Wednesday, June 06, 2018

Bolehkah UMNO Berubah?

Ramai yang bertanya pandangan penulis tentang keputusan PRU14 dan hala tuju parti UMNO seterusnya. Baiklah.....ini pandangan penulis.


Landskap politik negara berubah secara total selepas PRU14. Barisan Nasional gagal mempertahankan kerajaan pusat begitu juga di hampir ke semua negeri dalam Malaysia.

Ramai yang terkejut dengan keputusan luar jangkaan ini tetapi ada juga yang telah menjangka keputusan tersebut. Ironinya, peralihan kuasa berjalan dengan aman tanpa masalah atau pengisytiharan darurat seperti yang acap kali dimomokkan kepada rakyat sebelum PRU14..

Semasa sessi diskusi IT minggu lepas, penulis bertanya tentang keputusan 'post mortem' PRU14 dan Tengku Adnan Tengku Mansor berjanji akan kongsikan analisa tersebut. Penulis akan tulis topik ini di artikel seterusnya.

Apakah parti UMNO boleh berubah dan hala tuju seterusnya?

Ada 9 perkara yang perlu diambil kira.

Pertama, kita mesti akui kelemahan dan kesalahan sendiri serta berusaha bersungguh-sungguh untuk memperbaikinya. Tapi jika perangai dan pendekatan masih sama, perubahan yang diharapkan tidak mungkin akan berlaku.

Jika kalah kerajaan pusat dan negeri tetapi masih banyak protokolnya dan ada yang beranggapan mereka itu masih berstatus VIP kerajaan, lebih baik tutup parti kerana reformasi parti yang diuar-uarkan hanya sekadar penyedap hati ahli-ahli UMNO yang kecewa dek kekalahan. Dan ahli-ahli UMNO ini yang sebenarnya merasai keperitan bila BN kalah kerana ada yang menganggur dan hilang pendapatan dipecat oleh kerajaan PH.

Kedua, parti UMNO dan dasar-dasarnya tidak bersalah dan tidak patut diubah. Parti UMNO terlalu banyak jasanya kepada rakyat dan negara. Untuk rekod, parti PPBM dalam Pakatan Harapan adalah parti yang berlandaskan Melayu dan Bumiputera.

Yang mesti diubah ialah sebahagian besar kepemimpinnya dan kepimpinan UMNO perlu lebih cekap mengurus persepsi.

Apabila Anwar Ibrahim dan Wan Azizah teruk dikritik netizen pro-BN kerana gambar mereka bersama anak-anak di dalam jet rasmi kerajaan, keesokan harinya gambar Anwar Ibrahim naik kapal terbang Malindo Air diviralkan. Ini mengurus prrsepsi namanya.

Pokoknya, tidak ada lagi ayat 'ada aku kisah' atau 'apa aku peduli' dalam pemikiran kepimpinan UMNO. Persepsi mesti diperbetulkan. Perkara negatif perlu dipeduli dan dikisah walau pun kecil.

Ketiga, Barisan Nasional mesti diubah dan ditonjolkan sebagai satu entiti yang benar-benar melambangkan kesatuan dan kerjasama pemimpin-pemimpin berbilang kaum di dalamnya. Tiada boss dalam BN.

Kepimpinan BN mesti bergerak sebagai satu pasukan di mana-mana sidang khabar atau majlis rakyat yang akan disusun kelak. Konsep ini yang digunapakai oleh Pakatan Harapan. Konvensyen BN perlu diadakan.

Malah, sudah tiba masanya untuk menukar imej, nama Barisan Nasional dan logonya!

Keempat, tidak ada 'tempoh bertenang', 'honeymoon' atau 'cooling period' dalam politik Malaysia. Lebih-lebih lagi apabila PH menggunapakai teknik propaganda mereka yang terbukti berjaya sebelum ini.

Sejak hari pertama lagi rakyat telah disumbat dan dimomokkan kononnya negara mengalami krisis kewangan yang sangat teruk. Ianya dilakukan setiap hari dan berulang kali. Dengan bantuan media sosial dan kali ini dengan penguasaan media perdana, ramai yang sudah percaya hutang negara adalah RM1 trilion walau pun ianya tidak benar.

Apabila propaganda berhasil, kerja PH sudah menjadi senang dan janji-janji 100 hari yang diketahui mustahil dilaksanakan, tidak perlu dilakukan lagi.

Kelima, pihak yang kalah mesti cepat bangkit menjadi entiti pembangkang yang sangat vokal terutamanya mereka yang berhasrat untuk bertanding kepimpinan UMNO dan sayap-sayap UMNO tidak lama lagi.

Selain daripada memperkukuhkan dan menyegarkan parti, calon-calon perlu buktikan kelantangan dan keberhasilan mereka mengkritik PH. Dah namanya pembangkang maka pemilihan pemimpin serta segala gerak kerja mesti fokus ke arah itu.

Kerja calon-calon yang pertama ialah untuk menyakinkan kembali rakyat bahawa krisis kewangan negara tidak benar dan hanya satu mainan persepsi PH untuk melepas tengkuk sendiri daripada melaksanakan janji-janji tidak logik mereka dalam 100 hari.

Keenam, hanya 2 pemimpin PH sahaja yang kerap bercakap dan kenyataan mereka menimbulkan banyak persoalan iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad dan Lim Guan Eng.

Kepimpinan tertinggi UMNO perlu menjadi antagonis kepada 2 orang ini dan fokus untuk memantau serta menjawab kenyataan mereka itu dalam kadar segera dan berulang-ulang. Sebagai pembangkang, sudah tiada lagi konsep 'kita tunggu dahulu' atau 'biarkanlah'.

Ketujuh, sudah tiba masanya untuk setiap ahli UMNO yang akan mengundi nanti untuk memilih calon yang benar-benar boleh buat kerja serta mampu menaikkan kembali imej UMNO. Kita perlu buat homework sedikit dan kaji calon-calon ini.

Beginilah ..... yang paling penting ialah undi adalah rahsia. Tidak ada sesiapa pun yang tahu calon mana yang anda pilih.

Paling mudah, kita boleh rujuk facebook, twitter, blog atau instagram mereka dan nilai sendiri sama ada mereka ini benar-benar aktif mengkritik PH dan berbakti kepada parti atau sekadar politik bermusim, selfie bercuti dan menayang kemewahan sahaja.

Dan setiap calon mestilah aktif di dalam media sosial terutamanya ketika ini media perdana bukan lagi di bawah penguasaan UMNO. Hanya platform media sosial yang boleh digunapakai oleh UMNO untuk meneruskan perjuangan menegakkan kebenaran dan menaikkan kembali imej parti.

Kelapan, kita juga mesti memikirkan kesan-kesan negatif yang mungkin terjadi akibat pemilihan UMNO ini. Bohong jika ada yang menafikannya kerana sejarah membuktikan UMNO pernah berpecah belah disebabkan pemilihan parti.

Dalam situasi hari ini yang menuntut perpaduan dan satu hati di kalangan pemimpin dan ahli-ahli parti, yang menang perlu berlapang dada menerima yang kalah untuk bersamanya. Manakala yang kalah perlu menerima kenyataan, tetap berkhidmat, tidak bersara dan tidak lompat ke parti lawan!

Bersiap sedia juga jika ada yang menyalahguna kuasa untuk mengharamkan parti UMNO!

Kesembilan, merujuk kepada pemilihan parti, ada 3 perkara yang kita perlu tahu:
1. Mesyuarat tahunan UMNO peringkat cawangan bermula pada 19 Mei hingga 10 Jun.
2. Pendaftaran pencalonan telah pun dibuka bermula 1 Jun sehingga 17 Jun ini dan ianya boleh dibuat secara online. Manakala syaratnya adalah sangat minimal.
3. Mesyuarat UMNO peringkat bahagian akan diadakan serentak pada 30 Jun ini untuk memilih kepimpinan baharu peringkat bahagian dan pusat.
Maksudnya, calon-calon hanya ada masa yang begitu singkat untuk memperkenalkan diri mereka lebih lanjut kepada lebih daripada 165,000 ahli UMNO yang akan mengundi dalam satu sistem pemilihan parti yang paling terbuka dalam negara ini.

Untuk itu, penulis akan menggunakan blog ini untuk memperkenalkan calon-calon yang akan bertanding untuk Majlis Tertinggi UMNO dan sayap-sayapnya. Penulis juga akan memberi input sendiri berdasarkan kepada temuramah, e-mel, video dan jawapan-jawapan yang diterima daripada calon-calon ini.

Blog ini sudah pun digunakan untuk maksud demikian sebelum ini seperti pertandingan Ketua Pemuda UMNO yang melibatkan YB Khairy Jamaluddin, DS Mukhriz Mahathir dan DS Khir Toyo.

Selain daripada sedikit homework, ahli-ahli UMNO yang membaca blog ini boleh menilai sendiri calon-calon UMNO tersebut.

Seriously, kepada semua ahli UMNO yang bakal mengundi kelak .....tidak ada gunanya memilih calon-calon yang tidak rajin serta tidak ke depan bersuara lantang dalam situasi UMNO menjadi pembangkang.

Jangan pilih calon yang hanya sekadar memanaskan kerusi MT dan exco sayap-sayap sahaja.




129 comments:

  1. Aku bukan ahli Umno tapi ahli komponen BN jugak (PBB). Pesan aku satu je, jangan pinggirkan kami di seberang Laut China Selatan ni. Kalau memang ikhlas nak selamatkan negara ini daripada dijarah 'pemberi harapan palsu', semangat BN mesti ada. Yang aku nampak cybertrooper BN asyik tertumpu parti dan terlalu UMNO-centric. Ingat ada 12 lagi parti komponen lain. Dan aku setuju, mungkin tiba masanya BN bertukar imej. Mungkin perlu barisan baru. Atau satukan semua parti jadi satu, Parti Barisan Nasional. Jadikan UMNO seperti NU di Indonesia. Itu cadangan aku saja, cuma kalau ikhlas nak selamatkan parti selalulah buat brainstorming dengan rakyat. Ingat, kita pembangkang. Pastikan kita parti pembangkang terhebat sepanjang sejarah Malaysia.
    Satu lagi, jangan pernah lupakan Perjanjian Malaysia 63. Mahathir akan lupakan isu ini- aku sangat, sangat, sangat pasti Mahathir tak akan peduli pun hal tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami penyokong Umno di Semenanjung tidak begitu pasti pendirian parti komponen BN di Sabah dan Serawak.Apakah mereka masih bersama Umno atau mungkin sudah dalam proses bertukar arah.Kalau masih ebrsma Alhamdulillah ,kita perjuangkan bersama utk kepentingan bersama atas dasar kita Bumiputra.Langkah dan dasar DS Najib mengenai Sabah dan Serawk perlu di teruskan.Cuabaan Petronas sekarang mahu mengusai sumber minyak sepenuhnya perlu di tentang,keran kita khuatir nanti jika Petronas berjaya ,habis lah semuanya di jarah oleh PM ke 7 ,seperti 22 tahun pemerentahan PM ke4 dulu.

      Delete
    2. Bertenang saudara.... saya kira saudara tentu maklum. Cerita hangat ketika ini lebih berkisar tentang umno yang dipijak2 oleh bekas presidennya sendiri... di buruk2kan sedemikian rupa dan dihina. Kalau saudara nampak ramai penulis lebih umno-centric itu lumrah kerana seaungguhnya UMNo sedang di asak.... InshaAllah tiada niat untuk meminggirkan mana2 komponan.... buat masa ni uMNo paling parah cederanya kerena mengepalai ketumbukan kerajaan BN.... bagi sekutu2 yang masih kekal berdiri (sabah n serawak) teruskan perjuangan... berilah kami semangat agar kecederaan ini lekas pulih..... UMNO tidak mati....

      Delete
    3. amat setuju dengan Prince Righty, UMNO perlu muhasabah diri dan duduk semeja dengan rakan Barisan Nasional, duduk sama rendah berdiri sama tinggi, tiada lagi istilah Siapa besar

      Delete
    4. Satu lagi. KJ ini ingat dia selamat ka??? Banyak isu & penyelewengan dlm kementerian dia dahulu. Kena ingat, PH in power now!

      Apa pun depa boleh buat. Yg penting, timbul persepsi & burukkan nama di depan rakyat. Habis cerita macam Najib Razak.

      Delete
    5. Semuanya sudah terlambat..baik ramai2 pi baca talkin untuk umno. Najib penyebab umno hancur. Najib harus bertanggungjawab. Jangan bagi najib bertanding ketua umno pekan lagi. PBB pun sudah keluar bn. Dulu sebelum pru langsung taknak dengar. Semua besar kepala. Sekarang rasakan..

      Delete
    6. Anon 8.00..jgnla mcmni saudara..semua ni bukanlah salah DSN semata2..x perlu tuding jari pada dia saja..ramai lagi kaki ampu masa zaman dia yg bersalah lebih dr ap yg difiTnah keatas dia sekarang ni..

      jgn sematkan dlm hati kita yg DSN adalah sombong dn pemusnah BN..cuba anda bayangkan bila org2 kanan dan kiri anda hanyalah jenis org YES MAN..dn setiap teguran nasihat akar umbi didiamkan utk elakkan sebarang konflik dgn DSN dulu..mestilah DSN rasakan semuanya ok..sbb org2 kanan da yakinkan DSN kita dilaluan yg betol..sedangkan sebaliknya..

      kalau mahu dilayan semua idea2 yg diasak kepada DSN dn diharapkan ia diterima pakai..susahla mcmni..kita yg biasa kalau jd ketua mana2 persatuan pn x larat nk go through semua nasihat2 dn idea2 yg dtg bertalu2..

      jgn dabik dada dn rasakan kita sudah jumpa jawapan kepada masalah kejatuhan BN harini..muhasabah juga diri kita dn tanyakan pd diri sendiri adakah kita mampu uruskan kalau kita diberi kedudukan DSN utk mentadbir UMNO dan Parti2 lain serta Malaysia..apa yg berlaku ni ad hikmahnya..dn bukan masa nk angkat tgn ramai2 nk tudingkan pada DSN saja..ramai yg lompat parti tu apa..dn DSN berperang2 sorang2 skarang ni apa..takda sapa bersama dia..kita xperlu buat rusuhan utk tunjukkan solidariti..ckup sekadar tampilkan sokongan2 dlm media massa pn da jadi imej yg baik utk rakyat malaysia bahawa kita masih taat setia pd BN..ni seketul dua saja yg nampak dtg rumah beliau tunjuk sokongan..

      Delete
    7. Mana diorang tak takut dengan najib? Berapa ramai kena pecat? Kena tukar jabatan? Kena sejuk beku..najib ni luar je nampak cool.

      Delete
    8. UMNO mesti berubah

      Delete
    9. Nak buat apa dah, nasik dah jadi bubur. Dulu org tegur, terasa hebat, keras kepala, sumer dia betul, kita ni bodo belaker.

      Nah skrg nak jadi parti cilaka. Mcm mat pet isap dadah, ko bertaubat la sampai kepala hancur mcm kepala ular kene ketuk pun, xdak sapa nak percaya dah.

      Tukar saja UMNO ni dgn nama baru yg lebih mulia, PARTI KHINZIR. Atau guna saja parti BABI. Babi pun lebih mulia dari penyamun2 dlm UMNO tu. Atau buang ke laut saja.

      Ahli ada 3 juta? Apa nak berubahnya? Setakat skrg, UMNO masih lagi eksyen mcm dulu2 tu jugak. Kesiannya berangan nak berubah. Mcm bangau oh bangau ja sembang. Kahkahkah

      Delete
    10. Abu lahab 8:09am dari parti dapigs dah cuba menyondol disini, babi setan menuduh orglain babi..
      Nama pun abulahab, sekor babi yg bangga gunakan nama manusia laknat utk dirinya...tentunya hatipun bersarang setan.

      Delete
    11. Rakyat Sabah, Sarawak & Terengganu mesti tuntut hak mereka yg dicabuli,
      Perlu di ingat, kuasa tentang Tanah & Galian adalah hak Negeri yg berdaulat sebelum bersama Persekutuan Tanah Melayu & kemudiannya Persekutuan Malaysia.

      Malaysia adalah negara pertanian & sedikit galian yg kurang berharga sebelum adanya minyak & gas.

      Minyak & Gas adalah milik negeri kerana berada di Tanah d/a Perairan mereka,
      Teruskan berjuang, dapatkan hak hasil yg kaya ini utk negeri peribumi Melayu Melanau Iban Murut Kadazan Dusun etc ini.
      Agi idup agi ngalaban.
      Selagi hidup selagi itu berjuang.

      Petronas cuma layak untuk diberi 5% (lima persen) kos pengurusan, itupun kalau pehak pengurusan dipersetujui oleh negeri2 (Negarabagian) pemilik hasil.

      ps: juga kelantan boleh masuk club Negeri Pengeluar Minyak & Gas.

      Delete
  2. Hapuskan entiti2 seperti Jamal dlm parti. Itu perosak besar.
    No more warloads dlm parti dan jangan pegang lagi konsep "cash is king"

    ReplyDelete
  3. insyaAllah, BN bangkit dari kekalahan utk mara kedepan dgn penoh bergaya!!!

    ReplyDelete
  4. Setuju dgn artikel tuan..!

    Maka, umno perlu berubah dgn erti kata perubahan sebenar bukan tiga suku!

    Sy lihat kepimpinan tertinggi umno mesti diubah! Yg mana sedia ada hampir kesemuanya telah merosakkan umno dan membuatkan rakyat meluat dgn kerenah dan perbuatan mereka!

    Zahid hamidi TAK LAYAK menerajui umno! Mungkin Ku Li atau tok pa sesuai dgn jawatan tersebut.. sy cenderung tok pa.. beliau berimej bersih dan belum terpalit dgn skandal..! Sesuai utk menerajui umno..! Sesuai utk menarik semula sokongan rakyat! Beliau ada WOW FACTOR!!

    Tok mat (bekas MB N9) sesuai utk menduduki kerusi timbalan presiden! Dan dilihat boleh bganding baik dgn tok pa..!

    Manakala, dato johari juga sesuai dgn kerusi naib presiden! KJ susah nak ckp kerana beliau terpalit dgn pelbagai skandal.. dari kisah kuasa tingkat 4 sewaktu pak lah memerintah sehingga lah kes 100 juta di KBS..! Dato mahadzir TAK SESUAI..! Tajuddin rahman juga TAK LAYAK! Perlu lebih ramai calon bertanding utk kerusi ini..!

    Khairul azwan harun SEMESTINYA TAK LAYAK utk jawatan ketua pemuda..!! Asyraf wajdi dusuki calon yg dilihat amat sesuai dan berkaliber! Mempunyai pendidikan yg bagus dan pengetahuan agama yg sgt meluas! Sesuai utk menerajui pemuda yg kelihatan amat lesu pd waktu ini..! Semangat kemelayuan dan islamik yg beliau miliki boleh membantu umno dlm menarik semula sokongan anak muda dan rakyat! Ini sekaligus dpt menangkis istilah politik wang dlm umno..!

    Utk kerusi timbalan ketua pemuda umno.. perlukan lebih ramai calon yg bertanding! Setakat ni nama2 yg disebut masih tiada WOW FACTOR..!!

    Ketua dan timbalan ketua wanita jg perlu diganti dgn yg lain..!

    Maka, pengundi umno yg layak nanti..! Pastikan anda memilih calon yg betul..! Demi agama, bangsa dan negara.. umno perlu berubah dan dipertahankan..!!

    Kekalahan umno @ bn di pru lalu harus dijadikan iktibar..!!

    Ini kali.. kepimpinan umno harus dipilih berdasarkan tinjauan umum rakyat..! PENERIMAAN RAKYAT KE ATAS PEMIMPIN UMNO ITU PENTING..!! KERANA UMNO BUKAN UNTUK UMNO SAHAJA..!! TETAPI UMNO UTK RAKYAT..!!

    SELAMAT BERJUANG UMNO BARU..!!!

    ReplyDelete
  5. Sekarang ni yang bersuara menjawab kenyataan TM dan LGE hanyalah Dato Lokman Adam dan DSN sendiri. Yang lain kalau buat kenyataan pun hanya apologitic contoh KJ. Yang ramai lagi tu membisu macam tak tau apa apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg lain asyik jadi yes man tu sbb tak reti nak menjawab...

      Delete
    2. Maap ckp la. Ko nampak kj tu apologetik. But from my point of view, as a ph supporter, aku nampak dia lebih iklas dari lokman n najib. Kj lebih damage control dari buat damage lebih teruk. Belajar la. Kamu tu pembangkang...

      Nak membangkang pun kena ada ilmu tau. Kalau bodoh. Baik lagi jadi apologetiktu..

      Delete
    3. Penyokong PH...kau nak khairy sila lah ambik...ketua pemuda umno ini langsung tak guna..gagal dlm tugas utk menarik minat pengundi muda...khairy beban kpd umno..suatu hari nanti sama mcm najib

      Delete
    4. pernah aku dengar dulu tapi tak ingat dari sape... jika nak pilih pemimpin tu... pilih yg dibenci oleh pihak lawan... jika yg disokong lawan tu.. org tu ada ciri yg sama dengan pihak lawan...
      ... jika ph nak kan kj... campak aje le dedak... meluru budak tingkat 4 penari zumba tu kejor... umno perlu dibuka kepada semua konon... ambik le kj tu... ambik le...

      Delete
    5. Iye. Ko amik la lagi si jamal jamban jadi pemimpin. Aku mmg benci sangat kat makhluk mcm tu.

      Masih buat2 bodo apa maksud aku...

      Delete
  6. Hadkan kuasa presiden supaya tidak berlaku semula mantan presiden boleh membunuh parti

    ReplyDelete
  7. Politik hari ini adalah pokitik persepsi..parti mana yg dapat meyakinkan rakyat dgn persepsi yg mereka utarakan,akan berjaya menangi hati pengundi..
    Dalam Pru 14.BN/ umno jauh ketingalan dalam perang cyber.Dap dgn red bean army telah berjaya memcahbelahkan orang melayu dan berjayaemyakinkan orang cina,bahawa mereka akan berjayaenguasai kerajaan walaupun dgn hanya 47 kerusi...sebab itu bila keputusan resmi dikluarkan orang cina dan bukan islam paling gembira.
    Mereka telah berjaya melakukan kerosakan kpd nama BN dan kerajaan,walaupun pun dgn cara fitnah..matlamat akhir yg mustahak dicapai.
    Kini,kalau Umno ingin kembali bangkit,senjata yg sama perlu diguna terhadap PH...umno perlu gerakkan tentera siber dgn lebih agresif. Pokoknya umno kena blajar jadi pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu mencipta musuh yg tak wujud. Dan kamu perangi musuh tu seperti ianya wujud.

      Musuh yg sebenarnye sifat rasis kamu. Ketololan najib dgn 1mdb. Kos sara hidup etc...

      Belajar la jadi pembangkang...

      Delete
    2. 6:40... ko ade le bukti org yg bodoh akan di tipu oleh penipu..penipu yg telah disahkan penipu pun masih boleh menipu ko yg bodoh ni... malaysia telah kehilangan pemimpin baik seperti najib disebabkan fitnah dan penipuan.. lhdn pun dah confirm memang ada derma dari pak arab... ya allah... ape agama korang ni semua.. perlu puasa ke... perlu kita belajar jadi penipu tegar... setaraf munafik.. bila bercakap aje dia menipu... penipuan yg telah terbukti sebagai penipuan... org beragama tu ada rasa malu... jika tergolong dalam golongan penipu.. tak ke ada rasa malu sedikit pun.. tak de takut ke dalam hati.. seksaan neraka... bangga ke jadi kerajaan diatas dasar penipuan dan fitnah.. pergi le beli teh tarik ikat tepi tu.. puasa yg hanya dapat lapar dan dahaga aje buat ape..

      Delete
  8. Heaven sake. Dah jatuh pun masih nak retain ku nan??.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PECAT TENGKU ADNAN dia jaga kontraktor cina...buang perosak umno..Noh Omar kau tak payah bertanding lah...kau punya umno kalah orang tak undi umno.

      Delete
  9. PRU 14 aku pinjamkan undi aku untuk PH walaupun sebelum ni undi aku sentiasa bagi pada BN. Kalau UMNO tetap tak berubah dari sikap kejar kemewahan, sikap pekakkan telinga dari dengar suara ahli, pemimpin masih dari kalangan yang ada sebelum 9 Mei lepas, undi yang aku pinjamkan kepada PH aku tak ambil balik.

    Pakai songkok bukan bermakna Islam. Nama berbin kan bapa bukan garenti Islam. Jadi ahli PAS pun tidak bermakna Islam. Islam bila menjaga amanah diberi. Islam bila tidak menindas yang lemah. Islam bila berkata jujur. Islam bila berlaku adil. Islam bila berjuang demi ALLAH.

    Kalau UMNO aku dah yakin kembali berjuang untuk abata, InsyaAllah, PRU 15 aku kembalikan undi aku kepada UMNO. Bila Islam ikhlas diperjuangkan, wajib aku kembalikan undi aku kepada yang berhak. Bukankah itu tuntutan Islam, tidak mengambil hak dari yang lain. Berdosa aku rampas hak UMNO jika UMNO berjuang untuk Islam.

    Ada ruang untuk UMNO bangkit. Cuba tanya pada yang lain apa pula kehendak mereka untuk mereka kembali pada UMNO. Undi aku cuma satu. Tak datang kesan. Undi mereka tu pun satu juga. Tapi kalau undi kami pergi ke pihak yang sama, jumlahnya jadi banyak. Tapi pihak mana yang nak dapat undi kami ni?

    ReplyDelete
  10. Akhirnya Dr MIM muncul juga. Rindu teramat kat blog ni, sebulan tanpa entry terbaru. Insya Allah kita akan bangkit semula. Jangan berhenti berdoa. BN adalah kerajaan yg terbaik di dunia!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan yang terbaik kek dunio... kah kah kah boleh tahan gak bamggamg kau ni... kah kah kah

      ROSMAH MANSOR JKKK

      Delete
  11. Banyak pendapat diatas bagus, UMNO kena buat in-depth analysis berkenaan pendapat rakyat, UMNO masih punya jutaan peminat, pemimpin yang dapat membangunkan UMNO semula adalah pemimpin yg hebat, ramai yg atas pagar telah tersalah membuat pilihan, mereka telah tertipu, ayuh bangkit semula UMNO!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jutaan peminat. Yg infonye tv123. Utusex. Yg datang hanya meramai dan makan2 sambil menagih duit.

      Tak guna peminat mcm tu.

      Baru sebulan. Kamu belum habis dikeronyok... ph n tun belum full pulas... itupun zahid ponologo dah datang jumpa tun...masih ada 4 tahun 11 bulan...

      Delete
    2. Anon 6.44 ada masalah mental. Ke orang yg sama cam kat awal td. Datang sini dgn bahasa kasar dan biadap. Asal ada ph je rasa stress. Dgn kera jaan pon rasa stress 1 malaysia. Malaysia rasa mcm panas. Ke anon ni red beanni dgn tukuan songsang.

      Delete
  12. Portal online Umno tu kalau boleh upgrade lah skit bagi nampak menarik, ada umpp, futuristik, easy to access tarik org org muda untuk membacanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Pernah suarakan perkara ini dari dulu kpd Pengerusi Unit IT, tapi Biasalah, mana dia peduli dgn suara ahli Kampung.

      Delete
    2. setuju....ikut peredaran masa laaa.... ini komen untuk membina... UMNO kena belajar terbuka menerima komen dari dalam dan luar

      Delete
  13. Umno mesti berubah. Mesti ambil pendekatan mesra raayaat yang berbagai kaum dan agama. Orang Melayu sendiri pun berasa lemas jika Umno mempelihat kan sikap Islamist terlampau. Moderate cukuplah.

    ReplyDelete
  14. Keluarga aku semua dari umno, tapi pru14 yg lepas lebih separuh tukar angin sebab bekas presiden punya isu. Berubahlah, utk dpt balik sokongan. Ramai liabiliti yg akan menyebabkan umno makin dijauhi. Zahid Hamidi, Nazri Aziz, Tajudin Rahman, Noh Omar, Shahrizat (antara nama2 besar), tak termasuk yg sampingan2 seperti Jamal Yunos dan beberapa kerat dalam baju merah. Orang seperti ini tolong jangan ditonjolkan lagi. Kalau ingin berkuasa semula, jgn bagi mereka2 ini pegang atau menang dalam pemilihan. Hentikan provokasi kalau tak nak di provok, yang kelak takde jawapan yg bernas utk menjawab segala isu yg ditimbulkan oleh PH. Sekadar pandangan.

    ReplyDelete
  15. Dari Utara sampai ke selatan...barat ke timur....seberang laut sampai ke sabah...SERAWAK kita hormat tanda persahabatan ( PBB ).... Taka kan tak ada yg sudi lagi untuk calon kan diri untuk pemilihan.... ke MALU nak ngaku ahli yg layak untuk bertanding.... dalam sopan kita kena tegas.... itu baru betul bukan sopan tapi malu-malu....

    ReplyDelete
  16. Saya melihat kepada batang2 tubuh ini... mustapba mohamad... tok mat Hassan.... johari ... asraff wajdi... dira abu hassan... dan beberapa lagi....

    ReplyDelete
  17. umno akan pupus selagi ada lanun2 yg berfikir rakyat masih bodoh dan masih sombong dan angkuh dgn cakap dan tingkah laku...tunggu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno perlu buang dinasour khairy jamaludin dan ku nan...dua ekor malaun dok goyang telor syok sendiri..

      Delete
  18. Siapa pun yang jadi Presiden UMNO nanti istri mereka mestilah yang bersikap low profile. Jangan ikut penampilan Kak Mah. Jenuh dan penat ahli2 UMNO mempertahankannya. Dalam ledakan sosial media seperti facebook, twitter dan instangram memerangi serangan persepsi adalah amat sukar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Macam yg ditulis oleh Dr MiM. Pemimpin kena pandai mengurus persepsi.

      Ala.... bini boboy pun pakai handbag puluh ribu ringgit tapi pro-BN baik sangat. Tak hentam bini boboy kaw kaw macam cai PH!

      Delete
    2. Pilihan raya lambat lagi brader. Perbetulkan UMNO dulu. Yang tolak UMNO bukan orang PH je. Bersepah orang UMNO sendiri tolak UMNO. Yang tumbangkan UMNO adalah UMNO tu sendiri. Yang kuat melalak hentak-hentak kaki adalah para kontraktor@AJK bahagian. Nak masok tender tak reti sebab selama ini dapat projek dengan modal air liur - bodek YB. Cuba brader bagi nama sorang AJK bahagian tempat brader yang tak ada lesen kelas F dan berpendapatan kurang dari 4K sebulan. Kalau ada, brader maki le aku puas-puas. Aku halalkan.

      Delete
  19. Good points by Dr MIM but do they on top really care & obliged the points??

    I don't think so. Most of them are sick worried if they are next to be called by SPRM.

    Come on .... do u really think this people (including the government now) are clean ??? A big NO !!

    Its just a game of perception & rakyat have been fooled by all this perception especially played by LGE DAPig!



    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah Dr MIM membenarkan komen yang agak tidak sehaluan tapi tetap disiarkan. Kalau ada yang mencaci keterlaluan, elok la ditapis.

    UMNO sekarang adalah UMNO yang ditolak rakyat pada PRU yang lepas. Cuma aku pelik sebab UMNO seperti tidak mahu terima hakikat ini. Masih melenting bila ditegur, membantah kalau ada keburukan yang lepas diperlihatkan. Ini bukan masanya nak tunjuk kuat. Hikmah yang UMNO dapat dari kekalahan ini ialah suatu kesedaran untuk memperbaiki kelemahan. Gunakan sebaik mungkin.

    Tak perlu melenting bila ada pendedahan tentang keburukan pemimpin yang lepas. Beban bagi yang buat pendedahan adalah menunjukkan bukti. Rakyat sekarang bukannya bodoh. Kalau gagal tunjuk bukti, rakyat akan beri balasan. Tapi sekiranya terdapat bukti, WAJIB turut sama menuntut pengadilan segera dibuat dan yang bersalah diberikan hukuman yang setimpal. Bukan bermakna UMNO bersengkongkol dengan PH atau PAS. Tapi ianya menunjukkan UMNO menentang penyelewengan dan menjaga kesucian Islam.

    Salah satu imej buruk UMNO dan pemimpinnya yang ditolak rakyat ialah imej sebuah parti yang bersengkongkol dengan kemungkaran. Sebagai parti yang meletakkan agama Islam sebagai tunjang perjuangan, segala salah laku dan yang bertentangan dengan kehendak agama haruslah ditentang habis-habisan tanpa megira siapa pelakunya. Kesetiaan kita adalah kepada ajaran Islam. Bukan kepada pemimpin. Pemimpin yang tercemar boleh diganti. Bagaimana pula imej Islam bila tercemar? Bolehkah Islam itu hendak diganti?

    ReplyDelete
  21. Nak lihat umno dan bn kembali dapat sokongan? Tunggu najib dan rosmah dibicarakan & masuk penjara dulu. Tunggu konco2 penyamun 1mdb dibawa balik untuk dipenjarakan. Proses ini ambil masa. Bertahun. Kasi cuci pemilihan umno. Buang yang lembab & kaki sapu duit. Zahid, ku nan, hisham, tajuddin, nazri, salleh said keruak, rahman dahlan..semua kasi buang. Barulah rakyat khususnya pengundi akan tertarik kembali dengan umno & bn. Tak percaya? Tak mengapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno tak bergantung sgt kpd pemimpin. Lebih kpd wadah perjuangan agama dan bangsa. Wadah umno itu sendiri adalah amat besar ertinya. Itu sbb umno menang 13 kali pru sbb faktor wadah perjuangan. Ramai 6g masih sayang parti jika tidak sbb pemimpun yg rosak. Pemimpin harus lah bersih dari sebarang kontroversi dan persepzi negatif dan diterima akar umbi dan melayu yg lain.

      Delete
  22. Apa khabar doc..burger permatang pauh ada lagii takk..demam dh baik kerr doc..kikiki..

    ReplyDelete
  23. Ini bukan sebab mengurus persepsi, Ni masalah pelesit2 yg memimpin umno perlu dimusnahkan contoh paling mudah mengenali pelesit ku nan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ku nan makhluk perosak dalam umno. Pecat haramjaddah ku nan

      Delete
  24. Berubah la bebetul. Ko nak kata ph main persepsi Sbb tu menang? Ko jgn lupa. Korang punye persepsi tu bersepah kat tv12345679 seblm ni... yg mana menyebabkan kesukaran kepada ph untuk menang di kawasan kg dan felda. Persepsi turun temurun dan sukar dibuang. Terutama berkait dgn dap.

    Tapi pada aku. Kalau nak betul berubah... cukup2 la main race n religious card. Lawan la cara anak jantan. Belajar cara2 invoke rapizi. Bukan membabi buta sembang burger permatang pauh.

    Ko nasib baik la tun tu tak ikut zaman dia 22 thn. Semua kena tahan tv radio isa apa bagai... mengigil tau tak set set blog mcm mim ni nanti...

    Tentang manipesto ph tu biarlah penyokong nye yg bertindak. Ko puak2 yg biru karat ni duduk je tepi check and balance tanpa melebih... ni lebih sudu dari kuah. Mcm kera...

    Sekali lagi... kalau penyokong biru karat masih jugak berpikiran ala zaman menang... aku harap tak lama la korang. Aku ni bg nasihat supaya ko boleh jadi pembangkang yg berjaya. Tapi kalau bongkak jugak... taktau lah.

    1 lagi... aku harap mp korang ni lebih hebat dari blogger... ni aku tengok ayat mp umno bn sama standard dgn blogger...apa barang.


    ReplyDelete
    Replies
    1. cara invoke rapizi... jadi munafik... menipu... menyebar fitnah... utk ape tu semua... utk dibakor dalam neraka..
      situa tu memang le tak mampu buat macam masa dia bekuasa 22 tahun dulu.. la ni dia bekuasa sebab jadi anjing belaan dapig...13 kursi.. tak payah le perasan... asal dapat penuhkan ego.. jadi anjing pun tak pe.. org ph jangan lupa diri... masa bn beri brim dulu... bukan korang yg dok beratur awal pagi lagi... aku penah buat program beri brim pada awal dulu...org cakap bukak bilik gerakan pukul 8.00... dah penuh berebut... kena hina makan dedak pun masih berebut... kalu level bangsat... sape merintah pun tetap bangsat jugak ...

      Delete
    2. 1257...

      So aku nak tengok cara umno bn yg betul. Ko patut hina dulu cara blog ni buat kesimpulan burger permatang pauh. Tak payah la nak sibuk invoke tu lagi. Bukan standard ko.

      Aku bg pendapat. Bg pandangan. Tapi budaya bangang samseng 60 tahun menang tu tetap ada. Kalau level penyokong mcm ni... alamat takde apa yg berubah. Mentaliti tv123 utk pengundi kg dan felda.

      Berubah la wei. Ko nak ckp rapizi tu munafik menipu pun kena la lawan cara elok. Tak payah la bawak isu rasis agama bagai.

      Tak perlu jugak bawak pengecut jamal jamban. Telor belum kena jentik dah lari ke indon. Sekor lagi ke london. Apa yg ko tunjukkan ni? Ini kualiti pemimpin yg dipilih kamu? Ada pemimpin ph seperti rapizi lari ke ladang kelapa sawit mcm jamal? Skang ko tau la sapa yg sotong...

      Brim ka apa ka bukan duit bapak ko. Itu lah... bila bercakap... tetap ada mentaliti bangsat tv123... mcm ni nak berubah?

      Delete
    3. dan ko pikir aku perlu heran dengan bangsat macam ko 6:30
      memang invoke bukan level aku.. sebab tak mungkin aku turunkan level serendah munafik yg mana akan dibakor dulu sebelum penyembah berhala... dan org felda akan pasti menyesal kerana percaya dengan penipuan ph ni semua... dorang terpaksa mengemis ph utk ape yg bn mampu beri dulu... munafik tu perlu dihina.. jika tidak tak kan ada laknat tullah dalam ajaran agama.. rakyat bodoh nak rasa ape tu kesusahan teruskan le dengan pilihan mereka.. anak kpop yg merantau cuma duduk bekongsi rumah setinggan... teruskan lah berangan konon dengan mengundi ph hidup dorang akan senang.. hahahaha.. jamal lari.. pergi le cari.. ada aku kesah...rakyat pilih penipu... yg telah disahkan penipu oleh makamah.. aku rugi ke... umno pilihan.. ada bukti sejarah yg lebih bagus... ph hanye lah penipu.. dan masih nak dipilih.. silakan.. penipu mana ada maruah... ko puja le pemimpin korang yg penipu agar menjadi lagenda penipu sepanjang zaman... akan tertulis situa kutuk tu bapa kemusnahan malaysia..

      Delete
    4. Amik apa yg bagus dari invoke.bukan buat kajian mcm burger permatang pauh... ngerti?

      Yg aku tau banyak berita munafik dalam utusan tv123. Banyak kali kena saman tu. Banyak kali kalah. Ni taknak ulas?

      Ini bukan pasal pecaya tak pecaya oleh felda or sapa2 saje... ni pasal berita perlu kita tapis. Perlu pemikiran. Perlu kritis. Bandar lebih terdedah kepada maklumat. Sbb tu utusan tv123 tak berguna di bandar. Penyampaian berita tak matang. Kolot seperti tahun 70an 80an.

      Bn beri apa? Ko ingat bn pakai duit ahli bn ka kasi ko makan. Ini lah aku cakap. Pengikut bangang. Sembang bangang. Sembang macam orang bodoh. Itu beza aku ngan ko. Ko semua bende bn bn bn... ko ingat aku kisah kalau ph mcm sial diganti parti baru lain?

      Ko ingat rakyat yg mengemis tu mengemis duit sapa? Duit rakyat tau tak. Bukan duit bn bukan duit ph. Tak paham2...

      Tak suka najib boleh berambus ko kata. So... to you back. Tak suka situa kutuk... boleh berambus ko. Respectmypm kahkah...

      Delete
    5. habis tu konon ko adalah org yg ada segala info yg tepat ke... memang telah jadi pun org felda mengemis utk dapat bantuan utk hari raya.. duit rakyat.. yo.. kalu rakyat bodoh pilih ph.. macam pelabor pegi melabor dalam skim cepat kaya pak man telo... negara bankrupt .. rakyat dapat ape...
      najib dah buktikan kemampuan dia... reserve, asset yg tertinggi.. dan berbagai indicator.. semua menunjukan kemampuan najib memerintah... org bodoh tetap pilih situa kutuk...
      kenyataan ni duit rakyat... ni kuasa rakyat... ni semua cakap komunis... yg mana akan mengakibatkan kehidupan rakyat setaraf komunis... cina pun tak ikut ekonomi komunis... tu sebab sekarang dorang dah jadi kuat dan kaya.. rakyat bodoh kerana lumrah alam org bodoh macam korang ni jumlah nye mesti lebih banyak berganda.. dan jika korang dok bepakat.. memang le korang menang.. menang sorak kg tergadai.. umno ada lah pilihan... najib adalah pemimpin baik... rakyat masih nak perasan dengan concept itu semua hak rakyat... percaya le... nama pun rakyat marhaen.. korang akan tetap jadi marhaen ditipu dek penipu penyebar fitnah... yg mana korang yg akan merasa deritanye dulu... korang yg akan mengemis... sebagaimana ada gambor org penang menyembah nak kan rumah murah...hahaha.. kuasa rakyat yg mana perlu menyembah utk keperluan hidup.. dan itu realiti nye... dan anony 10:22 ... sorry le aku bukan golongn bangsat utk mengemis...

      Delete
    6. Pikir sendiri la tepat ke tidak. Pru13. Dalam masa beberapa bulan... tol naik letrik naik air naik itu naik ini naik... 2015 gst... tiba2 semua barang naik.

      Felda mengemis sbb ko mmg suka orang felda mengemis. Sepatutnye dah puluh tahun orang felda ni kaya raya. Melayu kot semua tu. Ko ingat baru kejap ni felda mengemis?

      Abih tu kalau bukan duit rakyat duit sapa? Duit umno bn? Baru potong duit cawangan dah mcm kiamat.

      Aku ikut acuan bn dah 60 tahun. Skang ko ikut acuan ph sokongan aku. Tak suka boleh berambus. Pada aku takde tergadai apa pun. Ko je bodo rasa camtuh. Ingat sikit. Dah nak pupus dah puak ko nih. Rare.

      Najib baik? Tgu la yek. Dah tak lama tu masuk ke dalam. Dah tak lama. Skang mintak ko kutip musa ngan jamal jamban. Belum apa2 dah lari tinggalkan macai kontang kanting...

      Skang ko nak menbongak kat tv123 utusan dah tak dapat la. Internet apatah lagi. So good luck la dengan mentaliti tengkolok salib dulu...

      Delete
    7. Anon 253. Ini la cth ph toon. Double standard. Masa jadi pembangkang semua jenis kerosakan korang dah buat. Terlalu banyak utk dihuraikan. Dari maki hamun hingga demontrasi jalan yg tak berkesudahan. Nasib baik pelabur tak lari. Tapi ph baru sebulan semua pelabur bungkus. Tak yah nak cucuk jrum kat sini. Apa yg ko dapat, hah? Dh jd kerajqan tu suruh gomen ko jaga negara ni elok2. Jgn hancurkn dan bergaduh antara parti. Nanti kami amik balik.

      Delete
  25. Umno bakal berkubur!! Zahid jumpa tun bincang pembubaran umno!mp umno akn sertai bersatu! Terimakasih umno. RIP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa kerusi PPBM ada banding dengan UMNO. Kalau tak kerana DAP yang support PPBM tak akan dapat satu kerusi pun.

      Delete
    2. Esa bodoww.zahid dh skong tun sikit hari lagi umno bubar.tun king maker.mp bn akn join bersatu dn ditambah lagi dgn pbb sarawak.! Yg penting sekarang umno bubar dulu.

      Delete
    3. hahahaha ni le kebodohan yg melampau... don juan yg bodoh... si tua tu tengah tunggu hari aje le... bior dia dok melenting menyalak macam anjing gila... dia dan belaci dia dok cuba jolok sarang tebuan... attack semua kepentingan org melayu.. anuar tunggu aje masa... anuar sah menang kursi pandan..bepakat dengan mp melayu..140++ kursi.. babai le situa tu... tunggu pulak rumah situa tu kena gledah..

      Delete
    4. 1240.

      Semua manusia tunggu hari. Kematian tu pasti. Mungkin ko dulu yg mati dari si tua tu! Who knows?

      Tak payah melaga2. Usahla bawak idea bangang. Dah jadi pembangkang pun membangang jugak!

      Delete
    5. sebagai pembangkang perlukan ko punye approval... sepanjang zaman korang pembangkang.. apa yg korang sebarkan... fitnah... penipuan.. la ni jadi kerajaan.. buat le ape pun agar dapat menandingi pecapaian yg telah najib buktikan... bukan dengan laporan gone eng penipu tu... laporan bank dunia... itu sebagai yardstick pecapaian golongan penipu ni semua.. mampu ke penipu ni memujuk bank dunia memberi data ekonomi yg lebih baik dari penyata yg bn dapat.. yg telah disahkan oleh bank dunia itu.. kita tunggu.. tapi dengan ape yg aku tahu... mampus hidup balik situa kutuk tu tak kan dapat ape yg najib telah buktikan... bodoh le org ph ni semua... bodoh..

      Delete
  26. luah la perasaan hangpa dlm ni.dulu benda depan mata,hangpa kata fitnah.tuhan bg akai..xmau pikiaq.kata hangpa lembu..hangpa marah.la ni..sorg2 resign.kena buang.ada yg dok tggu masa nk kena angkat.yg lari pun ada.hahaha.satu dunia tunjuk bukti..hangpa kata Najib la pemimpin negara.last2,nah ambik ubat.baru mendapat.pemimpim tggi hidup mewah,duit juta2..hangpa apa ada?dh kalah,tidoq x lena.PH perkukuh tadbir negara,rakyat rs selesa walau x mewah.last2..maybe lg 60 tahun br BN dpt kuasa.maybe la k.maybe tau.so la ni..hye2 bye2 for this 5 years dulu.apa pun..ku sambut Raya dgn pemimpin yg hangpa kata dan hina.HIDUP TUN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY...

      Delete
    2. DISEBABKAN RULE OF TELOR MATDEY,UMNO DAN BN SUDAH MAMPOSSSSSSSS.DEDAK SUDAH TARAK,RUMPUT SAJA YG ADA.BODOH.KIHKIHKIHKIH

      Delete
    3. INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????/

      Delete
    4. hahaha maybe 60 tahun.. cam tak yakin aje cakap.... ye le gst 0 pun ayam nak buat rendang masih mahal... nak balik kg petrol tak turun lagi harga... tol pun cuma 2 hari 1/2 price... org boleh menipu.. tapi tak boleh menipu sepanjang masa... baru 2 bulan ekonomi hancur... budak kpop masih nganggor... mana keja 1 juta gaji 1500 minimum tu... si tua tu entah mampus kena sumpah dek rakyat..

      Delete
    5. Sabar. Kerajaan tengah hancurkan najib dulu. Lepas najib dan geng penyamunnya hancur bolehlah kerajaan sambung kerja balik.

      Delete
    6. Hahaha.. Ni le cakap org yg bodah hancing kena kencing.. Ekonomi merundum disebabkan cobaan utk memalukan Najib.. Hutang 1 trilion akan menjadi kenyataan bukan disebabkan Najib.. Sebab situa cuba menipu.. Menjustifikasikan segala tohmahan sebelum ini Malaysia negara bankrap.. Bank dunia sudah buat penilaian semula.. Dari berkembang kepada 5.9 kepada negative 1.9%.. Bukan Najib yg hancur.. Ekonomi yg hancur.. Kepentingan org Melayu yg hancur.. Situa memenuhi ego.. Bangsat kpop yg menderita.. Bodoh

      Delete
  27. InnsyaAllah usaha utk berubah ke arah kebaikan. Check n balance dan muhasabah dan cari kelemahan2 diri. Jgn perasan dan syiok sendiri.

    ReplyDelete
  28. Boleh ke umno bertapak kembali tanpa kuasa duit terutama masa pemilihan akan datang? Apa yang bakal pemimpin umno nak janji kepada penyokong? Jawatan? Projek? Semua tu sudah lesap. Lenyap. Negeri bn pun hanya tinggal 2. Masa berkuasa taknak pulak beringat. Semua tunjuk sombong.

    ReplyDelete
  29. Perkasakan umno online, buang blogger sampah. Jangan upah mereka lagi.

    ReplyDelete
  30. setuju dgn pandangan DR . ya , kesilapan selama ini memang banyak . tetapi masih blm terlambat utk belajar dari kesilapan lalu dan bangun kembali .blogger2 ada mempertahankan umno & bn , tetapi MT makan gaji buta. 1-2 org bercakap , yg lain mati . sama mcm exco2 sayap . terlalu depend pd leader sayap utk bercakap mempertahankn parti. umno kena kembali ke roh asal perjuangan ONN . DEMI ALIF BA TA . bkn demi kroni , kuasa , parti , anak beranak.bangkit kembali umno . ambil semula jalan perjuangan ONN.

    ReplyDelete
  31. Khairy jamaludin tak patut bertanding apa2 jawatan dlm umno. Kau berambus lagi baik jadibketua pemuda kau gagal. Kau sampah..blah lah kau khairy

    ReplyDelete
  32. anony 12:03... tak payah le nak menyombong... umno akan bangkit dengan sendiri nye bila rakyat sedar segala kesilapan yg dorang telah lakukan...
    org bodoh akn belajar dari kesilapan sendiri...
    comango telah mula bersuara... dengan backup kuat dari cina dapig tu disertakan tommy thomas sebagai AG.. itu aje 1 factor yg kuat org akan kembali kepada umno..
    LHDN sendiri mengaku bahawa memang ada duit derma dari pak arab..2.6 billion tu bukan duit 1 mdb... rakyat sedar mereka telah mempercayai fitnah dan penipuan dari munafikun dan kafirun tu semua...
    ekonomi akan hancur selagi mengikut ego org tua terkutuk tu.. 1 issue yg tak mungkin ada penyelesaian yg mudah.. beselindung dengan fitnah 1 trillion hutang pun dah tak dapat dipertahankan..
    segala program yg telah disusun oleh najib terbukti sesuatu yg amat perlu oleh malaysia dan diakui oleh bank dunia... org tua terkutuk tu cuma mampu menjenamakan semula segala idea najib.. tua dah tak ada idea ape lagi yg boleh diketengahkan.. besandarkan penipuan dan fitnah..
    segala manifesto tidak mampu dilaksanakan.. semua kroni dah mula keluar nak menumpang ispa darah.. ting pek bakun dah keluar dari ladang babi..
    vincent tan tetiba menjelma dengan air lior meleleh.. kembali kita kezaman mengkayakan kroni...
    pemimpin yg diketengahkan oleh ph... mat sabu pemuja komunis jadi menteri tentera yg dia dok hina sebagai baruah british.. mak lampir yg idea yg pertama dia beri agar pendatang pun dapat tinggal di pprt.. gone eng yg menjaga kewangan sedang dia itu memang sah makan rasuah..tpm wan azizah. nyonya kipas.. hahaha ape le kena org ph ni.. org level camni aje ketua dorang ni semua..
    ini semua akan menyebabkan rakyat sedar hanya UMNO yg mampu mengurus negara dengan baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tambah satu lagi. Kerana sayor mahal, Menteri Dalam Negeri suruh kita tanam sayor belakang rumah. Nanti Menteri Luar akan kata apa pulak, ye? Makin lucu kabinet Malaysia Baru. Mcm beruk dapat bunga.. he he

      Delete
    2. Bila masa pulak sayur tgh mahal? Jangan buat lawak. Main ikut je ckp khairulrizal osman @ cts. Sayur tgh turun harga berbanding bulan2 yg lepas. Auta..

      Delete
    3. 1221.

      Mcm ni standard macai pembangkang? Patutla kalah.

      Aku malas baca banyak. Cuma berita mana yg sebut pprt akan dibenarkan utk pati? Yg aku baca diberi masa 3 bln utk kosongkan rumah pprt tersebut seblm tindakan kepada tuan rumah.

      Delete
    4. ini lah dia org nye... konon sentiasa mendapat info yg terkini... in lah dia org yg telah hancing di kencing... org bodoh memang senang ditipu... ya allah... bodoh nye anony 3:32 tu ... bodoh nye sesangat... org ni yg konon ada info yg terkini... yg tepat... bodoh... ko pergi le jumpa mak lampir pendatang tu... ko gi le tanye ... pendatang boleh duduk ke kat ppr .. mak lampir tu no ic tengah pun 71... sebagaimana kebanyakan org pkr tu... mana ada rasa patriotic.. tu sebab yg pertama yg keluar kat kepala hotak dia nak beri kaum kerabat dia rumah ppr dah tu si bodoh penyokong 3:32 tu konon nak pertikaikan... org yg sentiasa punye info terkini... yg lebih cangih dari org felda... hahahahaha.. tu sebab jadi penyokong ph... ada munafik kapir harbi dijadikan ketua... lepas tu nak nasihat kan org umno... yo bodoh.. besekongkol ngan ph tu tanda ko tu bodoh..

      Delete
    5. Yg aku tau pemilik pprt yg menyewakan rumah kpd pati dikehendaki mengosongkn rumah mereka dari pati tersebut. Ko mengarut nak beri kpd kerabat apa bagai ni dah kenapa?

      Aku takde mslh lge jadi menteri apa bagai. Aku dah ckp... tak suka boleh berambus ke pahang dgn perlih...ke tanjung karang pun boleh.

      Delete
    6. Tomato dah turun rega. Ada lagi 952 jenis sayur yg masih tak turun.. keh keh keh keh

      Delete
  33. MIM

    Pemimpin2 UMNO yg patut baca artikel ni. Tapi mereka peduli apa. Duit dah banyak. Dah kaya raya.

    Kalau mereka peduli kpd parti, mereka patut letak jawatan.

    ReplyDelete
  34. berubah apa..mampus terus lah umno..

    ReplyDelete
  35. Kenapa Pemuda UMNO tak berani nak mencalonkan diri keperingkat lebih tinggi seperti Majlis Tertinggi atau naib Presiden atau lebih lagi. Kita perlu fikiran, suara dan tenaga mereka. UMNO sepatutnya meletakan had umur bagi bergelar Pemuda UMNO.... umur 40 tahun rasanya dah tak sesuai di gelar Pemuda.

    5 tahun PRU lg menjadikan Pemuda lebih matang. Buat apa nak berebut rebut nak jadi Ketua Pemuda UMNO. Mereka semua bijak dan berkemampuan menerajui UMNO...kalau tak buat dari sekarang bila nak mulai lg...keluar dari kepompong kena berani....pemilihan sekarang paling sesuai. Pemimpin PEMUDA adalah sumber inspirasi dan suara orang muda.

    Diharap sebelum 30 Jun ada pemimpin muda yang berwawasan, lantang bersuara, kental,kuat mental biar pun dilambung ombak taufan.

    Hadirkan diri wahai pemuda untuk bukan sahaja untuk pemimpin Melayu Islam tetapi gagasan tanah MELAYU

    #sayangumno



    ReplyDelete
  36. Kalau dah semua pemimpim UMNO tidak layak bertanding. sape yang nak diketengahkan.

    ReplyDelete
  37. Anon 6.55 ni dah kenap? Nampak sangat busuk hati nye. Tau la kau dah termakan hasutan cina dap. Tak yah la semak kat sini. Pi cari dedak kat M. Kini sarang puak ko.

    ReplyDelete
  38. Dekati anakanda pemuda. Mohon bantuan mereka. Mereka ni adalah keliru dan perly bimbingan. Guna pendekatan berhemah. Boleh guna, caption memynuk spt'Bantu la kami anakanda semua, martabatkan agama bnagsa dan negara.' Ringkas dan penuh makna.

    ReplyDelete
  39. Wahai anakanda bumi pertiwi. Kepada anda disandarkan niat suci ini.

    ReplyDelete
  40. Semua persepsi dan fitnah yg bertalI arus...dari tahun ke tahun...barisan Nasional gagal main Peranan sepenuhnya...dan ada gunting Dalam lipatan...yg tidak menjalankan tugas Dgn jujur...dan semangat...ingatlah sejarah...banyak banyak kejatuhan negara didunia kerana pengkhianat...Melaka jatuh ketangan Portugis juga disebabkan oleh pengkhianat...orang sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1215.

      Yang aku tau selalu kalah saman fitnah tu umno tv3 utusexn. Persepsi fitnah bana bapak kau

      Delete
  41. harap melayu umno..pemakan rasuah..pemakan rasuah no 1 dlm dunia..malukan melayu ..mengalahkan org kafir..umno akan tinggal batu nisan..lambang pemakan rasuah..dari jkkk hingga bekas pm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cakap berdegar, punggung penuh tahi. sembang kenchang, kes rasuah LGE tu amacam? Muka tak malu.. kui kui kui!!

      Delete
  42. pru 15..umno akan lingkup dari peta malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atau Pakatoon yg akan saling bercakaran & saling tikam menikam. BN/UMNO hanya tengok je ambil makan popcorn.. keh keh keh.
      Bila minyak nak turun?
      Bila barang nak murah?
      Bila tol nak hapus?
      semua janji moneypesto yg dicapati.
      Itu antara isu yg bakal menjahanamkan regim Pakatoon pada PRU 15 nanti.. kui kui kui!!

      Delete
    2. 623. Aku cukup heppy dengan hanya bn dah jadi bangkai najis. Aku letak tepi manifesto. Pegi mampus ko tak layak persoal menifesto.

      Delete
    3. Kau sorang je yg letak tepi moneypesto tu.
      Tapi rakyat dah ramai yg panas hati & bosan dgn janji2 manis Pakaton yg dicapati tu. Tunggu masa je nak ajar regim kau.. kui kui kui!!
      Oh ya, dalam hati kau tentu tress giler sebab tol masih tak hapus, BR1M plak kau tak layak, harga barang musim Raya ni makin mahal, minyak pun masih di takuk lama, skrg ni gas memasak plak makin mahal, kan? Tapi sebagai pecacai pakaton yg dedikasi kau terpaksa pendam je segala duka lara.. kih kih kih

      Delete
    4. UMNO dan BN dh jadi bangkai termasuk la macai2 yg dok sembang lg pasai BN.kui.kui.kui.kui

      Delete
    5. BN forever terbaik. Lihatlah sekeliling kau, itu semua jasa BN/UMNO. Kera jaan skrg apa citer? Kaki uturn, auta & janji dicapati. Makan tomato le Raya nanti.. kui kui kui

      Delete
    6. Kerajaan yg terbina dari penipuan, uturn & fitnah tak akan kekal lama. Apa lagi bila di dalamnya ada bermacam agenda & idologila yg amat berbahaya kpd rakyat. Tunggu harinya.

      Delete
  43. pelingkup umno..puak genetik hindu paria..ajih rahim..irwan serigala dan seangkatan..penjara tak sabaq tunggu hangpa semua..pemakan rasuah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar, jangan mengamuk di sini. BN akan bangkit dari kekalahan. Rakyat educated tak akan membiarkan negara diperintah oleh regim Pakatoon yg menipu & menfitnah utk meraih undi. Kaum munafik yg mendutai janji2 akan menerima balasannya nanti.

      Delete
    2. 619.
      Ada lagi orang nak sembang pasal bn. Bn skang ni tinggal najis je dalam tu. Tak payah la nak sembang pru15. Sembang la dulu derhaka korang kat perlis. Rupa2 selama ni umno la yg buat onar derhaka pada raja.

      Delete
    3. BN parti terbaik di dunia. Kau hidup senang pun kerana jasa2 UMNO/BN. Jangan nak pertikai kenyataan. BN Perlis dah okey skrg ni. Makin mantap & selesa utk perintah negeri. semuanya dipermudahkan Allah, kau jangan tress ye? Cuma Kedah yg nampak goyah & nak karam, itu yg kau patut risaukan.. kui kui kui!!

      Delete
    4. 1053, mana hidup senang kerana jasa2 UMNO/BN?

      Merana, bang. GST, harga barangan melambong tinggi, risau dan fedap Najib asyik sebat duit 1MDB dll.

      Delete
    5. Blm dapat bukti 1mbd yg ex pm ambil duit.. Jgn fitnah yer nanti blm sempat nak tdr lena tekak tu menanah merana sbb fitnah dan menghasut. Semmg seksa Allah itu benar. Dont play2. Malaikat d bahu mencatat fitnah2 yg kau lakukan. https://media.giphy.com/media/RbVOveSAHkk2A/giphy.gif

      Delete
  44. Umno sudah tempah batu nesan ke belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau bkn ted ori.. Hehe.. You are a fake

      Delete
  45. Umno banyak jasa. Menyatukan kaum Melayu. Tapi banyak salah juga. Mana parti atau manusia yang tak ada buat salah.

    Salah Umno bermula di masa rundingan Merdeka. Tengku A Rahman nakkan cepat merasa merintah negara sendiri, setujukan hak kerakyatan bukan Melayu di masukkan ke dalam Perlembagaan. Pada hal, Amerika hantar Trans-Amerika Railway construction coolies by the shiploads apabila tamat pembinaan. Mana yang meresap ke dalam masyarakt Amerika, depa bikin Chinese Exclusion Act, mengharamkan depa tinggal tetap di Amerika.

    Di Malaysia, Najib jual tanah sini sana, jual janakuasa letrik, kasi kontrek dan biarkan projek besar besaran melibatkan tanah beratus / ribu(?) ekar ke tangan Cina Kominis, spt di kawasan perindustrian di Pahang di mana Cina kominis mengguna bahasa depa, alat depa, barangan depa, peraturan depa, pekerja depa, tukang masak depa, mengalahkan itu depa punya koloni. Menjejas kedaulatan negara ini.

    Umno kena KO di Pru14. Lama nak bangun lagi. Kot 10, 20, 30 tahun kalau singkirkan kleptokrasi. Kalau masih terus berlumur dengan korapsi, mangkin lama lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perjuangan kemerdekaan kena diterukan semula..
      Tok Bahaman, Mat Kilau tak pernah iktiraf kemerdekaan ni..

      Ko stuju tak?

      Delete
  46. Hak kerakyatan bukan Melayu di masuk ke dalam Perlembagaan - hingga ada lk 30% bukan Melayu sekarang, Melayu dan Bumipuutera Sabah dan Sarawak lk 70% penduduk.

    Masalah nya: susah nak dapt perpaduan, unity. Ramai yang tak fasih Bahasa Melayu, tak hormatkan Perlembagaan negara, terutama nya Perkara Perkara yang sensitif dan di lindungi Akta Hasutan - umpama nya, Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Pada hal depa dah dapat hak kerakyatan bukan Melayu yang juga di masuk ke dalam Perlembagaan.

    Depa mahukan sekolah2 Cina dan India. Bahasa pengantar nya bukan BM. Bantah BTN yang bertujuan menimbulkan semangat taat setia dan cintakan negara ini. Billionaire Robert Kuok yang terkaya di negara ini pun berkata dia "twin footed", satu kaki di China.

    Apa kah Umno boleh tukar keadaan ini di masa akan datang?

    ReplyDelete
  47. UMNO sebenarnya ok. Cuma peluang nak naik susah. Orang Melayu makin ramai, tapi tempat terhad. Saya propose tubuh UMNO2 & UMNO3, UMNO2 dibuka pada semua orang Melayu juga, sesiapa pun boleh bertanding. UMNO3 pun sama, jadi peluang banyak. Kalau kalah di UMNO peringkat bahagian, boleh masuk UMNO2, jadi yg kalah taklah tersingkir terus. Macam liga bola, ada division 1, 2, 3. UMNO ok, cuma peluang kurang. Itu pasal yg takda tempat, akan lari ke PPBM. Macam university juga, population makin tingi, university akan lebih banyak. UMNO juga boleh tubuh UMNO PLUS di mana semua bangsa boleh masuk. Untuk pembahagian kerusi, majority patut diberi pada main UMNO. Katalah dalam pemilihan MT UMNO, yg kalah boleh cuba jadi MT UMNO2. PH beri 3 pilihan parti pada orang Melayu.

    ReplyDelete
  48. Umno boleh berubah jika ahli2 nya boleh singkirkan gejala warlord-ism, ubahkan sistem mengundi dan pilih yang tidak korap ke pimpinan parti.

    ReplyDelete
  49. "penulis bertanya tentang keputusan 'post mortem' PRU14 dan Tengku Adnan Tengku Mansor berjanji akan kongsikan analisa tersebut."

    Ada kah analisa itu di buat? Kalo ada, tolong kongsikan di sini.

    Tengku Adenan di katakan pakai pagkat Tengku palsu, nama sbenar nya ada lah "Teuku", nama biasa di Aceh, tempat dia berasal. Kalau tak ilap dia pernah berkata di media massa bahawa bila orang selalu gelar dia Tengku, dia pun biarkan aje.

    Tak tau lah kalau di zaman dia mula pegang kuasa dia mintak Jabatan Pendaftaran keluarkan K/P baru menggunakan nama Tengku itu. Kalu betul, dia tak layak langsung peganga jawatan dalam parti. Analisa / "post mortem" itu pun tak boleh di harap dapat di kongsi.

    ReplyDelete
  50. yg sokong umno pru 14..puak yg digula2kan dgn sekampit beras..depa semua ni..bila tenguk ph berkuasa...sumber sekampit beras depa dah bangkrup..tinggai ayaq lioq..jkkk yg dok dpt orojek pun dah melingkok..hutang sana sini...pru 15 nanti..umno tinggal sejarah..

    ReplyDelete
  51. siannnn...tinggai cai2 dok mimpi..mimpilah...kot2 hangpa dpt beg tangan birkin...hi hi

    ReplyDelete
  52. Saya mengucapkan salamat hari raye pose kepada mim dan macai2 mim... yelah sebab takde pulak blog2 umno bg ucapan selamat raya kat macai umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa tengok bola yek. Free from kerajaan malaysia. Nak harapkan kerajaan dulu memang kena duduk kedai mamak la perabih duit...

      Delete
  53. Umno tak boleh berubah sebab budaya rasuah - money politics - tak boleh berubah.

    Kalo Wak Jahid jadi Presiden, mesti tak boleh berubah punya. Tun Mahathir kata dia declare kp Presiden Umno masa itu ada RM160 juta di zaman dia Ketua Pemuda dan Anwar jadi Menteri Kewangan.

    Berganda duit nya, kot, sebab bersubahat dgn Najib songlap berbilion dari 1MDB dll. Takkan tak berjuta tempias ke dia. Tambah lagi bila dia kata dia dah jumpa Arab yg "derma" RM2.6 bilion tuh.

    Kalo Tengku Razaleigh jadi Presiden pun, budaya rasuah akan menerus. Dah jadi darah daging, Beb. Jahanam di buat Najib.

    ReplyDelete
  54. Ku Li & Tok Mat - gandingan terbaik terajui UMNO.

    ReplyDelete
  55. No. Not with Nazis like you.

    ReplyDelete