Thursday, October 01, 2020

PRU 15 : Parti Yang Untung Dan Rugi

Kita sudah sedia maklum dengan keputusan PRN Sabah dan barisan kepimpinan tertinggi kerajaan Sabah yang baharu.


PRN Sabah kali ini menimbulkan pelbagai persoalan tentang senario politik negara.

Untuk rekod, media melaporkan bahwa calon parti PBS bertembung dengan calon UMNO (BN), PBRS (BN) dan calon MCA (BN) di beberapa kerusi DUN. Calon STAR pula bertembung dengan calon UMNO (BN) dan PBRS (BN).

Ironinya, parti-parti yang bertembung sesama sendiri ini adalah kerajaan negeri Sabah yang baharu! Memang pelik, unik dan bermacam-macam lagi.

Dalam masa yang sama, perkembangan politik yang berlaku di Sabah ini besar kemungkinan turut menjadi perbandingan percaturan parti-parti politik pada PRU 15 nanti.

Jangkaan yang akan berlaku pada PRU 15 :
1. Jika kerjasama tidak diusahakan dengan kadar segera dan tiada kompromi yang jelas, kita akan menyaksikan pertembungan di antara Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) terutamanya di kerusi-kerusi yang majoritinya kaum Melayu.

2. Jika isu besar ini tidak dapat ditangani dengan baik, akan berlaku pecah undi sesama BN dan PN yang akan menguntungkan parti PKR, PAN, parti Saddiq dan parti Mahathir yang pro-DAP.
3. Majoriti kaum Cina akan mengundi DAP dan sekutu-sekutunya seperti di negeri Sabah. Tetapi jika gabungan parti-parti majoriti parti Melayu ini dapat mengusahakan kerjasama yang nyata, benar serta tampak kuat sokongannya, ramai pengundi Cina akan mengundi beberapa calon bukan Melayu yang bersama gabungan tersebut. Tujuannya supaya ada wakil Cina (bukan lantikan) dalam kabinet kelak.
4. Jika against all odds, BN masih bersama PN dan menang pada PRU15 serta rundingannya seperti di PRN Sabah, jawatan Perdana Menteri akan dipegang oleh PPBM seperti jawatan Ketua Menteri di negeri Sabah.
5. Dr Mahathir mendakwa tidak akan bertanding pada PRU15 nanti. Baca Sini. Sukar untuk dipercayai kecuali jika Mahathir sudah tidak terdaya lagi. Timbul persoalan sama ada veteran-veteran politik yang lain masih mahu bertanding.
Bilakah tarikh PRU 15?

Sebelum ini Muhyiddin Yassin berkata,
"Di peringkat nasional kita belum putuskan bila mahu adakan pilihan raya… tetapi di Sabah kalau kita sudah menang... kita cepat-cepatlah adakan pilihan raya di peringkat pusat."

Kita tunggu dan lihat, berapa cepat PRU 15.







160 comments:

  1. Jiake la org2 kat atas tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno parti bacul dan dayus.. Ada bini bg kat org..mmg takkan unidilah parti mcm ni..

      Delete
    2. bacul ikut mana? yg 4 lawan 1 tu lah hg bacul.

      Delete
  2. Betol jugak. Takkanlah abah nak lepas jawatan macam tu je.

    ReplyDelete
  3. Rakyat hanya minta bang non tunjukan
    jam OMEGA usai SESSI membalun Chinadoll.
    SUDAH2 le atok geng seusia atok dah lama
    berihat di batu 2.
    Agak2 abah berapa lama lagi dapat bertahan?

    ReplyDelete
  4. Semoga MN terus kukuh.

    ReplyDelete
  5. Ni kes covid mencanak canak naik. From Sabah with love. Tunggu PRU 15, utk bertarung.

    ReplyDelete
  6. jgn bimbangla..19 budak itam akan masuk belah nuaq..gabung pula dgn dap...perhhhhh...mantap..ramuan semua ..lepas ni hangpa semua akan puji melambung guan eng...anuaq..eh keh keh

    ReplyDelete
  7. Covid 19 mencanak Berkat DOA marina lgbt
    TIDAK dapat dipastikan Penyokong BN
    atau lanun plus yang dijangkiti.

    ReplyDelete
  8. Hahaha...aku doa untuk tambah kaya jer.

    ReplyDelete
  9. Kalau nak ganti PM , tak perlu pun sokong nuar. Tarik sokongan drp PN dan berkecuali. Mcm atok ckp, the third force. PRU terpaksa diadakan . Tapi, kena hadap covid ya! Hehehe..

    ReplyDelete
  10. anuar musang kata umno sabah ingat boleh makan 27 kerusi...rupanya menang 14 ja ..itupun perasuah ada hati nak jadi km..si jahit yg marah kat jidin sebab tak tolong jibon bila dijatuhkan mahkamah..salahkan bersatu...oittt...ingat rakyat malaysia ni bodoooooh ka..ahli2 umno bolehla dipebodohhhhh..keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah....barua dapigs begitu arif dan up to date tentang hal ehwal UMNO. Tepi kain pemimpin UMNO laki bini anak beranak semua dia jaga.kahkahkah

      Ada simpan rasa sayang kat UMNO tapi malu2 ke?

      Delete
  11. Ini semua salah atok!!!

    ReplyDelete
  12. Bersatu mmg haramjadah. Setelah dicium umno. Katak menjadi putera raja yg hidung tinggi. Haramjadah

    ReplyDelete
  13. Skg ni dgn kes covid 19 berpesta setelah PRN Sabah, tokjiddin x mau bertanggung jwp ke? Awak tu PM. Politikus2 ketegaq tak mau ikut SOP KKM. Ke sana ke sini mcm korang je ada hal. Skg buat hal, mau rakyat tanggung beban?

    ReplyDelete
  14. malaysia bakaln diperintah oleh dua parti terbesar iaitu bersatu dan pas dibwh panji PN. Parti yg terdiri pimpinan yg berakhlak, tiada skandal. Bukan spt umno parti menyamun, korup tak kaki ubahnwang harom. Skandal seks mcm2 sama la umno dan pkr.
    Selamat berkubur umno. Adalah lebih baik umno skrg kombain dengan parti putra. Sama taraf.
    PN wadah baru perjuangan melayu dan islam. Parti yg terdiri dari pemimpin yg berintegriti dan educated.
    Sabah terbukti PN mendapat mandat terbesar rakyat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. korup kepala bapak atok ko.. 30 billiun lesap.. harta negara 22 bulan dijarah.. skandal terowong, TH,..kutty penyamun tu la bapak korup.. parti bersatu parti perosak Melayu.. belagak sombong. jom kita bungkus parti kutty bersatok dgn kain putih!

      Delete
    2. Abg syiok suar katok merah, asal didikan parti mana? Main2 pondok dan kawen olok2 bukan skandal seks. Jgn buka aib org lain, nanti aib sendiri terlondeh. Skandal org bunga dgn bini org sampai masuk kort. Kes belum selesai..kes ustadz beri motivasi melalui fon. Geli aku baca teks .ibliss. Bnyk lagi ler...nanti kekawang tulong sambung.

      Delete
    3. Buta sejarah dan perut. Rekod abah lu
      masa jadi mb dulu sebagai bukti.
      Kena tendang dulu pun sebab sabotaj BN.
      Hentikan jual agama Allah demi untung
      diri sendiri.

      Delete
    4. Bagus anon 3.11. Kerahkan seluruh keluarga ko ketua bahagian dan akar umbi umno serang atok pejuang dap pkr panTek. Sementara umno masih ada nyawa. Memang tugas org umno sekrang kasi hantam dan serang pkr pejuang dan dap phancing. Jangan usik Bersatu dan pas sudah. Gabungan pemerintah islam melayu dibawah panji PN. Insyaallah dengan PN tiada lagi ahli politik yg kaki rasuah dipilih menjadi pemimpin. Teruskan perjuangan hentam parti phancing. Umno layak menjadi panglima perang menyerang phancing babi dapiq

      Delete
    5. Setuju. Umno ditugaskan khas serang pakatan hancing dapig. Sebagai parti menempel dalam pentadbiran PN memang itulah tugas yang diberi oleh TSMY kepada umno. Jangan ingkar arahan. Kelak jawatan menteri ditarikbalik melepas

      Delete
    6. Hehehe..parti menempel ada 40 kerusi. Yang konon berlagak induk, lebih2 lagi ke?? Jgn melawak bubble tea pagi Jumaat ni. Bagai si tanggang ank derhaka. Disumpah jadi batu kerikil je nanti. Hehehe..Bersatu teloq ank ikan semburit takut nak menyerang ph sendiri? OMG !! bacul sungguh.

      Delete
    7. Limau purut tiga serangkai
      Buta perut takdak akai
      Melepaskan anjing tersepit

      Delete
  15. Party...party...yeah, we just want to have fun. Pemimpin politik sakau kuasa. Yang malang rakyat. Sesetengah ahli politik Malaysia bukan jelmaan katak, tetapi monyet dan ungka yg bergayut drp sebatang dahan ke dahan yg lain utk cari makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru dok survey lembu2...rasanya ada yg boleh jadi calon dan tubuh parti lembu untuk pru 15..rasanya otak lembu2 ni lebih baik dari yb2 kluster lembu yg sebar covid 19 serata ceruk negara...rasannya lebih baik pangkah lembu2 ni...keh keh keh

      Delete
  16. Asalkan Kerajaan sedia ada dan yg akan dibentuk tiada DAPIGS!

    22 bulan di bawah jajahan dapigs dah cukup utk org Melayu, Bumiputera dan Islam membuka mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaa. Yg asik melaung laung rba dapiq ni laskar siber rosmah rupernya. Baru aku tau. Kahkahkahkah.
      Amcm laskar siber rusmah. Cmna lobakman adam. Ok ke pulus skrg. Kahkahkah

      Delete
    2. Baru tau ka. Tu lah strategi cybertooper lokman adam. Zikir rba bila tadak fakta. Biase la lobak. Kumpulan laskar melayu takut cina. Telur tadak

      Delete
    3. takkan la pulak novandri ni cai rosmah atau lokman..ijazah perubatan..malu aihhhhh...mana rijal mansor ni..dia kata nak dedah 40 lagi cai rosmah selain papagomo..tak dpt bayang depa dulu kena tengking dgn rosmah..taraf menteri pun takuit dgn rosmah...depa lagi la nooooo...keh keh keh

      Delete
    4. Doktor pun boleh jadi macai mcm anjing beb. Mana dia nk carik duit kalau tak ke politik. Bedal duit. Nak harap meniaga dgn keupayaan sendiri takla. Tak mampu dia mcm bangsa lain. Mesti kena masuk politik dulu baru boleh menuaga nk jadi kaya. Kalau berniaga dgn minded doktor melayu subsidi jgn harapla. Bertungkus lumus selama ni dia mcm anjing angkat penyamun. Hahaha.

      Delete
    5. Amboi sedapnya mulut mengata atok.
      Dasar barua tak sedar diri, dah diberi
      makan taik dan kencing atok masih lagi
      mengumpat.

      Delete
    6. Marah betul 1021 pm. Why not kau contact talian hayat befrienders ? Novandri ni penulis blog. Yang kau kait dgn peniaga , apa hal? Celaru pemikiran sebab marah sangat ya? Di Malaysia ni semua bangsa dpt sabsidi weh! Yang penting usaha dan rajin. Selebihnya kuasa tuhan. Kalau kau ni pun Melayu, adakah kau tahap manusia yg telah berjaya? Atau taraf hidup kau lebih rendah drp org yg kau panggil anjing ? Aku pun nak gelak.
      hahaha..

      Bangsa lain yg kau puja tu saper? Skrip kuno sebab otak kau dijajah konon Melayu tak boleh berjaya tanpa sabsidi.

      Aku nak gelak lagi...hohoho. mcm Santa Claus

      Delete
    7. Maafkan dia depressed, lanjutan covid 19.

      Delete
  17. Pie p mana?? ni melantun lantun bilangan kes covid 19 naik. Kluster Sabah menjangkiti 1 Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya hamjah jainudin la dia yg pegi bayar musa aman kasi roboh kerajaan sabah yg tak rasuah bikin prn. Time covid simangkuk ni bikin setting. Hhehehe

      Delete
    2. Oh baru hari ini aku tau itu warisa sabah tidak rasuah. maka si peterrr di aniaya gitu? Yg setiausaha sulit m ketapi pun sama? Mungkin makna rasuah warisan itu lain?

      Delete
  18. Ko rasa Musa Aman jadi TYT? Takkan senang2 diketepikan jadi calin PRN hari tu? hehehe

    ReplyDelete
  19. KIKIKI BANG NON MENGADAP YDP AGONG
    BAWAK SENARAI YANG SUDAH DIJANJIKAN
    JANGAN GEBANG BODO SPT TONG KOSONG
    JOM TEPOK POP CORN COCONUT SHAKE KITA LAYAN



    KIKKIKI..


    BANG NON JADI PM ATOK YANG CEMAS
    GELISAH TERDESAK ATOK MENGELABAH
    KARMA DAH SAMPAI ATOK JADI LEMAS
    TEPOK TANGAN SUMA APA NAK JADI JADILAH


    KIKIKIKI...

    ATOK MENGELABAH CEMAS GELISAH
    ALJUB JADI PM DEMAM ATOK TAK KEBAH
    KIKI PADAN MUKO ATOK ADE KAMI KISAH
    PI MELINGKUP INI LEGASI HARAMJADAH


    KIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn harap la nuwar nak jadi pm. Pkr, umno bakal terkubur. Banyak skandal samun dan seks. . Malaysia akan diperintah oleh bersatu dan pas dibawah panji islam. Parti yg tidak rasuah. Jujur dlm laksanakan amanah. Tu pasal pas bergabung dgn bersatu. Umno buat masa sekrang ditugaskan oleh PN sebagai tukang bantai dapig dan phhancing. Gunakan laskar siber umno bagi diaorg tukang menyalak.
      Insyaallah pas dan bersatu memerintah negara sbg negara islam.

      Delete
    2. Teruskan sokong penjual agama.
      Pelesit, jembalang dan hantu raya. Penyamun tua yang lari malam.
      Buang Penjubo ambil pula yang dijubori.
      Amaran buat katak2 tunggu PRU 15!!!

      Delete
  20. Anon 1026 pm, aok memang tiada otak! Tahniah!!

    ReplyDelete
  21. Nasib baik Pas tak bertanding di PRN Sabah. Kalau tak, mungkin GRS bungkus weh!

    ReplyDelete
  22. ako kopi pes dari laman otai reformasi

    APA UNTUNGNYA MAHATHIR TUNJUK KEBODOHAN DAN HATI BUSUKNYA

    Teori mata Anwar lebam: kena tumbuk atau kepala kena hantuk ke dinding? |

    Mahathir kata, dia bebaskan Anwar, tapi Anwar lawan dia. Mahathir ni bukan orang bodoh tapi mengapa nampak macam bodoh? Sebab dendam peribadinya kepada Anwar menjadikan dia terpaksa berbuat bodoh.
    Dia jadi PM pun atas sokongan siapa? Kalau Anwar tidak sokong, boleh dia jadi PM? Bila dia jadi PM, dia jalankan tugas sebagai PM untuk melakukan proses pengampunan diraja kepada Anwar itu atas kehendak Anwar atau kerana itu janji di dalam manifesto PH ? Atau dia memang baik hati bebaskan Anwar tanpa terikat dengan janji?

    Jawaoan aku mudah ajer...kedua dua pemimpin utara ini jenis gila kuasa dan ke dua dua nya sentiasa bodoh piang. Walaun unta dan otai reformasi jer tak tahu menilai sampai mati.




    Rakyat yang bijak bistari akan jawab mudah ajerrr















    Haaahhh tepokkkkkk...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Dua pemimpin utara ni kasi hapus. Kita patut angkat semula ds najib sebagai PM di tanahair.
      Walaupun dia curik.. perasuah dan kaki penggibahwang haram sama dgn bininya.. , bukannya dia curi duit kita orang melayu pun. Lagipun orang melayu dan islam boleh terima pemimpin mamcm ni. Setuju dgn laskar siber 9.17.
      Hidup najib!

      Delete
    2. Hidup mr 10%!!

      Delete
    3. Akhirnya Pejuang LGBT Gay jadi PM Malaysia.... bila barua walaun dan otai memilih...


      Hidup LGBT...!!

      Hidup Pluralisma Murtad..!!

      Hidup GAY...!!

      Hidup Syiah...!!

      Hidup COMANGO Gereja...!!


      Sesungguhnya aku sudah beri peringatan....!!

      Delete
    4. hidup perasuah umno yg sokong..jahid..jibon..azih..mat mas lan...janji aku tak masuk penjara...hangpa semua sapa..keh keh keh

      Delete
    5. Hidup abah lu. Rakyat dlm kegelisahan
      Gara2 mencanak naik. Abah lu sibuk
      hayun kayu golf. Gamaknya virus covid
      takut terkena bola golf.

      Delete
  23. Buang ruang jer tulis pasal 2 org ni. Kalau ayam pencen, dah lama ku rendang cili api dengan daun pegaga.

    ReplyDelete
  24. Meriahnyer kes covid 19 hari ini. Angka tertinggi harian setakat ini. Kasihan kpd petugas barisan hadapan. Kasihan kpd diri kita juga . Lupakan seketika perseteruan politik. Lupakan sekejap cita2. Jom kita bersama sama berusaha mengekang penularan covid 19.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom pakat2 saman ahli politik yg balik dari sabah..positif covid dan ada sekolah kena tutup dll..dah kata dulu majoriti ahli politik ni puak kelas 3..lembu pun otak geliga dari depa...rasanya puak 2 umno la ni...

      Delete
    2. Diberi pilihan malah buat pilihan yang
      menjahanamkan negara dan membunuh rakyat
      Permulaan covid-19 bukanya dicegah
      malahan dibawa masuk pembawa virus agar
      negara dalam darurat.
      Kluster sabah dapat dihindari. Demi
      rakuskan kuasa NYAWA rakyat jadi taruhan
      Dasar hewan2 politik...

      Delete
  25. Jgn main rasa2...nak balun umno sahaja. PM bukan org umno pun . Takkan tjawap dilanda covid lepaskan kpd umno shj. Semburit ko tak nak tuduh? Men Pendidikan @ bersatu , sebulan
    bertugas di Sabah ko tak nak tala juga? Pak lebai2 p Sabah ko x nak masuk kira??

    ReplyDelete
  26. Siapa yang jadi PM tak ada masalah... Masalahnya yang sepatutnya buat pengumuman adalah dari pihak Istana.

    Sekarang DSAI dah mendahului DYMM SPB YDPA...

    Persoalannya dah dapat perkenan ke? Agung perkenan untuk DSAI mengadap Baginda...

    Kenapa buat pengumuman dah dapat sokongan...bukti tah ke mana

    Buktipun tak bagi... Pemimpin parti lain dalam PH pun tak tahu siapa-siapa...

    Orang yang keluarkan dia dari Penjarapun tak percaya.... kiki it s ok lah yang ni bole kasi excuse sket sbb dia musuh tradisi

    Kau percaya ke? Dah tengok senarai nama ke? Jangan cepat kena tipu....

    Tahun 2008 pun dia dah announce akan angkat sumpah PM...

    Rakyat cuma akan percaya bula DSAI dah angkat sumpah jawatan PM....

    Kalau setakat baru nak pergi ke Istana Negara kononnya nak dilantik jadi PM... taubat lahom tak akan percaya...

    Orang Bodoh je yang percaya macam kau

    ReplyDelete
  27. Yang bertanding dan berkempen pada PRN Sabah adalah KESEMUA parti2 PH dan PN tapi sekor barua dapigs@rba di sini sedang gigih memainkan persepsi seolah olah semuanya salah UMNO.

    Btw, yg bubarkan DUN Sabah dan memaksa PRN diadakan adalah parti WARISAN iaitu dari kelompok Pakatan HANCING. Tolong hadam fakta sebelum nak menghasut.

    ReplyDelete
  28. Barua dapigs kalau satu hari tak menghasut, hidup tak tenteram agaknya. Terlalu taksub kpd telunjuk dan ajaran kapir dapigs.

    ReplyDelete
  29. Ada yg menyokong Mahathir.
    Ada yg menyokong Mat Sabu
    Ada yg menyokong Anwar Ibrahim.
    Ada yg menyokong Sapie Apedal.

    Tapi tak sedar yg semuanya adalah khadam DAPIGs yg terpaksa akur dan mengikut telunjuk DAPIGs. Semuanya, pengikut dan pemimpin menyembah tohkong. Sedih. DAPIGs hina Melayu dan Islam, semua diam tak berani bersuara. Pttuuiihh!





    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ingat org melayu bodo ka...yg bodo yg dok sokong penyamun 1 mdb..samun duit rakyat sendiri..duit melayu..kwap..th..felcra...felda..

      Delete
    2. pbb sarawak pun tak mau dah guna bendera bn pada pru akan datang..cerdik dah..depa pun tak mau dahhh puak umno ni..akan dicop didahi sebagai perasuah...

      Delete
    3. Anon 11.43.
      Dalam parti melayu umno sekarang kami tak kisah la pasal samun 1mdb dan src. Rakyat tetap sokong umno la. Yang samun pun org melayu. Duit tu akhirnya bagi pd org melayu. Kami dlm umno berjaya tanamkan fahaman duit berbilion yg digubah tu bukan duit rakyat pun.tak hilang pun duit dlm bank. Dsnajib dan rosmah tetap mendapat sokongan rakyat malaysia. Tengok la mana dia pergi mesti rakyat sambut. Rasuah tak jejaskan sokongan malah pas juga bersama dgn umno. Jgn lupa dsnajib skrg sbg penasihat BN. Umno dan pas melalui MN akan mengbalikan dsnajib sbg PM.

      Delete
    4. ya rakyat sokong..dari 17 tinggai 14 di sabah..yg totok tetap totok..makan lah rasuah puas2 ikut idola hangpa..rosak melayu ikut budaya yg diterap oleh jibon..

      Delete
    5. Yg membenci UMNO adalah kapir dapigs laknat dan barua2 suruhan dapigs mcm yg disenaraikan 11.05AM.

      Org Melayu tak membenci UMNO. Buka hati dan buka mata. Fahami permainan kapir laknat dapigs.

      7-0 menang prk berturut adalah FAKTA.
      Org Melayu TOLAK dapigs laknat dan barua2 dapigs.
      Terbaru sikap kurang ajar dan biadap netizen kapir laknat menghina DYMM Agong.
      Of course, barua dapigs tak ambik pot semua ni...hanya menyalak "Najib, Najib, Najib".

      Delete
  30. Aku tetap sokong Umno..bukan pemimpin tertentu. Tentu 17 jadi 14 kalau dah berbagi dgn bekas umno yg masuk bersatu. Makan rasuah ni bergantung kpd iman dan prinsip hidup. Jgn ko nak hencap semua org UMNO mkn rasuah. Dosa tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajaran kapir dapigs takde istilah dosa dan pahala. Buat apa saja asalkan Melayu Islam dijatuhkan. Matlamat menghalalkan cara.
      Konsep fitnah dan menipu dan menghasut tiada dosanya dalam amalan ultrakiasu dapigs dan barua2.
      Sikap KURANG AJAR dan BIADAP disanjung dan dimertabatkan dalam amalan penganut dapigs.

      Delete
    2. ish ish ish..hakim..peguamcara ..sprm..polis..semua seolah dikatakan barua dap bila tangkap perasuah2 umno..

      Delete
    3. Setelah pencen barua2 tuh barule guang
      eng dan mah beti dapat diheret ke mahkamah untuk pertuduhan RASUAH.

      Delete
    4. tangkap lah selali nobita, beti boo baru betul.

      Delete
  31. PKR Wants Muslims To Reject The Qur’an

    What do Anwar and walaun will comment.!?

    The way of saying what Christina Liew said is PKR stands for pluralisme and the party rejects the doctrine of Islam, which is what PAS stands for.

    To most non-Muslims, Christina Liew included, anyone who is compliant to Islam (what in this modern age we call “sharia-compliant”) is extreme.

    We denounce any political ideology that is in conflict with multiculturalism (as a political philosophy), and cannot accept any brand of politics that smacks of extremism.”

    “The people reject outright the proposed inclusion of a PAS representative in the Sabah State Assembly

    When Christina Liew says “multi-cultural character of the state”, she means pluralism, the norm in Sabah. That means all religions are good and all religions are equal and the same. It does not matter whether you are a Jew, Christian, Muslims, Hindu, Buddhist, etc. Everyone gets to go to heaven, never mind which religion you believe in.

    In other words, you do not need to believe in Allah, Prophet Muhammad, the Qur’an, the Hadith. You can follow Ayah Pin, Rasul Melayu and be a member Syiah ect and you will still get to go to heaven.

    Muslims such as those in PAS follow the Qur’an. They do not do what the Qur’an says they must not do, and they will do what the Qur’an says they must do. This type of Muslim is an extremist and must be rejected and banned from Sabah, says Christina Liew.

    Muslims who do the opposite of what the Qur’an says are good Muslims. They are liberals and moderates. They drink, gamble, have sex with their neighbour’s wife, and so on. These are not extremist Muslims and are the type of Muslims who can be allowed into Sabah.

    Moderate and liberal Muslims are welcome in Sabah, says PKR If you are a Christian and you religiously follow what the Bible says, you are a good Christian.

    If you are a Muslim and you religiously follow what the Qur’an says, you are a bad Muslim. Logically speaking, that can only be because the Qur’an itself is bad.

    The fruit of a poisonous tree is poisonous, as they say.

    Christina Liew has studied the Qur’an in great depth and she knows what the Qur’an says. So, she knows the meaning of good Muslim and bad Muslim. Bad Muslims are those who follow the Qur’an. This type of Muslim is an extremist.

    The bottom line is: good Muslims are bad Muslims and bad Muslims are good Muslims. And good Muslims are those who do not follow the Qur’an while Muslims who follow the Qur’an are extremists. This is what Christina Liew is trying to explain.

    So, if you want to be allowed into Sabah, do the opposite of what the Qur’an says. If you want to follow what the Qur’an says, stay out of Sabah. And, under pluralism, not only Muslims get to go to heaven. In fact, you do not even need to accept Jesus Christ to get to go to heaven. You can pray to a giant teapot and still go to heaven.

    Saya ulangg..!!

    So, if you want to be allowed into Sabah, do the opposite of what the Qur’an says. If you want to follow what the Qur’an says, stay out of Sabah. And, under pluralism, not only Muslims get to go to heaven. In fact, you do not even need to accept Jesus Christ to get to go to heaven. You can pray to a giant teapot and still go to heaven.

    That is called pluralism.

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan rasuah...boleh kot noooo...keh keh keh

      Delete
    2. Yang haram kau kot kot, dah kenapa? Tak perlu bincang pun.

      Delete
  32. kihkihkih....10%

    ReplyDelete
  33. Atok tak jadi nak pencen lah. Next PRU dia bertanding. Asyik2 dia..asyik2 dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum sampai 2 minggu dah buat u-tun
      Takut bebeno ngan bang non menyakat.
      Harapkan barua bila2 masa boleh tertungging.

      Delete
    2. Semoga dia tak dijubo oleh bang non si kpla taik.

      Delete
  34. Istana dah keluar statement jgn sebar fake news kaitkan istana utk kepentingan peribadi. Cuba teka saper lah punya koje?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingat tu jibon..jahit..ajih..mat maslan..ku nan dll perasuah umno..jgn guna anuaq untuk lepas dari masuk sungai buluh...keh keh keh

      Delete
  35. Kalau nuaq x terdesak nak jadi Pm dia x akan consider pun arrangent that will make him a loser. Nuaq pun belum tentu x ke sg buloh semula. Anything is possible.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nuaq bodoh di makan oleh taik pasal tu lah dia suka manjubur lubang taik...keh20x

      Delete
  36. hangpa semua nak tau tak pasai apa novandri ni anti dap a.k.a cina...zaman ngaji ting 5 di peneng free school..dia selalu dpt no kemereh..yg pandai ..no top ten semua budak cina..dpt buat dr pun sebab atuk dr m..ada koata buat medic..kalau tidak...tak dak koata..dia layak paling tinggi pun jadi dresa ja..keh keh keh..nasib baik ada atuk waktu tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat jadi lagu tu? hang ni sapa?
      Doktor yg dok cucuk diri sendiri dgn
      benda haram tu. Agak2 hang pasai apa
      Tok Wan nak bertanding semula pru15?
      PASAI RAKYAT KAH? ATAU NAK KUASA BOLEH
      BUAT DUIT BILLION?

      Delete
    2. Anon 10 40 pm, bandingkan novandri dgn hang. Hang masuk IKM pun mungkin x layak. Setakat dpt masuk sebab kuota, kalau xder kemampuan a.k.a bodoh piang mcm hang, tak dpt lah novandri lulus jadi Doktor. Hang ingat dressa tu sama level dgn hang? Depa pun lagi bijak pandai. Pasai pa? Sebab depa sedaq diri , tak senang dicuci otak membenci Melayu, bangsa sendiri? Hang saper?Asal Cina pendatang pencacai taik?

      Delete
    3. laaa novandri ni dr perubatan ka...takkan la pulak..kalau dr..patut dah lama dilantik jadi adun ka..ap ka...baru sesuai...ajih rahim yg srp pun cukup makan dah lama dilantik jadi wakil rakyat..

      Delete
    4. Ayo yo! Bukan semua org boleh jadi politician. Antara syarat utama kulit muka mesti setebal 3m. Mulut kena manis mcm nuar ibrahim. Beri lah peluang doktor jadi penulis blog politik.Accountant jadi tukang komen. Hahaha..

      Delete
    5. Dimanakah hewan2 politik bersembunyi
      bila kanak2 1 tahun terkorban gara2
      kerakusan mengejar kuasa.
      Semoga Allah melaknati Hewan2 tersebut.

      Delete
  37. 10.40pm

    Aku pulak anti daPIGS sebab daPIGS bela khadam2 mcm ko utk menghina Melayu. Level barua mcm ko sepatutnya belajar rendah diri. Serendah mana pun level Melayu yg ko menghina, takde sorang pun yg lebih rendah dari level BARUA daPIGS mcm ko.

    ReplyDelete
  38. Org yang mentedarah babi pun marah kalau org lain kata dia perangai serupa babi. Hina sungguh babi ni kan?

    ReplyDelete
  39. sapa dalang pembubaran Dun Sabah hingga PRN di adakan... kau buat buat tak tau plak... dalang mesti lah atok renta tu..

    USA sekat import minyak sawit sapa dalang... tua renta haramjadah tu jugak..

    dolu pakai WSJ Soros Street Times Spork BBC

    pundek laa

    alahaiiii..


    kikikiki...

    ReplyDelete
  40. Bos dapigs: "Ko makan babi dgn aku!"
    MAr saboo : " Baik Tuan!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketuanan dapigs boleh jadi menteri
      walaupun setaraf baduts.
      Ketuanan Melayu mampu jadi tukang guling2 dijalan.

      Delete
    2. Boss dapigs :" Lepas makan babi ko makan pula taek babi yg baru keluar dari lubang jubo babi. Ok?. Ada faham".

      Mad saboo : " Ok boss. Faham...faham boss".

      Boss dapigs : " Bagus. Ko memang khadam yg taat."

      Delete
  41. Bos dapigs : "Ko gugurkan kes2 aku (tohkong)dan kes2 geng
    yg lain!"

    Mahataik : "Baik Tuan!"

    ReplyDelete
  42. Bos dapigs : "Aku sokong sesiapa yg ada NOMBOR jadi PM"

    Anuwar : " Aku ada nombor, aku ada nombor Tuan!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bos dapigs:" Tunjukkan NOMBOR mu!"

      Anuwar: "Jap tuan, tengah kutip nombor tercicir !"

      Delete
  43. Lim kit sial : " Najib, Najib, Najib....."

    Mahataik : " Najib, Najib, Najib...."

    Barua2 : " Najib, Najib, Najib... "

    ReplyDelete
  44. Bang non dah senyum sampai ke telinga.
    Mungkin ada 2 rekod bakal dipecahkan.
    Banduan tertua dan rekod pegang jawatan
    paling sing kat.

    ReplyDelete
  45. Rakyat cuma tersengeh jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat dah naik menyampah.
      Kuttylanak terus dicabut taringnya.
      Abbahcow sampai gelabah BEROK.

      Delete
  46. Tapi, kedatangan nuar ibrahim juga tidak bagai kecil tapak tangan, nyiru ditadahkan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nyiru utk tadah taik nuar...kih16x

      Delete
  47. HENDAK TIDOQ TIDOQ LAH MATA
    ESOK PLAK JANGAN LAYU LAYUAN
    13 OKT MESIA ADA PM BARU KATANYA
    TAWA BAHAK2 JADI BARANG MAINAN

    OTAI TERKINJA SAMPAI TAK KERUAN
    ATOK SUDAH RASA TAK SEDAP BADAN
    KARMA RENTA SUDAH MULA KELIHATAN
    WALAUN TERKEDU AYAQ LIOR DI TELAN


    KIKIKI..

    ATOK BOBOI DIAM TUNGGU RENTAK
    RASA CEMAS GELABAH MAKIN GALAK
    SD RAJA GOYANG MAKAN DIRI ATOK
    RAKYAT JELATA TUNGGU NAK GELAK
    POP CORN COCONUT SHAKE READY STOK

    KIKIKIKI..


    JON DOE BUDAK SUMAN DAH SILAP BACA
    HADIS PALSU NYA DI JADIKAN RUJUKAN
    PANJI HITAM YANG GEBANG CANANG NYA
    PANJI LGBT PULA YANG DI KIBARKAN


    WALAUN DAN OTAI BERBAGAI RASA
    RAKYAT TUNGGU DAN LIHAT SAJA
    POP KON COCONUT SHAKE READY SUMA
    NAK TAWA BAHAK2 SAMBIL TEPOK MEJA



    KIKIKIKIKI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khabarnya atokcow akan berduet dengan
      kain buruk mencegah kemaraan bang non
      menyondol tanpa belas kasihan lagi.

      Delete
    2. Nak mara ke mana noks? Baru setapak melangkah, kaki dah berat nak melangkah. Nak kata gout, takder pulok.Hahaha..

      Delete
  48. IS FAHMI REZA GAY? WHY DO GAYS HATE UMNO/PAS SO MUCH?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Because umno/Pas dislike penjubur.

      Delete
    2. PGayR...the GO-TO party for GAYS!

      Delete
  49. Liar, Liar, Pants on fire..

    ReplyDelete
  50. Mana mungkin dap bersama umno dan vice versa?
    Mungkin betul la nuar ibrahim akan ambil MP dari Wakanda, Timbuktu dan Never land utk mencukupi nombor(s) ..

    ReplyDelete
  51. Say NO to working with daPIGS! Biarlah kita jadi pembangkang yg dihormati dari berkerja dgn daPIGS laknat semata mata utk menjadi sebahagian dari kerajaan.

    Biar tak ada kuasa tetapi ada maruah...jangan berkuasa tetapi tak bermaruah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. elehhhhh...lepas ni hangpa semua jilat la nuaq dan dap...hangpa kena ikut arahan jibon dan jahit..hangpa semua sapa oiiiii...wakil rakyat..ahli parlimen..hangpa semua cai ja oitttt...keh keh keh

      Delete
    2. hangpa sapa ? kaki jilat ka? mcm hangpa ada pengalaman jilat menilat ni? ęeeeeeeee...kotoq!!

      Delete
    3. Barua "hangpa" daPIGs dah mai dah....aku saja je umpan barua daPIGs@cikminah ni tgk dia mai ke dok! kihkih888

      Marah betoi bila sebut pasai daPIGS dia

      Delete
    4. Nobita tu bagai tokkong...dapigs tu bagai raja neraka? selalu tenguk drama umat suci ni , no such thing as heaven. die, straight to hell..

      Delete
  52. Melingkup la umno jika ada MP sanggup kerjasama dgn dap. Pengkhianat bangsa!! Malu weh!

    ReplyDelete
  53. Org pakai gelang pink , kalau merayap kena saman Kalau kontak rapat ( mak/bpk tinggal serumah) tapi belum bergelang pink , tetapi melepak merata, mcm mana ? Masyarakat kita sebenarnya tidak bertanggung jawap. Jgn ikut ckp MB tu, konon dengue lebih merbahaya drp covid 19! Jenis loya buruk nak mampos!

    ReplyDelete
  54. ayoyo...rasuah dah jadi mcm halal la pulak..hari2 pakat makan rasuah..hidup bosku..jibon dan jahit..amalan jadi ikutan..semua makan rasuah untuk tlg orang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayoyo... selasa nih ada yg penuh bergaya
      berbaju Melayu sedondon melangkah ke...
      Ada pula bakal ke... besedondon baju
      oyen me langkah longlai sambil heret
      gelang tangan dan kaki besi 24 karet...
      Kih... kih... kih penuh sadis.

      Delete
  55. Kenapa dapigs boleh memilih milih dgn siapa di kalangan UMNO yg boleh JV dgn depa? Kenapa UMNO tak boleh letak syarat yg sama tak boleh berkerjasama dgn LGE, LKS, Rayer, Ngah, Yeoh dan Kok?

    Adakah akhirnya UMNO kena tunduk kpd kehendak dapigs?

    Kalau daPIGs laknatullah boleh meletakkan syarat2, kenapa UMNO tak meletak syarat2 juga???

    Come on! Fight dapigs laknatullah at their own game!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Langkah selaktun utk tendang dapigs dari
      Putrajaya.
      Langkah kekinian mengusir jembalang
      yg bermaharajalela selama 75 tahun.
      Sedarlah Melayu nasib bangsa sepertimana
      menimpa singapork.

      Delete
    2. Kalau ada MP Umno yg hendak menyokong nuaq pusing2, sila keluar daripada Umno dulu .
      Lepas tu korang can say goodbye to your political careers.

      Delete
    3. Yang lebih berdebar sekarang menanti 13/10 ialah anuar ibrahim. Buktikan apa yang dikata. Jika ianya hanya sandiwara, PDRM tunggu di pintu luar Istana Negara.

      Delete
  56. Adakah Mr. 10% akan menjadi sebahagian dari cabinet Anwar sekali lagi dan kes2 beliau digugurkan SEKALI LAGI?

    Inilah yg diharap2kan oleh barua dapigs@cikminah. Tiap2 hari menghasut supaya tohkong terlepas!

    ReplyDelete
  57. Malaysia masih mempunyai peluang untuk menjadi seperti Turki. Pembangunan negara ini mampu diseimbangkan dengan pembangunan kerohanian dan sahsiah masyarakat yang terdiri dari berbilang kaum. Islah atau "reformasi" yang menjadi slogan perjuangan Dato Seri Anwar Ibrahim mungkin tidak sama sepenuhnya seperti di Turki tetapi paling kurang Malaysia mampu kembali menjadi Harimau Asia yang disegani.
    Untuk itu, negara ini mesti dipimpin oleh tokoh yang pernah diuji dengan berbagai ujian dan dugaan seperti yang pernah dilalui oleh Erdogen. Pemimpin yang biasa hidup derita dan susah, yang biasa ditekan, difitnah dan dizalimi, pemimpin seperti ini saja akan tahu perasaan rakyat yang derita, susah dan dizalimi. Siapakah pemimpin itu kalau bukan Dato Seri Anwar Ibrahim?
    InsyaAllah, kita masih punyai harapan untuk melihat cahaya kembali menyinari bumi Malaysia. Bersama kita doakan agar Allah tampilkan seorang pemimpin yang mempunyai roh Islam dan cita2 untuk membangunkan negara ini untuk semua kaum dan agama.

    WFAUZDIN NS

    ps : erdogan bukan homo

    ReplyDelete
  58. Bnyk kali dah org tanya bila masa pulak Malaysia pernah jadi harimau Aia? Org sukan pakai t shirt graphic tok rimau adalah.

    p/s: erdogan bukan homo
    p/s: siapa bisexual?

    ReplyDelete
  59. Nak muntah hijau baca bab roh Islam....nuar? please lah, jgn nak buat org kapir gelak.

    ReplyDelete
  60. berita terkini

    Tun dan keluarga serta anak cucu sedang bersiap siap melarikan diri berpindah ke USA bila DSAI diangkat sebagai PM ke 9 selasa ini


    ... abis lah atok dan boboi kali ini..

    budak suman pun sudah melarikan diri balik negara asalnya di Singapura

    Budak jon doe di lapur sudah terjun tingkap dari tingkat 7 sebentar tadi.... kedaaan nya sangat kritikal


    q serra serra



    haah tepokkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong cek tengok tayar jet tu tidak
      pancet. Mau kalau tidak naya oii.

      Delete
    2. Tolong tambah angin dgn pam besikal..huhuhu

      Delete
  61. baguih juga team anuaq...boleh jadi idola zaman susah lani...yg haram boleh jadi halai..jibon boleh ajaq cara songlap duit rakyat..bagi nampak halai..jahid boleh ajaq cara tubuh yayasan..kemudian kayakan anak bini..zaman2 susah covid ni..pakat2 boleh jadikan perasuah ni bagai idola..anuaq pula boleh ajaq cara kaya dgn bitcoin...ada lagi kot dia boleh ajaq...kaya rakyat mesia nanti..tak payah hadi cai lagi...keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi dah tak sabaq geng semburit nak
      beraksi.

      Delete
    2. dok baca kisah nabi luth ni...keh keh keh

      Delete
    3. Nuar, najib dan atokki semua xder yg suci pun.

      Delete
  62. Atok sudah bersiap siaga melarikan diri ke USA esok Anwar jadi PM ke 9..


    Dipercayai Anwar siap siaga intuk tangkappp atok...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu usung SD dan DEKLARASI RAKYAT KE
      ISTANA untuk berkuasa.
      Besok usung lagi SD untuk berkuasa.
      Yang untung persuruhjaya sumpah.
      Hapuskan Hewan2 politik yg rakus untuk
      berkuasa.

      Delete
  63. Politikus bapak kepala lutut.

    PM4/7 bukan sahaja anggap Melayu malas tapi dia juga percaya Melayu dan semua Rakyat Malaysia bodoh dan mudah lupa.

    Banyak pembohongan sekali lagi dalam posting terbaru dia.

    Dia kata Warisan menang Sabah di PRU14 tahun 2018.

    Ini satu pembohongan amat jelas.

    Warisan tak menang Sabah di PRU14.

    Yang membentuk kerajaan ialah BN dan Musa Aman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri. Tun Mahathir gunakan SPRM untuk ugut ADUN-ADUN kerajaan BN Sabah kononnya mereka dibayar wang untuk sokong Musa Aman.

    "The MACC probe comes after Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad vowed to investigate any element of corruption over the party hopping in the state assemblies.'

    "23 May 2018: MACC investigating ‘RM20mil for Jeffrey’ claims"
    https://www.thestar.com.my/.../macc-investigating-rm20mil...

    Rumah digeladah, wakil Rakyat disoal siasat berhari-hari. Satu celah bukti pun tidak dapat dicari untuk menyokong tuduhan TUn Mahathir..

    Lalu parti UPKO yang bertanding atas tiket BN melompat ke Warisan untuk menjatuhkan kerajaan BN Sabah.

    "UPKO umum keluar BN, wujud kerajaan campuran dengan Warisan"
    https://www.astroawani.com/.../upko-umum-keluar-bn-wujud...
    (UPKO telah dihukum warga Sabah sebab melompat pada PRN lalu setelah mereka kalah 6 daripada 7 kerusi yang ditanding. Presiden UPKO sendiri pun kalah)

    Yang PM4/7 sebut kerajaan pintu belakang sebenarnya ialah kerajaan Warisan Sabah.

    Musa Aman tidak dibenarkan berjumpa dengan TYT Sabah dan digugurkan jawatan untuk membenarkan Shafie Apdal mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri dengan cara yang melanggar perlembagaan.

    Ini telah disahkan mahkamah.

    "4 Sep 2020: TYT exceeded powers in sacking Musa; case not academic"
    http://www.dailyexpress.com.my/.../tyt-exceeded-powers.../

    Selepas beberapa ADUN hilang kepercayaan terhadap kerajaan Warisan dan Shafie hilang sokongan majoriti kepada Musa Aman.

    Kerajaan Warisan pun tumbang tapi Shafie kata dia sanggup mati daripada serah kembali kuasa sebagaimana dia rampas kuasa melalui pintu belakang selepas PRU14.

    Sebab dia sendiri kata dia sanggup mati maka dia bubarkan DUN untuk mengadakan PRN Sabah.
    Keputusan Shafie bubar DUN juga disokong penuh oleh majlis presiden PH.

    "30 Julai 2020: Majlis Presiden PH sokong Shafie bubar DUN Sabah"
    https://suaramerdeka.com.my/majlis-presiden-ph-sokong.../
    Masa itu, Najib bantah DUN dibubar untuk PRN. Bidas Shafie rakus kuasa. Musa Aman juga tolak PRN

    "30 Julai 2020: Musa Aman tolak keputusan bubar DUN kerana bahayakan nyawa rakyat Sabah"
    https://www.astroawani.com/.../musa-aman-tolak-keputusan...
    Musa Aman bersama 32 ADUN Sabah juga 3 kali mohon mahkamah untuk batalkan keputusan bubar DUN tapi kalah 3 kali.

    "11 Sep 2020: Mahkamah Persekutuan tolak permohonan tangguh PRN Sabah"
    https://www.bharian.com.my/.../mahkamah-persekutuan-tolak...
    Perlu juga dinyatakan bahawa kerajaan negeri pernah tukar tangan 5 kali selepas PRU14 iaitu Sabah pada tahun 2018 dan Johor, Melaka, Perak dan Kedah pada tahun 2020.

    Tapi sekali pun DUN tidak dibubar dan PRN diadakan dalam kelima-lima kali ini.
    Hanya Shafie sahaja yang bubarkan DUN untuk adakan PRN.

    Sebab itu, Shafie bukan TERPAKSA bubar tetapi dia sanggup mati dan membahayakan nyawa warga Sabah untuk kekalkan kuasa dia.

    Sebab itu, Shafie mohon maaf kepada warga Sabah kerana membubarkan DUN pada ketika kes Covid mula meningkat di sana.

    "24 Sept 2020: Mohd Shafie mohon maaf adakan PRN ketika Covid-19"
    https://www.sinarharian.com.my/.../Mohd-Shafie-mohon-maaf...
    Ini ialah fakta sejarah yang tak dapat dinafikan.

    Tun M jangan cuba nak bohong Rakyat lagi untuk salahkan PN-BN.

    Kamu watak utama yang salah gunakan kuasa untuk tumbangkan kerajaan BN Sabah selepas PRU14.
    Posting PM4/PM7: https://www.facebook.com/TunDrMahathir/posts/10157763013748652

    ps : Kau yang paling ke depan kalau Buat menyemak kat Malaysia nih. Politikus fitnah lidah bercabang kepala lutut mudah lupa dah nyanyuk ni

    ReplyDelete
  64. YANG DIJANJIKAN PADA HARI SELASA
    ORAMG SIBUK PKP DIA SIBUK KE ISTANA
    ATOK PULAK NGILU BADAN TIDO X LENA
    TEPOK TANGAN POP CORN COCONUT SHAKE TERSEDIA


    ATOK BOBOI ANAK CUCU TAK SEDAP HATI
    BANG NON MUNGKIN JADI PIDANA MINTRI
    ATOK RASA NAK TERBANG LARI KAN DIRI
    DIKEJAR HANTU RAJA GOYANG PUNYA SD


    KIKIKIKI...


    HAAHH TEPOOKKK...!!

    ReplyDelete
  65. Yeay... Yeay dapat abah baru.
    Harap2 take mahal sangat.
    Baca perutusan caj sampai 104k / bulan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak la semahal caj "kajian" terowong ajaib..kihkih888

      Delete
  66. Hahaha...abah makkau scam. Ada nombor konon, nama takder. Kalau yg ni jadi PM, dia berak pun panggil press Hahaha..

    ReplyDelete
  67. Selasa yang bercahaya kata Budin, tragedi bulan Oktober jadinya. Hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cahaya yg diharapkan budin menjadi taik...taik hitam gelap..kah40x

      Delete
  68. Dimohon mujahid tulis sajak hari Rabu pulok. kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mujahid : wahai adinda
      adinda : ko yg paling kuchingtaik

      Delete
    2. Lovey dovey penuh kasih sayang mujahid..hehe..

      Delete
  69. Tanahair dipenuhi misteri.
    Ada penyamun terowong halimunan.
    Kini senarai halimunan.

    ReplyDelete
  70. From my observation....Kenapa netizen bukan Melau beria2 benar nak anwar jadi PM?

    Oh sebab anwar jadi PM bererti dapigs berjaya letak barua mereka sebagai PM...maka berharap sangat la kapiaq2 penyokong dapigs.

    ReplyDelete
  71. Aku teramat suka bila SUA Umno ckp sudah sampai masa ada perjanjian bertulis utk
    PN@ Tokjiddin terus mendapatkan sokongan Umno. Ambil saja contoh, kenapa Bung Muktar mengamuk sebelum majlis angkat sumpah selepas PRN Sabah. Tentu sahaja sebab Bersatu mungkir janji. Cakap atau janji org Bersatu tidak lagi boleh dipercayai. Anytime mereka dgn tidak segan akan menikam belakang Umno. Akar umbi Umno memang sudah berang dgn tindak tanduk Bersatu yg gila kuasa. Jgn salahkan Tun sahaja gomen pH runtuh kerana yg baling batu sorok tangan itu yg lebih bahaya...Skg mereka ini ada dalam PN..Akar umbi Umno menyampah dgn Bersatu bukan kerana najib, zahid atau pemimpin lain yg sedang djbicarakan di makhamah. Itu soal individu. Akar umbi Umno sudah fed up dgn tabiat Bersatu yg tidak tahu berkongsi kuasa. Jika Tokjiddin nak terus jadi PM, dont play2 with Umno!

    ReplyDelete
    Replies
    1. suara akaq umbi ka suara budak itam yg sebelah kaki dok sungai buluh...

      Delete
  72. Mana anak2 anjing umno dan pas? Lepas ni kalian laskar siber rosmah + mujahad siber pas bergabung la dgn rba dapiq. Dah tadak lagi ratib rba rba dap ye. Kahkahkahkahakah.
    Selamat bergabung umno dan pkr dan dap. Kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergabung dengan dapigs??? Ko berangan ke apa, barua dapigs?

      JIJJIK!!!

      Delete
    2. Pak lobai ok je gabung dgn dap..bersatu pun ok..

      Delete
  73. Kahkahkahkah

    Anjing dapigs dah mula berangan Tuan dapigs akan dapat berkerjasama dgn UMNO..

    Keep dreaming Jing, it's free!

    ReplyDelete
  74. ingatkan kasparov paling hebat main catur..rupanya atuk lebih hebat...keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasparov paling hebat main catur...sheikh aljuburi paling hebat main lubang jubur.

      Delete
    2. Ramai pemain chess terkemuka dunia mengalami penyakit mental ..ada juga yg membawa kpd kematian. lebih2 lagi utk mereka yg bercita cita tinggi. Hehe...

      Delete
  75. Boleh kita ibaratkan ahli politik Malaysia mcm cilaka? Tunggu je PRU 15, korang bukak lah silat, kuntaw atau kho kho ..skg duduk diam boleh tak? Ingat kalau ada kerajaan baru semua akan jadi ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko siapa nak suruh org duduk diam? Ko sorang ada pendapat? Tak suka tak payah la masuk sini baca komen2 org lain. Ko ada pilihan utk tak masuk blog2.

      Delete
  76. Abg kat atas suruh ahli politik duduk diam. Kita tukang komen hari2 laju jari menekan keyboard.

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Jika ada sebarang maklumat untuk dikongsi dalam blog ini, sila emelkan ke drnovandrihasan@yahoo.com

Pandangan penulis di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan boleh didebat oleh sesiapa sahaja dalam blog ini.

Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi dek blog ini.

Sila komen dalam blog ini jika ada yang tidak puas hati dengan sebarang artikel di dalamnya.

Blog ini tidak bertanggungjawab di atas mana-mana komen di dalam blog ini.