Tuesday, February 04, 2020

Kerajaan Baharu : Pintu Belakang Atau Pintu Hadapan

Saya tidak setuju dengan tindakan Lokman Adam mendedahkan audio ucapan Zahid Hamidi di mesyuarat Jawatankuasa Perhimpunan Muafakat Nasional yang dipengerusikan Tajuddin Abdul Rahman.


Lokman adalah salah seorang ahli Majlis Tertinggi UMNO yang dipilih oleh ahli UMNO akar umbi. Mereka bermesyuarat hampir setiap bulan. Maksudnya, mereka ada platform untuk berbincang dan bersatu suara.

Tindakan Lokman ini bukan sahaja menconteng arang di muka Zahid Hamidi tapi juga muka Naib Presiden, Timbalan Presiden, Ketua Penerangan, Setiausaha serta setiap 44 ahli MT termasuk yang dipilih, dilantik dan Pengerusi UMNO negeri.

Kerana tindakan Lokman ini memberi signal bahwa mesyuarat MT gagal menjadi tempat untuk berbincang menyelesaikan isu parti dan mengatur strategi politik.

Jika tidak benar, seluruh MT UMNO perlu bersuara menafikannya.

Ironi, hanya Ketua Penerangan UMNO yang bersuara tentang isu ini. Mungkin kenyataan beliau itu mewakili pendapat seluruh saf tertinggi UMNO. Jika benar, Lokman mungkin berdepan dengan tindakan disiplin, itu pun jika pihak tertinggi UMNO mahu panjangkan lagi perkara ini.

Dalam masa yang sama, 'kerajaan melalui pintu belakang' ini bukannya isu baharu, sudah lama sejak PH ambil alih kerajaan persekutuan lagi.
Baca : Kerajaan Pintu Belakang : Semburit Atau Peliwat?
Cuma bezanya hari ini ialah ada rakaman audio dan disebarkan untuk warga netizen buat andaian masing-masing.

Memang menarik bila ulas isu ini sebab akan ada pro-UMNO tapi 2 side iaitu yang sokong dan bantah. Ditambah pula dengan netizen pro-PH yang tumpang sekaki tuang petrol dalam api yang sedang marak.

Yang pasti ialah setiap ahli UMNO berpegang kepada janji dan ikrar Presiden UMNO bahwa:
1. UMNO dan BN menerusi Muafakat Nasional tidak sekali-kali mengimpikan perubahan kerajaan melalui pintu belakang.

2. Tetap memilih pintu hadapan untuk membina kerajaan sendiri melalui PRU 15.
Zahid nyatakan ikrar ini semasa merasmikan Perhimpunan Agung UMNO pada 6 Disember 2019.

Ikrar ini sangat jelas dan tidak boleh diubah dan dilanggar sesuka hati begitu sahaja kerana ianya dipersetujui oleh semua perwakilan yang hadir dan ahli parti akar umbi.

Jatuhlah maruah Presiden UMNO dan seluruh kepimpinan tertinggi UMNO jika ikrar itu tidak diikuti dan disampahkan begitu saja.

Yang afdalnya, jika ada sebarang perubahan dalam polisi besar parti, ia hanya boleh dilakukan melalui satu Mesyuarat Khas yang dihadiri oleh semua perwakilan bahagian akar umbi bukan di peringkat MT sahaja.
Baca seterusnya : Kerajaan Pintu Belakang : Semburit Atau Peliwat?






75 comments:

  1. Kesian akar umbi yg berkobar2 utk bangkit semula.. Tlg la jgn khianati kesetiaan akar umbi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada 7 Februari 2020, Majlis Kerja Tertinggi UMNO akan mengadakan mesyuarat untuk membuat keputusan sama ada UMNO akan bersetuju untuk menyertai Pakatan Nasional tajaan Dr. Mahathir.

      Pakatan Nasional dikatakan akan membentuk satu kerajaan baru antara PPBM, UMNO, sebahagian dari PAS dan sebahagian dari PKR (team kartel Azmin) tanpa DAP dan sebahagian dari PKR (team Anwar Ibrahim).

      Portal ini pernah beberapa kali menulis mengenai usaha-usaha yang dilakukan oleh beberapa pemimpin UMNO tertentu untuk bergabung dengan Dr. Mahathir

      Alasan yang diberikan untuk menubuhkan Pakatan Nasional ialah kononnya untuk memberhentikan kerosakan yang berlaku pada ugama Islam dan bangsa Melayu sekarang.

      Agak pelik bila Dr. Mahathir berikan alasan begitu.

      Siapakah yang menjadi Perdana Menteri sekarang?

      Siapakah yang menjadi kerajaan sekarang?

      Dan pengkhianat-pengkhianat UMNO ini pun kononnya kerana memikirkan nasib anak bangsa, maka mereka bersetuju untuk bersama-sama dengan Dr. Mahathir.

      Mana perginya kata-kata tidak mungkin ular lidi akan menelan ular sawa!!!

      Atau apakah kini ular sawa sudah menyembah pada ular lidi?

      Kalau bersekongkol dengan manusia yang bernama Dr. Mahathir Mohamad, tak payahlah hendak bercakap tentang nasib bangsa Melayu atau pun perpaduan Melayu.

      Hadamkan apa yang Dr. Mahathir telah lakukan pada bangsa Melayu :

      Sejarah politik Dr. Mahathir dari tahun 60' an sampai sekarang hanya memporak porandakan negara dan memecahbelahkan orang Melayu serta mengkhianati pemimpin-pemimpin UMNO.

      Mula- mula dia khianati Tunku kemudian beliau khianati Dato' Harun, Tan Sri Ghazali Shafiee, Tun Hussein, Tengku Razaleigh, Tun Musa, Tun Abdullah dan kemudian mengkhianati Dato' Seri Najib dengan fitnah2 melampau serta taktik-taktik yang amat jijik!!!

      Sepanjang sejarahnya beliau telah memecahbelahkan orang Melayu dan menghancurkan UMNO lebih dari dua kali.

      Pertama tahun 1988 sehingga UMNO diharamkan dan kuasa politik orang Melayu berpecah dengan tertubuhnya Semangat 46.

      Kemudian pertelagahan beliau dengan Anwar Ibrahim telah sekali lagi memecahbelahkan orang Melayu dengan tertubuhnya PKR.

      Kemudian apabila Pak Lah berjaya mendapatkan kemenangan terbesar dalam sejarah untuk Barisan Nasional.

      Beliau telah mengkhianati Pak Lah pula sehingga Barisan Nasional hilang majoriti 2/3 dan Pak Lah terpaksa bersara awal.

      Kemudian beliau sanggup mengkhianati UMNO lagi sekali dengan bersekongkol dengan DAP dan mengalahkan Barisan Nasional dan meletakkan negara dalam keadaan yang sangat tidak stabil.

      Dalam beberapa aspek UMNO telah dibangsatkan dek gara gara kerakusan beliau hinggakan kepercayaan orang Melayu pada UMNO hampir hilang.

      Dan sekarang apabila beliau sudah tidak berkuasa sangat sebab DAP menguasai Kementerian Kewangan yang telah beliau gadai dan bagi pada DAP kerana berkongsi kuasa, beliau dengan tidak sedikit pun rasa malu memancing pemimpin-pemimpin UMNO pula dengan ganjaran dan ugutan.

      Memang sebelum PRU 14 lagi beliau memang ada barua dalam UMNO.

      Delete
    2. Sebab itu sesiapa sahaja pemimpin UMNO baik di peringkat tertinggi mahupun peringkat bahagian yang bekerjasama dan buat 'deal' dengan Dr. Mahathir ini WAJIB dianggap mengkhianati perjuangan ahli-ahli UMNO yang bertungkus lumus mempertahankan parti tapi senang-senang sahaja pengkhianat ini menjual maruah parti dengan bekerjasama dengan orang yang telah mengkhianati parti dan membangsatkan ahli-ahli parti.

      Pengkhianat ini memanglah tak terkesan sangat sebab dah biasa hidup mewah hasil kuasa UMNO.

      Tapi bila dah kalah, tergamak membelakangkan aspirasi ahli-ahli UMNO yang tak dapat habuan tapi kerja bermati-matian.

      Jangan sesekali bekerjasama dan biarkan Dr. Mahathir buat Malaysia ni macam mak bapak dia punya.

      UMNO bukan milik anak beranak dan kroni kroni golingan pengkhianat!!!

      UMNO adalah milik orang-orang Melayu yang bermaruah!!!

      Jangan khianati kami dan buat kami macam bangsat!!!

      Kami mampu menghancurkan kamu!!!

      Siapa ketua kepada pengkhianat ini?

      Tak perlu diselindungkan lagi sebab sudah terang lagi bersuloh.

      Tahniah dan terima kasih pada Tok Mat Hassan kerana dengan tegas telah menyatakan pendirian untuk menolak sebarang kerjasama dengan Dr. Mahathir bagi membentuk kerajaan pintu belakang.

      Ada pula yang cuba mempertahankan tindakan pengkhianat-pengkhianat UMNO itu dengan mengatakan PAS juga sebagai parti kedua terbesar dalam Muafakat Nasional sudah menyatakan pendirian untuk menyokong kepimpinan Dr. Mahathir sampai akhir penggal.

      Bercakap tu biarlah berakal.

      PAS hanya memberikan sokongan supaya Dr. Mahathir dikekalkan sebagai Perdana Menteri hingga akhir penggal BUKAN menyokong untuk melakukan kerjasama dengan Dr. Mahathir untuk tubuhkan kerajaan pintu belakang (BACA DI SINI).

      Hakikatnya, sebab utama pengkhianat-pengkhianat ini setuju bersekongkol dengan Dr. Mahathir adalah kerana kepentingan peribadi mereka.

      Ada yang kerana melihat peluang untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri, ada yang kerana ingin dilepaskan dari tuduhan rasuah dan salah guna kuasa, sama ada yang telah didakwa di mahkamah atau yang masih berada dalam senarai menunggu.

      Apa juga alasan pengkhianat-pengkhianat UMNO ini beri demi untuk menghalalkan cara, kami akar umbi UMNO dan bangsa Melayu yang mula kembali pada UMNO TIDAK bersetuju untuk diadakan kerjasama dengan Dr. Mahathir.

      Ingat, suara rakyat suara keramat!!!

      Tegaknya pucuk kerana akar!!!

      Delete
    3. Pengkhianat sila meninggal dan tinggalkan umno..fullstop

      Delete
    4. Sudah terang lagi bersuloh, Kerajaan Pakatan Harapan akan jadi kerajaan sepenggal.

      Daim akui.

      Lim Kit Siang akui.

      Malah Dr. Mahathir pun akui.

      Dr. Mahathir tahu Muafakat Nasional akan menang sekiranya PRU 15 diadakan.

      Dia tahu lepas dia mati, PPBM pun akan berkubur sama.



      Lagi teruk alau Anwar ambil alih, Dr. Mahathir tahu segala salahlaku beliau dahulu dan selepas PRU 14 antaranya membahagikan kontrak pada kroni-kroni dan anak-anak Dr. Mahathir akan dibongkar.

      Bukan sebab Anwar nie bersih tapi jelas, kemarahan dan dendam Anwar pada Dr. Mahathir sangat besar.

      Sekarang ni Anwar tengok ajer lah.

      Itu yang Dr. Mahathir takutkan.

      Bukan dia takut Anwar nak haramkan UMNO.

      Itu sengaja direka oleh Dr. Mahathir sebagai Unique Selling Proposition dia.



      Sejarah membuktikan, dari dulu sampai sekarang, Dr. Mahathir tak pernah peduli tentang hak-hak orang Melayu, apa lagi tentang UMNO.

      Yang Dr. Mahathir peduli ialah tentang diri dia sendiri, kroni-kroni dia dan keluarga dia.

      Prinsip perjuangan, moral politik, keikhlasan tak pernah wujud dalam kamus hidup Dr. Mahathir.



      Anwar yang satu masa dulu dipandang jijik, Lim Kit Siang yang dulu dituduh bapak perkauman, DS TG Hj. Hadi yang pernah dituduh sebagai punca peristiwa Memali dan cuma dianggap sebagai lebai yang hanya layak mengajar di madrasah, kini semua ludah dan kahak hijau yang Dr. Mahathir keluarkan, beliau jilat sampai licin tak berbekas langsung.

      Sebenarnya, orang Melayu dan UMNO sudah berpuloh tahun dipergunakan dan diperbodohkan oleh Dr. Mahathir.

      Ada lagi satu naratif yang mengatakan kita boleh kawal Dr. Mahathir kalau dia bersama dalam Pakatan Nasional.

      Jangan buat lawak bodoh lah weiii.

      Tengok macam mana dia pecah dan kawal Pakatan Harapan walau dengan hanya 13 kerusi?

      Tengok macam mana dia manipulasi UMNO dari luar?

      Ingat pucuk pimpinan UMNO yang ada sekarang cerdik dan kental semuanya ker?

      Dr. Mahathir dah ambil kira semua tu.

      Dia akan sekat sana sini dengan menggunakan semua sumber yang dia ada supaya pada PRU15 nanti, Muafakat Nasional tak boleh bertanding banyak kerusi dan tak jadi parti dominan dalam Pakatan Nasional.

      Melancap ajelah Ketua-Ketua Bahagian UMNO yang berangan nak jadi calun PRU15 nanti.

      UMNO dengan PAS dua-duanya akan kena main.

      Delete
    5. Sudah semakin jelas siapa yg khianat pd DSN skrg ni..takkan tak blh nmpk lg..najib turun sapa dpt jd presiden..presiden menang sbb ingatkan dia sgt setiakawan rupanya gunting dlm lipatan..itu sbb takda tindakan pd hishamudin rupanya dpt restu dr no 1..cuba selamatkan tengkuk sendiri tp menggunakan nama bossku..dah dpt jwtn bossku pun selamat kedlm..kasi tanam bossku habis2 supaya tak blh bangun lg..

      Delete
  2. Saja aku petik setengah entry dari Blog Laman Reformasi Budin... aaauuwww tak tahan drama bodoh depa ni yeoop ooii..!!!

    Rakyat bosan politik mem bodoh bangang fitnah jijik tak kesudahan rakyat oleh pemimpin haprak tua tak sedar diri..!!

    Selain Najib Razak yang bakal menjadi halangan untuk UMNO bekerjasama dengan Tun Mahathir Mohamad membentuk sebuah kerajaan baru yang tujuan utamanya hanyalah mengekalkan “situa” (ouuchhh.. ajom tepokk..!!) itu lebih lama sebagai Perdana Menteri, rintangan lain ialah majoriti ahli-ahli UMNO nampaknya tidak bersetuju dengan kerjasama itu..("sedap jubo kau kata majority tak setuju..!!")

    Pemimpin UMNO peringkat bahagian yang diminta pendapat mereka, rata2 menolak penggabungan atau kerjasama dengan Pengerusi Bersatu itu.(sedap jubo kau tulis tolak utk bergabung..!! ada rapiji revoke buat kajiann..!!??).

    UMNO tidak mahu bekerjasama yang tujuannya hanya untuk mengekalkan lagi Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri,(suka ati UMNO la ko bela jer PKR kau tuhhh kikiki..!!) sedangkan beliau bukan saja pernah menghina parti itu, malah menumbangkannya pada PRU14 lalu...(ko ingat UMNO sayang sssgtt dng fossil purba keeww..!? ini suma strategi nak kasi pelingkup AlJubori & Fossil Purba la bodooo..!!)

    Apa bodoh sangat pemimpin UMNO yang mahu bekerjasama dengan Tun Mahathir itu?(.. ko ingat Aljubori@PKR tu pandai?? lagi bodo yaa amatt..kikikikik.!!)

    Di mana prinsip, maruah serta harga diri mereka yang mengetuai UMNO sekarang ini?(..sblom judge prinsip UMNO ko tanya prinsip kepalo jubo PKR tu dolu banyak sangat ke prinsip aljub tuu..!!??)

    Pemimpin yang diminta pendapat itu juga hairan..(tak heran pun ini suma strategi broo..kikiki..!!) jika pemimpin atasan UMNO begitu mudah percaya kepada Tun Mahathir yang sebenarnya hanya ingin menyelamatkan dirinya daripada akur kepada janji peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim yang pada asasnya adalah dipersetujuinya sendiri.
    (kita org dah tau tuhh kami nak tepuk sambil pop corn tambah ajerr..kikiki..!!)

    Jika PH pun ditipunya, janji manifesto juga ditipu, PKR turut ditipu di mana senarai menteri yang dicadang tidak dipilihnya dan Anwar mungkin bakal ditipu dengan janji peralihan kuasa yang mahu diengkari, untuk apa UMNO sedia menadah muka untuk ditipu sama oleh Tun Mahathir? (... Aljubo kena tipu lebih awal lagi pun kitaorang nak tunggu masa nak tepokk sambil makan pop corn bagi pelingkop kedua dua lahanat Atok dan Aljubori dan puak2 COMANGO@marina gereja, Pluralist Murtad, Syiah nihhh...!!.. lepas lingkop ke dua Melayu barua lahanat ini maka marina gereja, G25 puak Pluralist murtad dan syiah kafir harbi kami lunyai habis habisan... marina gereja nnpk senyap sebab fossil purba konon pertahan islam supaya tak nnpk contra dng bapak puakanya ... !! tapi nnpk hanatt bila dah mampos jadi fossil maka mula la marina gereja COMANGO menyalak tunjuk muka hodohnya jaja lgbt, gay, liberalis dan pluralist murtad nya..!!!)

    Andai terjadi juga pembentukan Pakatan Nasional ini, janganlah angkat Tun Mahathir menjadi ketua ataupun PM lagi. ((.. no more corrupt leader..!!)

    Jika masih lembik tengkuk dan still mahu angkat Tun Mahathir sebagai ketua, hayat Pakatan Nasional juga tidak lama. Bahkan Pakatan Rakyat akan refresh semula kekuatan untuk menumbangkan Pakatan Nasional.

    Kata orang, hendak kalahkan UMNO, dia berpakat dengan DAP dan DS Anwar. Hendak buang DAP dan DS Anwar, dia datang cari UMNO balik. Orang main chess, kena checkmate sekali saja....( kena la faham klu tak faham bingai namernyer tu...!!)

    Takkan nak kena checkmate banyak kali baru nak sedar.. (go with strategi mcm mana atok punya strategi tapi bukan utk kroni dan family tapi untuk ummah...!!)

    Chess apa benda boleh checkmate banyak kali...

    Chess pantekkk namer nyer tuhh..!!

    haaahhh biar lah kedua dua lahanat ini Aljub & Atok bergadoh kita kasi bakoooo dan tepokkk sambil pop cirn tambah yerrrr...!!!

    Kami sudah bosan perangai perangai bapok tua dan si renta fitnah jijik tak sedar diri ini..!!

    ReplyDelete
  3. Baru je nak pedajai MELAYU tup... tup
    kroni pula BERAK kat muka.
    Nek AP hang pi mana?
    Koya hang pi mana?
    KATAK cacat berhentilah jadi BARUA.

    ReplyDelete
  4. oitttttt...dulu hishamuddin..jahid pula dok intai atok...lepas ni hangpa akan jilat atok la pulak...
    satu lagi...hangpa sapa oittt...konkiaq jaaa...sapa pun tak nak dengaq suara hangpa oitttt...sesaq2 la diri.....kih kih kih

    ReplyDelete
  5. Umno pas jangan bergabung sama mahadir kerana suatu masa nanti dia buat perangai lama nya .nak tolong orang tengok nanti di gigit kan kita....biar mahadir dengan kuncu dan kroni dia je ....jangan tolong.dulu masa dalam ph berlagak sombong tak mau fikir buruk yang akan hadapi .....

    ReplyDelete
  6. Zahid boleh berundur secara baik .. beri pada yang lain pula

    ReplyDelete
  7. Jangan buat keputusan sendiri, adakah ahli dan penyokong merestui gabungan MNI dengan tun m, nanti yang dicita2 tak dapat yang dah ada ikatan terlerai.

    ReplyDelete
  8. Aku tak suka zahid ni, aku lebih suka tok mat hasan

    ReplyDelete
  9. Jujur aku lebih prefer TOK MAT dri malaun zahid bangla ni

    ReplyDelete
  10. Tak perlu madey pun muafakat nasional boleh menang zahid ni dah ikut telunjuk madey.walau pun DAP kalah dengan umno sekiranya madey masuk umno kuasa kroni2 masih berkuasa.tolak zahid

    ReplyDelete
  11. Biar zahid, hishamudin jer jd geng madey...

    ReplyDelete
  12. Umno tak perlu gabung dengan Tun M. Bersatu dan Amanah akan ranap di pru 15. Beware Anwar will be more malay than malay after pru 15. Dia pun dah 77 tahun ketika itu. Bolehlah ambil dia ketika itu sebab dia juga nak tolong selamatkan melayu. Sekarang ni anak cina anak saya. Anak india anak saya. Bila hilang kerusi nanti dia akan kata semua mesti hormat kepada perlembagaan negara.

    ReplyDelete
  13. Klo benar bagai di kata biak p mampos si lalang join madey kuty! Kami nk Tok Mat jadi presiden umno.. awal umno bangkit di sebab kan Tok Mat Dsn dato lokman tok mszlan dll not zahid hamidi! So zahid hamidi you go to hell join parti SAMPAH PH!

    ReplyDelete
  14. Record zahid dlm politik, sudah boleh diduga.
    Dulu masa dgn anwar ibrahim, lps kena tekan dgn mahathir dia belot. Skrg bila telor dia kena pegang, krn banyak kes pertiduhan mahkamah, mmg akan ada kecenderungan tinggi dia membelot sekali lagi.... Sbb nk lepas tengkuk dia....

    ReplyDelete
  15. ini tektik mahadir nak pecahkan maufakat national dia tahu pati nya tak kemana..zahid ikut bodoh kita dah kuat ikut dia buat apa...dia nak turun takut ...keturunannya tak selamat...ikut jadi bodoh oleh dap..balik umno malu...pas tak bodoh ikut dia...la tesepit sorang2..padam....ha.ha.

    ReplyDelete
  16. tak perlu bergabung berkerjasama dgn ph,,muafakat national umno bn pas sudah cukup,,kami rakyat takperlukan tunM n mana2 parti melayu dlm ph,,jika ini terjadi,,gabungan semua ni tidak akan kekal ,,akan berlaku pecah belah n kecelaruan dikalangan parti2 berkenaan.Bagi kuasa kpd rakyat memilih..,rakyat sanggup tunggu hingga pru15.Rakyat takmo terima tun dlm pimpinann parti lg,,sbb segala yg berlaku hingga kini adalah berpunca dr tunM,,jika Tun M tidak bersekongkol dgn dap ,,kuasa kerajaan masih lg ditangan org2 melayu,,bukan Dap.

    ReplyDelete
  17. oittt...mai nak habaq kat hangpa..bab halu tuju parti..sistem...hangpa pi main jauh-jauuuhhhhh..lenguh jari hangpa ja dok taip..
    bagai ..tak dak sapa nak dengaq suara hangpa...hangpa kena sedaq diri bab ni..suara hangpa tak laku seduit pun...tugas hangpa mcm ala2 jamal dulu...papagomo..tugas untuk pedajai parti lawan..fitnah parti lawan...tu tugas hakikiki hangpa...hangpa kena tau semua tu...sedaq diri la oittttt....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oittt...barua dah mai dah

      Delete
    2. kalau yg muda tu tak sedaq diri tak apa le..ni dah 95...

      Delete
    3. tu la hangpa...orang nasihat..bagi tau bab realiti..hangpa tak mau dengaq...pemimpin2 hangpa tu ..sapa yg boleh diharap..fail rasuah depa berjela di sprm..tunggu masa lepas najib dan kuncu2..najib pun dah belemuih ayaq lioq..sumpah sana sini..tak kura mana tempat dah..surau..masjid..mahkamah bagai orang sasau dah..yg bergilir tunggu giliran..intai la atok..kot2 lepas..dari 10 tahun tinggal 5 tahun pun dah tak pa..kena pikiaq diri dulu la oiiii...najin kemudian rosmah..lepas tu jahid..lepas tu ajih rahim..la ni depa dok hapai sumpah dlm bahasa arab..bagi nampak alim sikit...kih kih kih..

      Delete
    4. wahai anus 8.39pm,9.24pm orang yg sama...
      Semua komen kau asyik sebut pasal Najib & 1MDB je. Nampak sangat kau ni mahachai upahan & tak ikuti perkembangan kes tersebut. Jgn baca dari media kawalan kera jaan je. Sesekali baca FB Najib, semuanya dijelaskan kat situ. Jangan jumud & bebal.. jgn banyak sangat makan dedak PHancing.. nanti mabuk kencing.. he he he

      Delete
  18. MELAYU mudah lupa raja Mandalir tu siapa
    harapkan"trojan HORSE"KKU katak kurang
    upaya. Pasti jawapan skema katak itu
    DEMI MARUAH DAN TEMBOLOK SENDIRI.

    ReplyDelete
  19. Kepada Zahid jaga la jati diri..jika tak malu pada diri sendiri malu la pada rakyat yang menyokong UMNO/BN serta malu la pada ALLAH yang memberi kan kedudukan Dato Zahid sekarang tapi mahu mengkhianatinya ..buat masa sekarang Dato Zahid mungkin tak terasa.. TETAPI Lambat atau cepat Ingat lah pembalasan ALLAH boleh datang bila-bila Masa Dato Zahid..

    ReplyDelete
  20. AWAS.!!!! ni mgkiN helah PH nak gagalkan muafakat nasional..x mustahil..jadi MN mesti ambil langkah bijak..jgn terjerat dgn tektik PORNHUB ni..wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan pendapat ini, Kutty sanggup berbuat apa saja untuk terus bertahta!

      Delete
    2. Muafakat nasional berada pd momentum yg sangat baik... Dan kepakaran tun adalah memecah belahkan parti....tgk apa jd pd pkr....hasil kepakaran tun...

      Delete
  21. Jangan main belakang2, bahaya!
    Jangan ikut mcm geng semburit tu.. kikiki

    ReplyDelete
  22. http://theunspinners.blogspot.com/2020/02/kenapa-dr-mahathir-letakkan-syarat.html

    Bacalah artikel ini sebelum Muafakat Nasional buat keputusan nak bersama Perompak Negara Melalui FOREX dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oitttt...ada duit masuk akaun mat det ka..ala2 duit 1 mdb masuk akaun pribadi najib...

      Delete
    2. wahai anus 3.24pm,
      Semua komen kau asyik sebut pasal Najib & 1MDB je. Nampak sangat kau ni mahachai upahan & tak ikuti perkembangan kes tersebut. Jgn baca dari media kawalan kera jaan je. Sesekali baca FB Najib, semuanya dijelaskan kat situ. Jangan jumud & bebal.. jgn banyak sangat makan dedak PHancing.. nanti mabuk kencing.. he he he

      Delete
    3. hadoiiiii...baca dari fb najib..bodo ke apa...mana nak mengaku salah..makin merapu najib jwb dan peerahan diri di mahkamah..bodonya org yg masih percata pada najib..apatah lagi ambil fakta dari fb najib...kalau bodo pun...jgn tunjuk sangat bodoh tu mat..

      Delete
    4. Toktua kutty pun ada 85 hari je sebelum
      Bang non sula pungkoq dia.
      Terpaksa menyembah merayu UMNO minta
      Tolong selamatkan pungkoq dia.
      MACAI2 dok sibuk hal Najib.

      Delete
    5. wahai anus 3.24pm,6.41pm..orang yg sama...
      Semua komen kau asyik sebut pasal Najib & 1MDB je. Nampak sangat kau ni mahachai upahan & tak ikuti perkembangan kes tersebut. Jgn baca dari media kawalan kera jaan je. Sesekali baca FB Najib, semuanya dijelaskan kat situ. Jangan jumud & bebal.. jgn banyak sangat makan dedak PHancing.. nanti mabuk kencing.. he he he

      Delete
    6. anus 3.24 byk telan air kencing madey ke nuar semburit? mak bapak ko penah makan babi agaknya.. tkleh zikir yg betul.. imdb tu zikir kepala bapak kutty

      Delete
    7. Syukur, sejak rakyat mengikuti setiap posting di FB Najib, makin terserlah segala penipuan & auta kera jaan PHancing. Najib menyebarkan fakta & kebenaran yg sampai sekarang tak mampu disangkal & dijawab oleh para pemimpin & para menteri PHancing. Rakyat dah boleh menilai pembohongan kera jaan. Rakyat semakin bijak menilai mana kaca, mana permata..

      Delete
  23. Salam
    AKU TUNGGE JE SI JAHID NI UMUM.. jika dia cakap UMNO akan join PAKATAN-KELDAI-NASIONAL maka automatik UMNO telah jadi musuh umat Melayu Islam

    Si bangka fosil laknatullah mahadead kutty ini pakai ilmu apakah sehingga musuh2 ketatnya pun boleh tunduk dipukau mudah dgn mantera 'demi menyelamatkan melayu'? PUNDEK laa sape yg jilat mantera mahapundek tua

    siap awal lagi madey ular lidi ckp kena buang Najib Razak.. wow bodohnya MT2 UMNO ni tak boleh nk asuh. Berapa byk lagi nak kena usung masuk ISA baru reti bahasa mahadead itu iblis??

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju...setuju...setuju...

      Delete
    2. Muafakat nasional berada pd momentum yg sangat baik... Dan kepakaran tun adalah memecah belahkan parti....tgk apa jd pd pkr....hasil kepakaran tun...

      Delete
    3. Matdey al Kutty tu adalah ULAR COBRA...ingat tuuuu!!!

      Delete
    4. Kita semua amat arif apa natijahnya bila Dr. Mahathir menjadi sebagai seorang yang amat diperlukan!!!



      Dengarlah apa yang akar umbi mahukan.

      Jangan buat keputusan syok sendiri!!!

      Jangan hanya fikir nak selamatkan tembolok sendiri!!!

      Terdesak sangat ke nak jadi kerajaan semula?

      Terdesak sangat ke nak jadi menteri semula?

      Ingat, rakyat di bawah ini perhati semua gerak geri pemimpin di atas.

      Jika dicampurkan jumlah ahli UMNO dan PAS, mencecah hampir 5 juta, bermakna jika dibahagikan jumlah barisan kepimpinan dan jumlah ahli, barisan kepimpinan adalah lebih kurang 1% sahaja, yang 99% adalah akar umbi.

      Jadi bila membuat sesuatu keputusan besar itu, tolonglah dengar suara kami yang 99% ini.

      Kami TIDAK MAHU kerajaan PINTU BELAKANG!!!

      Kami TIDAK MAHU Dr. Mahathir!!!

      Kami TIDAK MAHU Anwar!!!

      Kami TIDAK MAHU DAP!!!

      Apa yang kami mahu?

      Kami MAHU Muafakat Nasional menjadi kerajaan melalui cara yang bermaruah iaitu melalui mandat rakyat Malaysis dalam PRU 15 nanti, In Sya Allah.

      Delete
  24. Dr. Mahathir tidak berani membuat rombakan kabinet untuk menyingkirkan mana-mana menteri DAP dan PKR yang menjadi ancaman kepadanya sebagai Perdana Menteri.

    Dr. Mahathir sebaliknya mengambil pendekatan memecah belahkan Muafakat Nasional dengan alasan membentuk kerjasama dan kerajaan baharu yang dinamakan Pakatan Nasional tanpa DAP, PAN dan PKR.

    Caranya sama sebagaimana dia mencuri Ahli Parlimen Barisan Nasional dan pembangkang menyertai PPBM.

    ReplyDelete
  25. hadoiiiii....umno terajang najib + bersatu +pas +warisan + pesaka sarawak +pkr zuraida+ mcm +mic....huhhhhh....mantapp....selamat tinggal najib...mereput dlm penjara...oppsss...cai2 najib...lepas ni hangpa jilat mat det..dptla sekupang dua...kih kih kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum habis lagi ke mantera pasal Najib?
      woii anjing ke babi madey ni.. Najib tu dh kosong tkde apa. apehal korang takut dgn byg2 Najib? sampai kena hapuskan dia?
      Kalo mahadead hebat sgt apa dia takut dgn Najib?

      Ohh sebab mahadead takut Najib akan jadi PM8 kot? Boboi tetap bodoh bengap tak boleh buat apa2.

      SILAP BESAR LA BUANG NAJIB.. malapetaka besar akan terjadi. Isnya Allah

      Delete
  26. Hishamudin tu patut dipecat dr UMNO. barua besar madey
    entah apa sihir madey pakai begit taat puak2 pengkhianat ini sanggup hancurkan parti dan pengharapan jutaan ahli dengan satu alasan bongok.
    Sejak bila madye peduli pasal Melayu?
    Jika dia betul ikhlas peduli Melayu dia mesti undur diri dan letak jawatan. Bubar Parlimen
    Sebab dialah Melayu berpecah dan Najib Razak jadi mangsa kebencian

    Bodoh macai2 madey ni tak boleh diubah melainkan disimbah air jamban + virus konarvirus!

    ReplyDelete
  27. tengah hari - Bekas menteri pendidikan Mahdzir Khalid memberi keterangan bahawa Rosmah Mansor menghantar mesej kepadanya meminta beliau mempercepatkan projek hibrid solar.
    hadoiii...
    kah kah kah...lawak3

    ReplyDelete
  28. ROSMAH | Bekas menteri pendidikan, Mahdzir Khalid memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau didesak meluluskan projek tenaga solar untuk sekolah-sekolah di Sarawak pada 2016.

    Tekanan itu didakwa datang dari perdana menteri ketika itu, Najib Razak, isterinya Rosmah Mansor dan pembantunya Rizal Mansor.

    oitttt...dahasyatnya....ala2 cita my wife is gangsters....bayangkan menteri pun takuittttt...kah lah lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah skrip klentong basi.cerita basi tkde sape nak layan. harta Th Petronas lesap 18 bulan. agak2 berapa banyak adik beradik hasemah curi duit semasa mahdead melingkupkan 30 billiun?

      Offset itu bukan rasuah - tagline of the year

      Delete
    2. oiiittt... Dingatkan sekali lagi offset
      Itu bukan RASUAH tau. Persamaanya ialah
      MEMINTA.
      AKHIRNYA mengaku juga Mr 10% kih... kih
      kih

      Delete
  29. kikiki atok ckp i feel like floating when PAS UMNO supporting me...!!

    camner tak floating atokkkk...!! atok dan cemas anak cucu tak selamat lagi... ibarat taik floating kat sungai... mana ada kayu sangkut taik yg floating pun sangkut laaa..!!



    kikikikikiki..

    ReplyDelete
  30. MN sokong je Madey untuk teruskan PM penggal ni..tapi jangan sesekali JOIN PAKATAN NASIONAL..Sokong tapi dalam masa yang sama biarkan Madey di serang, dilanyak, dibalun dan dibantai oleh Jentera-Jentera mereka sendiri dari PH..biar Madey tahu rasa di lanyak secukup rasa oleh pasukan PH nya sendiri..tugas MN hanya sokong madey terus sebagai PM..biarkan tugas melanyak madey oleh PH sendiri..kita lihat sendiri nanti apa keputusan madey samada mahu membubarkan Parlimen atau Madey akan menyerahkan tengkoknya serta tengkok anak-anak dan kroni-kroninya kepada Anu War sebagai PM untuk penangan timbal balik yang maksimum dari Anu War..

    Rakyat sedang memerhati sahaja tindak tanduk MN..sebarang tindakan yang mengecewakan akan rakyat terjemahkan pada PRU-15..tak mustahil boleh berlaku lagi seperti PRU-14 iaitu DAP akan terus menguasai seandainya MN mengecewakan rakyat dengan BERSEPAKAT BERSAMA MADEY PAKAR MENJAHANAM DAN MENGHURU HARA KAN PARTI POLITIK LAIN..MN perlu tunggu dan lihat sahaja isu dalaman PH ini..cukup dan tiba masa PRU-15 nanti biarkan rakyat yang menentukan JALAN MASUK IKUT PINTU DEPAN UNTUK PARTI POLITIK YANG MENANG DAN LAYAK MEMERINTAH NEGARA INI..MKT UMNO/BN jangan buat keputusan yang menghapuskan kepercayaan AHLI UMNO yang setia dengan kamu..buruk kesan nya nanti pada PRU-15..PEPATAH ADA BERKATA "BAGAI MELEPASKAN ANJING TERSEPIT, ANJING LEPAS SI PENYELAMAT PULA DI GIGIT HINGGA PARAH OLEH ANJING TERSEBUT".."MALANG TAK PERNAH BERBAU".."JERAT TAK PERNAH LUPAKAN PELANDUK TAPI UMNO/BN JANGAN JADI PELANDUK YANG TERLUPA AKAN JERAT YANG AKAN MENJERUT LEHER HINGGA LEMAS".."REZEKI YANG HALAL JANGAN DI TOLAK, BALA YANG NAMPAK DIDEPAN MATA MASIH JUA NAK DI RAIH"..NAMUN JIKA KERANA KUASA DAN MEMANG BODOH SIFATNYA PILIH LA BALA ITU.

    ReplyDelete
  31. Agak susah UMNO dan membawa suara akar umbi..sebab 3/4 MKT UMNO ialah muka-muka barua madey dalam siam.
    Sepatutnya wak Jahid disingkir awal2. memang jelas Tok Mat lebih layak.
    Tok Mat bawa aspirasi segar UMNO bersama kebijaksanaan DSNR.
    Hancurlah UMNO jika mesyuarat petang ini salah keputusan.
    MKT UMNO ramai BARUA Madey yang berpura2 bodoh ketika ini.
    Mereka ini bersifat pembawa virus. Tak menzahirkan kesan virus itu tapi mereka membawa mudarat.

    ReplyDelete
  32. hadoiii...kah kah kah...lokman adam...kih kih kih...dah cakap...hang sapa...kongkiaq ja...termasuklah hangpa semua...kih kih kih

    ReplyDelete
  33. Sedih kenapa org lantang mcm Lokman dipecat tapi munafik barua musuh mcm hishamodin di biarkan. Apa sudah jadi dgn UMNO? Apakah seterusnya DS Najib Razak pula akan di pecat demi menjilat kehendak mahapundek kuttylanak?

    ReplyDelete
  34. K'jaan pintu belakang? Ikut tingkap pun boleh asal patuh perlembagaan, kata PAS

    hadoiiiii...rumusan untuk tajuk ni..tutup buku..kih kih kih

    ReplyDelete
  35. Madey khianat pun lagi nak kerjasama.. Tak serik lagi gamoknya. Kiranya benar ada kerjasama akarumbi akan tinggalkan umno masuk Putra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara kutty ambilalih UMNO. Bubarkan
      bunga rebranding UMNO barua.
      Banyak reta UMNO dijaga katak cacat
      tertusuk keris panjang.

      Delete
  36. oittttt...saja la dok ingat kisah2 dulu...mola2 tengku razaleigh keluaq umno...tubuh semangat 46...kesannya....dok celah gigi mat det saja
    lepaa tu anuar dgn kes liwat...walaupun tak terbukti di mahkamah..waktu tu hangpa nak tau...hebuh sebegara...pagi2 tu di kampung pun..pakat2 dok beratiq beli surat khabar...di kl ..bagai nak kata la...mat det pun seram sejuk juga...wujudla pkr...
    tapi dgn catur yg hebat oleh mat det...dollah badawi di pilih untuk imbangkan islamiknya anuar..walau pjr dgn kehebatan anuar..pas dgn ketokohan nik azuz xampur pula dgn kit siang yg majoriti cina sokong...umno tetap jadi juara...caturan hebat mat det...org melayu tetap tolak anuar yg di tuduh sebagai peliwat..walaun pun tak pernah di bicara...umno tetap di hati melayu..
    sebab dolah badawi..selalu tidoq...najib dipilih mat det..sebab bibir najib merah..muka jernih..nampak menyakinkan dari muhjiddin...
    umno masih di terima melayu...tup2 keluar isu rasuah najib...melalui 1 mdb..walaupun cuba disembunyi oleh najib...rakyat dapat hidu..laat sekali...mat det..muhjidin..syafie afdal keluaq umno..puak2 yg lama dok terima 10% offset(kih kih kih)tetap setia dhn najib dgn dpt tempias 2.6 b najib
    dan akirnya..faktor wow rasuah najib..umno melingkuk dari sejarah...
    bila renung2.....majoriti melayu..tolak peliwat apatah lagi perasuah....sejarah dan fakta telah buktikkannya dgn kisah anuar dan najib...
    jom rakyat melayu...kita tolak peliwat..apatah lagi perasuah...
    kah kah kah kih kih kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. lupa nak habaq kat hangpa..bn menangka dulu..ph menangka ...penentunya bukan ahli parti noooooo....ahli umno...dpt sekupang dua dari najib...tetapla sokong najib...mcm hangpa semua la
      kih kih kih

      Delete
  37. Apa pun komen hangpa ..kita kena ingat itu hari awal-awal ada 4 kes sahaja nCOV2 kat Malaysia ni NA..Menteri KKM dan Madey kata tak pa pakai topeng je pasti selamat..la ni dah jadi 16 na..Bangsa yang Kena Corona ni bangsa apa ye..Agak-agaknya Corona ni kalau kena kat Bangsa Islam awal-awal dah kena tutup pintu masuk Ke Malaysia rasanya..pastu pelbagai tekanan la kepada Bangsa Islam jika Corona ni punca dari Bangsa Islam..tapi pasal PH nak menjaga hati Satu Bangsa ni..maka Kerjaan PH kata masih selamat na..ni dah 16 takkan nak tunggu sampai bermula kematian baru nak ambil tindakan terhadap pelancong yang membawa Corona dari negara mereka ke Malaysia Ka..Kalaupun gilakan duit Pelancong Corona sebagai penjana Ekonomi..Jika dah tahap Merbahaya baru nak Fikir nanti hasilnya duit yang pelancong datang Malaysia bawa bersama Penyakit Coronanya tu boleh habis dengan membeli ubat dan set pengebumian je nanti..Fikir-fikirkan le PH..mana lebih penting sekarang ISU politik atau Kesihatan Rakyat Malaysia di semenanjung ni.Tapi kalau Corona ni pandai memilih mangsanya dari Bangsa yang bukan Islam takpe la biorkan le ada eloknya juga.
    Ya ALLAH semoga engkau sentiasa Melindungi umat Islam dari dijangkiti Corona Virus ini. Agar satu dunia dapat melihat dengan pandangan yang lebih luas bagaimana engkau memelihara umat Islam diseluruh dunia dari jangkitan corona ini agar terbuka minda dan akal mereka memudahkan menerima kesedaran dan Hidayahmu kerana virus kecil yang kau utuskan kepada kaum kafir sebagai pengajaran.

    ReplyDelete
  38. Kalau ameno nk join atok tua bangka fossil silakan. Pas akan keluar dan bentuk pakatan baru yg akan disokong oleh semua rakyat yg mual dgn permainan politik Atokk tua dan ameno penjilat Atokk tua bangka.

    ReplyDelete
  39. Bab 1
    DR Mahathir Mohamad perlu mengotakan janji menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar Ibrahim, kata Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

    Timbalan perdana menteri berkata, pelantikan ke jawatan perdana menteri sememangnya memerlukan sokongan ahli Dewan tetapi pada masa sama, Dr Mahathir perlu melunaskan janjinya itu...

    Pssstt janji lidah bercabang ko rase canner

    Bab 2
    Prime Minister Dr Mahathir Mohamad says he did not invite anyone to form a new government under the “Pakatan Nasional” banner, adding that his openness to meeting opposition leaders had been misinterpreted by some. Mahathir said in an interview FMT

    ulasan aku senang jerr.. !!

    sapa nak ngaku berak tengah jalan yerrr takk..!???

    berak mamak fossil purba lah yang paling senang nak dikenalkan kat tengah jalan..!!!


    kikikikikikiki...!!

    ReplyDelete
  40. PPSMI: Usah diundang lagi masalah kepada Pakatan Harapan
    Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) isu lama yang dibangkitkan semula oleh orang yang sama mencetuskan idea ini sejak sekian lama. Mengapa perlu dibangkitkan lagi?

    .... Mana haramjadah sastrawan plastik budak si samat sait...!? si peludah bahasa kena ludah balik..

    ahakssss.. !!

    ReplyDelete
  41. oitttttt...matdet hangpa tak mau...anuar hangpa tak mau...hangpa mau sapa oiiiii...rosmah...kih kih k8h

    ReplyDelete
  42. Ketika hangat isu peralihan kuasa jawatan perdana menteri dibincangkan, Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin berkias mengenai seseorang yang berjanji menyerahkan sesuatu yang bukan miliknya kepada orang lain.

    Menerusi hantaran di Facebook beliau, Asri berkata hasrat menyerahkan harta yang bukan miliknya itu tidak boleh ditunaikan sekiranya pemilik harta tersebut tidak bersetuju.

    “Kita boleh berjanji untuk memberikan apa yang menjadi milik kita sepenuhnya kepada sesiapa yang kita mahu.


    oitttt...mat det mesti dengaq pandangan mufti...kalau dengaq pandangan hangpa...lingkup senya...

    ReplyDelete
  43. Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan menjelaskan partinya tidak akan teragak-agak menyokong usul undi percaya terhadap kepimpinan Dr Mahathir Mohamad yang akan dibawakan PAS ke Dewan Rakyat bulan depan.

    Jelasnya, ini kerana PAS merupakan gabungan dari Muafakat Nasional dan Umno akan menyokong sekiranya ia memberi manfaat kepada rakyat.

    oittt...tuan2 hangpa dah besuara...hangpa pi main jauh-jauhhh......depa lebih pandai dan bijak dari hangpa..sebab tu boleh jadi ketua...

    ReplyDelete
  44. Tunggu masa ja tuu..mmg jilake

    ReplyDelete
  45. Baru Lepas Kabo 3 hari lepas Pasal Corona Virus..16 dah jadi 18 dah..PH masih menunggu jugak ke angka-angka yang nak menaik.. tapi bila baca balik kenyataan di bawah ni..Pahe la kenapa Warga Asing Bangsa Kafir ni tak dihantar balik ke negara Mereka..ini rupanya sebabnya kalau berita ni Benar..Bangsa dia disini sanggup guna duit Rakyat Malaysia untuk Bagi Bangsa Warga Asing China yang datang sini ada Corona secara percuma..waa untung la ..Cuba kalau Warga Asing tu Orang Islam agak-agak dapat Pakej yang sama ke..??

    Baca kat si deh...
    https://www.penaminang.com/2020/02/coronavirus-kerajaan-malaysia-beri.html

    ReplyDelete
  46. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini juga tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.