TRANSLATION

07 July 2020

Diusir Serta Merta Jika Burukkan Imej Malaysia Dan Pembohongan Al-Jazeera

Memang patut diusir serta merta.


Media melaporkan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) memberi amaran keras akan membatalkan kelulusan pas yang dikeluarkan kepada warga asing sekiranya mereka mengeluarkan kenyataan tidak tepat dengan tujuan memburukkan imej negara.
“Operasi imigresen di sekitar Jalan Masjid India, di sini, pada 1 Mei lepas telah memeriksa seramai 3,352 warga asing, namun jumlah yang ditahan untuk siasatan lanjut hanya 586 orang.

“Kerajaan Malaysia juga telah memberi rawatan secara percuma kepada 773 warga asing yang didapati positif COVID-19 di Depot Tahanan Imigresen (DTI) dan terdapat kedutaan asing yang memuji tindakan ini serta mengucapkan terima kasih,” kata Ketua Pengarah Imigresen

Apabila menonton laporan 101 East - Al Jazeera https://youtu.be/zyl_xsdpteI, jelas bahwa portal berita ini telah berat sebelah dan berniat untuk memburuk-burukkan nama baik negara Malaysia.

Al Jazeera merujuk kepada sumber-sumber yang tidak dikenali dan tidak boleh dipercayai. Kenyataan warga asing yang menuduh mereka dilayan seperti anjing adalah satu tuduhan yang sangat melampau dan tidak tahu mengenang budi.

Al Jazeera menuduh kerajaan Malaysia tidak beriperikemanusian dan diskriminasi padahal :
i. Jika sesuatu kawasan dikenakan PKPDiperketatkan, bekalan makanan yang mencukupi akan diberikan oleh pihak berkuasa di kawasan itu. Begitu juga dengan depot-depot yang terlibat.

ii. Pada 1 Jun 2020, jumlah saringan COVID-19 melibatkan bukan warganegara adalah sebanyak 35,811 kes dan daripada jumlah itu 2,014 kes adalah positif.

iii. Pendatang asing tanpa izin (PATI) yang positif COVID-19 dirawat di Pusat Kuarantin dan Rawatan Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS)
Pusat Rawatan MAEPS yang baharu dan bersih

Mujurlah apabila kerajaan Malaysia mengambil langkah untuk mengasingkan PATI daripada orang awam. Jika tidak, beberapa kluster covid-19 akan berlaku dan boleh menular kepada warga Malaysia. Berjuta-juta ringgit rakyat malaysia digunakan untuk melakukan screening covid-19 ke atas PATI, menyediakan makanan dan minuman dan merawat mereka yang bergejala.

Dan jika benar wujudnya rasisme, lelaki warga asing yang merungut ini tidak mungkin mampu bekerja dan mempunyai kereta sendiri di negara Malaysia ini.

Laporan Al Jazeera yang hanya menggunapakai dua tiga warga asing sebagai merangkumi keseluruhan yang berlaku ke atas warga asing dan PATI adalah satu jenis hasutan yang tidak bertanggungjawab dan menghina nama baik negara Malaysia.

Sumber : Klik Sini

Al Jazeera memberi persepsi jahat kononnya kerajaan dan rakyat Malaysia menindas warga asing. Padahal, kita tidak ada masaalah dengan mereka. Malah, rakyat Malaysia juga berdepan dengan masaalah ekonomi dek covid-19.

Realitinya, seperti dikatakan oleh Dr Adham Baba Menteri Kesihatan Malaysia, segala usaha kerajaan untuk membendung covid-19 adalah untuk menyelamatkan warganegara/bukan warganegara dan ianya termaktub di bawah Akta 342.

Malah, tidak ada satu pun negara di dunia ini yang akan membiarkan sahaja PATI bebas tanpa kawalan terutama ketika berdepan wabak termasuk pandemik Covid-19.

Disebabkan penguatkuasaan undang-undang, tindakan yang dilakukan oleh kerajaan dan kerjasama rakyat, maka wabak covid-19 dapat dibendung dan kes semakin berkurangan.

Kita minta kerajaan Malaysia bertindak tegas ke atas Al Jazeera!





28 comments:

  1. Cilaka AL Jazeera!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. you do not shoot the messenger or a blogger. be mature. come up with counter show what is the truth. ask al jazeera to hear you voice.ask for fair reporting on both sides. otherwise world will not give a hoot to our news.

      Delete
  2. Bila duit dah berbillion billion, takde hal utk keluarga atok dan kroni2 atok utk mengupah portal2 berita luar negara utk memberi liputan negatif terhadap Malaysia. Atok sendiri dah mengaku beliau sangup menggunakan kuasa luar negara utk menumbangkan kerajaan!

    Ini la nasib Malaysia. Pariah kerala gila dah amok! Bayangkan duit kroni2 kalau boleh dinilaikan, mesti berpuluh atau beratus billion. Byk kemusnahan dan hasutan boleh diupah dgn duit sebanyak itu.

    Ini la nasib Malaysia yg kita perlu ubah. Alhamdulillah kita dah behenti memakan fitnah dan hasutan kapir2 dan kerala. Itu satu permulaan yg baik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa yg guna pr agency isreal untuk sendiri. siapa yg guna pr yg sekarang lari ke isreal yg berkerja kat pmo.

      Delete
  3. Christopher Ross Lim s/o Christine and Howard LimJuly 7, 2020 at 11:30 AM

    Apakah persamaan antara liputan Al Jazeera dgn DAP(ph)?

    Dua2 KURANG AJAR dan BIADAP! Sebab tu saya tak terkejut jika ada pertalian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. you must be real joker.al jazeera got nothing to do with dap. guna lah otak. cakap misti ada bukti bila orang capkap bodoh marah.

      Delete
  4. Bangla yang kononnya jurucakap PATI, sila meninggalkan negara kami. Memang lah PATI pun manusia tapi menyusup masuk negara org boleh dianggap penjenayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mari saya nak cerita. saorang budak pelairian vietman yg pernah berada di pulau bidong. hijrah ke us. belajar hingga jagi lawyer dan kerja di us doj . jagi orang kuat yg polisi doj.yang menghalalkan torture taliban termasuk taliban dari malaysia
      personally dia benci kat orang malaysia kerana pengalaman di bidong. apa kita bolih buat. dia ada power. dia bolih bantah semua. so small country nak lawan us.so we have to be fair to everyboby. saya pernah pi qatar, itali, us, germany spain dan jumpa orang bangla yg pernah tinggal di malaysia. semua ny kata malaysia bagus.ada yng belanja makan. so satu orang cakap tak baik apa kita kisah sebab beribu tak ada masaalah

      Delete
  5. Aku tak faham...di Malaysia PATI dilayan seperti anjing?

    Abih tu kenapa suruh keluarga semua dtg ramai2 ke Malaysia kalau di sini dilayan seperti anjing?

    Kan bagus suruh geng2 pergi singapura, australia, Qatar, Israel atau lain2 negara di mana mereka tak ditindas dan dilayan macam anjing!

    Tolong hantar mereka balik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah yg dikatakan bagai melepaskan anjing yang tersepit. (Dah kau fitnah dilayan sebagai anjing).

      Delete
  6. Al Jakilah tu!!!
    Depa marah sebab Malaysia di bawah PN berjaya kawal covid19 lebih baik dari negara dia org. Tujuannya cuma nak buruk-burukkan kerajaan PN.

    *jaki = dengki, iri hati, jealous, marah pada sesuatu, meradang pada kehebatan org lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...nama yg sesuai

      Delete
    2. setuju sangat.. atau mungkin juga ini ade campur tangan dari org/pertubuhan dlm negara sendiri utk jatuhkan kerajaan?

      Delete
  7. Kewartawanan yang tiada etika. Al Jazeera standard mcm gossip blog hiburan.

    ReplyDelete
  8. Mana kau bangla Rayhan Kabir? Imigresen Malaysia sedang cari . Sila kemas beg baju . Mana mau lari?

    ReplyDelete
  9. Wartawan tu mcm sial!!!
    Buat dokumentari utk syok sendiri. Harap dihalau & dihalang masuk Malayaia lepas ni. Video kat youtube tu pun dah dpt beratus ribu dislike sampaikan ruang komen terpaksa diturned off. Tau pun takut .. kikikiki ♫♪

    ReplyDelete
  10. Suka2 PATI langgar undang2 negara orang dan menceroboh masuk . Tangkap dan hantar pulang segera ke negara asal. Tak perlu penjara bagai. Habiskan duit rakyat nak tanggung mkn minum mereka.

    ReplyDelete
  11. Dulu masa sidang media covid oleh Dr. Noor Hisham Abdullah ada jugak sekoq "wartawan" yg kononnya dari Timur Tengah yg menyoal soalan kpd DG Kesihatan kita dgn nada yg kurang ajar dan biadap menyoal tentang layanan KKM kepada warga asing. Aku tengok pun sait hati. Seperti biasa, DG kita menjawab dgn nada cool dan takde nak naik angin. Sebelum tu takde, para wartawan yg menyoal dgn kurang ajar!

    Entah2 pukimak di sidang media itu dgn wartawan pukimak ni adalah org yg sama atau dua2 diupah oleh org yg sama.

    Patut la Timur Tengah tak aman dan senang dikotak katikkan oleh kuasa Barat. Rakyat bodoh dan senang dihasut. Skrg nak datang ke Negara Islam yg jauh dari Timur Tengah nak buat taik!

    FUCK YOU!

    ReplyDelete
  12. Setakat 07 Julai 2020:

    Malaysia (Qatar)

    Penduduk 32.4 juta (2.8 juta)

    Kes covid19 8,674 (100,945)

    Kes kematian 121 (134)


    Can the Al-jakeela pukimak station do a report on why Qatar's cases are so high and deaths higher than in Malaysia despite only having a population of 2.6 million?

    Pukimak punya station. Solve your own fucking Qatari problems before meddling with other countries with your FAKE NEWS and LIES.

    As a Malaysian of Arab descend, I'm proud of my country Malaysia. Al-Jazeera, you are an embarrassment to me as an Arab. You are an embarrassment to your fellow journalists and you are the contributing factor why there is no peace in the Arab world!

    Fuck you Al-Jazeera!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cnn bbc atau fox news ok ke. mereka lagi teruk. arab just dont like qatar. are you malaysian or arab. if you are arab it makes no difference to bangla.

      Delete
  13. Dulu gunakan Singapura Celaka News Straits Times WSJ sekarang dalang yang sama gunakan AlJazeera

    Sengaja saya tak komen pasal Al Jazeera supaya rakyat Malaysia boleh nilai sendiri apa hubungan mereka dengan PH – Najib.

    Gunakan Sarawak Report dah tak laku lagi

    Sengaja saya tak komen tentang laporan program 101 East Al-Jazeera yang memfitnah dan memburukkan negara berhubung pendatang tanpa izin dua hari dahulu.

    Supaya Rakyat Malaysia boleh tengok dan nilai sendiri bahawa program ini banyak mengikut naratif orang PH serta NGO-NGO pro-PH. Dah bertahun-tahun, saya merupakan orang yang menerima kesan paling teruk dari program ini.

    Misalnya laporan mereka tahun 2015 untuk kes Altantuya di mana mereka dah lama cop saya sebagai pembunuh pada masa geng PM4 sedang memainkan isu ini.
    Dan juga pada wawancara tahun 2018 mereka apabila wartawan berkali-kali ingkar janji untuk tidak bertanya tentang kes 1MDB kerana kes baru masuk mahkamah masa itu dan saya dinasihatkan untuk tidak komen.

    Tetapi mereka tetap tanya juga walaupun dah berjanji sebelum wawancara bermula untuk tidak tanya. Namun setelah wawancara bermula, saya ada juga jawab sedikit. Tetapi selepas saya jawab, dia tanya benda yang sama sekali lagi pulak!

    Mana tak bengang masa itu? Dan tahun 2019 lepas juga apabila 101 East gunakan wawancara Deepak untuk banyak memfitnah saya dengan pelbagai tuduhan liar.

    Selepas itu, Deepak kalah dalam mahkamah pada awal tahun ini dengan alasan hakim bahawa Deepak tidak ada sebarang bukti dan dia diarahkan untuk membayar kos kepada kita pulak.

    Dalang yang dulu melalui Singapura Celaka Pusat Fitnah Malaysia NST WSJ dan terkini Al Jazeera dan dalang adalah masih orang yang sama.

    Modus Operasi Dalang celaka ini masih sama iaitu "FITNAH JIJIK"

    ReplyDelete
  14. Buat baik berpada-pada..jangan sampai menyusahkan diri. Berapa banyak bangsa yang datang ke Malaysia ini, samada secara haram atau dijemput (Bangla). Sekarang padan muka kena kencing pendatang. Dalam 10 orang di Malaysia ini...3 mesti pendatang. Selamatkah rakyat Malaysia jika perkara berterusan????

    ReplyDelete
  15. Ketua NGO Refuge for refugees disoal siasat polis setelah pihak Imigresen buat laporan kononnya berlaku penganiayaan terhadap pelarian.

    NGO ni pun sama bangang dgn Al Jakilah. Malaysia tidak mengiktiraf Rohingya yg memegang kad UNCHR sebagai pelarian. Mereka kekal sbg PATI. Tapi atas dasar kemanusiaan , negara ini membenarkan Rohingya tinggal sementara.

    Rohingya ni kuat berdrama..membohong!! Jgn beri muka!

    ReplyDelete
  16. Seperti biasa...DAP(ph) akan berpihak kpd org asing bila negara diserang. Dalam hal mcm ni pun, DAP(ph) akan berpolitik hingga ke akhir zaman demi nak menjatuhkan kerajaan Melayu Islam.

    Aku harap tiada lagi kawasan2 Melayu yg dimenangi oleh DAP(ph) pada Pru15 nanti. Cukup la.

    ReplyDelete
  17. Dulu buat pc jemput media asing.
    Nak jatuhkan kerajaan pun gunakan media
    asing.
    Angkut je PATI dan puak2 pembangkang
    humban keluar.

    ReplyDelete
  18. Hantar PATI pulang!! Ikut cara negara2 "maju" mcm singapura dan ostolia....ZERO PATI!

    ReplyDelete
  19. Batalkan sahaja permit bangla ni. Maka hidup lah dgn status PATI. Kenapa takut sgt disoal siasat polis?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yahoo! work permit cancelled. Now you are a PATI.

      Delete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.