TRANSLATION

23 April 2020

Covid-19 : Tanggungjawab Menteri Kesihatan Yang Kita Tidak Tahu.

Kita tahu sebab sebenar puak DAP-PH dan media pro-PH sengaja mengulang-ulang dan memanjangkan beberapa isu remeh tersilap cakap Menteri Kesihatan.


Puak ini sangat mengharapkan kita terlepas pandang tentang satu akta yang sangat penting untuk mencegah dan mengawal penyakit berjangkit di negara ini iaitu Akta 342.

Akta 342 ini di antara lain meletakkan tanggungjawab yang besar ke atas seorang Menteri Kesihatan. Malah sebenarnya, Menteri Kesihatan diberikan 'kuasa' yang sangat penting untuk memastikan berlakunya pencegahan dan pengawalan penyakit berjangkit. And its huge!

Maka, jika ada Menteri Kesihatan yang menuding jari menyalahkan Menteri Dalam Negeri, beliau tersilap besar.

Di antara 'kuasa' Menteri Kesihatan:

i) Bahagian 1
(2) Akta ini hendaklah mula berkuat kuasa pada tarikh yang akan ditetapkan oleh Menteri melalui pemberitahuan dalam Warta; dan Menteri boleh menetapkan tarikh yang berlainan bagi mula berkuatkuasanya Akta ini, atau peruntukan yang berlainan di dalamnya, di bahagian yang berlainan di Malaysia.
ii) Bahagian 3
(1) Menteri boleh melantik mana-mana orang yang sesuai
menjadi pegawai diberi kuasa bagi maksud Akta ini.
iii) Bahagian 3 (6).
1) Bilamana pemberitahuan diterima di bawah Peraturan-Peraturan Kesihatan Antarabangsa bahawa terdapat suatu kawasan jangkitan di uar Malaysia, Menteri boleh melalui perintah dalam Warta mengisytiharkan kawasan itu sebagai suatu kawasan jangkitan bagi maksud Akta ini.

(2) Walau apa pun peruntukan subseksyen (1), Menteri boleh,
melalui perintah dalam Warta, mengisytiharkan mana-mana kawasan lain di luar Malaysia sebagai kawasan jangkitan.

(3) Menteri boleh, melalui peraturan-peraturan yang dibuat di
bawah Akta ini, menetapkan langkah-langkah yang hendak diambil untuk mencegah kemasukan apa-apa penyakit berjangkit dari sesuatu kawasan jangkitan.
iii) Bahagian 5.
Pegawai polis, kastam dan imigresen dan pegawai dari jabatan dan agensi kerajaan yang lain hendaklah memberikan apa-apa bantuan yang diminta oleh mana-mana pegawai diberi kuasa bagi maksud membolehkannya menjalankan kuasa yang terletak hak padanya oleh Akta ini atau peraturan yang dibuat di bawah Akta ini.
iii) Bahagian 11.
(1) Jika Menteri berpuas hati bahawa suatu penyakit berjangkit telah bermula di mana-mana kawasan di Malaysia, atau bahawa manamana kawasan diancam oleh wabak apa-apa penyakit berjangkit, dia boleh, melalui perintah dalam Warta, mengisytiharkan kawasan itu sebagai kawasan tempatan jangkitan.

(2) Menteri boleh, melalui peraturan-peraturan yang dibuat di
bawah Akta ini, menetapkan langkah-langkah yang hendak diambil untuk mengawal atau mencegah merebaknya apa-apa penyakit berjangkit di dalam atau daripada sesuatu kawasan tempatan jangkitan.
iv) Bahagian 31.
(1) Menteri boleh membuat peraturan-peraturan, bagi keseluruhan atau mana-mana bahagian Malaysia, termasuk lapangan terbang, pelabuhan, perairan pantai dan sempadan daratnya, bagi melaksanakan peruntukan Akta ini. 
http://www.agc.gov.my/agcportal/uploads/files/Publications/LOM/MY/Draf%20Muktamad%20-%20Akta%20342.pdf
Bila kita baca akta di atas, kita lebih faham kerja dan tanggungjawab Menteri Kesihatan yang amat berat dan bertambah banyak jika dibandingkan pada awal kes ini.

Menteri lebih diperlukan untuk merancang, pro-aktif, menilai pelan-pelan, berbincang dengan kementerian dan agensi yang lain untuk memastikan implementasi pelan-pelan di seluruh negara dan juga dengan kabinet untuk membuat keputusan yang tepat bagi memastikan keselamatan dan kesihatan rakyat Malaysia terjamin.

Dan sehingga ke hari ini, KKM, agensi-agensi kerajaan dan pihak swasta telah berjaya melaksanakan pelan-pelan dengan baik dibantu dengan kerjasama rakyat.

Berkat sokongan, kerjasama dan doa semua, kita akan menang. InsyaAllah.




11 comments:

  1. Memang kerja dapig & ph utk divert isu supaya yg elok positif tak dikatakan oleh rakyat. Lagi2 la portal & RBA babi depa.

    ReplyDelete
  2. Biasa la tu. Dah lupa silap titik perpuluhan, 7 lembau dgn 50hb Januari?? kahkahkahkah

    ReplyDelete
  3. Don't worry badut2 hanging akan beraksi
    menunjukan bangang taraf gaban masa sesi
    DR 18 MEI nanti.
    Nak tunjuk perihatin bila PN memperuntukan 250b...Di ulang 250b
    menggantikan hak rakyat YG dijarah
    KERAjaan Phancing dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ko merepek ni? Ko ni Parpukari pundek ka?

      Delete
  4. Menteri Kesihatan PN cuma tersasul.
    Tapi semua menteri PH biul.
    Malaysia lebih aman tanpa PH & penyokongnya!

    ReplyDelete
  5. Ini walaun PH yang dakwa asset negara kena jual... sumber Blog Kerengge

    Tak sampai 2 bulan, kerajaan PN dah jual aset negara... Fakta ada kew..!?

    “Eh tak sampai 2 bulan, kerajaan dah mula jual aset negara?” Itulah komen yang dibuat terhadap tindakan kerajaan melalui Khazanah yang dilaporkan akan menjual 74 juta sahamnya dalam Tenaga Nasional Berhad (TNB).

    Menurut laporan media, Khazanah yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjual 1.45% sahamnya dalam TNB dengan harga RM1.17 bilion... alahaii batu api..!!

    “Rupanya ini trend standard BN. Tahun 2015 dan tahun 2016 pun sama.

    “Bolehlah penyokong MN (Muafakat Nasional) teruskan meratib ‘jual aset negara, ini semua salah DAP,” tulis Liyana Marzuki, bekas pegawai kanan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) melalui Facebook beliau... betui ka nihh..!!?

    Pada Walaun Unta Telo Labuh Otai Reformasi

    Kalau Khazanah jual suma saham kat TNB atau TNB jual saham kat Khazanah apa yang jual assets negara nya....!?

    Kedua dua entity itu adalah GLC Kerajaan Malaysia , tang mana jual negara wahai walaun unta otai tolo labuh...!? Ini lah kalau bahana otak asyik guling guling atas jalan raya bengap... PH dolu jual IHH yang sepanjang tahun untung pada syarikat Singapork dengan harga bawah nilai itu baru jual essets negara... nak contoh lain bersepah wahai walaun otai tolo labuh...!!! No Brain...!!! Baru 1 hari puasa dah jadi batu api...


    No Brain...!! kikiki..

    ReplyDelete
  6. Bang non konon nak jadi juara rakyat.
    Nak buat kepoh dlm dewan rakyat nanti.
    Nak Tanya duit 250b pakej rangsangan
    Covid19 mai dari mana.Bang non tuh duit
    rakyat.Hang jadi MP pun rakyat yg pilih
    SUKA HATI RAKYATLE.

    ReplyDelete
  7. Bravo kerana PN berjaya singkirkan PH di saat covid19 kian memuncak. Bayangkan andai PH dgn menteri bangang mereka masih memerintah? Tentu lingkop negara kita. Syukur sekarang ini kita ada barisan menteri & pemimpin kerajaan yg berkaliber & berpengalaman. Cukup2 lah selama 22 bulan rakyat merana. Pada PRU15 nanti, sama2 kita humbankan PH ke longkang besar!!

    ReplyDelete
  8. Mulia Hati Ustaz Ebit Lew, moga dapat teruskan aktiviti amal - Najib Razak

    (Psstt.!! Najib dah komen pasal Ebiet Liew Atok tak nak komen ka.!?)

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut bersimpati dengan luahan ustaz Ebit Lew setelah pendakwah terkenal itu tidak akan meneruskan usahanya dalam membantu golongan susah.

    Menerusi laman Facebook, Najib berkongsi keratan berita mengenai pendakwah tersebut sehingga menerima lebih 40,000 tanda suka dan 1,200 perkongsian.Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut bersimpati dengan luahan ustaz Ebit Lew setelah pendakwah terkenal itu tidak akan meneruskan usahanya dalam membantu golongan susah.

    Menerusi laman Facebook, Najib berkongsi keratan berita mengenai pendakwah tersebut sehingga menerima lebih 76,000 tanda suka dan 2300 perkongsian.

    Menurut Ahli Parlimen Pekan itu, perjuangan dan hati Ebit disifatkan mulia kerana sering tampil membantu golongan yang hidup dalam serba kekurangan.

    Najib turut berharap agar pendakwah keturunan Cina berkenaan dapat meneruskan aktiviti amal itu dan kebaikannya hanya mampu dibalas oleh Allah SWT.


    Mmmm mintak Atok komen pulak...

    ReplyDelete
  9. Kalau boboi komen ok jugak tu... bagi pegawai boboi dia maki maki

    ReplyDelete
  10. Tahniah Anwar pun dah matang menjawab isu Rohingya dan isu lain dlm FB setiap persoalan dijawab dengan nada biashe biashe...Cuma lepas ni kena tanya Bang Non mengenai PATI China yang tidak keluar dari Malaysia apa Bang Non jawab di FB nanti..!?

    Bang Non jawab Bukan retorik bodoh lagi...

    Makin tenggelam atok kitee.!!

    dan ....

    Pendakwah terkenal, Ebit Lew mengesahkan khidmatnya bagi membantu orang tidak berkemampuan tidak lagi akan dilakukan secara langsung.

    Ebit Lew berkata, pendirian itu diambil selepas dipanggil ke Bukit Aman hari ini, bagi memberi keterangan berhubung laporan beberapa pihak yang mempertikaikan khidmat bantuannya yang tular di media sosial. Persoalan kenapa bila kecoh kat Kedah tetiba pulis bertindak... sebelom ni ok jerr

    macam ada yg tak kena dan ada yang panas bontot yerr...!!!?

    Kalah kan terus budak tu dalam pemilihan parti nanti, sebelum kejadian di Kedah tak ade pun kecoh kepoh ada amik gambar video suma orang ok ajer...

    bila kat berlaku kat Kedah macam macam kau orang kutuk fithan hukum siap bawak hadis lagi....

    Yang dia orang panas bontot kenapa..

    Kalah lan budak dan kunco kunco dalam pemilihan parti budak tu.. maka hapuslah legasi tak guna ini

    saya ulanggg..!!!

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.