TRANSLATION

28 April 2020

Covid-19 : WHO Sudah Beri Nasihat Tapi .....

WHO mendedahkan satu perkara yang sangat penting tentang penularan wabak Covid-19.


Video ini adalah kenyataan terbaru Tedros Adhanom Ghebreyesus, Ketua Pengarah WHO bertarikh 27 April 2020. Di antaranya :


Beliau berkata, pada 30 Januari 2020, WHO telah mengumumkan wabak Covid-19 sebagai  “Public Health Emergency of International Concern”.

Ketika itu dunia seharusnya mendengar WHO dengan teliti dan negara sepatutnya telah menggerakkan segala langkah kesihatan awam (public health), kata Tedros WHO.

Negara-negara yang ikut nasihat WHO ketika itu berada dalam posisi yang lebih baik daripada yang lain. Ini adalah fakta, kata Tedros WHO.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

WHO tiada kuasa untuk memaksa. Tapi pada awal wabak ini, kerajaan negara yang ambil mudah, tidak serius dan lebih memikirkan pendapatan negara bukannya kesihatan serta keselamatan rakyat, berlakulah penularan Covid-19 melalui perhimpunan orang ramai, di'impot' dari negara lain dan sebagainya. Kesannya sangat teruk menimpa rakyat dan negara.

Janganlah kita nafikannya kerana itulah yang sebenarnya berlaku. Satu pengajaran yang sangat pahit.

Baca : Covid 19 vs Kerajaan PN 





17 comments:

  1. Nasib baik la PH bukan lagi kerajaan. Kalau tak, hancus negara ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah SWT menentukan Malaysia masih terpelihara dari musibah yang teruk. Nasib baik la bertukar kerajaan. Kalau tak tukar.. ummppp hancus negara ni..

      Delete
  2. Menteri Kesihatan PH mmg haprak ! Zizah puh haprak !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jijah mmg haprak tapi Dapigs suka dia sebab senang control. Di mana ada jijah, di situ ada wakil Dapigs yg akan awasi setiap langkah beliau.

      Delete
  3. Semua menteri zaman PH tu no brain & sambil lewa, termasuk le Atok yg pertikai nak letak mana PELENCONG dari China tu? Dlm kandang lembu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. selepas 22 tahun berkuasa, TunM masih merasakan apa yang dia buat 22 tahun dahulu, boleh dibuat dalam zaman PH. Dia silapppp... keadaaan berbeza.. akhirnya dia gagal.. termasuk PH sekali gagal.. kesilapan PH percaya kpd TunM semasa PRU14..

      Delete
  4. Ternyata pemimipinan sebuah negara bukan sesuatu yg boleh disambil lewakan. Bukan juga bagi menteri2 yg tk berkaliber dan under-qualified sehinggakan nyawa menjadi taruhan. Apabila rakyat tertunggu2 bila kerajaan akan bertindak, tetapi kerajaan PH amat lembap bertindak sehingga merebak nya wabak covid. Rakyat perlu memilih kerajaan yg lebih baik dari itu selari dgn kebijaksanan rakyat utk memilih.

    ReplyDelete
  5. Kalau KERAjaan bangang ph dengar nasihat dan amaran WHO sejak kes pertama lagi mungkin keadaan tak seburuk skrg.
    Mujur ada kerajaan tebuk atap yg sgt prihatin dlm menangani wabak ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun. Bukannya susah tak keluar duit pun. Larang perhimpunan ramai & tegas screening di airport. Tu je tapi PH mangkuk hayun lagi2 si Dzul.

      Delete
  6. Setiap kejadian tuh ada hikmahnya.
    Tersungkurnya KERAjaan hancing berkat
    doa2 rakyat terinaya selama 22 bulan.
    JABATAN NETIZEN NEGARA power oooo.


    ReplyDelete
  7. Baca luahan Bang Non ini. Kesian woo, aku sampai nangis2 berjurai ayor mata.. ha ha hi hi

    https://www.bharian.com.my/berita/politik/2020/04/683173/anwar-kecewa-jika-tidak-menjadi-pm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya memang sedih,tapi hakikatnya bang non sama senasib ngan 32 juta rakyat
      walaupun punya kebolehan untuk TIDAK
      jadi pm.
      Tubuhje kelab KKJPM Kan day Ada 4-1ahli

      Delete
  8. Another Bank Set To Crash Over 1MDB
    28 April 2020 - New York Times (mmm hate@slander campainge start again.. lol)

    (Fitnah 1MDB recycle balik semula, trend fitnah yang usang lusui direcycle semula lepas ni Straits Times Singapork@ (Centre Slender of Malaysia) akan sahut menyahut dengan Wall Street Journal, Panama News, Soros News,India News, CNN, CNBC, Aljezeera, Loshoto News, Myanmar News, Malawi News, Zambia News dan segala macam news akan di canang oleh PH dan otai & walaun RBA pun mainkan berita 1MDB semula ... biasa lah sang fitnah tetap dengan berita fitnah jijik nya utk jatuhkan imej dan repitasi kerajaan baru Malaysia.... mudah dibaca ' game' walaun unta PH ni..)

    Some Malaysians might need reminding that the rest of the world regards 1MDB as one of the world’s greatest recent scandals and biggest theft of all time, given the repetitive ‘alternative facts’ promoted by chief perpetrator, Najib Razak.

    Today it emerged in the "New York Times" that Falcon Bank, owned previously by the Abu Dhabi sovereign wealth fund IPIC/Aabar (now absorbed by Mubadala) looks set to lose its banking licence from the Swiss financial authority FINMA.... bla.. bla.. blaa.. blahh.. lepas ni sahut menyahut pukul canang berita doonia pasal 1MDB di Malaysia semola... alahaiii..

    Bila Sang Fitnah mulakan tarian fitnah walaun unta RBA pun turut menari bersama... udah udah la tuuuhh rumah kata pergi, kubo kata mari..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapork di Asean ni seperti Israel di Timur Tengah.

      Delete
  9. Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui beliau kecewa jika tidak diangkat menjadi Perdana Menteri selepas empat dekad bergiat aktif dalam politik negara.

    Namun, Presiden PKR itu yang berusia 72 tahun menegaskan dirinya tidak bersedia untuk memikul amanah sebagai Perdana Menteri jika ditakdirkan dipanjangkan umur sehingga mencecah 90-an.

    “Tidak masuk akal. Tidak mungkin saya hendak menunggu sehingga berumur 90 tahun baru hendak berfungsi secara efektif menjadi ketua negara.

    “Saya tidak fikir perlu menunggu sehingga 20 tahun lagi. Tidak terbayang dalam pemikiran saya,” katanya ketika diwawancara radio The Bussines Station (BFM), hari ini.

    Anwar sebelum ini menunggu hampir dua tahun untuk Tun Dr Mahathir Mohamad menunaikan janjinya menamakan beliau sebagai pengganti selepas PH membentuk kerajaan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) pada 2018.

    ReplyDelete
  10. Anwar...says TIDAK kagum menteri kewangan ketika ITU.
    Pakatdokhancing desak sessi parilimen
    selama 2 minggu.
    Mampukah nak jawab soklan ceputaik
    kemanakah bantuan Qatar USD 50 juta terselit.
    Diulang...50juta USD bulan kaleng-kaleng
    amaunnya.

    ReplyDelete
  11. Saya telah melihat dan mencuba pelbagai strategi dan kaedah, sehingga saya kehilangan banyak wang ketika mencuba. Sehingga saya mengemukakan strategi baru ini yang saya jalankan semula dan berjaya mendapatkan kembali wang saya yang hilang dan masih membuat pertumbuhan yang konsisten di seluruh perdagangan saya. Carlos Ellison adalah profesional yang luar biasa, dengan pengalaman yang luas dan pengetahuan mendalam mengenai perundingan pertanian, Dia membantu saya untuk mengambil penalti kewangan.

    Melabur US $ 500 dan dapatkan AS $ 6000 seminggu (7 hari),

    Melabur $ 1000 dan dapatkan $ 12000 seminggu (7 hari)
    ,
    Melabur $ 2500 dan dapatkan $ 30,000 seminggu (7 hari).

    Semua dalam keuntungan mingguan dan dijamin 100%. (Bayaran dijamin). Bebas untuk dihubungi - jika anda berminat melalui e-mel: carlose78910@gmail.com

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.