TERBARU !

Wednesday, January 08, 2020

Rakaman Telefon Najib Meragukan

Nampak pelik pula bila Latheefa Koya buat sidang akhbar dan merujuk kepada rakaman suara yang tidak tahu ketulinannya.


Kita pun tidak tahu sumbernya.
“Kita baru terima rakaman audio ini,” kata Lateefa Koya tanpa mendedahkan sumber rakaman itu, yang diterima beberapa hari selepas tahun baru 2020.
Lateefa dakwa rakaman itu tulen setelah disiasat unit forensik SPRM. Hebat kerana hanya beberapa hari sahaja Lateefa Koya sudah tahu kesahihan rakaman suara itu.

Mungkin rakaman suara lebih mudah tapi video HD semburit pun perlu masa berbulan-bulan untuk ditentukan kesahihannya dan penyemburitnya. Ironi juga, cerita ini timbul semasa PRK Kimanis.

Lebih pelik lagi apabila Lateefa Koya sendiri mengaku perlu ambil masa untuk menganalisis rakaman itu.
1. Jika begitu, kenapa Lateefa tidak selesaikan dahulu analisis itu dan pastikan bukti-bukti itu sah?

2. Jika ada rakaman suara itu tiada kena mengena dengan rasuah, kenapa Lateefa pula yang umumkan 'bukti-bukti' itu dan tidak diberikan kepada pihak polis, pihak yang bertanggungjawab bukan Lateefa?

3. Bagaimana pula pandangan pihak polis kerana Lateefa Koya telah mendahului siasatan polis, jika ada?
Kita juga pelik kerana tiada pula perbualan telefon Jho Low. Kenapa ya?

Di sini saya sertakan juga komentar daripada FBooker Abdul Rahim Hilmi
Saya telah mendengar sehingga habis kesemua 9 rakaman perbualan antara DSN dan figur2 tertentu yang didedahkan dalam sidang media tadi. Tulisan ini adalah dengan anggapan bahawa semua perbualan itu tulen:

1. Semua perbualan tersebut hanya melibatkan perbincangan dan pendapat bagi menyelesaikan masalah. Satu-satunya yang mungkin bermasalah adalah pengakuan DSN bahawa beliau telah menandatangani perlantikan KP SPRM yang baru TS Dzulkifli. Tapi semua orang dah tahu kisah ini dan ia bukan konspirasi pun

2. Paling mengejutkan adalah pendedahan perbualan antara DSN dan Syeikh Mohammed Zayed Al Nahyan. Ia merupakan satu pencerobohon dan kebiadapan terhadap sebuah pemimpin negara luar yang tidak sepatutnya berlaku. Bear in mind, Syeikh Mohammed bukan sahaja Putera Mahkota UAE, tetapi beliau juga adalah Timbalan Panglima Angkatan Tentera negara tersebut.

Betapa berpengaruhnya beliau sehinggakan The New York Times telah menamakan Syeikh Mohammed sebagai 'The Most Powerful Arab Ruler' pada tahun lepas.

Soalan, adakah berbaloi kita memalukan DSN dalam keadaan merisikokan hubungan diplomatik dengan negara luar? Pemimpin negara mana lagi yang akan percaya terhadap integriti pihak berkuasa negara kita selepas ini?

Tak pakai otak ke?

3. Tiada perbualan dengan Jho Low walaupun PH sebelum ini mengatakan beliau adalah mata dan telinga DSN dalam perbuatan jenayah.

4. Pendedahan ini merosakkan keyakinan rakyat kepada institusi penguatkuasa undang-undang yang sepatutnya dilihat tidak berpihak. Bagaimana sebuah suruhanjaya yang sepatutnya menegakkan keadilan untuk semua menjadi begitu mudah menyebarkan bukti kepada awam tanpa sebarang konklusi konkrit?. Tak munasabah awak dedah kemudian awak nak kami buat kesimpulan sendiri.

Mana kebertanggungjawaban anda terhadap maklumat dan bukti jenayah?

5. Pendedahan ini akan lebih merosakkan PH daripada menghancurkan DSN. Rakyat akan melihat PH terdesak selepas kegagalan impeachment dan SD Azilah bagi memalukan musuh. Timing pendedahan yang hampir dengan PRK Kimanis hanya menambah syak bahawa ia bermotif politik

Rakyat akan melihat bahawa ini hanya semata mata cubaan untuk menutup kegagalan. Kerana jika ia sebenar-benar bukti, PH sudah lama akan membawa ia ke mahkamah untuk mendakwa bekas Perdana Menteri tersebut.

Rakyat benci. Negara luar benci.

Begitulah nasib PH. Mereka sedang membunuh diri sendiri.
Satu lagi isu yang sangat besar ialah jika Perdana Menteri pun boleh dirakam perbualan telefonnya tanpa kebenaran, apa lagi kita rakyat biasa ini. Rakyat tidak berasa selamat lagi!

Baca seterusnya: Rakaman Audio Dan Konspirasi Licik.






85 comments:

  1. Video shemburit ape cerita? Tak dpt disahkan ke siapa aktor2 nya? hadoiii.. lawak2.
    Tahun 2020 makin menuju ke arah komedi & kebadutan.. lawak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. X paham kes masih berjalan di mahkamah tetapi bukti yg belum tentu sahih diwar2kan dikhalayak umum...kenapa x terus beri kepada pendakwa., Jika benar itu bahan bukti.

      Delete
    2. Tipah ...oh Tipah...

      yg ni cepat je...yg lain2 tu simpan bawah carpet ke?

      Delete
    3. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
      senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

      Delete
  2. Saya telah mendengar sehingga habis kesemua 9 rakaman perbualan antara DSN dan figur2 tertentu yang didedahkan dalam sidang media tadi. Tulisan ini adalah dengan anggapan bahawa semua perbualan itu tulen:

    1. Semua perbualan tersebut hanya melibatkan perbincangan dan pendapat bagi menyelesaikan masalah. Satu-satunya yang mungkin bermasalah adalah pengakuan DSN bahawa beliau telah menandatangani perlantikan KP SPRM yang baru TS Dzulkifli. Tapi semua orang dah tahu kisah ini dan ia bukan konspirasi pun

    2. Paling mengejutkan adalah pendedahan perbualan antara DSN dan Syeikh Mohammed Zayed Al Nahyan. Ia merupakan satu pencerobohon dan kebiadapan terhadap sebuah pemimpin negara luar yang tidak sepatutnya berlaku. Bear in mind, Syeikh Mohammed bukan sahaja Putera Mahkota UAE, tetapi beliau juga adalah Timbalan Panglima Angkatan Tentera negara tersebut.

    Betapa berpengaruhnya beliau sehinggakan The New York Times telah menamakan Syeikh Mohammed sebagai 'The Most Powerful Arab Ruler' pada tahun lepas.

    Soalan, adakah berbaloi kita memalukan DSN dalam keadaan merisikokan hubungan diplomatik dengan negara luar? Pemimpin negara mana lagi yang akan percaya terhadap integriti pihak berkuasa negara kita selepas ini?

    Tak pakai otak ke?

    3. Tiada perbualan dengan Jho Low walaupun PH sebelum ini mengatakan beliau adalah mata dan telinga DSN dalam perbuatan jenayah.

    4. Pendedahan ini merosakkan keyakinan rakyat kepada institusi penguatkuasa undang-undang yang sepatutnya dilihat tidak berpihak. Bagaimana sebuah suruhanjaya yang sepatutnya menegakkan keadilan untuk semua menjadi begitu mudah menyebarkan bukti kepada awam tanpa sebarang konklusi konkrit?. Tak munasabah awak dedah kemudian awak nak kami buat kesimpulan sendiri.

    Mana kebertanggungjawaban anda terhadap maklumat dan bukti jenayah?

    5. Pendedahan ini akan lebih merosakkan PH daripada menghancurkan DSN. Rakyat akan melihat PH terdesak selepas kegagalan impeachment dan SD Azilah bagi memalukan musuh. Timing pendedahan yang hampir dengan PRK Kimanis hanya menambah syak bahawa ia bermotif politik

    Rakyat akan melihat bahawa ini hanya semata mata cubaan untuk menutup kegagalan. Kerana jika ia sebenar-benar bukti, PH sudah lama akan membawa ia ke mahkamah untuk mendakwa bekas Perdana Menteri tersebut.

    Rakyat benci. Negara luar benci.

    Begitulah nasib PH. Mereka sedang membunuh diri sendiri.

    ----

    Abdul Rahim Hilmi Zakariya
    Taman Semarak, Kuala Terengganu

    ReplyDelete
    Replies
    1. oitttt...kah kah kah..guna otak di kepala..dok tenguk.mcm dok guna otak di kepala lutuit...lawaj2

      Delete
    2. KERAjaan dah terdesak. PRK Kimanis dah makin hampir. Aura DSNajib diyakini akan memalukan parti Warisan & KERAjaan PH. Maka itu berbagai cara dilakukan utk pengaruhi memikiran rakyat. Tapi, tahun 2020 ni semua rakyat dah tak rela lagi dibohongi.. BN pasti menang!

      Delete
    3. Cuba tengok raut muka si Tipah Koyak....

      Delete
    4. tahniah juga pada bini rosmah..sumpah laknat di kabulkan oleh Allah...terlondeh semua...bsrua2 pun terdedah semua...zulkifli..aziz rahim..afendi...penuh penjara sungai buluh nanti

      Delete
    5. Everything in this world ada kehendak allah. Denied that.
      Baca lah surah al rahman dan mulk. Semua akan terbongkar.

      Delete
  3. Semakin hangat jadinya. Dari video
    Semburit membawa ke SELUAR dalam (SD)
    Beruang, seladang dan cacing disudahi
    kambing hitam.
    Kebocoran surat TENDANGAN kambing hitam
    Tiris pula audio rakaman. Fasa kedua
    lawak bodoh. Oiiiiitttt...semakin sawan
    jadinya.

    ReplyDelete
  4. Setelah pendedahan audio ini....baru tahu najib ada suami....Hihihikikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila suami bersuara memberi arahan...isteri yg baik kenalah akur....Hihihikikikihahahakahkahkah

      Delete
    2. kah kah kah kah..cengei no laki najib...

      Delete
    3. Ok la tu. Korang pun bukannya tak pernah bercerita dgn bini suami masing2. Ada depa pabggil korang darling tak?

      Delete
  5. Najib ada sebut nak berjumpa dan discuss dengan pihak Arab dan bawa loyar masing2... itu yang sebaiknya supaya apa2 dispute dapat diselesaikan secara profesional.

    Yang pelik bila Latifa Koyak asik sebut we belives... we believes... we guess... we guess... sampaikan sumber pemberi maklumat pun dirahsiakan?, itu yang mengejutkan seolah2 ia suatu KONSPIRASI POLITIK pihak tertinggi hancing?

    ReplyDelete
  6. Apalah nasib yang akan menimpa Tipah Koyak selepas ini?

    Adakah dia akan menerima nasib yang sama seperti bekas menteri pendidikan PENIPU tol Simpang Renggam?

    AWAS Atok memerhatikan!

    ReplyDelete
  7. Bila pula Tipah nak dedahkan perbualan telefon bersifat lucah suara mirip seorang menteri dengan bini seseorang di Kelantan suatu ketika dahulu? Adakah spekulasi ini benar? Dengar khabar dia sangat teruja dengan "bau" bende tu?

    Manalah tahu kalau2 ianya juga dapat membantu atau dijadikan bahan kes SRC/1MDB?

    ReplyDelete
  8. Dedah rakaman audio Najib, SPRM hina mahkamah
    By Manzaidi Mohd Amin - 8 January 2020
    Armand Azha
    Armand Azha
    KUALA LUMPUR – Tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan sembilan rakaman audio dipercayai perbualan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai menghina mahkamah.

    Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Armand Azha Abu Hanifah berkata, ini memandangkan kes 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) dan SRC International Sdn. Bhd. yang melibatkan Najib masih berjalan di mahkamah dan pendedahan itu boleh menjejaskan perbicaraan.


    Beliau berkata, SPRM sebagai badan bebas kerajaan sepatutnya hanya perlu membuat sidang media, manakala rakaman audio tersebut diserahkan kepada polis untuk siasatan.

    “Hari ini SPRM telah mendedah rakaman audio pada sidang medianya yang mendakwa konspirasi jenayah tertinggi dikatakan suara Najib dan beberapa individu lain.

    “Kita lihat ini satu lagi permainan politik yang amat merosakkan sebuah badan bebas negara, yang mana SPRM dijadikan alat politik.


    “Bukankah kes ini masih berjalan di mahkamah? Bukankah perbuatan SPRM ini menghina mahkamah?,” soal beliau dalam kenyataan medianya, hari ini.

    Di Putrajaya pagi tadi, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Koya memperdengarkan rakaman audio dipercayai perbualan antara Najib dengan beberapa individu termasuk pemimpin dari Arab Saudi.

    Pendedahan rakaman berdurasi keseluruhan 45 minit itu dibuat dalam sidang media khas yang dipengerusikan beliau di ibupejabat SPRM.

    Turut diperdengarkan kepada puluhan wakil media adalah perbualan antara Datin Seri Rosmah dan Najib.

    Armand Azha yang juga Ketua UMNO Bahagian Subang turut mempertikaikan kredibiliti SPRM apabila menyatakan rakaman audio itu tulen, sedangkan klik video semburit melibatkan seorang menteri sehingga kini belum disahkan ketulenannya.

    “Paling real bagi saya, rakaman rakaman audio Najib laju saja kata dikenal pasti sebagai tulen, sedangkan rakaman video semburit di Sandakan sampai sekarang tidak dapat diselesaikan, sedangkan terang-terang beberapa NGO telah pergi ke luar negara untuk mendapatkan laporan forensik dan disahkan tulen.

    “Rakaman audio Najib itu pula dikatakan dapat daripada pihak yang tidak dikenali dan tidak pasti siapa. Kenapa tidak persoalkan siapa yang buat rakaman tersebut?

    “Macam mana SPRM boleh buat kerja terdesak ini? Adakan sidang media dan terus dedah. Sepatutnya serah kepada polis dahulu untuk siasat dan kaji ketulenan audio itu. Di mana intergriti SPRM dalam isu ini?,” soal beliau.

    Beliau bagaimanapun, tidak menolak kemungkinan wujud konspirasi untuk menjatuhkan momentum Barisan Nasional (BN) di PRK Kimanis dan menyifatkannya sebagai suatu permainan busuk ciptaan regim Pakatan Harapan (PH). – MalaysiaGazette

    ReplyDelete
  9. Lepas ni boleh lah buat acara sumpah laknat secara berjemaah dalam masjid kepada mereka-mereka yg terlibat dalam rakaman audio ini..Orang.Umno suka sumpah menyumpah ini...Hihihikikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurang2 berani bersumpah & berani berdiri di kandang saksi..mcm kaki belakang sorang tu?..bersumpah pn xmau..kt mahkamah nk dok kandang saksi lglah kecut..yer tak?

      Delete
    2. Najib muka hensemmm, tampak tenang dan penuh yakin... gentlemen pulak tu!

      Bila nak mai Kimanis Bah! Kamik merindui!!!

      Delete
    3. Adakah Latheefa Koya sengaja ingin cuba mengaibkan Dato’ Seri Najib dan Rosmah dengan nada perbincangan telefon mereka?

      Latheefa Koya dilihat tersenyum-senyum apabila rakaman tersebut mula dimainkan.

      Delete
  10. Ya PH sedang membunuh kerajaan sendiri. full stop. period kata menteri kereta terbang

    ReplyDelete
  11. Cubaan mempengaruhi hakim2 dalam kes SRC 1MDB setelah mereka merasakan akan kalah kedua2 kes!

    Ia suatu yang amat serius dan sebuah RCI perlu ditubuhkan dengan segera!!!

    ReplyDelete
  12. Dengar semua pengundi2 Kimanis!!!

    SPRM, SPR kini sudah menjadi ALAT KONSPIRASI POLITIK PIHAK TERTINGGI kerajaan hancing?

    Habis la kalau macam ni? Boleh jadi ABU boleh dicampak dalam laut Lumut, Pulau Dinding...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahai penduduk kimanis...inilah punca syagie afdal di pecat dari umno...tak mau jadi barua najib dan suaminya..songlap duit rakyat..duit kwap..duit tabung haji...melalui 1 mdb...ha ha ha

      Delete
    2. Koyak dah nampak munge2 kekalahan pakatan hancing di Kimanis?

      Delete
  13. Najib tak bertanding pun di Kimanis tapi kera jaan dah meroyan. Bukti audio pulak yg disogokkan. Takut kalah le tew.. kikikiki.. hadoiii.. sungguh lawak!!

    ReplyDelete
  14. Maka, negara kita makin KOYAK!

    ReplyDelete
  15. Ada tiga fail di atas meja Peguam Negara Tommy Thomas: kes rasuah terowong bawah laut Lim Guan Eng, kes semburit Azmin Ali, dan kes sodomi Anwar Ibrahim. Sekiranya kerajaan mengambil tindakan terhadap Anwar, maka mereka terpaksa juga mengambil tindakan terhadap Azmin Ali. Dan kerajaan tidak boleh tutup kes terowong bawah laut Pulau Pinang sebab ianya memang terang-terang berlakunya satu jenayah. Tommy Thomas menghadapi satu tekanan yang sangat hebat dan disebabkan itulah mereka mengadakan sidang akhbar SPRM hari ini: untuk mengalih pandangan rakyat Malaysia kepada “sensasi” yang terbaru.

    ReplyDelete
  16. KUALA LUMPUR – Mengejutkan apabila seseorang yang bergelar Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) boleh ‘membelakangkan’ polis dengan bertindak membocorkan rahsia sulit kepada umum sebelum kes itu mula disiasat.

    Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang hairan dengan Latheefa Koya yang mendedahkan rakaman-rakaman perbualan ‘sulit’ dan rahsia kepada masyarakat umum melalui sidang media sebelum ia disiasat polis.

    “Latheefa memberitahu media bahawa bekas bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Zulkifli Ahmad telah membincangkan sesuatu yang dianggap sebagai rahsia rasmi terlebih dahulu dengan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    “Jadi soalan saya, Latheefa juga bersalah kerana perkara ini masih perlu melalui siasatan rapi, tetapi beliau sendiri bertindak membocorkan rakaman perbualan kepada umum terlebih dahulu.

    “Latheefa sendiri sedia maklum pihak SPRM tidak menyiasat perkara tersebut sebaliknya perlu menyerahkan perkara ini kepada pihak polis untuk siasatan.

    “Apa yang telah dilakukan oleh Latheefa sebenarnya adalah membocorkan dan mendedahkan semua rahsia yang sepatutnya disiasat oleh polis terlebih dahulu. Itu kerja polis, bukan dia. Sejak bila rahsia kerajaan yang kamu dakwa dalam rakaman itu kamu dedahkan kepada media Latheefa?

    “Pihak polis pula kini terpaksa menyiasat sesuatu yang sulit tetapi sudah diketahui oleh umum secara meluas. Bukankah itu kesalahan besar dilakukan oleh Latheefa?,” soalnya selepas penangguhan perbicaraan SRC International Sdn Bhd.

    Pada pagi tadi, Latheefa membuat pendedahan mengejutkan apabila memainkan kepada media beberapa set rakaman audio perbualan yang melibatkan Najib yang disifatkan sebagai kebocoran maklumat daripada Jabatan Peguam Negara.

    Selepas semua rakaman audio diputarkan semasa sidang media yang dijalankan secara langsung melalui televisyen, Latheefa berkata, ia menimbulkan banyak perkara.

    “Terdapat pelbagai isu serius yang timbul termasuk menyalahgunakan kuasa, konspirasi jenayah, menghalang keadilan, menjejaskan keselamatan negara, membuat bukti palsu melalui bantuan asing dan membiarkan perbuatan salah,” kata beliau.

    Latheefa berkata, pejabatnya akan menyerahkan bahan tersebut kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk memudahkan penyiasatan.

    Kata Latheefa lagi, beliau bertindak mendedahkan kepada umum terlebih dahulu malah Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sendiri belum tahu apa-apa butiran tentang perkara itu.

    Perbualan itu berlaku antara 5 Januari dan 29 Julai 2016, kata Latheefa sambil menambah, SPRM menerima rakaman tersebut pada tahun baru.

    Bagaimanapun, Latheefa enggan mendedahkan dari siapa, bagaimana atau dalam bentuk apa suruhanjaya itu menerima rakaman tersebut tetapi berkata, beliau percaya ia berkaitan dengan SRC International Sdn Bhd.

    Satu lagi syarikat, 1Malaysia Development Bhd (1MDB), juga dirujuk di beberapa bahagian perbualan itu yang diputarkan untuk didengari media.

    Shafee juga menempelek Latheefa yang disifatkannya sebagai ‘ahli politik’ berbanding menjadi Pesuruhjaya SPRM.

    “Apakah agenda untuk lakukan semua ini lagi-lagi ketika PRK Kimanis? Jangan lupa kamu adalah Pesuruhjaya SPRM bukan lagi politik, jangan berpoliitk atau letak jawatan dan kembali aktif dalam politik.

    “Kita sedang mengkaji apakah jenis tindakan susulan yang boleh di ambil melalui perundangan terhadap SPRM khasnya Latheefa itu sendiri pada masa ini.

    “Sebagai seorang pakar undang-undang, pastinya Latheefa juga sedia maklum kes-kes yang sedang berjalan ketika ini. Adakah Latheefa mahu cuba mempengaruhi kes yang sedang dibicarakan ketika ini?

    “Banyak yang telah Latheefa langgar dalam pendedahan rakaman-rakaman audio ini. Apa agenda sebenarnya,” jelasnya.

    BETOL2 KOYAK!!!!! JERLUSSSSS!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudahla pie oiii..belit sana..belit sini...hang pun sebelah kaki dok sungai buluh juga...

      Delete
    2. Apa yg belit nye!!!

      Delete
    3. Cukup2 la tu sudah2 la latiffah koya ramai dah meluat dgn gelagat kamu ni kamu la salah sorang yng menjahanam kan parti PH ni...tahniah dan t kasih atas usaha kamu muga teruskan usaha kamu jahanam kan PH ni...

      Delete
    4. Koya ni bodoh sangat. Habis la ko.
      PRU15 BN/PAS menang mampus ko awal2 kedalam.

      Delete
  17. 1hb MEI 2020 tarikh Keramat atau kiamat
    bagi satu pihak, segala usaha dan cara
    dilakukan. Semacam sawan, sasau, gelabah
    bingung tak keruan jadinya.
    Dingatkan jangan terlalu bermain api,
    buruk padahnya.
    Apa mungkin kambing jantan hitam perlukan pasangan... oiiiiitttt... lawak
    tul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertambah hancur sprm di bawah kerajaan PH.

      Delete
  18. Suruhanjaya
    Pakatan
    Rancangan
    Mahathir

    ReplyDelete
  19. Najib terbaik. ����������,Tenang ja Walaupun MEREKA serang dia seorang bertubi2. Tak perlu berguling tgh jalan, melalak serupa anjing di jalanan..Baru aku nmpk betapa terbaiknya Najib. Ini baru pemimpin.

    ReplyDelete
  20. SPRM perlu ingat kerajaan mungkin akan berubah selepas PRU15...saya khuatir jika kerajaan baru menang dan bertindakbalas..ianya pasti amat buruk kesannya

    ReplyDelete
  21. Tindakan tipah koya mengintip perbualan peribadi suami isteri seseorang pemimpin dan mendedahkannya kpd public adalah KETERLALUAN!! Video skandal chinadoll Abwar Ibrahim pun kejaan Najib tidak dedahkan kat tv..meskipun kerajaan waktu itu boleh melakukannya utk memusnahkan karier anwar selama lamanya.. itu lah sikap kerajaan islamik yg tidak mrngaibkan org lain

    ReplyDelete
  22. PRU akan dtg.. kte dgr plak ape perbualan kak tipah dgn atok... Bodoh sial SPRM.. dah xada modal.. mcm budak2.. kelakar betul la kerajaan baru ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh rupenya. Patut la banyak kes2 mahkamah yang diambil oleh anak dara tua ni semua kalah teruk!!!!

      Katogeri peguam tak laku?

      Delete
  23. SPRM kan dah daftar sebagai ahli PH ..sbb tu lah sprm sokong PH.sprm ni tak professional dah.mereka akan membantu PH utk penjarakan najib walau apapun terjadi.

    ReplyDelete
  24. Love�� U DSN��
    Makin lama nk jatuhkan DSN. Makin lama nampak kebodohan SPRM & PH. Terlebih utama bodoh Atok dh nk mampus & koya.��

    ReplyDelete
  25. SPRM..Suruhanjaya Politik Rasis Mahadey. RULE OF JUNGLE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jijik tgk muka si koyak ni.. Bongkak!

      Delete
  26. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    ReplyDelete
  27. Nampak tak?
    Bila keluar kes rakaman audio ni, para netizen mula sibuk bercerita tentangnya. Hingga lupa pada kes perletakan jawatan Maslee, PRK Kimanis, bekalan bawang kurang, India tak nak beli minyak sawit kita, kebebalan/kebodohan semua menteri, cukai2 yg makin bertambah, harga barang makin mahal & berlambak lagi kebobrokan kera jaan PH.

    UNDILAH BN DI KIMANIS!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul juga eikkk...

      BTW apa khabar bekas menteri pendidikan yang juga seorang KAKI PENIPU TOL SIMPANG REMGGAM sekarang!

      Dah sembuh ke demam terkezzzuuuttnya?

      Delete
    2. BN/UMNO tatap di hatiku

      Delete
  28. Seorang lagi bakal dikambing hitamkan oleh Atok Tua!!!! har har har..

    ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu, seorang baghal telah dilaknati Atok?

      Kesian kat dia, hanya boleh tinggal legasi kasut hitam sahaja...

      Delete
    2. Tipah akan dikoyak rabakkan oleh geng sendiri.. hadoiii, makin lawak kera jaan hancing ni!!

      Delete
  29. Hampir RM10 bilion wang tak dituntut diserah kepada Jabatan Akauntan Negara!

    Adakah menjadi kesalahan JENAYAH jika sekiranya seseorang rakyat tidak mengetahui atau tidak pernah mengambil tahu akan pergerakan atau perjalanan akaun mereka!!!

    Ramai yang tidak pernah ambil kisah pun tentang akaun mereka sehingga menyebabkan sejumlah besar wang telah terkumpul tanpa dituntut sehingga kini?

    Adakah ia suatu kesalahan JENAYAH? Harap dapat sedikit pencerahan dari hakim2 negara Zimgage?

    ReplyDelete
  30. 30 tahun lalu semasa bekerja kilang, secara tak disangka2 Mat telah dikejutkan dengan kemasukkan sejumlah wang sebanyak RM 1,600 tanpa diketahui dari mana sumbernya?

    Mat bukanlah macam sesetengah orang yang SENTIASA nak tahu akan pergerakan setiap sen akaunnya? Biasalah tu...

    Mat telah menulis surat kepada bank yang dia telah membelanjakan kesemua wang tersebut.

    Sehingga kini selepas 30 tahun bank yang berstatus gergasi/mega tersebut buat DONO sahaja!!

    Adakah ini merupakan suatu kesalahan JENAYAH dan boleh dihukum gantung sampai mati ATAU penjara 10 tahun?

    Kepada Mat dia tidak melakukan apa2 kesalahan!!!

    Tanya je? sebab Mat tak pandai undang2?

    Harap hakim negara Zimgage dapat memberi sedikit pencerahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat bukanlah macam loyar atau mana2 cina yang mahu buat report polis dalam semua perkara... Mat tak kisah pun malah tak pernah liaise dengan mana2 polis seumur hidup Mat...

      Mat kesian kat polis dalam hal2 remeh temeh. Pada Mat polis harus tumpu perhatian pada hal2 jenayah bunuh, rompak, semburit, pelacuran etc etc bukan bende2 remeh temeh macam hal2 akaun2 ni!!!

      Delete
  31. Latipah Koya ialah seorang peguam bertauliah
    dia tahu camana proses perbicaraan di mahkamah
    persoalannya kenapa rakaman yg diakui SPRM tulen tak diserah pada pendakwaraya.. kenapa perlu di dedahkan dikhalayak umum ?
    siapa yang jadi hakim sekarang ... rakyat?
    Kenapa sesuatu yang dianggap sensitive yang membabitkan pemimpin negara asing didedahkan lebih 15 minit dalam berita Utama pimpinan Yang Berbahagia Gobin?...yang juga seorang PEGUAM !
    tidakkah ini dianggap menghina mahkamah kerana menyembunyikan bukti ? Bukankah setiap ketua jabatan perlu bersumpah menyimpan rahsia negara sebelum menerima tanggungjawap ini ??
    tak cukup ke masalah ekonomi negara yang jatuh teruk ini nak ditambah pulak bergaduh dengan negara asing ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banggalah kunun tu...cuba tengok reaksi muka si koyak tu....senyum sinis lagi...hancur SPRM di bawah KERAjaan PH...

      Delete
    2. oittt...reaksi muka dia mcm tu,,,sebab terkejut..sedih..pelbagai lagi..dok pikiaq..ada no org mcm najib..sanggup songlap duit rakyat..lepas tu selama ni dok jadi barua rosmah...dia juga dok bayang...kalau bukti video...dok bayang..rosmah temgkimg sambil tarik telinga najib....nasib baikla bukti audio.....hadoiiii...selama ni pm malaysia adalah rosmah....selama ni..najib adalah bini rosmah.....siannnnnnnnnn

      Delete
    3. Kesian kau, anon 10.31 am sebab kena kerja kuat utk cover geng semburit yg hari2 bukak pekong sendiri. Nampaknya kau sorang je yg diupah utk komen di blog ini. Berapa bnyk dedak kau dapat? Ribu2 ke atau beberapa ratus je? Isu rakaman audio ni bakal melingkopkan kera jaan PornHub.. kikikiki

      Delete
    4. 10:31, biasa la hidup laki bini, ada pasang surut turun naik! Banyak lagi yang seribu kali lebih teruk dari itu!

      Kalau anak dara tua apa dia tahu? Sebab itu jangan sekali2 lantik mana2 anak dara tua untuk jadi ketua jabatan ke, ketua itu ini ke, mereka tak pernah tahu urusan orang bekeluarga, ada anak2 masih kecil etc ect...

      Delete
    5. Pundek 10.31 agknya ko gay ke lesbian kot sbb pelik pel perbualan biasa laki bini ckp darling..ko ketagih sburit ke mrh sht keintiman DsN DSR phone call??
      Xyhla wt perang saiko bodo Rosmah kontrol bla2 xde isu pun. Najib BNdh Zmnckp clear smlm..biasa je prbualan peribadi lakibini.. kptusn Najib buat. m

      buat keja..celah mana Rosmah pulak. Lainla si gonend bini tggu dipjbt..tkot lebam dahi kah kah kah

      Delete
    6. Hanya sorang je penyokong geng semburit yg masih komen di sini. Yg lain dah letak jawatan sebab dedak dah habis!!

      Delete
  32. Hadoiii.. sungguh lawak.
    Pendedahan rakaman suara itu diyakini akan backfire ke muka kera jaan! Itulah balanya bila melantik org bengap utk buat kerja konspirasi!

    ReplyDelete
  33. BERITA TERGEMPAR!!!

    DALAM MASA LEBIH KURANG 4 BULAN SAJA LAGI ATOK AKAN KENA AMBUSH DENGAN GENG2 NON/DAP!!!

    Harap pihak Sungei Boloh-Inn sudah bersedia menerima tetamu kehormat ANAK BERANAK ini!!!

    SEKIAN. HARAP MAKLOM!

    ReplyDelete
  34. senjata makan tuan? tipah dah jadi beban kpd PH. akan ikut jejak mazlsee.

    ReplyDelete
  35. Dari Pendekar Bugis ...bertukar Pendekar TAKUBIN.....takut bini rupanya...Hihihikikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pundek kutty.. main jantan mcm mentri.semburit mmg le xde leteran bini..bodoh kah kah.. SPReM ssh pyh buat pndedahan just nk buktikn psl takut bini? Kah kah..bongok

      Delete
    2. Penyokong PH ni terdiri dari bermacam makhluk, jenis puaka pun ada. Patut le kes semburit & fitnah makin maharajalela..

      Delete
  36. Video HD730P ikon semburit jantan to antan mirip kuttypmentri ksygan kuttypantek begitu sukar disahkan..memerlukan saban bulan..bulan ke tahun..amarekaa..ostolia..britain..bagai..

    Tiba2 rakaman lakibini sah..sora Rosmah 'marah' Najib dgn panggilan darling 3-4 hari hudah disahkan tulen.. gilebabi betol tipak koyak
    Ko mmg bkl terjun ke lubang neraka..kambus diri jua..ikut abe maszlee..
    Kah kahh..kah simpati netizen mencurah pd DSN.. pelan babi2 belaan kutty kitsial xmnjadi..

    Kimanis milik UMNO BN Insya Allah!

    ReplyDelete
  37. Then what do you believe. I guess you are from flat earth soceity and do not even believe that peoples have landed on the moon.

    ReplyDelete
  38. Saya benar-benar akan berterima kasih kepada Allah kerana kebaikan yang anda lakukan dengan membantu saya dan hari ini saya mendapat pinjaman sebanyak RM120,000.00 untuk menyelesaikan masalah saya.
    Saya terima telefon saya pada pagi ini amaran dari bank saya CIMB yang mengesahkan bahawa saya memperoleh pinjaman dalam akaun saya dengan jayanya.
    Saya mengucapkan terima kasih kepada wanita Puan Deborah kerana saya berpegang kepada kepercayaan saya dan dengan rahmat Allah, saya telah berjaya mendapatkan pinjaman saya.
    Terima kasih banyak - banyak.
    Saya juga akan memaklumkan kepada kawan-kawan dan orang tersayang yang memerlukan pinjaman. Terima kasih banyak Deborah, saya berdoa agar Allah menyertai kamu.
    Hubungi Ibu Deborah melalui
    e-mel: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: +6281334785906

    ReplyDelete
  39. Hai kawan Nama saya Asep Darjat.
    Saya sangat gembira dan amat berterima kasih kepada Ibu Deborah Avant. Saya hanya mendapat pinjaman saya dan ia cepat dan selamat, anda juga boleh mendapatkannya. E-mel kepadanya jika anda memerlukan pinjaman apa-apa melalui
    e-mel: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: 6281334785906

    ReplyDelete
  40. Selamat siang untuk semua, nama saya Steven Nesty Binti, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua pencari pinjaman akan berhati-hati tentang pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp 10,7 juta, untuk seorang pria di Afrika.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Ny. Tieka Melawati (tiemelaw@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Deborah, Manajer Kantor Pinjaman AVANT, jadi teman saya meminta saya untuk memproses pinjaman saya dengan Bu Debora. Jadi saya menghubungi Ibu Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +6281334785906

    Saya mengajukan pinjaman sebesar IDR 380 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman, Saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam, uang pinjaman saya dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan IDR380 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa saya dan dia telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Mrs. Deborah untuk memberikan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) atau melalui WhatsApp: +6281334785906 untuk pinjaman Anda

    Akhirnya, saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nestybintisteven@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  41. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

  42. menang berapapun di bayar
    ayo segera bergabung bersama kami di bandar365*com
    WA : +85587781483

    ReplyDelete
  43. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melacca
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  44. Sekiranya bank anda tidak memberi pinjaman kepada anda, terdapat tempat yang sah di mana anda boleh mendapatkan pinjaman asal. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya dapati dalam talian untuk semua saudara Muslim yang mencari pinjaman dengan cepat untuk menyelesaikan masalah yang diinginkan. Saya mendapat pinjaman Rp 700,000.00 dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk mengubahsuai rumah sakit saya dan untuk melengkapkan perniagaan saya. Saya mendapat pinjaman daripada mereka beberapa bulan lalu. Saya meminjam dari mereka kerana terdapat banyak syarikat pinjaman palsu dalam talian. Saya juga memperkenalkan abang saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500,000,000 KARINA ROLAND LOAN COMPANY. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak kajian tentang mereka dan mendapati mereka benar-benar sahih. Mereka tidak seperti syarikat pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka menyediakan pinjaman mengikut undang-undang dan peraturan Islam. Tiada Jaminan Diperlukan. Tiada kos tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan mudah. Tetapi anda mesti dapat meluluskannya. dan Anda juga mesti membayar balik pinjaman mereka pada waktu yang ditetapkan. Saya ingin bertanya kepada semua orang Islam yang benar dan tidak ada muslim untuk menghubungi ibu karina yang baik di e-mel atau WhatsApp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) anda boleh menghubungi saya untuk memberi nasihat juga melalui e-mel (nurraysadiena@gmail.com)

    ReplyDelete
  45. Adakah anda sedang mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan atau projek keinginan hati anda? Di KARINA ROLAND LOAN COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu yang memerlukan pinjaman seperti "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman pinjaman rumah dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. Jika anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayainya dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi KARINA ROLAND LOAN COMPANY hari ini untuk sebarang mata wang yang anda mahukan.

    Kategori Perniagaan

    Perniagaan Merchandising.
    Perniagaan pembuatan
    Perniagaan Hibrid.
    Pemilikan tunggal
    Perkongsian.
    Syarikat.
    Syarikat liabiliti terhad.
    pinjaman peribadi.
    pinjaman pelaburan.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman gadai janji
    Laon Auto.
    Pinjaman pelajar.
    Pinjaman habis bulan.
    Pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    Pinjaman gereja.

    KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY
    E-mel: karinaloancompany@gmail.com WhatsApp hanya +1 (585) 708-3478.
    Nama Facebook: Karina Elena Roland

    ReplyDelete
  46. Saya telah melihat dan mencuba pelbagai strategi dan kaedah, sehingga saya kehilangan banyak wang ketika mencuba. Sehingga saya mengemukakan strategi baru ini yang saya jalankan semula dan berjaya mendapatkan kembali wang saya yang hilang dan masih membuat pertumbuhan yang konsisten di seluruh perdagangan saya. Carlos Ellison adalah profesional yang luar biasa, dengan pengalaman yang luas dan pengetahuan mendalam mengenai perundingan pertanian, Dia membantu saya untuk mengambil penalti kewangan.

    Melabur US $ 500 dan dapatkan AS $ 6000 seminggu (7 hari),

    Melabur $ 1000 dan dapatkan $ 12000 seminggu (7 hari)
    ,
    Melabur $ 2500 dan dapatkan $ 30,000 seminggu (7 hari).

    Semua dalam keuntungan mingguan dan dijamin 100%. (Bayaran dijamin). Bebas untuk dihubungi - jika anda berminat melalui e-mel: carlose78910@gmail.com

    ReplyDelete
  47. Helo,
    nama saya Siti Aminah dari Indonesia, harap saya cadangkan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka tetap menjadi syarikat pinjaman yang sebenarnya. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana ditangkap oleh orang kerana berhutang.

    Saya hampir menyerah sehingga saya meminta nasihat seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa berlengah-lengah atau kecewa, jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan daripada Ibu Alicia Radu

    Saya ingin anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana berpeluang membaca kesaksian ini hari ini. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda bebas menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain setelah anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.