TRANSLATION

04 March 2020

Biadap! PM Baharu Yang Dilantik YDP Agong Adalah Palsu @ Bogus?

Nampaknya, ramai pihak yang tidak sedar (atau buat-buat tidak peduli) kenyataan mereka boleh dianggap menderhaka kepada YDP Agong dan kuasa baginda seperti yang termaktub di dalam perlembagaan.


Contohnya ialah S. Thayaparan, kolumnis Malaysiakini.

Menurut kamus Cambridge, bogus bermaksud false, not real, or not legal.

Thayaparan menulis :
Perdana Menteri semasa adalah perdana menteri palsu - sehingga dan melainkan jika dia bertahan dengan undi tidak percaya. (The current prime minister is a bogus prime minister – until and unless he survives a no-confidence vote)
https://www.malaysiakini.com/news/513143


1. Apakah Thayaparan bermaksud YDP Agong tidak mampu untuk membuat keputusan bijak, berat sebelah atau telah menyalahgunakan kuasa baginda untuk melantik PM 'bogus' atau 'palsu'?

3. Realitinya, tidak ada 'palsu'nya perlantikan Muhyiddin Yassin kerana beliau dilantik secara sah oleh YDP Agong.

4. YDP Agong mempunyai kuasa yang amat luas dalam melaksanakan budi bicara baginda. Perkara 40(2) dalam Perlembagaan Persekutuan jelas menyebut bahawa YDP Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya melaksanakan fungsi melantik seorang Perdana Menteri.

5. Dalam Perkara 43(2) (a) disebut bahawa YDP Agong melantik seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri.

7. Ketetapan yang diputuskan oleh baginda tidak boleh dipersoal lagi.

8. Kepada Thayaparan dan yang lain, jika PM baharu sudah dilantik, maka jangan cuba buat pandai, biadap dan derhaka kepada YDP Agong dengan melabelkan PM sebagai 'bogus' atau 'palsu' atau apa sahaja yang tidak elok!

9. Thayaparan ..... belajar balik pengetahuan perlembagaan kamu dan sedar bahwa negara ini mengamalkan Raja Perlembagaan. Jangan perlekeh dan derhaka kepada Agong.

10. Kita minta Malaysiakini supaya buang sahaja artikel sampah itu dan berhati-hati apabila menyiarkan laporan yang menghina dan mempersoalkan titah YDP Agong. Cukup-cukuplah menjadi alat untuk mengadu domba rakyat.

11. Kita juga berharap agar pihak berkuasa bertindak tegas supaya institusi Raja tidak diperlekeh dan dihina oleh mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab.




15 comments:

  1. Jilake barua DAP ni!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paria lu mau apa . Kami Tak terima keling paria lembu qda di Malaysia. Pundekkkkkk

      Delete
    2. Tangkap aje Thaya tu. Another ungrateful drunkard.

      Delete
  2. Thayaparan..apa mau tulis dekat Media..Pi Istana la jumpa YDPA bagitahu terus..ada Berani ka..tulis kat Media berani la tayarparan..tukar nama la Ane..Thayaparan jadi TAYARBURUK..

    ReplyDelete
  3. Thaya alang-alang u sudah tulis pasal u kata itu PM palsukan..mau minta tolong sama u tulis sekali la "MANA PERGI ITU DUIT TABUNG DERMA RAKYAT MALAYSIA MAU TOLONG KERAJAAN PH BAYAR HUTANG 1 TRILLION DULU"..mau kasi berita Palsu jugak ka Thaya..ini Rakyat Malaysia semua mau tau la Ane..

    ReplyDelete
  4. Cubaan menjadikan Republic gagal kemincak perebutan kuasa baru2 nih.
    Agenda harbi MENJUAL aset2 Melayu Islam,
    Persempadan semula kawasan pilihanraya.
    Pemilihan wakil dlm Pbt. Had umur mengundi dan mengukuhkan kedudukan rasis
    dlm sistem pendidikan dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  5. Tutup Malaysiakini!

    ReplyDelete
  6. Sour Losers. Polis bagi warning kat Ane ni, kalau dia berdegil Jabatan Pendaftaran Negara revoke kerarakyatannya dan halau ke India.

    ReplyDelete
  7. Tulisan menarik dari pautan FB DSN, khusus utk pengetahuan rakyat P.Pinang :

    Kerajaan yang tanggung, swasta yang mengaut keuntungan berpuluh bilion Ringgit.

    Saya beri fakta supaya Rakyat boleh menilai.

    1. Kerajaan DAP Pulau Pinang memberi projek terowong Pulau Pinang bernilai RM6.3 bilion kepada syarikat konsesi swasta yang baru ditubuh pada tahun 2013.

    2. Syarikat konsesi dibayar oleh kerajaan Pulau Pinang dengan tanah tepi laut paling mahal di Pulau Pinang dengan keluasan 110 ekar yang terletak di Tanjung Tokong dan persiaran Gurney.

    Walaupun dibayar harga penuh melalui tanah paling berharga, syarikat terowong juga diberikan konsesi tol 30 tahun.

    3. Kertas siasatan SPRM untuk projek terowong telah dibongkar. Pemilik syaikat konsesi mengaku telah membayar wang serta menwarkan kepentingan 10% dalam syarikat mereka kepada pemimpin-pemimpin paling kanan DAP.
    https://www.malaysia-today.net/2019/03/16/dari-fail-sprm-siri-10-maklumat-lengkap-sogokan-rm19-juta-untuk-menutup-siasatan-sprm-mengenai-terowong-dasar-laut-pulau-pinang/

    4. Mahkamah dedah syarikat konsesi terowong itu pernah membayar wang tunai RM19 juta (sebenarnya RM22 juta. RM3 juta lagi dibayar kepada satu lagi pihak) dalam usaha menghentikan siasatan SPRM terhadap projek terowong.
    https://www.bharian.com.my/berita/kes/2019/04/548339/terowong-pulau-pinang-ahli-perniagaan-didakwa-tipu-rm19-juta

    5. Kos membuat laporan untuk projek terowong sahaja ialah RM305 juta.

    6. Kerajaan DAP memberi tanah seluas 10 ekar kepada syarikat konsesi di Tanjung Tokong sebagai bayaran untuk kos laporan.

    7. Syarikat konsesi telah dan sedang membangunankan projek kondo mewah dua fasa di atas tanah 10 ekar tersebut.

    8. Fasa pertama dengan nilai pembangunan RM800 juta sudah siap dibina dan selesai dijual walaupun tidak ada sebarang pembinaan pernah bermula untuk projek terowong.
    https://www.penangpropertytalk.com/2019/08/site-progress-city-of-dreams-aug-2019/

    9. Pembangunan fasa kedua dengan nilai pembangunan RM1.2 bilion bermula tahun depan
    https://www.nst.com.my/business/2019/01/447930/ewein-bhd-set-embark-its-second-phase-city-dreams-project-2020

    10. Dari tanah 110 ekar yang diberi oleh kerajaan DAP, 100 ekar lagi adalah di persiaran Gurney.

    11. Projek syarikat konsesi seterusnya ialah projek pembangunan bangunan kondo mewah dan pejabat di atas tanah yang luasnya 50 ekar di persiaran Gurney dengan nilai pembangunan sebanyak RM15 bilion.
    https://www.edgeprop.my/content/penang-welcomes-rm15-bil-wellness-resort-city

    Baki tanah 50 ekar di persiaran Gurney lagi disimpan oleh syarikat konsesi untuk projek masa hadapan.

    12. Kerajaan DAP berjanji untuk melebarkan jalan yang panjangnya 2km di depan projek RM15 bilion itu dengan kos RM400 juta. Kos ditanggung oleh kerajaan.
    https://www.thesundaily.my/archive/2072790-XTARCH410515

    13. Kerajaan negeri DAP juga berjanji untuk menyumbang tanah kerajaan dengan keluasan 24 hectar di sebelah projek swasta RM15 bilion konsesi terowong itu untuk dijadikan taman rakyat yang dinamakan Gurney Wharf dengan tarikan seperti pantai berenang, water garden, hawker center, skateboard park dan lain-lain.

    Selain kos tanah, kos membina tarikan Gurney Wharf sebanyak RM180 juta juga akan ditanggung oleh kerajaan negeri.

    "After the Gurney Wharf land is handed over to the state government, tenders will called for development projects estimated to cost RM180 million to be financed by the state government."
    https://www.nst.com.my/news/nation/2019/07/506078/jagdeep-gurney-wharf-good-example-psr-reclamation

    14. Kerajaan DAP juga akan membina lebuhraya Pan Island Link (PIL) yang kosnya setinggi RM9 bilion untuk 19.5km (RM460 juta setiap km) untuk menghubungkan projek swasta RM15 bilion itu ke lapangan terbang Bayan Lepas.

    Leburaya Ini akan menaikkan lagi nilai projek swasta tersebut.

    Highway project from Gurney Drive to airport a boost to property market

    https://www.thestar.com.my/metro/metro-news/2018/07/21/adding-value-to-property-prices-highway-project-from-gurney-drive-to-airport-a-boost-to-property-mar

    ReplyDelete
    Replies
    1. 15. Projek lebuhraya PIL dan perojek terowong merupakan sebahagian dari projek RM46 bilion PTMP.

      16. PM ke-7 telah menulis surat bertarikh 1 Oktober 2019 kepada kerajaan DAP Pulau Pinang bahawa kerajaan pusat bersetuju membiayai kos projek RM46 bilion PTMP.

      "Ketua Menteri, Chow Kon Yeow berkata, persetujuan jaminan kepada kerajaan negeri itu dibuat melalui surat oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bertarikh 1 Oktober lalu."

      https://www.sinarharian.com.my/article/56154/EDISI/Utara/Pulau-Pinang-tubuh-SPV-untuk-keluar-bon-biayai-PTMP

      Kerajaan negeri yang beri tanah paling bernilai kepada syarikat konsesi swasta.

      Kerajaan negeri dan kerajaan pusat yang tunggung kos berbilion-bilion untuk menaikkan nilai tanah serta daya penarikan projek swasta tersebut.

      Syarikat milik 100% swasta yang mengaut segala keuntungan.

      https://www.facebook.com/157851205951/posts/10156578719945952/

      Rakyat menilai.

      Delete
  8. Sebab tu ada yang saran tubuh RCI sisat peinjaman berbilion2 ringgit dalam masa 21 bulan tu masih ada lagi untuk rakyat atau sudah diagihkan kepada taukeh2 dan kroni2?

    ReplyDelete
  9. Pemimpin DAP berkata tujuan kerjasama PAS UMNO adalah untuk membina sebuah negara Taliban!

    Jom semua terus ISTIQAMAH untuk TERUS memboikot kedai2 dan produk2 DAP! Harap dapat diviralkan semula brousher2 produk2 DAP untuk panduan pengguna2 Islam yang cintakan keamanan!

    Ramadhan Al Mubarak dah dekat ni, kita kadang2 terlupa!

    ReplyDelete
  10. Woi, diamlah TayarPan!
    Meroyan je kau ni.. porahhhh!!

    ReplyDelete
  11. Buat referendum jer dikalangan pribumi malaysiabagi melihat samada merima atau tidak kerakyatan buruh pendatang asing serta anak ketuturunan sbg warganegara.
    Tengok keputusanya macam mana.
    Pendatang & keturunanya tak sedar yg majoriti bumiputera malaysia mengangap pendatang nih persona non grata disini.
    Hanya umno jer dulu silap tak merujuk pada anak bangsa sendiri. Dan nah sekarang dah ramai anak bangsa yg membaruakan diri mereka pd persatuan/parti2 pendatang malah ada yg ketahap menjadi parti sayap pendatang macam geng2 pengganas & pengkhianat mat.indera yg menjadi talibarut komunis penjajah menubuhkan regimen barua komunis untuk membunuh melayu.

    Nama, masa dan tindakan jer yg berbeza tapi kalau diteliti sama saja tujuan dan matlamatnya. Bak kata slogan bintang tiga iaitu "cina raja".

    ReplyDelete
  12. TangkAp Tayarparan, dakwa Dia, lepas tu Hantar Dia balik India, kita tak perlu pariaah ini di sini.

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.