TRANSLATION

18 March 2020

Covid-19 : Bahaya Yang Akan Berlaku!

Kementerian Kesihatan Malaysia dan Dr Adham Baba, menteri Kesihatan Malaysia beri kenyataan. Mereka ada sidang akhbar jam 5 petang setiap hari untuk menjelaskan perkembangan terbaru pesakit Covid-19.


Kementerian Pengajian Tinggi dan Noraini Ahmad, menteri Pengajian Tinggi pun beri kenyataan.

Tetapi akhirnya, Majlis Keselamatan Negara yang akan buat keputusan kerajaan seperti pengumuman perintah kawalan pergerakan sebelum ini.


Tapi ada juga yang dipersoalkan seperti surat merentas negeri dibatalkan last minute dan beberapa pemimpin tertinggi negeri tidak dijemput untuk membincangkan isu Covid-19.

Yang hangat diperkatakan ialah respon ramai rakyat yang 'ambil kesempatan' untuk balik kampung sehinggakan stesyen bas dan jalan raya sesak serta melanggar arahan social distancing.

Tapi itulah yang berlaku. Siapa yang tidak mahu balik kampung kerana tempoh 'cuti' lebih panjang daripada cuti-cuti lain.

But not this time kerana bahaya Covid-19 dikhuatiri akan menular pula di kampung tersebut!

Pelajar-pelajar pula tidak ada choice dan terpaksa balik ke rumah masing-masing setelah mendapat arahan untuk mengosongkan hostel mereka.

Ramai pihak yang mula persoal keefektifan kepimpinan Majlis Keselamatan Negara walau pun kita tahu krisis yang berlaku adalah terbaharu dan tiada perbandingannya.

Apatah lagi dengan desakan demi desakan yang diterima, pelan yang dicadangkan nampak terburu-buru dan tidak difikir kesan negatifnya. Buat pun salah, tidak buat pun salah.

Tapi semuanya sudah berlaku.

Sekarang ialah untuk menyedarkan rakyat lain supaya duduk di rumah masing-masing dan batal pelan balik kampung.

Sesiapa yang sudah sampai kampung itu diharapkan tidak pula merayau ke tempat lain.

Yang paling penting sekali ialah jaga kesihatan masing-masing dan ikuti arahan seperti basuh tangan sekerap yang mungkin dan jumpa doktor jika ada simptom-simptom seperti batuk dan selsema.

Baca juga : Do & Don't Covid-19





20 comments:

  1. Kalau xboleh ikut arahan dan peraturan
    SESIA jdi rakyat negara ni.
    Kalau xboleh MENGURUS KEADAAN dharurat
    ELOK MAGERAN dikuatkuasakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada rakyat yang tak kisahkan itu semua.

      Bergantung kpd tahap pelajaran dan bimbingan emak bapak.

      Atau budaya, ia-itu cara hidup puak nya.

      Perlu diberi tahu supaya ikut arahan atau kehendak pihak berkuasa. Gunakan cara yang sesuai.

      Delete
    2. Cara yang sesuai itu bukn saja melalui kenyataan resmi (official statements). Juga meminta pertubuhan2 sosial dll memberi penerangan.

      Covid 19 ini amat serius, tak boleh main2, tak boleh dipandang sebagai penyakit batuk atau demam biasa.

      Pendek kata, bila dah 2-3 hari batuk membawa kpd demam, terus lah jumpa doktor

      Delete
  2. Masih terkilan dgn KERAjaan terdahulu yg memandang remeh wabak tersebut. Kalau mrk tak bangang rasanya taklah seteruk skrg.
    Lebih baik cegah dpd mengubati. Kalau awal2 lagi mrk tutup pintu masuk negara spt wabak sars dulu rasanya rakyat tak panik dan angka pesakit dan korban dapat dielakkan.

    Jangan salahkan pihak berkuasa skrg krn puncanya adalah mangkuk2 bangang yg gila nak buat duit tanpa peduli nasib raykat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmmmmm....rasanya puak tabligh juga kena bertanggongjawab...3/4 dari jumlah kes hingga hari ni terdiri dari kluster depa..paling malang hampir setengah dari 14500 dari depa tak pi buat saringan...taburan depa dari perlis hingga sabah...brunai..kemboja dll...depa pembawa wabak di malaysia...patut depa minta maaf pada rakyat malaysia...

      Delete
    2. Tok sah dok buat lupa asai virus ni
      dari mana? mesti kena ingat singapoor
      pun eksport juga mai sini.
      SEMUA ni mungkin tak jadi bila mendiang
      pakatdokhancing tak buat kerja macam
      ulaq sawa kenyang.

      Delete
  3. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete
  4. Nak selamat, jangan keluar rumah melainkan perlu.

    Bila keluar, jangan sentuh apa2 melainkan perlu.

    ReplyDelete
  5. melanggar arahan social distancing -

    Di kampung biasa nya rumah sesebiji, selalu nya tak dekat2 sangat.

    ReplyDelete
  6. "Sesiapa yang sudah sampai kampung itu diharapkan tidak pula merayau ke tempat lain."

    Betul.

    Memang lah biasa nya bila sudah ada di kampung, nak menjumpai saudara mara..

    Tapi ingat lah, ini penyakit covid 19 amat serius. Tak dikenali di masa lalu, tapi ramai yang dah mati di tempat asal nya, Wuhan, China, dan di Italy.

    ReplyDelete
  7. Awas lah -

    After four days of three-digit increase, Covid-19 tally in Malaysia now is at 790
    A total of 117 new cases were recorded as of noon today. (semalam 19 March)

    https://www.malaysiakini.com/news/515326

    ReplyDelete
  8. Di Kuala Lumpur trafik lengang.

    Polis ada hentikan trafik, tanya mahu pergi mana.

    Kawan jawab ke spital ambik ubat. Jalan.

    Bagus lah mereka jalankan tugas. Rakyat pun berwaspada, nampak nya.

    ReplyDelete
  9. Jutawan sepet kominih TENTU gumbira bila
    ashkar dilibatkan sama. Berlawanan dgn
    Bang non... kerja gila. ATOK2 KAKAK tua
    pun tidak setuju. Mungkin juga boleh
    Subkon kat kakipukul kelabmalam yg hilang mata pencarian, biar dibelasah
    yg degil merayau-rayau kat luar tu.

    ReplyDelete
  10. Oittt..novandri..hang masih guna gelaran Drlagi ka..kalau masih guna..elok pi bantu barisan depan di hospital yg terlibat dgn covid 19....

    ReplyDelete
  11. Philippine President Warned Covid 19 Violators – “Shoot Them Dead & Bury Them” - https://thecoverage.my/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Including women -

      'You are idiots': Woman charged with insulting behaviour, obstruction
      https://www.malaysiakini.com/news/518526

      Delete
  12. Surat Presiden Pas kepada gerakan Islam: Halang Anwar yang disokong Freemason menyebabkan mahacai otai reformasi Anwar panas bontot.

    Maka terkejut beruk lah puak reformasi/ lgbt/ syiah/pluralist agama di Malaysia dengan surat Tuan Guru Hj Hadi duta bertaraf menteri di Timur Tengah. Rakyat boleh search Laman Blog Reformasi dan Blog Shahbudin barua yahudi Brother kita ini..!!

    Jelas peranan Tn Haji Hadi lebih berbisa dan bijak dari Almarhum Tuan Guru Nik Aziz yang mesra DAP, Pluralist/Lgbt dalam PKR dan pro syiah dari PAN.

    Syabas dan terima kasih Tuan Guru Hj Hadi Awang...!!

    Setelah Pakatan Harapan berjaya mengubah kerajaan dengan kemenangan mereka dalam pilihanraya, berlaku usaha dalaman untuk mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri oleh DAP, PKR dan AMANAH bagi mengetepikan Tun Mahathir, dengan sokongan Amerika Syarikat, Eropah, Singapura, Zionis dan juga Freemason.

    Para intelektual, birokrat, anggota tentera dan polis yang beragama Islam berasa bimbang selepas kemasukan Ahli-ahli Parlimen Non-Muslim dan Muslim Liberal ke dalam Kerajaan yang baharu yang mencuba untuk melemahkan kedudukan Islam, orang Islam dan kaum Bumiputera, dengan cubaan meminda Perlembagaan, mengubah sistem Pembelajaran dan Pengajaran, Media Massa dan sebagainya dalam politik dan ekonomi yang mana telah mengejutkan orang Islam dan mereka melihat bahayanya situasi mereka.

    Maka, PAS telah mengambil langkah politik bekerjasama (Taawun) secara jalan damai. PAS telah memilih hubungan dengan Tun Mahathir memandangkan sikap nasionalisya dan semangatnya mempertahankan Islam. Walaupun diragui anak Tun yang menerajui COMANGO,SIS dan LGBT. PAS menolak kerjasama dengan kumpulan Anwar Ibrahim kerana tidak yakin dengan karakter peribadi dan akhlaknya serta pendirian politik pragmatiknya yang berbahaya.

    Bersama Anwar Ibrahim adalah AMANAH yang bersifat Islam liberal, pluralisma dan mesra syiah dengan bersandarkan pada sokongan dan pendirian kedutaan-kedutaan Barat yang menyokongnya dari segi strategi, media dan kewangan. Kami turut menolak campur tangan asing baik secara total

    Atas rasa bertanggungjawab untuk mengumpulkan pertubuhan- pertubuhan Melayu dengan kerjasama persatuan-persatuan pelajar, para profesor, ahli-ahli akademik dan tokoh-tokoh pemikir, bagi menganjurkan Kongres Maruah Melayu sebagai platform untuk mengkaji kedudukan semasa masyarakat Melayu muslim.

    Kemudian berlaku Gerakan balas daripada Pakatan Harapan dengan menyokong Tun Mahathir hanya untuk menunjuk-nunjuk sebagai satu bentuk tipu daya daripada kumpulan Anwar Ibrahim, AMANAH, dan DAP.

    Mereka telah pergi bertemu Mahathir pada waktu pagi sambil menangis seperti menangisnya adik beradik Yusuf AS setelah mereka menghumban Yusuf AS ke dalam telaga, untuk menyerahkan kepada Mahathir cadangan pembentukan Kerajaan Perpaduan

    Jelaslah peranan dan kebijaksanaam YDP Agong setelah melakukan dan melaksanakan setiap proses melalui demokrasi dan mengikut perlembagaan. Maka telah gagal gerakan balas diketuai Anwar PKR, Khalid Samad Mujahit AMANAH, Lim Kit Siang DAPtersebut meskipun dengan campurtangan daripada duta-duta Barat dan para penasihat Freemason dan Zionis.

    Saya ulang..!!

    Peranan Tn Haji Hadi lebih berbisa dan bijak dari Almarhum Tuan Guru Nik Aziz yang mesra DAP, Pluralist/Lgbt dalam PKR dan pro syiah dari PAN.

    Syabas dan terima kasih Tuan Guru Hj Hadi Awang...!!

    ReplyDelete
  13. good information and nice blog. thank you so much for article

    ReplyDelete
  14. PEMILIHAN BERSATU JADI PENENTU
    ALJUB TENDANG ATOK ITU SUDAH PASTI
    ALJUB JUMPA JIDIN INI AKSI TERBARU
    UMNO PAS POPCORN TAMBAH & TEPUK DNG PADU

    HAMBATKAN SAJA ALJUB DAN ATOK INI
    PEMIMPIN LUSUI BERKARAT BERAMBOS KINI
    RAKYAT DAH MELUAT MENYAMPAH HARI HARI
    HAPUSKAN TERUS SEMUA LEGASI TAK GUNA INI



    kikikikiki...

    FORMULA TURUN HARGA = BMF + JUARA ASNAF + HAAH TEPUK

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.