Thursday, December 14, 2017

Israel, Palestin & Baitulmuqaddis - Donald Trump Buat U-turn?

Ketika berucap pada Sidang Kemuncak Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengenai isu Amerika Syarikat mahu mengisytiharkan Al-Quds Al-Sharif (Baitulmuqaddis) sebagai ibu negara Israel, Datuk Seri Najib Razak telah menekankan beberapa perkara:

1. OIC mesti bersatu menolak Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Israel. Baitulmuqaddis hendaklah menjadi ibu negara Palestin.
2. Malaysia mengutuk dan menolak sama sekali keputusan unilateral oleh Amerika Syarikat untuk mengiktiraf Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Israel, dan memindahkan kedutaannya dari Tel Aviv ke Baitulmuqaddis.
3. Status muktamad Baitulmuqaddis tidak boleh diputuskan melalui pengiktirafan unilateral kerana ia mesti diselesaikan menerusi rundingan pelbagai hala antara Palestin dan Israel.
4. Langkah seumpama itu menjejaskan semua usaha ke arah mencari penyelesaian yang komprehensiff, adil lagi berkekalan terhadap konflik Palestin-Israel. 
5. Malaysia khuatir bahawa situasi ini menunggu masa untuk meledak ketika ketegangan terus memuncak di rantau itu.
6. Amerika Syarikat patut memberi sumbangan yang bermakna dengan: 
i. membatalkan keputusannya itu. 
ii. memikul tanggungjawab untuk membantu mencari penyelesaian yang komprehensif lagi berkekalan berdasarkan penyelesaian dua negara.
Yang jelas, tindakan Amerika Syarikat mahu mengiktiraf Baitulmuqaddis sebagai ibunegara Israel telah mencabuli Resolusi 181 (iii) bertarikh 29 November 1947 di mana Batulmuqaddis diletakkan di bawah pentadbiran pihak antarabangsa.

Ironinya, pihak Amerika Syarikat tampak cuba main tarik tali apabila Heather Nauert, jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat mendakwa Donald Trump "tetap komited kepada proses damai itu."

Tetapi apabila ditanya sama ada Baitulmuqaddis juga boleh diiktiraf sebagai ibu negara masa depan Palestin, Nauert berkata,
"Kami mengambil satu pendirian mengenai bagaimana kita melihat Baitulmuqaddis."
"Saya fikir ia terserah kepada Israel dan Palestin untuk menentukan bagaimana mereka mahu melihat sempadan itu - sekali lagi, status akhir rundingan." katanya.
Jika begitu, Donald Trump tidak patut membuat kenyataan awal tentang Baitulmuqaddis mahu diisytiharkan sebagai ibu negara Israel. Dan apakah Donald Trump akan buat u-turn dan menarik balik kenyataan beliau itu?

Dan apabila merujuk kepada isu Israel-Palestin, kita sebagai warganegara Malaysia patut berasa amat bangga dengan kemampuan kerajaan Malaysia menjadi pencatur dalam agenda antarabangsa walau pun negara ini kecil.

Datuk Ramlan Ibrahim, wakil Tetap negara ke PBB ketika itu mendedahkan:
1. Draf resolusi ini pada asalnya diperkenalkan oleh Mesir sebelum ditarik balik akibat tekanan Israel dan anggota pentadbiran baharu Donald Trump. Ketika itu, Menteri Luar Negeri Malaysia berada di New York untuk hoskan jamuan bagi memberi penghargaan kerana tamatnya Keanggotaan Tidak Tetap Malaysia dalam Majlis Keselamatan (UNSC).
2. Di situ Wakil Tetap Palestin berjumpa beliau dan memohon komitmen Malaysia untuk terus membentangkan resolusi ini dengan sokongan Venezula, New Zealand dan Senegal.
3. Tarikh itu juga paling penting untuk Malaysia mendapatkan satu resolusi. Itu saat yang genting dan sebab itu Malaysia telah bagi jaminan kepada wakil tetap Palestin untuk teruskan usaha tersebut.
Keberanian Malaysia untuk meneruskan pendirian keras terhadap Israel adalah satu kejayaan diplomasi luar jangka yang turut dijayakan secara kolektif bersama 3 negara yang lain. Resolusi 2334 ini juga mendapat sokongan 14 ahli Majlis keselamatan PBB.

Malaysia memang patut berbangga!

Untuk rekod, negara Amerika Syarikat mengambil pendirian berkecuali dan tidak memveto Resolusi 2334 ini walau pun Amerika Syarikat yang selama ini memveto resolusi yang tidak memihak kepada kepentingan Israel.

Pada 22 November 1967 pula, Majlis keselamatan PBB telah meluluskan sebulat suara Resolusi No.242 yang mewajibkan Israel menarik diri dari kawasan yang didudukinya dalam perang enam hari pada tahun 1967. Begitu juga dengan Perjanjian Damai Oslo di antara Palestin-Israel pula dipersetujui di Oslo, Norway pada tarikh 20 Ogos 1993 dan secara rasmi ditandatangani di Washington, US pada 13 September 1993.

Konflik Palestin-Israel telah menjangkau tempoh yang sangat lama dan begitu banyak rintangannya. Manakala Israel seperti dijangka bersikap angkuh, sombong dan tidak membantu dalam usaha mencari perdamaian tersebut. Bagaimana pun, kita amat mengharapkan agar sidang kemuncak luar biasa OIC ini akan dapat membentuk satu kesatuan, solidariti dan suara umat Islam yang lebih kuat dan signifikan.


Sumber

https://www.reuters.com/article/us-usa-trump-israel/trump-weighs-recognizing-jerusalem-as-israels-capital-officials-idUSKBN1DU34J
http://www.bernama.com/bernama/v8/bm/newsindex.php?id=1419337
http://www.utusan.com.my/rencana/utama/resolusi-2334-mengikat-israel-1.430337#ixzz51CbOLrHD


SHARE ARTICLE :

62 comments:

  1. Bila hisham nak hantar askar malaysia ke palestin? Temberang lebih..khakk ptuihh kat muka amenoo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a common desire, hating, hating.. No brain.

      Delete
    2. *HANNAH YOEH BELA ISRAEL?*

      Kecintaan DAP terhadap Israel memang tidak boleh disembunyikan lagi. Selain tidak pernah menafikan tuduhan menerima dana secara langsung dari Israel, para pemimpinnya juga semakin terbuka menyatakan sokongan terhadap kerajaan zionis yang sedang menjarah bumi Palestin.

      Speaker DUN Selangor yang juga seorang Evangelist tegar, Hannah Yoeh antara pemimpin DAP yang dilihat mempunyai simpati dan tahap sokongan yang cukup tinggi terhadap sekutu rapat Amerika Syarikat itu.

      Justeru tak hairanlah Hannah Yoeh DAP boleh mendakwa Baitulmaqdis yang baru-baru ini dirampas dan dijadikan sebagai ibu negara baharu Israel sebagai hak milik mutlak mereka.

      Dakwaan ini juga senada dengan pengakuan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu bahawa Israel telah menguasai kota suci tersebut sejak 3,000 tahun yang lalu sekaligus menafikan fakta sejarah yang memberikan hak miliknya kepada Palestin.

      Delete
    3. Tahu tak kamu bertapa hipokrasi sistem yg sedia ada. Produk negara terpaksa menggunakan Singapura sebagai jambatan ekspot ke ISRAEL. Bukan nak memperleceh negara~negara Islam Dunia, setakat setakat persidangan Ohh..I..See. Selagi berkiblatkan Amerika, seperti Raja Arab dan Pemimpin X yg suka membantu Ekonomi Amerika. Seperti yg dijangka. ,pi mai..pi mai...tang tu jugak la.

      Delete
    4. Duk kira bila hntar askar.. askar tu org jgak ada ank bini... hang tu bila nak pi... klu bab tuju kat org no.1... bila kena atas batang hidung gila babi lari... bodoh tahap setan babi...

      Delete
    5. Itu kau kena tanya hishamuddin 5.33 kau tu yang babi. Kahkahkah

      Delete
    6. pagi2 anjing rba meroyan,udah minum TODDY? itule bangga sangat beramirkan peliwat!!

      Delete
    7. Anjing KAPIR LGBT....menjalankan tugas. Hina pemimpin2 Melayu sambil menyanjung geng2 kapir.

      Delete
    8. Draf Resolusi PBB “mengesahkan sebarang keputusan dan tindakan yang bermaksud akan mengubah karakter, status atau komposisi demografi Kota Suci Baitulmaqdis tidak mempunyai kesan undang-undang, terbatal dan mesti ditarik balik sebagai mematuhi resolusi-resolusi berkaitan Majlis Keselamatan.”

      Ia “menyeru semua negara mengelak daripada menubuhkan misi diplomatik dengan Kota Suci Baitulmaqdis, menurut Resolusi 478 (1980)

      Delete
  2. Draf resolusi? Kutukan? Rundingan? Apa lanciauu..mana pemuda umno? Hantar sekor2 ke baitulmuqaddis, termasuk kau doktor cacat. Ada berani?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang bila nak pi... pastu pos mbar tgn tercabut bila kena bom... najib pi dah tanah palestin...

      Delete
    2. Najib anak haram

      Delete
    3. Syed Sajat, eh sori, Syed Saddiq bila nak ajak "armada" perang pergi? Ajak Piji sekali. Mungkin boleh dikurangkan saman malu tu.

      Delete
    4. mana anjing rba nie?tengah minum TODDY? depa bangga beramirkan peliwat!!!

      Delete
  3. kahkahkahkah....jing RBA DAPigs menyalak awak hari ni. kahkahkahkah...steady la.

    ReplyDelete
  4. Puaka 319 & 324 SAMA macam bisikan iblis apabila menulis¿¿¿¿¿

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puaka Rimba belum masuk gelanggang lagi, nama Puaka Rimba sudah disebut~sebut. Gerangan apa yg mengganggu Jiwa dan Raga. Gelojoh menuduh tanpa usul periksa.Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
  5. Ini baru betul. Puak UMNO mempromosi usaha-usaha Najib Razak. Teruskanlah usaha, jangan dok sibuk mencari salah orang lain saja. Sebabnya BN yang jadi kerajaan, bukan parti-parti lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Promosi kepala bapak hang...yg duk cari salah org tu piji sotong....

      Delete
    2. Pantat mak kau 5.39 mak perempuan sundal sial punya anjing

      Delete
    3. siapak gerangan sotong bapok lapiji?? amalan jariah lapiji
      megah buat fitnah..lapiji bapok!!!

      Delete
  6. Anak muda tanya Dr M dakwaan Anwar 'melancapi lelaki'

    22 Nov 2017, 12:55 pagi (Dikemaskini 22 Nov 2017, 2:02 pagi)


    Beberapa orang anak muda mendapati tidak semestinya mereka perlu menutupi pertanyaan mereka kepada pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Dr Mahathir Mohamad malam ini agar soalan mereka terlihat lebih manis atau berbunyi lebih sopan.

    Antara soalan yang ditanyakan kepada beliau dalam sesi dialog town hall bersama anak muda di Petaling Jaya ialah jika beliau masih berpegang dengan dakwaan beliau bahawa ketua umum HARAPAN Datuk Seri Anwar Ibrahim telah 'melancapkan lelaki lain'.

    Bagaimanapun beliau tidak menjawab soalan itu secara langsung.

    Mahathir memberitahu hadirin pihak polis telah menyerahkan laporan tentang salah laku Anwar kepada beliau tiga tahun sebelum bekas perdana menteri itu ditahan.

    Malahan pada ketika itu, kata Mahathir beliau masih tidak percaya dakwaan tersebut.

    "Saya fikir polis cuba untuk menjejaskan beliau. Beliau timbalan saya, saya tidak arahkan polis untuk ambil tindakan.

    "Tetapi kemudian saya mendapat surat dari adik perempuan (Datuk Seri) Azmin Ali (timbalan presiden PKR) yang saya tidak endahkan tetapi polis memberikan laporan teliti," kata Mahathir.

    Malahan pada ketika itu, kata Mahathir beliau masih tidak percaya dakwaan tersebut.

    "Saya mahu mewawancara orang-orang tersebut dan mereka bersetuju bahawa perkara itu berlaku.

    "Selepas itu saya bertanya apa yang kita semua perlu buat. Parti memutuskan bahawa beliau tidak lagi layak berada di dalam parti atau selaku timbalan perdana menteri.

    "Tetapi melangkaui tindakan polis ketika itu, saya tidak terlibat dalam tindakan polis tetapi mestilah kamu tidak percaya," kata Mahathir.

    Mahathir pada September 1998 berkata pihak berkaitan dalam hal itu telah datang memberitahu beliau apa yang terjadi di antara Anwar dan mereka.

    Mahathir kemudiannya menjelaskan beberapa perlakuan seks di luar tabie yang didakwa dilakukan Anwar.


    Memberitahu sidang akhbar selepas itu, Mahathir berkata seorang lelaki memaklumkan kepada beliau bahawa Anwar bukan sahaja meliwat tetapi 'melancapi' dia.

    "Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.

    Walaupun berseteru selama hampir dua dekad selepas pemecatan Anwar sebagai timbalan perdana menteri yang kemudiannya didakwa meliwat dan menyalahgunakan kuasa, kedua-dua Mahathir dan Anwar telahpun berdamai pada September tahun lalu.

    Kedua-duanya kini pemimpin utama Pakatan Harapan.


    Read more at https://m.malaysiakini.com/news/402844#FzrPtCei3062bWrz.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dunia cerita nasib Baitul maqdis , hang cerita kisah jubo saifool. Tak suka ke DSAI dibebaskan awal. Lagi meriah PRU 14 nanti.mahu BIRU muka pemimpin~pemimpin UMNO. 3 soalan yg bakal menghantui sekiranya hilang KUASA.
      ITU WANG MANA?. MANA ITU WANG ?,WANG ITU MANA? Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    2. Alamak Puaka Bimbo, bukan itu attitude kau ke gemar alih tiang gol? Apa sentap pulak.
      BTW itu RM32 bil mana pegi, mana, mana. Owhh... tanya itu atok la.
      Kuh kah kah kah...

      Delete
    3. pengikut al jub bangga beramirkan peliwat!!anjing2 rba diamje??

      Delete
  7. Tahniah Najib. Pemimpin hebat walaupun berucap sambil meneran sebab banyak praktis dalam bilik air takut kena marah dengan rosmah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5:13

      Yg praktis dlm jamban tu si Azmin aiskrim. Praktis kulum jilat batang.

      Delete
    2. Najib terima anugerah tertinggi daripada Raja Bahrain
      14 DISEMBER 2017

      PUTRAJAYA - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan menerima anugerah King Hamad Order for Development daripada Raja Bahrain, Raja Hamad Isa Al Khalifa, esok.

      Kementerian Luar dalam kenyataan hari ini menyatakan anugerah itu akan dikurniakan kepada Najib di Istana Shaikh Hamad semasa beliau melakukan lawatan rasmi tiga hari ke Bahrain, bermula esok.

      "Ia merupakan anugerah tertinggi yang dikurniakan oleh Kerajaan Bahrain," kata kenyataan itu.


      Semasa lawatan itu, Najib yang akan diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, dijadual menghadiri majlis makan malam yang dihoskan Raja Hamad.

      Perdana menteri dan isteri juga dijadual menghadiri majlis jamuan tengah hari yang dihoskan Putera Mahkota, Timbalan Pemerintah Tertinggi dan Timbalan Perdana Menteri Pertama Bahrain Putera Salman Hamad Al Khalifa di Istana Ghudaibiya pada Sabtu.

      Menurut Kementerian Luar sebelum menghadiri majlis jamuan itu, Najib dan Rosmah dijadual menghadap Putera Salman.

      "Pada lewat tengah hari itu, perdana menteri dan isteri akan menghadiri upacara sambutan Hari Kebangsaan Bahrain di Istana Sakhir, dengan Raja Ahmad dijadual turut berangkat hadir,” kata kenyataan itu.

      Kementerian Luar berkata lawatan itu akan mengeratkan lagi hubungan jalinan persahabatan sedia ada antara Malaysia dan Bahrain.

      Jumlah dagangan Malaysia-Bahrain dari Januari hingga September tahun ini ialah RM805.73 juta, manakala jumlah eksport mencapai RM389.10 juta dan jumlah import pula RM416.63 juta. - Bernama

      Delete
    3. Rosmah pun kulum konek pendek najib, hari hari jilat jubor najib

      Delete
    4. 544

      Ko mengaku Azmin aisktim praktis dijilat batang pendek taugeh dia dlm jamban. Steady la!

      Delete
    5. 513..Ko tak takut dgn rosmah ke? Kalau dihembabnya muka kau dgn jubo dia yg besar tu alamat leper lah muka ko tu mcm capati, baru ko tau langit tinggi rendah, jngn main dgn rosmah, ada faham.

      Delete
  8. Wayang tinggi apakah lagi yg mahu dimainkan Umno ni.tetiba anti yahudi. Sedangkan Teram dan Najib rakan meng golf ing . Musuh AS ,musuh Malaysia gak. Kawan AS kira kawan Malaysia juga kan. Cuma sayang sikit, perabih duit dok melobi Teram Sahabat Najib, tetiba imej Teram ruyup di pandangan orang melayu islam.Terpaksa guna strategi " mengkarung sesumpah tertelan kapur barus". Faham maksud hamba!!!.Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap bahasa rimba siapa yg faham. Hang cakap pa melalut? Kalut.

      Delete
    2. "RAKAN" perkara yg salah katakan salah...Tapi kalau "PUAKA" perkara yg betul dikatakan salah...SAMA KE BISIKAN IBLIS DENGAN TULISAN PUAKA¿¿¿¿?

      Delete
    3. Puaka Rimba.

      Kalau mcm tu, ko jgn la komen dlm blog lagi. Pemilik sistem blog ni orang Yahudi.

      Delete
    4. Alah Puaka Bimbo ni hipokrik pulak. Apa benda yang kau pakai tu takde unsur Yahudi. DAP penyokokong Yahudi, PKR apatah lagi. Atok Bersatu macammana pulak pendiriannya. Hmmm... atok sekarang terpaksa berkawan dengan parti yang dapat dana Yahudi.
      Penganut fuckatan ni hipokrit dari dulu sampai sekarang.

      Delete
    5. ph bangga beramirkan PELIWAT,atok bangga kata okje!!

      Delete
    6. Dajal yg sudah klr dari rimba pembuat fitnah d dunia dan d akhirat sama dgn netanyahu..

      Delete
  9. Rakyat xkan lupa perkara x masuk akal dilakukan najib yg sblum ni xpernah di buat oleh pmimpin negara islam lain. Najib pi sembah donat semata2 ingin mbantu ekonomi us katanya lagi musuhmu musuhku jua.. Rakyat shot berat kesal negara di printah pmimpin berat66

    ReplyDelete
  10. Apa yg rakyat x penah lupa ialah anwar kaki liwat & guan eng dgn rumah banglonya & azmin dlm jamban. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum lagi termasok sotong kaki fitnah tu..kah3

      Delete
  11. Jangan samakan komen Puaka Rimba seperti bisikan Iblis. Puaka Rimba adalah puaka yg menjunjung Alquran dan Sunnah. Cinta pada kebenaran dan ketelusan. Cuba anon 635 renung dalam~ dalam berpandu kitab , nescaya anon akan melihat segala kebobrokan yg ada pada pemimpin kesayangan Anon. Pada Puaka Rimba, tiada keikhlasan dalam setiap tindakan, maka setiap langkah terlihat sumbang. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
  12. Tak perlu lah nak ampu melangit sedangkan ianya tidak lebih ibarat ayam darai bertelur sebiji , riuh sekampung. Sedangkan orang tahu itu hanya telur tembelang. Foto bersama dikalangan pemimpin~pemimpin di Persidangan tergempar OIC ini , cukup untuk kita menilai yg malaysia ini dianggap Harimau Malaya atau sekadar Kucing Kurap.Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puaka...Syaitan..hantu adalah spesis Jin....Manakala ketuanya adalah iblis¿¿¿¿¿

      Delete
    2. JIN PUN ADA YANG ISLAM. Yang berperangai spesis JIN LAPAR bak kata BELALANG .anak ahlil Nujum Negara banyak bertebaran di Negara Kita ini.Perbendaharaan Harta Rakyat pun diSAPUnya.Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    3. Tugasan puak2 puaka@iblis menjadi lebih mudah dgn adanya teknologi yg terkini¿¿¿¿¿Puak yg dah kenyang selama 22 tahun dok melahap perbendaharaan Negara kini lapar dan kebuluran...Kini menubuhkan Pakatan baru¿¿¿¿¿

      Delete
    4. Puaka Bimbo tak habis-habis mengata atok dan peliwat tua. Maklumla berapa ratus billion lesap. Bila kroni dah kebulur atok pun terpaksalah mencelah. 22 tahun hidup dengan bantuan kroni. Kuh kah kah kah...
      "saya tak tahu, saya tak diberitahu..."

      Delete
    5. kesihan si boboi..kembalile kepangkal jalan..nasihatle ayahanda boboi, alangkah molek dan tertip jika Tun berada dalam menghadiri majlis ilmu & fikir dgn bersulam ayat2 suci Al Quran & Hadith serta zikir,bertasbih, tahmid dan bertakbir memuji kebesaran Allah!!!aamiin https://www.youtube.com/watch?v=_wflqvKGeJI https://www.youtube.com/watch?v=VcRAhAssV5k https://www.youtube.com/watch?v=zSAxZ1WSIYM https://www.youtube.com/watch?v=KWTLS6Sm6Og https://www.youtube.com/watch?v=6byL2FNhYjU

      aljub bangga ramai pengikut dia..liwat tetap liwat,pengikut bangga & megah mempunyai pemimpin meliwat!! https://www.youtube.com/watch?v=_XVIoIYTRXw https://www.youtube.com/watch?v=3zbbblfDs34 https://www.youtube.com/watch?v=qFaw1lefOII

      Delete
    6. Dajal klr dari rimba kamu jgn la jealous letak kamu jadi pm pon kamu akan ampu kroni2 ...probably worst sbb pengampu tun m jadi perangai pon mcm tun m putar belit tiada pendirian pembodek limkomunis..

      Delete
  13. SAYA BANGGA JADI RAKYAT MALAYSIA DI BAWAH PENTADBIRAN PM NAJIB!

    " Rakyat perlu tahu bahawa semasa pentadbiran Najib Razak pada 23 Disember 2016, Resolusi 2334 berjaya diluluskan oleh Majlis Keselamatan PBB. Resolusi itu menggesa Israel menghentikan segera kegiatan penempatan haram rejim itu di wilayah Palestin.

    Dan resolusi itu telah diusulkan oleh negara kita sendiri, Malaysia yang turut disertai negara New Zealand, Venezuela dan Senegal."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku bangga bila tengok video Najib meeting dengan trump, bila Najib memberitahu Trump Malaysia akan tolong memulihkan ekonomi AS dengan menggunakan dana KWSP yang ada. Tahap tololnya tidak terhingga. Mungkin Trump akan ingat semua rakyat Malaysia sebodoh PM mereka. Malu-malu PM berfikiran seperti orang terencat akal. Bangganya ada PM sebodoh Najib.

      Delete
    2. Hang bodoh tahap gila babi... mula2 tuduh najib xbaik dgn trump.. bila najib baik dgn trump salah plk... bila trump buat salah dgn Islam... salahkn najib sbb baik dgn trump... pening kepala.. zaman nabi pun ada urusan bisnes nga yahudi, yahudi pun ada jgak yg kena serang... baik madey + mat sabu + jemin ali... xulas lngsung pasal palestin + rohi ngya sbb takut pd dap...

      Delete
    3. Najib bincang dengan Trump untuk meningkatkan ekonomi US dengan pelaburan KWSP. Cuba pikir baik-baik, Kalau tak bodoh tak akan ada idea sebodoh tu,

      Delete
    4. ph bengong,nak cite tentang ekonomi,tapi pengetahuan & pengelaman di kedai TODY!!gone end kaki tipu https://www.youtube.com/watch?v=YdUeJGFynoE https://www.youtube.com/watch?v=6t-g9Oa5dlY

      Delete
  14. Macai najib makan taiķkkkkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takat taip k pnjang... najib terbaik nak ape semua dpt... lps pru14 byk lg bnda2 baik d umum.. tol2 akn di tutup lg... mcm2 lg... cabar PH tutup 1 tol sblum pru14 tgk?... tol sg.nyor bila? Spuluh2 tahun janji... last2 tarif air naik bganda3.. setan

      Delete
    2. Janji hapus tol sg.nyior tp buat trowong dasar laut bertol... laluan dia dekat nga tol sg.nyior... buat kertas kerja ratus juta... pastu pkat makan besar duit tu... skrg lenyap bgitu shj... duit rakyat penang lesap...

      Delete
  15. Buku 'mahadhir pelingkup ramai orang' akan d terbitkn... mintak pakat2 beli yerrr... buku nie mjelaskn mahadhir lingkupkn timbalan2 beliau,.. pemimpin pmbngkng/umno era beliau d sumbat dlm ISA, sedikit raja2 yg dia gam,.. lepas era beliau mcm pak lah, muhyidin, MB kedah pun dia lingkupkn (anak dia).. semua d ulas secara detail, dsertai bukti2 + sbb2... pro & kontra... ringkasnya lengkap la... jgn LUPA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih hidup di dunia khayalan. Sampai sekarang UMNO tak ada timbalan presiden UMNO, bukan Najib yang pecat ke? Kalau Najib buat tidak jadi kesalahan? Tun Mahathir mejadi PM selama 22 tahun. Dia sudah pun bersara pada tahun 2003, sudah lebih 14 tahun. Puak UMNO baru terjaga dari mimpi bahawa Tun M pernah menjadi presiden UMNO selama 22 tahun. Baru juga mereka tersedar, selepas 14 tahun Tun M melepaskan jawatan presiden, kedudukan UMNO bukan makin baik tetapi makin merudum. Bagus juga, Tun M sudah tiada dalam UMNO, PRU14 makin dekat. Faktor Tun M bukan sekadar politik. Ramai yang masih imgat kejayaan UMNO zaman Tun M dan ramai yang tahu presiden selepasnya sendiri yang menjatuhkan UMNO. Sabar saja, cuma 3 bulan lagi kita akan tahu jawapannya.

      Delete
    2. kesihan si boboi..kembalile kepangkal jalan..nasihatle ayahanda boboi, alangkah molek dan tertip jika Tun berada dalam menghadiri majlis ilmu & fikir dgn bersulam ayat2 suci Al Quran & Hadith serta zikir,bertasbih, tahmid dan bertakbir memuji kebesaran Allah!!!aamiin https://www.youtube.com/watch?v=_wflqvKGeJI https://www.youtube.com/watch?v=VcRAhAssV5k https://www.youtube.com/watch?v=zSAxZ1WSIYM https://www.youtube.com/watch?v=KWTLS6Sm6Og https://www.youtube.com/watch?v=6byL2FNhYjU

      Delete
  16. gone end kaki tipu https://www.youtube.com/watch?v=YdUeJGFynoE https://www.youtube.com/watch?v=6t-g9Oa5dlY kesihan si boboi..kembalile kepangkal jalan..nasihatle ayahanda boboi, alangkah molek dan tertip jika Tun berada dalam menghadiri majlis ilmu & fikir dgn bersulam ayat2 suci Al Quran & Hadith serta zikir,bertasbih, tahmid dan bertakbir memuji kebesaran Allah!!!aamiin https://www.youtube.com/watch?v=_wflqvKGeJI https://www.youtube.com/watch?v=VcRAhAssV5k https://www.youtube.com/watch?v=zSAxZ1WSIYM https://www.youtube.com/watch?v=KWTLS6Sm6Og https://www.youtube.com/watch?v=6byL2FNhYjU

    aljub bangga ramai pengikut dia..liwat tetap liwat,pengikut bangga & megah mempunyai pemimpin meliwat!! https://www.youtube.com/watch?v=_XVIoIYTRXw https://www.youtube.com/watch?v=3zbbblfDs34 https://www.youtube.com/watch?v=qFaw1lefOII


    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengikut aljuburi adalah org2 yg mudah dijubur dan kuat makan taik aljuburi sebab tu bodoh, hodoh dan busuk serupa taik.Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete