TRANSLATION

24 January 2020

Mati Dilanggar : Harga Nyawa Lebih Murah Daripada Sebatang Rokok. Pemandu Terlepas Lagi?

Tidak tahulah jika lelaki ini boleh terlepas daripada undang-undang atau tidak.


Tapi cara bawa Ford Ranger, pacuan empat rodanya seperti orang hilang akal atau mabuk.

Ford Ranger itu masuk laluan bertentangan dan rempuh 2 motosikal sebelum terbabas dalam parit. Kejadian jam 7.20 pagi.

Muhammad Zulfakkar Borhan, 29, meninggal dunia di tempat kejadian. Muhammad Hazid Mohd Kamil, 27 dan Muhammad Anas Mokti, 27, cedera parah.

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ‎ ........ لفَاتِحَة

Malangnya, undang-undang sedia ada seperti menghina dan menganggap nyawa mereka yang tidak bersalah ini lebih murah daripada sebatang rokok!!

Hukuman hisap rokok di premis makanan adalah denda sehingga RM10,000 atau dipenjarakan sehingga 2 tahun.

Sudah tiba masanya untuk kita rakyat dan semua netizen bangkit menekan kerajaan PH supaya lebih cepat meminda Akta Pengangkutan Jalan ini.

Media laporkan kes Ford Ranger ini disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

Kita bandingkan hukuman hisap rokok di premis makanan dengan orang yang tidak bersalah mati dirempuh oleh orang mabuk alkohol atau dadah.

Ada 2 akta iaitu Akta 41 (Menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan) dan Akta 44 (Memandu semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah)
- Menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan

41. (1) Apabila disabitkan hendaklah dihukum penjara selama tempoh *tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada 5 ribu ringgit dan tidak lebih daripada 20 ribu ringgit.

- Memandu semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah

44. (1) Mana-mana orang yang, semasa memandu sesuatu kenderaan motor di jalan atau tempat awam lain—

(a) berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, setakat yang menyebabkan tidak berdaya mengawal kenderaan itu dengan sepatutnya; atau

(b) mempunyai sebegitu banyak alkohol dalam badannya sehingga kadar alkohol di dalam nafas, darah atau air kencingnya melebihi had yang ditetapkan, dan menyebabkan kematian atau kecederaan kepada mana-mana orang melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan,

*hendaklah dihukum penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan didenda tidak kurang daripada 8 ribu ringgit dan tidak lebih daripada 20 ribu ringgit.

http://www.agc.gov.my/agcportal/uploads/files/Publications/LOM/MY/Akta%20333%20-%20Akta%20Pengangkutan%20Jalan%201987.pdf
Ironinya,

21 Mac 2019 - Anthony Loke Siew Fook Kementerian Pengangkutan dakwa akan teliti dan kaji cadangan untuk meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987 sedia ada.

Sudah beberapa orang meninggal dunia serta cedera parah dan lebih 10 bulan berlalu, entah apa jadi cadangan itu! Kenapa lama sangat?

Atau Anthony Loke sudah ada butiran statistik kaum individu yang terlibat melakukan kesalahan dan kerana itu lambatkan cadangan untuk pinda Akta tersebut?

Sudah tiba masanya untuk kita rakyat dan semua netizen bangkit tuntut kerajaan PH supaya lebih cepat meminda Akta tersebut!





24 comments:

  1. Replies
    1. BNM turun kadar faedah: apa kesan dan keberkesanan?

      Langkah Bank Negara Malaysia (BNM) kelmarin menurunkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas daripada 3.00 peratus kepada 2.75 peratus mengejutkan ramai pihak.

      Ada beberapa perkara yang wajar menjadi tatapan rakyat:

      1) Bank pusat hanya melaksanakan dasar sebegini apabila perlu cuba merangsang ekonomi. Teori lazim ekonomi: turunkan kadar faedah maka tambah pinjaman, tambah belanja dan aktiviti dalam sesebuah ekonomi. Sama teori ini ada berkesan atau tidak, akan saya ulas di bawah. Tapi apapun, yang jelas adalah perangkaan ekonomi negara dalam jangka masa pendek dan sederhana tidak memberangsangkan.

      2) Isu perangkaan ekonomi negara yang lembap ini bukan kritikan sembarangan tetapi berlandaskan data. Contoh:

      - Petunjuk ekonomi yang diterbitkan Jabatan Perangkaan seperti pertumbuhan jualan dan indeks volum borong dan runcit memberi petanda bahawa pertumbuhan penggunaan swasta oleh isi rumah semakin perlahan. Dalam erti kata lain, rakyat Malaysia tidak lagi berbelanja serancak tahun sebelumnya.

      - Pertumbuhan perbelanjaan penggunaan swasta yang menyumbang lebih 50 peratus KDNK negara semakin perlahan bagi setiap suku tahun daripada 8.2 peratus pada suku ke-3 2018, kepada 6.0 peratus pada suku ke-3 2019.

      - Komponen kedua terbesar dalam ekonomi Malaysia iaitu pembentukan modal tetap kasar (gross fixed capital formation) juga mengalami kemerosotan dengan pertumbuhan negatif sepanjang tahun 2019.

      - Sektor swasta tidak menambah pelaburan mereka manakala kerajaan mengurangkan perbelanjaan modal dengan pengurangan sebanyak 14.1 peratus pada suku ke-3 2020.

      3) Jadi tidak hairan mengapa BNM menurunkan OPR semalam untuk memberi rangsangan kepada aktiviti ekonomi domestik yang semakin perlahan.

      4) Walaubagaimanapun, usaha untuk merancakkan ekonomi melalui dasar monetari tidak akan membuahkan hasil sekiranya Kerajaan terus kekal dengan dasar fiskal yang tidak menyokong pertumbuhan ekonomi negara.

      5. Pembatalan dan penangguhan projek infrastruktur kritikal serta langkah “penjimatan” yang berlebihan oleh Kerajaan hanya akan menidakkan usaha BNM untuk merangsang ekonomi negara.

      6. Kerajaan sebagai perangka dasar fiskal terutamanya Kementerian Kewangan untuk mengambil dasar pro-aktif dengan menambah perbelanjaan dan pelaburan untuk mengelakkan ekonomi negara terjerumus ke dalam kegawatan.

      7. Dalam keadaan iklim ekonomi domestik dan global yang tidak menentu, hanya Kerajaan yang mempunyai kemampuan untuk berbelanja dan melabur.

      8. Jika Kerajaan terus mengamalkan dasar fiskal yang tidak akomodatif seperti sekarang atas alasan lapuk dan ideologi neoliberal yang juga lapuk berjimat tak bertempat, tak mustahil lebih banyak perniagaan akan tutup kedai dan lebih banyak pekerja akan diberhentikan.

      9. Tanggungjawab Kerajaan adalah kepada rakyat. Bukannya kepada agensi-agensi penarafan antarabangsa seperti Moody’s, S&P dan Fitch. Tidak ada faedahnya mendapat penarafan bon kerajaan yang baik sekiranya ada rakyat yang menganggur dan ada yang terpaksa hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

      Delete
  2. Cina pek ni mau kena terajang je!!

    ReplyDelete
  3. saja la nak tanya..jgn marah noooo...zaman bn dulu tak pernah jadi ka kes mcm ni..kalau pernah...awat tak ubah undang2 dulu...dulu leka kira duit rasuah kot no...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. cuma zaman kera-jaan barua ph ni species 'babi' langgar orang mati lepas tu boleh terlepas undang2. kena tanya AG mahacai dulu sebelum nk tanya kes zaman bn dulu.. mungkin benar kata pepatah.. asal bodoh je mesti cai PH.. so sawit..

      Delete
    2. zaman BN dulu ada ka denda RM10,000 sebab hisap rokok?

      Delete
  4. Dulu pesalah cepat dihukum. Skang ni kera jaan pee ehhh lembap semua tindakan lambat. Pastu banyak cover up pee rahh mabuk bangsat cinabeng minum mabuk

    ReplyDelete
  5. Kenapa tak minum puas2 kat rumah. Kalu mapos ramai yg celebrate. Yg bodoh minum pastu drive bodoh bangang cinabeng bodoh minum mabuk.

    ReplyDelete
  6. HILANGNYA ASET UMMAH

    Ramai yang tidak sedar bahawa TH Plantations (anak syarikat Tabung Haji) telah menjual dua subsidiari (termasuk ladang sawit seluas 5,703 hektar) kepada sebuah syarikat bukan bumiputera bernama Tamaco Plantation Sdn Bhd. Jualan ini melibatkan transaksi bernilai RM170 juta [1]

    Semakan kami mendapati 5 pengarah Tamaco adalah Lim Sing Hua, Lim Chun Leng, Lim Wai Foong, Lim Chun Hsiung dan Lee Ban Loong.

    Terdapat beberapa perkara yang sangat mencurigakan dalam transaksi ini.

    1. TH Plantations tidak pernah rugi sejak tahun 2006 hingga 2017. Ia hanya rugi pada tahun 2018 iaitu selepas kejatuhan besar-besaran harga sawit. Soalan, mengapakah ladang-ladang ini dijual jika kerugian syarikat hanya sekali dalam tempoh 12 tahun?

    2. Kos break-even TH Plantations adalah RM2200 per tan. THP rugi pada tahun 2018 apabila harga minyak sawit menjunam ke RM2000 se tan. Tetapi hari ini harga sawit sudah mencecah RM2900/tan (walaupun belum sebaik 2013-2015). Soalannya, untuk apa dijual jika tahun ini kita mampu memperoleh keuntungan?

    3. Harga jualan adalah dibawah book value penilaian asal. Dengan bahasa mudah, Tamaco memperoleh 'diskaun' selepas pertukaran jurunilai. Soalan, sekiranya penjualan ini adalah bagi membaiki ratio ekuiti : hutang, kenapa dijual dengan harga sedemikian? Bukankah sepatutnya dijual dengan kadar sama / lebih tinggi dari harga pasaran?

    4. Bagaimanakah Tamaco boleh dibenarkan membeli ladang-ladang Tabung Haji? Bukankah sepatutnya segala penjualan aset kepada pihak luar / swasta semoleknya melalui proses tender supaya THP mendapat nilai yang terbaik. Adakah ia sudah dibuat?

    5. Sekiranya THP mempunyai kelemahan dalam pengurusan ladang, kenapa THP tidak menjual sebahagian sahaja saham kepada syarikat yang pakar supaya sama-sama boleh menuai hasil apabila proses pemulihan berlaku kelak? Kenapa dijual keseluruhan saham? Lihat proses kerjasama antara Proton - Geely yang akhirnya memberi manfaat besar kepada negara.

    6. Kenapa syarikat swasta dipilih bagi transaksi pindah milik ini? Adakah THP sudah berusaha untuk menjual ladang-ladang ini kepada GLC atau GLIC yang berminat? Sudahkah tawaran dibuat kepada kerajaan negeri Sarawak atau anak syarikatnya memandangkan ladang ini terletak di Sibu dan Bintulu?

    7. Semakan kami mendapati juga bahawa usia pokok sawit di ladang tersebut adalah purata 5 hingga 11 tahun. Bermakna pokok sawit sedang dalam tempoh matang dan sesuai untuk mengeluarkan hasil maksimum. Jadi atas asas apa dijual dengan harga yang dikira rendah?

    8. Menyalahkan projection pengurusan lama yang membeli ladang sawit secara besar-besaran dahulu adalah salah. Tahun-tahun tersebut terutama 2008 adalah kemuncak harga sawit dunia. Pelaburan ke atas sawit adalah sesuatu yang sangat menguntungkan dan terbukti selama hampir 12 tahun. Masalah yang berlaku bukan projection pengurusan lama tetapi kegagalan kerajaan hari ini memastikan harga minyak sawit dunia stabil

    9. Alasan paling tidak munasabah adalah ladang-ladang tersebut sangat merugikan maka kena dijual. Soalan, kalau merugikan buat apa Tamaco beli? Tamaco adalah syarikat swasta berteraskan keuntungan. Takkan dia nak beli ladang yang tak ada nilai?

    Ini adalah perkara-perkara yang sangat meragukan saya yang memerlukan penjelasan pengurusan Tabung Haji.

    Mujahid tu tak payah jawablah. Ini masalah negara. Bukan masalah janda merajuk

    ---

    Rujukan:

    [1] https://www.sinarharian.com.my/article/67230/BISNES/TH-Plantations-jual-aset-untuk-kukuhkan-kewangan

    [2] TH Plantations Berhad- Announcement On Proposed Disposals of 100% Equity Shares in BSV and MW

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja la nak tanya...duit TH yg di songlap 1mdb dulu mck mana pula...ada untung ka...kalau ada untung...bagi la balik kat TH..tak sabaq no tunggu azez rahim belit di mahkamah kes TH...dok tilik..rasanya dividen dan bonus TH naik dari tahun lepas...

      Delete
    2. satu lagi..asraf wajdi tu puak third class mentaliti...makna luabiliti pun tak pernah belajaq dulu...patut dia pi teguq puak mcm dia di kelantan...merc..50 k...guan eng tu kalau islam..lebih baik dari puak kelantan tu..org tegur..tak jadi pakai velfire...yg puak thirdclasss kelantan tu...mcm hawau bagi alasan...

      Delete
    3. Duit TH di songlap 1mdb?? Sila bagi bukti serta fakta dulu baru sembang terbang.. atau tidak pun bagi link kat mna bukti tersebut? ini tidak, tuduh dulu baru cari bukti kh cara PH ni? adakah azeez rahim dah di sahkan 'bersalah' di mahkamah? atau mungkin mahacai sedang overdose air kencing PH?

      Delete
    4. hadoiii..budak tadika pun tak boleh di kelentong dgn duit TH yg digunakan untuk selamat 1 mdb...kalau masters pun sangup tipu oleh bekas pengurusi th..boleh fikir yg lain..ya..tak sabar tunggu ajih rahim membelit di mahkamah mck tuan dia...

      Delete
    5. tahniah PH..koata haji tahun ni meningkat..tahniah juga tidak melantik org politik jadi pengerusi TH..semoga tahun ni dividen dan bonus TH menibgkat dari tahun lepas..TH bukan syarikat mcm pak man telo..guna duit simpanan ahli untuk bayar dividen dan bonus mcm dilakukan oleh mahacai rosmah.

      Delete
    6. Apa pale bana pemikiran mahacai Pee eh...jual aset utk bayar dividen? sok aset da abis, nak bayar dividen dengan apa? apa la bodoh pemikiran...kroni diutamakan rakyat diperbodohkan...

      Delete
    7. oittt..ramai lagi org cerdik dlm TH..tak macam zaman dipegang oleh ajih rahim...bab TH tak payah jadikan isula cai cai perasuah najib...mcm ludah ke langit..last sekali jatuh ke hidunt sendiri...bodoh sangat la tu ..

      Delete
    8. Strategi DAP dah mngena. dah la ekonomi meka kuasai, politik pun dah meka genggami, harta org melayu dlm krajaan pun nk dijual.. apa lg lepas ni!! ... wahai ATOK!!.. ko dah tak nmpk lg ke apa yg dah guanEng buat..

      Delete
  7. Sembang kereta terbang pun tak guna yg pasti 5 prk berturut2 kalah memalukan masih guna isu lapuk ..

    ReplyDelete
  8. Guna isu lapok yg bodobodo untuk tipu mahacai, boleh la. Tapi, rakyat yg cerdik tak kan la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. isu lapuk apa ....kes baru dok bermula dimahkamah...swbuat saja agensi apa...semua kuncu2 najib terlibat....felda..felcra..tabung haji..mara...lenguh jari nak taip aihhhh...majoriti pakat2 songlap duit rakyat ...org miskin...tak dak hati perut....boss ku....mmmm mmmm mmm....lawak2

      Delete
  9. kes wang pesaraan felcra..150 juta.manusia jenis mana yg cari idea...kunun nak melabur..nawaitu utama bini dapat 2.8 juta...ala2 1mdb juga...binatang pun tak sanggup buat mcm tu..

    ReplyDelete
  10. Komen2 dari mahachai penjilat Atok berbunyi sama je... asyik2 sebut Najib, 1MDB, Rosmah, Aziz Rahim dll. Sedangkan tajuk enty kali ini tentang pemandu C memandu secara berbahaya & langgar mati penunggang motosikal M.
    Kalau terdesak nak dedak pun silalah komen berkaitan tajuk yg diperbincangkan!
    Itu le mentaliti para penyokong puak Pakatan Hancing setiap hari.. kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju.. setuju.. memang benar belaka! chai PH semuanya tak berakal.. ilmu cetek..

      Delete

  11. ayo tes keberuntungan kamu di agen365*com :D
    WA : +85587781483

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.