TRANSLATION

27 April 2020

Covid-19 : Bilakah Perintah Kawalan Pergerakan Akan Ditarik Balik?

Apabila kita bandingkan statistik perkembangan harian Covid-19 dengan graf Malaysian Institute Of Economic Research (MIER), tidak boleh menafikan bahwa pandemik ini boleh dikawal jika kita benar² ikut SOP, kawalan ketat & vaksin.


Untuk membendung wabak covid-19 ini banyak bergantung kepada kerjasama rakyat Malaysia sendiri. Lebih-lebih lagi apabila rakyat terpaksa duduk di rumah semasa Perintah Pergerakan Kawalan (PKP) dan turut berdepan dengan permasalahan ekonomi apabila tidak boleh bekerja.

Perancangan dan implementasi pelan-pelan oleh Menteri, Kementerian Kesihatan dan kerajaan PN juga perlu efektif, pro-aktif dan mampu untuk mengawal rakyat, situasi serta membendung Covid-19.

Dalam masa yang begitu singkat, banyak perkara telah dilaksanakan. Di antaranya:
11 Mac 2020 - Menteri Kesihatan berkata kerajaan menyediakan RM100 sehari kepada pesakit yang tidak mempunyai pendapatan tetap atau tiada gaji sepanjang tempoh dikuarantin.

13 Mac 2020 - Menyekat kemasukan semua rakyat Itali, Iran dan Korea Selatan serta warga asing lain yang tiba dari negara berkenaan

15 Mac 2020 - Menteri Kesihatan  Dr Adham Baba mengumumkan penempatan 1,000 doktor pelatih di hospital kerajaan seluruh negara.

16 Mac 2020 - Larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai di seluruh negara termasuk aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya. Sekatan menyeluruh semua perjalanan rakyat Malaysia ke luar Negara. Sekatan kemasukan semua pelancong dan pelawat asing ke dalam Negara - Perdana Menteri.

17 Mac 2020 - Menteri Kesihatan mengumumkan penambahan 830 jururawat.

18 Mac 2020 - Perintah Kawalan Pergerakan Fasa 1 (18 - 31 Mac)

19 Mac 2020 - Perdana Menteri mengumumkan peruntukan tambahan sebanyak RM160 juta, kepada KKM untuk disalurkan kepada 26 hospital di negara ini,

21 Mac 2020 - 409 pusat kuarantin diumumkan oleh Menteri Kesihatan menerusi warta kerajaan itu mengikut Seksyen 2 Akta 342.

23 Mac 2020 - Kerajaan akan menaikkan peruntukan khas bagi KKM dari RM500 juta yang diumum dalam pakej rangsangan ekonomi sebelum ini, kepada RM1 bilion, dalam usaha membendung penularan wabak COVID-19.

23 Mac 2020 - Sebagai menghargai pengorbanan kakitangan kesihatan yang terlibat, Kerajaan meningkatkan elaun khas yang diterima daripada RM400 kepada RM600 sebulan mulai 1 April 2020 sehingga wabak ini berakhir.

23 Mac 2020 - RM100 juta akan disediakan buat KKM bagi melantik 2,000 kakitangan baru secara kontrak, khususnya jururawat,

26 Mac 2020 - Kerajaan atas nasihat Menteri Kesihatan telah memutuskan untuk melaksanakan PKPD di Kampung Dato’ Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato’ Ibrahim Majid di Simpang Renggam, Kluang, Johor - DS Ismail Sabri

27 Mac 2020 - Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memilih Malaysia bagi menjalankan kajian menguji keberkesanan ubat merawat pesakit COVID-19 dikenali sebagai Remdesivir.

29 Mac 2020 - Kerajaan atas nasihat Menteri Kesihatan telah memutuskan untuk melaksanakan PKPD di kawasan Batu 21 hingga Batu 24 Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor - DS Ismail Sabri

30 Mac 2020 - Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Berisiko Rendah di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) yang mampu menempatkan sehingga 600 orang pesakit

31 Mac 2020 - Kerajaan atas nasihat Menteri Kesihatan telah memutuskan untuk melaksanakan PKPD di Menara City One, Jalan Munshi Abdullah - DS Ismail Sabri

1 April 2020 - Perintah Kawalan Pergerakan Fasa 2 (1 - 14 April)

3 April 2020 – Setakat tarikh ini, sebanyak 6,917 katil disediakan bagi pesakit COVID, 410 katil bagi rawatan kritikal di unit rawatan rapi (ICU) dan 634 ventilator.

5 April 2020 - Pengisytiharan Stesen Kuarantin dibuat oleh Menteri Kesihatan menerusi warta kerajaan mengikut Seksyen 2 Akta 342. 63 pusat kuarantin ditambah menjadikan jumlah semuanya 472 permis.

7 April 2020 - Kerajaan atas nasihat Menteri Kesihatan telah memutuskan untuk melaksanakan PKPD di bangunan Selangor Mansion dan bangunan Malayan Mansion, Jalan Masjid India, Kuala Lumpur - Ismail Sabri

15 April 2020 - Menteri Kesihatan mengumumkan kontrak perkhidmatan 2,070 pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi di KKM disambung.

15 April 2020 - Perintah Kawalan Pergerakan Fasa 3 (15 - 28 April)

20 April 2020 - Kerajaan atas nasihat Menteri Kesihatan, telah mewartakan pelaksanaan PKPD ke atas Pusat Bandar Utara, Kuala Lumpur, dan kawasan sekitar Pasar Borong Kuala Lumpur, - DS Ismail Sabri

22 April 2020 - Menteri Kesihatan mengumumkan kerajaan menawarkan bayaran perkhidmatan kepada.pengamal perubatan swasta untuk membantu memberikan perkhidmatan kesihatan.

23 April 2020 – Perintah Kawalan Pergerakan Fasa 4 bermula 29 April – 12 Mei 2020.

25 April 2020 - Kerajaan atas nasihat Menteri Kesihatan telah memutuskan untuk melaksanakan arahan PKPD di Kawasan Selayang Baru Gombak, Selangor.

25 Aoril 2020 - Menyegerakan proses pelantikan graduan Penolong Pegawai Perubatan lulusan ILKKM seramai 1904 orang.
Sehingga ke hari ini, segala pelan di atas telah membantu membendung penularan wabak Covid-19. Ianya juga hasil kerjasama dan teamwork di antara Menteri dengan pegawai-pegawai kementeriannya dan kementerian-kementerian yang lain. Tahniah diucapkan.
Baca : Tugas Lain Menteri Yang Kita Tidak Tahu
Bilakah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan ditarik balik?

Pertimbangannya bergantung sama ada kita in control atau tidak. Maksudnya kita tahu klusters, PUI, close contacts dan sudah tidak ada yang sakit tapi tidak dilaporkan.

Turut memainkan peranan ialah kemampuan makmal-makmal kerajaan dan swasta untuk melipatgandakan bilangan ujian diagnostik mengesan Covid-19 dan mass screening jika diperlukan.

Kemungkinan besar kita tidak perlu capai 0 kes baharu di seluruh negara barulah ditamatkan PKP.

Akan tiba masanya, hampir seluruh daerah dan negeri yang akan 0 kes baharu dan aktiviti ekonomi boleh dimulakan semula dengan SOP ketat.

New normal mesti dipraktiskan selalu. Yang sembuh lebih ramai daripada kes baharu is also a good sign.

The best is vaccine tapi lama lagi.

Baca: Penularan Covid-19 : Salah Siapa Sebenarnya?





10 comments:

  1. SINGAPURA YANG CELAKA : COVID-19 di Malaysia dijangka berakhir awal Mei ini - Kajian SUTD

    Kajian SUTD menramalkan wabak pandemik COVID-19 di Malaysia bakal berakhir pada awal Mei ini. 18. Mei . 2020 Parliment bersidang nampak tak game media celaka Singapura..!!??

    Satu kajian yang dilakukan oleh Singapore University of Technology and Design (SUTD) meramalkan penularan wabak COVID-19 yang 'menggoncang' dunia akan berakhir pada 6 Mei ini di Malaysia.

    Data yang dikeluarkan oleh SUTD Data-Driven Innovation Lab itu pada Jumaat lalu adalah hasil penilaian dengan menggunakan model susceptible-infected-recovered (SIR) sekurang-kurangnya 97 peratus ke atas 28 buah negara termasuk Malaysia.

    Nota : Nampak tak game celaka Singapura sedang Singapura berada kes Covit 19 mencecah 10 ribu. Singapura yang celaka masih mahu meramalkan apa yang terbaik untuk Malaysua menangani Covit19

    Lepas kajian Universiti Celaka Singapura ini maka sahut menyahut lah media media gampang PH, NGO yg menyokong PH, Profesor dan Pemimpin PH diikuti olrh media DAP, PKR dan media kononnya pro goverment seperti STAR Malaymail The Sun kepunyaan tokey Cina yg dikayakan oleh zaman pemerintahan Tun Mahathir..

    Kita bole tgk peranan Singapore Centre Slender of Malaysia punya celaka ini.

    18. Mei 2020 adalah pembukaan parliment Malaysia... tengok strategi Pusat Fitnah Malaysia dari Singapura mainkan sentimen untuk back up DAP , PKR Jangan sibuk pasal covit di Malaysia sedangkan Covit 19 di Singapura mencanak naik... tak payah menyibok berambossss Singapura Celaka

    ReplyDelete
  2. Saya suka andai PKP dilanjutkan hingga hujung tahun biar kita benar2 yakin yg virus tersebut sudah hilang & tak merebak. Syukur juga kerana kera jaan PHancing dah dihumban sebelum virus ini berleluasa pada awal Mac yg lalu. Terima kasih kerajaan PN.. rakyat selamat dlm pemerintahan anda.

    ReplyDelete
  3. Sindiran kepada pihak yang hilang kuasa siapa lagi Anwar Aljub..

    skg ke main membela Rohingya, masa PH perintah yg berbonyi suara serak kering kahak payau Tun Mahathir..

    Terkandung dalam artikel bertajuk, “Pendatang Rohingya: Antara agama, kemanusiaan dan politik” yang disiar di lidah Pas, Harakahdaily.

    Kenyataan rasmi Abdul Hadi itu muncul selepas berlarutan kemarahan sebahagian besar rakyat Malaysia ekoran gelombang fitnah di media sosial dalam pelbagai bentuk sama ada teks, video dan rakaman suaraberkaitan pelarian Rohingya.

    Sebelum itu, Ahli Parlimen Marang tersebut membandingkan pendirian Pas dengan Pakatan Harapan (PH) berkenaan isu pelarian Rohingya.

    Abdul Hadi menganggap hanya Tun Dr Mahathir Mohamad bersuara di pentas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

    “Pas bersama BN dalam menangani isu pelarian Rohingya, walaupun pada ketika itu Pas berada di petak pembangkang dan BN ada suara tersendiri di atas prinsip agama dan kemanusiaan.

    “Ini tidak sama seperti PH yang hanya kedengaran suara Tun Mahathir keseorangan di mimbar PBB, tetapi PH lebih sibuk menghadapi krisis dalamannya kerana menanti Tun Mahathir meletakkan jawatan,” bidasnya.

    Alahai Anwar Aljub... sekarang kau paling gebang dlm FB... bantu nya jauh skali... klu setakat meroyan dlm FB suma orang boleh buat wahai Aljub..!!

    Juboo lah kauuu ....!!

    ReplyDelete
  4. Good article! Mengingatkan kita kpd setiap plan yg dibuat oleh kerajaan PN yg positif. Sebab itulah PH dok pusing cerita ke tempat lain supaya rakyat tak ingat sumbangan kerajaan PN ni.

    ReplyDelete
  5. Masa berkuasa covid-19 dibiarkan Tampa
    tindakan jitu mengawal tular 1 negara.
    Dok perihatin sangat isu rohingya ambil
    pelarian Tu buat anak angkat mantan2
    KERAjaan hancing.
    Bajet 250b pula nak dipolitikan,syukur
    selamat duit rakyat drpd digunakan utk
    BAILOUT syarikat kroni dan anak-beranak.

    ReplyDelete
  6. BOLEH BAYANGKAN TAK EX-MENTERI2 CAP AYAM PH YG SEDANG HANDLE COVID19 KAT MALAYSIA NI?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Sabu elifen fait elifen = Ismail Sabri ??? Hahahahaha

      Delete
  7. Rakyat Indonesia Puji Malaysia Rakyatnya Sangat Berdisplin...

    Yuhanis Azam:

    Semalam saya saja 'berjalan' di media sosial jiran kita, Indonesia. Niat nak cari info Covid19 di negara tersebut.

    Lain dicari, lain pula yang saya jumpa. Rata-rata media di sana mengeluarkan berita " Malaysia longgarkan lockdown bermula 4 Mei"..

    Bukan hanya satu, hampir majoriti page berita dari sana mengeluarkan tajuk yang hampir sama.

    Saya sengaja membelek satu persatu komen-komen rakyat Indonesia. MasyaAllah, rata-rata mereka memuji kita, rakyat Malaysia.

    Mereka katakan kita adalah rakyat yang berdisplin, sebab itu wabak di negara kita mampu dikawal.

    Mereka mengatakan kita adalah rakyat yang patuh pada pemerintah.

    Mereka kata pemimpin kita bijak membuat perancangan, dan juga turut sama membantu rakyat di setiap lapisan, walaupun kepada mereka yang tidak terkesan.

    Setiap barisan hadapan Kita, daripada seorang tukang cuci hingga kepada petugas kesihatan sangat displin dan teliti.

    Mereka kata kita semua berani untuk lockdown, dan kini kita sedang menikmati hasilnya.

    Saya letakkan disini, komen-komen mereka, yang saya tidak ubah langsung struktur ayat mereka :

    " Rakyat Malaysia patuh pada arahan pemerintah, tidak ngenyel"

    "Saya liat sampai plosok kampung dikasih sumbangan walaupun gak terdampak"

    "Mulai dr cleaning service hingga tenaga medis semuanya disiplin waktu dan sangat teliti dlm tupoksi mereka."

    "Kebijakan Malaysia PKP cicilan 6 bulan di tangguhkan benar benar jadi rakyatnya lebih siap."

    "Keren Malaysia, berani lockdown dan kelihatan hasil nya"

    "Memang gak jauh beda sama kita...cuma kedisiplinan masyarakat disana lebih bagus"

    "Di Malaysia sudah makin membaik. Kasus baru setiap hari semakin sedikit dan kebanyakan tempat sudah tak ada kasus.
    Beberapa sektor ekonomi mulai beroperasi 4 mei, tapi tak semua."

    Kawan-kawan, orang luar memandang tinggi pada kita, memuji kita, tapi kenapa kita sendiri suka berkata yang bukan-bukan? Ohhh ini Ternyata mereka dari kolompok yang tertebuk mukanya sendiri dongg..!!

    ReplyDelete
  8. Seperti yg MCA kata semasa di Tg Pia dulu Pakatan ini Irihati, Busuk Hati dan Dengki��

    ReplyDelete
  9. Singkat kata untuk keuntungan luar biasa yang anda bantu saya perolehi hanya dalam seminggu. Maaf kerana saya ragu pada awalnya, saya melabur $ 200 dan memperoleh $ 2,500 hanya dalam satu minggu, dan terus melabur lebih banyak lagi, hari ini saya berjaya secara kewangan, anda boleh hubungi dia
    melalui e-mel: claustradingsignal07@aol.com
    Melalui whatsapp: (+12166263236)
    Saya nasihatkan anda jangan ragu-ragu. Dia hebat.

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.