Friday, June 22, 2018

Analisa : Apa Yang Boleh Diharapkan Selepas 23 Jun 2018??

Perlu diingat bahawa UMNO kini berstatus pembangkang kecuali di Pahang dan Perlis.

23 Jun 2018 adalah satu lagi tarikh yang sangat penting untuk menentukan parti ini mampu untuk bangkit semula dengan cepat atau pun tidak.


Program ini adalah untuk memilih kepimpinan tertinggi sayap-sayap yang sepatutnya mampu menjadi blok pembangkang yang boleh menggegarkan Pakatan Harapan dan kerajaan PH selain daripada mampu mentadbir parti sendiri.

MAKA adalah tanggungjawab setiap perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri untuk memilih pemimpin-pemimpin yang extra special, berwibawa, rajin dan mampu bersaing dalam arena politik negara.

Penyakit-penyakit seperti syok sendiri, egois, elitis dan ekslusif perlu dijauhi.

Mana-mana yang gangrene membusukkan dan tidak boleh dirawati lagi mesti dipotong dan dibuang.

Kita tidak mahu ketua-ketua yang hanya sekadar buat sidang akhbar atau kenyataan bertulis sekali-sekala sahaja tanpa mendatangkan sebarang impak kepada parti lawan dan kerajaan PH. Perlu lebih daripada itu.

Dan janganlah terlalu cepat bersetuju dengan parti lawan. Dah namanya pembangkang maka kita juga mesti faham strategi propaganda. Contoh mudah, parti DAP dan PH tidak pernah bersetuju malah kerap menuding jari menyalahkan BN.

Sikap berpuak-puak dalam parti perlu dihapuskan dengan kadar segera sebaik sahaja keputusan pemilihan diumumkan. Politik wang mesti ditolak dan dibenci.

Calon Ketua Wanita

Calon Ketua Pemuda

Calon Ketua Puteri


Barisan kepimpinan sayap-sayap yang baru dilantik pula diharapkan bersikap neutral dalam pemilihan kepimpinan tertinggi UMNO Malaysia yang akan diadakan pada 30 Jun ini.

Apa pun, realitinya memang pahit. Perkara penting yang perlu difikirkan dan diperhalusi semasa mesyuarat nanti ialah:
a. Samada kepimpinan tinggi sayap-sayap mampu untuk menjadi ikon-ikon pembangkang dan juara rakyat yang boleh dibanggakan oleh setiap ahli sayap-sayap UMNO. Begitu juga dengan penerimaan rakyat Malaysia yang terdiri daripada berbagai umur, agama dan bangsa.

b. Sama ada kepimpinan tertinggi sayap-sayap ada uumph, boleh bersaing serta menyerlahkan diri di arena politik negara kelak.
Sudah tidak ada lagi kemudahan seperti sebelum PRU14.
1. Ketua Wanita, Pemuda dan Puteri bukan lagi berjawatan Menteri. Media perdana termasuk portal-portal utama bukan lagi menyebelahi parti UMNO.
2. Suara mereka nanti akan tenggelam atau sengaja ditenggelamkan oleh kerajaan PH yang menguasai media perdana sehinggakan tidak relevan di dalam politik negara.
3. Begitu juga jika kepimpinan tertinggi sayap yang baharu bukan merupakan social media influencer, tidak mempunyai akses kepada audian yang besar dan tidak mampu mempengaruhi orang ramai melalui jangkauan mereka di dalam media sosial. Sebagai contoh ialah bagaimana caranya Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang baharu mahu menyaingi atau lebih menyerlah jika dibandingkan dengan Mat Disko PH.
4. Dan jika tidak mampu dilakukan, ahli-ahli sayap UMNO berkemungkinan besar akan cenderong dan lebih meminati kepimpinan muda dan wanita pihak lawan, manakala kepimpnan tertinggi sayap hanya gah sesama rakan-rakannya sahaja.
5. Maka di dalam kekurangan dan kesusahan yang bakal dihadapi, sayap-sayap UMNO perlu bergerak sebagai satu entiti parti dan bukan hanya seorang dua sahaja yang terserlah atau popular.
6. Tiada gunanya memiliki struktur dan ramai exco parti tetapi akhirnya, hanya 2-3 orang sahaja yang buat kerja! Malah tidak mengejutkan jika nama exco yang tidak buat kerja itu tidak dikenali oleh ahli-ahli sayap parti seperti yang berlaku sebelum ini!
Memang pahit untuk ditelan tetapi perkara-perkara di atas yang bakal dihadapi kelak.

Seperkara lagi, bohong jika ada yang menafikan akan ada perpecahan kerana sejarah membuktikan UMNO pernah berpecah belah disebabkan pemilihan parti.

Dan dalam situasi hari ini yang menuntut perpaduan dan satu hati di kalangan pemimpin dan ahli-ahli parti, yang menang perlu berlapang dada menerima yang kalah untuk bersama-samanya dan tidak memulau atau menjauhi yang kalah.

Manakala yang kalah perlu menerima kenyataan, tetap berkhidmat, tidak merajuk bodoh dan tidak lompat ke parti lawan! 

Bersiap sedia juga jika ada yang menyalahguna kuasa untuk mengharamkan parti UMNO!
Baca seterusnya : Bolehkah UMNO Berubah?
(Penulis akan menulis tentang calon Presiden, Timbalan, Naib-naib dan MT UMNO yang patut disokong pada artikel seterusnya)

Untuk memudahkan lagi perwakilan sayap-sayap memilih daripada beratus calon-calon yang bertanding esok, di sini penulis sertakan beberapa nama calon untuk dipertimbangkan.

Calon-calon menghantar sendiri biodata dan infografik untuk dinilai. Penulis setuju yang mereka ini mempunyai track record kerja serta sumbangan yang sangat baik dan mereka memang patut diberi sokongan.

03 : Calon Naib Ketua Wanita

105 : Calon Exco Pemuda

117 : Calon Exco Pemuda

207 : Calon Exco Pemuda

115 : Calon Exco Pemuda

56 : Calon Exco Puteri

Senarai calon-calon Wanita : https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.umno-online.my/wp-content/uploads/2018/06/wanitapusat2.pdf&hl=en_US

Senarai calon-calon Pemuda : https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.umno-online.my/wp-content/uploads/2018/06/pemudapusat3.pdf&hl=en_US

Senarai calon-calon Puteri : https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.umno-online.my/wp-content/uploads/2018/06/puteripusat2.pdf&hl=en_US

Baca ini: Bolehkah UMNO Berubah?



(Artikel selepas ini... Calon-calon MT UMNO pilihan)

102 comments:

  1. INSYAALLAH UMNO AKAN BANGKIT SEMULA!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO aja yg boleh jaga maruah Melayu. La ni kerajaan DAP PH kencing Melayu.

      Delete
  2. Reformasi UMNO!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana pergi transformasi najib?

      Delete
    2. Aku nak tanye bile hage petrol nk turun..hapus tol.rezab negara dah menyusut.. Gst zero hage brg lg mahal.. Gile bab ke ape ph?

      Delete
    3. Sebenarnya senang aja nak faham masaalah kerajaan PH.

      Kerajaan PH hilang RM42 bilion + RM3 bilion sekelip mata.

      0% GST tapi harga petrol tak turun & sama harga bila kena GST.

      Harga barang tak turun & naik ada la.

      Tak mungkin PH boleh hapus tol.

      Tadbir kerajaan tapi mentaliti masih pembangkang. Habis pelabur2 asing pakat lari & nilai labur jatuh bilion ringgit.

      Rakyat jugak yg kena kencing oleh PH.

      Delete
    4. 6.55 sudah buat report? Setakat menyalak buat apa.

      Delete
    5. PH menanam tebu ditepi bibir. Rakyat Msia: Dengar guruh dilangit air tangki/tempayan/ampangan dicurah buang. Akhirnya MELOPONG kerana hujan tak kunjung turun.

      Delete
    6. Janji najib lagi hebat. Sampai malam pilihanraya pun sempat lagi berjanji macam2. Tapi kenapa rakyat tak nak undi bn? Sebab rakyat sudah tidak percaya najib. Najib penyebab bn runtuh.

      Delete
    7. 7:22

      Sebab rakyat termakan dgn propaganda PH & cina undi tokong depa DAPig!

      Delete
    8. Kelentong PH menjadi. Rakyat hancing dikencing DAPig, Madey & PH

      Delete
  3. Saya nak pilih calon mentaliti pembangkang bukan lagi kerajaaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diam la ko ni. UMNOngok mampuih dah!

      Delete
  4. Siapa banyak duit dia boleh menang. Hidup umno!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa banyak menipu, fitnah dia boleh menang.Hidup PH@ pungkoq!

      Delete
  5. Akar umbi umno menolak calon yg gagal dan takut bersuara menegur kepimpinan terdahulu. Takut hilang jawatan, takut hilang sumber pendapatan..buat apa sibuk2 tawar diri jadi pemimpin? Lagi satu pesanan, jangan pilih calon kerana keturunan. Buang imej elite agar rakyat mudah berdamping.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oii bodoh..baru kalah sekali dalam 100 tahun ko dah ikut rentak pembangkang salahkan pemimpin??


      Ko pernah dengar x ahli dapig maki lim kit sial atau gone eng wpun rasuah kepala bapak punya besar..racist, kira excel pun tak betul..tapi kena mereka menang???

      Kerana mereka konsisten menyerang Najib/ UMNO tanpa ragu atau toleh belakang..
      Wpun dapig berpuluh tahun kalah..ada mereka rombak ke kepimpinan atau ubah dasar mcm si KJ Berok tu tengah menyalak tuu??
      Org umno ni kebanyakan lemah akal, stereotaip dan bodoh.. Wpun DS Najuib tu sangat bijak dan kuat kerja..tapi ahki bawah bodoh..lembab.. asal kalah je hentam pemimpin 'tak boleh tegur'.. Ko nk tegur tahap mana dan zaman Madey dulu ko boleh tegur die maki mcm Najib kena ke??

      Ini satu contoh..UMNO memang xberubah.. Sebab MENTALITI menyalahkan parti. Fitnah dan jahat musuh langsung tak disebut punca kejatuhan BN.. Asyik ikut rentak KJ BEROK Zumba tuu.. Salahkan Najib.. Dia punca kalah, anak muda tak minat UMNO.. Nk tutup isu. Dia bubuh salah pada Najib..inilah PENYAKIT sebenar UMNO!!


      Delete
    2. Pemimpin yang berjiwa besar ialah pemimpin yang sanggup mengaku kesilapan. Mustahil najib tidak tahu langsung pandangan rakyat terhadap kerajaan beliau dahulu. Nak rombak kepimpinan pun payah sangat? Najib sudah letak jawatan. Sekarang giliran zahid beri peluang kepada pemimpin lain terajui umno.

      Delete


    3. Org UMNO yang jahat2, yang membuat fitnah, yang menipu rakyat, yang rasuah semuanya habis keluar, masuk PH ..... itu yang jadi masalah UMNO sekarang.

      Delete
    4. June 23, 2018 at 2:18
      Ini analisa terbaik aku sokong seratus peratus.mmg ramai je bawahan yg bangang dlm umno ni tak nampak kebaikan najib lebih percayakan fitnah terhadap pemimpin sendiri.tengok cina lk sial sentiasa dihormati even parti mushnya mca pun ciba tak bantai.Mungkin juga ahli dap juga ahli mca.

      Delete
  6. Umno xkn berubah lagi sesi ini. Mungkin kena tunggu 50 tahun lagi..dah kalah teruk masih TAK TAHU KAT MANA SAKIT..KAT MANA SILAP.. Asyik duo pakai slogan bodoh 'kena tegur pemimpin'.. So nampak sgt puak umno ni tak tahu apa punca rakyat tak undi dan Bn tumbang..mereka mcm berkhayal tak reti baca mrdia sosial ke ape.. Hbis nak sedap hati 'umno mesti berubah..' Berubah apa???

    Punye bodoh tak nampak serangan bertubi lautan fitnah sebelum pru14, parasit dalam umno yang ditaja madey, tiba2 perkara pokok ini tak diambil berar, sibuk nak ubah dasar lah..ubah sistem lah..pecat pemimpin lah.. Bodoh dan sunguy bodoh wahai org umbo oii..tolong le hidup sikit akal tum.fahami apa realiti...kenali politik.. Dan siapa musuh kamu..kamu sdg lena kah??cer tengok ph bila kalah

    Ade x mereka slow down salahkan diri mereka??? Takde kan..mereka terus lamcarkan serangan bertubi berbelit pada umno..itulah cara mereka motivasikan ahli dan macai untuk terus semangat..tak jatuh..
    Ini umno?? Cer tgk perangai Ku Li 2 x 5 madet je.. KJ kitol?? 5 x 2 azmin ali je...woii org umno buka la mata bg luaass sikitt!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak suruh sokong zahid ke? Banyak zahid labur duit? Umno ok lagi. Yang teruknya mca gerakan dan mic. Kalau setakat jadi blogger tak payahlah nak berlebih. Pemimpin datang dan pergi. Yang gagal macam najib dan zahid harus undur diri. Belajar pikul tanggungjawab.

      Delete
  7. Tepat kata anon 2.18 ramai kalangan pemuda tidak jitu semangat perjuangan umnonya kerana baru naik di pertengahan jalan, duduk dan hidup selesa pulak tu. Jadi apa2 dgn mudah salahkan driver sedangkan mereka berbekalkan pelbagai ijazah dari segi akademik.
    Umno adalah pemacu dan pemangkin kepada bersatu padu rakyat malaysia yg berbilang bangsa dan agama disamping menjaga memberi hak yg sepatutnya kepada 65 peratus warga melayu/islam.
    Carilah dalam lipatan sejarah betapa berterimakasihnya bangsa lain yg tidak diterima oleh negeri asal mereka tetapi org melayu/Islam menerima mereka sama2 sebagai wnegara malaysia. Inilah asas perjuangan umno yg perlu diingat oleh gen muda.
    Tunjang perpaduan inilah yg menjadi sasaran serangan bagi melemah dan menjatuhkan kerajaan bn/umno. Memang cara yahudi menjatuhkan sesuatu bangsa melalui kempen fitnah agar bangsa itu sendiri membenci pemimpin mereka.
    Adakah pemuda umno tahu mendalam dalam setiap isu yg dibangkitkan? Tahukah kita bahawa kononnya kertas pertuduhan keatas DSN telah disiapkan thn2015 lagi oleh pejabat AG dlm kes 1mdb? Patutnya DSN dah boleh dituduh di mahkamah dgn mudah dan cepat kerana bukti dah cukup kuat kata betina kafir harbi swk rpt!
    Begitu juga dgn berbagai fitnah dan pembohongan keatas pemimpin umno yg melemahkan semangat. Susah sgt nak berhujah duit kita masih ada seribu dalam poket tapi tiba2 ada satu orang melapor duit itu telah dicuri, pelik lagi ajaib.
    Apa pun perangai tidak memberi atau beri tak cukup duit tambang pengundi luar perlulah dihentikan terus kerana berkhianat kpd parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak salahkan pemuda? Berapa peratusan pemuda jadi calon? Mana janji pembaharuan najib jika pemuda dan wanita tidak diberi peluang sewajarnya? Kebanyakan calon umno pru 14 dipilih atas dasar dia penyokong kuat pemimpin tertinggi atau calon mb..untuk persediaan pemilihan umno akan datang.

      Delete
    2. Golongan tua dan veteran dalam umno lah yang selalunya jadi api dalam sekam, gunting dalam lipatan. Ada yang pegang jawatan, bila tidak dicalonkan, mereka ajak pengikut pulaukan calon atau undi pas. Duit peruntukan mereka sapu. Perasan warlord konon.

      Delete
    3. telinga tok nan dah kene potong kee...

      Delete
  8. HIDUP UMNO!! KITA MAHU UMNO KUAT BALIK & TAWAN BALIK KERAJAAN DAPig NI!!

    ReplyDelete
  9. Syok sendiri..rakyat tk peduli pun sapa yg dipilih..zaman umno dh berlalu.. zaman menyamun dh berlalu..<(')

    ReplyDelete
    Replies
    1. bonus raya dapat berape babi sial... ye lah penyebar fitnah sepanjang waktu tentu dapat tulang babi dari kenduri dapig gone eng tu.. org bodoh aje sokong atok penjahanam ekonomi..

      Delete
    2. Zaman najib dptlah bonus 10k..zaman tun m xde dpt apa pun..sebabnya kami iklas buat kerja tumbangkn pemimpin korupsi..

      Delete
    3. Kesihan cai teddy manoff ni. Kena kencing & bau hancing.

      Delete
    4. Dalam hati ted manoff sedih dan malu tu parti yang disokong jadi tempat kencing dap.busuknya.

      Delete
    5. JANGAN LAYAN!

      Delete
  10. umno ditangkap dikepala nye... ditekan kebawah sehingga angota lain terikut menyembah....sehingga sekarang najib tak mampu dituduh dimakamah... jadi ape tu tuduhan sebelum pru14...selepas pru14 masih ada yg bersuara seolah najib dah bersalah..bukan hanya rakyat dan ahli umno... bahkan ada pemimpin yg mengiakan fitnah tersebut... perubahan ape yg nak dorang ketengahkan.. pemimpin konon tak boleh ditegor...tiada ada sorang pun pemimpin sejak dulu lagi yg lebih terbuka.. memberi peluang kepada semua yg memberi sebarang komen..transformasi bagai.. tn50.. adakah caci maki tu dianggap tegoran .. zahid diberi peluang.. kita tengok le performance dia... kj dah gagal... selain menari zumba ape yg mampu dia buat... gedik ngan puteri tu semua... tengku razali tu... tu mahdey kutty tak de beza nye... ingat bmf.. abd jalil kena bunuh.. ni semua zaman dia jadi menteri kewangan dulu... zaman kikis duit... rumah pun dah macam whitehouse... nak dipilih balik situa ni... org melayu ni bodoh sungguh ke nak pilih org tua renta dah expired ni..

    ReplyDelete
  11. Perlu masa panjang utk pulihkan umno atau terus dilupakn..doc parpukari pun dh ubah haluan..doc bila lagii..

    ReplyDelete
  12. Habis bn..GELAKAN umum keluar bn..kikiki..๐Ÿ˜ธ๐Ÿ˜ธ๐Ÿ˜›๐Ÿ˜๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜„

    ReplyDelete
    Replies

    1. Satu kerusi pun tak dapat.... Ada pun tak ontong tiada pun tak rugi.


      Delete
  13. Cts xberani nk terima komen..terpaksa buat komen sendiri..kikiki..apa nk jadii dgn khairulryezal osman kutty nii..kikiki..

    ReplyDelete
  14. Tun faisal katik pun ko sokong doc..?buang masa lyn mamat hanat nii doc..baik suruh dia bunuh diri..kiki..

    ReplyDelete
  15. Mana perginya en.mugabe kita nii...lps pru langsung xnmpk muka..memyorok kerr..kikiki..dulu ckp besar sembang nk mng jerr sekarang tersembam dlm jamban...kikiki...๐Ÿšฝ๐Ÿšฝ๐Ÿšฝ๐Ÿšฝ๐Ÿท๐Ÿท

    ReplyDelete
  16. Umno boleh pergi jahanam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cencaluk ni aku peghati je. Nampak sangat busuk hati Geng PHd dia. Pehal merempan kat tapak umno ni tK laIn jadi batu api. Pi jaga ph-ifnah ko tu yg jap lg dh nk bubar sbb gaduh antara padti. Tak lama dah tu. Kalo nk bubar tentu la berapa belas keruzi banding dgn 50 lebih kerusi. Ko tk guna otak ke?

      Delete
    2. Macai umno berbangga dengan 54 kerusi tetapi parti gabungan semua sudah cabut. Apa guna walau ada 54 kerusi? Mesyuarat perwakilan pemuda pun ada yang dibuat di bawah khemah. Tak faham jugak? Umno sudah hilang kuasa tapi kau masih lagi nak berlagak.

      Delete
    3. MAMAK MATDEY AL KUTTY ....BARUA DAPIGS...MELAYU BANGSATTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!

      Delete
  17. Bubar je la umno masuk bersatu. Buat pemilihan pun muka tu juga. Nak ubah apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY AL KUTTY ....BARUA DAPIGS...MELAYU BANGSATTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!

      Delete

    2. Bodo...nak masuk kandang babi

      Delete
  18. umno tak perlu berubah pun... ape yg perlu sangat perubahan... ph menang sebab fitnah... menang sebab janji manis.. habis manis sepah dibuang... tak perlu berubah pun rakyat akan tau selama ni ph ni munafik kapir harbi... lihat le pemimpin yg dorang ketengahkan... gone eng tu... bukak mulut aje bawak musibah.. rugi berbillion... tpm.. nyonya kipas yg tak kan mampu berfungsi pun... berada ditempat tu utk main wayang sayang laki penjubo... mat sabu... pemuja komunis syiah yg diberi jawatan menteri pertahanan.. beribu kali baik umno banding ape yg mamak kutty tu mampu sediakan... kutty karala tu sendiri.. sepanjang masa ape pun dia tak mampu buat melainkan tindakan org bodoh menjahanamkan ekonomi malaysia... perlu ape umno nak berubah berbandingkan sial tu semua...
    ya allah... najib tun razak menyediakan plan ekonomi yg terbaik... mamak kutty munafik ni jugak dipilih bodoh tu semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelan ekonomi terbaik taik babi kau. Seleweng, monopoli, tindas rakyat & tamak kaut harta. Cilaka

      Delete
    2. Cantik bahasa anda. Sekolah mana dulu?

      Delete
    3. banding ngan mahdey kutty tu, baik lagi lah najib tu... anak beranak sampai la ni org tau ada 400+ syarikat...ipar duai dok kaut kikis duit... kroni bakun yg bankrupt tetiba menjelma nak minta habuan..vincent tan dah beratur nak kutip pelaburan... najib dituduh sebelum pru14 macam dah bersalah... lepas pru14 baru nak gi siasat.. sebelum tu main tuduh aje...tapi ok jugak... lepas ni kalu menang le pulak bn... kita gi bongkar kaum kerabat dorang pulak.. ialah dah ada precedent... dah tak boleh nak tuduh salah guna kuasa tekan pembangkang... kita tengok lah berapa lori pulak harta yg dok dikumpul 22 tahun yg lalu... pergi le seluruh dunia ... kat argentina ke... tangkap semua kuda tu kita buat kenduri... tu semua kuda yg dapat cara haram...

      Delete

    4. Betul..... Mereka memfitnah dan membuat janji2 kosong kepada rakyat supaya memilih mereka.

      Delete
  19. Pru 15 ni umno nak bertanding berapa kerusi parlimen? Kerusi majoriti cina, kerusi sarawak apa cerita? Letak calon umno ke? Silap2 kurang dari kerusi ditandingi pas. Duit parti najib sudah sorok. Maklumlah nak bayar lawyer, nak tanggung badak air bukannya murah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang hang merepek ni ooi. Hang nak tanya benda 5 tahun lagi, silap2 hang pun dah gol. Maarop sintok betui

      Delete
    2. pru 15 ph nak mainkan isu ape le pulak ye... pru14 tu boleh le tuduh gomen tak pedulik ngan rakyat marhaen... sebab gst barang mahal..rakyat tertekan... org felda kena tipu... nelayan kena tipu... la ni org felda felcra nak percaya lagi ke ngan ph ni... ko cuba hasut nelayan...mungkin kena jadi tukun nanti... org yg dah kena berenti kerja puluh ribu sebelum raya ari tu... masih bodoh nak percaya ph ni lagi ke... barang tak kan jadi murah... bonus dah kena potong... hutang ptptn tak jadi hapus.. itu janji bohong.. ape lagi modal yg ph mampu ketengah kan...segala muslihat ph ni dah org tau... org ph ni munafik tak gaban kapir harbi yg menyokong tuntuan kristen evangelists... rakyat nak try... termakan janji manis... rupanye pahit hempedu... kesian umno... terpaksa bina balik ekonomi yg habis musnah dek puak munafik kapir harbi ni.

      Delete
    3. hahahaha ecrl akan diteruskan.... walaupun mahdey kata nak stopkan masa lepas menang aritu... yg cilakanye dorang ni... bn dulu set harga cuma 55 billion tapi oleh kerana ph yg merintah dah jadi 70 billion... rupanye vincent tan dapat kontract tersebut... kroni.. harga lagi mahal rakyat tak nak marah ke...bodoh org ph ni... munafik... tak pe... menang bn nanti kita gi gegor pulak syarikat ni...muat berapa lori le duit tambahan 15 billion tu nanti ye..

      Delete
    4. pelik betul otak situa kutuk tu... sebelum ni kata ekonomi malaysia bankrupt.. project tu kerajaan tak mampu nak teruskan... tetiba aje ari ni kata boleh... dah tu lebih mahal... 15 billion lebih mahal... dah macam ni punye sleweng masih ada org nak sokong ke org tua tu... bodoh macam ape le dorang ni...

      Delete
    5. BUKAN SITUA KUTUK....SI BEROK KUTUK!!!!

      Delete
  20. wah...yng komen...kutuk sakan Umno nampak...kami orang Umno ada berapa juta ahli...yang nak kuar BN ..silakan...kami orang Melayu Umno..menang kerusi PRu 14 ..bukan kerana fitnah bukan kerana menipu.PH tu golongan munafik dan kafir harbi...so...kami ada Allah...kami tak takut sbb kami di pihak yng benar..rejim PH...ada keberkatan ke dpt perintah negara hasil fitnah...tgok baru berapa bulan..ekonomi negara dah teruk...so Umno...bangkitlah...jgn putus asa...kita orang Melayu pantang....berundur.Pilihlah pemimpin yng ada kelayakan agama...InsyaAllah Umno akan bangkit semula...yng tak sokong Umno tu cukup2 jadi batu api...bolehkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko merepek apa nii syaitan..ko tgk post bawah nii..baca habis tau..⬇⬇⬇⤵⤵⤵

      Delete
    2. MAMAK MATDEY AL KUTTY ....BARUA DAPIGS...MELAYU BANGSATTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!

      Delete
    3. Ted golongan munafik..tk hairan pun dengan sifat menyondolko pada pakatan dajal.puas hati ko umno tumbng..najib lebur..tapi ko tanye la diri ko dapat kebaikannkepala bapak ape mentri duit pun calon penjara..perompak sedang bicara..

      Delete
  21. Khairulryezal osman kuttyJune 23, 2018 at 10:41 PM

    UMNO BERUBAH? MAKIN "GILA" YA:Najib, Anak Najib, Jamal Pelarian dan 73 ketua bahagian menang tanpa bertanding


    Dalam senarai yang diberikan kepada media, antara pemimpin bahagian yang menang tanpa bertanding ialah Datuk Seri Najib Tun Razak (Pekan), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (Bagan Datuk), Datuk Seri Hishammuddin Hussein (Sembrong) dan Datuk Seri Mustapha Mohamed (Jeli)

    Seramai 66 timbalan ketua bahagian dan 46 naib presiden bahagian juga menang tanpa bertanding.

    Ab Rauf menambah, 85 ketua Pemuda bahagian menang tanpa bertanding.

    Bagi ketua-ketua bahagian Wanita, 108 menang tanpa bertanding dan 126 lagi ketua bahagian Puteri juga menang tanpa bertanding.



    celahgelegar at 10:20 PM

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebanyakkan pemimpin umno ni memang bagus pun... org kat tempat mereka lebih tau dari org ph... org umno dah tau najib memang tak bersalah... selama ni cuma fitnah yg berjaya ditanam bersama janji manis yg mustahil akan dapat dipenuhi... baru sebulan lebih dah terbukti ph tak mampu memerintah... ekonomi jahanam... kwsp terpaksa dikorbankan.. petronas nyaris kena gadai... segala janji manis tu semua dah terbukti tak mampu dipenuhi... budak muda yg mengharap hutang ptptn hapus tu dah kecewa...gst 1 sistem cukai yg complete berbanding sst pun boleh diubah... 160 negara yg lain tau bertapa kuat menipunye ph ni kat rakyat malaysia...harga barang tak kan turun sebab sst ni... org bodoh aje yg percaya dia boleh dilakukan... dibandingkan ngan pemimpin ph yg diketengahkan... sape.. gone eng banglow takde swimming pool tu... bukak mulut aje berbillion bskl rugi... rugi bskl tu berapa banyak dana malaysia yg terlibat... duit pencen kwsp tabung haji ape bagai lagi.. berapa dorang nak beri bonus nanti... org tak boleh compare ke dengan yg lepas... pasal hutang 1 trillion tu dah tak laku dah... org tahu mahdey kutty penipu... mat sabu menteri pertahanan.. hahahah badut penyokong komunis ngan syiah tu yg nak diharapkan... tpm wanita pertama... hapah tak boleh harap... parti sendiri pun tak boleh handle.. azmin jamban... bodoh.. mahdey kutty dah jelaskan kat jepun dia dok ulang lagi masa interview kat london... perlu ke pemimpin umno kena tukar jika pemimpin ph ni aje yg mampu dorang ketengahkan...

      Delete
    2. KEPALA BAPAK KAU!! Ini KALI UMNO PASTI MAMPOS!

      Delete
    3. hahaha... typical ph supporter... tak mampu berhujah... tak layak diajak berdebat... takat tu aje yg mampu ko cakap.. kesian... org bodoh yg tak sedor diri tu bodoh...

      Delete
    4. KAN AKU DAH KATA ....MAMAK MATDEY TU BEROK!!!! MELAYU BANGSAT...

      Delete
  22. Virus perosak trojan horse madey laknatullah sudah mula menyelam masuk dalam UMNO...
    Nak kenal puak.celaka ni senang sahaja..mereka begitu ligat dan pantas menyalahkan memaki caci Najib, Zahid dan sesiapa sahaja yang menyatakan simpati sokongan pada Najib..

    Tapi tanpa disedari tak sedikit projek dan idea Najib diangkut jilat cedok rebranding counterfeit macam takde maruah..tak ubah seperti anjing kurap..

    Dahulunya semua itu dikeji..brim dedak haiwan..etc..now?? Hutang trillion yen..apa macam bahlol??

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAN AKU DAH KATA ....MAMAK MATDEY TU BEROK!!!! MELAYU BANGSAT...

      Delete
  23. Perjangan UMNO yang sebenar dan tulen ialah mereka yang SEDAR dan MENYOKONG kepimpinan DS Najib Razak dan DS Zahid.. Apa kesalah Najib??

    Mereka dijatuhkan dengan fitnah serta cerita dongeng jahat..hingga kini satu pun tak terbukti di mana mana mahkamah dunia.

    Yang jelas, semua projek dan idea bernas Najib telah mengubah lanskap ekonomi dan meningkatkan sara hidup rakyat ..dengan beratus program bermacam..semua golongan rakyat satu tun tak teelepas..

    Jadi atas alasan apa kita mesti humban dan tolak Najib hanya kerana dia ditolak dlm PRU atas kempen ph yang jahat dan tak betul?

    Tolong beritahu kami apa yang betul dengan undi majoeiti pada ph yang super haprak tu ??

    Kita lupakah sejarah Islam.. bukan majoriti yang jadi penentu kepada yang HAQ.

    Apakah kita begitu.mudah dihasut dibodohkan.. yang putih dikatakan hitam..yang hitam diputihkan.


    Integriti sebab umno ditolak?? Ku-Li Batak spesis minda sekular Madey begitu bodoh..membodohkan ahli umno..untuk menang undi presiden..begitu lemahnya umno dengan spesis begini masih berlegar dalam umno.. lim guang eng berintegriti kah??

    Madey digelar kepala perompak berintegritikah?? Jadi rakyat undi mereka sebab apa??

    sebab demokrasi itu akan dimenangi oleh siapa yg kuat menguasai.minda rakyat.. betul atau salah itu soal lain..

    Sudahlah jgn jd melayu bodoh spt zmn Portugis menjajah Melaka... Nanti byk silibus Sejarah sekolah perlu ditambah untuk generasi akan datang..untuk mempameekam bodohnya dan lemahnya akal fikir DNA bangsa Melayoo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAN AKU DAH KATA ....MAMAK MATDEY TU BEROK!!!! MELAYU BANGSAT...

      Delete
  24. Tak perlulah banyak sangat nak diubah sampai macam nak kena bina yg baru..tetap ingat umno menjadi mangsa fitnah, pembohongan, manipulasi fakta campur niat jahat terhadap melayu dan Islam.
    Kafir harbi dibantu yahudi laknatullah us satu billion lebih menurut kata bekas pemimpin dap, senyap je cara mereka bawa masuk duit tu sampai gabenor bank negara atau cawangan khas kononnya tak dapat kesan.
    Tapi bila 2.6 billion derma untuk menguatkan negara Islam dari penjaga kota suci, malahan atas nasihat gabenor bank negara sendiri agar dimasukkan ke akaun peribadi DSN, maka gegak gempita satu dunia kafir harbi memfitnah duit itu dicuri dari 1mdb.
    Malahan pengkhianat bangsa, agama dan negara sanggup membayar yayasan yahudi clinton agar doj mengambil tindakan keatas syarikat perniagaan 1mdb utk memburuk2kan DSN.
    Akhirnya sebagai peringatan yg pedih, rupa2nya org yg dikatakan rapat sebagai rakan se kolej anak tiri DSN, itulah yg menjadi barua dalam memburuk2kan DSN dan isteri.
    Prinsip sama ada dalam syiah yg merupakan ciptaan yahudi laknatullah, iaitu kalau tak mencela sahabat dan isteri Nabi akan dianggap kafir. Begitu juga prinsip ajaran sesat evangelis, kalau tak menghina melayu, mereka akan diugut dan dipulaukan. Maka itulah jadinya mereka mendapat sokongan penuh lebih 97 peratus bangsa mereka. Hinggakan yg dalam komponen bn pun sentiasa mencakar belakang ibarat biawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAN AKU DAH KATA ....MAMAK MATDEY TU BEROK!!!! MELAYU BANGSAT...

      Delete
    2. Ok la duit 2.6bilion tu duit derma arab. Dah duit src tu derma siapa pulak?

      Delete
    3. Ko dh tangkap najib ke belom?? Judi forex lesap duit siapa?

      Delete
  25. Perjuangan UMNO yang sebenar dan tulen ialah mereka yang SEDAR dan MENYOKONG kepimpinan DS Najib Razak dan DS Zahid.. Apa kesalahan Najib sebenarnya?? Jika dia bersalah apa bodoh sangat UMNO pulak yang gelabah ubah prinsip?

    Tak sedarkah kita inilah grand design musuh Islam dan Melayu untuk hancurkan kita. Najib buat seribu satu kebaikan untuk benefits rakyat, tiba tiba dengan satu fitnah yang diulang 24 jam x365 x4 maka semua sudah rosak akal dan menolak kebaikan dan 'menyembah' fitnah itu.. bodoh ke cerdik bangsa Melayu??
    DS Najib...dan kini DS Zahid pula akan mendapat 'skrip' merompak wang?

    Mereka dijatuhkan dengan fitnah serta cerita dongeng jahat..hingga kini TIADA satu pun terbukti di mana mana mahkamah dunia atas kesalahan dituduh.

    Yang jelas, semua projek dan idea bernas Najib telah mengubah lanskap ekonomi dan meningkatkan sara hidup rakyat.. dengan beratus program bermacam..semua golongan rakyat satu tun tak terlepas.. tetapi kenapa nikmat yang diperolehi ini dinafikan?? Kenapa kita mesti dengar dan terima hasutan musuh pula? Biar kita ditolak 100 tahun tapi kita berjuang atas prinsip benar, jangan jadi munafik seperti Madey dan KJ..

    Jadi atas alasan apa kita mesti humban dan tolak Najib hanya kerana dia ditolak dlm PRU atas kempen ph yang jahat dan tak betul? Kenapa akal orang Melayu tak terbuka nampak dakyah si kafir harbi dapig?? Najib runtuhkan/ rampas/ rosakan institusi apakah yang rakyat menggila marahkan dia??

    Tolong beritahu kami apa yang betul pula dengan undi majoriti puak ph yang super haprak tu ?? Dengan bekal modal memaki mencaci memfitnah membuat troll bodoh kpd Rosmah, puak jahat inikah yang kita beri amanah untuk tadbir Malaysia, sedangkan dari awal serangan lagi mereka tiada integriti, berbohong, menipu dan u turn melibatkan isu pokok dan dasar! Apakah orang UMNO sendiri lemah tiada jatidiri.mudah benar serah kalah dan akur bisikan fitnah PH itu benar??

    Kita lupakah sejarah Islam.. bukan majoriti yang jadi penentu kepada yang HAQ. Perperangan Badar hanya 313 tentera Islam, minoriti.. berbanding majoriti tentera kuffar 1000++.. apakah yang banyak itu betul?

    Apakah kita begitu mudah dihasut dibodohkan..dengan media sosial PH, tapi yang dikecapi kita selama ini tiada berkurangpun.. yang putih dikatakan hitam..yang hitam diputihkan.


    Integriti sebab umno ditolak?? Ku-Li Batak spesis minda sekular Madey begitu rendah juga maruah.. mengikut rentak Madey.. jadi bodoh..dan membodohkan ahli UMNO..untuk menang undi presiden..begitu lemahnya situasi UMNO kini kerana org UMNO hilang prinsip mana satu betul pun tak tahu.. dengan spesis kitol begini masih berlegar dalam UMNO.. membisik kepalsuan kepada ahli2. Kalau ditolak UMNO konon konon soal Integriti Najib.. apakah pula Lim Guang Eng si kafir harbi tu berintegriti ?? Skandal besar rasuah sudah berada di mahkamah, kenapa dia menang pula?

    Itu bukti jelas rakyat memilih bukan mencari integriti..tetapi memilih siapa paling power fitnah dan menguasai media sosial.

    Madey digelar kepala perompak berintegritikah si tua kutuk itu? Jadi rakyat undi mereka sebab apa??

    sebab demokrasi itu akan dimenangi oleh siapa yg kuat menguasai minda rakyat.. betul atau salah itu soal lain..

    Sudahlah kita menggolongkan diri bersama Melayoo bodoh PH..atau Melayoo seperti zaman Portugis menjajah Melaka... Nanti byk silibus Sejarah sekolah perlu ditambah untuk generasi akan datang..untuk merakam bodohnya dan lemahnya akal fikir DNA bangsa Melayoo..
    Jadilah kita golongan Melayu Islam bermaruah berprinsip teguh hingga titisan akhir biar hanya tingga 10 orang atau kurang..kerana disisi Allah yang tidak memandang 'majoriti'..tetapi KUALITI!!
    Immune kan diri kita dari seruan bisikan PARASIT & MUNAFIK moden..

    Wallahualam

    ReplyDelete
  26. Alhamdulillah.
    KP Pemuda UMNO Ashraf Wajdi.. Elemen Islam dalam UMNO kembali kukuh..ya Allah permudahkanlah urusan kami..kukuhkanlah penyatuan kami umat Melayu Islam dalam.UMNO...ameennx10

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanding pun kalah..dah tk berguna pun..mng tanpa kuasa ibarat najib tanpa rosmah..saya xtau duit masuk akaun..kikiki..๐Ÿท

      Delete
    2. Duit masuk akaun tak tahu punca, beratus beg berjenama mewah, barang kemas pun tak tahu punca..teringat kpd arwah bapanya yang pernah menawarkan 2000 ekar tanah sawit atau getah di johor kpd seorang menteri singapura suatu ketika dahulu. Pilih saja lokasi mana nak di johor..bagi menjalin hubungan erat dgn singapura. Nasib baik singapura menghargai integriti melebihi segalanya. Hal ini dibongkar oleh mendiang lee kuan yew dalam biografinya sblm meninggal.

      Delete
    3. golongan munafik dan syaitan dikenali sudah mula panas punggung.. hajat nak proksi mahapiruan nak takluki PEMUDA UMNO... tengok2 jdi bubur nasi McD... meroyan lah komen memaki memfitnah..

      yang aku kesah si Atok Penyangak tak tahu menahu beli kapal selam ..tak tahu menahu ke Eric Cha lesapkan 12 billion.. atau buat2 tak tahu 31 billion daim main judi forex...atau dia sama2 juga membuat taktahu..

      elloo macai ph.. ubah mental sikit.. korang macai KERA jaan skrg ni...bukan pembangkang...

      ekekekeke

      Delete
  27. hadoiii...syok sendiri..sapa pun pegang umno..sapa pun tak kisah..pemakan rasuah..baik calun lembu..tak makan rasuah..pru 15..melingkok semua umno..sumber rasuah dah tak dak..boleh bagi tongkoi kayu dan pasir saja..

    ReplyDelete
  28. sial le cilaka pentaksub mahdey kutty karala ni... sial le... ecrl tu tetiba aje dah beharga 70 billion... naik 15 billion beri kat kroni... 15 billion kalu nak beli bag barang kemas muat 1 kapal pun tak mahal cam tu... dah tu ekonomi malaysia la ni dah merundum 20 biilion... masa depan akan lebih gelap kerana cari pasal ngan negara cina... habis org felda felcra... korang nak cari market kat mana minyak sawit dah kena tolak dek europa... mahdey sial tu nak kayakan kroni pada time yg terakhir hidup dia dan menyusahkan rakyat... tak pe... kalu dia dah mati pun... kubor dia pun kita bongkar nanti... keturunan kroni semua kita bongkar.. la ni tak de lagi istilah menekan pembangkang.. dah dihalalkan semua... siapa yg akan ambil alih bn nanti jika tak sanggup bongkar semua sysrikat puak dorang tu.. baik letak jawatan... kita pilih yg nak gi bawak lori pegi angkut harta haram dorang tu semua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita perlu buat pertandingan cara memasak kuda... minggu pertama bn menang nanti... kita bawak kapal.. tangkap semua kuda kat argentina tu.. rendang tok kuda... asam pedas kuda..beriani kuda... kuda bakor... dan bermacam lauk pauk kuda... kita buat kenduri kesyukuran..

      Delete
  29. Doc..mari sertai ph..dh byk bloger najib dulu join ph tapii masih malu2..ada jawatan baikk utk doc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko sendiri kata jika ph menang dorang nak beri ko jadi blogger upahan dorang... ko pun hancing kena kencing ke.hahahaha...

      Delete
    2. Nii kes lain..kita nk cari org yg berpotensi utk dilantik sebagaii pejuang maya ph..aku cuma memantau blog tertentu jerr..ada juga budak2 najib cuba kipas anwar tapii biasalah sebelom dia join anwAr kita bongkar habis2san..kita sebagaii pengingat saja..anwar nk ambil geng najib kita kasi ingat sama dia byk lagii org berwibawa dlm ph..kes doc lain sikit..percayalh umno akn ambil masa lama utk pulih atau terus dilupakn..๐Ÿ˜€๐Ÿ˜ƒ

      Delete
    3. ����tedmunafik.. pencacai macam ko nak pantau apa? layak pantau pungkoq kapir ke pungkoq penyangak tua..?? eh ehh..ehhh rajin betul ye.. baut service... bape sen dedak ko dapat jadi pemantau barua madey?

      xpyh kacau UMNO la tedbarua oii... umno takkan ada lagi tempat parasit..

      geng najib takpe kot..geng mamak makan babi ni mau bunuh bagi pupus jgn wujud lagi dalam umno...

      golongan munafik dan syaitan dikenali sudah mula panas punggung.. hajat nak proksi mahapiruan nak takluki PEMUDA UMNO... tengok2 jdi bubur nasi McD... meroyan lah komen memaki memfitnah..

      yang aku kesah si Atok Penyangak tak tahu menahu beli kapal selam ..tak tahu menahu ke Eric Cha lesapkan 12 billion.. atau buat2 tak tahu 31 billion daim main judi forex...atau dia sama2 juga membuat taktahu..

      Delete
  30. Anon 8:36..aku biasa lah..dh lama aku jadii pejuang maya dari zaman paklah sampai tun m kembali jadii pm..bab dedaq2 ko tanyalah penyokong2 najib sebab mereka mmg pakar dlm hal tuu..aku org lama..tahan lama..mana2 lobang aku masyukkkkk...kikiki..๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜๐Ÿ˜„๐Ÿ˜›๐Ÿ˜๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜€

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tedmunafik ko bukan pejuang tapi ko hanya kudis dalam alam maya. Lebih tepat pelacur maya siber, maruah zero, janji masyuk..babi terhidang pun ko sanggup jamah, Agama dan Bangsa ko telah celah kangkang, ko rase mase mampos nanti Mahapiraun boleh kasi ko 'tiket vip'..

      Delete
  31. Tedmunapik, aku juga dah kenal ko dlm al maya, kenal sifat kebabian ko, dengan nickname mcm2..tapi gaya mencacai, accent of language.. 'signiture' pelacor siber maya sekor je, mungkin ko ade ratusan akaun maya lain sbg babi upahan untuk penuhi ruang komen2 utube, tweeter, fb2.. Tp kemuncak hayat makhluk mcm ko ending selalunya buruk dan menjijikkan..Insya Allah..org mcm ko takkan selamat, takde tenang hidup, akn ditimpa byk.musibah anak cucu ko nanti..mungkin..

    Berjogetlah laju sikjt tedmunafik..semebtara madey sedang jd piraun..lebat kot dedak..lubang masyukk lg dalam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari minum dulu sambil tgk bola..sembang politik sampai esk pun xhabis..marilah dtg sini aku belanja..duit bonus masih byk nii..☕☕๐Ÿš๐Ÿ›๐Ÿ๐Ÿ”๐ŸŸ๐Ÿž๐Ÿฉ๐Ÿฎ๐Ÿฆ๐Ÿจ๐Ÿœ

      Delete
    2. Penjilat mahababi tgk bolajudi...sambil bet taruhan online gambling ke tedbabi oii...kah kah..kah vincent tan dpt ang poau woo...ecrl sudah je 70 billiuuunn...
      Bonus kerja duit haram..duit dari sumber haram.. jadi pemantau mahababi... Entah ape la halatuju idop ko ted munapik oii...kikikki

      Delete
  32. ไปŽไธ่ƒฝๅœจ? ๅˆ†ๅผ€ๆœบ็ฅจ็ฅจๆ•ฐ็ ๆ•ฐ!ๅŠžๅ…ฌๅ›ญๅœฐไธŠๅˆ็ก?้‚ฃ็บงๅˆซ. Najib ้ขๅจ˜ไปฌๅ‘ข 2。6billion..


    ่ฟ‡ๆฅ็œ‹ไบ†่งฃ่ฏดๆ˜ฏๆˆ‘ๆƒณ celaka bn ็ป™ไบ†ๅ•Š~…!

    PrOooTt๐Ÿ’จ๐Ÿ’จ๐Ÿ’จ

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAN AKU DAH KATA ....MAMAK MATDEY TU BEROK!!!! MELAYU BANGSAT...

      Delete
  33. Kalau macam ni mentaliti umno alamat dah nak mampuslah umno,dah kalah buatlah post mortem baik2,baiki apa yang perlu tapi nampak masih bodoh sombong lagi.

    ReplyDelete
  34. Apekwbwnda nye abu. Kalau nak wat post mortem ke pape, tak kan la umno nak crite 1 donea. Agak2 la. Kat luar sane ramai sgt org mwnyebok hal umno. Cam gila talak jw deme. Buat senyap2 dah la. Bukan cam ph sinisters tu memnajang nye buat press. Tapi kerje 1 habuk pon tk jalan.

    ReplyDelete
  35. Betul tuu pak abu..hampir 80 peratus dikuasai oleh org yg sama saja dibawah najib..kata nk meremajakan umno tapii yg dh tua bangka tk bagi ruang pada org muda mmg ke lautlah..dh kalah pru tapii masih nk bertanding ketua bahagian patutnya beri org lain peluang utk baiki umno..

    Saya xtahu mcm mna wang 2.6 billion masuk akaun saya-najib..

    ReplyDelete
  36. Bulan raya n nk buat open house..
    Menu..
    1.lemang tomato
    2. Rendang tomato
    3. Ketupat tomato
    4. Sambal tomato
    5. Lontong tomato
    6.

    ReplyDelete
  37. Itu dialog tua kutuk la ted.ki ki ki..
    Tua kutuk..sia pa beli T7..saya tk tau..dan tk diberi tahu..itu sifu 22 tahun yg ajar najib

    ReplyDelete