TRANSLATION

27 February 2019

Calon BN atau PAS Di PRK Rantau & Analisa PRK Semenyih

Siapakah yang bertanding di PRK Rantau? Calon BN atau PAS?


Segalanya terjawab apabila PAS membuat kenyataan mengenainya.

Dilaporkan bahwa PAS akan meneruskan kerjasama dengan BN bagi menghadapi PRK DUN Rantau. Malah PAS Negeri Sembilan turut memberi greenlight kepada calon BN yang akan bertanding di Rantau.
“Kemungkinan besar Tok Mat (Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan) sendiri akan pertahankan kerusi itu. Dalam hal ini, PAS memberi laluan kepada calon BN untuk bertanding (di DUN Rantau),” katanya.
Persefahaman dan kerjasama di antara UMNO dan PAS akan lebih mantap jika BN menang di PRK Semenyih.

Kurang kesannya jika kerjasama hanya kepimpinan tertinggi sahaja tetapi gagal diterjemahkan dalam bentuk undi. Penyokong-penyokong akar umbi BN dan PAS mesti turut serta sekali. After all, mereka yang akan mengundi kelak.


Jumlah pengundi berdaftar bagi DUN Semenyih adalah 54,503 orang.

Jumlah pengundi Melayu ialah 36,857 orang (69.2 %), Cina 8,939 (16.8 %) dan India 7,062 (13.3 %).

78% daripada 858 orang telah mengundi awal di Semenyih pada 26 Februari lepas.

Ada pihak yang membuat kiraan dan mendakwa calon BN akan tetap kalah di Semenyih. Alasan mereka ialah undi calon BN dicampur dengan undi calon PAS di PRU14 masih tidak mencukupi.


Benar tetapi atmosfera dan senario semasa jauh berbeza jika dibandingkan sebelum PRU14.

PH berdepan dengan pengundi-pengundi yang berasa mereka ditipu hidup-hidup oleh PH dek janji-janji manis manifesto serta propaganda palsu parti itu. Senarainya bertambah panjang dan terserlah hingga semakin menekan hidup rakyat.

Jika merujuk kepada keputusan-keputusan pilihanraya sebelum ini, majoriti pengundi Cina akan tetap mengundi PH. Begitu juga pengundi India. Undi pengundi Melayu pula hanya tertumpu kepada 2 calon sahaja tidak seperti PRU14 dan majoritinya akan mengundi calon BN.

Pengundi-pengundi yang buat undi protes pada PRU14 akan kembali mengundi calon BN.

Yang turut dapat membezakan kemenangan kelak ialah tahap efisien jentera parti untuk membawa keluar semua pengundi-pengundi putih pada hari mengundi kelak.


Ironinya, bila PH kalah di PRK Cameron, tiba-tiba ada pula bajet untuk orang bujang dan penuntut IPT. Begitu juga dengan pengumuman tol free semasa majoriti rakyat sedang tidur dan tidak menggunakan lebuhraya yang turut dikritik hebat.

Malah ada beberapa lagi isu rakyat yang perlu pembelaan. Contoh, kira-kira 12,000 pengawal keselamatan sekolah ditamatkan perkhidmatan dan tidak disambung kontrak. Kerajaan PH juga bercadang untuk mengurangkan penjawat awam yang akan menyebabkan lebih ramai lagi menganggur.

Begitu juga dengan isu mereka yang menghina Nabi Muhammad SAW telah membangkitkan rasa marah umat Islam di negara ini dan gagal ditangani oleh kerajaan PH.

Kerana itu rakyat akar umbi berpendapat bahwa PH patut kalah di Semenyih, Rantau dan seterusnya supaya kerajaan PH tidak naik lemak dan fokus lebih prihatin membantu rakyat.

Tarikh mengundi untuk PRK Semenyih ialah pada 2hb Mac ini.

..................

2hb Mac 2019

Terbaru! Keputusan PRK Semenyih.

BN - 19780
PH - 17866
Bebas - 725
PSM - 847

Majoriti - 1914.

Zakaria Hanafi, calon BN menang mengalahkan Muhammad Aiman, calon PH, calon Parti Sosialis Malaysia (PSM), Nik Aziz Afiq Abdul dan calon Bebas, Kuan Chee Heng.

Jelas bahwa kerjasama UMNO dan PAS semakin mantap dan diterjemahkan melalui undi.

Kebangkitan rakyat seterusnya...PRK Rantau.




25 comments:

  1. PH mmg patut kalah. Kuat menipu.

    ReplyDelete
  2. Tak tau la kalau ada bodoh bangang lagi pi undi PH. Dah kena tipu kencing tiap2 hari. Bodoh la kalau undi PH ni.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah,, mari kita berdoa afar saudara mara kita yg mengundi ph pada pru 14 kembali undi calin bnpas. Amin.

    ReplyDelete
  4. BAgi kalah je Pakatan Harapan setiap PRK sampai diorg ketar lutut. kalau masih tak berubah, kuburkan terus pada PRU15...tunjukkan kuasa rakyat yg sebenar...kita yg sengsara, depa dan kroni bersenang lenang

    ReplyDelete
  5. Luhut panjaitan ingin menjamin nasib buruh selengkapnya kunjungi https://www.buahmulut.com/2019/03/beralih-ke-pertamina-luhut-binsar.html

    ReplyDelete
  6. Yang bodoh tu puak UMNO yang dok sokong rasuah Najib dan konco-konconya. Bila Najib dan konconya tu dah dibersihkan, harapan untuk BN menang balik sangat cerah. Cara tok mat pimpin BN yang membuatkan ramai yang kembali kepada UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Novandri ni termasuk dalam golongan penyokong buta tuli Najib tu.

      Delete
    2. PH mmg patut kalah. Kuat menipu.

      Delete
    3. PENYATUAN UMMAH ANTARA UMNO/PAS ...MENGAKIBATKAN NUAR AL JUBURI SEMAKIN MEROYAN DAN MATDEY MAHATAIK MENAMPAKKAN KEMALUAN...

      Delete
    4. Bagus ada Najib. Semua fitnah & kelentong PH dijawab dgn fakta oleh Najib.

      PH mmg akan hancur. Tq Najib.

      Delete
  7. MSO......MOHD SAYUTI OMAR....SUDAH2LAH KO NAK MENGHASUT KERJASAMA UMNO DAN PAS.....HANCING!!!

    ReplyDelete
  8. Anonymous said...
    Kempen sayangi sawitku sbb robert kwok dah kuasai sawit malaysia mampos melayu kaya raya kroni mamak daim..puiiii... mamak dah nyanyok mintak minum minyak sawit 1 sudu sehari...

    ReplyDelete
  9. Puak UMNO ni memang bodoh atau sememangnya banggang. Dah kalah teruk dalam PRU14 pun masih tak paham-paham lagi. DUN Rantau ni memang confirm kemenangan pada tok mat UMNO. Sebabnya masih ramai pengundi dan rakyat Malaysia tak ada masalah pun dgn UMNO. lebih-lebih lagi pemimpin macam tok mat ni. Punca kekalahan UMNO kecik saja, 1MDB, Najib, konco-konco bodoh Najib, blogger bodoh Najib macam Dr Mim ni. Yang paling bodoh bila puak UMNO yang dok kutuk Tun M. Memang tak masuk akal atau mungkin waktu Tun M jadi PM dulu, depa ni tengah pakai lampin lagi. Mereka ni terikut-ikut dengan kempen PKR zaman anwar kena pecat dulu. PRU14 pakatan menang sebab mereka pandai menggunakan faktor Mahathir tatkala UMNO mempunyai presiden yang paling celaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BARUA MANA PULAK NIH!!!

      Delete
    2. Barua yang tak sebodoh macam puak UMNO yang boleh diperbodohkan oleh puak Najib dan blogger macam Novandri ni.

      Delete
    3. najib jawab dengan fakta...
      p.hanceeng/dapigs terdiam seribu bahasa.

      Delete
  10. Sebelum PRU14, saya selalu membaca blog Novandri ni. Kononnya dialah blogger hebat yang UMNO ada. Dialah yang paling hebat jadi penganalisa politik Malaysia. Semua teguran penyokong BN dibalas dengan maki hamun. Tapi ternyata selepas kekalahan paling teruk, semua keresahan yang timbul adalah benar. Rupanya Novandri ni sememangnya hanyalah blogger cari makan UMNO dan sekadar barua upahan Najib. Ingatkan selepasa kekalahan teruk UMNO, dia sudah bertaubat. Rupanya masih ada hati nak terus jadi blogger penganalisa politik UMNO. Memang kena dengan tagline Najib. Nak malu apa bossku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEKARANG NI PUN KO BACA....BARUA DAPIGS!

      Delete
    2. Setuju dgn Anony 11:32

      Yg penting, kita sokong Anwar jadi PM PH tahun depan. Tak sabar ada PM yg meliwat buntut laki2.

      Yesss...steady anony 11:32

      Delete
  11. Dr Mahathir Bekas Diktator, Itu Adalah Fakta – Nurul Izzah

    KIHKIHKIHKUHKIH!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patutlah Barua Dapig senang saja kenakan Barua Najib. Barua Najib ni terlampau benggap nak paham isu walaupun dah kalah teruk. Rasa-rasa memang ramai ke yang dok sokong Nurul Izah atau Rafizi ni? Ada sesiapa ke yang simpati dengan kebodohan Nurul Izah ni. Emaknya sendiri TPM tapi hampir tidak berfungsi langsung. Bapanya PM menunggu. Dia sendiri wakil rakyat. Kononya perjuangan reformasi tapi terang-terangan mengamalkan Nepotisme.
      Wahai penyokong UMNO yang bodoh-bodoh, belajarlah dari kesilapan dan kekalahan PRU14 dulu. Kalau ada otak sikit macam tok mat, UMNO dan BN akan menang balik. Tapi, kalau masih dok ikut cara bodoh Najib, maka berkuburlah selamanya. Jangan risau, DUN Rantau pasti milik UMNO sebab yang bertanding adalah tok mat bukan Najib.

      Delete
    2. CIAN NUAR AL JUBURI....BAKAL KEMPUNAN NAK JADI PIEM ...

      Delete

  12. خدمات ركن كلين لمكافحة الحشرات بالرياض لذلك تحرص شركتنا كأفضل الشركات الموجودة فى الرياض على التخلص من جميع الأفات الشرسه مثلا الفئران وغيرها من القوارض التى من الممكن ان تكون سبب فى تدمير اغراض اى منزل او قد تسبب بعض الامراض اونقلها.ارخص شركة مكافحة حشرات بالرياض-شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض-شركة مكافحة النمل الاسود بالرياض-شركة مكافحة الفئران بالرياض-شركة مكافحة الصراصير بالرياض-شركة مكافحة البق بالرياض-شركة مكافحة الوزغ بالرياض-شركة رش مبيدات بالرياض

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.