TRANSLATION

10 March 2020

Senarai Menteri Dan Timbalan Menteri Mengikut Parti Politik

Di bawah adalah senarai menteri dan timbalan menteri mengikut parti-parti politik.


Ianya terdiri daripada 25 ahli parlimen PPBM, 18 ahli parlimen UMNO, 4 ahli parlimen MCA. 1 ahli parlimen MIC, 8 ahli parlimen PAS, 9 ahli parlimen GPS, 1 ahli parlimen PBRS, 1 ahli parlimen STAR dan 1 ahli parlimen PBS dan 2 menteri lantikan.

Lihat di bawah :

a. Ahli parlimen PPBM : 31 orang (21 + 10 kartel Azmin)

Menteri PPBM

1. PM Muhyiddin Yassin
2. Mohd Redzuan Md Yusof - Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-tugas Khas)
3. Ronald Kiandee - Menteri Pertanian dan Industri Makanan
4. Saifuddin Abdullah - Menteri Komunikasi dan Multimedia
5. Mohd Radzi Md Jidin - Menteri Pendidikan
6. Hamzah Zainuddin - Menteri Dalam Negeri
7. Zuraida Kamaruddin - Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan
8. Azmin Ali - Perdagangan Antarabangsa dan Industri
9. Abd Latiff Ahmad - Menteri Pembangunan Luar Bandar
10. Rina Mohd Harun - Menteri Wanita dan Keluarga
11. Mustapha Mohammad - Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi)

Timbalan Menteri PPBM

1. Eddin Syazlee Shith
2. Willie Mongin
3. Ikhmal Hisham Abdul Aziz
4. Rosol Wahid
5. Ali Biju
6. Mas Ermieyati Samsudin
7. Santhara Kumar
8. Kamaruddin Jaffar
9. Dr Noor Azmi Ghazali
10. Mansor Othman
11. Jonathan Yassin
12. Shahruddin Md Salleh
13. Muslimin Yahya
14. Wan Ahmad Fayhsal


b. Ahli parlimen UMNO : 39 orang

Menteri UMNO

1. Hishammuddin Hussein - Menteri Luar Negeri
2. Ismail Sabri Yaakob - Menteri Pertahanan
3. Reezal Merican - Menteri Belia dan Sukan
4. Shamsul Anuar - Menteri Tenaga dan Sumber Asli
5. Annuar Musa - Menteri Wilayah Persekutuan
6. Khairy Jamaluddin - Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi
7. Dr Adham Baba - Menteri Kesihatan
8. Noraini Ahmad - Menteri Pengajian Tinggi
9. Halimah Sadique - Menteri Perpaduan Negara

Timbalan UMNO

1. Ismail Said
2. Mastura Yazid
3. Ahmad Hamzah
4. Zahidi Zainul
5. Ahmad Masrizal
6. Mohd Shahar
7. Ismail Abd Mutalib
8. Abdul Rahman Mohamad
9. Abdul Rahim Bakri


c. Ahli parlimen MCA : 2 orang

Menteri MCA

1. Wee Ka Siong - Menteri Pengangkutan

Timbalan MCA

1. Wee Jeck Seng
2. Mah Hang Soon
3. Lim Ban Hong


d. Ahli parlimen MIC : 1 orang

Menteri MIC

1. M Saravanan - Menteri Sumber Manusia


e. Ahli parlimen PAS : 18 orang

Menteri PAS

1. Takiyuddin Hassan - Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang)
2. Tuan Ibrahim Tuan Man - Menteri Alam Sekitar
3. Mohd Khairuddin Aman Razali - Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi

Timbalan PAS

1. Ahmad Marzuk Shaary
2. Awang Hashim
3. Siti Zailah Mohd Yusoff
4. Che Abdullah Mat Nawi
5. Ahmad Amzad Hashim


f. Ahli parlimen GPS : 18 orang

Menteri GPS

1. Fadillah Yusof - Menteri Kerja Raya
2. Alexander Nanta Linggi - Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
3. Wan Junaidi Tuanku Jaafar - Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi
4. Nancy Shukri - Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan

Timbalan GPS

1. Hanifah Hajar Taib
2. Hasbi Habibollah
3. Aaron Ago Dagang
4. Henry Sum Agong
5. Tiong King Sing


g. Ahli parlimen PBS : 1 orang

Menteri PBS

1. Maximus Johnity Ongkili - Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak)


h. Ahli parlimen PBRS : 1 orang

Timbalan PBRS

1. Arthur Joseph Kurup


i. Ahli parlimen STAR : 1 orang

Timbalan STAR

1. Jeffrey G Kitingan


Menteri lantikan

1. Zafrul Tengku Abdul Aziz - Menteri Kewangan
2. Zulkifli Mohamad - Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama)



24 comments:

  1. UMNO gigit jari! Hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. PHancing gigit sesama sendiri.. ki ki ki ki.. har har har...

      ¯\_(ツ)_/¯ hurmmm

      Delete
    2. Tunjukan kebolehan mengatasi kehancuran
      dibuat kerajaan HANCING dulu.
      JGN jdi mcm YB bodos, biul, bangang
      berguling, bergolek yg di tunjuk kerajaan HANCING dulu.

      Delete
    3. Ada jua wakil..PH ada ke?
      Nak gigit jari pun jari takde..nak gigit nuar takut..nak gigit KitSial dan gon eng..confirm la lagi takut..maklum la najis mughalazah..sudah nya yang ada Kemaluan sendiri je..nampaknya tu je la PH boleh gigit..

      Delete
    4. Beri lah komen yang berisi, Bang.

      Nak dengor pendapat2 rakyat sekelian, terima kasih.

      Delete
    5. DAP PAN gigit jari...hahaha...

      Delete
  2. SAYA MENGHARGAI ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
    INI ADALAH CERITAKU

    Saya MURNI SANTI, wanita Aa, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang MANAJER ESTATE NYATA dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan baru-baru ini, tidak ada yang mau meminjam uang kepada kami untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dalam konstruksi beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan pinjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya merasa frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN HUTAN GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan menghubungi perusahaan, petugas pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya tidak khawatir bahwa perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang saya bisa berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan informasi pribadi, yang saya lakukan.

    Saya telah melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengkonfirmasi saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman dimasukkan ke dalam akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Kami perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya berterima kasih kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI KU
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Nak buat macam mana..puas dah penyokong-penyokong semua parti buat begitu begini dengan sehabis usaha..
    Ketua-ketua Parti dah buat macam-macam dah untuk kejayaan ..ada yang dah hampir-hampir
    dah di pintu kejayaan..TERSUNGKUR JUGA..ada yang dah di tangga kejayaan dengan menguasai kerusi UTAMA teraju negara..tiba-tiba melepaskan nya
    kerana merasa perancangannya lebih baik dari perancangan rakan parti bersekutu dengannya..akhirnya TERSUNGKUR JUGA..NIAT di hati masing-masing ALLAH sahaja yang tahukan..akhirnya ALLAH jalankan perancangan ALLAH untuk kita semua dan ALLAH dah bagipun penamat cerita sengketa perebutan kuasa ..sekarang masa untuk ALLAH melihat kita semua samada akan berpakatkah sesama kita atau kita sendiri yang akan menghancurkan sesama kita sendiri.

    ReplyDelete
  4. Pls move on...
    Kekalkan kerajaan sekarang hingga tamat tempoh penggal
    Ini masa untuk bekerje..
    Negara dah hancur dibawah PH...ekonomi menjunam disebabkan ketidak pandaian menteri2 yg menjaga kewangan negara..

    Kita tunggu PRU 15....Kita akan lihat pembentukan satu kerajaan yg kuat dan stabil iaitu
    BN/Muafakat Nasional...
    Pada masa tu mungkin PBBM sudah tiada....semua ahli mereka akan masuk semula ke UMNO..
    Ahli2 PKR juga akan sebahagiannya akan kembali kepada UMNO atau PAS..
    Situasi politik akan berubah....DAP mungkin dah tiada lagi (diharamkan)....Ahli2 DAP juga
    akan masuk MCA....Gerakan akan masuk semula kedalam BN..

    Masa tu tinggallah parti pembangkang hanyalah serpihan DAP, PKR dan Amanah...

    Kita doakan ini akan berlaku....Insya Allah

    Sila siarkan !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju..
      PHancing ni acah2 berani je nakkan PRU15.. padahal mereka teramat yakin yg rakyat akan menolak mereka nnti.

      Delete
  5. Ulasan raja jubo kabinet terdesak.
    Manakala raja katak berkata kabinet
    menghabiskan wang rakyat, sambil memangil hujan... Pru 15 tu...

    ReplyDelete
  6. OK je, janji tak ade Nuar & D4Pigs..!!

    ReplyDelete
  7. Politik membalas budi atau politik
    merisik khabar?
    AKAN adakah bentangan karpet merah?

    ReplyDelete
  8. Wabak covid19 + sars cov2 merebak sakan di msia nih sebab menteri2 pakatan hancing mengambil mudah dgn tidak menfambil tindakan segera termasuk mencegah kemasukan pelancong asing kesini sebab ingin menyembunyikan fakta yang ianya adalah wabak penyakit ethnik han cina,
    Tidak ada langkah awal yg serius diambil oleh menteri kesihatan dari pandapigs dan timbalannya dari dapigs.
    Virus ini dah mutasi dan menyerang juga ethnik lain, nah sekarang ramai dah panik bila wabak jahanam wuhan nih dah merebak sakan.
    Jepun yg etniknya berada pada tahap tinggi jangkitan dan fataliti telah mengambil2 langkah awal yang tinggi patut dipuji.

    Antara etnik2 yang sepatutnya ditegah memasuki msia sedari awal adalah terutamanya ethnik Han dan Hui cina dan kedua2 ethnik nih walaupun pemastautin msia sekiranya keluar san balik sepatutnya dikurantin 20hari.
    Pastu ethnik tamil, malayalam, gujurat, punjabi, bangla selain jepun dan korea.
    Nak tunggu dah merebak baru nak terngadah mana boleh.. bodo la namanya tu..
    Sekarang dah bertukar kerajaan.. limpigsial mula buat bising konon perihatin.. lancau la..

    Aku nih walaupun melayu polenesian yg risks dan tahap fatalitinya kurang dari 30% pun naik seriau sebab virus nih dah bermutasi.
    Ini bukan rasis.. inin wabak.. dan WHO dah pun naikkan tahap seriusnya wabak dari epidemik kepada pandemik.. mengelabah?? Guna jadah apa lagi kalau dah bodo rasis mcm tu..
    Dunia pun dah anggap China tu Pariah Virus sebab merebaknya wabak jahanam nih yg dikatakan sebab saintis makmal wuhan punya bodo yg leaked kan.

    Nih maklumat tentan senarai ethnik yg munkin adalah pembawa virus nih..

    Coronavirus risk for Asians, Africans, Caucasians revealed
    https://www.eturbonews.com/542533/coronavirus-risk-for-asians-africans-caucasians-revealed/

    Geng2 tabligh tu ramai keling.. dan yg datang kat sripetaling tu ramai dari benuakeling.. jadi dlm ramai2 tu munkin ada patient zero aka pembawa jadi nah tak ke menyusahkan??

    Pikir la.. kalau virus burung dan babi boleh jangkiti manusia.. inikan pula virus cina..
    Oh ya.. aritu kan ada budak yg cuba sedarkan tentang bahaya virus ni tulis kat facebook kena tahan kan? Apa ke bodo celaka jahanam punya dapigs.

    Sekarang nih kat kedai mula dah kehabisan halia sbb konon halia boleh kalau dibuat air boleh lawan virus nih.. taktau la aku betul ke tidak.

    Catatan: aku rasa oleh kerana virus ni berasal dari makmal dan merupakan anakcucu kpd kuman polio yg kitorang ada suntik masa zaman sekolah maka aku ada rasa jangkitan mudah ter-activated bila tersentuh dgn virus ni yg boleh tersebar melalui droplet & airborne dan masa incubations dia 14-24hari.
    Mcm gam 2tan la.. kalau satu tak melekat tapi kalau dah bancuh dua nah mekekat pada kapasiti ketahanan dua tan.
    Dan vaksin polio tu pun mcm menunggu jer si covid datang.. bercampur dua tu lansung terus mengganas. Nih aku agak jer.

    Peace.

    ReplyDelete
  9. 13mar2020

    Hari ini mesyuarat Majlis Tertinggi dan biro politik UMNO, dimana semua yang bersuara bersetuju bahawa kerajaan yang ada hanyalah perikatan antara Ahli-Ahli Parlimen dan bukan kerjasama antara parti-parti. UMNO akan terus main peranan semak dan imbang dan menegur kerajaan ini selari dengan kedudukan UMNO sebagai suara hati orang Melayu khususnya. – Khaled Nordin

    Majlis Tertinggi (MT) dan Biro Politik UMNO bersetuju menganggap kerajaan yang ada hari ini adalah perikatan antara ahli parlimen bukan kerjasama antara parti. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, ia diputuskan dalam kedua-dua mesyuarat yang diadakan hari ini. “UMNO akan terus main peranan semak dan imbang dan menegur kerajaan ini selari dengan kedudukan UMNO sebagai suara hati orang Melayu khususnya,” katanya dalam kenyataan di Facebooknya hari ini. Sebelum itu, Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menegaskan, MT UMNO hari ini mengemukakan enam tuntutan kepada Kabinet baharu Perdana Menteri kelapan, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Menurutnya, keenam-enam tuntutan itu demi memenuhi aspirasi rakyat dan memelihara kepentingan agama dan negara.

    Nota Tambahan untuk mudah difaham.
    Jadi untuk makluman semua Perikan Yiddin Nasional nih tiada kena mengena dengan Maufakat Nasional dari segi gabungan kepartian.. cuma ianya belaku yg bersifat individu demi untuk menyelamatkan keadaan dan negara yg berkemunkinan besar dilanda petaka dan bencana politik pemerentan yang besar akibat perbalahan dan kelemahan pakatan harapan (baca pakatan hancing) atau sekarang namanya pakatankuciwa yang mengakibatkan tongkang pecah.
    Oleh yg demikian.. segala kelemahan dan kebodohan menteri2 dan timbalan2 menteri yang bukan dari kalangan anggota Maufakat Nasional adalah samasekali tidakboleh dipertanggujawabkan kepada MaufakatNasional.
    Juga sekiranya mereka yang merupakan menteri2 dan perdana menteri dari pakatanhancing yg kini merupakan pbbm yiddin & co atau perikan yiddin nasional merasa tidak selesa maka sila bubar parlimen bagi membuka jalan untuk pru15 diadakan.

    Peace

    ReplyDelete
  10. Taik yg menimbun selama 22 tahun belum
    sempat ducuci bersih, malahan ditambah
    pula taik baru 22 bulan.
    Siap tak nak mengaku juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasi bukti, fakta dan penerangan lah, Mamat.

      Atau kasi link kpd berita2 atau penulisan2 yang menyokong pendapat kamu itu.

      Delete
  11. Tak nak sangat Diktator baik(kah... kah)
    Yang dapat Diktator sembam.
    Mamu pun pandai main ACILUT...

    ReplyDelete
  12. UMNO BN kena rilek dan bersabar...3 tahun bukan lama pun untuk PRU 15..jadikan apa yang berlaku terhadap Anu War sebagai satu pengajaran yang terang dan jadikan ianya model utk siap siaga wasapada terhadap perubahan-perubahan dari PPBM..Di MEdia MT PPBM bergaduh tapi strategi dalaman mereka takkan siapa tahu..
    Buat Masa kini PN kena turutkan dulu Kabinet TSMY dan jangan Marah-marah tapi sentiasa dalam kewaspadaan..kerana nanti apabila ekonomi masih merudum dan tak negara tak stabil maka akan ada skrip dari TUN M dan blok PPBM akan kata PN punya angkara ini semua masih berlaku..alasan utama PPBM kerana PN tak berpuashati pembahagian Menteri hingga menjejaskan kualiti kerja sebagai Menteri..seperti TUN M salahkan Anu War..
    Jangan Jadi Pelanduk lupakan Jerat..Jadi lah jerat yang sentiasa peka untuk menjerat pelanduk..
    Biar dianggap BODOH dan Lemah namun tak mustahil si BODOH tapi sebenarnya amat BIJAK dan menyimpan kepandaiannya mampu duduk diatas kepala SI BIJAK PANDAI yang terlupa pada si BODOH nanti..

    SESUNGGUHNYA HANYA ALLAH SAHAJA YANG SEMPURNA.

    ReplyDelete
  13. Ada keluar "Your comment was published" di atas ini, seblum aku tulis komen.

    Testing testing testing

    ReplyDelete
  14. Parti yang ada majoriti MP dengan sendiri nya atau bersama yang lain yang sanggup bekerjasama dengan nya tentu lah yang berkuasa memilih barisan menteri dan timbalan menteri nya.

    Kita terima lah buruk baik nya. Kita boleh memilih lagi jika ada PRK atau di PRU akan datang.

    Diharap bearable lah prestasi mereka sehingga PRU akan datang.

    ReplyDelete
  15. Kita boleh mengeluarkan suara sebagai rakyat negara ini. Di blogs dll bentuk media. Ini negara bebas, ada kebebasan bersuara. Jika tidak, kita suarakan menentang nya.

    Bagus lah Dr Mim pun memberi kita peluang bersuara. Asalkan kita lakukan secara bertanggung jawab, menghormati blogging decorum and decency dan tidak melanggar undang2 menghasut dsb nya.

    ReplyDelete
  16. Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.