sangat sesuai untuk memperbodohkan macai-macai zombie fuckatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan aku mn pegi duit rm 18 bilion tu

      Delete
  9. Tidak kah novandri ingin mencadangkan selepas RCI forex BNM tamat..

    Tun dan anwar diheret untuk disiasat oleh macai² di sini..nampak semua macam lulusan harvad, pakar² dan professor²..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kluangman... hahaha ... nak paham pasal kena tipu pun perlu lulusan harvard ke... amboi... patut le asik tedengor org di tipu .. love scam le macau scam le.. sampai nak gi umrah pun kena tipu... dorang tak gi blajor ke harvard gamaknye.. hahahaha... maydey kutty karala tu tengok muka dia aje org dah tau penipu ... dapat surat dari sepat kering... dia simpan buat peluru kalu anuar peliwat tu lawan dia balik.. dia akan gunakan untuk ugut... bila anuar tak setuju bail out syarikat anak dia.. dia tuduh anuar atas kes yg berlaku 6 tahun yg lepas... macam ni punya org kita perlu beri lagi ke peluang utk perintah malaysia...maha zalim pengikis harta rakyat malaysia ni... segala harta keturunan dia patut dirampas balik... semua tu harta haram jadah sial punye mahdey kutty karala... ko pun kluangman.. ko bodoh bukan hanya ko tak belajor kat harvard... kalu ko pernah belajor kat local u pun ko menghina taraf pendidikan malaysia sebab kebodohan ko ni..

      Delete
    2. STEADY LA KLUANGMAN. KAMU MENYOKONG ANWAR YG SUKA MASUK BATANG DIA DLM LUBANG TAIK LELAKI. STEADY LA...

      Delete
    3. Patut dia sontot jubur rosmah. Bantut padat

      Delete
  10. aljuburi menipu la hehe
    hmm can fuck u today?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuar brehim nie senang jaga... bg bur#t amoi + lubang kun#it nyah (piji sotong) selesai masalah.... piji sotong duk rindu gila2 kat nuar brehim... tu yg buat mcm2 pmbohongn... sabar piji sotong xlama dah nuar brehim nak kluar... pastu dpt la...

      Delete
    2. Tp hassan ali kata... bur#t bini mb selangor pun dia belasah... jadi azmin + nuar dah jadi darah daging... tu yg piji sotong xpuas hati nga azmin... takat bg lubang kun#it xjadi ape piji sotong hoi...

      Delete
    3. Alamak!!!!.. cmne nuar brehim nak jadi PM nie... byk sgt kes rembat bur#t + lubang kun#it... memalukn rakyat malaysia....

      Delete
    4. Burit dan jubur rosmah la sedap

      Delete
  11. 30bil lwn 2.6bil... 30bil tu tahun 1994, 2.6bil 2016... agak2 30bil 1994 blh beli ape?... sape menang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bingai..simpan sikit..bodoh..latnatullah

      Delete
    2. Mampus la pmbngkang kali nie... mcm2 xjadi.. bgadoh ja kerja.. nie la baru betul Allah laknat... nmpk terang lg bersuluh... skrg duk gila pada PAS plk... PAS tooooooloooooooggggggg...

      Delete
  12. Demi mensucikan tindak-tanduk perompak negara merangkap presiden UMNO, puak UMNO terpaksa memperbodohkan diri sendiri. Letaklah dimana saja neracanya, untung rugi dalam sesuatu transaksi tidak akan boleh diklasifikasikan sama seperti mencuri atau salah guna kuasa.
    Kalau macam tu senanglah, yang SPRM dok pi tangkap perasuah, boleh kah si perasuah kata CEOnya bagi syarikatnya rugi lebih banyak dari duit rasuah yang diambilnya. Otak UMNO memang serupa baghal sebab tu puak ni memang dah tak layak nak menjadi kerajaan. Sudah terlampau sombong dan angkuh. Sampai dah tak boleh nak bezakan antara yang salah dengan tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha cmnie la komen jgn duk mgutuk @ caci maki org ja... tp ape yg hang ulas nie mgkok... aku xfhm spatah haram... nak bgtau najib bg rasuah pd diri sendiri ka?.. .

      Delete
    2. Puak UMNO memang bodoh sangat untuk faham. Korek punya korek demi untuk menutup lobang yang digali sendiri oleh presiden. Bila si bodoh memperbodohkan diri sendiri seperti novandri ni, lebih terserlah kebodohannya. UMNO BODOH hanya sesuai untuk si tolol. Tak tahu apa yang depa buat, menyusahkan rakyat saja.

      Delete
    3. Caci maki jgak... xpa la mmg xblh buat ape dah... semua org bodoh hang ja cerdik sbb sokong dap,pan, pkr, pbpm...

      Delete
    4. Itu jer la kepandaian babidap1053 mengata orang lain bodoh...diri sendiri bongok tak sedar...hehe

      Delete
    5. Bukan bodo jer puak umno ni terkenal dgn tulinya .prompak pun sanjung

      Delete
    6. PI MAMPOS si DAP parti CELAKA KULIT BABI, JUBOQ BABI, BANGKAI BABI, KANGKANG BABI!!!!!

      Si BABI-BABI kit SIAL JUBOQ berKUDIS/TONGGENG eng HOMO ANJING KURAP-si spesis PENJAJAH PARASIT/LANUN DAPjuboq BABI ni patut diTERAJ*NG masuk KANDANG BABI!!!!

      Yg. lu si spesis HOMO KAFIR2 HARBI PENJAJAH/PARASIT/LANUN/PEMBUNUH DAPjuboq BABI nak JUAL negara ISLAM, pusaka nenek moyang berzaman BUMIPUTERA kmai ni pd. rejim BINATANG TERORIS ISrael/MOSSAD -TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA aaaahhh?!!!

      CELAKA lu si spesis TERORIS KAFIR2 HARBI HOMO BARUA ANAK2 HARAM si KETURUNAN PENYANGAK GILA KANGKANG BABI HOMO RASIS dr. spesis BAPA2 HOMO KULIT BABI si PENCUCI KANDANG BABI/MAK2 PELACUR BITCH/WHORE/HANTU PELESIT-main JUBOQ2 BABI-si spesis TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-CASH is KING BerSHIT-DAPjuboq BABI JIJIK RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 HOMO ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-NA*O/CIA!

      TAK pula lu TERLOLONG pasal jenayah2 RASUAH, ROMPAKAN dan TERORISMA paling CELAKA oleh TUAN lu, si spesis TERORIS2 PENJAJAH KAFIR HARBI BerSHIT-DAPjuboq BABI aahhh?!! Iaitu:

      -$ 12. 5 BILLION yg. diSIMPAN di SingaPORK - hasil dr. MENGGADAI/MEROMPAK 33% tanah PP, tanah pusaka nenek moyang BUMIPUTERA kami serta melancarkan “SOCIO-CULTURAL GENOCIDE” (GENOSID Sosial-Budaya) ke atas BANGSA Orang Asal/Indigenous IsIam/Melayu PP kami - kpd. TOKEY2 DAPjuboq BABI/PAPig SingaPORK depa! Di http://mymassa.blogspot.com/2016/02/hampir-13-billion-disimpan-di-singapura.html , HAMPIR 13 BILLION DISIMPAN DI SINGAPURA?, 2/18/2016;

      - $1.2 BILLION Rasuah dari ISrael semasa PRU13 dan latihan TERORISMA yg. diKETUAI oleh tony puaKA DAPjuboq BABI oleh MOSSAD di SingaPORK (pusat MOSSAD/CIA/NATO di Asia TENGGARA); utk- mengGULINGkan NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang kami ni; terutamanya menakluk SABAH/SARAWAK; dan paling UTAMA adalah utk. menakluk SELAT MELAKA kami (dgn. menakluk KEM TENTERA kami di PORT DICKSON kerana SELAT MELAKA adalah laluan "chokepoint" GLOBAL amat PENTING yg. mengHUBUNGkan LAUTAN HINDI dan LAUTAN PASIFIK/LAUT CHINA SELATAN)! Di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ , DAP Terima Latihan Dari Mossad?, January 4, 2016 By WakeUp Malaya; dan di

      -$ 1. 2 JUTA Rasuah dari NED (CIA)/SOROS utk. 'NGO' BerSHIT DAPjuboq BABI - utk. mengGULINGkan pemimpin Bangsa Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu (BUMIPUTERA) YAB PM terCINTA kami dan UMNO! Di - http://altthainews.blogspot.com/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html , US vs China: US-backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government , August 24, 2015 (Tony Cartalucci - LD).

      Maka, mana SPRM/KD*GAGAL tu oi?!!!!!!!

      Jadi, lu si spesis PENJAJAH PARASIT/LANUN/PERASUAH/ PEMBUNUH/PEROGOL DAPjuboq BABI HOMO, manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si BANGKAI2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng HOMO JUBOQ BABI/what-the-kok-maria-hannah-betty GILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR2 terKANGKANG tepi LONGKANG HANYIR/gobindKANGKANG BABI-ramJUBOQ BABI-jagdippyANJING KURAP/raveentharanBANGKAI BABI/rayerHANYIR CELAKA/tony puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga KOK ming KANGKANG BABI BERLENDIR/sivarasaJUBOQ BABI HANYIR/BABIga SUNDAL KURAP!!

      Tok Labu.

      (ANTI-DAP/ANTI-PENDATANG2 Cina RASIS SAMSENG KAFIR HARBI kit siang-guan eng anak BERANAK BANGKAI BABI amat CELAKA 100%)

      Delete
    7. nanti kita buat RC1 pasal FELDA pulak..felda pun rugi..RCI KWSP pun kena buat jgk sbb rugi melabur dalam FGV..mana lagi syarikat yang rugi semau kita buat RCI..kecuali satu syarikat yang suci, bersih, murni, iaitu 1mdb..yang ini tak boleh..

      Delete
  13. DAJAL betul GENG SAMSENG PEROMPAK/PENYAMUN/LANUN/PEMBUNUH si spesis TERORIS PENJAJAH ZioNAZI (Zionis NAZI) KANIBAL Madey kutty KERALA-si DIKTATOR PARASIT/PENYANGAK/PENYAMAQ/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN amat RASIS-si PENJILAT JAMBAN TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPjuboq BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-NA*O/CIA!!#

    APA KEJADAHnya ni - kes PEROMPAKAN duit RAKYAT dr. BANK NEGARA utk. main JUDI FOREX sbnyk $35 BILLION diPERMAINkan seolah makan KACANG oleh si KETURUNAN2 HARAM PEROMPAK-geng SAMSENG madey ANAK BERANAK JUBOQ BABI ni semua! Kalau kat China, dah kena HUKUM TEMBAK!!! Tapi PENJENAYAH2 ni semua terus BEBAS dgn. KEMEWAHAN hasil dr. ROMPAKAN2 duit RAKYAT! BABI lu semua dan KETURUNAN HARAM JADAH lu yg. juga si PUAKA2 PEROMPAK/PEMBUNUH!

    GERAMNya aku - RAKYAT terutamanya BANGSA Orang ASAL/INDIGENOUS Islam/Melayu kita diPERMAINkan terutamanya oleh KETURUNAN PENDATANG PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEMBUNUH RASIS CELAKA di bumi PUSAKA nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita mcm. ni!

    Lihat di - http://thekl-chronicle.blogspot.com/2017/09/dr-mahathir-tidak-tahu-wang-kerajaan-rm.html:

    Dr. Mahathir tidak tahu wang kerajaan RM 32 Billion hilang? #Negaraku #Malaysia

    Wednesday, September 6, 2017; dan di -

    https://theflyingkick.blogspot.com/2017/09/rci-forex-alasan-dan-keterangan-nor.html:

    RCI FOREX: ALASAN DAN KETERANGAN NOR MOHAMED YAKCOP HANYA CUBA SELAMATKAN TENGKUK MAHATHIR!!!

    Wednesday, September 6, 2017

    (Tok Labu)

    ANTI-DAP parti BANGANG, GAGAL, CELAKA, KULIT BABI, JUBOQ BABI, BANGKAI BABI, KANGKANG BABI 100%!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana Kem Media LIBERAL GAGAL & JAKIM GAGAL oi?!!! HANG TIDOQkah?!! Kenapalah terus diBIAQkan si betina SUNDAL SITIkangkang BABI tu dan sekrg. sekoq lagi si spesis pemimpin KRISTIAN ZIONIS KAFIR HARBI BANGKAI BABI dr. SABAH, boleh juga mengHINA Islam/umatnya dgn. amat KEJI?!!! BINATANG betul si spesis anak2 HARAM PELACUR siti terKANGKANG tepi longkang HANYIR dan si david HOMO JUBOQ BABI ni!

      Lihat di - https://www.menara.my/siti-kasim-benar-nabi-ismail-sebenarnya-anak-luar-nikah-ahli-pembangkang-sabah/ :

      Siti Kasim Benar & Nabi Ismail Sebenarnya Anak Luar Nikah – Ahli Pembangkang Sabah By Some Random Guys - September 10, 2017

      Tok Labu.

      (ANTI-puaka2 KAFIR HARBI KRISTIAN ZIONIS amat RASIS-si PENJILAT2 JUBOQ rejim TERORIS PEDOFILIA/CANNIBAL (juga memperDAGANGkan organ2 & Tisu2 dr. anak2 MUDA dr. bangsa BUMIPUTERA Islam/Katolik Palestin yg. hidup atau diBUNUH - tisu2 yg. diPERDAGANGkan dr. mayat2 dipanggil CADAVER Transplant))/NECROPHILIA (merogol mayat) ISrael BANGKAI BABI!

      Delete
    2. 6.06 dan 6.27
      bila membaca komen2 saudara berdua..rasa keputusan untuk keluar dari umno adalah tepat sekali..caci dan maki yang ditulis hampir sama dengan puak2 pas bila menghentam umno dulu..maklum le dah berbaik kan..apa yang tuan berdua tulis mcm sampah..menunjukkan tahap mentaliti pejuang2 umngok skrg lebih kepada tin kosong..kosong..nothing...sekadar maki hamun sbb org tak sokong umngok..kesian..

      Delete
  14. Jeng jeng jeng..

    Semua kt sini tak nampak ke permainan Madey dn Daim dh diam tu?

    Mengikut dua ekor ni.. Kerugian cuma Rm5,000,000,000.. Memang betul la amaun kerugian tu..

    Tp yg selebihnya yg rugi tu pegi mana? (32,000,000,000 - 5,000,000,000) = Rm27,000,000,000.

    Mane pegi Rm27,000,000,000 ??????

    Ini persoalannya???

    Siasat jgn tak siasat..

    ReplyDelete
  15. Undi umno = undi rosmah jadi pemungut tol & kaki pau paling kaya dalam malaysia

    ReplyDelete
  16. kelmarin dok sembang dengan budak tadika dan budak lembam mengenai forex..depa kata ..biasala..beniaga..ada untung ada rugi...bodoh tahap gaban kalau tak tau...

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.