Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Wednesday, May 15, 2013

2015 : SENARAI PENUH MENTERI & TIMBALAN MENTERI KABINET BARU MALAYSIA & TAHUN 2013 - 2014

TERBARU 29/7/2015



Senarai anggota jemaah Menteri Persekutuan berkuatkuasa 29 Julai 2015:

Perdana Menteri dan Menteri Kewangan : Datuk Seri Mohd Najib Razak

Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Menteri Pengangkutan: Datuk Seri Leow Tiong Lai

Menteri Kesihatan: Datuk Seri Dr Subramaniam

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri:
Datuk Mah Siew Keong
Datuk Joseph Entulu Anak Belaun
Datuk Seri Dr Shahidan Kassim
Datuk Azalina Othman

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan: Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz

Menteri Pertahanan: Datuk Seri Hishammuddin Hussien

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri: Datuk Seri Mustapa Mohamed

Menteri Belia dan Sukan: Khairy Jamaluddin

Menteri Komunikasi dan Media: Mohd Salleh Keruak

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan & Kerajaan Tempatan : Datuk Abdul Rahman Dahlan

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air: Datuk Seri Panglima Dr Maximus Ongkili

Menteri Pendidikan: Datuk Seri Mahadhir Khalid

Menteri KPDNKK: Datuk Hamzah Zainuddin

Menteri Sumber Asli dan Sekitar: Datuk Dr Wan Junaidi

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi: Datuk Amar Dauglas Uggah Embas

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani: Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

Menteri Kewangan II: Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah

Menteri Luar Negeri: Datuk Seri Anifah Aman

Menteri Di Pejabat Perdana Menteri: Mejar Jeneral Datuk Seri Jamil Khir Baharom

Menteri Sains Teknologi dan Inovasi: Datuk Wilfred Madius Tangau

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat: Datuk Seri Rohani Abdul Karim

Menteri Kerja Raya: Datuk Seri Fadillah Yusof

Menteri Sumber Manusia: Datuk Seri Richard Riot

Menteri Wilayah Persekutuan: Datuk Seri Tengku Adnan Mansor

Menteri Pengajian Tinggi: Datuk Seri Idris Jusoh


KABINET 25/6/2014 :





Senarai penuh kabinet Menteri dan Timbalan Menteri tahun 2013


PERDANA MENTERI:
YAB DATO’ SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)

TIMBALAN PERDANA MENTERI:
YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)

JABATAN PERDANA MENTERI:

MENTERI:
(1) YB DATO’ SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
(2) YB DATO’ SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR -BERKUATKUASA 5 JUN 2013)
(3) YB SENATOR DATO’ SRI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) YB DATO’ SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6) YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7) YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)

TIMBALAN MENTERI:
(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
(3) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

MENTERI KEWANGAN:
(1) MENTERI KEWANGAN I: YAB DATO’ SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
(2) MENTERI KEWANGAN II: YB DATO’ SERI HAJI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(3) YB DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)

MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II: YB DATO’ SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)
(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)

MENTERI DALAM NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)

MENTERI PERTAHANAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
(1) MENTERI : YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

MENTERI KERJA RAYA:
(1) MENTERI : YB DATO’ FADILLLAH YUSOF (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. HAMIM BIN SAMURI (UMNO)

MENTERI PENGANGKUTAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

MENTERI LUAR NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ HASAN BIN MALEK (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

MENTERI SUMBER MANUSIA:
(1) MENTERI : YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

MENTERI KESIHATAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI SUBRAMANIAM (MIC)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SERI HILMI BIN YAHAYA(UMNO)

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ NORIAH BINTI KASNON (UMNO)

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT
(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)







31 comments:

  1. Datuk Seri Noh Omar tak dapatke

    ReplyDelete
  2. semua memteri 'haramjadah'!!!!

    ReplyDelete
  3. Lah dari kdn ke kpm bolehke,nanti tak pasal2 musuh ceroboh pun dia amaran je.

    Datuk Seri Noh Omar tak dapatke,apa kes!

    ReplyDelete
  4. Lah dari kdn ke kpm bolehke,nanti tak pasal2 musuh ceroboh pun dia bagi amaran je.

    Datuk Seri Noh Omar tak dapatke,apa kes!

    ReplyDelete
  5. hanya ada 2 org shj menteri cina, tu pun sorg semenanjung sorg lg sabah..... hahaha. baru tauuu

    ReplyDelete
  6. hanya ada 2 org shj menteri cina, tu pun sorg semenanjung sorg lg sabah..... hahaha. baru tauuu

    ReplyDelete
  7. Mana kementerian pembangunan usahwan... Takut sangat pm nak tolong melayu....

    ReplyDelete
  8. Errkk ... Aku orang bandar! Banyak persoalan dalam pemikiran!

    http://zamanmelayu.wordpress.com/2013/05/15/apa-orang-bandar-mahu/

    ReplyDelete
  9. Nuar Brahim menteri apa pulak.. Sku dok semak semak tak nampak Nama dia..Heran Najib Ni.. Sekurang kurang lantik lah menteri Demo Jalan Aya atau Menteri D Hospital Tanjung Rambutan..Tua kutik tu memang sah layak jadi Ketua Pembangkang.. makna nya semua yg kerajaan buat di bangkang, ..ada KSNG tu Nuar ounya.. Contoh nya BelaKANG

    ReplyDelete
  10. tahniah utk wakil2 masyarakat India. Majoriti kaum India punya wakil yang lebih ramai kali ini atas kesedaran mrk sendiri. Saya harap wakil kaun India buktikan aku janji masing2... org melayu bukan bangsa yang lokek utk berkongsi hasil bersama cuma perlu ada batas hormat. Itu saja.

    tahniah juga kpd wakil2 dr sabah dan sarawak yg jauh lebih ramai kali ini. mereka berhak kerana rakyat sabah dan sarawak lebih tahu menghargai dan tidak menggigit tgn yg telah membantu mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMBIL WAKIL DARI MIC DAN PPP SUDAHLAH. APA PUNYA BENGAP AMBIL HINDRAFT YG BEGITU KURANG AJAR SEBAGAI TIMBALAN MENTERI. INI MENUNJUKKAN NAJIP LEMAH DAN SUKA DIBODEK. BARU NAK AJAR KAUM CINA TIBA-TIBA NAJIB DAH BERI ISYARAT YG SALAH DGN MELANTIK INDIA HINDRAFT KURANG AJAR KEDALAM KABINET. HELLO NAJIB LEBIH BAIK LETAK JAWATAN DAN SERAHKAN KPD YG LEBIH TEGAS LAGI UTK PIMPIN MALAYSIA. ANDA TERLAMPAU LEMAH. BINI PUNYA HAL PUN JADI ISU BESAR SEDANGKAN ANWAR YG PUNYA BANYAK SKANDAL PUN TAK ADA APA-APA KUDIS. AYUH GULINGKAN NAJIB.

      Delete
  11. New Info...Noh omar dan shaziman telah menarik diri dari menjadi menteri...pembangunan keushawanan telah diserap kedalamm setiap kementerian...

    ReplyDelete
  12. Ada jugak kaki rasuah dlm karbinet

    ReplyDelete
  13. Tengoklah pencapaian deme dulu...jgn terus menghukum mcm pembangkang...

    ReplyDelete
  14. kenapa tak wujudkan semula kementerian pembangunan usahawan? takde niat nak tolong melayu ke? waythamoorthy yg pernah hentam BN ditimang-timang sampai dapat timbalan menteri. Pengundi melayu akar umbi yg setia sokong umno dapat apa? sekurang-kurangnya kalau ada kementerian pembangunan usahawan tu, bernafas la sikit anak melayu yang baru nak bertatih berniaga ni...

    ReplyDelete
  15. Tahniah kepada yang dilantik sebagai menteri ingatlah ini amanah yang telah diserahkan. sekarang ni makna YB bukan lagi yang berhormat tetapi yang berkhidmat. Kepada yang tidak dilantik semula, bukan bermakna kalian tak bagus tetapi inilah yang dinamakan tranfomasi dalam meneruskan agenda negara.khidmat kalian masih diperlukan oleh para pengundi dan sebarang pendapat boleh dikongsi bersama didalam persidangan parlimen.
    1. Diucapkan tahniah kepada Datok Abd Wahid Omar yang dilantik sebagai menteri..buktikan keupayaan diri sebagaimana Datuk menaikan nama TM serta Malayan Banking sewaktu Datuk menjadi CEO.
    2. Tahniah kepada Datuk Zahid yang dilantik menjaga KDN. Buktikanlah gandingan datuk bersama Datuk Khalid Bakar sebagai gandingan yang berkesan untuk mewujudkan suasana aman didalam negara..cabaran yang menanti terlalu berat dan hebat hasil kerenah puak pembangkang yang sial..gunakan prosidur dan undang2 yang sediada bagai tanganinya..jangan biarkan kadut naik kemata..
    3. Tahniah kepada Datuk Najib kerana melantik banyak wakil daripada borneo untuk menjadi menteri dan timbalan menteri..ini lah masanya untuk mengenang budi para pengundi di Malaysia Timur selepas mereka terus memberikan kepercayaan kepada BN didalam pemerintahan.
    4. Tahniah juga kepada Datuk Najib kerana melantik wakil muda dalam pembentukan kabinnet baru..yang baru harus memberikan pandangan yang baru manakala yang lama adalah sebagai pemandu arah..ini barulah dinamakan tranfomasi dimana kita tidak ketandusan pemimpin yang berwibawa..

    5. Noh omar dan shariman Mansor memang minta tidak dilantik semula..

    Kesian anon2 gila yang cuba buat provokasi..dah laa dalam hidup asyik jadi barua dan kuli batak nuar brahi dan DAP..otak diberi untuk berfikir tapi diletak dilubang bontot..woii kalau nak duit cepat tak payah la menysahkan diri dengan menjadi barua..kalau kena tangkap sendiri yaang susah..tengok sahaja kes yang dibawa kemahkamah..takde sekor daripada puak dap, pas dan pkr yang bantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniahkah atas ulasan anda yg maha membodek. Tengoklah nanti berapa lama najib boleh bertahan dgn barisan kabinetnya.

      Delete
    2. Hahaha.... betul tuh.. berapa lama agaknya

      Delete
  16. Elok la letak Zahid sebagai menteri di KDN.......dia ni kawan baik Al-Juburit.KJ pula akan mulakan agenda dia ikut jejak langkah anwar untuk merampas kuasa.......orang yang bercita-cita nak jadi PM ni merugikan negara.Negara malang apabila ada orang macam ni.Kerismuddin naik pangkat jadi menteri pertahanan..........dia lebih sesuai jadi Menteri Pembangunan Wanita.

    ReplyDelete
  17. muka2 menteri kt atas ni mcm puki la..semua org umno aje..pundek..

    ReplyDelete
  18. ZulkarNain Mohd ShukorAugust 4, 2014 at 12:04 PM

    cubala sokong kerajaan kita ni....semoga malaysia lebih maju satu hari nanti...kita ni hidup satu malaysia...perpaduan kaum amat penting di negarabkita ni.....

    ReplyDelete
  19. ZulkarNain Mohd ShukorAugust 4, 2014 at 12:04 PM

    cubala sokong kerajaan kita ni....semoga malaysia lebih maju satu hari nanti...kita ni hidup satu malaysia...perpaduan kaum amat penting di negarabkita ni.....

    ReplyDelete
  20. ZulkarNain Mohd ShukorAugust 4, 2014 at 12:04 PM

    cubala sokong kerajaan kita ni....semoga malaysia lebih maju satu hari nanti...kita ni hidup satu malaysia...perpaduan kaum amat penting di negarabkita ni.....

    ReplyDelete
  21. Amir Zharif Abd SamadAugust 5, 2014 at 9:25 AM

    Busuknye ketiak Zulkarnain Shukor ni....

    ReplyDelete
  22. Ape ni Amir Zharif?

    ReplyDelete
  23. Lu pandai cakap !!!

    ReplyDelete
  24. Diam la.... Korang nih ganggu je semua org!!!

    ReplyDelete
  25. Salam. Kepada YB KJ. kementerian belia dan sukan malaysia. Kenapa elaun IKBN tak masuk lagi ? kami pelajar IKBN sem 4 buat assingment banyak nak pakai duit. Mohon perkara ini diambil berat.

    ReplyDelete

FOLLOW BLOG MiM

ARTIKEL TOP MINGGU INI.