Tuesday, December 27, 2016

SEBAB SEBENAR MAHATHIR HINA BR1M - UNTUK TUTUP SKANDAL

Sebelum ini, MiM telah menulis di dalam Facebook tentang kenyataan Tun Dr Mahathir yang mendakwa kononnya mengambil BR1M itu adalah rasuah dan salah di sisi undang-undang.


Dalam masa yang sama, MiM juga mencabar Mahathir dan semua kepimpinan tertinggi Pembangkang supaya beramai-ramai membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika serius tentang tuduhan rasuah ini atau sekadar omong kosong untuk mengelirukan rakyat terutamanya penerima BR1M.


Kita bagi tempoh 1 minggu. Beranikah?

Tambah MiM lagi, oleh kerana kes ini mungkin akan dibuka untuk siasatan, SPRM perlu keluarkan notis untuk memaksa kerajaan Pusat menangguhkan pemberian BR1M tahun 2017 disebabkan inisiatif Mahathir, PKR, DAP & PAN ini.

Ketika itu, 7.3 juta warga Malaysia yang sepatutnya menerima BR1M tetapi tidak dapat, jangan salahkan BN tapi berterima kasihlah kepada Mahathir & Pembangkang.

Seperti dijangka, Mahathir tidak membuat laporan di SPRM. Malah, kenyataan beliau itu turut dipertikai oleh kepimpinan Pembangkang sendiri. Lihat di bawah:


Rupa-rupanya, di dalam kekalutan isu Mahathir dan BR1M ini, parti Bunga Raya PPBM sedang bergolak besar. Sedang berlaku perebutan kuasa sesama mereka termasuk skandal seks yang amat memalukan setiap ahli parti Mahathir-Muhyiddin itu.

Bekas Ketua Srikandi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Anina Saadudin berdepan dengan skandal seks yang telah menjadi perbualan hangat dalam media sosial. Beliau juga telah dipecat daripada jawatannya.

Dan sekarang beliau membuat pekung busuk parti yang baru berumur 5 bulan ini. Beliau berkata bahawa nasibnya mungkin berbeza jika Mahathir yang menjadi presiden parti itu. Beliau yang mengangkat sumpah sebagai Ketua Srikandi PPBM pada awal November lalu, percaya pemecatannya itu di atas arahan Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin Yassin bossy? Inilah persoalannya kerana sebelum ini pun, sikap Muhyiddin Yassin telah didakwa suka membuat keputusan bersendirian dan tidak tidak disenangi ahli dan pemimpin PPBM, menurut sumber dalaman. Sumber itu berkata ramai ahli menuduh presiden PPBM itu menganggap parti itu milik persendiriannya. Ramai yang kecewa Muhyiddin Yassin tidak mahu berbincang dengan beberapa pemimpin utama di samping sikap Muhyiddin yang mengenepikan “orang Mahathir".
Baca : http://novandri.blogspot.com/2016/10/krisis-sebab-sebenar-penyokong-kuat.html
Yang seriusnya ialah Muhyiddin Yassin juga berdepan dengan skandal seks. Dan pihak yang mahukan Muhyiddin Yassin membersihkan namanya daripada dakwaan itu adalah daripada pihak pembangkang sendiri.

Khairuddin Abu Hassan berkata, parti itu tidak boleh pilih kasih kerana sekiranya Anina Saadudin tidak dilantik ke jawatan Ketua Srikandi disebabkan oleh viral kes skandal seks beliau, skandal Muhyiddin dengan isteri orang pada suatu masa dahulu perlu dijawab dan dinafikan dahulu.

Kita juga masih menanti tindakan Muhyiddin Yassin untuk melakukan sesuatu seperti saman terhadap peguam, Stanley Clement Agustin dan bekas isterinya, Nika Gee Siew Yee kerana membabitkan nama beliau dalam kes perceraian mereka.

Kita cadangkan agar Anwar Ibrahim, Muhyiddin Yassin dan Anina Saadudin bersumpah laknat menafikan segala skandal seks yang dituduh ke atas mereka. Beranikah?

Sebelum ini pun, Mahathir telah mengkritik idea beliau sendiri! BACA SINI


SHARE ARTICLE :

39 comments:

  1. Madey acah2 aja tu !!! Sama dgn cacai ProTUN & jing RBA DAPigs !! Depa ni semua dpt gaji buta ja !!

    ptuiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dizaman madey dulu siap ada subsidi baja yg ada lambang BN lg.. adakah itu juga rasuah mayb madey ingat melayu mudah lupa agaknya..

      Delete
  2. UIKKSSS .... MANA CACAI ProTUN ???? TIDOQ KA ??? MANA NAGA ? MANA NAGA ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naga dalam kain mak hang. Bangla punya naga

      Delete
  3. Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) dikatakan berjanji akan meneliti ‘bukti’ berkaitan dakwaan skandal seks bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Datuk Azwanddin Hamzah berkata pihaknya sudah pun menerima surat daripada majlis itu menyatakan komitmen mereka.

    “Menurut surat tersebut pihak MAIJ akan memperhalusi dan meneliti semua dokumen bukti laporan untuk tindakan selanjutnya berdasarkan laporan yang telah dikemukan oleh pihak JMM kepada MAIJ,” katanya dalam kenyataan.

    JMM juga melaporkan dakwaan sama kepada Jabatan Agama Islam Persekutuan (JAWI) pada 16 November lalu.

    Kes itu membabitkan akuan bersumpah (SD) bekas timbalan pendakwa raya Stanley Clement Agustin mengenai dakwaan hubungan Muhyiddin dan isterinya Nika Gee Siew Yee.

    Stanley dan isterinya membubarkan perkahwinan mereka di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, September lalu.

    ReplyDelete
  4. Sumber dalam parti Bersatu yang setia kepada bekas Ketua Srikandi parti tersebut Anina Saadudin, memberitahu portal ini bahawa besar kemungkinan Naib Presiden Bersatu, Datuk Hamidah Osman adalah penggerak disebalik keputusan untuk memecat Anina dari jawatan itu.

    Hamidah dikatakan mahu meletak adiknya sendiri sebagai Ketua Srikandi kerana beliau merasakan mereka adik beradik lebih banyak berjasa dalam usaha untuk menumbangkan Najib berbanding dengan Anina – yang hanya menentang Najib selepas kalah bertanding jawatan Ketua Wanita UMNO pada tahun 2013.

    Ketika dalam UMNO juga, berbanding dengan Anina yang hanya merupakan bekas ahli biasa, Hamidah dan adiknya itu adalah masing-masing mempunyai jawatan di peringkat bahagian dan cawangan. Dengan itu, pengorbanan mereka lebih besar kerana rela kehilangan jawatan demi menyokong Tun Mahathir.

    Dalam soal penubuhan Bersatu, Hamidah dan adiknya itu dikatakan lebih bekerja keras di belakang tabir berbanding Anina yang hanya muncul untuk bergambar sahaja. Terutama, dalam mempromosikan Bersatu dan menentang kemungkaran Najib di media sosial seperti Facebook dan sebagainya.

    Soal hubungan persaudaraan yang mungkin menimbulkan konflik kepentingan tidak timbul kerana Hamidah dikatakan pernah merujuk kepada Pengerusi Bersatu, Tun Mahathir, yang turut melantik anaknya sendiri, Datuk Sri Mukhriz sebagai Timbalan Presiden.

    Mungkin pada Hamidah, yang penting sekarang ialah, sesiapa yang mampu menjalankan tugas, layak diberikan jawatan tanpa terlalu memikirkan tentang hubungan persaudaraan seperti contoh yang telah ditunjukkan sendiri oleh Tun Mahathir.

    Justeru, tidak hairan kenapa spekulasi pembabitan Hamidah dalam isu pemecatan Anina ini menjadi perbualan hebat di kalangan ahli-ahli parti tersebut.

    Bagaimanapun setakat ini, Hamidah sendiri tidak memberikan apa-apa respon berhubung dakwaan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. parti bodo untuk orang bodo petik kata anina 4 kali air.

      Delete
  5. MANA CACAI MADEY & JING RBA DAPigs ???

    ReplyDelete
  6. Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menasihatkan Tun Dr Mahathir Mohamad supaya tidak mengeluarkan fatwa bahawa Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) adalah wang rasuah dan mencadangkannya supaya beramal.

    Harussani yang dihubungi portal Berita Harian Online sebaliknya mencadangkan bekas perdana menteri itu supaya menggunakan baki usia yang ada untuk memperbaiki dan meningkatkan amalan seharian.

    “Saya nasihatkan berhentilah mencari jalan menjatuhkan orang dengan membuat tuduhan yang bukan-bukan, lebih baik beramal di hujung hayat yang masih ada,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mufti perak? Oo..mufti umno. Satu malaysia tau dia mufti umno. Jadi tak payah ulas lebih2. Esok dia haramkan pulak komen pasal diri dia.

      Delete
    2. Nasihat yg baik dari mufti perak.

      Delete
    3. anony 1:48 ... tak payah ulas lebih2... ko mampu ke nak komen yg org lain dapat terima hujah ko... ko mampu ke... ko cuma seekor babi yg menyalak... sedor le diri ko yg bodoh... mampus le ko ni agar kebodohan ko tak menyusahkan ko dan org lain nanti... mampus le ko babi yg menyalak...

      Delete
  7. Cadangan orang cacat sebelah tangan bertaraf doktor gila ni patut masuk bakul sampah. Nak suruh sprm siasat? Nak suruh buat sumpah laknat? Kahkahkah...woi novandri, cermin diri dulu la. Lu sapa? Kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siap bagi tempoh 1 minggu? Haha..lawak

      Delete
  8. wokey.. sejak merdeka sapa perintah malaysia...adakah dap perintah? melayu perintah sampai layu kan? songlap kiri kanan, rasuah paling tinggi melayu, makan free sapa kuat, kah kah kah kalau boleh semua nak free, dari kondom sampai berancuk nak free...harap tauke babi aponsor...haram halal bukan kira pon... haram jadah... hangpa sokong najib pon pasai dia dok huluq kat hangpa je...bukan pasai agama bangsa tanah air...citttt....sedangkan empayar rom gah tumbang inikan pula engkau...tunggu masa akan sampai... kah kah kah menadah tangan minta sedekah kat komunis cina...tuduh DAP...kalau DAP bagi duit berderet melayu beratur kah kah kah....pi cermin diri sebelum menyalahkan orang lain... puak. akan makan dedak...

    ReplyDelete
  9. Dakwaan Tun BRIM itu rasuah ada asasnya kata Pengerusi Hibbah, itu kena baca, nilai dan kaji.

    Dakwaan Tun juga harus dobaca sepenuhnya dan bukan berasas kepada sebaris ayat.

    BRIM yang diberi dalam bentuk mata kasar seolah subsidi, sama seperti 2.6B maduk ke akaun peribadi Najib dikatakan "derma" (?) Hakikat dan realitinya apa?

    Begitu juga menjelang Tahun Baru Cina, penjawat awam Melayu Islam menerima hamper? Semua penjawat awam dapat ke? Atau yang berstatus "ada power" sahaja? Apa objektif tersurat si pemberi dan penwrima? SPRM kelasifikasikan apa hamper tersebut. Rujuk pekeliling..

    Dakwaan Mahathir dilihat sangat serius.. Tetapi fitnah politik yang dibuat setiap hari ? Bukankah status fitnah itu lebih besar dosanya dari membunuh orang!!!???

    Sebab kena batang hidung sendiri, sebab ada ganjaran, semua tak nampak, semua ok.

    ReplyDelete
  10. Saranan Tun bahawa BRIM adalah rasuah terutama rasuah dari sudut etika dan moral sudah lama, sejak 2@3 tahun yang lalu, belum pun Tun keluar parti.

    Kenapa kali ini kenyataan Tun yang diulang itu dikaitkan dengan politik semasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk mengalih tumpuan dari isu RM2.6B, 1MDB dan PT eagle. Zaman dulu semua mahasiswa akan dapat biasiswa atau dermasiswa. Sekarang ada? Siapa yang lebih memerlukan, yang menuntut ilmu untuk kejayaan masadepan atau yang goyang kaki dan tak bayar cukai kepada kerajaan. Yang miskin sudah dapat duit bantuan Jabatan kebajikan Masyarakat. Negara yang macamana yang cuba kita bangunkan? Negara maju? Logik tak orang yang ambik BR1M tapi still kena bayar Zakat? Jadi ada yang tak kena, wahai Mufti UMNO.

      Delete
    2. Lepas ni kena tanya mufti pula, dapat BR1M kena bayar zakat lagi tak? Duit kita bagi kat orang, tapi kita ambik duit negara.

      Delete
  11. Kes 1mdb yg hebuh seluruh dunia..siap dgn bukti..ko kata najib tak terlibat..memang ko ni pilih neraka la tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. fanatism tiada kaitan dengan salah atau betul. bukti fizikal dan kimia dan pemenjaraan adalah contoh di mana seorang fanatik tetap tidak akan percaya bahawa 'demagogue' telah melakukan kesalahan sebagaimana yang di dakwa -- 'main belakang'.

      Delete
  12. kalau semua politikus sesuka hati buat fatwa sendiri bayangkan apa akan berlaku dengan pemberian air 20 meter padu percuma? apa akan berlaku pada NEP? Borang Pink dll? kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yang bukan dalam kalangan agamawan tok sahlah..campur tangan..cuma nak tanya lah..kalau kita jumpa orang susah.. Kita tolong k kita hina..mcm tu juga Brim..kerajaan nampak rakyat susah..so kerajaan patut hina k tolong..tu jer...kerajaan yang baik ialah kerajaan yang prihatin..bukan mcm mahadey..bila negara duit banyak.. Dia bolot dan kongsi dgn kroni..tp najib..bila duit negara banyak dia kongsi dgn rakyat..semoga Allah..lindungi Najib serta beri kemenangan besar pada Umno dan Bn pada. Pru 14. Ameen

      Delete
    2. Kalau yg rasa ulama...tak berani sentuh jenayah dan rasuah berbillion najib..masih amalkan perkara yg jelas haram..merokok...baik diam saja...

      Delete
    3. rasuah ada pihak yang bertanggungjawab sama seperti liwat yakni ada salurannya. makanya tak moleklah mana-mana pihak sentuh atau melalut kelaut isu rasuah atau liwat melainkan kalau isu berkenaan tidak ada pihak yang memikulnya.

      Delete
  13. Apabila Presiden Pembangkang kata itu rasuah tetapi macai-macai pembangang tidak buat apa-apa(buat report) ini bermakna:

    1. Cakap presiden pembangkang tidak laku

    2. Macai-macai adalah ibarat tukul dan pahat

    3. Macai-macai tidak setuju dengan pandangan presiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan:

      Presiden Pembangkang aka Ulrmak Pembangkang

      Delete
  14. Duit sendiri (masuk poket khazanah dalam bentuk cukai) dan akhirnya masuk poket sendiri (Brim) -- istilah digunakan ialah HAKSISM?

    duit rakyat (masuk kantung khazanah dalam bentuk cukai) dan akhirnya masuk kocek cai dan suku sakat iaitu amalan KRONISM/NEPOTISM. sepatutnya adalah amalan lebih hodoh berbanding HAKSISM

    Bagi penagih KRONISM/NEPOTISM tegar, HAKSIM adalah merugikan, adalah 'rasuah' kononnya dan satu ancaman. HAKSISM secara tidak langsung seolah-olah mengurangkan bajet buat penagih KRONISM/NEPOTISM tegar untuk menghilangkan ketagihannya.

    Makanya tak hairanlah HAKSISM yang baik terus dibantai kerana kebaikannya itu adalah dinding penghalang dan ancaman yang bakal menggagalkan matlamat murni Tanjung Tokong 5.

    ReplyDelete
  15. BR1M menafikan hak golongan tertentu. Rakyat Malaysia sepatutnya dilayan samarata. Ada golongan yang teraniaya, apa beza gaji RM3000 dengan RM3050? Lepas ni, takut ada yang bergaji RM3000 tak nak gaji dinaikkan sikit-sikit. Tak dapat BR1M pula. Kalau nak bagi subsidi pun berkira nak mampus, nak bagi BR1M macam murah hati sangat. Jangan lepas setahun dua mengungkit macam bagi subsidi pulak. Ini dapat dilihat lepas bagi BR1M, sudah ada GST pula. Memberi sebelah tangan tapi tangan yang lain mencuri duit rakyat pula. UMNO penuh dengan kebodohan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang dapat BR1M akan sokong kerajaan, yang kena tanggung GST banyak tak akan undi BN lagi. Baru padan.

      Delete
  16. melayu jaga melayu, cina jaga cina, cina jaga melayu, melayu jaga cina...semua boleh kowtim ma..jangan bising bising..melayu kaum majoriti..kena jaga cina supaya hidup senang lenang, harap melayu bisnes lingkup aje semua, bagi cina meniaga, melayu makan free, dapat rasuah kiri kanan, apa susah, itulah style mahathir dulu...melayu untung, cina untung, lain lain sedekah sedikit sebanyak...semua happy..apa susah semua boleh runding, semua boleh kow tim ma....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak bagi subsidi beras, gula, petrol, minyak masak, tepung dan gas kepada rakyat pun bising, buat-buat heboh isu BR1M pulak. Nak tunjuk kerajaan ni prihatin pada rakyat. Sikit-sikit bising golongan sasar. Jangan lupa, semua warganegara mempunyai hak yang sama. BR1M ni hanya memberi kelebihan kepada golongan tertentu saja. Pemberian begini akan mengundang lebih banyak ketidakpuasan hati rakyat sebab kalau nak ikut pendapatan ni susah sangat nak berlaku adil.

      Delete
  17. Yer ke semua warganegara mempunyai hak sama..dalam Islam pun dah terang ..yang kaya tolong yang miskin melalui sedekah..melalui zakat..dan dalam dunia semua mausia berbeza..ada yang kaya ada miskin ada yang pandai ada yang bodoh ada yang kafir ada yang muslim...so mana ada yang sama dan hak pun tak boleh sama...

    ReplyDelete
  18. Wargamas 60thn keatas automatic bole mohon BRIM betul kan? Malangnya dia bukan dari golongan wargamas yang miskin dan kurang upaya maka tidak tahu nilai sebenar BRIM. Madey klo dapat pun tak cukup nak isi minyak kapalterbang dia terbang sana sini macam burung. Itu pasai tak rasa keistimewaan BRIM.

    Tetapi bagi golongan yang benar2 memerlukan, contoh golongan sama umur dengan Madey yg miskin, kurang upaya dll pemberian ini seperti emas;

    dapat juga beli beras satu kampit 10kg sebulan, bawang satu guni sebulan, ikan bilis 1kg sebulan, garam sepeket sebulan. Gas boleh beli 4tong utk satu tahun masak bubur nasi ikan bilis. Yg saki baki bole la beli sayur2 50sen sehari campur dalam bubur tadi.

    Bole makan bubur nasi hari2 untuk setahun sabit menerima bantuan BRIM. Rakyat miskin dan kurang upaya tidak akan lapar atau mati kelaparan.

    Kalo Najib tambah sikit, mungkin bole beli sekok ayam sekor sebulan buat bubur nasi daging ayam pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayam tu potong 31 bahagian, ketul kecil tapi dapat juga rasa makan ayam. Takde peti ais nak simpan sekor ayam sebulan tumpang2 masuk peti ais yang klo boleh Najib dapat sediakan kemudahan ini dalam bentuk PA1M (Peti Ais Satu Malaysia)

      Delete
    2. RM3K-RM4K sebulan bagi keluarga yg sdg membangun average 4org anak2 yg masih dibangku sekolah bole kata kais pagi makan pagi zaman sekarang ini.

      Bantuan BRIM dapat juga bantu bayar tambang bas sekolah bulanan. Tapi setakat 3org anak mungkin lepas.

      Atau sebagai wang belanja sekolah anak2. 1200/180hari persekolahan dapat la RM6.70 sehari. Bahagi 4org anak sorang bawa RM1.60 pergi sekolah hari2.

      Bukan semua budak miskin dapat bantuan makanan sekolah. Kena betul2 miskin, klo takde rumah tinggal bawah titi, yang golongan tu baru guarantee akan dapat.

      Maka BRIM dapat membantu anak2 miskin lain beralas perut masa sekolah. Bole beli nasi lemak sepinggan, air manisan satu cawan tiap2 hari dengan RM1.60.

      Kalau najib bagi BRIM lebih sikit anak2 tu bole tambah telur rebus separuh dengan nasi lemak tadi. Satu tahun pi sekolah ada duit belanja dan tidak kelaparan.

      Delete
    3. Tapi dengan RM1.60 budak ni klo teringgin nak beli roti di kedai roti Madey, susah nak pilih. Roti2 kedai dia golongan miskin sekadar lalu kenyang sekadar ambil bau cukup.

      Mungkin pergi masa kedai roti Madey dah nak tutup, yang dah tak laku mungkin mereka boleh diskaun 50%?

      Anak dia marina ada kedai daging juga kan? Owh situ golongan miskin jangan harap nak masuk. Itu untuk golongan2 yang tak terima BRIM saja.

      Tapi klo Najib naik sikit BRIM anak2 ini dapat juga rasa seketul bun dkedai Madey? Sekadar lepas teringin..pi sekolah dah tak mampu beli nasi lemak air manisan.

      Delete
  19. Sebab sebenar mahathir menghina brim kerana benci kat najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau benci kat najib kenapa sampai menghina golongan2 yang papa miskin dn yg memerlukan?

      Yg bujang2 bergaji minima, duit BRIM ni kalau yang tinggal dibandar2 satu bilik 10kakix8kaki bole berhimpit2 juga share 5orang, lepas la juga duit sewa dan air api bulan2.

      Hmmm Madey bilik besar tu mungkin bilik mandi dia kut..cuba suruh cucu2 dia semua tidoq macam tu, baru dia akan faham kepayahan hidup rakyat2 7.3million yang lain.

      BRIM tu berapa sangat? Sekali Madey naik private Jet terbang pun dari kos itu dah bole agihkan kepada beratus orang golongan fakir miskin.


      Delete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.