TERBARU !

Friday, October 16, 2020

Undi Tidak Percaya Dan Ahli Parlimen Hilang Kelayakan Sebab .....

Sidang Dewan Rakyat (Mesyuarat Ketiga) akan diadakan pada 2 November 2020 hingga 15 Disember 2020 (27 hari). Jika kita rujuk Takwim Penggal Ketiga Parlimen Keempat Belas 2020, ada 3 urusan besar sepanjang mesyuarat tersebut.


1. Rang undang-undang dan urusan Kerajaan yang lain.
2. Pembentangan Belanjawan 2021 oleh Menteri Kewangan, perbahasan belanjawan di peringkat dasar dan jawatankuasa.
3. Rang undang-undang dan urusan Kerajaan yang lain.






Tidak mengejutkan jika usul 'undi tidak percaya kepada Perdana Menteri' tidak akan diterima, lebih-lebih lagi jika kerajaan itu hanya mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen yang sedikit. Sebagai contoh, pada pemilihan Speaker Dewan Rakyat baharu, kerajaan PN hanya meraih sokongan 111 Ahli Parlimen, manakala PH pula meraih sokongan 109 Ahli Parlimen.

Usul 'undi tidak percaya' itu mungkin juga diterima dan tersenarai dalam Aturan Urusan Mesyuarat. Tetapi 'tidak sempat' untuk dibahaskan memandangkan prioritinya kepada pembentangan dan perbahasan Belanjawan 2021 serta rang undang-undang dan urusan Kerajaan yang lain.

Maka, isu besar yang mendatang ialah sama ada Belanjawan 2021 kerajaan PN akan mendapat sokongan simple majority di dalam parlimen.

Dan dengan hanya 2 undi sahaja yang membezakan di antara PN dan PH ketika pemilihan Speaker baharu, ada yang mengatakan bahwa Muhyiddin dan kerajaan PN ibarat telur di hujung tanduk. 

Lebih-lebih lagi apabila seseorang ahli parlimen itu boleh lompat parti sesuka hati mereka tanpa rasa bersalah. Malah, tiada sebarang tindakan undang-undang dikenakan ke atas mereka.

Ironinya, tidak ada ahli parlimen yang serius untuk mengusulkan sebarang undang-undang untuk mencegah lompat parti ini. Malah, Muafakat Nasional masih lagi perikatan politik yang tidak jelas dan tidak lagi didaftarkan walau pun sudah setahun sejak Piagam Muafakat Nasional pada 14 September 2019.

Jika Belanjawan 2021 tidak diluluskan, ianya bermaksud Muhyiddin hilang sokongan majoriti. Dan Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan mengatakan apabila seorang Perdana Menteri hilang kepercayaan majoriti, ada 2 pilihan yang boleh dilakukan, sama ada memohon untuk pembubaran Parlimen atau meletakkan jawatan.

Bagaimana pun, memandangkan negara sedang menghadapi pandemik Covid-19 dan kes bertambah selepas PRN di Sabah, pembubaran parlimen adalah satu perkara yang perlu dielakkan untuk mengelakkan penularan virus itu. DYMM Agong juga telah bertitah bahwa negara masih berhadapan dengan pelbagai masalah dan masa depan sukar akibat ancaman wabak COVID-19.

Kerana itu kita sedang mengikuti pelbagai pihak sedang berurusan dan tawar menawar untuk menyokong Muhyiddin atau tidak. Ada yang mahu buat perjanjian bertulis, padahal kita semua tahu bahwa perjanjian bertulis parti politik seperti sebelum ini tidak valid dan tidak dikotakan.

Untuk menghadapi sebarang kemungkinan perubahan politik, Muhyiddin dan Kementerian Kewangan pula tentu sedang memikirkan satu belanjawan yang sukar ditolak oleh sebahagian ahli parlimen.

Contoh, jika ada bukti vaksin covid-19 yang sudah di order dan akan diterima awal pada tahun 2021, ianya sesuatu yang rakyat harapkan dan agak zalim jika ahli parlimen tolak. Begitu juga dengan bantuan kepada rakyat terutamanya frontlliners. Ahli-ahli parlimen tanpa mengira parti politik mungkin akan turut dapat bantuan untuk menguruskan parlimen masing-masing.

Apa pun, lebih daripada 100 ahli parlimen akan menolak, berkecuali atau tidak mengundi walau elok mana pun Belanjawan itu hanya kerana mereka adalah pembangkang. Selebihnya tertakluk kepada tawar menawar atau syarat-syarat yang telah ditetapkan.



Berapa ramai ahli parlimen yang memegang sesuatu jawatan berpendapatan sama ada GLC persekutuan, negeri atau business sendiri?

Kita harap ada jawapannya.



186 comments:

  1. Ramai yg tak tahu pasal perkara 48 perlembagaan. Depa ahli politik 2 x 5 aja.

    ReplyDelete
  2. Siapa yg berani test lah di mahkamah.

    ReplyDelete
  3. Tak payah pusing buat auta keling la.gempak je lebih. Apa yg susah sangat nak jatuhkan tsmy. Yg busy nak keluar tak sokong PN geng bas mahkamah. Mat maslan, najib azezz ku nan zahid umum je la keluar dari 111 mp tu. Buat sidang media dan usul dlm parlimen. Selesai!

    Ni lah akibatnya ambik presiden paling lawak dlm umno. Tak boleh kawal ahli..pilihanraya semua sibuk satu bendera. Bersatu teguh la nyanyi dlm perhimpunan.last2 tak boleh nak buat pendirian. MP umno bebas.free style. MP sendiri sukahati bikin usul dll.langsung takde tokoh sbg ketua. Berpusing pusing auta. Skejap cakap lain..sekejap sokong PN sekejap MN.kata tak jemput bersatu..lps tu keluar berita jemput dlm MN. Ketua maharajalawak
    Siap nak sokong nuwar bersama dap?smua auta je lebih. Kalau berani bikin la kombain sama dap, pkr pan

    Dah setel semua bak mai bagitau. Skrg akar umbi dok diam.jgn jadi protes mcm pru14 sudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodohnya komen ko ni!

      Delete
    2. Geli ar baca komen bodoh ni.Menyesal buang masa aku baca. Pot pet pot pet ZERO SUBSTANCE 100% BULLSHIT!

      Delete
    3. ????????

      Komen pusing2 level Kutty mabok ketum

      Delete
    4. Patut humban presiden jawa takde pendirian ni keluar. Langsung huru hara umno.Kasi ganti dgn tokmat yg bermaruah. Setiap gerakan dia jelas utk ahli umno

      Delete
  4. Yang kau sebut sebagai gang sekolah makhamah, takder jawatan menteri. Maka tak layak buat usul undi tak percaya kpd Tokjiddin sbg PM. Manusia ni pulak selagi boleh berunding atau bargain utk kelebihan, tentu akan buat. Tak percaya? Tanya dia...hahaha..

    ReplyDelete
  5. Dah jadi OHU berhenti je.
    Tak perlu bergayut dgn jawatan sambil
    sembunyi celah covid-19.

    ReplyDelete
  6. OHI pun masih sibuk nak kuasa.

    ReplyDelete
  7. One Rambling Idiot in da house...

    ReplyDelete
  8. "Muhyiddin hilang Kawalan jika tunduk pada UMNO.." - Khaleed Samad

    Contoh barua dapigs yg nak memecahbelahkan Melayu dgn menjadi batu api dan hati yg busuk dan hitam.

    Oi Khaleed, parti PAN tu pun di bawah kawalan daPIGS, ok pulak? Macam lahanat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa benda lah Coin man ni? Org nak tadbir negara, bukan nak kawal mengawal. Tak sabo2 nak menteri semula ke? Musim mengawan kot asyik menyalak sakan.

      Delete
  9. Asalkan pendapatan bertaraf elaun bg perjawatan2 yg berstatus kontrak... ini dibenarkan kot... mcm tu juga yg berniaga, boleh terima elaun je, as a BOD... manakala pendapatan yg diterima drpd peratus keuntungan syarikat secara tahunan juga dibolehkan kot...

    ReplyDelete
  10. Pkr + dap + umno + amanah = mantap
    Akhirnya bergabung laskar siber rosmah dan rba dap.

    Memang bodo piang umno anjing bawahan berkumpul ramai2 pakai baju putih kt dataran dulu. Akhirnya bergabung jgk dgn dapiq.hahahaha. hidup meladap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jijik taraf taik anjing nak kaitkan UMNO dgn dapigs.

      Delete
    2. Yang teringin nak bersama sama dap, sila isi borang jadi ahli dap. Pandai2 je nak guna nama Umno Najis!

      Delete
  11. mahataik +kit sial + anuwar =PH

    Akhirnya bergabung tiga ekor berok THREE STOOGES ni yg dulunya bermusuh.....demi gila kuasa.
    Anjing2 penyokong 3 ekor berok ni pun jadi gila sebab keliru sekejap sokong sekejap tak sokong. Last2 maintain level BARUA!

    kihkih888

    ReplyDelete
  12. DAPIGS + (pejuwang) + Bersatu + PGayR = PH

    PH = GAGALKRASI 22 bulan membawa cilaka pd Malaysia

    Kihkih888

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooops aku tertinggal PAN dalam equation di atas....sorry, sebab insignificant. Baruah level tahap terendah berbanding dgn baruah2 dapigs yg lain.

      Delete
    2. Menangis si jongos ko kata PAN insignificant. Panglima perang tu...hohoho

      Delete
  13. Presiden UMNO dan Presdien PAS bertemu hari ini utk memperkukuhkan lagi MN.

    Alaaa benda2 mcm ni la buat barua dapigs dan penggilap teloq titanium atok jadi jiwa tak tenteram.

    ReplyDelete
  14. Rujuk semula tafsiran jawatan berpendapatan itu terpakai di mana. Baca tidak hadam. Kalau mereka hilang kelayakan dah lama perkara ini berlaku tetapi tidak. Takfiran jawatsn berpendapatan itu tidak tidak termasuk ahli yang memegang jawatan dalam GLC. Itu yangvsaya fahamlah!

    ReplyDelete
  15. oitttttt...hangpa tak payah dok lurus benduiiiii la...sedangkan pemimpin hangpa mcm ketam...jln pun tak betui...hukum Allah pun depa abai...makan rasuah dll..ini kan undang2 dan akta yg depa buat...buat dan langgar...mcm kes covid..depa buat undang2 dan depa sendiri langgar...mencapah covid di seluruh mesia la ni....puak kelas 2 dan 3 jadi pemimpin mcm tu la oiiii..yg pandai mcm novandri depa pangkas..layak jadi cai jaaaaa...keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sounds like cikminah. Pi mai pi mai dok sini jugak noh. Gaya tulisan mcm ada menaruh hati pada admin. Stalker kelas 1.

      Teloq titanium apa khabaq?

      Delete
  16. prn sabah sudah jelas covid tak dapat dibendung, pru 15 risikonya dijangka akan lebih serius. adalah dicadangkan biar saja agong( bagi persekutunan dan negeri2 tanpa raja) dan raja2(bagi negeri) menerajui kerajaan dibawah kerajaan pilihan agong dan raja2 bersama tentera dan pdrm, semua kegiatan politik diharamkam sehingga negara, ekonomi dan covid dapat dikawal, mungkin 2 atau 3 tahun, pru 15 bolih ditunda tiada masalah, keselamatan negara, ekonomi dan kesejahteraan rakyat adalah diutamakan, no kompromi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik pandangan saudara. Terimakasih berkongsi pandangan yg membina.

      Delete
    2. terima kasih, kalu ditakdir terjadi, baru bertemu ruasnya

      Delete
  17. Terbukti bergabung dgn semburit tua, muda hanya mampu bertahan 22 bulan.
    Yang muda belum setahun dah berantakan.

    ReplyDelete
  18. UMNO dgn terang dan lantang dah bersuara "NO TO DAPIGS" tapi anjing dapigs sekoq masih mengharap. Rasa kesian pun ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus! Good boy.jangan banyak bunyi bikin gempak je lebih. Bhtu mat maslan dan zahid tu. Parti dah nak terkubur..dah bagi nyawa lagi mau bising. Ikut aje lah apa yg bersatu dah plan. Bukan susah pun. Ikut saja.tak byk pakai otak..kerja mudah. Bersatu parti melayu yg tak rasuah dan kaki gubahwang haram. Dibawah tan sri muhyidin rakyat gembira sekarang.

      Delete
    2. Ye ke? tapi pasai apa dia nk kena tendang? Mcm rekod dia paling bersih.
      DH hilang kuasa dok nk bergayut ngan
      covid-19.mencanak naik.
      Kluster lanun dh berpuluh mati.
      Bawa ke semenanjung kira cekap jadi
      PEE EM. Buat2 BODO atau KERAjaan dia
      memang proksi kutty.

      Delete
  19. Sekali merasa berkuasa, ketagih utk berkuasa semula. Cai dapigs dpt lah menabik dada. Donia aku lah yg punya. WTH!

    ReplyDelete
  20. Terus senyap atoq kerala tak dapat selamatkan legasi kerala boiboi. Political moneuverings yg buat atoq kerala tak boleh "keep up". Teloq titanium pun dah terketaq ketaq kot. Hanya cikminah je yg tau.

    ReplyDelete
  21. Yang penting PAS dan UMNO setuju MN diperkukuhkan pada perjumpaan Presiden UMNO dan Presiden PAS.

    Seronok baca berita mcm ni hari ni. Barua2 dapigs, barua atok kerala dan LGBT kepanasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MN dah daftar ke belum mcm pas dan bersatu dalam PN? Sekali Kena tengking dgn mic dan mca terus tak daftar dah nak setahun dah ni. Tolor mana tolur..

      Delete
  22. Tolur dalam seluar lah.

    ReplyDelete
  23. Pekwang sekali lagi nak angkat org sama jadi PM lagi. Ya Allah selamatkan kami!!

    ReplyDelete
  24. hadoiiiii...sian budak2 itam kaki sebelah dok sungai buluh..nuaq saja harapan lepas dari masuk dlm...kira apa dap ka..kit siangg ka..janji lepas...tiba2 atuk dan ku li bmf pulak kacau...keh keh keh

    ReplyDelete
  25. Hahaha...syok nampak kena tipu dan disodok dek org sewel ya?

    ReplyDelete
  26. Meroyan giler puak2 yg bukan MN/PN.

    Dengki dan sakit hati jadi teman hidup....cian. Nak tunggu sampai tohkong jadi PM Idaman baru la tenteram jiwa barua dapigs...cian

    ReplyDelete
  27. Kahkahkahkah..atok kerala kena "tempeleng backhand" dgn Mazslee menyokong Anuwar.

    ReplyDelete
  28. Tak berakal ker nak sandaq kat nuaq ? Apek Lim pun takleh lena mlm dgn terowong ghaib jr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kununnya surat jibon dan jahit palsu..puak amk pkr siap cabar jahit..awat buat bodooo jahit dan jibon..puak2 budak itam ni cari jln dari masuk dlm sungai buluh...keh keh keh

      Delete
    2. Budak putih suci oleh mantan AG nak
      SUMBAT kat mana?
      SATU lagi budak semburit nak digantikan
      ABAHCOW ke?

      Delete
  29. Jgn hina undang2 negara dgn cerita dongeng konon Zahid dan Najib sokong nuat sebab nak elak drp hukuman penjara. Nuat tu pun sebelah kaki masuk dlm semula. Yang cadang org tua karat jadi PM semula pun akan tinggal cadangan sahaja. Hahaha..

    ReplyDelete
  30. Anwar Ibrahim terdesak dan cemas UMNO pulak jangan terikut rentaknya.

    Keputusan Majlis Tertinggi UMNO nanti, sesuatu yang perlu mereka fahami ialah rakyat memerhati dan akan menghakimi mereka.

    UMNO perlu sedar kemarahan rakyat terhadap Anwar kini berubah kepada mereka kerana dilihat sebagai punca ketidakstabilan politik masa kini.

    UMNO dilihat secara langsung dan tidak langsung telah menyokong usaha Anwar menjatuhkan Perdana Menteri dan mungkin mengakibatkan PRU ketika rakyat bergelut dengan Covid-19.

    Apa sahaja permintaan dan perbincangan dalam Mesyuarat Majis Tertinggi (MT) parti tersebut Selasa ini, ia harus dalam keadaan menjaga maruah dan kestabilan politik.

    Perkara 43 (2) (a) menetapkan Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat.

    Dalam kes Anwar sekarang, jawatan Perdana Menteri tidak kosong. Justeru, sebelum pelantikan baharu dibuat, Seri Paduka Baginda mesti memastikan Perkara 43 (4) Perlembagaan dipenuh terlebih dahulu, iaitu “Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.”

    Tuntutan Anwar tidak cukup kuat, malah tidak ada merit langsung dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Istana Negara dan laporan media, jelas Anwar tidak membuktikan beliau mempunyai sokongan individu setiap ahli Parlimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja la nak tanya hangpa semua..selaian budak2 hitam bakal jadi penghuni sungai buluh mcm jibon..jahit..mat maslan..ajih masters tipu dll..dlm umno tu tak dak ka pemimpin yg bersih..setengah bersih ka untuk jadi pemimpin..jadi bakal pm ka..atau semua jenih budak2 itam tu..perasuah...keh keh keh..jangan marah no..saja la nak tanya..kih kih kih

      Delete
    2. Kalau si tommy tomato tu tak gugurkan kes tohkong dapigs separuh jalan dulu, patutnya dah lama si tohkong dapigs tu masuk sg. buloh.
      Korupsi KERAjaan GAGALKRASI 22 bulan tahap tertinggi. Last2 skrg rupa2nya betty pun terlibat penggubalan wang haran. Joseph, bini betty dan anak marcus semua sedang menunggu masa nak masuk sg buloh, dapigs oh dapigs...kahkahkah

      Delete
  31. Cikminah dah mcm makcik menopause dgn loghat "Utara". A bit faggoty.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asyik2 bangsawan budak hitam. Budak kuning, nyonya kuning tak mau cerita ka? Babi pun serupa kuning juga.

      Delete
  32. Tolon la umno jangan buang wak presiden. Kekalkan lah dia. Tolon la.kekalkan dia sampai bila2 selagi hayat dikandung badan. Maka sesungguhnya presiden yg bongap itu memang layak mengepalai anak buah yg sama bongap. Idup wak presiden!
    Senang kerja parti bersatu yakni parti yg tidak terpalit rasuah gubahwang haram.hahaha.

    Rakyat membangun dibawah tsmy dan bersatu. Islam akan diangkat dibawah PN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barua dapigs nak menghasut Melayu Bersatu gaduh dgn Melayu UMNO.

      Tolon la dapigs jgn buang itu bangkai lim kit sial. Simpan lama2 wor. Kecian itu Joseph sama Betty mau culi luit manyak2 wor kena unker kit sial tolong wor. Bangkai kit sial tolon simpan sebelah abu bangkai chin peng wor.

      Delete
  33. Setelah proksi lanun kecundang menelan
    korban yang banyak.
    Kini beralih menyelamatkan kerajaan
    boneka yang dipakaikan kostum agama.
    Nak harapkan parti budak2, masih lagi
    Belum puas main pondok2.
    Baru kudrat 4 kerat eeh malah dicucuk
    Bontot pak tua dek geng sendiri.
    Begitu lah gila kuasa,kononya menuntut
    hak demi menyelamat legasi.

    ReplyDelete
  34. BAKAL CALON PM PILIHAN TUN MAHATHIR SHAFIE APDAL PUNCA JANGKITAN COVID-19 SABAH MENCANAK NAIK.

    Rakyat Sabah khasnya dan Malaysia amnya, jangan sama sekali lari daripada fakta, bahawa penyebab jangkitan covid-19 Sabah mencanak naik kerana impak PRN ke-16 Sabah.

    Mengapa PRN Sabah berlaku? Kerana Shafie membubarkan DUN Sabah pada 30 Julai, 2020, kerana enggan menyerahkan kuasa selepas kehilangan sokongan majoriti ADUN Sabah.

    Shafie degil, mempertahankan 'bukan' hak dia. Sudah lah Shafie merampas kuasa pada 12 Mei, 2018. Yang merampas SANGGUP MATI berbanding menyerahkan semula hak tersebut.

    Berdepan kedegilan tersebut, pemimpin yang berhak (Tan Sri Musa Aman) menggunakan mahkamah mencabar kesahihan pembubaran, bertujuan supaya PRN tidak berlaku, kerana boleh mengancam nyawa rakyat.

    Namun sama degil seperti mentornya Tun, Shafie dibantu para peguam beliau termasuk Peguam Besar Negeri Sabah, agar PRN diteruskan, kerana pembubaran DUN adalah kuasa TYT Sabah, dan Shafie mempergunakan kedudukan beliau dalam Perlembagaan Negeri.

    Musa bersama 32 ADUN sehingga 11 September, 2020 sehari sebelum penamaan calon yang ditetapkan SPR, masih merayu di Mahkamah Persekutuan, agar PRN Sabah ditangguhkan, kerana alasan yang sama, iaitu boleh menyebabkan peningkatan jangkitan covid-19 selain PRN itu tidak perlu, kerana penggal ke-15 DUN Sabah masih berbaki 3 tahun.

    Kini, apa yang menjadi ketakutan Musa dan 32 ADUN yang menyokong beliau menjadi kenyataan, jumlah jangkitan covid-19 di Sabah terus meningkat, malah kematian berlaku setiap hari kerana virus pembunuh tersebut.

    Sekiranya Warisan Plus memenangi pilihan raya negeri Sabah lalu, mereka tidak akan menyentuh isu pandemik berkenaan.

    Tidak berpuas hati dengan kekalahan mereka, hari ini kita dapat melihat pemimpin Warisan Plus dan Pakatan Harapan (PH) sewenang-wenangnya menuding jari termasuk pemimpin veteran Tun Mahathir, Lim Kit Siang dengan mudah menyatakan PN yang ingin menggulingkan Presiden Warisan, Shafie Apdal, sedangkan Shafie yang bubarkan DUN Sabah.

    Usaha berterusan DAP, Tun untuk mengelirukan rakyat, Ahli Parlimen DAP, Teresa Kok, berkeras menyatakan pilihan raya negeri Sabah berpunca daripada Musa Aman dan PN.

    Selagi politikus usang dan hodoh masih menghiasi politik Malaysia tak akan maju. Sejarah tak pernah menipu hanya sang fitnah jijik yg suka berbohong dan politikus hodoh saja yang snggup buat kerja kotor dan menipu sepanjang hayat.

    ReplyDelete
  35. nasib baik ada Pas..kalu tidak budak2 itam tu dah bawa umno sokong nuaq...pas tetap setia pada bersatu dan pn..umno tampa pas..lama dah tinggai batu nisan...kih kih kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik ada Pas. Menteri langgar
      quarintin sampai la nih belum diambil
      Tindakan. Ada budak semburit pun masih
      sokong pn... buta atau buat2 lupa.

      Delete
    2. asyik2 issue ni saja yang ko tahu

      Delete
    3. Umno dan Pas tak perlu pun betsatu. Parti ikan bilis tak sedar diri, lama2 ditelan jerung. Jgn beri muka. Baru pegang telor labuh dah berpeluh ketiak. Terima kasih bang non!

      Nak kekal kuasa? Kena dengar ckp tuan besar. Ingat, ular menyusur akar, tidak akan hilang bisanya.

      Delete
  36. UMNO dan PAS semakin kukuh dalam MN.

    Ni la yg buat macai dan barua dapigs tak keruan. Sampai cikminah loghat "Utara" barua dapigs pun kena kerja overtime menghasut.

    Barua oh barua.

    ReplyDelete
  37. Alamak! PAS dan UMNO dah nak daftar Muafakat Nasional???

    Apa ni cikminah "loghat Utara"??? Hasut cepat, jangan tak hasut! Marah nanti boss dapigs!

    ReplyDelete
  38. Alhamdulillah. Pas dan umno akan didaftarkan. Lama sangat nk daftar. Harap pas jangan sesekali tinggalkan umno yg nyawa2 ikan. Jangan tak daftar ye. Semoga umno dibersihkan dari pencurik dn terus maju bersama pari islam PAS. Jgn buat gempak je lebih.
    Ingat! Selepas daftar kembali kerja macam biasa dibawah pentadbiran Bersatu TSMy. Sebuah parti yang tidak corrupt dan penuh integriti.
    Hancurkan dapig!!

    ReplyDelete
  39. Hehehe...nyawa2 ikan ? Saper yg minta nyawa dgn Umno + Pas kalau bukan org khianat the Ori Bersatu/ atok? Semburit double agent juga akan memusnahkan Bersatu jiddin tidak lama lagi. Masa tu nak tepuk dahi pun tak sempat. Hari
    ni , kalau Umno tarik sokongan kpd jiddin, merangkak lah korang jilat dap semula.

    Tok jiddin tu x corrupt? Tanya org Johor..hehe

    ReplyDelete
  40. Berani ke umno nk tarik sokongan? Kalau nak hidup melarat takde jawatan jadi pembangkang selamanye. Nak ke? Ni semua wayang gempak umno je la. Takdenya umno nk tarik sokongan. Sekrg umno kena ikut apa yg diarahkan je. Bukan susah. Tak payah gina otak. Guna lutut je patuh.
    Sekarang bersatu dan tsmy pegang jadi PM. Power besar. Setakat nk bubarkan parti yg terlibat dalam gubahwang haram sekejap je beb. Berduyun mp umno merangkak isi borang bersatu. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno got no nothing much to lose. We can always register another Umno 3.0. Dkn't have to worry about recruiting new members. TSMY and Bersatu will ride into the sunset the next PRU.

      Delete
  41. Mesti terketak ketak lutut tohkong dapigs bila dah takde AG tommy tomato utk menggugurkan kes2 tohkong dapigs yg separuh jalan dulu. Siap tayar kereta boleh pancit suruh pergi SPRM...kahkahkah

    ReplyDelete
  42. Nak rasa kesian pun ada jugak tgk atok kerala bangkai hidup tu.
    Last sekali check, si maszli to tergolong dalam penjilat atok@pejuWANG. Tapi MP PejuWANG boleh pulak menyokong Anwar utk jadi PM. Pening kepala atok kerala. hmmm...tak jadi kesian la...Padan muka atok kerala kena backhand-slap oleh penjilat sendiri....kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada pemimpin Dap pun dah kata menyesal kerjasama dgn atok. Hehehe..

      Delete
  43. Mana cikminah "loghat Utara" yg tanya bila MN nak didaftarkan?
    Pergi tanya Tuan dapigs topik apa pulak nak hasut lepas ni.

    Aku nampak hasutan terbaru adalah nak laga2kan UMNO/PAS/Bersatu. Itu dah jadi matlamat kapir2 yg pantang tengok Melayu Islam berMuafakat.

    Semoga Malaysia kekal dilindungi dari barua2 kapir dan kekal di bawah MN. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara menulis pun boleh tau yg selalu guna perkataan " hangpa" tu Melayu celup. Cuba nak laga lagakan parti2 Melayu dalam PN. Skrip pun sama saja.

      Delete
  44. Yang buat kerja SPRM yang dakwa Macau Scamer ke mahkamah pun SPRM.!!

    Malaysia Boleh..!!

    SPRM ada senarai nama pihak terima wang haram Macau Scam. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan 11 individu termasuk lapan pegawai dari sebuah agensi penguatkuasa ditahan bagi membantu siasatan kes kegiatan pengubahan wang haram hasil aktiviti judi dalam talian dan Macau Scam.

    Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Azam Baki, lapan pegawai itu disyaki terlibat dan memberi perlindungan kepada pihak yang terlibat dengan isu Macau Scam. Lima individu termasuk dua orang yang bergelar Datuk Seri dan Datuk ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam bagi membantu siasatan kes peni­puan sindiket Macau Scam.

    Tiba tiba PDRM kata depa Addy Kanna, Leong Yeong ejen Macau Scam. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, siasatan mendapati, dua lelaki terbabit iaitu Addy Kanna dan seorang lelaki dikenali sebagai Goh Leong Yeong@Alvin diupah untuk menyediakan kemudahan kediaman.

    Modus operandi sidiket terbabit, beliau berkata pusat panggilan yang beroperasi dari unit kediaman mewah dan pejabat itu menjalankan aktiviti penipuan Macau Scam.

    Operasi scammer itu dipercayai merupakan koordinator atau ejen kepada sindiket penipuan dari China yang menyasarkan mangsa dari negara itu.

    Best tengok Netflix kisah anggota beruniform dalam filem Melayu "One Two Jaga" tapi sayang kena ban di negara ini.

    ReplyDelete
  45. Kalau jadi ejen maka bersubahat lah kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pa aihhh...rasuah..subahat..scamer..semua tu untuk tlg orang..tlg yg memerlukan...ala..mcm jibon la..songlap..rasuah..untuk tlg orang..mana salah..kan kan kan...keh keh keh

      Delete
    2. Sama la mcm apek ejen 10%. Takde wang masuk dikatakan takde rasuah tapi hartanah berbillion ringgit milik rakyat Pulau Pinang ditransferkan ke syarikat kroni kapir berpengkalan overseas. Macai dan penjilat pun angguk angguk tak bersalah katanya.
      Nak suruh fahami lebih mendalam, daya pemikiran terlalu cetek. Takde wang, takde rasuah katanya. Terbaik cara tohkong menipu pengikut2 low IQ. Last2 yg untung puak2 kapir. Melayu Pulau Pinang terus melarat sebab dihasut membenci UMNO.

      Delete
  46. Sarcastic tak bertempat betul. Kau rasa org akan bemci dgn org yg kau sebut2 selalu tu? He done wrong, he pay for it. U r just bitching on old news!

    ReplyDelete
  47. Mana barua dapigs@cikminah@"hangpa, depa"?

    Tersentap ke bila MN confirm nak didaftarkan?

    Hati busuk dan hasad dengki dgn Penyatuan Melayu Islam, akhirnya jiwa tak tenteram.

    ReplyDelete
  48. Cikminah "loghat Utara" tengah conpius jap. Dulu ada boss dapigs dan atok kerala yg sehaluan. Skrg dapigs dan atok dah tak sehaluan, cikminah "loghat Utara" kena tunggu tengok siapa yg offer tulang babi yg lebih "juicy" sebelum memberi komen.
    Kan haritu dia dah cakap, mesti dpt upah yg BERBALOI baru nak letak komen mcm rba!

    ReplyDelete
  49. Gempak keling punya umno. Presiden jawa dah sokong konon. Sekali bersatu ready nak siasat surat sokongan terus si penorogo kecut telur bikin gencatan polotik. Memyorok blkg covid. Kehkehkeh.
    Betul punya wayang keling umno.
    Dah..dah..ikut perancangan bersatu. Parti melayu bakal memerintah melayu islam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua budak itam menyepi mengenai surat sokongan pada nuaq..kepala penyamun dan perasuah menguasai umno..mengaum mcm singa gertak jidin..kena jentik telinga dgn pas..terus diam...keh keh keh

      Delete
    2. Nuar yg gempak kolingga mabuk Todi, umno juga yg kena smash. Takper, asal rba babe tak jadi gila . Kesihan..

      Delete
    3. Budak2 kelabu asap kepanasan tunngu
      giliran.
      Kes2 yg digugurkan AG dulu kini akan
      disebut semula dimahkamah. Belengaih
      pungkok.

      Delete
    4. Org BERSATU tu asalnya pun UMNO mostly.
      BERSATU ke, PAS ke, UMNO ke, yg penting TAKDE dapigs dalam kerajaan.
      22 bulan kencing cukup!

      Delete
    5. 9.18pm
      Mana pi "loghat Utara" hang cikminah oi??? Barua dapigs with too many split personalities!

      Delete
  50. Jgn le sebut hitam. sensitip Abg tau.Hitam2 sitampuk manggis, sungguh pun hitam dipandang manis !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haritu baru sebut "gelap" dalam dewan parlimen terus melenting MP DAP kurang ajar dan biadap mcm Rayer dan geng2 seangkatan dgnnya.

      Delete
  51. Dah gelap takkan nak kata terang Kan? Hehehe

    ReplyDelete
  52. Sang kebal terlepas hukuman.
    Takut kena ugut atau nak selamatkan
    Pelesit bawa virus ke sini.
    Nabi ada berpesan hukum lah puteri2nya
    Jika bersalah.
    Maka bersorak sorai walaun onta inilah
    Kerajaan Islam yg kita inginkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh...kerajaan Islam yg ko inginkan adalah bila tohkong berhenti berucap nak dengar Azan, kan?

      Selagi tohkong tak mengetuai kerajaan "Islam" ,selagi tu tugas ko tak selesai..hehehe

      Delete
  53. Korang tgk permainan rba kapir dapigs. Merata tempat hasut pasal Presiden UMNO pulak. Fokus dah pindah dari Najib ke Zahid. Tujuan sama je...jatuhkan ketua UMNO supaya UMNO terus lemah.
    Bila isu ketua daPIGS timbul mcm isu Kit Sial menipu (pasal nak resign kalau Mahataik tak beri PM kpd Anwar) atau anaknya tohkong Goon End pasal terowong ajaib dan bungalow rasuah, mereka akan banjiri sosial media pasal UMNO supaya orb Melayu lalai dan lupa. Supaya org Melayu meragui UMNO dan lupa kecelakaan dapigs.

    Padahal, kit sial tu dah 60 tahun mengetuai dapigs. Keluarga Kapal Sing anak beranak pun lebih kurang sama. Takde pulak nak ubah2 ketua dapigs? Permainan kapir, sentiasa jatuhkan ketua lawan supaya lawan jadi lemah. Org Melayu yg berfikiran lemah pun terikut ikut hasutan dapigs. Saling menjatuhkan pemimpin sendiri tetapi pemimpin kapir tak berani sentuh.

    Sebab tu la dapigs memang CILAKA!

    cikminak teloq titanium mana, teloq titanium?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga zahid tetap kekal dlm umno. Jangan la tukar presiden ni kat org lain. Tolonglah. PN memerlukan presiden macamni. Kalau boleh terus bagi jawatan presiden ni kekal sampi akhir hayat. Kalau boleh dah mati pun kasi biay mumia dudukkan dkt kerusi presiden. Umno sgt memerlukannya. Kasi biang tokmat kj tengku razali semua tu. Diaorg ni takmau ikut arahan parti. Ada yg pandai2 bagi usul tanpa tanya presiden.
      Dan harap umno ambil semula lokman adam sbg ahli MT. Dia power ada laskar siber yg menyamar jadi rba selama ni. Hebat tak. Kehkeh

      Delete
    2. 3.11pm

      Mintak jugak daPIGS kekalkan bangkai hidup sepupu kenCHIN PENG lim kit sial kekal sebagai ketua daPIGS hingga ketahap mummia. kahkahkah

      P/S: Kekalkan jugak bangkai hidup mahataik sebagai ketua pejuWANG sehingga boiboi dah habis pakai diapers..kahkahkah

      Kalau takde apek kit sial, mahataik dan Anuwar, takde la lawak THREE STOOGES dalam arena politik Tanah Melayu.

      Delete
  54. Dulu, selepas PRU 14, hari2 virus pH meratib, Umno bagai kapal pecah nk tenggelam. Sungguh bangga pH dpt jadi gomen. Hari ni, Umno tetap teguh. Ph yg retak dan rebah. Padan muka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi kalau dah tau ikut apa bersatu arahkan. Jgn nak mandai2 presiden parti jadi bdk suruhan nuwar. Sekali tan sri perdana menteri kasi haram umno sbb salahlaku dlm pertubuhan dgn gubahwang haram naya korang.
      Bersatu ialah sebuah parti melayu dan islam yg tidak ada masalah corrupt dan moral. Faham.

      Delete
    2. asyik2 issue ni saja yang ko tahu

      Delete
    3. Suruh la abg non cuba selesai masalah coruption dan tidak bermoral dlm negara.ada juga pencapaian sbg bekal PM. Ini tidak, asyik2 org highlight kes semburit& penjara.

      Delete
  55. Biasa la...pengkomen suruhan DAP(ph). Hal2 parti2 dan pemimpin Melayu Islam semuanya bersangka buruk. Setiap langkah pemimpin2 semuanya dipandang hina. Hingga cadangan Gencatan Politik demi kesejahteraan Rakyat pun ditafsirkan dgn berbagai tafsiran negatif dan dihina.

    Hal2 pemimpin dan parti dapigs semuanya suci. Teringat pulak pada Siti Kassim sepupu cikminah "loghat Utara".

    ReplyDelete
  56. Bak kata Din Nasution, PKR akan meneruskan rancangan mereka walaupun gencatan politik oleh Umno. Please do and don't sibuk2 hal Umno. Kekanda wakanda pun takyah keluar puisi, pantun or certot hal Umno. Makcik bawang lebih berwawasan drp korang! Hehehe..

    ReplyDelete
  57. Apasal Hannah Yeoh mcm dengki, busuk hati dan mcm kepanasan bila teletak model2 asset ANGKATAN TENTERA MALAYSIA di rak2 belakang DS Ismail Sabri ketika Sidang Media?

    Nak letak apa? Nak letak roket DAP? Nak letak abu chin peng baru ok? Benda mcm tu pun nak jadi bahan dipolitik!

    SYUKUR amat SYUKUR kerajaan Hancing tumbang selepas 22 bulan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bernanah yeoh kuat mkn tahik haramjadah kit sial pasal tu semakin bodoh.

      Delete
  58. Org sakit hati hilang jawatan menteri. Kahkahkah..semua benda salah di matanya. Mcm histeria tenguk org lain buat sidang media.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hilang jwtn menteri terus meroyan jadi gila nak mampos...wajah semakin hodoh mcm taik kering pucat lesu...kah44x

      Delete
  59. Apa faedah WFH era covid 19? Kalau itu pun x tau, tak layak bang non bercita cita jadi PM.

    ReplyDelete
  60. MAS akhirnya tawar VSS dan mungkin tutup firefly jadi syarikat kebangsaan semua bermula zaman Tun Daim dan Anwar melalui Tajuddin Ramli proksi Daim sekarang terasa bahana dari perbuatan mereka.

    Oleh kerana ramai yg menganggur buang kerja sebab Covit19 ekonomi merudum maka umur persaraan wajib kena kembalikan pada 55 tahun. Suka atau tidak sektor awam dan swasta kena terima.

    Bila ramai bersara umur 55 tahun maka graduan menganggur dan lepasan kolej spm stpm dll akan mengantikan pesara wajib ini.

    Bulan depan bentang bajet wajib turunkan umur bersara pada 55 tahun.

    Sekarang buisness online, grab, grab food dll sudah jadi trending maka tiada alasan umur bersara wajib 60 tahun

    Bersara 60 tahun yg dipraktik zaman Tun adalah idea bodoh dan lapuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mgkin mas tutup. Bisnesman termasyhur didunia ni kan dah melaburrrr. Hahaha

      13 sept 2017-WASHINGTON DC: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Khazanah Nasional Bhd merancang meningkatkan pelaburan mereka di Amerika Syarikat (AS).

      Perdana
      NASIONAL
      Malaysia bantu perkukuh ekonomi AS - Najib
      September 13, 2017 @ 2:40am
      Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak (kiri) beramah mesra bersama Presiden Donald Trump selepas membincangkan hubungan strategik antara kedua-dua negara di Rumah Putih hari ini. - Foto BERNAMA
      Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak (kiri) beramah mesra bersama Presiden Donald Trump selepas membincangkan hubungan strategik antara kedua-dua negara di Rumah Putih hari ini. - Foto BERNAMA
      WASHINGTON DC: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Khazanah Nasional Bhd merancang meningkatkan pelaburan mereka di Amerika Syarikat (AS).

      Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata selain itu, Malaysia juga menerusi Malaysia Airlines Bhd (MAB) akan membeli lebih banyak pesawat Boeing dari negara itu.

      Beliau berkata, langkah itu adalah bagi membantu mengukuhkan ekonomi Amerika Syarikat.


      Najib berkata, KWSP sahaja dijangka melabur antara AS$3 bilion dan AS$4 bilion (AS$1 > RM4.19) di negara itu.

      "Saya ingin katakan bahawa kami datang ke sini dengan membawa cadangan nilai yang kukuh untuk dikemukakan.

      "Kami mahu membantu anda mengukuhkan ekonomi AS," katanya pada pertemuan delegasi Malaysia dengan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump, di sini, hari ini.

      Najib, yang juga Menteri Kewangan berkata, delegasi Malaysia mempunyai tiga cadangan khusus.

      Pertama, katanya, Malaysia berhasrat menambah bilangan pesawat Boeing yang akan dibeli oleh MAB.

      "Kami komited untuk membeli 25 pesawat 737-MAX 10, lapan 787 Dreamliners dan ada kebarangkalian besar, bukan kemungkinan, yang kami akan menambah 24 (atau) 25 lagi 737-MAX 10 dalam masa terdekat.

      "Jadi, dalam masa lima tahun, dengan pembelian tambahan itu, janji niaga itu akan bernilai melebihi AS$10 bilion," katanya. Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata selain itu, Malaysia juga menerusi Malaysia Airlines Bhd (MAB) akan membeli lebih banyak pesawat Boeing dari negara itu.

      Beliau berkata, langkah itu adalah bagi membantu mengukuhkan ekonomi Amerika Syarikat.

      Delete
    2. Fuyooooo! Dah tahu berpuluh tahun MAS asyik rugi.. Selamba mamat ni scam duit kwsp.sama taraf rupanyer jibui ni dgn macau scam. Sial punye binatang. Hahaha.

      Delete
    3. Kalau ikut teori banggang rba dapigs, memanglah Najib yg salah bila MAS mengalami masalah utk terus beroperasi skrg.
      Tapi macam mana pulak pentutupan berpuluh puluh lagi syarikat penerbangan hebat2 merata dunia? Salah Najib jugak ke?

      Baik ko pergi balik tanya Boss dapigs ko macam mana nak salahkan Najib atas semua masalah donia ni. Cuba kaitkan Covid19 dgn Najib sekali.

      Hebat betul spin dan hasutan barua2 dapigs. No rest for the dapigs rba...spin spin spin.

      Delete
    4. jibon mana salah..songlap..curi duit orang melayu..th..kwap ...untuk tolong org melayu...jgn salah faham..jibon pi haji..umrah..ingat tu..mana ada dlm dunia ni mcm jibon..curi duit rakyat sendiri..bagi kat rakyat...sejarah doniaaaa...kih kih kih

      Delete
    5. Dah tau MAS merudum..dia boleh pulak nak beli lagi kapal.Punya la sijibon nak perlukuhkan ekonomi amerika katanya. Anjing betul la.hikhik

      Delete
    6. Kalau dia beli kapal utk MAS pun, at least nampak jugak benda tu.

      TEROWONG AJAIB MANA, TEROWONG AJAIB?

      Setahu aku cuma joseph, betty dan marcus je yg nampak.

      kihkih888.

      Delete
  61. Aku bersara jawatan gomen setelah cukup servis 25tahun.Umur aku 40an. Sampai skg aku buka kedai mkn. Aku boss , aku kuli. Senang hati.

    Kadang2 betul juga pandangan org ramai, majoriti yg pencen pada umur 55 tahun pun dah tak produktif 3 tahun sebelum pencen. Makan gaji buta. Mengular shj. Kerja gomen ni, susah nak terminate problematic staff. Last2 kita yg diperingkat mgt pencen dulu sebab stress dgn kerenah mereka.

    55 tahun adalah umur sesuai utk dipencenkan. Beri ank2 peluang bekerja. Dulu kita dpt peluang yg sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah berumo 95 pun masih belum mahu
      Pencen apecitet

      Delete
    2. pencen sektor awam bhg pengurusan umur 40an...gred 52 atau jusa c kot no..atau kerani jeeeee...

      Delete
  62. Org politik ni lain sikit. Mereka suka merancang. Bukan utk kebaikan rakyat pun. Kadang2 demi ego. Itu yg jadi cantas mencantas kutuk mengutuk. Agaknya kalau disuruh pencen umur 55 tahun, ramai yg mati awal. Hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah tu....depa rancang untuk tolong rakyat...1 mdb..tlg rakyat..labor duit felcra ..tlg rakyat...tubuh yayasan...tlg rakyat...mana ada untuk diri sendiri..mahkamah pun dah silap jatuh hukum...patut lepas saja jibon,jahit, bong dll....tak dak mereka..semua akan jatuh miskin...kerana mereka..semua boleh pakai beg birkin...semua dapat komisen berjuta...kih kih kih

      Delete
    2. 1145AM
      Sama la mcm terowong ajaib 6biilion tohkong dapigs tu pun 10% utk tolong rakyat jugak..kihkih888

      Syukur rakyat Pulau Pinang dapat merasa condo berjota atas tanah milik rakyat...eh eh...maaf... itu semua utk kapir org asing.

      Dapigs oh dapigs. Seronok ko memperbodohkan barua2 ko.

      Delete
    3. Untung atas angin..rakyat Penang masuk angin keluar asap. Kahkahkah..

      Delete
  63. Ada lagi ke Melayu yg termakan hasutan red barua army dapigs?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja la nak tanya..jgn marah no..j low tu dap ka umno..kih kih kih

      Delete
    2. baik YB..rasanya tak dak yg sokong dap..YB adun atau wakil rakyat parlimen mana...kah kah kah kah kah

      Delete
    3. J LOW tu Cina..

      Delete
    4. Kalau cina, 99.9% dapigs!

      Delete
    5. takan la..yg cai2 dok marah kat dap..dapigs la..itu la..yg jibon dok tlg dapigs(J LOW) songlap duit melayu..yg jahit pun cina dapigs juga dok penuh kan akaun jayasan..rasanya cina2 yg sebantal dgn jibon dan jahit tu mesti umno..peliklah kalau dapigs..

      Delete
    6. Kalau cina, 99.9% dapigs! Tak yah nak spin byk2.

      Syukur atoq letak jawatan lepas 22 bulan. NO MORE DAPIGS laknat dalam kerajaan....kihkih888

      Say NO to pemilik ladang2 BABI buang taik babi dalam sungai di Tanah MELAYU!

      Delete
  64. Semoga Melayu Islam terus memperkukuhkan Muafakat Nasional.
    Seronok tengok kapir dapigs menggelupor bila MN diperkasakan.
    Hari tu cikminah "loghat Utara" ada tanya bila nak daftar MN?
    Tuan Besar Kapir dapigs pun tak direct tanya, barua2 balachi bawahan pulak yg sibuk menanya...kihkih888

    ReplyDelete
  65. Mana pi cikminah "loghat Utara'? Bila hang nak mai sini lagi? Dok komen byk2 dah tak nak guna loghat Utara ko cikminah oi??

    ReplyDelete
  66. Kesian juga tgk puak2 LGBT yg baru2 ni begitu excited bila Raja mereka Al-Juburi memberi harapan bahawa puak LGBT AKHIRNYA akan mendapat PM gay yg diidam mereka.
    Jangan marah...title AL-JUBURI tu dianugerahkan oleh BFF Mat Sabu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga nuar aljuburi tak balas dendam dengan cara jijik iaitu menjubur mat sabu kerana mengelar dengan gelaran sheikh aljuburi.

      Delete
  67. 26 Ladang babi di Pulau Pinang buang taik babi ke dalam sungai....HIDUP daPIGS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukang bela babi sama pengotor dgn babi!

      Delete
  68. KEROMAH PULANG KE GAGANG.

    Istana Negara dimana bersemayamnya YDP Agong ,bakal mengadakan perjumpaan dengan Raja Raja Melayu bagi meleraikan permasaalah yang dihadapai olih Muhyiddin selaku Perdana Menteri kerajaan masakini yang dikenali sebagai Kerajaan Perikatan Nasional.

    Semua tahu bahawa Kerajaan ini terbentuk dari kalangan mereka mereka atau Ahli Ahli Parlimen yang telah mengkhianati perjuangan asal parti masing masing,samaada dari PPBM,UMNO mahupun PKR ,semuanya berajenda.

    Walaupun begitu seperti yang pernah perkatakan dahulu bahawa Muhyiddin jangan salah langkah tetapi nak buat macammana, nafsu kuasa mengatasi segalanya.

    Sememangnya sifat manusia sebegitu, tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki ditambah dengan bisekkan bisekkan dari manusia yang mementingkan diri mahupun terdapat watak watak yang sememangnya 'rosak akhlak' dan "rosak kiblat',maka, terjerumuslah semuanya secara berjemaah dan itulah akibatnya, 'tak nampak jalan pulang'.

    Tetapi alhamdullilah Allah SWT sememangnya merancanakan yang terbaik buat bumi yang "beraja" ini dimana dikitab terdahulu telah dinyatakan bahawa "pemimpin yang dinantikan" bakal muncul dinegeri dimana ungkapkan seperti mengagungkan Yang Maha Esa, dipakaikan terhadap Raja Rajanya mahupun pemerintahnya.

    Bagi mereka yang sememangnya 'berilmu" dan "yang mencari kebenaran" akan peristiwa akhirzaman pasti persoalan sudah terjawap.

    Maka jangkamasa untuk peristiwa itu untuk berlaku sudah semakin hampir dan pasti terjadi dimana pada satu ketika dahulu Raja Raja Melayu mahupun YDP Agong seolah olah dilihat telah "kehilangan" kuasa kerana 'disekat' kuasanya olih PM 4 .

    Alhamdullilah watak itu masih lagi bernafas dan kini menyaksikan sendiri bagaimana 'Daulah Raja Melayu' datang sendiri tanpa paksaan kepangkuan Raja Raja Melayu.

    Alhamdullilah.

    Kini segala permasaalah Ahli Politik yang pada satu ketika amat riak dan takbur dengan kuasa sehingga sanggup menelan segala penghinaan yang dibuat terhadap umat Melayu, Agama Islam Raja Raja Melayu dan Tanah Melayu ini, kini,mereka mendambarkan "daulat Raja Melayu' untuk meleraikan ketamakkan mereka.

    Walauapapun keputusan dari Raja Raja Melayu semuanya bakal diterjemahkan, apa yang pasti Institusi YDP Agong dan Raja Raja Melayu akan terpelihara kerana "instutusi' ini akan dinaungi olih 'watak akhir zaman', inshaallah.

    Cukuplah setakat ini, hanya Allah SWT Tuhan Yang Maha Esa yang menentukan pengakhirannya.

    Q serra serra

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ya..jom pi forest city..hebattttt...org melayu boleh beli rumah kat situ

      Delete
    2. seronok baca buku sejarah tanah melayu...kesultanan melayu...

      Delete
  69. Perhatikan apa yang berlaku sejak kebelakangan ini, terjahan demi terjahan dilakukan melalui pelbagai pihak yang telah mereka dikuasai. NGO tumbuh bagai cendawan membawa pelbagai isu untuk mengucar kacirkan masyarakat. Dari mana NGO ini dapat dana, siapa yang menaja mereka. Dana dari pertubuhan Yahudi NED, KAF menaja NGO ini untuk tujuan apa.?

    Sebelum Pemuda Bani Tamim yang mengetuai Pejuang dari 'timur' ini muncul, seluruh Nusantara akan bergelumang dengan huruhara buatan (seperti negara2 Arab). Akan berlaku huruhara besar yang tidak dapat dielakkan.

    Bermula dengan UMNO dan PAS saling bermusuhan yang terhasil dari hasutan PKR, permusuhan semakin melebar menjadi malapetaka. Huruhara ini bakal menghancurkan segala-galanya dimana PAS, PKR dan UMNO kemungkinan besar ikut musnah. Yang ada hanyalah kekacauan dahsyat.

    Kita tak mahu menyentuh parti ultra kiasu kerana mereka inilah yang akan mengambil kesempatan memusnahkan kerajaan Melayu. Tentulah ia sesuatu berita yang amat menakutkan kita semua, bukan? (Diharap telahan ini salah dan Islam segera dapat kembali bersatu hingga akhir masa).

    Andaikata berlaku persengketaan sebagaimana yang berlaku di negara Arab, maka Melayu akan di adu domba supaya berbunuhan sesama sendiri.

    Itulah saat dimana semua orang kesal dengan kebodohan masing-masing membawa agenda Yahudi Nasrani melalui Parti Politik ini dan disokong oleh NGO menaja LGBT, Pluralisma Agama, Syiah, COMANGO, SIS Evanglista Komunis yang menaja barua mereka. Sayangnya ia sudah terlambat mereka ada depan mata kita sekarang.

    Apa yang telah berlaku pada Afghanistan, Libya, Iraq dan Syria bakal berlaku di sini. Mereka kini semakin hampir menghancurkan Syria, lepas ini apa pula tumpuan mereka?

    Mereka telah memberi 'hint' melalui tragedi nahas 2 pesawat MAS. Kenapa MAS, kenapa Malaysia? Cuba fikirkan jawapannya. Ia sebenarnya satu ugutan secara tersembunyi, Malaysia wajib mengikut segala kemahuan mereka. Hari ini mereka mencuba lagi menghasut adu domba dan batu apa antara Mufakat Nasional dan Pekatan Nasional melalui proksi nya.

    Bersedialah mengharungi fasa huruhara yang dahsyat, kekacauan yang tak pernah kita fikirkan. Masa sudah dekat dengan kita..

    Q serra serra

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..dah elok dulu..aman negara..ekonomi pun dah ok..ko songlap duit rakyat..bini ko pakai beg beratus ribu..ko pecat ag..pecat pengarah sprm..pecat polis yg siasat 1 mdb..pecat menteri yg tak sebulu dgn ko tentang 1 mdb..kemudian ko lantik semua lembu gentik paria ketuai jabatan kjaan ....

      Delete
    2. Yang melingkup tu atok cow tua tak
      sedo diri.
      Bagi 22 tahun komdian 22 sama je rakus
      Wow nak minta lagi 2 tahun...

      Delete
    3. 4:24PM

      So make up your mind. Ko ni marah kat Najib atau bini Najib atau ko marah kat UMNO?
      Macam kitorang Melayu Islam mmg konsisten. Kitorang benci DAPIGS yg anti Islam dan Anti Melayu dan Anti RAja2 Melayu.
      Bendera terbalik tu pun gara2 kapir dapigs jugak.

      Delete
    4. Kalau melayu islam benci dapig sila kasi humban presiden jawa dn najib yg senyap2 sign soKong nuwar pkr dan dap jadi pm. Kasi pecat itu perasuah dan pengkhianat umno. Suka hati dia nak sokong pembangkang.
      Kami islam memang menentang perasuah, kaki gubahwang haram. Kami menentang pemimpin yg liwat kami menentang melayu yg pura2 islam tapi sokong kemungkaran.

      Delete
    5. Humban dulu bapa pelingkup negara.
      ". juga tukang jubo.
      " sama dapigs dan barua2nya
      ". ketiga jiddin dan 2 pelesitnya
      satu kepala hitam serta yg kepala putih

      Delete
    6. saja la nak tanya..kalau semua2 dok sungai buluh..siapa agaknya yg layak jadi PM pada pru akan datang..

      Delete
  70. Takde maknanye nak ikut nasihat BARUA dapigs nak suruh jatuhkan pemimpin2 UMNO.

    Sebelum tu, lebih baik ko humban dulu perasuah yg sedang dibicara lim guan eng a/l lim kit sial masuk sg buloh. Aku dengar betty dan marcus pun akan ikut join sama. Maybe ada Family Suite kat sg. Buloh tu. Kit sial dah merayu haritu supaya kes anak dan menantu dia digugurkan. Ek elah..typical komunih babi, kena batang hidung sendiri nak berlagak suci.
    Itu lah DOGS and PIGS namanya.

    ReplyDelete
  71. Aku ni tak berkenan dgn ajemin dan mejah sebagai menteri, tapi rasa menyampah pulak dgn dap suruh tokjiddin pecat mereka drp kavinet. Amboi, amboi, ko saper tonk? Setakat senator je. Jgn masuk campur urusan parti lain! Lagak sepet2 pemuja abu chin peng ni kadang2 rasa mcm nk @(£_==++1%

    ReplyDelete
  72. Mana mana pemimpin politik dari UMNO, PKR, PAS PAN DAP dll yang tidak sokong belanjawan itu nanti maka next PRU sekiranya masih dicalonkan oleh parti mereka maka rakyat wajib jangan pangkah dan humban ke dalam longkang.

    Senarai calon calon dari parti mereka yang patut dihumbankan dlm longkamg kita akan keluarkam bila tiba PRU nanti.

    Tungguuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah,wakil bersatu ke ni?? Kahkahkah

      Delete
    2. Senarai Calon PRU Bersatu itu lah yang patut dihumban kan dulu dlm longkang... kikki

      Delete
  73. sumpah lahanat jibon jadi kenyataan..selamat dtg nuaq..selamat datang guan eng..selamat datang kit suang...kih kih kih...janji tak masuk sungai buluh keh keh keh..

    ReplyDelete
  74. Paling menakutkan, selamat datang Izrail....sempat ke ucapan gitu?

    ReplyDelete
  75. Halo halo laskar siber lokman adam. Kami rba ni. Kejayaan kami menaikkan pkr dap amanah dlm ph dan dpt memgalahkan parti umno. kita sekrang bakal geng. Nak parti umno korang up balik tak? Kalau nak haa mak salam..salam. picit bahu cket.

    Datuk najib pesan. Hanya dgn dsanuwar shj umno boley sama2 up balik taw.awwww..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...desperate measures indeed. Tapi, kami x sudi ler. Mimpi ngeri tenguk nuat jadi PM. Everybody has to pay for their own sin. Najib,his wife , zahid, gone end and betty boo.

      Delete
    2. BACA betul2 cadangan DSN sebelum menyalak. Jangan tunjuk bodoh. Jangan malukan geng2 Melayu "Urban" dan "liberal" dan kapir2 dapigs dgn komen bodoh ko.

      Jangan hanya petik dari sumber MalaysiaNow adik Koya Begum lahanat tu ejen dapigs tu.

      Delete
  76. Berulang kali telah dinyatakan, jangan sampai Muhyiddin salah langkah.

    2 kali Muhyiddin melakukan kesalahan yang merosakkan kredibilti diri nya sendiri.

    Pertama "mencucuk' agar Kerajaan Shafei ditumbangkan melalui percaturan orang kanannya dan keduanya ,menyembahkan usul 'darurat" olih orang kanannya juga, walaupun tiada keperluan mendesak tetapi Covid 19 dijadikan alasan.

    Kini maruah Ahli Parlimen UMNO yang dilantik sebagai Menteri dalam membarisi Kerajaan PN Muhyiddin juga tercemar,maka, satu keputusan perlu diputuskan.

    Menteri Menteri dari UMNO mahupun dari BN perlu menjelaskan kekeliruan tentang isu 'menyembah usul darurat" kepada YDP Agong. Adakah mereka sebahagian dari perencana isu tersebut?

    Kalau tidak dijelaskan tidak secara langsung maka isu ini bakal menjejaskan kredibilti UMNO dan BN.

    Muhyiddin hanya akan selamat sampai ke PRU 15 sekiranya Timbalan Presiden UMNO diangkat sebagai TPM merangkap Menteri Kewangan menggantikan Tengku Zafrul.

    Seorang Menteri dari PPBM iaitu Rina Harun perlu digugurkan dan digantikan dengan calon dari UMNO.

    Rina Harun bolih dilantik sebagai Duta ke Nepal atau Zambia maupun Uganda. Mana mana negara dirasakan perlu sumbatkan saja Kak Rina. Abis citer

    Tiada jalan lain buat Muhyiddin.

    Sekiranya Muhyiddin sanggup telan semuanya, inshaallah, selamatlah dirinya sampai PRU 15 dan salamatlah Kerajaan PN sehingga PRU 15.

    30hb Oct adalah Hari terakhir untuk berubah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila nak buang orang parti yang diam diam bagi dokumen sokong pembangkang? Bila nak gantung orang parti yang ada kes rasuah?
      Buat ni dulu la baru umno naik.

      Ni masih simpan presiden lalang tadak pendirian dgn pasukan mp mahkamahnya..
      Ramai lagi ahli umno muda muda ada intgriti dan educated

      Delete
    2. Kita tunggu DAP buang Mr.10% dan bapak cilaka Mei 13 1969 dulu.

      Delete
  77. Lantik je KSN sebagai pentadbir dibantu
    KSU.
    Dilantik pakar ekonomi bagi memulihkan
    kegawatan yg timbul agong pemerintah
    di federal.
    Negeri2 SUK pentadbir dgn sultan/raja
    pemerintah.
    Dah ada sistem pegawai daerah, penghulu
    ketua kampung dan segala datuk 4.
    TO HELL WITH ALL POLITCAL ANIMALS.

    ReplyDelete
  78. Politicians ingat mereka superior beings yg mampu kawal selia kehidupan kita. Pada ketika dan waktu ini, ramai yg membenci dan bosan dgn segala 'perancangan' utk berebut kuasa. Konon ada pihak yg lebih baik dan merupakan pilihan rakyat. Perasan!!

    ReplyDelete
  79. Apa nama pelukis yg konon bangga dgn artistic expression tapi sebenarnya teringin bermain politik juga? Belajar dulu menghormati org lain.

    ReplyDelete
  80. kata jibon..saya cadang..bn sokong nuaq..saya juga cadang bn sokong pn....org tersepit dgn sumpah lahanat sendiri...meleleh ayaq lioq pusing sana..pusing sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok ke hidup sebagai penghasut? Kesian pun ada. Jangan lupa buat cardio. Kurangkan pengambilan gula. Takut nanti kencing manis, belum pasti DAP akan membantu.

      Delete
  81. Suruh penjenayah ni keluar parti la. Nak sokong sapa tadak hal. Yang kasi goyang kapal umno apahal.
    Sobanarnya Umno melalui MN memang akan menang pru15 kalau kuat pendirian.
    Tapi apakandaya ada ketua yg gunakan parti utk deal selamatkan tengkuk sendiri.. Payah le

    Masa sept siap bagi sokongan kat anuar takda pulak tanpa dap. Diam2 kawtim. Dah kantoi mcm2 spin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang nuar pun satu hal, cepat sgt excited..skg dah guna plan D atau E? Backup plans bnyk sampai abg jamil mampos pun dok pusing mcm gasing at one point only.

      Delete
    2. 6:13PM
      Pemikiran cetek. Mudah makan fitnah dan sebar fitnah.

      Delete
  82. DAP: akan pertahan raja raja melayu dan hak keistimewaan melayu dan agama islam.

    Atok sekarang risau memikirkan nasib orang Melayu...

    kikikiki... tengok barua DAP sama naik dengan tuan nya.. walaun dah terkinja kinja dah nih kikiki..!!

    Anda percaya? Kah kah kah
    Baru je kecoh pasal pembesar suara di masjid/surau?

    Amacam Kg warisan melayu di penang?

    Seribu kisah melayu di penang di bawah DAP..?

    kikikiki...

    ReplyDelete
  83. Wow abah cow dh tawar TPM pada UMNO.
    Apa kata bagi je kat katak cacat yang
    enggan MELOMPAT... dak gitu barua selatan... eek.
    Hidup segan mati tak mahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak apa yang hendak dihairankan ..

      Delete
    2. Kena game lagi dgn parti bersatu. Kahkahkahkah

      Delete
    3. The never ending game of cards. Sigh...ya ke bersatu suka tikam belakang?main belakang mungkin ada. Hehehe..tak yah jalan jarum peniti lah. Tak lut pun.

      Delete
  84. Bajet 2021 ada lah undi percaya atau tidak. Proof of the pudding.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The pudding should have been shared accordingly.

      Delete
  85. Masuk era Mahathir dan PH 22 bulan, sama juga..

    Dah dituliskan dolu bahawa tolong angkat Raja Raja Melayu dan dijaga Agama Islam agar tidak diperlekehkan..apa Mahathir buat??

    ICERD mahu dipersetujui. Islam tidak dibenteng secukupnya. Orang Melayu diperlekehkan. Hal tuliskan jawi pun tak mampu dipertahankan. Raja Melayu pun dilongkangkan.

    Dah diperingatkan seawal 2019 sekiranya Mahathir gagal mengekang rakan PH nya dalam mencucuk' isu yang disebut diatas, nyawa Kerajaan Mahathir tak akan bertahan selama 24 bulan.

    Alhamdullilah dalam.masa.19.bulan.saja Kerajaan Mahathir iaitu Gabungan PH dijatuhkan sendiri olih Mahathir menebuk mukanya.

    Alhamdullilah, semuanya terjadi semahunya.

    Kali inipun serupa juga.

    Dah ditulis, GEMPAR 24 Oktober.

    Apa terjadi.. Muhyiddin dibutakan "mata dan hati" mengikut saja kehendak "melaun" untuk menyembahkan 'darurat" kepada YDP Agong.

    Kerana keromah pulang ke gagang Tanah bumi Melayu ini, dimana Raja Raja Melayu telah"diberikan hak sementara" untuk dijagai, maka, mengelupur Muhyiddin dan gerombolanya apabila menerima berita bahawa keinginan niat kelompok beliau ditolak olih Raja Raja Melayu.

    Adakah Muhyiddin masih mahu bersilat dan meneruskan 'niat'nya??

    Persidangan UMNO semalam juga telah membuktikan apa yang saya tuliskan. Tiada keputusan atau istilah meninggalkan PN buat masa ini. Malahan tarikh 30 Oktober adalah Hari terakhir untuk Muhyiddin membuat keputusan.

    Kalau nak selamat dan terus menjadi PM sehingga PRU 15,maka,lakukanlah seperti yang disebutkan.

    Kesemua dari UMNO yang sudah menjawat jawatan dalam Kerajaan Muhyiddin , tidak layak dicalunkan untuk mengisi jawatan TPM, kerana melebihkan kepentingan diri melebihi kepentingan rakyat.

    Dan ini pasti akan terjadi, iaitu "usikkan tangan ghaib" walaupun tidak secara langsung tetapi

    Cuma ada usaha tangan ghaib jawatan TPM dari UMNO calon yg datang dari paling 'bawah' semenanjung sana untuk dicalonkan sebagai khadamnya jawatan TPM Mahyuddin

    ReplyDelete
  86. Is Fahmi Reza gay?

    ReplyDelete
  87. 26hb barua dapigs dok kato Nuaq dah nak jadi PM hasil khianat DS Najib.
    Hari ni 29hb apa pulak kato cikiminah "Utara" pasal perlantikkan PM Tepi Nuaq dgn bantuan DS Najib?

    Jom sama2 kita dengaq pandangan cikminah "Utara" @baruadapigs.

    ReplyDelete
  88. Siapa sebenarnya yg panassss bila DSN ckp why not sokong bang non? Kalau khianat , semburit dan Sheraton move.hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa dsn? Penjenayah rasuah ,penggubahan wang harom ko nak dengar..
      Sokong pulak si bekas pesalah jenayah dubur.kahkahkah

      Delete
    2. Tak patut kena sokong penjubur muda
      Baru adilkan...

      Delete
    3. penjubur tua kutuk dn penjubur muda sama jer dua2 kapla taek.

      Delete
  89. Pendaftaran pekwang dah lulus lum? Takut kalau ada PRU x boleh nak bertanding atas nama parti. Mana patut kan?

    ReplyDelete
  90. PejWang dah daftar ke blom...!? Ilang akal punya statement.. kiki..

    Suh la boboi tu keja kuat sket pi la lobi kuat sket atau bawak lah walaun walaunnya guling guling atas jalan raya ka, buat demo kat jalan rata ka mcm anak beranak tok wan pegang plakad COMANGO lgbt macam dolu dolu.. baru la gempak sket....

    Ko orang ingat Boboi tu ROS nak kena layan mcm Boboi ada status anak Perdana Mintri lagi kottt... dolu bole la lagu tu sbb boboi anak PM garu telo jer duit projek kontrak dapat ratus jota jota, goyang telo jer duit bailout pun sampai ratus billion..!!

    Boboi dan walaun kena keje lebih skettt... masa dah berubah nak itu ini kena keja sket bukan goyang telo duit ribu rabah sampai kat depan mata....



    Akai ada...!!! kikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok dah jadi atokpacak kat tanahair.
      Terpaksa ke pesada antarabangsa.
      Malah kena kentam kaw kaw.

      Delete
  91. Indonesia dan Phillipine tak mau terima semula rakyat mereka yg cuba nyusup masuk Malaysia walaupun xder cobid . Dah suruh kita beri mkn minum, tempat tinggal percuma ke? Tak bertanggung jwp langsung!!

    Buruh Bangladesh pula merayu memberontak nak masuk kerja semula di Malaysia. Napa x ikut nasihat Raban kabek bahawa Malaysia negara kejam? Keja lah negara sendiri. Fontliners kita pun dah penat sgt skg. Kesian..

    ReplyDelete
  92. Najib cabar Mahathir debat. Anytime..!! Cabaran Nothing To Hide akhirnya terjawab..

    Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mencabar Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berdebat.

    Najib ketika menjawab komen yang diberikan pengguna Facebook berkata pihaknya bersedia pada bila-bila masa untuk berdebat dengan Mahathir.

    “No problem. Masa saya PM, dia ajak debat saya tak mahu.Masa dia PM7, saya ajak debat dia tak mahu.

    “Sekarang kita berdua bukan lagi PM, kita boleh debat jika dia mahu. Anytime!,” katanya.

    Akhirnyna cabaran "NOTHING TO HIDE" terjawab siapa yang bacol sebenarnya...!!!!!!!
    Nah teruskan baca kenyataan si bacol dibawah ini..!!

    Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad menolak cabaran Ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk berdebat.

    Bekas Perdana Menteri itu berkata, beliau tidak mempunyai sebarang sebab untuk berdebat dengan Najib yang juga bekas Perdana Menteri kerana pemimpin terbabit telah disabitkan di mahkamah.
    "Tiada sebab untuk berdebat dengan Dato Sri Najib (Tun) Razak sekarang setelah segala tuduhan terhadapnya telah terbukti benar oleh mahkamah," katanya di laman Facebooknya hari ini.

    Dr Mahathir mengulas laporan sebuah portal bertajuk 'Najib cabar Mahathir debat'.
    Terdahulu, Najib ketika menjawab komen yang diberikan pengguna di Facebooknya berkata, pihaknya bersedia pada bila-bila masa untuk berdebat dengan Ahli Parlimen Langkawi itu.

    Komen Najib itu kemudiannya disokong pengikutnya yang berharap agar cadangan itu dapat direalisasikan bagi membolehkan rakyat menilai kebenaran di sebalik semua dakwaan dilontarkan Dr Mahathir.

    ReplyDelete
  93. sambungan oleh kerana bacol nak berdebat maka bossku beri soklan

    Berikut adalah 5 Soalan Najib Untuk Mahathir & 10 Soalan Najib Untuk Lim Kit Siang!

    5 Soalan Najib Untuk Mahathir:

    1) Adakah negara kita benar-benar bankrap dengan hutang RM1 trilion?

    2) Adakah ianya benar bahawa anak-anak kamu pernah memiliki kepentingan majoriti atau kepentingan besar dalam sekurang-kurangnya 12 syarikat tersenarai semasa kamu PM4?

    3) Kenapa saya yang dituduh perompak dan penyamun tapi yang kaya berbilion-bilion ialah keluarga Tun?

    4) Kenapa dan siapa yang suruh Tun M lepaskan dakwaan terhadap LTTE dan LGE?

    5) Benarkah kamu ada track-rekod dan pakar dalam memanipulasi sistem perundangan negara?

    10 Soalan Najib Untuk Lim Kit Siang:

    1. Sejak bila kamu dilantik boss BN untuk pertikaikan dan menyibuk keputusan lantikan dalaman BN?

    2. Adakah ianya benar bahawa Ketua Hakim Negara yang dilantik masa PH itu adalah pilihan Kit Siang?

    Adakah juga Peguam Negara yang dilantik dari luar oleh PH yang membuat keputusan dakwa saya juga peguam anak kamu dan adakah pendakwa raya kes SRC saya yang dilantik dari luar oleh PH juga peguam untuk Phang Li Koon, penjual banglo murah kepada anak kamu?

    3. Adakah ianya benar bahawa hakim kes SRC saya tiba-tiba ditukar dengan hakim baru yang dipindah dari mahkamah komersial ke mahkamah jenayah setelah kes mahkamah saya sudah berjalan dengan alasan "pertukaran hakim adalah perkara biasa" (routine change) seminggu selepas ketua hakim negara dilantik PH?

    4. Adakah ianya benar bahawa ketua hakim negara tersebut hanya berkhidmat selama 9 bulan sahaja dan kemudiannya dia berkempen untuk Warisan Plus dan di atas pentas bersama Guan Eng pada PRN Sabah lalu?

    5. Adakah saya masih bebas sebagai ahli parlimen sebab saya tengah menunggu rayuan kes SRC saya? Dan adakah Kit Siang bersetuju bahawa kes SRC saya melibatkan saya sokong pinjaman RM4 bilion diberikan oleh KWAP kepada SRC pada tahun 2011 supaya saya kononnya tunggu 4 tahun kemudian untuk songlap RM42 juta (1% dari RM4b) yang kemudiannya dibelanjakan untuk kerja-kerja CSR dan sedekah dan bukan untuk kegunaan peribadi saya?

    Ini tak sama dengan RM305 juta yang anak kamu sedekahkan kepada projek kroni terowong untuk kos membuat laporan kebolehlaksanaan di mana 5 tahun selepas bahagian besar wang RM305 juta dibayar, kita tak nampak pun ada apa-apa projek pembinaan kecuali pembinaan projek kondo mewah atas tanah kerajaan yang dibayar Guan Eng untuk projek terowong.

    6. Adakah Kit Siang bersetuju bahawa menteri kewangan menyalahgunakan kuasa mereka seperti untuk mengenakan cukai LHDN ke atas RM2.6 bilion yang telahpun dipulangkan kepada penghantar 4 bulan selepas menerimanya dan dikenakan lagi penalti 40% + 10% + 5% sehingga menjadi cukai RM1.7 bilion?

    Wang yang telah dipulangkan 4 bulan kemudian pun perlu dicukai ke?

    7. Adakah Kit Siang pernah bantah orang yang sedang menghadapi perbicaraan kes rasuah dilantik sebagai menteri kewangan?

    8. Adakah Kit Siang turut membantah orang yang sekali lagi menghadapi banyak dakwaan-dakwaan mahkamah untuk rasuah terus menjawat sebagai boss DAP?

    9. Dan adakah Kit Siang bersetuju bahawa orang yang enggan tepati janji sendiri kepada pengundi untuk bersara jika Tun Mahathir tak serahkan jawatan PM kepada Anwar tidak perlu dilayan?

    10. Kenapa kamu takut pada saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian...mcm orang gila dah. Pusing satu kampung carik org nak berdebat.
      Supaya kekal relevan. Syoh syoh.berdebat la dgn trump. Kata nak perkukuhkan ekonomi amerika. Pakai duit kwsp.hahaha
      Kwap pun dia bedal. scammer terhebat diduniaa.

      Delete
    2. Takde faedah yang mampu beri jawapan
      TAK TAHU, TAK DIBERI TAHU dan DENGAR
      CITER ORANG.BUAT2 BODOS JE.

      Delete
    3. atuk jwb sempoiiii jeee..mahkamah dah tentukan hang bersalah..patut dok sungai buluh dah...kih kih kih

      Delete
  94. Lawan je atok dgn fakta. Ckp2 sinis tak laku weh zaman skg.

    ReplyDelete
  95. Kat mahkamah si pesalah ni bgtu melalui peguamnye yg dia ditipu oleh jho lo dlm pentadbirannya. Semua salah jho lo Apakata dua ekor ni berdebat...

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.